In NWS loopt een topic over min of meer hetzelfde plan, maar dan uit de koker van de FNV. Daar staat de belastingverlaging op arbeid wél in.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 11:14 schreef Hexagon het volgende:
Het zou niet zo'n slecht idee zijn als het werd ingevoerd in combinatie met een lagere belasting op arbeid. Dan wordt geld verdienen aantrekkelijker, en het laten rollen ook.
Maar zal de SP wel weet niet willen natuurlijk.
Zonder hard werken bouw je niks op vriend. Dom geluk.... Eerder je hersens gebruiken, vindingrijk zijn en doorzettingsvermogen hebben. En lef ..!quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 11:13 schreef Friek_ het volgende:
Het probleem is juist dat rijkdom vaak helemaal niet het resultaat is van hard werken, maar van dom geluk.
Daar zou imo wel een serieuze discussie vanuit alle partijen over mogen komen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 11:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In NWS loopt een topic over min of meer hetzelfde plan, maar dan uit de koker van de FNV. Daar staat de belastingverlaging op arbeid wél in.
Ik ben op zich niet tegen - al helemaal niet tegen een discussie natuurlijk - maar bij dit plan ligt het er zo dik bovenop dat het gewoon weer het zoveelste plannetje is om geld weg te halen bij de 'rijke graaiers' dat ik het al op voorhand afschiet. Dit is SP-jaloezie, niets meer en niets minder.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 11:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar zou imo wel een serieuze discussie vanuit alle partijen over mogen komen.
De SP kun je op dit onderwerp inderdaad niet echt heel serieus nemen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 11:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ben op zich niet tegen - al helemaal niet tegen een discussie natuurlijk - maar bij dit plan ligt het er zo dik bovenop dat het gewoon weer het zoveelste plannetje is om geld weg te halen bij de 'rijke graaiers' dat ik het al op voorhand afschiet. Dit is SP-jaloezie, niets meer en niets minder.
Je vraag verklaart je eerdere commentaar.quote:
Jij hebt Piketty ook niet gelezen dus.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 11:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De SP kun je op dit onderwerp inderdaad niet echt heel serieus nemen.
Ik heb ook niks met dat hele gelijkheidsgebeuren van die Piketty. Zorg ervoor dat ieder in Nederland een bestaansminimum om van leven heeft en genoeg kansen heeft. En de rest mag men er zelf bij regelen.
Nee, ik vind zijn analyses gewoon niet kloppen als ik over de conclusies lees en de argumenten hoor. Dus ik heb weinig zin om dan nog dat hele boek te gaan doorploegen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 11:37 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Jij hebt Piketty ook niet gelezen dus.
Ik ook niet hoor. Ben je gek
Ik had begrepen dat in het geval van Nederland, als je zijn visie hanteert, we zelfs minder vermogensbelasting zouden moeten hanteren.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 11:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee, ik vind zijn analyses gewoon niet kloppen als ik over de conclusies lees en de argumenten hoor. Dus ik heb weinig zin om dan nog dat hele boek te gaan doorploegen.
Wat is er precies zo verkeerd aan ongelijkheid als je zorgt dat de onderkant van de samenleving goed kan leven en er genoeg kansen zijn om meer geld te verdienen?quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 11:41 schreef Friek_ het volgende:
Mensen die dit zien als afgunst of jaloezie hebben echt een metersdikke plaat voor hun harses. Ziet men dan niet dat de ongelijkheid zodanig oploopt dat een overheid dit eindelijk tot een halt moet roepen?
De SP afschilderen als club van afgunstige armoedzaaiers is net zo makkelijk als de VVD wegzetten als club met allerlei onbeschaamde graaiers. Maar ondertussen is wat de SP roept populisme en volksmennerij, maar die karikatuur zelf niet?
Nee, met als belangrijkste reden dat het gewoon niet waar is. De krachtigste motivatie is intrinsiek, niet extrinsiek.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 11:41 schreef Friek_ het volgende:
Ziet men dan niet dat de ongelijkheid zodanig oploopt dat een overheid dit eindelijk tot een halt moet roepen?
Het probleem is dat uiteindelijk de groeiende ongelijkheid ervoor zal zorgen dat veel rijkdom bij the happy few terecht komt en dit economische groei laat stagneren. Wat een economie nodig heeft is vooral een bloeiende middenklasse; deze middenklasse zal steeds verder uitgedund worden zodra de ongelijkheid verder toeneemt.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 11:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat is er precies zo verkeerd aan ongelijkheid als je zorgt dat de onderkant van de samenleving goed kan leven en er genoeg kansen zijn om meer geld te verdienen?
Het grote geld is veel te mobiel om dit binnen een nationale context efficiënt te kunnen belasten. De enige oplossing zou zijn om internationaal het grote geld aan te passen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 10:07 schreef Friek_ het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)jonairstax~a3775515/
Klinkt als een prima plan. De alsmaar toenemende ongelijkheid moet een keer een halt toe geroepen worden, zoiets kan alleen via de belastingen. Als we dit niet doen staan ons zeventiende eeuwse praktijken te wachten, waarbij slechts een handjevol vermogenden alles te zeggen heeft.
quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 11:45 schreef De_Guidance het volgende:
Sowieso moeten jullie niet meegaan in de SP-frame. Enorme miljonairsbelasting=Piketty
Aparte dingen geloof ik.
quote:The tax, in Piketty’s vision, would be progressive: Those with more assets would pay more. For instance, Piketty suggests that the tax would be zero for those with less than a million euros in assets. For those with between one and five million euros, it would be one percent. Above five million euros, it would be two percent. He also proposed a much higher tax (five or ten percent) on fortunes larger than a billion euros. (1 euro = $1.38 right now.)
Maar dat is toch iets anders dan gelijkheid?quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 11:48 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Het probleem is dat uiteindelijk de groeiende ongelijkheid ervoor zal zorgen dat veel rijkdom bij the happy few terecht komt en dit economische groei laat stagneren. Wat een economie nodig heeft is vooral een bloeiende middenklasse; deze middenklasse zal steeds verder uitgedund worden zodra de ongelijkheid verder toeneemt.
Vermogensbelastingenquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |