abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146261571
Ebola in West afrika niet te stuiten

De huidige uitbraak

De laatste update van oficiële cijfers:

Liberia:
Total: 4249 clinical cases as of 12 October
Confirmed: 950 | Probable: 1923 | Suspected: 1376
Deaths: 2458 (no longer reporting confirmed)
(Source: WHO Ebola Roadmap Sitrep 10 October
Ministry of Health, Social Welfare Sitrep #149 11 October)

Guinea:
Total: 1472 clinical cases as of 12 October
Confirmed: 1217 | Probable: ~190 | Suspected: ~98
Deaths: 843 (671 confirmed)
(Source: WHO Roadmap 15 October, French Embassy Conakry 16 October)

Sierra Leone:
Total: 3,451 clinical cases as of 16 October (MoH)
Confirmed: 3,005 | Probable: 37 | Suspected: 409
Deaths: 1,216 (943 confirmed)

(Source: MoH 16 October, WHO Roadmap SitRep 15 October)
(via user Re)

map van 5 september:

Wat is Ebola?
Ebola virus disease (EVD), Ebola hemorrhagic fever (EHF) or simply Ebola is a disease of humans and other mammals caused by ebolavirus. Signs and symptoms typically start between two days and three weeks after contracting the virus, with a fever, sore throat, muscle pain and headaches. Then, vomiting, diarrhea and rash usually follows, along with decreased function of the liver and kidneys. Around this time, infected people may begin to bleed both within the body and externally.[1] Death, if it occurs, is typically six to sixteen days after symptoms appear and is often due to low blood pressure from fluid loss.[2]
The virus is acquired by contact with blood or other body fluids of an infected human or other animal.[1] This may also occur by direct contact with a recently contaminated item.[1] Spread through the air has not been documented in the natural environment.[3] Fruit bats are believed to be the normal carrier in nature, able to spread the virus without being affected. Humans become infected by contact with the bats or a living or dead animal that has been infected by bats. Once human infection occurs, the disease may spread between people as well. Male survivors may be able to transmit the disease via semen for nearly two months. To diagnose EVD, other diseases with similar symptoms such as malaria, cholera and other viral hemorrhagic fevers are first excluded. Blood samples are tested for viral antibodies, viral RNA, or the virus itself to confirm the diagnosis.[1]
http://en.wikipedia.org/wiki/Ebola_virus_disease

map vorige uitbraken van ebola
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_146261596
Al die ebola praat is een beetje deprimerend. Er zijn gelukkig ook nog leuke dingen in de wereld! Zoals voetbal! http://www.telegraaf.nl/t(...)et_voor_ebola__.html
  maandag 3 november 2014 @ 18:40:12 #3
262 Re
Kiss & Swallow
pi_146262891
WHO sitrep 31okt is er ondertussen.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_146281330
Verkeerde link in het vorige topic.

Fever not a sure sign of infection.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_146281336
Plaatjes voor in de OP:

The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_146328584
En nog 1tje:

Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

woensdag 5 november 2014 @ 13:57:34 #7
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_146329042
Horny British grandma's _O-
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_146353599
http://nos.nl/artikel/718310-who-minder-doden-door-ebola.html

Het stopt :)

Kijk je mee Pietverdriet et al? :')
pi_146353648
quote:
Ik hoop het.
"De WHO blijft benadrukken dat de cijfers een onderschatting zijn van het werkelijke aantal doden en besmettingen, omdat nog steeds veel mensen zich niet hebben gemeld."
Make my day!
pi_146353700
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2014 23:30 schreef agter het volgende:

[..]

Ik hoop het.
"De WHO blijft benadrukken dat de cijfers een onderschatting zijn van het werkelijke aantal doden en besmettingen, omdat nog steeds veel mensen zich niet hebben gemeld."
Ja dat was het de hele tijd al. Dus diezelfde bias zit in de hele reeks.

Berichten over ebola zijn over het algemeen een stuk positiever.
pi_146353926
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2014 23:30 schreef agter het volgende:

[..]

Ik hoop het.
Ik niet.

donderdag 6 november 2014 @ 14:05:16 #12
262 Re
Kiss & Swallow
pi_146366972
update qua onderzoek, interessant natuurlijk dat je een medicijn alleen kan testen als je een gerondomiseerde klinische studie moet doen tov placebo om effectiviteit te testen, lullig alleen als je in de placebo groep terecht komt.

quote:
FDA Defends RCT Practice In Ebola Drug Trials.
The Los Angeles Times (11/6, Morin) reports that US FDA officials, speaking at a conference, “said randomized controlled trials (RCTs)” in testing experimental Ebola tests are “the only way to truly determine whether they...are effective.” In a RCT, “patients are divided into separate groups, with one receiving the experimental drug and the other receiving a placebo.” By comparing the health of the two groups, “researchers can determine if the experimental treatment works or even causes harm.” Dr. Edward Cox, director of the FDA’s Office of Antimicrobial Products, argues that “without a control group, it would be very difficult to determine whether an experimental drug was causing an adverse effect or whether the adverse affect was caused by the underlying disease.” Bloomberg News (11/6, Chen, Edney) also reports on this story.
FDA, NIAID To Test Multiple Ebola Drugs Concurrently In Clinical Trials. Bloomberg News (11/6, Edney) reports that the National Institute of Allergy and Infectious Diseases and the FDA are “planning a clinical trial that would involve multiple experimental Ebola drugs in an effort to speed approval of the medicines.” According to Edward Cox, director of the FDA’s Office of Antimicrobial Products, the trial “will require some patients to forgo experimental drugs so researchers can see if the treatments are better than the standard of care,” such as “replacing fluids and using medicines to fight off other infections.” The AP (11/6, Marchione) also reports on this story.
German Physicians Treat Ebola Patient With Experimental Heart Drug. Reuters (11/6, Taylor) reports that physicians at Frankfurt University Hospital in Germany say they successfully treated an Ebola patient using an experimental drug, FX06, originally designed to address vascular problems and help heart attack patients. The Austrian scientists who developed the drug, however, said in a statement on their website that a separate Ebola patient receiving the same drug had died from massive overall bleeding. They do concede, however, that its possible that FX06 could play a supporting role in treating an infected patient.
UT-Austin Develops Ebola Nasal Spray Vaccine, Tests Well Among Monkeys. The Houston Chronicle (11/6, Ackerman) reports that researchers at the University of Texas-Austin have “developed a nasal spray vaccine” that has proven to protect monkeys against the deadly virus “even a year after immunization.”
BioTech Companies Rush To Bring Rapid Ebola Tests To Market. The Wall Street Journal (11/6, Loftus, Subscription Publication) examines the number of Ebola test projects currently being developed by biotech companies. BioFire’s Film Array recently was approved by the FDA – in a matter of days – to diagnose Ebola, which is promising because many US and military hospitals already use the machines to test other pathogens. Traditional lab testing for Ebola takes hours and is difficult in West Africa, where the infrastructure connecting clinics with labs is poor. Other projects borrow technology from rapid HIV and pregnancy tests.
  donderdag 6 november 2014 @ 14:20:01 #13
262 Re
Kiss & Swallow
pi_146367463
sitrep 5 nov WHO

pi_146367871
Probleem hier is natuurlijk vooral dat er nog geen bestaand medicijn is met een bepaalde effectiviteit.
Nieuw ontwikkelde medicijnen met een vermeende hogere effectiviteit kun je nog in een RCT afzetten tegen de bestaande medicijnen in plaats van een placebo, hoewel in wezen hier natuurlijk ook een bestaande behandeling is, namelijk "replacing fluids and using medicines to fight off other infections".

RCTs zijn natuurlijk ook gewoon belangrijk om de daadwerkelijke effectiviteit en eventuele bijwerkingen van medicijnen te kunnen bepalen. Lullig wanneer het medicijn enorm effectief blijkt en niet of nauwelijks bijwerkingen kent en je in de controlegroep zat, maar vice versa natuurlijk net zo lullig als iemand overlijdt door de bijwerkingen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 6 november 2014 @ 14:44:25 #15
262 Re
Kiss & Swallow
pi_146368277
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:31 schreef Monolith het volgende:
Probleem hier is natuurlijk vooral dat er nog geen bestaand medicijn is met een bepaalde effectiviteit.
Nieuw ontwikkelde medicijnen met een vermeende hogere effectiviteit kun je nog in een RCT afzetten tegen de bestaande medicijnen in plaats van een placebo, hoewel in wezen hier natuurlijk ook een bestaande behandeling is, namelijk "replacing fluids and using medicines to fight off other infections".

RCTs zijn natuurlijk ook gewoon belangrijk om de daadwerkelijke effectiviteit en eventuele bijwerkingen van medicijnen te kunnen bepalen. Lullig wanneer het medicijn enorm effectief blijkt en niet of nauwelijks bijwerkingen kent en je in de controlegroep zat, maar vice versa natuurlijk net zo lullig als iemand overlijdt door de bijwerkingen.
als het echt super effectief is zal natuurlijk de studie voortijdig afgebroken worden (dat doen ze ook wel et andee heftige ziektes) zodat iedereen het kan krijgen en idd zal het tegen standard of care afgewogen worden,

De cijfers zijn naar beneden afgestelld, 500 minder dodenin SL geloof ik, dat is best een grote corrective hoop dat het een permanente is
  Spellchecker donderdag 6 november 2014 @ 22:22:26 #16
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  zondag 9 november 2014 @ 18:57:48 #17
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_146472530
quote:
3s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:44 schreef Re het volgende:

De cijfers zijn naar beneden afgestelld, 500 minder dodenin SL geloof ik, dat is best een grote corrective hoop dat het een permanente is
Het is aannemelijk dat dit omgekomenen zijn, waarvan na laboratoriumonderzoek is gebleken dat niet ebola, maar een andere ziekte hen noodlottig geworden is.

http://www.medicaldaily.c(...)ncrease-child-308015
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 9 november 2014 @ 22:26:22 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146481665
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2014 23:28 schreef Dingflofbips het volgende:
http://nos.nl/artikel/718310-who-minder-doden-door-ebola.html

Het stopt :)

Kijk je mee Pietverdriet et al? :')
Official WHO Ebola toll near 5,000 with true number nearer 15,000
http://www.reuters.com/ar(...)dUSKCN0IB23220141022
quote:
The WHO has said real numbers of cases are believed to be much higher than reported: by a factor of 1.5 in Guinea, 2 in Sierra Leone and 2.5 in Liberia, while the death rate is thought to be about 70 percent of all cases. That would suggest a toll of almost 15,000.
Als er een verschil is tussen de officieel bevestigde gevallen en het aantal geschatte gevallen met een factor 3 denk dat je niet te snel moet juichen over een bijstelling in de statistieken van officiele cijfers.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_146482808
WHO zegt 1, WHO zegt ander. Wat moeten we nu nog geloven dan?
  maandag 10 november 2014 @ 07:13:19 #20
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_146489145
Denk ook niet dat who een afremming groot gaat publiceren. Beter mee wachten zodat mensen minder contact blijven houden. Andersloopt je risico dat het weer opvlamt omdat mensen denken dat het risico kleiner is.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_146489175
De cijfers van de WHO zeggen niets meer. Ze krijgen hun gegevens van de overheden van de drie landen en die zijn het overzicht kwijt.
pi_146489316
Het ene ziekenhuis geeft niets door terwijl het andere teveel doden als ebola slachtoffer opgeeft.
  maandag 10 november 2014 @ 08:21:03 #23
45206 Pietverdriet
pi_146489642
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 22:45 schreef Dingflofbips het volgende:
WHO zegt 1, WHO zegt ander. Wat moeten we nu nog geloven dan?
Dat de officiële cijfers de situatie niet goed beschrijven.
pi_146492633
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 08:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat de officiële cijfers de situatie niet goed beschrijven.
Dat is dan giswerk.
  maandag 10 november 2014 @ 11:02:37 #25
45206 Pietverdriet
pi_146492661
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 11:01 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

Dat is dan giswerk.
Wellicht moet je eens meer de echte wereld in, dan zien je dat spreadsheetmanagement niet altijd verstandig is.
pi_146493143
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 11:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wellicht moet je eens meer de echte wereld in, dan zien je dat spreadsheetmanagement niet altijd verstandig is.
:')

Verlicht mij Piet. Jij bent de enige dezer aardkloot die weet hoe de echte ebolawereld eruit ziet dus hoor het graag van een insider, een kenner.
  maandag 10 november 2014 @ 11:30:33 #27
45206 Pietverdriet
pi_146493238
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 11:26 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

:')

Verlicht mij Piet. Jij bent de enige dezer aardkloot die weet hoe de echte ebolawereld eruit ziet dus hoor het graag van een insider, een kenner.
Lees de draad eens terug, en laat eens zien waar ik er fundamenteel naast zat
pi_146493856
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 11:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Lees de draad eens terug, en laat eens zien waar ik er fundamenteel naast zat
Je hebt om te beginnen geen enkele kennis van hoe het er daar werkelijk aan toe gaat, net als ik. We zitten allebei achter ons bureau wat dat betreft. Die positie is gelijk. Je argument dat ik niet in die wereld zit geldt hetzelfde voor jou.

Dan kies je, net als ik, een scenario waarvan jij denkt dat er de meeste waarheid in zit. Niet meer dan een gok, gelet op punt 1). Maar een gok waarbij de willekeur is uit te sluiten op grond van wat ons aan data tegemoet komt. Jij noemt het denigrerend spreadsheetmanagement, maar bedient je er zelf net zoveel van als ik.

Hoe ziet die data er vervolgens uit? De officiële cijfers nemen af en dat ondersteunt mijn verhaal. Nu pak je een artikel erbij, gebaseerd op een vage, niet te controleren bron binnen het Who (kan de hoerige receptioniste zijn) die de cijfers factor 3 mee geeft. Telegraafjournalistiek. Je gaat daarmee zwaaien alsof het iets bewijst over jouw stelling maar het sluit geen enkele willekeurigheid uit. Textboek onderzoeksmethodiek.

Daar ga je de hele tijd fundamenteel mis. Officiële cijfers en bronnen laten nu eenmaal niet het schrikbeeld zien wat jij aanvankelijk voor ogen had. De willekeur in jouw verhaal is aantoonbaar minder goed uit te sluiten dan bij mij.

Kan gebeuren toch? Kom dan niet aankakken met een vage verborgen werkelijkheid die ik niet zou kennen omdat ik niet in de wereld sta ofzo. Ben een vent en geef toe dat het allemaal wat minder erg uitpakt dan je dacht.

Tot het moment dat de officiële cijfers een ander verhaal laten zien. Maar dat is tot op heden niet 1x gebeurd.
pi_146494054
Wat heb ik net gelezen?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_146506347
Ach ja, je zou ook kunnen concluderen dat bij onderrapportage met een factor 3 het naar beneden bijstellen van de cijfers met 500 de daadwerkelijke cijfers met 1500 zijn gedaald. :P
  dinsdag 11 november 2014 @ 09:07:11 #31
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_146524084
Cases in Sierra Leone, zaterdag 45 en afgelopen zondag een piek van 111 , de hoogste daily rate.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
  dinsdag 11 november 2014 @ 18:35:04 #32
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_146543277
apenvlees kan het hebben bij mport naar europa
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_146543341
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 18:35 schreef michaelmoore het volgende:
Uiteindelijk is dat natuurlijk ook de bron van ebola, vlees van wilde dieren eten.
  dinsdag 11 november 2014 @ 20:29:10 #34
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_146549014
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 18:35 schreef michaelmoore het volgende:
Heb ik iets gemist, wordt sinds het paardenvleesschandaal massaal apenvlees geïmporteerd in de EU? :')
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
pi_146549255
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2014 20:29 schreef nixxx het volgende:

[..]

Heb ik iets gemist, wordt sinds het paardenvleesschandaal massaal apenvlees geïmporteerd in de EU? :')
http://www.rijnmond.nl/ni(...)or-dordtse-apeneters
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_146549781
De VS ook officieel weer ebolavrij inmiddels:
http://www.washingtonpost(...)la-cases-in-the-u-s/
  dinsdag 11 november 2014 @ 21:03:43 #37
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_146550777
quote:
Des te dichter bij Dordt, des te rotter het wordt!
pi_146562610
Nieuw ebolageval in Mali. Een verpleger, en de index case is aan de aandacht ontsnapt.

Je kon erop wachten natuurlijk het valt me nog mee dat het zo lang geduurd heeft. Hopelijk weten ze het snel in te dammen.
pi_146564940
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 18:33 schreef Monolith het volgende:
Ach ja, je zou ook kunnen concluderen dat bij onderrapportage met een factor 3 het naar beneden bijstellen van de cijfers met 500 de daadwerkelijke cijfers met 1500 zijn gedaald. :P
Dat is inderdaad de seropositieve kant van de medaille ;-).

Overigens denk ik dat het ergste voorbij is. De ziekenhuizen in Liberia staan halfleeg. In Sierra Leone lijkt het ook terug te lopen en in Guinee was het al een tijdje onder controle. Ook loopt het aantal posts in dit topic terug, dus dat is ook een goede indicatie dat de grote golf van ebolagevallen uit zal blijven. Misschien aan het eind van het jaar toch meer doden door malaria dan door ebola in West-Afrika?
pi_146564959
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 06:58 schreef Zemi77 het volgende:
Nieuw ebolageval in Mali. Een verpleger, en de index case is aan de aandacht ontsnapt.

Je kon erop wachten natuurlijk het valt me nog mee dat het zo lang geduurd heeft. Hopelijk weten ze het snel in te dammen.
Ze zullen nu niet meer zo laks zijn als een paar maanden geleden, dus dit zal wel goed aangepakt worden.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 12 november 2014 @ 10:19:25 #41
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_146565108
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 10:12 schreef oxylus11 het volgende:

[..]

Dat is inderdaad de seropositieve kant van de medaille ;-).

Overigens denk ik dat het ergste voorbij is. De ziekenhuizen in Liberia staan halfleeg. In Sierra Leone lijkt het ook terug te lopen en in Guinee was het al een tijdje onder controle. Ook loopt het aantal posts in dit topic terug, dus dat is ook een goede indicatie dat de grote golf van ebolagevallen uit zal blijven. Misschien aan het eind van het jaar toch meer doden door malaria dan door ebola in West-Afrika?
Volgens mij is al meerdere keren gezegd dat dat zeker niet per definitie een goed teken is :P
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_146565135
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 10:19 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Volgens mij is al meerdere keren gezegd dat dat zeker niet per definitie een goed teken is :P
Klokt, maar zo zie ik het wel. AZG overweegt zelfs om hun capaciteit van Liberia naar SL over te brengen.
  woensdag 12 november 2014 @ 15:19:26 #43
345170 Roger_Epiales
Beheerder vd ijs_beer fanclub
pi_146574496
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 06:58 schreef Zemi77 het volgende:

Ook al overleden blijkbaar.

quote:
Derde ebola-dode in Mali
In Mali blijken deze week twee mensen te zijn overleden aan ebola. De regering in Bamako meldt dat behalve een vrouwelijke verpleegkundige ook een man uit Guinee aan het dodelijke virus is bezweken. Hij heeft de verpleegkundige waarschijnlijk besmet.

De man uit Guinee overleed maandag; de vrouw gisteren. De man was niet eerder op ebola getest, terwijl in Guinee meer dan duizend mensen zijn besmet.

De twee sterfgevallen vergroten de angst dat het ebola-virus zich uitbreidt in Mali. In het Noord-Afrikaanse land overleed drie weken geleden een meisje van 2 aan de ziekte, maar daarna werden tot deze week geen nieuwe ziektegevallen bekend. De Wereldgezondheidsorganisatie was daarom optimistisch dat Mali kon ontsnappen aan een ebola-uitbraak.
http://nos.nl/artikel/720611-derde-eboladode-in-mali.html
Reality is for people who can't imagine anything better.
--------------------------------------------------------------------
Feel free to insult me.
pi_146575093
Neemt ebola nog steeds drastisch toe? En het sterftecijfer?'
Ik hoor er nog maar weinig over...
Zonder wrijving geen glans
  woensdag 12 november 2014 @ 15:59:22 #45
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_146576031
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 15:34 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Waarschijnelijk is het te erg nu, dat ze maar een mediaembargo erop hebben gedaan zodat er geen paniek ontstaat. :P
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
pi_146581230
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 15:34 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Valt vrij weinig over te zeggen. De cijfers van de WHO zijn niet volledig en niet accuraat. Wellicht zijn de cijfers dr afgelopen weken overtrokken welicht zijn ze nu te laag. Of het klopt allemaal toch en komt het in golven. Het is in ieder geval nog niet voorbij.
  donderdag 13 november 2014 @ 00:54:31 #47
345170 Roger_Epiales
Beheerder vd ijs_beer fanclub
pi_146599078
quote:
Mali houdt hart vast voor ebola
Door redacteur gezondheidszorg Rinke van den Brink

De gezondheidsautoriteiten in de Malinese hoofdstad Bamako hebben een vierde sterfgeval door ebola gemeld. Eerder was gezegd dat het bij één geval van ebola in Mali was gebleven, maar sindsdien zijn er dus toch nog drie mensen door overleden. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO zijn er nu in totaal 14.100 ebola-patiënten geregistreerd.

[...]

De drie nieuwe ebola-gevallen in Mali hebben niets te maken met een eerder geval. Vorige maand kwam een tweejarig meisje om het leven door ebola. Zij was na een lange busreis met haar oma uit Guinee gekomen, waar haar vader en moeder aan ebola overleden waren.

Imam uit Guinee
De autoriteiten in Mali hebben iedereen die met het meisje contact heeft gehad geprobeerd op te sporen. Juist gisteren publiceerde de WHO een tamelijk optimistisch rapport over het uitblijven van verdere besmettingen. Maar de omstandigheden waaronder de nieuwe patiënten besmet zijn geraakt leiden tot de vrees dat er nog veel meer gevallen zullen bijkomen. Dat heeft te maken met een imam uit Guinee, die eind oktober overleed aan ebola.

Een verpleegkundige van een privékliniek in Bamako is overleden, een dag nadat ze in quarantaine was opgenomen op verdenking van ebola. De verpleegkundige had eind oktober de bewuste imam verpleegd. Die man uit Guinee was opgenomen in een ziekenhuis in Siguiri, niet ver van de grens met Mali. In dat gebied zijn afgelopen zomer veel mensen besmet geraakt met ebola. Welke ziekte de imam had was niet meteen duidelijk.

Ritueel bad
Omdat hij niet opknapte brachten vier familieleden de imam naar de privékliniek in Bamako. Toen hij daar aankwam leed hij aan acuut nierfalen, een complicatie die vaker optreedt bij ebola. De imam werd op van alles getest, maar niet op ebola. Toen hij op 27 oktober overleed werd zijn lichaam overgebracht naar een moskee in Bamako voor een rituele wassing. Vandaar ging het stoffelijk overschot naar zijn geboortedorp in Guinee voor een traditionele begrafenis. De familie weigerde een veilige begrafenis door een van de speciale teams die ebola-doden begraven.

Familieleden
Een Malinese vriend van de imam die hem in het ziekenhuis bezocht is intussen overleden aan een onbekende ziekte. De eerste vrouw van de imam is vorige week overleden, ook aan een onbekende ziekte. Zijn tweede vrouw en een broer van de imam worden behandeld in een ebola-kliniek in Guinee. De vrouwen en de broer van de imam vergezelden hem allemaal op de autorit naar Bamako.

En eergisteren is een dochter van de imam gestorven, ook weer aan een onbekende ziekte. Bij een zoon is ebola vastgesteld. Ook die zat in de auto die zijn vader naar het ziekenhuis in Bamako bracht.

Opsporen
In beide landen wordt alles op alles gezet om iedereen op te sporen die contact heeft gehad met de imam en mensen die (mogelijk) door hem zijn besmet. De WHO en de Amerikaanse gezondheidsautoriteiten helpen daarbij. Het terugvinden van alle mensen die bij de rituele wassing van zijn lichaam in Bamako en zijn begrafenis in Guinee zijn geweest, is ingewikkeld.

Artsen en verpleegkundigen
In de privékliniek in Bamako hebben 28 artsen en verpleegkundigen contact met de imam gehad toen nog niet duidelijk was dat hij ebola had. Ze worden nauwlettend in de gaten gehouden. In totaal zijn tijdens de ebola-uitbraak in West-Afrika 560 artsen, verpleegkundigen en verzorgenden besmet geraakt. Van hen zijn er 320 overleden.
http://nos.nl/artikel/720797-mali-houdt-hart-vast-voor-ebola.html
Reality is for people who can't imagine anything better.
--------------------------------------------------------------------
Feel free to insult me.
pi_146600817
pi_146603083
quote:
De sterftecijfers worden twee maal per week gepubliceerd. De exponentiële stijging is verdwenen en veranderd in een lineaire stijging. In Liberia het aantal sterfgevallen per week zelfs afgenomen.
  vrijdag 14 november 2014 @ 08:46:49 #50
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_146637115
http://www.nu.nl/buitenla(...)esmet-met-ebola.html

Nog een Amerikaanse arts besmet in Sierra Leone. Het lijkt toch alsof er nog steeds vrij veel westerse hulpverleners besmet worden. Of lijkt het maar zo door de berichtgeving? Geen idee hoeveel er in totaal in de regio zijn..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')