quote:
Op woensdag 5 november 2014 14:41 schreef athlonkmf het volgende:OK. Na veel lezen en een PM is het verhaal nu duidelijk.
Een bepaald veelbesproken project is plotseling uit de roulatie gehaald. ThaDuck had namelijk ontdekt dat de aanvrager veroordeeld was wegens fraude.
Wat ik me dan wel afvraag: kende ThaDuck de desbetreffende persoon ergens van, of zijn er simpelweg aanwijzigingen in het project zelf?
Oftewel, moeten we alle GVE-aanvragers effe langs de scanner halen voordat we gaan investeren?
Ik ken de persoon inderdaad, dat had ik toch al gezegd in mijn uitleg? Ik heb niet ontdekt wat deze persoon gedaan heeft, ik heb ontdekt dat deze persoon een aanvraag via GvE had lopen. Wat hij gedaan heeft was mij al veel langer bekend.
En volgens mij is het idee van crowdfunding dat je een bepaalde verantwoordelijkheid neemt als geldschieter. Je moet zelf het project en de persoon langs je persoonlijke scanner halen en de projecten beoordelen. Als je dat niet wilt dan kan je het beste je geld bij de Rabobank stallen voor 0,9% rente. Loop je tot 100.000 euro geen enkel risico tegen een lage rente.
Ik controleer elke aanvraag die gedaan wordt op mijn eigen criteria inderdaad, en op basis daarvan besluit ik wel of geen geld te investeren. Ik mag toch hopen dat jij niet blindelings in elk project wat online komt geld investeert?
Een deel van de kracht van de crowd is dat er af en toe een aanvraag zal zijn met een bekende van iemand, in 99,999% van de keren zal dit geen probleem zijn. Die ene uitzondering had ik nu juist te pakken. So be it, blij dat ik het zag en tijdig kon informeren. Het is overigens goed om te weten dat nog niet alle seinen op groen waren bij GvE in dit specifieke geval, ik schat de kans dat dit project uiteindelijk niet door was gegaan op 90% (zonder interventie van mijn kant dus). Het hoe en wat ga ik je niets over vertellen hier, daarvoor raad ik je aan om de GvE website goed te lezen. Je moet je dan even concentreren op het lener gedeelte (dus de andere kant van wat wij hier doen).
Over een eventuele communicatie vanuit GvE of OAMKB kan ik niets vertellen. Daar ga ik niet over en heb ik geen invloed of bemoeienis mee. Wat daar wel of niet vandaan komt (en of dat publiekelijk zou zijn) weet ik niet. Mocht je daar vragen over hebben dan zou je contact op kunnen nemen met GvE.
Wat ik wel, nogmaals, wil benadrukken is dat zowel GvE als OAMKB in deze niet veel te verwijten valt. Ik ben goed op de hoogte in dit specifieke geval. Bedrijven als GvE kijken om te beginnen naar de financiėle situatie van een aanvrager, als je schulden hebt of bij de BKR genoteerd staat bijvoorbeeld dan gaan direct alle seinen op rood. Dit geval was vele malen complexer, zo was bijvoorbeeld het vonnis tot deze week online niet beschikbaar. Het kwam in dit geval gewoon allemaal precies op het goede moment samen, en daar hebben we allemaal (ook GvE en OAMKB) profijt van. Hopelijk let de rest van de crowd ook goed op, dit zal echt niet het laatste project zijn met zo'n verhaal.