Dat is mooi toch.quote:Op woensdag 3 december 2014 21:37 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Het was echt heel fijn. Hees hij zichzelf in zijn rolstoel en ging hij een halfuur voor het aquarium zittenMijn moeder ziet wel op tegen de verzorging, maar daar ga ik wel mee helpen
Precies jaquote:Op woensdag 3 december 2014 21:39 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Dat is mooi toch.![]()
En nu samen voor de bak zorgen waar zijn ziel en zaligheid in ligt, dat is ook een soort herdenkings monument.
Bedoel je met VSA die ronde dingetjes? Die kan je er gewoon uitdraaien en vervangen toch? Daar heb ik een keer het probleem mee gehad.quote:Op vrijdag 5 december 2014 15:36 schreef Byte_Me het volgende:
Bij 1 van mijn rio's hield het licht er gisteren mee op. Geen paniek, zal wel gewoon een nieuwe TL in moeten (de eerste keer dat het gebeurde wel paniek omdat beide TL's uitgingen, maar dat hoort zo bij deze lichtbak).
TL's gecheckt, maar die deden het gewoon...
OK, dat is wel balen, dan moet het de VSA zijn, dacht ik. Dus ik begon vol goede moed het armatuur te openen, maar die moed zonk me al snel in de schoenen, wat een gruwelijke rotklus!
Nog wat verder gelezen, en toen kwam ik tegen dat het ook de schakelaar kon zijn, dus die eerst maar even doorgemeten, en dat leek inderdaad de boosdoener. Die er tussenuit gehaald, maar helaas, probleem toch nog niet opgelost.
Vervolgens nog een beetje met de TL buizen zitten klooien en ineens sprong hij aan! Terug op het aquarium, rest vd dag prima gebrand (uur of 4 schat ik). Vanmiddag sprong ie ook gewoon prima aan, maar een half uur later was het weer afgelopen. Weer op tafel gelegd en weer aan de TL buizen gedraaid en daar zit ergens het euvel, het lijkt slecht contact te zijn tussen TL en dop. Doppen open gemaakt en het binnenwerk verwijderd zodat ik de contactjes wat bij kon buigen, ik dacht misschien dat het met meer druk is opgelost. Maar na een tijdje sprong ie weer uit. Weer eraf gehaald en aan de TL buizen lopen trekken en duwen. Hij ligt nu weer brandend op tafel, maar ja, stabiel is het niet. Iemand enig idee wat hieraan te doen is? Zijn die doppen los te bestellen? Kun je ze vervangen door standaard doppen, aangezien die juwel dingen niet standaard geschakeld zijn?
Edit: Om even te testen, de stekker eruit en weer erin, lampen springen niet aan. Ik draai 1 TL even uit het contact en weer erin, en ze springen aan. Ik snap er niets van, want als het alleen het contact zou zijn, zouden ze moeten branden als ik de stekker erin steek. Als het de VSA is, snap ik niet wat het met het bewegen van de TL buizen te maken heeft.
Hopelijk heeft iemand hier goed advies
VSA = voorschakelappartaat oftewel balast. Die juwel dingen hebben geen starters, wat jij volgens mij bedoeltquote:Op vrijdag 5 december 2014 15:42 schreef rene90 het volgende:
[..]
Bedoel je met VSA die ronde dingetjes? Die kan je er gewoon uitdraaien en vervangen toch? Daar heb ik een keer het probleem mee gehad.
Kijk eens of er oxidatie/corrosie op de polen zit, zou zomaar kunnen, wit poeder achtig of aanslag.. Goed schoonmaken/koperborsteltje kan helpen. Of anders misschien een kabelbreukje of los contactje/schroefje ergens in de buurt van het gerammel..quote:Op vrijdag 5 december 2014 15:36 schreef Byte_Me het volgende:
Bij 1 van mijn rio's hield het licht er gisteren mee op. Geen paniek, zal wel gewoon een nieuwe TL in moeten (de eerste keer dat het gebeurde wel paniek omdat beide TL's uitgingen, maar dat hoort zo bij deze lichtbak).
TL's gecheckt, maar die deden het gewoon...
OK, dat is wel balen, dan moet het de VSA zijn, dacht ik. Dus ik begon vol goede moed het armatuur te openen, maar die moed zonk me al snel in de schoenen, wat een gruwelijke rotklus!
Nog wat verder gelezen, en toen kwam ik tegen dat het ook de schakelaar kon zijn, dus die eerst maar even doorgemeten, en dat leek inderdaad de boosdoener. Die er tussenuit gehaald, maar helaas, probleem toch nog niet opgelost.
Vervolgens nog een beetje met de TL buizen zitten klooien en ineens sprong hij aan! Terug op het aquarium, rest vd dag prima gebrand (uur of 4 schat ik). Vanmiddag sprong ie ook gewoon prima aan, maar een half uur later was het weer afgelopen. Weer op tafel gelegd en weer aan de TL buizen gedraaid en daar zit ergens het euvel, het lijkt slecht contact te zijn tussen TL en dop. Doppen open gemaakt en het binnenwerk verwijderd zodat ik de contactjes wat bij kon buigen, ik dacht misschien dat het met meer druk is opgelost. Maar na een tijdje sprong ie weer uit. Weer eraf gehaald en aan de TL buizen lopen trekken en duwen. Hij ligt nu weer brandend op tafel, maar ja, stabiel is het niet. Iemand enig idee wat hieraan te doen is? Zijn die doppen los te bestellen? Kun je ze vervangen door standaard doppen, aangezien die juwel dingen niet standaard geschakeld zijn?
Edit: Om even te testen, de stekker eruit en weer erin, lampen springen niet aan. Ik draai 1 TL even uit het contact en weer erin, en ze springen aan. Ik snap er niets van, want als het alleen het contact zou zijn, zouden ze moeten branden als ik de stekker erin steek. Als het de VSA is, snap ik niet wat het met het bewegen van de TL buizen te maken heeft.
Hopelijk heeft iemand hier goed advies
Ik heb ze al schoongemaakt met een WD40 kloon, maar die verwijdert geen corrosie... Morgen even langs de bouwmarkt voor het echte spul.quote:Op vrijdag 5 december 2014 19:31 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Kijk eens of er oxidatie/corrosie op de polen zit, zou zomaar kunnen, wit poeder achtig of aanslag.. Goed schoonmaken/koperborsteltje kan helpen. Of anders misschien een kabelbreukje of los contactje/schroefje ergens in de buurt van het gerammel..![]()
Ook kan er dus ergens intern door een slecht contact vonkjes optreden (geknetter) en dit heeft dan vooral in vochtige omgeving extra corrosie tot gevolg wat op den duur het contact weer verslechterd..
Ik dacht google eens wat voor de lol omdat ik die juwel bakken niet ken.. En vond onderstaande reactie bij Aquapraat van iemand met gelijksoortig probleem met een Juwel bak..quote:Op zondag 7 december 2014 13:37 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
Ik heb ze al schoongemaakt met een WD40 kloon, maar die verwijdert geen corrosie... Morgen even langs de bouwmarkt voor het echte spul.
http://www.aquapraat.nl/index.php?topic=5190.0quote:Probleem gevonden! Helaas toch de bak open moeten snijden om alles Door te kunnen meten. Tijdens dit doormeten kwamen er vonkjes bij de aansluitingen van de netspanning op de evsa weg. Bleek dat deze draden waren aangetast en niet goed contact meer maakten maar wel spanning overbracht naar de lampvoeten.... Vreemd.
Mooie plant die oranje / rode kleur, is die niet erg gevoelig voor alg?quote:Op maandag 8 december 2014 19:58 schreef Gummiebeer het volgende:
Een detail foto:
[ link | afbeelding ]10807123_820298941346929_707857698_n by Gummiebeer007, on Flickr
[ link | afbeelding ]10848046_821805147862975_3678360523650789981_n by Gummiebeer007, on Flickr
De bak is opnieuw ingericht met het oog op de komende keuring volgend jaar. Overzicht foto volgt nog.
Heb er inmiddels één staan maar leuk aanbod voor anderenquote:Op dinsdag 9 december 2014 09:09 schreef Kreator het volgende:
Iemand hier nog belang bij een originele fluval edge? Bakje heeft wel wat liefde en schoonmaak nodig.
Klein beetje roest op bovenrooster (moet even gespoten worden), nieuwe lampjes nodig en filterspul en spons. Verder zo goed als krasvrij en zeker met het glas e.d. is niets mis.
Gratis af te halen in Enschede. Bij interesse kan ik ook wel even wat foto's maken. Ding heeft een jaar bij mijn zus gestaan en daar issie een beetje vernaggeld...
Ja, die is wel gevoelig voor alg en zweefvuil. Het is voor mij ook gokken of die het goed gaat doen. Maar tot nu toe zit de groei erin. Het is een Myriophyllum soort, sowieso al moeilijke kostgangersquote:Op maandag 8 december 2014 22:13 schreef rene90 het volgende:
[..]
Mooie plant die oranje / rode kleur, is die niet erg gevoelig voor alg?
Ik heb wel interessequote:Op dinsdag 9 december 2014 09:09 schreef Kreator het volgende:
Iemand hier nog belang bij een originele fluval edge? Bakje heeft wel wat liefde en schoonmaak nodig.
Klein beetje roest op bovenrooster (moet even gespoten worden), nieuwe lampjes nodig en filterspul en spons. Verder zo goed als krasvrij en zeker met het glas e.d. is niets mis.
Gratis af te halen in Enschede. Bij interesse kan ik ook wel even wat foto's maken. Ding heeft een jaar bij mijn zus gestaan en daar issie een beetje vernaggeld...
Zal vanavond wel even foto's maken en een klein beetje schoonmaken...quote:Op dinsdag 9 december 2014 10:21 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Ik heb wel interessevoor de toekomstige garnalen
Geef kleine beetjes de hele dag door tot vrijdag, dan zou er niks aan de hand moeten zijn. ( dus even vet mesten met kleine beetjes eten ) Vissen zouden 3 weken probleemloos zonder eten kunnen. ( aldus dat word er geroepen ) Meestal geef ik mijn vissen nu ( gupjes ) om de 2 a 3 dagen wat etenquote:Op dinsdag 16 december 2014 21:26 schreef Planga het volgende:
Ik geef vrijdag mijn vissen (tetra, guppen, algeneters, modderkruipers) eten en vertrek daarna t/m donderdag voor vakantie. 6 dagen zonder eten dus.
Kunnen ze zichzelf redden of dien ik oppas te regelen?
Bedankt voor je antwoord.quote:Op dinsdag 16 december 2014 23:16 schreef Aloria het volgende:
[..]
Geef kleine beetjes de hele dag door tot vrijdag, dan zou er niks aan de hand moeten zijn. ( dus even vet mesten met kleine beetjes eten ) Vissen zouden 3 weken probleemloos zonder eten kunnen. ( aldus dat word er geroepen ) Meestal geef ik mijn vissen nu ( gupjes ) om de 2 a 3 dagen wat eten
Heb je de JBL M601 moet je ventieltje plaatsen en samen met de tijdschakelaar van het licht bedienen.quote:Op zondag 21 december 2014 18:37 schreef Vonkenboer het volgende:
Sinds enkele dagen hebben we in huis een ph-controller van jbl liggen; nu bemesten we het aquarium al met coČ maar wil ik dat allemaal wat meer optimaliseren![]()
![]()
[ afbeelding ]
Alleen nu zat ik net de handleiding door te bladeren; en daarin wordt niet gesproken over een magneetventiel voor het afsluiten van de coČ toevoer naar het aquarium op de tijden dat de verlichting uit is.
[ afbeelding ]
Mij is altijd gezegd dat het toevoegen van coČ aan het aquarium niet zinvol is als er geen verlichting aan is. Maar op de ph controller is ook geen mogelijkheid om bijvoorbeeld een bepaalde tijd aan te geven waarin er coČ toegevoegd moet worden.
Moet er nu wel of niet een extra magneetventiel tussen om de coČ toevoer in de avonduren af te sluiten ?![]()
In de handleiding vind ik ook geen mogelijkheid
Dus het bestaande coČ ventiel van de oude installatie moet ik tussen de aanvoer plaatsen naar de coČ controller ? Zeg maar tussen drukfles en controller ?quote:Op maandag 22 december 2014 10:38 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Heb je de JBL M601 moet je ventieltje plaatsen en samen met de tijdschakelaar van het licht bedienen.
In onderstaande artikel noemen ze dat de nachtschakelaar (niet bijgeleverd)
http://www.aquarium-vissen.nl/jbl-m603.html
Er zou nu ook een magneetventieltje in dat kastje moeten zitten, anders zou het nooit de hoeveelheid co2 kunnen reguleren. Vreemd dat ie niet met timer is uitgerust..
Ik heb geen idee over het apparaat van JBL zelf hier heb ik geen ervaring mee. Dus ook geen idee of het de calibratie vasthoud als de stroom eraf gaat en of dan ook de co2 toevoer stopt via de ingebouwde klep.quote:Op maandag 22 december 2014 16:23 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dus het bestaande coČ ventiel van de oude installatie moet ik tussen de aanvoer plaatsen naar de coČ controller ? Zeg maar tussen drukfles en controller ?
Of moet ik de hele coČ controller aan en uit gaan schakelen gelijktijdig met de verlichting ?
quote:Op maandag 22 december 2014 17:27 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Maar omdat ze bij de review van het apparaat ook bij Co2 installatie van JBL een nachtschakelaar aangeven waar ook weer bij aangegeven wordt dat daar de timer niet bijgeleverd is zal het hier ook beslist ook gewoon extra magneetklep op een willekeurige tijdschakelaar zijn. En die plaats je in de regel inderdaad in de co2 leiding direct achter het regelventiel op de fles.
Meestal zijn die manometers er gewoon ingeschroefd en hebben een standaard afmeting schroefdraad en kun je in principe gewoon uitwisselen. Dezelfde reduceer-ventielen vind je ook in de bierhandel waar ook Co2 wordt gebruikt. Das allemaal universeel. Moet natuurlijk wel opletten dat het goed weer goed dicht is als je die gaat vervangen.quote:Op maandag 22 december 2014 20:04 schreef Vonkenboer het volgende:
[..], ben idd. bang dat hij anders de instellingen vergeet
![]()
Dan doen we het gewoon met ons oude vertrouwde magneetventiel er tussen.
Morgen bij daglicht maar eens installeren en calibreren.
Zijn de metertjes op zo'n drukfles eigenlijk ook los te krijgen ? Of moet je dan een nieuw coČ drukklep kopen ?
Uitstroom van het filter bevind zich bij mij onder het water.quote:Op woensdag 31 december 2014 18:29 schreef peterzx9r het volgende:
ff vraagje bennen jullie de uitstoomstraaltjes boven of onder water
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |