Ik zie dit causaal verband: een grote groep Nederlanders heeft problemen met Zwarte Piet als karikatuur en daarom wordt er gepleit voor het veranderen van zijn huidskleur.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 11:57 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ik zie inderdaad geen causaal verband tussen racisme en Zwarte Piet, omdat dat voor mij en 99% van de bevolking compleet los staat van elkaar. Dat willen figuren zoals jij niet begrijpen, waardoor deze hele non-discussie het gevolg is.
Man, had dan eerder gezegd dat je een trol bent, dan had ik helemaal niet op je gereageerdquote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:00 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Dat is ook geen causaal verband slimmerik dat is gewoon een normaal verband.
Wat jij niet begrijpt is dat als jij, forum vriend met autistische trekjes, vriendelijk een meisje over haar bovenbeen wrijft dat voor jou onschuldig kan zijn maar voor het meisje als intimiderend gezien kan worden.
Wedden dat je over een paar weken gewoon weer boodschappen gaat doen bij het Kruidvat? Als je alle winkels gaat boycotten die Zwarte Piet weren kan je bijna nergens meer terecht.quote:
Begging the question. Hoezo "eerlijk"? Waar heb je het over?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:01 schreef peterkailey het volgende:
[..]
De wereld bestaat eenmaal uit zwakzinnigen, maar wat is eerlijk. Vraag dat eens af.
Of je doet ze een juten zak over het hoofd met gaatjes, de sunddune Piet. Heb je nog een grotere kans dat ze er niet achter komen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:00 schreef mapima het volgende:
[..]
Ik vind dat je kinderen gewoon kind moet laten blijven en het niet moet verpesten door herkenbare pieten (geel, blauw etc) te gebruiken, dan hebben ze al heel snel door dat sinterklaas niet bestaat en het allemaal een spel is. Alsjeblieft zeg, het mooie is juist dat kinderen in een sprookje geloven. (en bezig waren met " braaf zijn", maar je mag niet eens meer zeggen dat als je stout bent geweest je dan een manderijn krijgt of zo)
Dat is in ieder geval al beter dan de gekleurde pieten, daarmee weet je namelijk zeker dat je nooit meer in je eigen buurt voor piet kan spelen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:05 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Of je doet ze een juten zak over het hoofd met gaatjes, de sunddune Piet. Heb je nog een grotere kans dat ze er niet achter komen.
Dat is handig, gewoon je kop in het zand steken als een struisvogel. Zegt weer wat over je capaciteiten.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:02 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Man, had dan eerder gezegd dat je een trol bent, dan had ik helemaal niet op je gereageerd
Nou, toedels
Eerlijk naar mensen toe. Hoe het er nu voor staat redeneert iedereen in kampen en de enige die naar een gezamenlijke oplossing zoekt is verbazingwekkend genoeg de regering en wat losse groepjes slimme mensen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:03 schreef tijnhet het volgende:
[..]
Begging the question. Hoezo "eerlijk"? Waar heb je het over?
(hihi, hoho, straks ben ik zelf zwakzinnig)
Het klinkt alsof je zwartmakerij negatief vindt. Is er soms iets mis met de kleur zwart? Vieze racist.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 11:43 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Ja joh, zo comfortabel op een paard en super rijk dat hij gewoon alle kindjes cadeautjes kan kopen. Wat een zwartmakerij
Grote groep? Tis een klein groepje van paar honderd mensen, daarnaast zijn er een paar 1000 meelopers, want politiek correct, racisme. (En dat laatste is niet eens het gevalquote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:01 schreef Dastan het volgende:
[..]
Ik zie dit causaal verband: een grote groep Nederlanders heeft problemen met Zwarte Piet als karikatuur en daarom wordt er gepleit voor het veranderen van zijn huidskleur.
Nogmaals, ik kan geen geldig argument bedenken voor het krampachtig in stand houden van Zwarte Piet zoals die nu is. Het sinterklaasfeest is door de tijd heen sowieso altijd aan verandering onderhevig geweest en dit lijkt me een goede volgende stap.
Dien het idee in zou ik zeggen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:05 schreef mapima het volgende:
[..]
Dat is in ieder geval al beter dan de gekleurde pieten, daarmee weet je namelijk zeker dat je nooit meer in je eigen buurt voor piet kan spelen.
Als het slechts een paar honderd mensen waren geweest, had de discussie niet zo'n omvangrijke vorm aangenomen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:08 schreef spoorrails het volgende:
[..]
Grote groep? Tis een klein groepje van paar honderd mensen, daarnaast zijn er een paar 1000 meelopers, want politiek correct, racisme. (En dat laatste is niet eens het geval)
Nee hoor, maar wel met de overduidelijke link tussen hiërarchie en blank en zwart. Pro zwarte pieten bagatelliseren iets met dezelfde fout die jullie maken. Laat zien hoe bekrompen de denkwijze is.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:08 schreef Deuce92 het volgende:
[..]
Het klinkt alsof je zwartmakerij negatief vindt? Is er soms iets mis met de kleur zwart? Vieze racist.
Hoezo, 'jullie'? Jij bent lekker aan het generaliseren. Vieze racist.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:10 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Nee hoor, maar wel met de overduidelijke link tussen hiërarchie en blank en zwart. Pro zwarte pieten ontkennen iets met dezelfde fout die jullie maken. Laat zien hoe bekrompen de denkwijze is.
Denk je dat ik geld uit ga geven aan gekleurde pieten?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:10 schreef Flitskikker het volgende:
[..]
Heb je er al een gekocht om te kijken?
Jullie mbt pro zwarte Pieten. Maar goed ik generaliseer jou er nu wel bij, met je hersenloze geschreeuw.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:10 schreef Deuce92 het volgende:
[..]
Hoezo, 'jullie'? Jij bent lekker aan het generaliseren. Vieze racist.
Alsof alle mensen die hersenloos schreeuwen pro zwarte piet zijn. Tjonge jonge jonge, het houdt werkelijk niet op.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:13 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Jullie mbt pro zwarte Pieten. Maar goed ik generaliseer jou er nu wel bij, met je hersenloze geschreeuw.
Waarom niet? Omdat ze gekleurd zijn? Schandalig!quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:11 schreef mapima het volgende:
[..]
Denk je dat ik geld uit ga geven aan gekleurde pieten?
Was trouwens sarcasme voor het geval dat je het niet door hadquote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:08 schreef Deuce92 het volgende:
[..]
Het klinkt alsof je zwartmakerij negatief vindt. Is er soms iets mis met de kleur zwart? Vieze racist.
Nee maar jouw mening is duidelijk dus is het dubbel zo obvious.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:14 schreef Deuce92 het volgende:
[..]
Alsof alle mensen die hersenloos schreeuwen pro zwarte piet zijn. Tjonge jonge jonge, het houdt werkelijk niet op.
Niet normaal dat sommige mensen dit probleem zo bagatelliseren. Waar gaat ons land heen?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:15 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Was trouwens sarcasme voor het geval dat je het niet door had
Eentje stiekem in je tas stoppen (niemand die ze mist) of in de winkel even openpielen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:11 schreef mapima het volgende:
[..]
Denk je dat ik geld uit ga geven aan gekleurde pieten?
Wat is mijn mening dan? Volgens mij heb ik die hier nog niet prijsgegeven.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:15 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Nee maar jouw mening is duidelijk dus is het dubbel zo obvious.
Moet wel lachen om je posts, dat doe je in ieder geval goed
Mensen zoals jou moeten ze lekker een scheepscontainer geven op de zee.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:15 schreef Deuce92 het volgende:
[..]
Niet normaal dat sommige mensen dit probleem zo bagatelliseren. Waar gaat ons land heen?
Je impliceert genoeg.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:16 schreef Deuce92 het volgende:
[..]
Wat is mijn mening dan? Volgens mij heb ik die hier nog niet prijsgegeven.
Mensen zoals ik? Waarop doel je dan?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:16 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Mensen zoals jou moeten ze lekker een schipcontainer geven op de zee.
Voordat je een oplossing moet gaan zoeken, moet er eerst van een probleem sprake zijn. Is er een probleem? Hoe groot is dit probleem? Berust het op feiten (zwarte piet als werkelijk racistische gevoelens oproepend bijvoorbeeld), of op een misinterpretatie? En hoe wil je daar dan mee om gaan?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:07 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Eerlijk naar mensen toe. Hoe het er nu voor staat redeneert iedereen in kampen en de enige die naar een gezamenlijke oplossing zoekt is verbazingwekkend genoeg de regering en wat losse groepjes slimme mensen.
Op jou.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:17 schreef Deuce92 het volgende:
[..]
Mensen zoals ik? Waarop doel je dan?
Bepaalde aspecten van mijn persoonlijkheid? Of heb je het hier over oppervlakkigere dingen, zoals bijvoorbeeld mijn huidskleur? Bah bah bah...quote:
http://www.telegraaf.nl/t(...)klaasjournaal__.htmlquote:Op 5 december mogen kinderen en leerkrachten geen schmink dragen. Dat staat in een handleiding voor onderwijzers die te vinden is op de site van Schooltv. "Belachelijk," vindt PVV-Kamerlid De Graaf. En volgens CDA'er Madeleine van Toorenburg mag het document "rechtstreeks de prullenbak in".
Er is hier geen sprake van misinterpretatie. Het feest geeft een duidelijke boodschap die stamt uit vroegere tijden. Sinterklaas is blank (of Turks) en gebruikt zwarte slaafjes voor het werk. Kan je wel leuk gaan zeggen dat ze ervoor kiezen of dat ze oorspronkelijk duiveltjes waren, maar alsnog worden ze als zwart gepresenteerd wat het schuwe beeld over donkere mensen van vroeger beklemtoond.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:17 schreef tijnhet het volgende:
[..]
Voordat je een oplossing moet gaan zoeken, moet er eerst van een probleem sprake zijn. Is er een probleem? Hoe groot is dit probleem? Berust het op feiten (zwarte piet als werkelijk racistische gevoelens oproepend bijvoorbeeld), of op een misinterpretatie? En hoe wil je daar dan mee om gaan?
Ik vind het bizar dat alleen maar gillen dat je je gekwetst voelt meteen betekent dat er ook maar iets moet gaan veranderen. Ieder mens of groep heeft het recht zich te laten horen, maar dat is toch totaal wat anders dan dat er direct ingegrepen moet worden, alleen omdat iemand zich gekwetst voelt? Dat iedereen altijd maar in alle opzichten tevreden moet zijn? Dat gaat niet eens! Jammer voor hen die een pesthekel hebben aan het lawaai van de moskee-gebedsoproep, of die het smerig vinden om homo's in het openbaar handjes vast te zien houden of - god forbid - te zien zoenen. Jammer voor joden in hindoe-landen die zich gekwetst voelen door de hakenkruizen op hun heilige tempels.
Prima dat ze zich gekwetst voelen en prima dat ernaar geluisterd wordt, maar zo snel als er tot "er moet iets gebeuren" wordt 'beslist' vind ik bizar. En bijna zwakzinnig. (Die Quincy heeft overigens volgens mij écht autistische trekken, zal het niet zwakzinnig noemen, maar tering wat een tunnelvisie heeft dat ding.)
De dingen die je zegt.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:18 schreef Deuce92 het volgende:
[..]
Bepaalde aspecten van mijn persoonlijkheid? Of heb je het hier over oppervlakkigere dingen, zoals bijvoorbeeld mijn huidskleur? Bah bah bah...
Heb ik dan geen recht op een mening? Nou nou nou zeg. Het moet écht niet gekker worden in Nederland.quote:
Ja zeker, en mijn mening over jouw mening is dat je gewoon zit te trollen en dingen uit z'n verband trekt, vandaar de zeecontainer.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:23 schreef Deuce92 het volgende:
[..]
Heb ik dan geen recht op een mening? Nou nou nou zeg. Het moet écht niet gekker worden in Nederland.
Dus omdat mijn mening niet overeen komt met die van jou ben ik aan het trollen? Poe poe poe zeg. Ik kan dit dus echt niet meer hebben hè.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:24 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Ja zeker, en mijn mening over jouw mening is dat je gewoon zit te trollen en dingen uit z'n verband trekt, vandaar de zeecontainer.
http://www.schooltvwebsho(...)handleiding_2014.pdfquote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:19 schreef Flitskikker het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
http://www.telegraaf.nl/t(...)klaasjournaal__.html
Het bestaan van de historische roots van die figuur is iets anders dan het nog steeds aanwezig zijn van een associatie. Als ik zwarte piet zie, zie ik geen slaaf, denk ik geen slaaf; sterker nog, ik denk niet eens aan een zwart iemand. Ik zie gewoon zwarte piet, en da's een leuk, energiek en gezellig iemand. En dat schijnt dus zo te zijn voor pak 'm beet 95% van de bevolking, kinderen incluis. Dat er racisten bestaan die zwarte mensen zwarte piet noemen om ze te jennen, betekent niet dat dat is hoe men zwarte piet normaal gesproken ziet. Dat probleem zit in de racisten, niet in zwarte piet. Het misverstand is dat gekleurde mensen bij wie het slavenverleden gevoelig ligt, en die niet bekend zijn met zwarte piet, in hem nog steeds de figuur van de slaaf terug zien waarop hij qua uiterlijk gebaseerd is. Zouden ze zwarte piet zien zoals de rest van Nederland, dan zouden ze weten dat dat verband er in onze hoofden helemaal niet is, en dat Piet gewoon leuk is. Het is dus alleen een verschil van interpretatie, en een misverstand om te denken dat wij hun interpretatie ook zien, maar verzwijgen. Wij ervaren die interpretatie gewoon echt niet, daar zouden we moeite voor moeten doen, en dat maakt zwarte piet voor ons ook niet tot een racistisch figuur.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:22 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Er is hier geen sprake van misinterpretatie. Het feest geeft een duidelijke boodschap die stamt uit vroegere tijden. Sinterklaas is blank (of Turks) en gebruikt zwarte slaafjes voor het werk. Kan je wel leuk gaan zeggen dat ze ervoor kiezen of dat ze oorspronkelijk duiveltjes waren, maar alsnog worden ze als zwart gepresenteerd wat het schuwe beeld over donkere mensen van vroeger beklemtoond.
Dat daar jaren niet openlijk iets van gezegd is is wat anders. Zo ging het ook met slavernij.
Inderdaad, de vraag is alleen waar je dan wel kleding kan kopen zonder kinderarbeid. Dure merken laten hun kleding ook door kinderhandjes in elkaar zetten.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:19 schreef joopsmerma het volgende:
Wat ik zelf veel erger vind is dat winkels kleren verkopen die in elkaar zijn gezet door kinderen van soms 8 jaar oud. Kinderen die eigenlijk buiten zouden moeten spelen en naar school zouden moeten gaan, maar dat niet kunnen omdat de familie anders niet genoeg te eten heeft.
Die kleren worden gewoon in Nederland verkocht in grote winkels, waar wij allemaal ons geld aan uitgeven. Ik heb wel eens een topic hierover voorbij zien komen op FOK, maar dat werd dan toch vooral gezien als gezeur. Raar eigenlijk.
Goed verwoord.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:30 schreef tijnhet het volgende:
[..]
Het bestaan van de historische roots van die figuur is iets anders dan het nog steeds aanwezig zijn van een associatie. Als ik zwarte piet zie, zie ik geen slaaf, denk ik geen slaaf; sterker nog, ik denk niet eens aan een zwart iemand. Ik zie gewoon zwarte piet, en da's een leuk, energiek en gezellig iemand. En dat schijnt dus zo te zijn voor pak 'm beet 95% van de bevolking, kinderen incluis. Dat er racisten bestaan die zwarte mensen zwarte piet noemen om ze te jennen, betekent niet dat dat is hoe men zwarte piet normaal gesproken ziet. Dat probleem zit in de racisten, niet in zwarte piet. Het misverstand is dat gekleurde mensen bij wie het slavenverleden gevoelig ligt, en die niet bekend zijn met zwarte piet, in hem nog steeds de figuur van de slaaf terug zien waarop hij qua uiterlijk gebaseerd is. Zouden ze zwarte piet zien zoals de rest van Nederland, dan zouden ze weten dat dat verband er in onze hoofden helemaal niet is, en dat Piet gewoon leuk is. Het is dus alleen een verschil van interpretatie, en een misverstand om te denken dat wij hun interpretatie ook zien, maar verzwijgen. Wij ervaren die interpretatie gewoon echt niet, daar zouden we moeite voor moeten doen, en dat maakt zwarte piet voor ons ook niet tot een racistisch figuur.
Daarom misverstand.
"Je hebt je net zo goed uitgedost als je leerlingen in deze periode: ongeschminkt maar in een pietenpak."quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:29 schreef mapima het volgende:
[..]
http://www.schooltvwebsho(...)handleiding_2014.pdf
Is het eigenlijk de bedoeling dat die leraar als leraar komt die "voor de leuk" dat pakje aantrekt, of dat de leraar een zwarte piet is?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:35 schreef Flitskikker het volgende:
[..]
"Je hebt je net zo goed uitgedost als je leerlingen in deze periode: ongeschminkt maar in een pietenpak."
Zo zien die kinderen toch meteen dat het de leraar is.
Beide denk ik, maar dat tweede is nu niet echt meer mogelijk.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:37 schreef mapima het volgende:
[..]
Is het eigenlijk de bedoeling dat die leraar als leraar komt die "voor de leuk" dat pakje aantrekt, of dat de leraar een zwarte piet is?
Ik ga een feest beginnen dat hitlerklaas heet. We doen hem een hakenkruis pakje aan, een mooi dun snorretje onder z'n neus z'n haren netjes in een scheiding. Vervolgens zeggen we dat het de paralelle universum variant is van onze Hitler zodat we een andere associatie krijgen. Deze hitlerklaas geeft cadeautjes aan alle lieve arische kindjes inclusief de buitenlandse die we toch al grotendeels hebben geïmporteerd voor de wat mindere baantjes, en als je stout bent neemt hij je mee naar Duitsland.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:30 schreef tijnhet het volgende:
[..]
Het bestaan van de historische roots van die figuur is iets anders dan het nog steeds aanwezig zijn van een associatie. Als ik zwarte piet zie, zie ik geen slaaf, denk ik geen slaaf; sterker nog, ik denk niet eens aan een zwart iemand. Ik zie gewoon zwarte piet, en da's een leuk, energiek en gezellig iemand. En dat schijnt dus zo te zijn voor pak 'm beet 95% van de bevolking, kinderen incluis. Dat er racisten bestaan die zwarte mensen zwarte piet noemen om ze te jennen, betekent niet dat dat is hoe men zwarte piet normaal gesproken ziet. Dat probleem zit in de racisten, niet in zwarte piet. Het misverstand is dat gekleurde mensen bij wie het slavenverleden gevoelig ligt, en die niet bekend zijn met zwarte piet, in hem nog steeds de figuur van de slaaf terug zien waarop hij qua uiterlijk gebaseerd is. Zouden ze zwarte piet zien zoals de rest van Nederland, dan zouden ze weten dat dat verband er in onze hoofden helemaal niet is, en dat Piet gewoon leuk is. Het is dus alleen een verschil van interpretatie, en een misverstand om te denken dat wij hun interpretatie ook zien, maar verzwijgen. Wij ervaren die interpretatie gewoon echt niet, daar zouden we moeite voor moeten doen, en dat maakt zwarte piet voor ons ook niet tot een racistisch figuur.
Daarom misverstand.
Ja trekt dingen uit het verband. Als kansloze poging om je toch al instabiele punt te ondersteuenen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:25 schreef Deuce92 het volgende:
[..]
Dus omdat mijn mening niet overeen komt met die van jou ben ik aan het trollen? Poe poe poe zeg. Ik kan dit dus echt niet meer hebben hè.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |