Het hangt natuurlijk ook af van de locatie. Als er meer expats zijn, ben je meteen minder geïsoleerd.quote:Op maandag 15 juni 2015 14:27 schreef nils7 het volgende:
De taal en bang dat ik (en mijn gezin) geisoleerd raak als de cultuur niet open staat voor expats. (geen idee of ze dat zijn he)
Tokyo, klopt het licht aan de groep mensen.quote:Op maandag 15 juni 2015 16:33 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Het hangt natuurlijk ook af van de locatie. Als er meer expats zijn, ben je meteen minder geïsoleerd.
Wat Static zegt: lees de topicreeks eens door. Die is leuk en informatief. En met cultuurverschil moet je leren omgaan. Soms is het helemaal niet zo dat dat makkelijker is als het verschil kleiner is, verkijk je daar niet op....quote:Op maandag 15 juni 2015 18:01 schreef nils7 het volgende:
Tokyo, klopt het licht aan de groep mensen.
Het lijkt me een erg tof land maar een vakantie is wat anders dan er wonen en werken en je hoort ook wel eens wat dat het soms lastig ivm de taalbarriere en de cultuur (wat bij een ander Westers land minder zou zijn).
Ik was al met deel 1 begonnenquote:Op maandag 15 juni 2015 19:22 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Wat Static zegt: lees de topicreeks eens door. Die is leuk en informatief. En met cultuurverschil moet je leren omgaan. Soms is het helemaal niet zo dat dat makkelijker is als het verschil kleiner is, verkijk je daar niet op....
Maar niet afgemaakt blijkbaar.quote:
'T zijn 5 topicsquote:
vergis je daar niet in. ik woon in Duitsland. qwa taal zou dat "makkelijk" moeten zijn. echter school Duits en wat er daadwerkelijk gesproken wordt zijn twee verschillende dingen. het zelfde als met de cultuur en omgangsvormen.quote:Op maandag 15 juni 2015 18:01 schreef nils7 het volgende:
[..]
Tokyo, klopt het licht aan de groep mensen.
Het lijkt me een erg tof land maar een vakantie is wat anders dan er wonen en werken en je hoort ook wel eens wat dat het soms lastig ivm de taalbarriere en de cultuur (wat bij een ander Westers land minder zou zijn).
Kan alleen zeggen dat ik ervaring heb met Turkije, een moslim land, met ook heel veel ongeschreven wetten.quote:Op maandag 15 juni 2015 22:27 schreef z80 het volgende:
[..]
vergis je daar niet in. ik woon in Duitsland. qwa taal zou dat "makkelijk" moeten zijn. echter school Duits en wat er daadwerkelijk gesproken wordt zijn twee verschillende dingen. het zelfde als met de cultuur en omgangsvormen.
ik denk dat als je er open voor staat en echt met de lokale bevolking mee wilt doen het overal wel lukt. het kost wel wat tijd en moeite.
- Schoenen aan in huis.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:49 schreef z80 het volgende:
wat zou ik in Japan moeten gaan zien en of doen? en wat absolute niet.
ik heb begrepen dat afdingen en fooien geven niet tot de standaard horen. mogelijk zijn er nog meer van dat soort kleine dingen.
En dat kleine cadeautje is heel vaak wat te eten, of een sixpackje bier/pak sake of umeshu.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 07:39 schreef Aurelius het volgende:
- Als je iemand bezoekt geen klein cadeautje meenemen.
Misschien moet je erbij zetten welke van deze dingen je juist wel en welke je juist niet moet doen.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 07:39 schreef Aurelius het volgende:
[..]
- Schoenen aan in huis.
- Stokjes rechtop in de rijst steken.
- Als je iemand bezoekt geen klein cadeautje meenemen.
- Visitekaartje met 2 handen aannemen en een paar seconden aandachtig bestuderen.
- Stinken.
Dan heb je de belangrijkste wel gehad geloof ik.
geen.quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:58 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Misschien moet je erbij zetten welke van deze dingen je juist wel en welke je juist niet moet doen.
Hoezo was je minder fan van Tokyo? Nagano is een saaie stad in mijn optiek, wel een mooie stad.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 22:11 schreef loonytik het volgende:
Wel done:
bleren naar de obers dat je iets nodig hebt "sumimaaseeeeen"mocht je in een (oude) izakaya terechtkomen (en je krijgt van de staff daar een vriendelijke luidkeelse "haaaai" terug haha). Heb ik men vrienden wel is mee laten schrikken haha
![]()
Zelf heb ik 3 maanden op het platteland gezeten/gewoond in Nagano
6 maanden in Kioto gewoond als student
6 maanden in Tokio voor mijn stage.
Was eigenlijk het minst fan van Tokio.
Nu bezig met iets van werk te vinden in Japan, of werk te vinden dat gerelateerd is aan Japan/ Japans in Nederland/ ergens anders.
Afdingen kan wel in Japan afhankelijk waar je zit! Tokio niet, maar in Osaka kan je het soms wel doen, doen ze zelf ook soms.
Bij een duurdere aankoop wijzen naar een krasje, en vragen naar serbice. 9 van de 10 keer gaan ze bij de baas vragen of ze je een korting mogen geven.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 22:11 schreef loonytik het volgende:
Afdingen kan wel in Japan afhankelijk waar je zit! Tokio niet, maar in Osaka kan je het soms wel doen, doen ze zelf ook soms.
Ligt ook meer aan mij dan aan Tokio zelf hoorquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:40 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Hoezo was je minder fan van Tokyo? Nagano is een saaie stad in mijn optiek, wel een mooie stad.
Licht dat alleen aan het internet of ook gewoon aan hoeveel mensen daar wonen? Soms schrik ik nog wel hoeveel mensen vredesnaam in een winkel staan (kwa personeel) en hoe ze daar nog winst kunnen mee draaienquote:Op woensdag 26 augustus 2015 05:57 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Bij een duurdere aankoop wijzen naar een krasje, en vragen naar serbice. 9 van de 10 keer gaan ze bij de baas vragen of ze je een korting mogen geven.
-----
Kan ook komen door het beleid van die idioot van een Abe. Mijn god, wat een onbenul.
Wel in meer landen gezien, dat soort werkverschaffing.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 13:11 schreef Lyrebird het volgende:
Japanse winkels zijn een enigma. Wij wonen in een doorsnee stadje, 500k inwoners, en op loopafstand staan er twee gigantische electronicawinkels. Die van mijn eerdere verhaal over stofzuigerzakken, bijvoorbeeld. Die zaak is nu zo'n 2 jaar oud, maar zelfs op een zaterdag of zondag hebben ze maar 1 open kassa, waar je niet eens hoeft te wachten. En dan staat er zo'n twintig man/vrouw personeel in die zaak. Die moeten een enorm verlies draaien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |