abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146103904
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 20:52 schreef liebherr-machinist het volgende:
maar zijn de meeste bouten daar niet op berekend??? want die 1000kg zit je in de praktijk al snel aan.
Dat moet je dus zelf berekenen. Je moet, op basis van de krachtsverdeling, de krachten bepalen die op de bouten werken en dan een daarvoor geschikte bout kiezen.

In de situatie met de televisie (50 kg op 0,5 m afstand) kom je niet zo snel op 1000 kg aan trek op de bout. Dan heb je een arm tussen de bout en het drukpunt van het frame van 25 mm. (momentenevenwicht: 1000 kg × 0,025 m = 50 kg × 0,5 m)
pi_146105130
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 20:42 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Hoe kom je daarbij? Dat is volledig afhankelijk van de arm waarop de kracht aangrijpt (de halve meter in jouw geval), en de afstand tussen de verschillende boutrijen. Of, als je maar 1 boutrij hebt, de afstand tussen de boutrij en het drukpunt. Ik kan je zo een schetsje geven waarop de trekkracht op een bout, door een kracht van 50 kg op een halve meter, 1000 kg wordt.

Daarnaast verdwijnt je afschuiving niet. Die moet ook nog gewoon opgenomen worden door de bouten. Dus je krijgt een combinatie van trek en afschuiving op je bouten. En dan loopt de capaciteit hard terug.
Ik heb het over de sterkte van de bout. Een schets hierover zou gewaardeerd worden. Plus berekening van deze situatie dan. En niet een bout.
pi_146108704
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 08:22 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Dat moet je dus zelf berekenen. Je moet, op basis van de krachtsverdeling, de krachten bepalen die op de bouten werken en dan een daarvoor geschikte bout kiezen.

In de situatie met de televisie (50 kg op 0,5 m afstand) kom je niet zo snel op 1000 kg aan trek op de bout. Dan heb je een arm tussen de bout en het drukpunt van het frame van 25 mm. (momentenevenwicht: 1000 kg × 0,025 m = 50 kg × 0,5 m)
Ik stelde de vraag eigenlijk meer op de manier van overcapaciteit op de bout, jou berekening die je opschrijft snap ik. Ik bedoelde eigenlijk dat je al heel gauw aan heel veel trek op een schroef bout krijgt. Maar in negen van de tien gevallen zitten er vrij lichte bevestigings materialen bij spullen.

Dus ik vraag me af of de bout niet veel meer aankan dan dat de fabrikant bij particuliergebruik aangeeft. Bedoel op de bouw hangen we balkons van 8 ton aan 12xm25 bouten
pi_146108724
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 12:01 schreef liebherr-machinist het volgende:

[..]

Ik stelde de vraag eigenlijk meer op de manier van overcapaciteit op de bout, jou berekening die je opschrijft snap ik. Ik bedoelde eigenlijk dat je al heel gauw aan heel veel trek op een schroef bout krijgt. Maar in negen van de tien gevallen zitten er vrij lichte bevestigings materialen bij spullen.

Dus ik vraag me af of de bout niet veel meer aankan dan dat de fabrikant bij particuliergebruik aangeeft. Bedoel op de bouw hangen we balkons van 8 ton aan 12xm32 bouten
  donderdag 30 oktober 2014 @ 13:31:17 #55
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_146111367
Hangt 't nou al of snap je nog niet hoe de bout werkt?

Tik hem met handvast aangedraaide moertje in de muur, Als de bout erin zit draai de moer strak aan. Draai 'm los, beugel erop, moer weer erop.
Als het draad mee draait dan steekt het conische gedeelte links op de foto, zoals op de foto uit. Dat moet niet. Dat stukje moet in de omhulsel.

Denk eraan, eenmaal erin en aangedraaid zittie voorgoed vast, dus wees ervan verzekerd dat je alles exact hebt uitgemeten en geboord.

[ Bericht 47% gewijzigd door blup op 30-10-2014 13:38:23 ]
pi_146113003
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 12:01 schreef liebherr-machinist het volgende:
Bedoel op de bouw hangen we balkons van 8 ton aan 12xm32 bouten
Er zit dan ook wel wat verschil tussen M32 en M6 8)7
pi_146113829
Duhhh, gaat ff om het hele verhaal hè met berekening erbij. Als die bouten particulier zou kopen bij de bouwmarkt(niet dat dat kan, denk) zeggen ze je echt niet hoeveel je er daadwerkelijk maximaal aan kan hangen, omdat de meeste mensen niet weten hoe bepaalde omstsandigheden gigantische krachten kunnen veroorzaken.

[ Bericht 68% gewijzigd door liebherr-machinist op 30-10-2014 14:56:29 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')