abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 oktober 2014 @ 10:35:46 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146065297
quote:
Kunnen we steeds minder hebben? Of lijden we massaal aan een modeziekte? De voedselallergie is alom en drijft veel chefs en keukenbrigades tot waanzin. 'Een aantal gasten heeft echt een ziekte. Maar bij veel anderen is het denk ik een modegril, veroorzaakt door sociale media als Twitter of Facebook,' en 'Soms lijkt het alsof ik twintig tafels vol patiënten heb in plaats van cliënten,' vertellen koks.

Domino's komt binnenkort met een glutenvrije pizza. Fabrikant Roquette ontwikkelde bloem op basis van algen. Ook nieuw op de markt: Beyond Eggs, plantaardige eieren. En de onlangs gelanceerde glutenvrije kroket van Valuas' meesterkok Eric Swaghoven blijkt een doorslaand succes.

Big business
Kortom: de opmars van de voedselallergie blijkt big business. Maar die massaal groeiende intolerantie van ingewanden vormen ook hét hoofdpijndossier van vrijwel alle chefs. Want zij moeten zich achter de stoof in steeds meer bochten wringen vanwege extreme dieetwensen.

Hierdoor moeten alle restaurants vanaf half december ook per gerecht de mogelijke allergische reacties verplicht op de menukaart melden.

'Nog geen 10 jaar geleden gaf één klant op een avond aan dat hij of zij iets niet mocht. Nu lijkt het soms alsof ik twintig tafels vol patiënten heb in plaats van cliënten. Ik kan bijna niks normaal serveren,' vertelt een topchef die anoniem wil blijven uit vrees voor reacties van zijn klandizie.

Hype
Tweesterrenkok Mario Ridder van De Zwethheul herkent het probleem. Hij moet tegenwoordig zo veel ingrediënten schrappen en zo vaak improviseren dat hij zich regelmatig de vraag stelt: wat blijft er van mijn creatie over? Ook qua smaak? Frustrerend want: 'Een brioche zonder noten, meel en boter kun je toch eigenlijk geen brioche meer noemen?'

Ridder: 'Gasten die echt iets hebben en mij vooraf e-mailen over hun restricties neem ik natuurlijk serieus. Het is ontzettend vervelend wanneer je fysiek wat mankeert. Maar er zijn ook veel mensen die aan tafel plotseling gaan opsommen waar ze allemaal niet tegen kunnen. En dat wordt steeds extremer en merkwaardiger.' Soms bijna onwerkbaar. Velen verwarren intoleranties met wat zij niet lusten: 'ik wil geen radijs, komkommer, tomaat, wortels'.

Het lijkt wel een hype waardoor je interessanter bent. 'Zo heb ik een keer voor iemand een compleet boter- en melkvrij negengangendiner moeten maken. Aan het eind daarvan werd wel een Irish coffee besteld. Toen ik zei dat het gerecht boordevol melk zat, kreeg ik als antwoord: 'ach, ik vind dat zo lekker, wat maakt het uit'.'

Service
Ook chefkok Eric Swaghoven van Valuas in Venlo - een ster - vindt dat het steeds ingewikkelder werken wordt in de keuken. 'Een aantal gasten heeft echt een ziekte. Maar bij veel anderen is het denk ik een modegril, veroorzaakt door sociale media als Twitter of Facebook. Een duidelijke tendens. Hoe dan ook, het is niet hun probleem, maar ons probleem. Wij zijn een serviceverlenend bedrijf, wij moeten zorgen dat iedereen blij de deur uitgaat. Dit is dus een nieuwe tak van sport.'
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ks-tot-waanzin.dhtml

Wie kent ze niet, de mensen die claimen allergies te zijn omdat ze dingen niet lusten, of zwaar lijden aan aanstelleritus
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_146065391
Hoe drijf je in waanzin?
  woensdag 29 oktober 2014 @ 10:47:45 #4
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_146065665
Mijn schoonmoeder is zo iemand. Die "verdraagt" heel veel voedsel niet.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_146065667
Ik bestel altijd 'zonder champignons' want die verdraag ik echt niet :') Maar die zitten sowieso nooit in dingen die ik eet.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 29 oktober 2014 @ 10:49:56 #6
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_146065727
Het enige wat ik wel eens doe is een Cheeseburger zonder kaas bestellen als er geen gewone op het menu staat. Maar dat lijkt me niet iets dat een kok tot waanzin drijft :P
pi_146065733
Zie (zoals met zoveel) South Park met de Glutenaflevering _O-.

Natuurlijk zijn er mensen die echt ergens niet tegen kunnen, maar tegenwoordig is dat meteen het probleem van de ander.

Een restaurant biedt aan wat ze willen aanbieden, en je bent niet verplicht er te eten.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_146066312
ik verander ook altijd wat aan een gerecht. ik vind het simpelweg niet meer van deze tijd als je als restaurant of eetcafé alleen maar frietjes of een aardappelgarnituur serveert. ik vraag altijd om deze weg te laten en er lekker extra groenten voor in de plaats te doen.
hoe moeilijk kan het zijn? moeten ze niet alleen maar van die ongezonde dingen aan bieden en minimaal de keuze geven. nog nooit meegemaakt dat het een probleem is.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_146066843
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 11:06 schreef WRH het volgende:
ik verander ook altijd wat aan een gerecht. ik vind het simpelweg niet meer van deze tijd als je als restaurant of eetcafé alleen maar frietjes of een aardappelgarnituur serveert. ik vraag altijd om deze weg te laten en er lekker extra groenten voor in de plaats te doen.
hoe moeilijk kan het zijn? moeten ze niet alleen maar van die ongezonde dingen aan bieden en minimaal de keuze geven. nog nooit meegemaakt dat het een probleem is.
Een portie extra groente in plaats van friet/patat of iets met aardappel is dan ook niet een geheel gerecht van de kaart verbouwen omdat je sommige ingredienten niet lust/kan hebben.
pi_146067237
"Ik wil graag een veganistische, glutenvrije uitsmijter. :+ "
Zou je dan gewoon een bord haver krijgen? :P
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  woensdag 29 oktober 2014 @ 11:36:49 #11
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_146067305
Ach, zo heb ik ook een vriend die denkt allergisch te zijn voor kiwi omdat zijn mond ervan gaat tintelen. Nee lul, dat is omdat kiwi's zuur zijn.
En kom inderdaad steeds vaker tegen dat mensen beweren allergisch te zijn terwijl het nooit getest is.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  woensdag 29 oktober 2014 @ 11:36:59 #12
45206 Pietverdriet
pi_146067316
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 10:38 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Hoe drijf je in waanzin?
Sorry, germanisme
  woensdag 29 oktober 2014 @ 11:39:20 #13
267651 Klaploper
pi_146067395
Vaak hebben ze iets vanaf dat ze kleuter waren al niet meer gegeten, maar mama zei vroeger dat ze allergisch waren dus is het zo. En ook vaak van die types die wel vaker met vreemde dingen aan komen zetten om interessant te doen inderdaad.
  woensdag 29 oktober 2014 @ 11:40:31 #14
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_146067435
quote:
1s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 11:36 schreef Klaploper het volgende:
Ach, zo heb ik ook een vriend die denkt allergisch te zijn voor kiwi omdat zijn mond ervan gaat tintelen. Nee lul, dat is omdat kiwi's zuur zijn.

Nee, je kunt wel degelijk allergisch zijn daarvoor en dan gaat je mond inderdaad tintelen (en krijg je last van je keel). Die mensen hebben daar vaak ook last van bij ander fruit zoals ananas, appels etc. (tenzij warm gemaakt, dan zijn de stoffen die het veroorzaken 'vervlogen').
  woensdag 29 oktober 2014 @ 11:49:00 #15
267651 Klaploper
pi_146067746
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 11:40 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Nee, je kunt wel degelijk allergisch zijn daarvoor en dan gaat je mond inderdaad tintelen (en krijg je last van je keel). Die mensen hebben daar vaak ook last van bij ander fruit zoals ananas, appels etc. (tenzij warm gemaakt, dan zijn de stoffen die het veroorzaken 'vervlogen').
Ik heb het hier over iemand die getest is en nergens waarop getest werd een reactie gevonden is. :P
Geen immunologische reactie in dit geval maar gewoon een samentrekkende bek van het zuur. Maar dat soort mensen gaan dan op internet zoeken en zien iets over allergie en denken vanaf dan dat ze allergisch zijn, ook al zegt de huisarts wat anders.
  woensdag 29 oktober 2014 @ 11:55:41 #16
433876 1Liner
kort van stof
pi_146067992
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 10:35 schreef Pietverdriet het volgende:
'Zo heb ik een keer voor iemand een compleet boter- en melkvrij negengangendiner moeten maken. Aan het eind daarvan werd wel een Irish coffee besteld. Toen ik zei dat het gerecht boordevol melk zat, kreeg ik als antwoord: 'ach, ik vind dat zo lekker, wat maakt het uit'.'
Focking onbeschoft....
Vroeger heette ik 66714, maar tot Yvonne haar mailt leest heet ik zo :')
pi_146068128
quote:

[..]

Ja precies, heeft mijn zus met appel, geen appelmoes of appeltaart, maar een normale
appel kan ze niet eten anders heeft ze daarna last van haar gehemelte ofzoiets
is in elk geval niet prettig en soms pijnlijk, dus tja dan eet je gewoon geen rauwe appel.

Amandelspijs is ze bijvoorbeeld ook allergisch voor en niet zo'n beetje ook :')
Ik had een keer een banketstaaf meegenomen, maar er niet bij stilgestaan dat ze
allergisch was, omdat ze ook wel eens die dingen at met van dat ''nepspijs'' maar
deze was van de banketbakker, dus daar zat échte spijs in, resultaat, opgezwollen tong
en alles, moest gekoeld worden met ijs en alles, die kon geen adem meer halen,
ik zat er naast, dus aanstellerietus was het zéker niet, ik schrok me kapot om eerlijk te zijn er ik voelde me hartstikke schuldig omdat ik die banketletter had meegenomen :@ en dat heeft ze dus ook bij garnalen, maar die dingen vallen allemaal makkelijk te vermijden denk ik.
pi_146068156
quote:
15s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 11:55 schreef 1Liner het volgende:

[..]

Focking onbeschoft....
Ja, in dit geval wel... schaamteloos ook :')
pi_146069368
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 12:00 schreef FANN het volgende:

[..]

Ja, in dit geval wel... schaamteloos ook :')
Krijg je weer het beeld van een typische Ria op dieet bij :')
-XOXO-
  woensdag 29 oktober 2014 @ 12:42:52 #20
45206 Pietverdriet
pi_146069713
  woensdag 29 oktober 2014 @ 12:47:29 #21
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_146069942
quote:

[..]

Focking onbeschoft....
Ja inderdaad. Ik had de Irish Coffee 'per ongeluk' over 'm heen laten vallen denk ik.
  woensdag 29 oktober 2014 @ 12:49:48 #22
45206 Pietverdriet
pi_146070025
quote:

[..]

Focking onbeschoft....
Net als de mensen die vertellen dat ze snel wat willen eten omdat ze naar het theater gaan en dan na het eten nog een hele tijd blijven zitten.
  woensdag 29 oktober 2014 @ 12:50:12 #23
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_146070038
quote:

[..]

Dat heb ik ook met verse appels :')
Een jeukende tong.
Nooit iets achter gezocht totdat een vriendin zei dat ze 'allergisch was voor rauwe appels' en beschreef dat ze een jeukende tong er van kreeg. Schijnt een allergische reactie te zijn die vaak voor komt bij mensen met hooikoorts :P
Gelukkig heb ik het niet erg en vind ik appels te lekker om te laten liggen :7
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  woensdag 29 oktober 2014 @ 12:53:25 #24
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_146070176
Ik heb trouwens het idee dat lactose intolerantie gigantisch toeneemt de laatste jaren. Of dat komt omdat ik steeds meer buitenlandse vrienden heb :P
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  woensdag 29 oktober 2014 @ 12:54:01 #25
45206 Pietverdriet
pi_146070200
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 12:50 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Dat heb ik ook met verse appels :')
Een jeukende tong.
Nooit iets achter gezocht totdat een vriendin zei dat ze 'allergisch was voor rauwe appels' en beschreef dat ze een jeukende tong er van kreeg. Schijnt een allergische reactie te zijn die vaak voor komt bij mensen met hooikoorts :P
Gelukkig heb ik het niet erg en vind ik appels te lekker om te laten liggen :7
overgevoelig noem je dat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')