en heb je toevallig een link?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 11:32 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ik weet niet wat dat is, en niemand hoeft dat ook te weten om te oordelen dat wat jij zegt fout is.
Toevallig vond ik de wiskundige theorie van alles op internet,
quote:en die is gewoon consistent met het normale begrip van feit als kopietje. Dat betekent dus dat er fysieke dingen bestaan die uitputtend worden beschreven met bijvoorbeeld 0. Niet verder opgedeeld in strings ofzo, 0 is wat het is, niks meer of minder.
En dat je een probleem maakt van het begrip feit, betekent natuurlijk ook dat je een probleem maakt van het begrip mening.
Maar jij gebruikt een ander begrip van de woorden feit en mening dan het alledaagse begrip, dus je legt eigenlijk helemaal niks uit.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 12:00 schreef laforest het volgende:
[..]
Jij weet niet waar het om gaat, maar toch zo arrogant zijn om te zeggen dat het niet klopt. Dat is zoiets als een basisschoolleerling die claimt dat string-theory niet klopt, maar niet weet waar het om gaat.
Wiskunde houdt zich bezig met dingen die we niet kunnen zien in de werkelijkheid, maar alleen met onze gedachten helder kunnen zien, zoals een driehoek. Als we een driehoek tekenen, dan is dat een plaatje van het orgineel wat niet in onze natuur bestaat. Wat je ook als hypothese op papier schrijft, heeft geen enkele invloed op een werkelijke driehoek.
Wij mensen houden ons alleen bezig met meningen, slechts een enkeling houdt zich bezig met episteme, maar verre weg de meeste mensen houden zich bezig met pistis, een mening of geloof, dianoia ligt tussen episteme en pistis in. Overigens denk ik dat jij je slechts bezig houdt met eikasia, of verbeelding.
Welke twee drogredenen?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 12:13 schreef Zith het volgende:
Laforest, je posts staan vol met griekse termen, dianoia, episteme, eikasia, pistis... maar met wat voor wetenschap hou je je nou echt bezig? Want voor iemand met zulke technische kennis schop je er nog best een aantal drogredenen uit.. iets wat ik juist bij filosofen niet zou verwachten (deze post bevat 2 drogredenen).
quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 12:09 schreef laforest het volgende:
[..]
Echte kennis. Er is een hoger niveau dan wetenschap die zich bezig houdt met fenomemen in de natuur. Je mag dit grappig vinden, maar dat is al 2000 jaren de reactie van degene die geen benul hebben van de werkelijkheid en dat neem ik je dan ook niet kwalijk.
Molurus, ik claim niet deze waarheid te kennen, maar zodra men aanvangt met allerlei ongefundeerde opmerkingen over waarheid en wetenschap, dan drukt men de discussie toch de eristische richting in en dan moet men maar even hoog van de toren blazen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 12:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je het mij vraagt blaas je nogal hoog van de toren. Wat dat betreft vind ik de reactie van Zith hierboven wel begrijpelijk. Wat meer bescheidenheid zou je sieren.
Ik heb niks tegen arrogantie, begrijp me niet verkeerd. Maar misplaatste arrogantie kan ik niet goed tegen. Ten aanzien van het onderstreepte zou je wel eens in de spiegel mogen kijken, en je wat minder stellig mogen opstellen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 12:36 schreef laforest het volgende:
[..]
Molurus, ik claim niet deze waarheid te kennen, maar zodra men aanvangt met allerlei ongefundeerde opmerkingen over waarheid en wetenschap, dan drukt men de discussie toch de eristische richting in en dan moet men maar even hoog van de toren blazen.
Eensch.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 13:02 schreef Jigzoz het volgende:
Hé, even tussendoor... Toegegeven, ik ben beslist niet de laatste die mensen uitfoetert als ik ze irritant vind, maar aangezien bovenstaande figuren toch minstens intelligent en beheerst mogen heten, lijken dergelijke stekeligheden me echt absoluut onnodig.
Mijn claim is altijd gelijk gebleven, wij hebben weinig weet van de werkelijkheid en wetenschap kan ons geen zekerheid over deze werkelijkheid geven. Okay, on topic, evolutie en schepping kunnen best samengaan, schepping komt eerst en daarop volgt evolutie van de schepping.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 12:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb niks tegen arrogantie, begrijp me niet verkeerd. Maar misplaatste arrogantie kan ik niet goed tegen. Ten aanzien van het onderstreepte zou je wel eens in de spiegel mogen kijken, en je wat minder stellig mogen opstellen.
Hoe zie je dat voor je? De "schepping" is dan de oerknal of wat?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:32 schreef laforest het volgende:
Okay, on topic, evolutie en schepping kunnen best samengaan, schepping komt eerst en daarop volgt evolutie van de schepping.
Dat weet ik niet, ik wil alleen maar aangeven dat de twee in theorie samen kunnen gaan en elkaar niet uitsluiten. Wellicht vindt de schepping nog voor de oerknal plaats, het is allemaal speculatie.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:35 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je? De "schepping" is dan de oerknal of wat?
Ok, maar dan wordt het woord "schepping" (en dientengevolge het woord "god") zo 'inhoudsloos' dat de bestaande religies daar geen band meer mee (kunnen) hebben.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:38 schreef laforest het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, ik wil alleen maar aangeven dat de twee in theorie samen kunnen gaan en elkaar niet uitsluiten. Wellicht vindt de schepping nog voor de oerknal plaats, het is allemaal speculatie.
Gelukkig zijn de meeste theologen het erover eens dat men de Genesis niet letterlijk moet nemen, zelf in het Vaticaan snappen ze dat. Het zijn slechts de paupers in Amerika, creationists, die stug zulke onzin volhouden.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:40 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ok, maar dan wordt het woord "schepping" (en dientengevolge het woord "god") zo 'inhoudsloos' dat de bestaande religies daar geen band meer mee (kunnen) hebben.
Had er in de bijbels, korans, torahs, veddas en al die andere geschriften een onweerlegbare verklaring voor "het begin van alles" gestaan, was het een ander verhaal geweest.
De "schepping" zoals die in de Bijbel staat, is wetenschappelijk gezien natuurlijk volkomen kolder. Verreweg de meeste gelovigen zien dat ook niet als de waarheid.
Ik zeg niet dat het "onzin" is, in feite is het wat je zegt allemaal speculatie. Voor normale mensen, inclusief mijzelf, is de fysische uitleg van het huidige begrip van de oerknal al niet te bevatten.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:44 schreef laforest het volgende:
[..]
Gelukkig zijn de meeste theologen het erover eens dat men de Genesis niet letterlijk moet nemen, zelf in het Vaticaan snappen ze dat. Het zijn slechts de paupers in Amerika, creationists, die stug zulke onzin volhouden.
En als de oerknal nou wel de schepping is dan? Dan is dat toch geen enkel probleem voor de evolutieleer? Evolutie van dieren op Aarde komt toch pas veel later als de echte oerknal? Ik zie niet waarom dan ineens geloof onzin is, mensen geloven slechts dat de schepping, het begin van alles door God kwam, als 'first cause'. Ik zie het probleem niet. Ik ben zelf niet gelovig, maar als mensen dat willen geloven en ook nog de evolutietheorie d.m.v. natural selection accepteren, is dat toch mooi.
Het is ook speculatie, dat heb ik meteen al geschreven. Ook de fysische uitleg is speculatie, alleen als men de quantum fluctuation kan bewijzen komen we ergens.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het "onzin" is, in feite is het wat je zegt allemaal speculatie. Voor normale mensen, inclusief mijzelf, is de fysische uitleg van het huidige begrip van de oerknal al niet te bevatten.
Voor een wetenschapper gebruik je nogal wat termen door elkaar. "Waarheid" is niet alleen in dit subforum, maar ook in W&T al een rare term.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:50 schreef laforest het volgende:
[..]
Het is ook speculatie, dat heb ik meteen al geschreven. Ook de fysische uitleg is speculatie, alleen als men de quantum fluctuation kan bewijzen komen we ergens.
Uit eindelijk blijft het zo dat de fysische uitleg ook maar een uitleg, hoe precies deze ook is en het van alles uitlegt kun je nooit stellen dat het de waarheid is, dat is onmogelijk.
Het is slecht een theorie wat iets uitlegt. Echter, omdat we de quantum fluctuation hypthesis hebben moeten we eigenlijk deze volgen en niet een bovennatuurlijke uitleg, dat denk ik dan weer wel.
Je krijgt soms het gevoel dat laforest bij termen als theorie, feiten, kennis etc bijna een creationistische definitie gebruikt, maar ik kan het mis hebben.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Voor een wetenschapper gebruik je nogal wat termen door elkaar. "Waarheid" is niet alleen in dit subforum, maar ook in W&T al een rare term.
Ook het gebruik van het woord "theorie" is aan banden gelegd door wetenschapsfilosofie, je kan niet elke uitleg een theorie noemen.
Dat het begripsniveau binnen de wetenschap fluctueert en constant aan verandering onderhevig is, is een intrinsiek feit van wetenschap. Daarom zijn mensen die beweren "de science is settled" en "het is onmiskenbaar zo" bij hypothetische zaken ook antiwetenschappelijk bezig. Iets wat je ziet bij de klimaathysterici, bijna zonder uitzondering geen wetenschappers.
Ik ben geen wetenschapper, ik studeer filosofie,sociologie en psychologie (die laatste twee werden door Popper al aangevallen dat het geen wetenschappen zijn). Echter ben ik filosoof, geen wetenschapper.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Voor een wetenschapper gebruik je nogal wat termen door elkaar. "Waarheid" is niet alleen in dit subforum, maar ook in W&T al een rare term.
Ook het gebruik van het woord "theorie" is aan banden gelegd door wetenschapsfilosofie, je kan niet elke uitleg een theorie noemen.
Dat het begripsniveau binnen de wetenschap fluctueert en constant aan verandering onderhevig is, is een intrinsiek feit van wetenschap. Daarom zijn mensen die beweren "de science is settled" en "het is onmiskenbaar zo" bij hypothetische zaken ook antiwetenschappelijk bezig. Iets wat je ziet bij de klimaathysterici, bijna zonder uitzondering geen wetenschappers.
Ok, dan kan ik je toch echt aanraden de basisbegrippen correct te gebruiken. Zeker voor jezelf, omdat een (goede) docent die begripsverwarring niet zal accepteren.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:04 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik ben geen wetenschapper, ik studeer filosofie,sociologie en psychologie (die laatste twee werden door Popper al aangevallen dat het geen wetenschappen zijn). Echter ben ik filosoof, geen wetenschapper.
quote:Science is never settled, daar ben ik het mee eens.
Er zijn net zo goed hordes klimaatsceptici voor wie precies hetzelfde geldt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:55 schreef El_Matador het volgende:
Daarom zijn mensen die beweren "de science is settled" en "het is onmiskenbaar zo" bij hypothetische zaken ook antiwetenschappelijk bezig. Iets wat je ziet bij de klimaathysterici, bijna zonder uitzondering geen wetenschappers.
Bijvoorbeeld Zygmunt Bauman komt vaak eerst met theorie en dat vind ik een goede socioloog. Inderdaad, bij beide moet ik veel kwantitatief onderzoek doen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:07 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ok, dan kan ik je toch echt aanraden de basisbegrippen correct te gebruiken. Zeker voor jezelf, omdat een (goede) docent die begripsverwarring niet zal accepteren.
Sociologie en psychologie zijn softe wetenschappen, maar ze maken, mits niet door Diederikje Stapel beoefend, wel gebruik van de wetenschappelijke methode.
[..]
Truequote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn net zo goed hordes klimaatsceptici voor wie precies hetzelfde geldt.
Het probleem is dat zo gauw mensen, in het algemeen, een bepaald belang hebben of denken te hebben bij wetenschappelijke conclusies ineens iedereen (zelfbenoemd) expert is. Dat zien we bij evolutie, bij klimaatverandering en zelfs bij de gevolgen van roken.
Het is een beetje een zijdelingse discussie maar goede klimaatwetenschappers zijn niet zo stellig in hun bevindingen. Het zijn de politieke mennekes die ermee aan de haal gaan en anderen die die uitspraken herhalen. "Science is settled". Een wetenschappelijk drama.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn net zo goed hordes klimaatsceptici voor wie precies hetzelfde geldt.
Het probleem is dat zo gauw mensen, in het algemeen, een bepaald belang hebben of denken te hebben bij wetenschappelijke conclusies ineens iedereen (zelfbenoemd) expert is. Dat zien we bij evolutie, bij klimaatverandering en zelfs bij de gevolgen van roken.
Zou je niet beter eerst met een stelling of hypothese komen en die testen en zo omvormen tot een theorie?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:16 schreef laforest het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld Zygmunt Bauman komt vaak eerst met theorie en dat vind ik een goede socioloog.
Ten aanzien van zaken waar mensen helemaal geen belang bij denken te hebben, zeg kwantumfysica, geologie, thermodynamica, lijkt dat gebrek aan kennis geen enkel probleem te zijn. Men neemt dan gewoon braaf aan wat mensen die er meer verstand van hebben erover zeggen en/of het kan men gewoon niks schelen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:18 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Natuurlijk spelen belangen een rol, maar bij de grote massa is het vooral het gebrek aan kennis wat wetenschap nu precies is.
Dat is de andere mogelijkheid.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:19 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Zou je niet beter eerst met een stelling of hypothese komen en die testen en zo omvormen tot een theorie?
Ik ken de man niet en van sociologie weet ik bar weinig, dus of die "goed" is, kan ik geen uitspraak over doen.
Lijkt me te nauw gedefinieerd en te zwart-wit. Er is meer dan 'belangen'.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ten aanzien van zaken waar mensen helemaal geen belang bij denken te hebben, zeg kwantumfysica, geologie, thermodynamica, lijkt dat gebrek aan kennis geen enkel probleem te zijn. Men neemt dan gewoon braaf aan wat mensen die er meer verstand van hebben erover zeggen en/of het kan men gewoon niks schelen.
Pas als men het gevoel heeft daar belang bij te hebben wordt het echt een probleem.
Nee, dat is de wetenschappelijke methode.quote:
Ja en? Zoals je het nu aangeeft is het inductief en dus problematisch.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, dat is de wetenschappelijke methode.
Ik heb geen idee wat je met die woorden bedoelt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:33 schreef laforest het volgende:
Zoals je het nu aangeeft is het inductief en dus problematisch.
In mijn ervaring zijn het niet de evolutiebioloog, de chemicus en de medicus die dit soort stellige uitspraken doen, maar juist mensen die dat net niet zijn.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Lijkt me te nauw gedefinieerd en te zwart-wit. Er is meer dan 'belangen'.
Een evolutiebioloog die "de waarheid" claimt, een chemicus die een theorie presenteert die eigenlijk een hypothese is en een medicus die "de science is settled" zegt, zouden door kritische denkers (al dan niet academisch geschoold) wel degelijk bekritiseerd moeten worden.
Maar stel dat een van hen dat doen, ga jij daar niet tegenin dan?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
In mijn ervaring zijn het niet de evolutiebioloog, de chemicus en de medicus die dit soort stellige uitspraken doen, maar juist mensen die dat net niet zijn.
Ook in geologische docu's worden dat soort fouten gemaakt. Kan het nog steeds een goede geoloog zijn, ik ben het alleen niet eens met de bewoording.quote:En zulke mensen doen alleen zulke uitspraken als er naast een wetenschappelijke discussie ook een maatschappelijke discussie ontstaat. Iets dat ik bij zaken zoals geologie en thermodynamica nooit zie, maar wel bij evolutie en klimaatwetenschappen.
En je zeurt bij mij over basisbegrippen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:34 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat je met die woorden bedoelt.
Bewijzen en falsificeren sluiten elkaar niet uit maar zijn complementair.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:41 schreef laforest het volgende:
[..]
En je zeurt bij mij over basisbegrippen.
Als je een hypothese neemt en deze probeert te bewijzen en vervolgens met een algemene theorie komt dan is dit inductieve wetenschap en dus niet echte wetenschap. In feite kun je theorie alleen maar falscificeren en niet bewijzen.
Mijn voorstel, waar jij dus net op reageerde met:
Zou je niet beter eerst met een stelling of hypothese komen en die testen en zo omvormen tot een theorie?
is: je komt met een theorie, dan met een hypothese, dan ga je data verzamelen, kijken of de hypothese afgewezen moet worden of niet, theorie bijstellen, etc.
Wat jij voorstelt is inductie en kan ik niet als geldige wetenschap tellen.
Grappig? Als je met inductie aankomt kan ik niets anders doen. Een theorie kan nooit bewezen worden, lees daarvoor maar een the logic of scientific discovery (wetenschapsfilosie, waar jij net zo de mond vol van had).quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Bewijzen en falsificeren sluiten elkaar niet uit maar zijn complementair.
Inductie ken ik niet in deze context, maar grappig dat jij als psychologisch-sociologisch filosoof mij "ongeldige wetenschap" toedicht.
Aan de universiteit?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:04 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik ben geen wetenschapper, ik studeer filosofie,sociologie en psychologie
Goed plan, ik moet ook nog een halloweenoutfit in elkaar flansen en es wat wetenschap gaan bedrijven binnen een zakelijke omgeving.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:46 schreef laforest het volgende:
Ik zou graag nog even door schrijven, maar ik moet verder met mijn studie, ik post maandag wel weer.
Ja, aan de universiteit. Inderdaad een rare vraag, maar hier op Fok! begrijpelijk.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Aan de universiteit?
Ja, rare vraag misschien, maar ik heb hier vaker mensen horen beweren dat ze iets studeerden en toen bleek dat ze daarmee bedoelden dat ze er wel eens een boek over lazen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |