En hoeveel boutjes komen er in je beugel?quote:Op maandag 27 oktober 2014 17:49 schreef Garfield1985 het volgende:
Sorry, vergeten erbij te zetten.
De muur is van steen/beton.
Dat klopt idd niet. Die van de buurman kan je er ook nog bijhangen.quote:Op maandag 27 oktober 2014 17:42 schreef hottentot het volgende:
750KG is als je hem aan het plafond hangt en dan dat gewicht er recht onder hebt terwijl de keilbout optimale grip heeft. Doe je hem in de muur en hang je er 750KG aan dan is de belading niet evenredig verdeeld en kan hij zeer zeker geen 750KG aan (anders kon je met 2 m6 boutjes je auto aan de muur ophangen.
Verder zoals reeds gevraagd, wat voor muur?
Mee eens, ware het niet dat het totaalgewicht een royale 50kg wordt wat er aan de muur komt te hangen.quote:Op maandag 27 oktober 2014 18:25 schreef Atmoz het volgende:
Wow, keilbouten gebruiken om een TV op te hangen... Het gaat (natuurlijk)maar zo stevig hoeft echt niet hoor. 4 pluggen van 8mm met 4 goede schroeven kan ook makkelijk
een m6 8.8 kan 14000 en nog wat newton aan afschuiving hebben. Dat is 1400 kg ofwel 1,4 ton.quote:Op maandag 27 oktober 2014 18:45 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Mee eens, ware het niet dat het totaalgewicht een royale 50kg wordt wat er aan de muur komt te hangen.
kan nog steeds... ik heb hem zelfs maar aan 4 bouten hangen...waarbij de 4 bouten naast elkaar zitten zeg maar. Beugen kan dan ook niet draaien oid, enkel paar graden kantelen.quote:Op maandag 27 oktober 2014 18:45 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Mee eens, ware het niet dat het totaalgewicht een royale 50kg wordt wat er aan de muur komt te hangen.
Is dat zo'n beugel die je ook nog uit kunt trekken? Of hoe kom je anders aan zo'n hoog gewicht?quote:Op maandag 27 oktober 2014 18:45 schreef Garfield1985 het volgende:
quote:Op maandag 27 oktober 2014 18:48 schreef tiho1 het volgende:
een m6 8.8 kan 14000 en nog wat newton aan afschuiving hebben. Dat is 1400 kg ofwel 1,4 ton.
De muur is eerder stuk dus.
Jow, zo ene ist idd, is er ene van Vogels waar je alle kanten mee uit kunt.quote:Op maandag 27 oktober 2014 18:49 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Is dat zo'n beugel die je ook nog uit kunt trekken? Of hoe kom je anders aan zo'n hoog gewicht?
In dat geval zou ik hem inderdaad niet aan gewone pluggen ophangen, maar als de tv gewoon plat tegen de muur komt kan dat EASY!!! Zelfs met 4 stuks 6mm pluggen. Serieus!
[edit]
Dit dus:
[..]![]()
Ahaquote:Op maandag 27 oktober 2014 19:00 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Jow, zo ene ist idd, is er ene van Vogels waar je alle kanten mee uit kunt.
Zal zo ff het type hier neer posten.
Ehm...... neem aan dat je dan die muurplaat bedoelt waar de rest van de beugel aan vast zit?quote:Op maandag 27 oktober 2014 18:26 schreef Adfundum het volgende:
En hoe dik is het frame van je ophangbeugel, hoe groot zijn de bevestigingsgaten.
Dik frame heeft weer een langer draadeinde van je bouten nodig, Grote gaten in je beugel hebben weer extra ringen nodig als je dunne bouten gebruikt.
Bij een standaard keilbout draai je met de moer het draadeind wat in de keilbout zit weer een stuk naar buiten. Je ziet dus de ringen, de moer en een stuk draadeind. Past de afdekkap van de muurbeugel daar goed overheen of moet je dan weer een stukje draadeind afzagen/slijpen?
Het type is een Vogels EFW6345, 90 graden gaat hem niet worden maar een royale 45/50 graden is wel haalbaar, voorts kan je hem nog naar boven of beneden kantelen en helemaal naar voren trekken. Ringetjes heb ik er meteen bij aangeschaft ben alleen ff in de war nu of die nu vlak aan de muur komen komen te hangen of nog vóór de beugelquote:Op maandag 27 oktober 2014 19:26 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Aha
Das een heel ander verhaal... Had wel in de TS gemogen![]()
![]()
Maareh, ik ben benieuwd naar het type. Ben zelf ook nog opzoek naar zo eentje wat je 90 graden kunt draaien (en dus ook naar voren kunt halen).\
[edit]
Ik zou dan inderdaad 4 keilbouten gebruiken. M6 of M8 als je 't heel gek wilt maken!
Ah oke. Tja, ik zoek er eentje die wél 90 graden kan draaien én heel stevig is...quote:Op maandag 27 oktober 2014 19:53 schreef Garfield1985 het volgende:
Het type is een Vogels EFW6345, 90 graden gaat hem niet worden maar een royale 45/50 graden is wel haalbaar, voorts kan je hem nog naar boven of beneden kantelen en helemaal naar voren trekken.
Vóór de beugelquote:Ringetjes heb ik er meteen bij aangeschaft ben alleen ff in de war nu of die nu vlak aan de muur komen komen te hangen of nog vóór de beugel?
En welk boorgat kan ik nu het beste aanhouden; 10 of 12mm?
quote:Op maandag 27 oktober 2014 19:58 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Ah oke. Tja, ik zoek er eentje die wél 90 graden kan draaien én heel stevig is...
Maar volgens mij maakt Vogels die ook vast wel. Nog maar eens goed voor kijken
Ongetwijfeld
[..]
Vóór de beugel(anders hebben ze geen nut, behalve als afstandhouder).
Of bedoel je de ringetjes bij de keilbout? Die moeten wel bij de muur.
Ehm nee, die ronde plaatjes idd wat je idd ook als afstandshouder zou kúnnen gebruiken, er zit trouwens voor zover ik ff kon zien geen extra ringetje bij die keilbouten?
Edit: foutje, zitten er wel bij![]()
[edit]
Maar of dat laatste perse moet weet ik eigenlijk niet zeker, aangezien de hele beugel ookal als één grote ring gaat dienenWellicht iemand anders die dat beter weet?!
Kleinste diameter nemen waar de keilbout in past, net als bij een gewone plug.quote:Op maandag 27 oktober 2014 19:53 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
En welk boorgat kan ik nu het beste aanhouden; 10 of 12mm?
Dat vraag ik mij ook af. 3 jaar geleden een Remeha Evita gemonteerd. Keteltje weegt 130 kilo, hangt aan een beugel met 4 houtdraadbouten M10 x 60, in een fisscherplug. Ketel hangt nog steeds.quote:Op maandag 27 oktober 2014 22:25 schreef bluemoon23 het volgende:
Ik lees dat hier wel vaker op Fok, wat hebben sommige users toch een fascinatie met keilbouten![]()
![]()
Voor een simpele tv-steun zijn een paar houtdraadbouten met goede pluggen al voldoende.
En voor echt zwaar spul (geen TV dus)zou ik geen keilbouten gebruiken in een stenen muur, voordat je het weet breek je de stenen uit elkaar.
Chemische ankers of draadeinden met injectiemortel zijn dan beter.
RTFM, Beugel tegen de muur, gaten aftekenen, gaten boren, plug erin, beugel weer tegen de muur, houtdraadbout met carrosserie-ring door het gat in de beugel in de plug en aandraaien maar.quote:Op maandag 27 oktober 2014 22:31 schreef Garfield1985 het volgende:
En die zijn inmiddels al geboord en zal me ook worst wezen eigk :,) , mijn enige vraag was nog:
"Hoe nu exact (met muurbeugel) te bevestigen?"
helaas, heb de beugel gekregen van een kennis dus daar wist ik niet vanquote:Op maandag 27 oktober 2014 21:22 schreef AlphaRP het volgende:
Eh. Als je een Vogels beugel gewoon nieuw koopt dan zit er geschikt bevestigingmateriaal bij. Mits deze gebruikt worden dan garandeert Vogels dat de beugel en tv blijft hangen mits het max gewicht van de tv niet overschreden worden.
Wat er bijgeleverd word zijn fischer 10mm pluggen en bouten, voldoet prima, Keilbouten absoluut niet nodig. Ook niet bij een grote beugel en zware tv. Max gewicht welke ik aan dit soort materiaal heb opgehangen op een beugel met zwenkarm zal zeker 50kg+ zijn.
Thnx, dat wilde ik maar weten, meer niet (y)quote:Op maandag 27 oktober 2014 22:44 schreef Makrolon het volgende:
Keilbouten er in, beugel er overheen schuiven, sluitring er op, moer we op en aandraaien.
Het lijkt me niet zo moeilijk om ff te Googlen welke plug en schroeftype geschikt zijn voor zwaarder geschut, echter kom ik dan weer nergens tegen in wélke volgorde te handelen na het boren, daarom vroeg ik het hier ook.quote:Op maandag 27 oktober 2014 23:01 schreef bluemoon23 het volgende:
Als je al niet weet hoe je een keilbout moet monteren, hoe kom je dan überhaupt bij het idee dat je keilbouten nodig zou hebben om een TV op te hangen ?
Ik hang mijn posters altijd op met keilbouten.quote:Op maandag 27 oktober 2014 22:25 schreef bluemoon23 het volgende:
Ik lees dat hier wel vaker op Fok, wat hebben sommige users toch een fascinatie met keilbouten![]()
![]()
Precies. In theorie hoeven die 2 onderste niet eens vast te zitten.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 18:02 schreef bbtb77 het volgende:
De meeste kracht komt op de bovenste twee gaten dus meestal stop ik daar wel houtdraadbouten in. Meestal pak ik dan nog twee gaten met gewone pluggen en schroeven. Gaat altijd goed.
Niet om het 1 of ander, maar hiervoor heb je bijv draadeinden met een (3potige) haak die uitzet ACHTER de muur, in de spouw als je eea aandraait. Dan hoef je niet je muur te slopen nl als je het niet vertrouwd. Zelfde principe is ook verkrijgbaar voor gips.quote:Op maandag 27 oktober 2014 22:04 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
De bout/plug etc is vaak het probleem niet.
Ik zit hier met een "spuug" stenen muur. Een gaatje van 6mm wordt al snel 10mm.
Een keilbout mag op papier 2,8kN mogen hebben, die muur houdt al op bij nog geen tiende.
Heb dus ook maar een paar draadeinden DOOR de muur geboord, RvS plaat erachter. Muur moet 0,5m2 uitbreken om dat los te krijgen.
Dus in dit geval in plaats van "pics van je zusje" pics van de muur (boor een proefgaatje).
Hier een bokszak van 100 kg aan een 50 cm. lange arm aan de muur hangen. Af en toe nog een 50 kg aan kinderen dat er in klimt. En dat aan 4 bouten.. de speling zal in de arm zelf zitten.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 18:19 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Precies. In theorie hoeven die 2 onderste niet eens vast te zitten.
Maargoed, zo'n houtdraadbout is toch bedoeld voor een "gewone" plug, right?
Is dat dus SUPER stevig ook als je een beugel hebt die FLINK uit kan trekken? (en dus NIETS mag buigen/hellen i.v.m. het 90graden draaien). Er komt een 55" plasma aan te hangen, niets extreems, maar ook geen 32" ofzo he
Hoe kom je daarbij? Dat is volledig afhankelijk van de arm waarop de kracht aangrijpt (de halve meter in jouw geval), en de afstand tussen de verschillende boutrijen. Of, als je maar 1 boutrij hebt, de afstand tussen de boutrij en het drukpunt. Ik kan je zo een schetsje geven waarop de trekkracht op een bout, door een kracht van 50 kg op een halve meter, 1000 kg wordt.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 20:16 schreef tiho1 het volgende:
Of het tegen de muur hangt of op een halve meter ga je van afschuif naar trekkracht deze is 25% hoger.
quote:Op woensdag 29 oktober 2014 20:42 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij? Dat is volledig afhankelijk van de arm waarop de kracht aangrijpt (de halve meter in jouw geval), en de afstand tussen de verschillende boutrijen. Of, als je maar 1 boutrij hebt, de afstand tussen de boutrij en het drukpunt. Ik kan je zo een schetsje geven waarop de trekkracht op een bout, door een kracht van 50 kg op een halve meter, 1000 kg wordt.
Daarnaast verdwijnt je afschuiving niet. Die moet ook nog gewoon opgenomen worden door de bouten. Dus je krijgt een combinatie van trek en afschuiving op je bouten. En dan loopt de capaciteit hard terug.
maar zijn de meeste bouten daar niet op berekend??? want die 1000kg zit je in de praktijk al snel aan.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 20:42 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij? Dat is volledig afhankelijk van de arm waarop de kracht aangrijpt (de halve meter in jouw geval), en de afstand tussen de verschillende boutrijen. Of, als je maar 1 boutrij hebt, de afstand tussen de boutrij en het drukpunt. Ik kan je zo een schetsje geven waarop de trekkracht op een bout, door een kracht van 50 kg op een halve meter, 1000 kg wordt.
Daarnaast verdwijnt je afschuiving niet. Die moet ook nog gewoon opgenomen worden door de bouten. Dus je krijgt een combinatie van trek en afschuiving op je bouten. En dan loopt de capaciteit hard terug.
Weet dat die bestaan, maar als de keuze gaat tussen stad en land af voor die dingen of reststuk RvS hebben staan en dat gebruiken (ipv naar de ijzerboer brengen) is het makkelijk kiezen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 18:24 schreef tvdleur het volgende:
[..]
Niet om het 1 of ander, maar hiervoor heb je bijv draadeinden met een (3potige) haak die uitzet ACHTER de muur, in de spouw als je eea aandraait. Dan hoef je niet je muur te slopen nl als je het niet vertrouwd. Zelfde principe is ook verkrijgbaar voor gips.
Is het nou Steen of is het beton? En watvoor steen/beton mag het wezen dan? Als het bijvoorbeeld gasbeton is trek je die moeilijke keilbouten van jou er zonder enige moeite weer uit.quote:
Dat moet je dus zelf berekenen. Je moet, op basis van de krachtsverdeling, de krachten bepalen die op de bouten werken en dan een daarvoor geschikte bout kiezen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 20:52 schreef liebherr-machinist het volgende:
maar zijn de meeste bouten daar niet op berekend??? want die 1000kg zit je in de praktijk al snel aan.
Ik heb het over de sterkte van de bout. Een schets hierover zou gewaardeerd worden. Plus berekening van deze situatie dan. En niet een bout.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 20:42 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Ik stelde de vraag eigenlijk meer op de manier van overcapaciteit op de bout, jou berekening die je opschrijft snap ik. Ik bedoelde eigenlijk dat je al heel gauw aan heel veel trek op een schroef bout krijgt. Maar in negen van de tien gevallen zitten er vrij lichte bevestigings materialen bij spullen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 08:22 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Dat moet je dus zelf berekenen. Je moet, op basis van de krachtsverdeling, de krachten bepalen die op de bouten werken en dan een daarvoor geschikte bout kiezen.
In de situatie met de televisie (50 kg op 0,5 m afstand) kom je niet zo snel op 1000 kg aan trek op de bout. Dan heb je een arm tussen de bout en het drukpunt van het frame van 25 mm. (momentenevenwicht: 1000 kg × 0,025 m = 50 kg × 0,5 m)
quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:01 schreef liebherr-machinist het volgende:
[..]
Ik stelde de vraag eigenlijk meer op de manier van overcapaciteit op de bout, jou berekening die je opschrijft snap ik. Ik bedoelde eigenlijk dat je al heel gauw aan heel veel trek op een schroef bout krijgt. Maar in negen van de tien gevallen zitten er vrij lichte bevestigings materialen bij spullen.
Dus ik vraag me af of de bout niet veel meer aankan dan dat de fabrikant bij particuliergebruik aangeeft. Bedoel op de bouw hangen we balkons van 8 ton aan 12xm32 bouten
Er zit dan ook wel wat verschil tussen M32 en M6quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:01 schreef liebherr-machinist het volgende:
Bedoel op de bouw hangen we balkons van 8 ton aan 12xm32 bouten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |