abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 november 2014 @ 14:21:20 #251
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_146253042
En als je het over de mensen hebt die eigenlijk helemaal geen allergie hebben, is dat verhaaltje over de zwervers nog absurder door te trekken: een restauranteigenaar geeft een zwerver een kopje soep, dus iemand die wel gewoon een huis en geld heeft is van mening dat hij nu ook recht heeft op een gratis kopje soep. :+
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  maandag 3 november 2014 @ 14:35:10 #252
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146253507
Blijft grappig dat mensen die van mening zijn dat je rekening moet houden met mensen die allergisch zijn niet wensen te antwoorden op de vraag of iedere keuken maar hypoallergeen moet zijn.
Als jij als keuken wilt garanderen dat mensen die allergisch zijn allergeenvrij eten kunnen krijgen mag er in je keuken dus geen van de volgende producten worden verwerkt (en ook de prefab mag het niet bevatten) en ook je leveranciers mogen deze producten niet verwerken
Noten (olien)
Pinda's (olie)
Glutenhoudige granen
Eieren
Vis
Schaal en schelpdieren
Zuivel
Lupinen
Zwaveldioxides en sultfaten
Mosterd
Sellerie
Sesam
Soja
Weekdieren

Er mag niet met Latex handschoenen worden gewerkt, en het keukenpersoneel mag geen cosmetica gebruiken.

En dit zijn alleen nog maar de belangrijkste allergenen, heb het nog niet over intolerantie of overgevoeligheden.

[ Bericht 5% gewijzigd door Pietverdriet op 03-11-2014 14:40:21 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_146253625
Mss een idee als een restaurant het gewoon duidelijk vermeldt?
Make my day!
pi_146253702
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 14:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Verwacht jij dat iedere keuken hypoallergeen moet zijn?
waarom kan jij alleen in extremen argumenteren Piet?
deze discussie is helemaal niet begonnen om een extreme pinda-allergie waarbij permanent de epi-pen in de aanslag is om in leven te blijven.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 3 november 2014 @ 14:41:51 #255
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_146253733
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Blijft grappig dat mensen die van mening zijn dat je rekening moet houden met mensen die allergisch zijn niet wensen te antwoorden op de vraag of iedere keuken maar hypoallergeen moet zijn.
Als jij als keuken wilt garanderen dat mensen die allergisch zijn allergeenvrij eten kunnen krijgen mag er in je keuken dus geen van de volgende producten worden verwerkt (en ook de prefab mag het niet bevatten) en ook je leveranciers mogen deze producten niet verwerken
Noten (olien)
Pinda's (olie)
Glutenhoudige granen
Eieren
Vis
Schaal en schelpdieren
Zuivel
Lupinen
Zwaveldioxides en sultfaten
Mosterd
Sellerie
Sesam
Soja
Weekdieren

Er mag niet met Latex handschoenen worden gewerkt, en het keukenpersoneel mag geen cosmetica gebruiken.

En dit zijn alleen nog maar de belangrijkste allergenen, heb het nog niet over intolerantie of overgevoeligheden.
Kortom: een echte allergie is een probleem voor degene die hem heeft èn voor iemand die eten voor die persoon wil maken.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 3 november 2014 @ 14:48:13 #256
45206 Pietverdriet
pi_146253955
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 14:40 schreef computergirl het volgende:

[..]

waarom kan jij alleen in extremen argumenteren Piet?
deze discussie is helemaal niet begonnen om een extreme pinda-allergie waarbij permanent de epi-pen in de aanslag is om in leven te blijven.
Nee, het begon over mensen die helemaal geen allergie hebben maar dat alleen maar menen en daar restaurants mee lastig vallen.
Mijn stelling was dat mensen die hier roepen dat je als restaurant maar rekening moet houden met allergieen en overgevoeligheden niet weten wat ze roepen. Daar werd over gekat en vervolgens was mijn vraag of zij menen dat je als keuken maar allergeenvrij moet zijn.
Ik stel niets in extremen, ik probeer duidelijk te maken dat maar even roepen dat je er maar rekening mee moet houden onzinnig is.
pi_146254117
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 14:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, het begon over mensen die helemaal geen allergie hebben maar dat alleen maar menen en daar restaurants mee lastig vallen.
Mijn stelling was dat mensen die hier roepen dat je als restaurant maar rekening moet houden met allergieen en overgevoeligheden niet weten wat ze roepen. Daar werd over gekat en vervolgens was mijn vraag of zij menen dat je als keuken maar allergeenvrij moet zijn.
Ik stel niets in extremen, ik probeer duidelijk te maken dat maar even roepen dat je er maar rekening mee moet houden onzinnig is.
en dan kom je met een lijst van alle mogelijke allergenen, waarbij mensen kunnen reageren met onschuldige maar vervelende jeuk tot en met acuut dood neervallen.
De kans dat een zaak op een avond vol zit met dit scala aan allergieën is nihil.

Met de kans dat ik weer voor stupide wordt uitgescholden: stel dat ik niet tegen worteltjes kan wat is dan precies het probleem om de worteltjes bij gerecht A voor mij te vervangen door de doperwtjes van gerecht B? Die je toch al in huis hebt.
Waarom krijg je dan de hoon en haat van mensen als Iwanius over je heen?
pi_146254177
quote:

Recordaantal spoedopnames door voedselallergie
.

Spoedopnames van Europese kinderen met een levensgevaarlijke allergische reactie is verzevenvoudigd.
http://www.voedingnu.nl/r(...)llergie.172162.lynkx

http://www.wageningenur.n(...)oename-in-aantal.htm
Koks (en anderen) kunnen zich beter druk maken om bovenstaande.
We must guard against the aquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex.
We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes.
Eisenhower1961.
pi_146254300
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 12:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

En die vervolgens iedereen gaan vertellen dat hun papje van linksgedraaide geitenyoghurt met sesamolie en kastanjekruimels verrukkelijk is, en dat je het echt wel mag proeven.

Nee tut, je eet je papdrap omdat je niet kunt eten wat wij allemaal wel eten, niet omdat je het zo verschrikkelijk lekker vindt |:(

Ik heb zo'n moeder... die tegen de bruid al zegt dat ze haar eigen boterhammetje wel meeneemt, want ze kan daar toch niet eten wat er geserveerd wordt.
Dit is nog wel het meest hatelijke van allemaal :( :( :(,... Koks kunnen met vreemdste uitdagingen vaak nog de beste gerechten maken voor je. Maar dat soort typen moet en zal het altijd 2 minuten melden voor een vijfgangendiner wat 6 weken eerder al is besproken met de afnemer.

Van te voren een belletje naar het restaurant en je helpt niet alleen de keuken maar ook jezelf. Kok kan dan evt. wat extra's halen om wat lekkers te maken
  maandag 3 november 2014 @ 15:01:26 #260
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_146254362
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 14:55 schreef Resonancer het volgende:

[..]

Ik denk dat men zich druk vooral moeten gaan maken over de oorzaak van de toename van voedselallergie....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 3 november 2014 @ 15:01:36 #261
45206 Pietverdriet
pi_146254368
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 14:53 schreef computergirl het volgende:

[..]

en dan kom je met een lijst van alle mogelijke allergenen, waarbij mensen kunnen reageren met onschuldige maar vervelende jeuk tot en met acuut dood neervallen.
De kans dat een zaak op een avond vol zit met dit scala aan allergieën is nihil.

Met de kans dat ik weer voor stupide wordt uitgescholden: stel dat ik niet tegen worteltjes kan wat is dan precies het probleem om de worteltjes bij gerecht A voor mij te vervangen door de doperwtjes van gerecht B? Die je toch al in huis hebt.
Mijn vraag was duidelijk, vind je dat een keuken hypoallergeen moet zijn?
En dat is niet 1 avond, dat moet beleid zijn. Ik zei al, ik heb het over allergenen, geeneens over overgevoeligheden of intolerantie.
  maandag 3 november 2014 @ 15:02:14 #262
45206 Pietverdriet
pi_146254388
quote:

[..]

Waarom is dat een probleem van koks?
  maandag 3 november 2014 @ 15:02:15 #263
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_146254389
quote:

[..]

Waarom zouden koks zich daar zorgen om moeten maken? Het zijn niet de koks die de allergieën veroorzaken, het zijn niet de koks die onder dwang eten in de mond van de kinderen stoppen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_146254425
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 15:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mijn vraag was duidelijk, vind je dat een keuken hypoallergeen moet zijn?
En dat is niet 1 avond, dat moet beleid zijn. Ik zei al, ik heb het over allergenen, geeneens over overgevoeligheden of intolerantie.
mijn vraag is ook duidelijk.
pi_146254507
quote:

[..]

Omdat het vaak niet willekeurig uitwisselen van simpel groente is. Gerechten zijn vaak uitgebalanceerd de juiste kruiden en saus bij het juiste gerecht. De juiste structuur (beet) bij alle gerechten.

Willekeurig gerechten uit elkaar trekken en combineren is gewoon not done en voor paupers.
  maandag 3 november 2014 @ 15:05:26 #266
45206 Pietverdriet
pi_146254511
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 15:03 schreef computergirl het volgende:

[..]

mijn vraag is ook duidelijk.
En vooral niet ingaan op wat ik schrijf
pi_146254527
quote:

[..]

Nou, dat dus.

Ik (en anderen) worden hier neergezet als mensen die menen dat per definitie de hele keuken omgegooid moet worden voor mensen met een allergie. Nee, dat is absurd en niet haalbaar.

Ik postte al eerder (maar daar is wellicht overheen gelezen) dat ik de nuance ook zie.
En als je een hevige allergie hebt zul je zelf ook actie moeten ondernemen: overleggen met de chef, zelf etenswaar meenemen wat bereid kan worden etc. Kwestie van ervoor zorgen dat men vooraf weet heeft van je allergie en de mogelijkheden en vooral de onmogelijkheden van de keuken met je kan bespreken. Weet iedereen waar hij aan begint en heb jij als patiënt handvaten om de keuken aan te spreken als men zich niet aan gemaakte afspraken houdt. Maar moet je als patiënt ook niet gaan klagen als je maaltijd niet tot zijn recht komt omdat men (door jouw allergie) bepaalde ingrediënten achterwege heeft moeten laten.

Houd je niet van pinda's maar wel van cashew noten (let wel: niet lekker vinden is wat anders dan een allergie!), dan lijkt mij dat je altijd om vervanging kan vragen. Meent de chef dat dit zo'n afbreuk doet aan zijn gerecht dat het echt niet mogelijk is, dan kun je een andere schotel kiezen of de pinda's eruit pulken.

Ikzelf zou ze dan in ieder geval wel proberen, misschien word je nog verrast.
Maar dat zou niet zeggen tegen iemand met een pinda-allergie. Dat zou - in het ergste geval- een adembenemende ervaring kunnen worden. :7
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  maandag 3 november 2014 @ 15:06:02 #268
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_146254539
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 14:59 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Dit is nog wel het meest hatelijke van allemaal :( :( :(,... Koks kunnen met vreemdste uitdagingen vaak nog de beste gerechten maken voor je. Maar dat soort typen moet en zal het altijd 2 minuten melden voor een vijfgangendiner wat 6 weken eerder al is besproken met de afnemer.

Van te voren een belletje naar het restaurant en je helpt niet alleen de keuken maar ook jezelf. Kok kan dan evt. wat extra's halen om wat lekkers te maken
Oh nee, mijn moeder meldt het bij een etentje wel altijd ruimschoots van tevoren, zeg maar zodra de locatie van het etentje bekend is, meestal even bellen/mailen met de kok, maar ze is inmiddels op het niveau dat ze echt onmogelijk is qua eten, en er waren recent weer eens nieuwe dingen bij waar ze spontaan ook niet meer tegen kon (volgens mij krijgt ze gewoon een soort van OD van de dingen die ze dan nog wel kan eten, waardoor ze daar ook last van krijgt), maar het is gewoon niet meer te doen, macrobiotisch is het woord niet eens meer, daarbij kan ze nu misschien nog wel iets eten waar ze over 9 maanden met de trouwerij niet meer tegen kan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_146254586
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 15:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En vooral niet ingaan op wat ik schrijf
Ik ben er wel op in gegaan.
pi_146254598
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 15:05 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Omdat het vaak niet willekeurig uitwisselen van simpel groente is. Gerechten zijn vaak uitgebalanceerd de juiste kruiden en saus bij het juiste gerecht. De juiste structuur (beet) bij alle gerechten.

Willekeurig gerechten uit elkaar trekken en combineren is gewoon not done en voor paupers.
Ligt eraan welk niveau restaurant je het over hebt.

Als ik ben een van der Valk kom lijkt het me geen halszaak dat ik worteltjes ipv erwtjes krijg. Bij een sterrenrestaurant ligt dat natuurlijk weer anders. Al zou ik daar wel weer meer vertrouwen hebben dat ze mij een smakelijk alternatief kunnen voorschotelen.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_146254718
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 15:07 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Ligt eraan welk niveau restaurant je het over hebt.

Als ik ben een van der Valk kom lijkt het me geen halszaak dat ik worteltjes ipv erwtjes krijg. Bij een sterrenrestaurant ligt dat natuurlijk weer anders. Al zou ik daar wel weer meer vertrouwen hebben dat ze mij een smakelijk alternatief kunnen voorschotelen.
Zelfs in een sterrenrestaurant zullen koks daar niet direct moeilijk over doen. Alleen beweren mensen A en doen ze vaak B.

Nee alleen wat uitwisselen zeggen ze en ondertussen een compleet eigen gerecht bouwen van de ingrediënten die hen bevallen.
pi_146254756
Ik zie de mensen met restaurant ervaring hier trouwens alleen maar in problemen posten. Zit er ook geen uitdaging in? Natuurlijk open je een eigen zaak om geld te verdienen, maar als het alleen daarom gaat kun je - bij wijze van spreken- ook een ijzerwarenhandel beginnen.
Je doet het toch ook uit liefde voor het vak en goed zorgen voor je gasten? Zo vaak zullen er geen klanten zijn met extreme (gediagnostiseerde) allergiën. Is het dan ook niet kicken als je, ondanks de beperkingen, een mooi gerecht op maat kunt maken? Of is daar geen tijd of ruimte voor door de dagelijkse gekte?
pi_146254790
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 15:05 schreef Kandijfijn het volgende:

wat een minachting weer. 8)7
Masterchef the Professionals begint deze week weer op de BBC. Dan moeten professionele koks zonder voorbereiding een gerecht maken van beperkt aantal ingrediënten die ze niet zelf uitgekozen hebben. Bij de GOEDE koks komt daar altijd iets zeer smakelijks uit.
  maandag 3 november 2014 @ 15:14:10 #274
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_146254892
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 15:11 schreef Cat22 het volgende:
Ik zie de mensen met restaurant ervaring hier trouwens alleen maar in problemen posten. Zit er ook geen uitdaging in? Natuurlijk open je een eigen zaak om geld te verdienen, maar als het alleen daarom gaat kun je - bij wijze van spreken- ook een ijzerwarenhandel beginnen.
Je doet het toch ook uit liefde voor het vak en goed zorgen voor je gasten? Zo vaak zullen er geen klanten zijn met extreme (gediagnostiseerde) allergiën. Is het dan ook niet kicken als je, ondanks de beperkingen, een mooi gerecht op maat kunt maken? Of is daar geen tijd of ruimte voor door de dagelijkse gekte?
Het lijkt me nou niet het juiste moment om te gaan experimenteren. :')
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  maandag 3 november 2014 @ 15:14:24 #275
45206 Pietverdriet
pi_146254899
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 15:11 schreef computergirl het volgende:

[..]

wat een minachting weer. 8)7
Masterchef the Professionals begint deze week weer op de BBC. Dan moeten professionele koks zonder voorbereiding een gerecht maken van beperkt aantal ingrediënten die ze niet zelf uitgekozen hebben. Bij de GOEDE koks komt daar altijd iets zeer smakelijks uit.
Als jij meent dat je op deze manier voorkomt dat mensen allergische reacties krijgen maak je dezelfde fout als waar ik voor waarschuw
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')