abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146198086
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 20:59 schreef netchip het volgende:

[..]

Dit lijkt mij niet zo'n goed plan. Wiskunde B is dan in een klap nutteloos.
Waarom zou wiskunde B dan nutteloos worden? De inhoud van wiskunde B verandert hier niet door en wiskunde B zou je nog als toelatingseis kunnen gelden voor al die opleidingen waarbij je veel economie (met uitzondering van econometrie) en biologie en scheikunde hebt. Voor die opleidingen volstaat in principe een lager startiveau dan voor wiskunde, natuurkunde en ook werktuigkunde, elektro en informatica.

Ik denk bij dat nieuwe wiskundevak aan het volgende:
- complete behandeling van calculus (ook met meerdere variabelen en ook de moeilijkere zaken die in een goed standaardboek van calculus staan)
- inleiding tot lineaire algebra
- ruimtemeetkunde
- euclidische meetkunde en logica

Dit alles is misschien wat te hoog gegrepen al kan je bij de talentvolle groep leerlingen wel sneller doorheen de stof gaan maar iets in die geest lijkt me interessant. Als je iets zou moeten laten vallen dan de vectorcalculus en inleiding tot lineaire algebra.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_146198248
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2014 21:11 schreef diederikkie het volgende:

[..]

Als iemand jou aanspreekt op je getalletjes en aannames dan geef je niet thuis...
Onzin, ik ben met iemand anders in discussie hierover gegaan, die loopt nog. Volgens mij ben ik op al die punten die jij aansneed ingegaan, alleen in reactie op iemand anders.
#NoDAPL
pi_146198280
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 21:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Waarom zou wiskunde B dan nutteloos worden? De inhoud van wiskunde B verandert hier niet door en wiskunde B zou je nog als toelatingseis kunnen gelden voor al die opleidingen waarbij je veel economie (met uitzondering van econometrie) en biologie en scheikunde hebt. Voor die opleidingen volstaat in principe een lager startiveau dan voor wiskunde, natuurkunde en ook werktuigkunde, elektro en informatica.

Ik denk bij dat nieuwe wiskundevak aan het volgende:
- complete behandeling van calculus (ook met meerdere variabelen en ook de moeilijkere zaken die in een goed standaardboek van calculus staan)
- inleiding tot lineaire algebra
- ruimtemeetkunde
- euclidische meetkunde en logica

Dit alles is misschien wat te hoog gegrepen al kan je bij de talentvolle groep leerlingen wel sneller doorheen de stof gaan maar iets in die geest lijkt me interessant. Als je iets zou moeten laten vallen dan de vectorcalculus en inleiding tot lineaire algebra.
In de VS doen ze AP Calculus BC in een jaar. Lees dit maar eens. :)
pi_146198329
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 22:04 schreef netchip het volgende:

[..]

Ik ken het programma daar. Let op, het verschilt van staat tot staat wat exact de vereisten zijn. Ze volgen daar gebruikelijk een stuk of 3 vakken op AP-niveau in het zesde en eventueel het vijfde jaar van hun middelbare school. Enkel de tragere leerlingen doen pas in het 6de leerjaar hun 'gewone' examens, de snellere leerlingen zijn daar 1 of 2 jaar eerder mee klaar. Dit kan omdat het programma meer modulair is opgesteld.
Ze hebben daar trouwens ook een soort van gymnasia, in tegenstelling tot wat veel Nederlanders (en andere Europeanen) denken. Die zijn met name in het noordoosten populair.
#NoDAPL
pi_146198425
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 22:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ken het programma daar. Let op, het verschilt van staat tot staat wat exact de vereisten zijn.
Ze hebben daar trouwens ook een soort van gymnasia, in tegenstelling tot wat veel Nederlanders (en andere Europeanen) denken. Die zijn met name in het noordoosten populair.
De eisen voor de AP courses worden vastgesteld door het College Board, dit wordt centraal gedaan. ;)

Dat zijn college prep schools, daar heb je geloof ik al eens eerder over verteld.
pi_146198574
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 22:08 schreef netchip het volgende:

[..]

De eisen voor de AP courses worden vastgesteld door het College Board, dit wordt centraal gedaan. ;)
Ik had begrepen dat de invulling wat verschilt. Maar goed. Calculus is zeer belangrijk, geen misverstand hierover. Het is in veel opzichten de basis van onze technologie en wetenschap. Zonder te overdrijven kan je stellen dat die computer waarmee wij hier reageren niet zo snel gemaakt zou hebben kunnen worden (zou veel meer trial and error vergen) zonder calculus (ook niet zonder booleaanse algebra wat in eerste instantie geen praktisch nut had). Onderschat echter niet het belang van o.a. meetkunde en logica, dat zijn vakgebieden die als het ware je denkvermogen aanscherpen, heel erg nuttig dus, zelfs al heb je de kennis zelf niet nodig. ;)
Alleen calculus is dus te mager maar als je enkel calculus met 1 variabele behandelt dan is het prima mogelijk om en dat zeer grondig te behandelen (op het VWO wordt de helft van de stof geschrapt) en al die andere zaken nog te behandelen. Dan moet je wel wat selectiever zijn, misschien dat een kwart tot de helft van de leerlingen de overstap van B naar het nieuwe vak zou kunnen maken. Ik zou dan ook eerder starten met te splitsen, start daar maar in de tweede of uiterlijk de derde klas mee.

quote:
Dat zijn college prep schools.
Zo noemen ze dat inderdaad colloquiaal. Je krijgt daar bijv. ook Grieks en Latijn, tig vreemde talen, verplicht x vakken uit natuurkunde, wiskunde, scheikunde, biologie. Dat soort zaken. Ik merk dat graag op omdat ten onrechte het beeld bestaat dat iedereen daar het highschool niveau volgt wat vergelijkbaar is met VMBO-TL of zoiets.
#NoDAPL
pi_146198731
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 01:48 schreef EdwardNewgate het volgende:
Ligt een beetje aan de opleiding denk ik. Nadat ik hbo heb gedaan ging ik een master doen en dat was inderdaad veel verschil. Verder wel herkenbaar.

Hbo is inhoudelijk beperkt omdat je opgeleid wordt tot uitvoerende en management functies. De achterliggende gedachte is vaak niet van belang. De focus is meer op hoe je al die zooi kan toepassen d.m.v communicatie en management vakjes.

De "studenten" zijn inderdaad zwaar kut op het hbo. Of ze zijn lui en minimalistisch of ze zijn arrogant. Met hbo start je gewoon met een heel bescheiden salaris en op z'n meest ¤2200-2300 bruto met sommige technische opleidingen. Ze denken dat ze al binnen zijn maar het is gewoon onderaan beginnen. Uiteindelijk springen ze van blijdschap als ze überhaupt een baan vinden.

Maar ja het feit is gewoon dat je met veel hbo opleidingen uiteindelijk gewoon niks kan. Gewoon veel algemene kennis maar je kan eigenlijk geen reet. Gewoon lekker naar de uni
Eh, leuk allemaal, maar wist je dat WO-ers lastiger aan een baan komen en helemaal niet zo veel meer betaald krijgen als ze starten? Hopelijk voor ze groeien ze een betje door maar uiteindelijk stelt het allemaal geen reet voor. Alleen een phd is een papiertje waar men nog wel respect voor heeft, of een ingenieurstitel in mindere mate. De rest... een toegangskaartje tot het echt leven.

Als hbo-er en wo-er en weetikhoeveel mislukte opleidingenfiguur (ik ging liever blowen, feesten, neuken en zuipen) heb ik meerdere instellingen van binnen gezien. Een hoop wo-ers studeren voor niets, want gaan nooit iets doen met die studie. Zonde en dus weinig waard, daarnaast zijn veel wo-ers wat wereldvreemder, minder ondernemend en creatief.

De huidige wereld beloont de brave hardwerkende meisjes, terwijl we juist de tegendraadse zelfdenkende rebellen nodig hebben. Creativiteit, intelligentie, ondernemerschap, doorzettingsvermogen en overtuigingskracht, dat is nodig. En geen enkele opleiding leert je dat. Nu leren alle studneten vooral trucjes en die kun je met hard werken leren. Echt uitbuiten van talent echter... zelden. Ja, misschien bij studies als wiskunde, lucht en ruimtevaart, natuurkunde...

Kortom: allemaal wedstijdjes piemelvergelijken hier.

Uiteindelijk is de uni inhoudelijk een betere keuze, maar denk maar niet dat je na de uni ook maar iets meer kunt dat wat figuurlijke toonladders spelen, terwijl je in het echte leven toch echt zelf iets meot componeren. Dat is andere koek. En daar zou ons onderwijs op moeten inspelen.
Whatever...
pi_146198735
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 22:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik had begrepen dat de invulling wat verschilt. Maar goed. Calculus is zeer belangrijk, geen misverstand hierover. Het is in veel opzichten de basis van onze technologie en wetenschap. Zonder te overdrijven kan je stellen dat die computer waarmee wij hier reageren niet zo snel gemaakt zou hebben kunnen worden (zou veel meer trial and error vergen) zonder calculus (ook niet zonder booleaanse algebra wat in eerste instantie geen praktisch nut had). Onderschat echter niet het belang van o.a. meetkunde en logica, dat zijn vakgebieden die als het ware je denkvermogen aanscherpen, heel erg nuttig dus, zelfs al heb je de kennis zelf niet nodig. ;)

[..]

Zo noemen ze dat inderdaad colloquiaal. Je krijgt daar bijv. ook Grieks en Latijn, tig vreemde talen, verplicht x vakken uit natuurkunde, wiskunde, scheikunde, biologie. Dat soort zaken. Ik merk dat graag op omdat ten onrechte het beeld bestaat dat iedereen daar het highschool niveau volgt wat vergelijkbaar is met VMBO-TL of zoiets.
Dat weet ik. ;) Ik ben daar ook een groot voorstander van: in de onderbouw meetkunde en logica, in de bovenbouw calculus en lineaire algebra. ;)

Dat zou best kunnen. Er zitten Wiskunde B'ers in mijn klas die het principe van domein en bereik niet eens snappen.
pi_146198834
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 22:17 schreef netchip het volgende:

[..]

Dat weet ik. ;) Ik ben daar ook een groot voorstander van: in de onderbouw meetkunde en logica, in de bovenbouw calculus en lineaire algebra. ;)
En eerder differentiëren. Waarom wachten tot 4-VWO? :?
Wat mij betreft mag je op de lage school al starten. Aanname voor het hogere niveau op basis van voldoendes voor toelatingstesten zodat het op een eerlijke manier gebeurt en leraren niet op de sociale klasse gaan discrimineren. ;)
#NoDAPL
pi_146198936
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 22:17 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Eh, leuk allemaal, maar wist je dat WO-ers lastiger aan een baan komen en helemaal niet zo veel meer betaald krijgen als ze starten? Hopelijk voor ze groeien ze een betje door maar uiteindelijk stelt het allemaal geen reet voor.
Het klopt dat het al dan niet doorgroeien belangrijker is voor je inkomsten dan het opleidingsniveau.

quote:
Alleen een phd is een papiertje waar men nog wel respect voor heeft, of een ingenieurstitel in mindere mate.
Ik ben blij dat jij deze aanvulling maakt. Impliciet geef je hiermee natuurlijk ook aan dat hetzelfde geldt voor bijv. wiskunde en natuurkunde (de basis voor ingenieurs). Dan nog lijkt het mij wat te kort door de bocht hoewel ik je sentiment heel erg goed begrijp en ook gedeeltelijk deel. Je kan bijv. meer met een artsenopleiding dan met een verpleegkunde-opleiding, je kan geen openbaar aanklager of rechter worden zonder een WO-rechtenopleiding en zo nog wat zaken.
#NoDAPL
pi_146200055
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 22:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het klopt dat het al dan niet doorgroeien belangrijker is voor je inkomsten dan het opleidingsniveau.

[..]

Ik ben blij dat jij deze aanvulling maakt. Impliciet geef je hiermee natuurlijk ook aan dat hetzelfde geldt voor bijv. wiskunde en natuurkunde (de basis voor ingenieurs). Dan nog lijkt het mij wat te kort door de bocht hoewel ik je sentiment heel erg goed begrijp en ook gedeeltelijk deel. Je kan bijv. meer met een artsenopleiding dan met een verpleegkunde-opleiding, je kan geen openbaar aanklager of rechter worden zonder een WO-rechtenopleiding en zo nog wat zaken.
Doorgroeien is heel belangrijk. En gelukkig maar, want je moet toch niet denken aan al die arrogante balletjes direct aan de top. Begin bij het begin, leer en groei.

Uiteraard kun je niet alles, maar zonder bul kun je gemakkelijk een succesvol juridisch adviesburo beginnen, of een ziekenhuis runnen (hier gaat het ook vaak mis).
Whatever...
pi_146200364
quote:

[..]

Uiteindelijk is de uni inhoudelijk een betere keuze, maar denk maar niet dat je na de uni ook maar iets meer kunt dat wat figuurlijke toonladders spelen, terwijl je in het echte leven toch echt zelf iets meot componeren. Dat is andere koek. En daar zou ons onderwijs op moeten inspelen.
Klopt wel wat je zegt dat het slechts een toegangskaartje tot de arbeidsmarkt is. Als starter kan zowel een hbo'er en wo'er meestal niks. Een wo'er heeft meestal niet eens stages en dus 0 werkervaring. Tegewoordig is een bachelor of master ook regelmatig gewoon een commodity. Het aanzien veranderd gewoon omdat het toegankelijker is en een PhD nog steeds lastig is te krijgen.

quote:
Creativiteit, intelligentie, ondernemerschap, doorzettingsvermogen en overtuigingskracht,
Geen enkele opleiding leidt hiervoor op, klopt. Dit hoort ook puur bij een karakter en is niet aan te leren. Verder zijn er brave mensen nodig die gewoon volgens de regels dingen kunnen managen en verbeteren. Als alles onder tijd- en geld druk staat is er geen ruimte voor andere dingen. Hier speelt het onderwijs weldegelijk op in. De creatievelingen en ondernemers vinden hun eigen weg wel.

quote:
daarnaast zijn veel wo-ers wat wereldvreemder, minder ondernemend en creatief.
Dit vind ik een behoorlijke statement en generalisatie. Als je het over een hbo'er en wo'er economie hebt, dan lijkt mij de wo'er over het algemeen gemotiveerder en ambitieuzer. Op het hbo ondervond ik vaak juist herkauwers en mensen die wel willen, maar het niet kunnen. Tijdens mijn master was iedereen toch echt een aantal niveau's hoger met de dingen die jij beschrijft.
pi_146200463
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 22:54 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Doorgroeien is heel belangrijk. En gelukkig maar, want je moet toch niet denken aan al die arrogante balletjes direct aan de top. Begin bij het begin, leer en groei.
Natuurlijk! :)
Al is het prima als je hoger instroomt met een hoger diploma maar inderdaad, eerst wat jaartjes het werk op de vloer hebben gedaan en dan eventueel zelf de baas gaan spelen.

quote:
Uiteraard kun je niet alles, maar zonder bul kun je gemakkelijk een succesvol juridisch adviesburo beginnen, of een ziekenhuis runnen (hier gaat het ook vaak mis).
Dat tweede gebeurt vaak (of dat het goed is weet ik niet, ik vind dat ervaren artsen met zakentalent dat moeten doen), dat eerste lijkt me nog best lastig. Niet juridischinhoudelijk, dat leer je wel als je slim en gemotiveerd bent. Alleen hoe ga je de klanten aantrekken en een goede reputatie opbouwen?
#NoDAPL
pi_146200649
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 22:04 schreef netchip het volgende:

[..]

Tijdens wiskunde D wordt dit alles behandeld en nog wel meer.
pi_146200716
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 23:14 schreef Novermars het volgende:

[..]

Tijdens wiskunde D wordt dit alles behandeld en nog wel meer.
Taylor reeksen, de regel van L'Hopital, integratie door substitutie, partiële integratie en integratie door breuksplitsing worden toch niet bij Wiskunde D behandeld? In ieder geval niet voor zo ver ik weet.
pi_146200859
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 23:16 schreef netchip het volgende:

[..]

Taylor reeksen, de regel van L'Hopital, integratie door substitutie, partiële integratie en integratie door breuksplitsing worden toch niet bij Wiskunde D behandeld? In ieder geval niet voor zo ver ik weet.
Taylor niet inderdaad, maar dat heeft iedereen wel door na 20 minuten.
L'hôptial wordt wel behandeld tijdens WiD.
Die integratie technieken zijn bij mij behandeld tijdens WiB in de vijfde klas.
pi_146200959
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 23:20 schreef Novermars het volgende:

[..]

Die integratie technieken zijn bij mij behandeld tijdens WiB in de vijfde klas.
Dan heb je geluk gehad. :P Die integratie technieken zijn geen examenstof zo ver ik weet, namelijk.
pi_146201195
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 23:20 schreef Novermars het volgende:

[..]

Dat is m.i. een beetje bedrieglijk. Ik merk dat het een beetje als stiefkindje wordt behandeld bij calculuscursussen, de regeltjes heb je idd. snel uitgelegd maar het goed toepassen is voor veel mensen nog best wel lastig, zo gauw je een beetje creatief moet worden en wat moet spelen. ;)

quote:
Dat is nu iets wat je in 2 minuten tijd hebt afgerond en daar kan je echt nagenoeg niets verkeerd mee doen. ;)

Maar goed, ik dacht bijv. ook aan de hyperbolische functies en de inverse goniometrische functies en aan het integreren met goniometrische substituties. En natuurlijk de limieten die niet goed worden behandeld op het VWO. Best raar eigenlijk aangezien het ook een goede oefening is om het rekenen ('algebra') op peil te houden.
#NoDAPL
pi_146201639
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 23:05 schreef EdwardNewgate het volgende:

Dit vind ik een behoorlijke statement en generalisatie. Als je het over een hbo'er en wo'er economie hebt, dan lijkt mij de wo'er over het algemeen gemotiveerder en ambitieuzer. Op het hbo ondervond ik vaak juist herkauwers en mensen die wel willen, maar het niet kunnen. Tijdens mijn master was iedereen toch echt een aantal niveau's hoger met de dingen die jij beschrijft.
Eerlijk gezegd is >95% herkauwer, op het hbo, uni, hell, zelfs onder phd's. Zelfs die hoeven soms amper zelf na te denken en onderzoeken braaf wat hun prof aandraagt zonder echt eigen inbreng.

DUs tsja, misschien overdrijving en gegeneraliseerd. En hbo-economie is ook wel een ernstig voorbeeld. hbo technologen zijn vaak echt een stuk praktischer maar niet perse minder goed, daar vind ik de ingenieurs soms aardig wereldvreemd. Wel theorethisch veel beter onderlegd.

Uiteindelijk is studeren vingeroefeningen doen. Ja, ook een master, best leuk maar alsnog vaak weinigecht nieuwe zaken. Net zoals velen worden de meest muzikanten (hoe goed ook afgestudeerd) orkestlid en geen dirigent.
Whatever...
pi_146203523
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 23:43 schreef Spanky78 het volgende:
Uiteindelijk is studeren vingeroefeningen doen. Ja, ook een master, best leuk maar alsnog vaak weinigecht nieuwe zaken. Net zoals velen worden de meest muzikanten (hoe goed ook afgestudeerd) orkestlid en geen dirigent.
Dit kan ook niet anders. Je hebt niks aan kennis wat niet in de praktijk kan worden toegepast. Dat kan alleen door het in de praktijk te ervaren. Onderwijs zie ik gewoon als introductie en basis zodat je in een of andere richting een startersfunctie kan bekleden. Door praktijkervaring en bijscholing wordt je een "dirigent". Hoe kan iemand meteen leiding geven zonder dat hij zelf iets beheerst?

In elke richting begin je onderaan. Hbo of wo geeft je entree en hooguit een zetje in de juiste richting. Daarom verdien je als starter geen drol en is het vaak lastig een baan te vinden. Je kan immers nog meestal niks voor een bedrijf betekenen.
pi_146204213
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 00:33 schreef EdwardNewgate het volgende:

[..]

Dit kan ook niet anders. Je hebt niks aan kennis wat niet in de praktijk kan worden toegepast. Dat kan alleen door het in de praktijk te ervaren. Onderwijs zie ik gewoon als introductie en basis zodat je in een of andere richting een startersfunctie kan bekleden. Door praktijkervaring en bijscholing wordt je een "dirigent". Hoe kan iemand meteen leiding geven zonder dat hij zelf iets beheerst?

In elke richting begin je onderaan. Hbo of wo geeft je entree en hooguit een zetje in de juiste richting. Daarom verdien je als starter geen drol en is het vaak lastig een baan te vinden. Je kan immers nog meestal niks voor een bedrijf betekenen.
Precies. Fok wordt echter bevolkt door scholieren en studenten die denken dat de wereld echt op ze zit te wachten, met dito baankansen en garanties op tonnen loon... think again...

Je papiertje is een start, met wo kun je (als je een baan vindt) iets hoger starten of sneller/verder groeien als je het in je hebt vergeleken met hbo. Meer niet. Beginnen met 3500 euro bruto, of ivm jouw geweldige master in weet ik wat voor nutteloze economische richting verwachten binnen een paar jaar een porsche te kunnen rijden...

Nah, het is gewoon hard werken, beetje leren, hopelijk wat doorstromen... en verder hopen dat je ook een beetje plezier kunt hebben in die 45 jaar dat je dik 200 dagen per jaar gaat werken...
Whatever...
pi_146205143
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 00:56 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Precies. Fok wordt echter bevolkt door scholieren en studenten die denken dat de wereld echt op ze zit te wachten, met dito baankansen en garanties op tonnen loon... think again...
Niet zo overdreven generaliseren, ik ben ook een student en ik maak me niet zulke illusies. Ik ben blij als ik direct na het afstuderen een baan heb en ik een bedrag verdien wat nu bruto hoog in de 2000 ligt met goede doorgroeimogelijkheden. Ik ben me er goed bewust van dat het grote voordeel van mijn opleiding is dat ik gemakkelijker aan zo'n baan geraak en dat het vervolgens een kwestie van ervaring opdoen, werken en geluk en eventueel ellebogenwerk (niet mijn stijl!) gaat zijn om hogerop te geraken. ;)
Een beetje optimisme mag ook wel al gaat het wat ver als ook de modale HEAO-klant denkt een topbaan met een hoog inkomen te krijgen. ;)

[ Bericht 16% gewijzigd door Bram_van_Loon op 02-11-2014 15:47:49 ]
#NoDAPL
pi_146212976
Ha, optimisme moet. Maar niet op geldelijk vlak. Veel interessanter is om ergens te beginnen waar je veel kunt leren, niveau kunt opdoen. Loon is de eerste 5 jaar het minst interessant. Dat gaat pas spelen als je huizen wilt kopen, kinderen krijgt etc.

Zelf heb ik altijd gekozen voor het leerelement en het spannende werk. Nu werk ik direct samen met business groep directeuren en board members juist hierom. En ik wordt daar nu ook wel naar beloond, alhoewel vanwege mijn leeftijd er nog wel wat groei in zit.
Whatever...
pi_146214664
quote:

Eh, leuk allemaal, maar wist je dat WO-ers lastiger aan een baan komen en helemaal niet zo veel meer betaald krijgen als ze starten? Hopelijk voor ze groeien ze een betje door maar uiteindelijk stelt het allemaal geen reet voor. Alleen een phd is een papiertje waar men nog wel respect voor heeft, of een ingenieurstitel in mindere mate. De rest... een toegangskaartje tot het echt leven.

Zat vacatures waarop staat 'hbo/wo(geen PhD)'. Met een PhD kun je jezelf uit de markt prijzen. Vooral als je 4 jaar onderzoek hebt gedaan met technieken die men helemaal nergens in het bedrijfsleven gebruikt.
Er zijn maar een paar banen waarvoor men een PhD als vereiste stelt, maar die zijn er wel. Zijn ook hele competitive vacatures.

Denk niet dat een PhD meer respect afdwingt dan een wo-opleiding. Denk dat verschil hbo-wo meer uit maakt dan verschil wo-PhD.

Trouwens ben je zelf het levende voorbeeld waarom een afgeronde wo-opleiding veel zegt over een baanzoekende. Jij hebt je uit het veld laten slaan door feesten enzo. Werkgevers hebben natuurlijk het liefst hard werkende serieuze saaie mensen. Het studeren is dan het bewijs dat ze dat zijn, ookal gaan ze daar uiteindelijk niets meer mee doen.

Trouwens vraag ik me af welk soort opleidingen je precies in je hoofd hebt. Bij veel beta-opleidingen doe je in een binnen een bedrijf vaak exact hetzelfde als wat je tijdens de practica doet. Zelf een experiment opstellen, het uitvoeren het lab, de metingen in een wiskundig model gooien, conclusie trekken, verwerken in een verslag, dat loopt bijna 1 op 1.
Die opleidingen scoren ook heel hoog op hoe goed een student zich voorbereid voelt op een baan/aansluiting werk en studie.
pi_146215197
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 14:51 schreef Pandarus het volgende:

[..]

Zat vacatures waarop staat 'hbo/wo(geen PhD)'. Met een PhD kun je jezelf uit de markt prijzen. Vooral als je 4 jaar onderzoek hebt gedaan met technieken die men helemaal nergens in het bedrijfsleven gebruikt.
Er zijn maar een paar banen waarvoor men een PhD als vereiste stelt, maar die zijn er wel. Zijn ook hele competitive vacatures.

Denk niet dat een PhD meer respect afdwingt dan een wo-opleiding. Denk dat verschil hbo-wo meer uit maakt dan verschil wo-PhD.

Trouwens ben je zelf het levende voorbeeld waarom een afgeronde wo-opleiding veel zegt over een baanzoekende. Jij hebt je uit het veld laten slaan door feesten enzo. Werkgevers hebben natuurlijk het liefst hard werkende serieuze saaie mensen. Het studeren is dan het bewijs dat ze dat zijn, ookal gaan ze daar uiteindelijk niets meer mee doen.

Trouwens vraag ik me af welk soort opleidingen je precies in je hoofd hebt. Bij veel beta-opleidingen doe je in een binnen een bedrijf vaak exact hetzelfde als wat je tijdens de practica doet. Zelf een experiment opstellen, het uitvoeren het lab, de metingen in een wiskundig model gooien, conclusie trekken, verwerken in een verslag, dat loopt bijna 1 op 1.
Die opleidingen scoren ook heel hoog op hoe goed een student zich voorbereid voelt op een baan/aansluiting werk en studie.
Mis, men denkt Dat bedrijven dit zoeken. Is echt niet waar. Ik zit momenteel hogerop dan menig phd. Sterker nog, ik stuur er momenteel eentje aan in een project dat ik leid.

Dat je met een phd overgekwalificeerd kunt zijn is helemaal waar. Echter is het ook iets dat nog echt Iets voorstelt omdat je 4 jaar onderzoek hebt gedaan.

Verder is het dus niet waar dat echt werk hetzelfde is als jouw practica, hopelijk heb je een denkwijze geleerd waarmee je zaken kunt onderzoeken, maar vaak moet je nieuwe zaken gaan gebruiken, of dingen slim combineren. Dit is precies hetverschil net school. Je gaat echt het wiel niet nog eens uitvinden ergo:je moet nieuwe zaken vinden. Natuurlijk moeten daarvoor vaak experimenten worden uitgevoerd, maar hoe precies? En wat willen we eigenlijk bereiken en waarom? Hoe gaan we daar dan het bedrijf mee helpen en welke alternatieven zijn er?

Op mijn niveau moet je dus soms mensen met een onderzoeksmaster aan hun handje meenemen hierin... Die hebben dan dus eigenlijk geen universitair niveau. Maargoed, als je niet doorgroeit en je doet dit, dan weet je nu waarom. Doing the right things first, then doing them right.

Juist mijn feesten, drugsgebruik, reizen, neuken en contact met andere kanten van deze wereld maken mij een toegevoegde waarde voor mijn bedrijf. Ik neem tenminste aan dat ik van toegevoegde waarde ben als diverse directeuren bij mij langskomen om te sparren over bepaalde ideeën, mijn mening vragen, of mijn ideeën vrijwel altijd serieus overwegen.

Nee, wat dat betreft kunnen huidige studenten beter wat meer feesten, levenservaring de opdoen en wat streetwise worden.
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')