abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 5 november 2014 @ 11:34:30 #1
230491 Zith
pls tip
pi_146324160
Dit is het crowdfundingtopic. Dit zal vooral gaan over het investeren in crowdfunding projecten. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiėle instelling zijn de kosten lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger.

Het grootste crowdfunding platform in Nederland is geldvoorelkaar.nl*. Op de site staat: Aangeboden rendementen liggen tussen de 4% en 11%.

Diverse platformen krijgen een officiėle vergunning of ontheffing van de AFM.
crowdaboutnow.nl
kapitaalopmaat.nl
fundyd.nl
enz.

Bij de meeste crowdfund platforms moet natuurlijk rekening gehouden worden met het risico dat het crowdfund platform zelf failliet kan gaan. Dit is echter minder van belang bij diverse platforms die via een derden rekeing werken en waar de contracten direct afgesloten worden tussen lener en verstrekker.

Een groter crowdfunding platform is het Amerikaanse lendingclub.com. Hierbij zal het faillissement risico waarschijnlijk wat lager zijn. Een ander voordeel is dat je hier automatisch diversificatie kunt toepassen, met een minimum van $25 per stuk. Dit vermindert je risico aanzienlijk. Echter, voor niet-Amerikanen is het minimale investeringsbedrag $100.000. (Info dankzij user Blik)

Indien je van plan bent in crowdfunding projecten te investeren adviseren we om altijd in meerdere projecten te investeren en geen groot deel van je vermogen te investeren zodat je risico's beperkt blijven.

Overzicht van crowdfunding platforms staat op wikipedia.

Inkomsten uit crowdfunding vallen in vrijwel alle gevallen in box 3. Zie hiervoor ook: WGR / Crowdfunden en de belastingdienst Zeker weten? Bel dan zelf de belastingdienst.

* PM of DM je mailadres naar Tha_Duck als je een mailtje wil als er een nieuw project op geldvoorelkaar staat.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  † In Memoriam † woensdag 5 november 2014 @ 11:34:49 #2
230491 Zith
pls tip
pi_146324168
Nieuw project op geldvoorelkaar: http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=8512

Naam: Verbouwing beleggingspand
Leendoel: Overig
Bedrag: 125.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 60 maanden
Classsificatie: 2
Graydon rating:
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_146324392
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 10:21 schreef Zith het volgende:
Nieuw project op geldvoorelkaar: http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=8521

Naam: Maatschap Brinks
Leendoel: Onroerend goed
Bedrag: 75.000 euro
Rente: 7,0%
Looptijd: 84 maanden
Classsificatie: 3
Graydon rating: BBB

Nee dankje... heb er wel vertrouwen in maar duurt te lang...
Heb al vaker iets gezien over het wegvallen van de quotum en dat er daarmee verhogende omzet plaats gaat vinden. Volgens mij gaat dat niet helemaal zo werken :X

quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 11:34 schreef Zith het volgende:
Nieuw project op geldvoorelkaar: http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=8512

Graydon rating:
Hmm 2 extra studio's die in de verhuur gaan tegen 1100 huur inkomsten tegenover 2500 aflossings kosten.

Levert dat herlabelen niets op? edit: wel dus maar daar staat geen ¤ verwachting bij
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_146324400
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 11:34 schreef Zith het volgende:

Graydon rating:
Volgens BKR hoog risico, en volgens GvE valt dit risico nog wel mee.

Hoe denken jullie over het risico van dit project?
  woensdag 5 november 2014 @ 11:55:33 #5
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_146324807
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 11:42 schreef crowd_funder het volgende:

[..]

Ik heb mijn twijfels maar denk dat hij wel vol komt.
pi_146324952
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 11:42 schreef crowd_funder het volgende:

Zo een project had ik liever bij KOM gehad. Dan had je nog kunnen zien wat zijn Solvabiliteit was. Vind ik in dit geval wel belangrijk. In dit geval kan je het risico niet inschatten. BKR zegt alleen iets over zijn aflosgedrag. Mis hier de graydon rating. Voor mij is dit een no-go
pi_146329254
Nog een OAMKB.
జ్ఞ‌ా
pi_146329268
Jammer, ik dacht dat we de titel van dit topic dit keer een eerbetoon aan Tha Duck zouden laten zijn *O*
pi_146329325
Gewoon dezelfde TT nemen :')
జ్ఞ‌ా
pi_146329547
quote:
7s.gif Op woensdag 5 november 2014 14:03 schreef µ het volgende:
Nog een OAMKB.
Deze ken ik niet hoor _O-
pi_146329577
quote:
Nog een OAMKB.
Ik pas. Laat GvE eerst maar eens uitleg geven met betrekking tot de vorige OAMKB. Deze organisatie controleert blijkbaar ook zijn nieuwe franchisenemers niet goed en dat voor een accountantskantoor……

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 05-11-2014 14:21:32 ]
pi_146329615
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 14:10 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Deze ken ik niet hoor _O-
Gelukkig :)
pi_146329647
quote:
Nog een OAMKB.
Die teksten zijn echt 1 op 1 gekopieerd van elkaar. Triest zeg:

pi_146329715
quote:
14s.gif Op woensdag 5 november 2014 14:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik pas. Laat GvE eerst maar eens uitleg geven met betrekking tot de vorige OAMKB. Deze organisatie controleert blijkbaar ook zijn niet franchisenemers niet goed en dat voor een accountantskantoor……
Eens, ik pas ook. Ik geloof niet echt in zo'n concept. Je moet er vertrouwen in hebben dat de ondernemer voldoende netwerk heeft om zijn klantenportefeuille te vullen.
pi_146329769
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 14:12 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
En bijna vol. Ja, het lijkt er nu wel op dat het steeds makkelijker gaat worden. Slechte zaak hoor. Wanneer gaan de negatieve klappers komen…..
pi_146329772
quote:
14s.gif Op woensdag 5 november 2014 14:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik pas. Laat GvE eerst maar eens uitleg geven met betrekking tot de vorige OAMKB. Deze organisatie controleert blijkbaar ook zijn niet franchisenemers niet goed en dat voor een accountantskantoor……
Wat bedoel je hier mee?
pi_146329877
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 14:15 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Wat bedoel je hier mee?
Niks meer en minder dan ik zeg, lees de voorgaande dagen maar terug. Van GvE nog niets gehoord, gemiste kans………..
pi_146329944

[ Bericht 100% gewijzigd door Horsemen op 05-11-2014 14:21:09 ]
pi_146330039
quote:
Nog een OAMKB.
Vol!
pi_146330203
quote:
14s.gif Op woensdag 5 november 2014 14:18 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Niks meer en minder dan ik zeg, lees de voorgaande dagen maar terug. Van GvE nog niets gehoord, gemiste kans………..
Echt duidelijk is het verhaal van de voorgaande dagen ook niet (even snel teruggelezen),
ThaDuck heeft dus opgemerkt dat een van de aanvragers een rechtszaak omtrent fraude heeft, maar is dit over OAMKB etc?

Zeker omdat er complete posts zijn weggehaald is het zeer onduidelijk. WGR / Crowdfunding #19 - Rente, ratings en risico
pi_146330238
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 14:12 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Zal het vanuit HQ gestuurd worden incl voorbeeld tekst?
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_146330851
OK. Na veel lezen en een PM is het verhaal nu duidelijk.

Een bepaald veelbesproken project is plotseling uit de roulatie gehaald. ThaDuck had namelijk ontdekt dat de aanvrager veroordeeld was wegens fraude.

Wat ik me dan wel afvraag: kende ThaDuck de desbetreffende persoon ergens van, of zijn er simpelweg aanwijzigingen in het project zelf?

Oftewel, moeten we alle GVE-aanvragers effe langs de scanner halen voordat we gaan investeren?
pi_146331034
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 14:41 schreef athlonkmf het volgende:

Een bepaald veelbesproken project is plotseling uit de roulatie gehaald. ThaDuck had namelijk ontdekt dat de aanvrager veroordeeld was wegens fraude.

Wat ik me dan wel afvraag: kende ThaDuck de desbetreffende persoon ergens van, of zijn er simpelweg aanwijzigingen in het project zelf?

Oftewel, moeten we alle GVE-aanvragers effe langs de scanner halen voordat we gaan investeren?
Lees deze (WGR / Crowdfunding #19 - Rente, ratings en risico) post nog even door. Ja, hij herkende hem dus (ergens van) en trok toen aan de bel. Wellicht moeten alle aanvragers dus langs de scanner ;) Of anders gezegd: de scanner van GVE is niet 100% waterdicht..
pi_146331300
Even een update wat betreft andere types crowdfunding: peer2peer-leningen.

Ik heb zowel in Lendico als Bondora/Isepankur geinvesteerd

Op lendico heb ik 2 projecten a 25 euro lopen, puur om effe te kijken hoe dat nou gaat.
De eerste maandelijkse betaling is in ieder geval binnen

Bij Bondora is het verhaal wat minder prettig.
Een redelijk grote percentage van mijn microleningen waren uitgeleend aan Spanjaarden. Deze blijken op Bondora niet al te betrouwbare partijen te zijn. Heel veel wanbetalers. Al mijn 0-betalingen zijn Spanjaarden, en Bondora kan daar blijkbaar weinig mee.
Ze hebben een "Expedited court order application filed" gedaan. En verder niks meer van gehoord.

Volgens de (prive) discussiefora van Bondora zelf is de court order een wassen neus. De echte rechtsgang is nog niet gestart. En een rechtsgang kan meer dan 500 dagen duren.

Ik heb ondertussen een hoop "leningen" verkocht met 5% winst, en de ongeveer helft van mijn investeringen (200 euro van de 450 inleg) terug laten storten. Het rendement van de rest van de goed lopende leningen zullen de "afgeschreven leningen" moeten kunnen compenseren.

Dit rendement wordt weer uitgeleend aan de betere betalers (Estonia).
pi_146331944
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 14:41 schreef athlonkmf het volgende:

Ik ken de persoon inderdaad, dat had ik toch al gezegd in mijn uitleg? Ik heb niet ontdekt wat deze persoon gedaan heeft, ik heb ontdekt dat deze persoon een aanvraag via GvE had lopen. Wat hij gedaan heeft was mij al veel langer bekend.

En volgens mij is het idee van crowdfunding dat je een bepaalde verantwoordelijkheid neemt als geldschieter. Je moet zelf het project en de persoon langs je persoonlijke scanner halen en de projecten beoordelen. Als je dat niet wilt dan kan je het beste je geld bij de Rabobank stallen voor 0,9% rente. Loop je tot 100.000 euro geen enkel risico tegen een lage rente.

Ik controleer elke aanvraag die gedaan wordt op mijn eigen criteria inderdaad, en op basis daarvan besluit ik wel of geen geld te investeren. Ik mag toch hopen dat jij niet blindelings in elk project wat online komt geld investeert?

Een deel van de kracht van de crowd is dat er af en toe een aanvraag zal zijn met een bekende van iemand, in 99,999% van de keren zal dit geen probleem zijn. Die ene uitzondering had ik nu juist te pakken. So be it, blij dat ik het zag en tijdig kon informeren. Het is overigens goed om te weten dat nog niet alle seinen op groen waren bij GvE in dit specifieke geval, ik schat de kans dat dit project uiteindelijk niet door was gegaan op 90% (zonder interventie van mijn kant dus). Het hoe en wat ga ik je niets over vertellen hier, daarvoor raad ik je aan om de GvE website goed te lezen. Je moet je dan even concentreren op het lener gedeelte (dus de andere kant van wat wij hier doen).

Over een eventuele communicatie vanuit GvE of OAMKB kan ik niets vertellen. Daar ga ik niet over en heb ik geen invloed of bemoeienis mee. Wat daar wel of niet vandaan komt (en of dat publiekelijk zou zijn) weet ik niet. Mocht je daar vragen over hebben dan zou je contact op kunnen nemen met GvE.

Wat ik wel, nogmaals, wil benadrukken is dat zowel GvE als OAMKB in deze niet veel te verwijten valt. Ik ben goed op de hoogte in dit specifieke geval. Bedrijven als GvE kijken om te beginnen naar de financiėle situatie van een aanvrager, als je schulden hebt of bij de BKR genoteerd staat bijvoorbeeld dan gaan direct alle seinen op rood. Dit geval was vele malen complexer, zo was bijvoorbeeld het vonnis tot deze week online niet beschikbaar. Het kwam in dit geval gewoon allemaal precies op het goede moment samen, en daar hebben we allemaal (ook GvE en OAMKB) profijt van. Hopelijk let de rest van de crowd ook goed op, dit zal echt niet het laatste project zijn met zo'n verhaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')