abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 juni 2015 @ 16:33:08 #76
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_153551754
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 14:27 schreef nils7 het volgende:
De taal en bang dat ik (en mijn gezin) geisoleerd raak als de cultuur niet open staat voor expats. (geen idee of ze dat zijn he)
Het hangt natuurlijk ook af van de locatie. Als er meer expats zijn, ben je meteen minder geïsoleerd.
  maandag 15 juni 2015 @ 18:01:43 #77
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_153553781
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 16:33 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Het hangt natuurlijk ook af van de locatie. Als er meer expats zijn, ben je meteen minder geïsoleerd.
Tokyo, klopt het licht aan de groep mensen.

Het lijkt me een erg tof land maar een vakantie is wat anders dan er wonen en werken en je hoort ook wel eens wat dat het soms lastig ivm de taalbarriere en de cultuur (wat bij een ander Westers land minder zou zijn).
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  maandag 15 juni 2015 @ 18:06:54 #78
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_153553943
Heb je deze reeks wel eens doorgelezen?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  maandag 15 juni 2015 @ 19:22:18 #79
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_153556641
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 18:01 schreef nils7 het volgende:

Het lijkt me een erg tof land maar een vakantie is wat anders dan er wonen en werken en je hoort ook wel eens wat dat het soms lastig ivm de taalbarriere en de cultuur (wat bij een ander Westers land minder zou zijn).
Wat Static zegt: lees de topicreeks eens door. Die is leuk en informatief. En met cultuurverschil moet je leren omgaan. Soms is het helemaal niet zo dat dat makkelijker is als het verschil kleiner is, verkijk je daar niet op....
  maandag 15 juni 2015 @ 19:29:03 #80
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_153556919
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 19:22 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Wat Static zegt: lees de topicreeks eens door. Die is leuk en informatief. En met cultuurverschil moet je leren omgaan. Soms is het helemaal niet zo dat dat makkelijker is als het verschil kleiner is, verkijk je daar niet op....
Ik was al met deel 1 begonnen ;)

Maar de verhalen die ik lees zijn wel gericht op onderwijs/student natuurlijk, tuurlijk lees ik daar wel doorheen maar sommige situaties ga ik eventueel niet tegen komen (anderen weer wel natuurlijk).
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  maandag 15 juni 2015 @ 19:34:13 #81
15080 static
pi_153557100
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 19:29 schreef nils7 het volgende:

[..]

Ik was al met deel 1 begonnen ;)

Maar niet afgemaakt blijkbaar.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  maandag 15 juni 2015 @ 20:50:46 #82
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_153560468
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 19:34 schreef static het volgende:

[..]

Maar niet afgemaakt blijkbaar.
'T zijn 5 topics ;)
N/A
  maandag 15 juni 2015 @ 21:01:01 #83
15080 static
pi_153560954
Met veel info.
  maandag 15 juni 2015 @ 22:27:29 #84
63722 z80
I fink you freaky
pi_153564521
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 18:01 schreef nils7 het volgende:

[..]

vergis je daar niet in. ik woon in Duitsland. qwa taal zou dat "makkelijk" moeten zijn. echter school Duits en wat er daadwerkelijk gesproken wordt zijn twee verschillende dingen. het zelfde als met de cultuur en omgangsvormen.
ik denk dat als je er open voor staat en echt met de lokale bevolking mee wilt doen het overal wel lukt. het kost wel wat tijd en moeite.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  maandag 15 juni 2015 @ 22:29:09 #85
63722 z80
I fink you freaky
pi_153564581
deze vakantie Japan eens onveilig maken. proeven van de cultuur en het eten.
het wordt een rit van Tokio zigzag naar het zuiden met het OV.
  maandag 15 juni 2015 @ 22:30:09 #86
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_153564618
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 22:27 schreef z80 het volgende:

[..]

vergis je daar niet in. ik woon in Duitsland. qwa taal zou dat "makkelijk" moeten zijn. echter school Duits en wat er daadwerkelijk gesproken wordt zijn twee verschillende dingen. het zelfde als met de cultuur en omgangsvormen.
ik denk dat als je er open voor staat en echt met de lokale bevolking mee wilt doen het overal wel lukt. het kost wel wat tijd en moeite.
Kan alleen zeggen dat ik ervaring heb met Turkije, een moslim land, met ook heel veel ongeschreven wetten.
Wat ik belangrijk vind om te weten of de lokalen daar ook voor open staan, dan komt dat wel goed.
Elke cultuur is toch anders.

Ben trouwens op dit moment al in deel III van de reeks.
N/A
pi_153626463
Nils7, je kan mij PMen met wat je wilt weten. Ik kan je van veel info voorzien.
Maar vergeet niet, binnen Japan kan het onderling al heel verschillend zijn, dat merk je al in een stad als Tokyo.

Maar de expatgroep is groot in Tokyo, en zoekt constant contact met elkaar. Maar isolatie en depressie is niet vreemd bij veel gaijins (buitenlanders), al hoewel dat meer is bij non-Japanese die met een Japanese getrouwd zijn en in Japan wonen, dan bij expats naar hier zijn gestuurd voor werk.

Mijn ervaring met leven en wonen in Tokyo is enorm bevallen, maar heb geen gezin gehad om te onderhouden natuurlijk. Kan net het verschil maken.

[ Bericht 4% gewijzigd door Erasmus op 17-06-2015 23:03:27 ]
pi_154482632
Nu ik Nederland ben, begin ik toch wel de popmuziek op straat, de drukte van Tokyo en het comfortabele leven en vooral de kleine dingen te missen. Vooral het gemis van conbinis (FamilyMart ;( ), even snel een onigiri/blikje chuhai halen, de overdreven klantvriendelijkheid.

Ach, wederzijds heb ik de AH gemist dus dat compenseert de FamilyMart een klein beetje :D
  maandag 20 juli 2015 @ 19:49:17 #89
63722 z80
I fink you freaky
pi_154495855
wat zou ik in Japan moeten gaan zien en of doen? en wat absolute niet.
ik heb begrepen dat afdingen en fooien geven niet tot de standaard horen. mogelijk zijn er nog meer van dat soort kleine dingen.
pi_154506258
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:49 schreef z80 het volgende:
wat zou ik in Japan moeten gaan zien en of doen? en wat absolute niet.
ik heb begrepen dat afdingen en fooien geven niet tot de standaard horen. mogelijk zijn er nog meer van dat soort kleine dingen.
- Schoenen aan in huis.
- Stokjes rechtop in de rijst steken.
- Als je iemand bezoekt geen klein cadeautje meenemen.
- Visitekaartje met 2 handen aannemen en een paar seconden aandachtig bestuderen.
- Stinken.

Dan heb je de belangrijkste wel gehad geloof ik.
pi_154567971
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 07:39 schreef Aurelius het volgende:
En dat kleine cadeautje is heel vaak wat te eten, of een sixpackje bier/pak sake of umeshu.
Helaas is het bier kneitertjesduur in Nihon.

[ Bericht 4% gewijzigd door Erasmus op 23-07-2015 14:46:44 ]
pi_154568279
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 07:39 schreef Aurelius het volgende:

[..]

- Schoenen aan in huis.
- Stokjes rechtop in de rijst steken.
- Visitekaartje met 2 handen aannemen en een paar seconden aandachtig bestuderen.
- Stinken.

Dan heb je de belangrijkste wel gehad geloof ik.
Misschien moet je erbij zetten welke van deze dingen je juist wel en welke je juist niet moet doen. :+
  donderdag 23 juli 2015 @ 15:20:54 #93
63722 z80
I fink you freaky
pi_154568885
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 14:58 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Misschien moet je erbij zetten welke van deze dingen je juist wel en welke je juist niet moet doen. :+
geen.
in Azie is het normaal om de schoenen waarmee je buiten loopt ook buiten te houden.
ik ga geen eten aan de overledenen aanbieden dus de stokje rechtop in het eten is ook not don.
iets mee meenemen op bezoek wist ik dan weer niet.
iets aannemen doe je altijd met 2 handen enkel het bestuderen van het kaartje laat je normaal gesproken achterwegen.
en stinken spreekt voor zich.
pi_154569043
Het was ook een grapje. :P
pi_154634700
Wel done:
bleren naar de obers dat je iets nodig hebt "sumimaaseeeeen" :D mocht je in een (oude) izakaya terechtkomen (en je krijgt van de staff daar een vriendelijke luidkeelse "haaaai" terug haha). Heb ik men vrienden wel is mee laten schrikken haha :+

Zelf heb ik 3 maanden op het platteland gezeten/gewoond in Nagano

6 maanden in Kioto gewoond als student

6 maanden in Tokio voor mijn stage.

Was eigenlijk het minst fan van Tokio.

Nu bezig met iets van werk te vinden in Japan, of werk te vinden dat gerelateerd is aan Japan/ Japans in Nederland/ ergens anders.

Afdingen kan wel in Japan afhankelijk waar je zit! Tokio niet, maar in Osaka kan je het soms wel doen, doen ze zelf ook soms.
pi_155419339
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 22:11 schreef loonytik het volgende:
Wel done:
bleren naar de obers dat je iets nodig hebt "sumimaaseeeeen" :D mocht je in een (oude) izakaya terechtkomen (en je krijgt van de staff daar een vriendelijke luidkeelse "haaaai" terug haha). Heb ik men vrienden wel is mee laten schrikken haha :+

Zelf heb ik 3 maanden op het platteland gezeten/gewoond in Nagano

6 maanden in Kioto gewoond als student

6 maanden in Tokio voor mijn stage.

Was eigenlijk het minst fan van Tokio.

Nu bezig met iets van werk te vinden in Japan, of werk te vinden dat gerelateerd is aan Japan/ Japans in Nederland/ ergens anders.

Afdingen kan wel in Japan afhankelijk waar je zit! Tokio niet, maar in Osaka kan je het soms wel doen, doen ze zelf ook soms.
Hoezo was je minder fan van Tokyo? Nagano is een saaie stad in mijn optiek, wel een mooie stad.
pi_155548530
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 22:11 schreef loonytik het volgende:
Bij een duurdere aankoop wijzen naar een krasje, en vragen naar serbice. 9 van de 10 keer gaan ze bij de baas vragen of ze je een korting mogen geven.

Japanners zijn heel erg van de klantenbinding, en geloven heilig in het effect van een kadootje. Toen ik hier nog maar net woonde, kreeg ik bij praktisch iedere duurdere aankoop een bon die je ergens in kon ruilen voor een kadootje. Een halve dag naar de onsen bijvoorbeeld, bij de aankoop van een bank.

Wat je ondertussen wel ziet, althans in ons stadje, is dat internetshopping zo'n vaart heeft genomen dat bepaalde winkels en warenhuizen er een beetje lullig bijliggen. Achterstallig onderhoud, spullen die al een tijdje in de aanbieding zijn, met van die vergeelde stickers, maar die nog steeds niet verkocht zijn.

Kan ook komen door het beleid van die idioot van een Abe. Mijn god, wat een onbenul.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_155649279
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 21:40 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Hoezo was je minder fan van Tokyo? Nagano is een saaie stad in mijn optiek, wel een mooie stad.
Ligt ook meer aan mij dan aan Tokio zelf hoor ;) Njah ik had wel in Nagano gezeten maar dan wel de prefectuur, Ik zat echt in dorpjes (nog steeds vergeleken met nl steden though haha) op het platteland lekker boerderij werk te doen. Vind de sfeer op het platteland gewoon chiller, ben niet zo van de drukke steden

quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 05:57 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Bij een duurdere aankoop wijzen naar een krasje, en vragen naar serbice. 9 van de 10 keer gaan ze bij de baas vragen of ze je een korting mogen geven.

-----

Kan ook komen door het beleid van die idioot van een Abe. Mijn god, wat een onbenul.
Licht dat alleen aan het internet of ook gewoon aan hoeveel mensen daar wonen? Soms schrik ik nog wel hoeveel mensen vredesnaam in een winkel staan (kwa personeel) en hoe ze daar nog winst kunnen mee draaien :P Mjah internetshopping heeft ook overal wel wat flinke invloed.
pi_155650527
Japanse winkels zijn een enigma. Wij wonen in een doorsnee stadje, 500k inwoners, en op loopafstand staan er twee gigantische electronicawinkels. Die van mijn eerdere verhaal over stofzuigerzakken, bijvoorbeeld. Die zaak is nu zo'n 2 jaar oud, maar zelfs op een zaterdag of zondag hebben ze maar 1 open kassa, waar je niet eens hoeft te wachten. En dan staat er zo'n twintig man/vrouw personeel in die zaak. Die moeten een enorm verlies draaien.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_155650547
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 13:11 schreef Lyrebird het volgende:
Japanse winkels zijn een enigma. Wij wonen in een doorsnee stadje, 500k inwoners, en op loopafstand staan er twee gigantische electronicawinkels. Die van mijn eerdere verhaal over stofzuigerzakken, bijvoorbeeld. Die zaak is nu zo'n 2 jaar oud, maar zelfs op een zaterdag of zondag hebben ze maar 1 open kassa, waar je niet eens hoeft te wachten. En dan staat er zo'n twintig man/vrouw personeel in die zaak. Die moeten een enorm verlies draaien.
Wel in meer landen gezien, dat soort werkverschaffing. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')