ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy met Zugzwang van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. (en Brabant ) DriekOplopers, zet zich in om dingen voor de reiziger te verbeteren. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal SLT's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet (Brabant ). Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ).
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen en gaarne een fraaie anaalplaat in de sluitpost.
Oja dit is het schema voor treinen met dezelfde bestemming vanaf New York
Hebben wij het toch goed voor elkaar met vrijwel overal een strakke dienstregeling. Slechts op een paar plekken is dit niet het geval, maar ook dit wordt in de komende jaren strakgetrokken.
Werkplaats Amsterdam Zaanstraat, 30 november 2008. Plan V-treinstellen 885 en 887, met gele gloeilampen resp. witte leds.
Enkele treinstellen zijn bij wijze van proef voorzien van led-frontseinen. Op termijn zullen deze de gloeilampen gaan vervangen. Led-verlichting is niet nieuw: verschillende treinen van andere maatschappijen zijn hier al van voorzien. Er bestaan ook gele led-lampjes, maar de NS heeft er voor gekozen om witte te gebruiken. De van oudsher gele frontseinen zullen geleidelijk uit het Nederlandse spoorbeeld verdwijnen. Nederland is wat dat betreft trouwens een uitzondering: in de meeste landen zijn witte frontseinen gebruikelijk. In bijvoorbeeld Duitsland zijn ze zelfs verplicht. De nieuwe Nederlandse Sprinters (SLT) zijn van begin af aan voorzien van led-seinen.
Hebben wij het toch goed voor elkaar met vrijwel overal een strakke dienstregeling. Slechts op een paar plekken is dit niet het geval, maar ook dit wordt in de komende jaren strakgetrokken.
Ja is toch een stuk prettiger. Ik volg hier een vak op het gebied van OV en die professor is helemaal enthousiast over Europa en in het bijzonder Nederland. Vooral de OV chipkaart vindt hij geniaal ( ) en als ik hem 9292 laat zien vindt hij dat ook mooi; zo ver zijn ze hier nog lang niet.
Ja is toch een stuk prettiger. Ik volg hier een vak op het gebied van OV en die professor is helemaal enthousiast over Europa en in het bijzonder Nederland. Vooral de OV chipkaart vindt hij geniaal ( ) en als ik hem 9292 laat zien vindt hij dat ook mooi; zo ver zijn ze hier nog lang niet.
Mochten we ooit die achterlijke Vlamingen er bij krijgen, dan moet sowieso gelijk de helft van alle stations dicht aangezien het enige wat die bedienen het weiland erachter is.
Op vrijdag 24 oktober 2014 20:58 schreef boriq het volgende: Mochten we ooit die achterlijke Vlamingen er bij krijgen, dan moet sowieso gelijk de helft van alle stations dicht aangezien het enige wat die bedienen het weiland erachter is.
Er zijn tussen Roosendaal en Antwerpen al 3 stations gesloten sinds ik er voor het eerst kwam
SPOILER
Ik mis het reizen per trein wel hoor wanneer ik in mijn Audi feun.
Gisteravond op de A32 t.h.v. Meppel ging ik gelijk op met een Intercity naar Leeuwarden. Is serieus niet bij te benen als men zich aan de maximumsnelheid op de autosnelweg houdt. Inclusief stops te Steenwijk en Heerenveen was de trein eerder in Leeuwarden dan de auto.
Die Duitsers kunnen er ook wel wat van met die bruggen: De brug bij Ichtershausen op het nieuwe HSL traject Ebensfeld - Erfurt is in 2001 afgebouwd en wordt pas in 2017 in gebruik genomen.
Op vrijdag 24 oktober 2014 21:17 schreef boriq het volgende: Die Duitsers kunnen er ook wel wat van met die bruggen: De brug bij Ichtershausen op het nieuwe HSL traject Ebensfeld - Erfurt is in 2001 afgebouwd en wordt pas in 2017 in gebruik genomen.
Op vrijdag 24 oktober 2014 20:58 schreef boriq het volgende: Mochten we ooit die achterlijke Vlamingen er bij krijgen, dan moet sowieso gelijk de helft van alle stations dicht aangezien het enige wat die bedienen het weiland erachter is.
Nee moet je eens kijken wat er tussen Dordrecht en Roosendaal/Breda voor station ligt
In Luik-Guillemins is/was ook zoiets vreemds met treinen naar Luik-Paleis. Ik geloof dat er 3 treinen in 9 minuten rijden en de rest van het uur nog ergens eentje.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-10-2014 21:35:19 ]
Op dit moment nog een mooie trouwens, er staat op railtime dat de IC tussen Oostende en Eupen (in Luik) een vertraging heeft van een dik uur omdat hij tussen Brussel en Leuven is moeten omrijden vanwege een overwegstoring. Het eigenaardige is alleen dat er op dat traject geen enkele overweg ligt
[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 24-10-2014 21:38:40 ]
Gisteravond op de A32 t.h.v. Meppel ging ik gelijk op met een Intercity naar Leeuwarden. Is serieus niet bij te benen als men zich aan de maximumsnelheid op de autosnelweg houdt. Inclusief stops te Steenwijk en Heerenveen was de trein eerder in Leeuwarden dan de auto.
Maar op de A32 mag je 130, dan moet je dat kreng toch bij kunnen benen?
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
Op vrijdag 24 oktober 2014 21:02 schreef boriq het volgende: Geerdijk Hauptbahnhof/Hoofdstation/Centraal is vergeleken met sommige stations in Belgie een echte spoorwegkathedraal....
Maar op de A32 mag je 130, dan moet je dat kreng toch bij kunnen benen?
Nee, gaat je niet lukken... Vooral na Grou-Jirnsum waar de trein 'm 'full booked' op 140 km/u wordt de automobilist getroffen met snelheidsbeperkingen.
Makkelijk. In die 53 minuten moet je vanaf Leeuwarden al een stukje achter Zwolle kunnen zitten.
Zeker niet.
Vanaf Kreuz Werpsterhoek (in de toekomst tevens treinstation), knooppunt A31/A32 is het 50 km/u en een omlegging van de weg (NIET tijdelijk). Vroeger kon men tot brug Van Harinxmakanaal doorkarren.
onbegrijpelijk dat het randfiguur wat zogenaamd in slaap gevallen was en de trein gesloopt heeft, daar twee eerste klas dagkaarten voor krijgt. zijn telefoon was zogenaamd leeg, hij was in staat een foto van zichzelf te maken en zijn moeder te bellen. `de NS hoopt dat reizigers zich niet expres in de trein gaan verstoppen.`
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Vanaf Kreuz Werpsterhoek (in de toekomst tevens treinstation), knooppunt A31/A32 is het 50 km/u en een omlegging van de weg (NIET tijdelijk). Vroeger kon men tot brug Van Harinxmakanaal doorkarren.
Ja, dat weet ik, maar toch blijf ik erbij dat het moet lukken
Ja, dat weet ik, maar toch blijf ik erbij dat het moet lukken
Het hangt er maar net vanaf waar je naar toe wil, van station naar station Leeuwarden - Zwolle zal misschien dan wel sneller zijn per trein, maar de meeste mensen hebben stations niet als begin- en eindpunt en daardoor heb je er zo weinig aan
Het hangt er maar net vanaf waar je naar toe wil, van station naar station Leeuwarden - Zwolle zal misschien dan wel sneller zijn per trein, maar de meeste mensen hebben stations niet als begin- en eindpunt en daardoor heb je er zo weinig aan
Precies. Het is gewoon welke reiswijze je kiest. Echt goed vergelijken kun je ze nooit helemaal
Op vrijdag 24 oktober 2014 22:00 schreef spectrumanalyser het volgende: onbegrijpelijk dat het randfiguur wat zogenaamd in slaap gevallen was en de trein gesloopt heeft, daar twee eerste klas dagkaarten voor krijgt. zijn telefoon was zogenaamd leeg, hij was in staat een foto van zichzelf te maken en zijn moeder te bellen. `de NS hoopt dat reizigers zich niet expres in de trein gaan verstoppen.`
Eens. Die knurft had een rekening moeten krijgen voor het herstellen van de schade aan het raam.
Op vrijdag 24 oktober 2014 22:00 schreef spectrumanalyser het volgende: onbegrijpelijk dat het randfiguur wat zogenaamd in slaap gevallen was en de trein gesloopt heeft, daar twee eerste klas dagkaarten voor krijgt. zijn telefoon was zogenaamd leeg, hij was in staat een foto van zichzelf te maken en zijn moeder te bellen.
WAT?
quote:
`de NS hoopt dat reizigers zich niet expres in de trein gaan verstoppen.`
Conducteurs van de TGV-trein van Parijs naar Béziers hebben donderdag de kaartjes gecontroleerd met Google Glass. Volgens Le Parisien ging het om een eenmalig experiment.
Reizigers die de trein in wilden, moesten hun kaartje laten zien. Het biljet werd gescand met de gewone handscanner die de conducteurs hebben. De informatie werd direct doorgestuurd naar Google Glass. Op het display kregen de conducteurs een rood lichtje te zien als het ticket niet klopte en groen als het treinkaartje geldig was.
De Franse spoorwegmaatschappij SNCF weet nog niet of ze doorgaan met het testen van Google Glass. Deze test was de tweede die het staatsbedrijf uitvoerde. Eerder testte SNCF een speciale app voor Google Glass waarmee dragers van de techbril Engelse informatie kregen bij het boeken van een ticket op de Franstalige site van het bedrijf.
Op vrijdag 24 oktober 2014 17:19 schreef James1988 het volgende: Arriva schrapt morgen een paar treinen op de MerwedeLingelijn zodat badslippers via die route naar het oosten kunnen nu Tilburg eruit ligt. Op de website van Arriva is te vinden welke treinen niet rijden (er rijden bussen) en op de website van ProRail is een lofzang te vinden omdat Arriva hiertoe bereid was.
Heerlijk, die Britse (over)engineering. In plaats van gewoon een paaltje tussen de sporen te zetten bouwen ze een hele brug met uitgebreide kooiconstructies en alles.
Het is wel het eerste station in vele jaren dat gaat sluiten (en waarvoor geen vervanging komt zoals in Emmen). De laatste zal Amsterdam De Vlughtlaan geweest zijn denk ik.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Heb niet alles teruggelezen, maar hier al voorbij gekomen dat de 186 114, die door NS International geleased wordt, tijdens een revisie in Dessau ook in de Traxx-stijl van de nieuwe NS-Traxx'en gedoopt zal worden? Dit gaat tevens ook met de andere loks van AlphaTrains gebeuren, die NS wenst te behouden.
Weet niet exact, maar het is de enige plek waar het IC verkeer aan de binnenkant rijdt dus ik ga er van uit van wel..
Op Boxtel-Eindhoven rijden de IC's ook op alle sporen.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Maar die koeien hebben het wel voor elkaar gekregen hoor, prognose gewoon tot 16:00. En aangezien mijn tentamens maandag weer beginnen zou ik niet van opkijken dat die storing een stuk langer gaat duren...
Op zaterdag 25 oktober 2014 10:48 schreef boriq het volgende: Maar die koeien hebben het wel voor elkaar gekregen hoor, prognose gewoon tot 16:00. En aangezien mijn tentamens maandag weer beginnen zou ik niet van opkijken dat die storing een stuk langer gaat duren...
Grote oefening op station Barendrecht. De tunnel waar normaal de treinen richting dordt doorheen gaan is buiten gebruik. Op spoor 4 staat een virm en veel brandweer een lange en prorailers aanwezig. De treindienst loopt verder normaal via spoor 1 & 2
Op zaterdag 25 oktober 2014 10:48 schreef boriq het volgende: Maar die koeien hebben het wel voor elkaar gekregen hoor, prognose gewoon tot 16:00. En aangezien mijn tentamens maandag weer beginnen zou ik niet van opkijken dat die storing een stuk langer gaat duren...
En of, gisteren reis voor vanmorgen naar Utrecht Lunetten gepland vanaf Dordrecht. Groot was mijn ergernis toen in in Rotterdam in een bus mocht stappen wegens werkzaamheden. Prutsers! Stond niet in reisadvies.
Op zaterdag 25 oktober 2014 17:12 schreef Dr.Mikey het volgende: Waarom mogen er mensen van goeie doelen enzo voor het station mensen werven? Erg vervelend lomp volk is het.
Mits ze niet in het station staan lijkt mij dat gewoon openbare ruimte en mogen ze dus gewoon werven.
- Vanochtend rond 6u werden er 2 (!) goederentreinen op 5 minuten afstand tussen Geldermalsen en Dordrecht geknikkerd. Werd de laatste van de 2 treinen in Sliedrecht aan de kant gebonjourd, want anders ging het niet passen. Enzo. Uiteraard kwamen de wissels niet vrij, dus werd Arriva op Stadspolders maar opgehouden, en kon de tweede trein alsnog vertrekken. - De tweede goederentrein (eigenlijk dus de derde) werd voor het gemak in Stadspolders geparkeerd, want dan kon Arriva in Sliedrecht wel door. Met +15 werd de weg vervolgd. Opzich niet erg, vertraging van de treinen van Arriva was gemiddeld +3. Helaas moest de trein van 12:39 Geldermalsen - Dordrecht te Geldermalsen wel 11 minuten voor de paal wachten. De goederentrein zat ergens tussen Leerdam en Geldermalsen. Door wat vlot rijden kon men in Gorinchem met +6 arriveren, en met +4 vertrekken. Had wel het gevolg dat óók de tegentrein daar weer in de + kwam. En zo bleef men grotendeels van de dag met een + van rond de +3 rijden op een aantal treinen ... Vanwege deze vertraging had men maar de trein van 15:53 Gorinchem - Dordrecht eruit geknikkerd, en is dat stel maar leeg naar Geldermalsen gereden. 16:23 Dordrecht - Gorinchem en 16:53 Gorinchem - Dordrecht ook opgeheven, maar verder niks extra. Vertraging liep, doordat de goederentrein niet weer op Stadspolders werd geparkeerd, niet meer op boven de +4.
- En omdat men het toch te conflicterend had gepland, moest Arriva alsnog de 11:53 Dordrecht - Gorinchem en retour en 16:23 Dordrecht - Gorinchem en retour eruit knikkeren, want anders ging het niet passen vanwege de vertragingen die gingen ontstaan. Prima service voor Arriva: Er werd keurig een tweede stel meegenomen naar Geldermalsen, die daar een halfuur bleef overstaan om de retourrit Geldermalsen - Dordrecht wel te rijden.
En als bonus deed men nog meer falen: De Coevorder-shuttle Coevorden - Kijfhoek werd creatief omgeleid, want kreeg geen pas op de MLL. De route was Coevorden - Zwolle - Lelystad - Amsterdam - Uitgeest (kopmaken) - Leiden - Den Haag - Kijfhoek. Ware het niet dat de trein met 623 meter lengte op een spoor van 517 meter lengte werd binnengenomen op Uitgeest... Machinist is uiteindelijk maar met een taxi naar Beverwijk gegaan om daar een andere Locon-lok op te pikken, en met die lok de trein naar de Kijfhoek te slepen, met de andere lok achterop in opzending.
Voor zover ik weet moet je daarvoor wel een vergunning hebben, afgegeven door de gemeente.
Klopt, bij de meeste gemeenten moet je inderdaad een vergunning hebben maar als je die hebt kun je eigenlijk overal gaan staan waar je wilt, mits je niemand in de weg staat of niet in de openbare ruimte staat. op iemands terrein staat.
[ Bericht 1% gewijzigd door boriq op 25-10-2014 19:03:15 ]
Klopt, bij de meeste gemeenten moet je inderdaad een vergunning hebben maar als je die hebt kun je eigenlijk overal gaan staan waar je wilt, mits je niemand in de weg staat of niet in de openbare ruimte staat.
Het idee achter die vergunning is juist dat je wel in openbare ruimte mag staan. Dat is dan ook de reden waarom deze mensen voor het station staan, en niet er in.
Het idee achter die vergunning is juist dat je wel in openbare ruimte mag staan. Dat is dan ook de reden waarom deze mensen voor het station staan, en niet er in.
Oja, ik zie het *of niet op iemands terrein staat.
Cargooo's op de MerwedeLingeLijn : DBS 189 076 + "lege" VW-trein 48575 bij Beesd by Durk Houtsma., on Flickr Vanwege werkzaamheden tussen Rotterdam en Gouda én uitgelopen werkzaamheden bij Tilburg, kon het goederenverkeer geen kant meer op. Men had Arriva bereid gevonden om 3 treinen op te heffen, zodat er overdag 3 treinen over de Betuwelijn, misschien beter bekend als de MerwedeLingeLijn, konden rijden.
Met een vertraging van ongeveer een kwartier passeert deze vrijwel lege VW-trein de fotograaf bij Beesd. De trein is verder opweg naar Bad Bentheim, maar moet in Geldermalsen de locomotief wederom omlopen. De route voor deze trein betrof dus (Zeebrugge -) Roosendaal - Kijfhoek (kopmaken) - Geldermalsen (Kopmaken) - Utrecht - Amersfoort - Bad Bentheim.
Normaalgesproken is de trein geheel leeg, maar er werd één wagen beladen met auto's mee retour genomen. Mogelijk afgekeurde auto's, of verkeerd geleverde auto's.
BLOG 2825 + Volvo-onderdelentrein 46254 bij Sliedrecht by Durk Houtsma., on Flickr Bij Sliedrecht passeert zeer stipt de fraaie Volvo-onderdelentrein de fotograaf. Vanwege werkzaamheden tussen Rotterdam en Gouda, maar ook de uitgelopen werkzaamheden bij Tilburg, had Arriva uiteindelijk voor 3 goederentreinen capaciteit beschikbaar gesteld, door eigen treinen op te heffen die in dat pad rijden. Andere goederentreinen zouden via de Betuweroute, de Binckhorst-boog bij Den Haag of via Uitgeest moeten rijden. De eer aan Rurtalbahn met een Blerick-shuttle naar de Maasvlakte in de vroege ochtend, DBS met een Ford-trein naar de Sloehaven in de vroege ochtend, en overdag in de late ochtend DB Schenker met lege VW-trein (Zeebrugge -) Roosendaal - Bad Bentheim (nu via Kijfhoek (kopmaken) en Geldermalsen (Kopmaken) en in de late middag over hetzelfde traject de Volvo-onderdelentrein tussen Gent (B) en Älmhult, Zweden.
Bij Sliedrecht passeert de fraaie Volvo-onderdelentrein 46254 de fotograaf, opweg naar Geldermalsen, en na kopmaken via Utrecht naar Bad Bentheim.
Trein Keulen Trier niet echt comfortabel, in Gerolstein werd het achterste stel met de werkende wc afgekoppeld. Wij mochten verder met de stukke.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Raar eigenlijk, om goederentreinen over de spoorlijn te sturen die parallel ligt aan een goederenspoorlijn, omdat er werkzaamheden zijn op plaatsen die tientallen kilometers van de goederenspoorlijn liggen.
Op zaterdag 25 oktober 2014 21:30 schreef FredvZ het volgende: Raar eigenlijk, om goederentreinen over de spoorlijn te sturen die parallel ligt aan een goederenspoorlijn, omdat er werkzaamheden zijn op plaatsen die tientallen kilometers van de goederenspoorlijn liggen.
Dat komt omdat er niet een handig boogje ligt om vanuit Utrecht de goederentreinen over de Betuweroute naar Rotterdam te kunnen sturen. Ook het boogje vanuit Den Bosch naar de Betuweroute richting Rotterdam ligt er (nog) niet. Kopmaken op de Betuweroute zelf zou eventueel kunnen, maar is verre van wenselijk
Dat komt omdat er niet een handig boogje ligt om vanuit Utrecht de goederentreinen over de Betuweroute naar Rotterdam te kunnen sturen. Ook het boogje vanuit Den Bosch naar de Betuweroute richting Rotterdam ligt er (nog) niet. Kopmaken op de Betuweroute zelf zou eventueel kunnen, maar is verre van wenselijk
Dat ligt er wel toch, bij Meteren?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zaterdag 25 oktober 2014 21:41 schreef Peterselieman het volgende: Dat komt omdat er niet een handig boogje ligt om vanuit Utrecht de goederentreinen over de Betuweroute naar Rotterdam te kunnen sturen. Ook het boogje vanuit Den Bosch naar de Betuweroute richting Rotterdam ligt er (nog) niet. Kopmaken op de Betuweroute zelf zou eventueel kunnen, maar is verre van wenselijk
Goed punt. Ik dacht eerst nog, genoeg andere mogelijkheden, maar die hadden allemaal een stuk zonder draad boven het spoor.
Goed punt. Ik dacht eerst nog, genoeg andere mogelijkheden, maar die hadden allemaal een stuk zonder draad boven het spoor.
Je hebt nog de optie om Hilversum -> Amsterdam -> Haarlem te doen. Nadeel is dat je nabij Amsterdam CS bijna alle sporen over moet steken en dat is ook niet echt wenselijk. Daarom moest de Coevorden-shuttle kopmaken in Uitgeest met alle gevolgen van dien
"Wat was het nummer van de eerste elektrische locomotief van Nederlandse makelij dat door NS in gebruik werd genomen?", "Op welke spoorlijn reden de treinen met bijnamen 'Kinderhoestertje' en 'Parfumtreintje'?" en "Één van de 'Lötschberger'-treinstellen van de BLS heeft een andere naam, wat is die naam? Bonuspunten als je ook het stelnummer kunt geven."
Ik wist dat het een loc uit de serie 1000 moest zijn, het exacte nummer had ik goed gegokt.
quote:
[..]
Het was op de Hofpleinlijn. Het Kinderhoestertje bracht Rotterdamse stadskinderen naar zee, het Parfumtreintje bracht hoeren naar Rotterdam.
Ik dacht bij de Parfum aan chique dames naar het Kurhaus, maar ik had de lijn dus wel goed
quote:
[..]
Dat soort dingen kun je gewoon niet weten als je geen nummertjesfapper bent
Er zaten dit jaar inderdaad teveel getal-vragen in, en dan met name jaartallen. Net of ik weet in welk jaar de eerste spoorpont over het IJ ging, en in welk jaar de Arend buiten dienst ging
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Dat het jaartal precies goed moest zijn was ook wel een beetje flauw. Zeker bij iets wat in de eerste helft van de 19e eeuw gebeurde zou een marge van pak 'm beet 5 jaar wel fair zijn geweest i.m.o.
Ik heb eens even terug zitten kijken naar de quiz die ik twee jaar terug mede georganiseerd heb, maar ik kan zo snel niet eens een vraag vinden waar naar een jaartal gevraagd wordt.
Gisteren na een dagje Lille een tussenstop gemaakt bij de Stoomtrein Dendermonde - Puurs, gestationeerd in Baasrode-Noord. Een vrij treurige bedoeling zo op het oog. Foto's volgen morgen.
Er wordt maar weinig gereden. Ik meen maar 24 ritjes. Per jaar. Bij Genk is laatst toch ook al een museumspoorweg op de fles gegaan?
Je hebt nog de optie om Hilversum -> Amsterdam -> Haarlem te doen. Nadeel is dat je nabij Amsterdam CS bijna alle sporen over moet steken en dat is ook niet echt wenselijk. Daarom moest de Coevorden-shuttle kopmaken in Uitgeest met alle gevolgen van dien
Helaas niet mogelijk omdat Sloterdijk - Haarlem eruit lag, waardoor men via Uitgeest moest. Maar de enige trein die dat deed was Coevorden - Kijfhoek, en een slapende TRDL had een 623 meter lange trein op een 517 meter lang spoor binnengenomen voor het lok omlopen ....
Op zondag 26 oktober 2014 02:30 schreef Bitlord het volgende: Gisteren na een dagje Lille een tussenstop gemaakt bij de Stoomtrein Dendermonde - Puurs, gestationeerd in Baasrode-Noord. Een vrij treurige bedoeling zo op het oog. Foto's volgen morgen.
Er wordt maar weinig gereden. Ik meen maar 24 ritjes. Per jaar. Bij Genk is laatst toch ook al een museumspoorweg op de fles gegaan?
De SDP is een best leuke lijn, maar niet erg veel ritten. Alleen op evenementdagen waar een interactieve dienstregeling is, is het er interessant.
Op zaterdag 25 oktober 2014 23:29 schreef James1988 het volgende: Dat het jaartal precies goed moest zijn was ook wel een beetje flauw. Zeker bij iets wat in de eerste helft van de 19e eeuw gebeurde zou een marge van pak 'm beet 5 jaar wel fair zijn geweest i.m.o.
Ging de Arend buiten dienst tegelijk met de afschaffing van breedspoor? Dan zou het nog wel een goede vraag zijn. Daarbij heb ik het antwoord laatst nog ergens gelezen, maar echt niet onthouden.
Ging de Arend buiten dienst tegelijk met de afschaffing van breedspoor? Dan zou het nog wel een goede vraag zijn. Daarbij heb ik het antwoord laatst nog ergens gelezen, maar echt niet onthouden.
Wikipedia zegt van niet: de Arend ging in 1857 buiten dienst omdat op de Oude Lijn locomotieven van de in 1855 naar normaalspoor omgebouwde Rijnspoorweg kwamen te rijden. De Oude Lijn was pas in 1866 tot breedspoor normaalspoor omgebouwd.
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 26-10-2014 10:57:46 ]
Op zaterdag 25 oktober 2014 23:22 schreef DeaDLocK2K het volgende: Biertje wezen drinken met Klaasje, Fles, b2babypwnyou en de chickvan Klaasje. Leuke dag (y) <3 Veel over treinen geouwehoerd.
Wikipedia zegt van niet: de Arend ging in 1857 buiten dienst omdat op de Oude Lijn locomotieven van de in 1855 naar normaalspoor omgebouwde Rijnspoorweg kwamen te rijden. De Oude Lijn was pas in 1866 tot breedspoor omgebouwd.
Wikipedia zegt van niet: de Arend ging in 1857 buiten dienst omdat op de Oude Lijn locomotieven van de in 1855 naar normaalspoor omgebouwde Rijnspoorweg kwamen te rijden. De Oude Lijn was pas in 1866 tot breedspoor omgebouwd.
De Arend is inderdaad geruild met een NRS-loc. Die waren op dat moment overbodig omdat de lijn Amsterdam-Arnhem al omgebouwd was naar normaalspoor. De NRS-loc was in betere staat (althans: zo leek het). Dit is volgens mij via de sloper gegaan.
het was al in dit topic geschreven, de goederentrein op Uitgeest die voor problemen zorgde.
Het ging om de Coevorden Shuttle, met de Bentheimer Eisenbahn 1835 als loc. Het spoor in Uitgeest is 500 meter lang. De trein is 600 meter lang.
In Uitgeest zou de loc wel even omlopen, dacht iemand. Dat gaat niet als de trein het spoor in Uitgeest is binnengereden. Tevens blokkeert de trein de doorgang vanaf dat moment.
De machinist van de 1835 heeft na overleg de trein helemaal tot het stootjuk aan gezet en heeft een loc opgehaald in Beverwijk om daarmee de trein naar Rotterdam te trekken.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
In Uitgeest zou de loc wel even omlopen, dacht iemand. Dat gaat niet als de trein het spoor in Uitgeest is binnengereden. Tevens blokkeert de trein de doorgang vanaf dat moment.
Heb ik ook wel eens gehad. Goederentrein naar Eemshaven ofzo. Zou 350 meter lang zijn, komt-ie voor de post langs en blijkt het dubbele te zijn. Dan duren je kruisingen met reizigerstreinen wel iets langerder.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
'Lang leve Prorail!' aldus de meester van de shuttle verbouwereerd, nadat hij bij Zl al de verkeerde kant op was gestuurd door de verkeersleider. In plaats van de Hanzelijn ging de rit via Amf, waardoor de shuttle wederom vertraging opliep. Al rijdend had de meester doorgekregen dat hij via Utg zou gaan. Hij had de verkeersleider al duidelijk gemaakt dat hij met zijn combinatie niet op Utg paste, maar kennelijk was de boodschap niet overgekomen, want hier was'ie dan.
Hij had dus al gezegd dat hij daar niet zou passen... Dan gaat er toch ergens iets goed mis in de communicatie tussen de verschillende posten lijkt me.
Nee, dan laat je ze het zelf uitzoeken op een rangeerterrein, las ik van de week iets over
Sommige mensen hebben letterlijk en figuurlijk een paar haltes gemist Ik ben ook ooit eens in slaap gevallen na een avond flinke zuiperij in Amsterdam. Almere Buiten gemist om over te stappen naar Lelystad (Oostvaarders bestond toen nog niet). Wakker worden met alle lichten uit _! Gelukkig maakte die trein vrij snel weer kop daar. Maar je kijkt raar op. Dat men zich dan zo idioot gedraagt is mij een raadsel. Shit kan gebeuren, blijf kalm, niets aan het handje ja.
Speaking of which, ik hoorde dat ze half december gaan verdwijnen uit de stoptreinen Apeldoorn - Enschede. Kunnen we voor het Fahrplanwechselweekend op zn minst een afscheidsritje daarmee maken. Want verder verandert er maar bar weinig geloof ik toch? Geen concessies in andere handen, geen lijnen of stations geopend of gesloten....
Speaking of which, ik hoorde dat ze half december gaan verdwijnen uit de stoptreinen Apeldoorn - Enschede. Kunnen we voor het Fahrplanwechselweekend op zn minst een afscheidsritje daarmee maken. Want verder verandert er maar bar weinig geloof ik toch? Geen concessies in andere handen, geen lijnen of stations geopend of gesloten....
Ik ga mezelf corrigeren, er blijven 3 omlopen (Als je uitgaat van max 2 v'tjes per omloop) met plan-V. Zes stellen in totaal.
Vijfde station van Nijmegen zal nog niet af zijn half december nee. Is er verder ergens nog wat in aanbouw eigenlijk? (Verbouwingen niet meegeteld dus)
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op zondag 26 oktober 2014 13:48 schreef JDude het volgende: Vijfde station van Nijmegen zal nog niet af zijn half december nee. Is er verder ergens nog wat in aanbouw eigenlijk? (Verbouwingen niet meegeteld dus)
Daar moet nog best veel aan gebeuren! Enneh gaat het echt zo heten?
Na de recente Europapark, Science Park, Gezondheidspark, Mediapark en weetikveelwatnogmeerpark hype zou ik toch minstens Nijmegen Goffertpark verwachten
Na de recente Europapark, Science Park, Gezondheidspark, Mediapark en weetikveelwatnogmeerpark hype zou ik toch minstens Nijmegen Goffertpark verwachten
Op zondag 26 oktober 2014 14:33 schreef dennistd het volgende: EETC heeft de 1600-locs van HUSA overgenomen en beëindigt per direct de inzet van de 1200'en, aldus Somda
Kùùùt!
Op dit moment verschijnen op facebook Indianenverhaal over het einde van de 1200'en bij EETC. De eigenaren van de locomotieven hebben aan Op de Rails gevraagd om te melden dat alles erg voorbarig is en er geen enkele conclusie mag worden getrokken. Inderdaad is een aantal 1600'en (waaronder de ex-1619 en 1621 van Husa en wat pluklocomotieven van de Waalhaven) naar Amersfoort gebracht. Deze gaan later deze week door naar Crailoo waar ze op mogelijke geschiktheid worden bekeken. Er is dus niks besloten over het mogelijke lot van de 1200'en. Als er wat zinnigs te melden valt, dan zullen wij dat uiteraard melden. Zonder speculaties of wishful thinking.
Waarom ga je in godsnaam dat hele spul van de Kijfhoek naar Amersfoort en Crailoo brengen om ze alleen te bekijken
Op dit moment verschijnen op facebook Indianenverhaal over het einde van de 1200'en bij EETC. De eigenaren van de locomotieven hebben aan Op de Rails gevraagd om te melden dat alles erg voorbarig is en er geen enkele conclusie mag worden getrokken. Inderdaad is een aantal 1600'en (waaronder de ex-1619 en 1621 van Husa en wat pluklocomotieven van de Waalhaven) naar Amersfoort gebracht. Deze gaan later deze week door naar Crailoo waar ze op mogelijke geschiktheid worden bekeken. Er is dus niks besloten over het mogelijke lot van de 1200'en. Als er wat zinnigs te melden valt, dan zullen wij dat uiteraard melden. Zonder speculaties of wishful thinking.
Op zondag 26 oktober 2014 17:03 schreef Dr_Flash het volgende: Ja ho ff, die notarzteinsatz is in Berlin he. Bij Wolfsburg komt er zonder info even nog anderhalf uur bij..
Wat ik begrijp van Drehscheibe is dat het Fernverkehr niet op de NBS kan komen vanuit Berlijn (ongeval bij Buschow) en dat er moet worden omgereden via Magdeburg/Braunschweig.
[ Bericht 1% gewijzigd door James1988 op 26-10-2014 17:15:13 ]
''De reiziger wordt door NS op 1, 2 en 3 gezet, maar als het om de eigen medewerkers gaat ligt de nadruk op besparingen op het personeel en op verregaande efficiëntie.''
En op welke planeet vindt dit drama plaats? Niet op deze namelijk.
Tja.. Ik ben niet zo te spreken over de nieuwe sprinters
is dat niets voor 'Greavy Snoei- en Zaagwerken B.V?' Lekker met je busje door het land treinen, alles mooi bijhouden langs het spoor en dan kankeren als Prorail je geen pad heeft gegeven naar de plaats waar je wilde snoeien/zagen
Sinds de stakingen van zoveel jaar geleden ben ik redelijk klaar met ze.
Sowieso weten conducteurs helemaal niet hoe zwaar hun werk is. Beetje fluiten, sluiten, cab of 1e klas in duiken en sudokuën. En dan zo'n bek opzetten. Je moet maar durven.
En als ze eens wat vaker voor het daglicht zouden komen, zouden ze ook weten dat dat 1,2,3 gelul pure onzin is. Ik bedoel, als ze zouden weten waar ze over praten, komen ze niet met DAT argument.
Dus: Bekhouwe, eerst eens je werk gaan DOEN voordat je er een mening over hebt.
"Tijd om even naar het toilet te gaan is er niet meer"
Nee op je dienst Roosendaal - Zwolle vóór Etten-Leur even een rondje doen en vervolgens 2 uur lang de 1ste klas stiltecoupé bezetten en dan zeuren dat je tussen je diensten geen tijd hebt om te pissen. Tyft toch op
Nee op je dienst Roosendaal - Zwolle vóór Etten-Leur even een rondje doen en vervolgens 2 uur lang de 1ste klas stiltecoupé bezetten en dan zeuren dat je tussen je diensten geen tijd hebt om te pissen. Tyft toch op
"Ik ga in de trein toch niet naar de wc! Die dingen zijn ontzettend ranzig!!!"
"De machinisten van post Utrecht hebben hedenochtend de sporen geblokkeerd te Utrecht Centraal. Tientallen treinen zijn niet vertrokken vanuit Utrecht waardoor elders in het land chaos heerst. Tegen 12 uur verwacht de voorzitter van VVMC nieuws te hebben met betrekking tot deze wilde staking. Op Twitter stromen de woedende reacties van reizigers binnen."
Ik denk dat het artikel niet klopt en dat er machinisten bedoeld worden.
Op zondag 26 oktober 2014 16:56 schreef b2py het volgende: Heb je de 140 naar Amsterdam? Die vertrekt met +35 van spoor 13 op Hbf. Diverse treinen stoppen niet te Wolfsburg.
Ik moest die in Rheine hebben +65, vanaf Almelo kwamen conducteurs een bestelling opnemen met reisdoelen, waardeloos, conductrice deed haar best maar steenkolen engels en vreemde adviezen. Het meest bizarre was dat niemand wist hoe ze naar Den Haag moesten vanaf Utrecht CS, drie Duitse meisjes wilden de info van actu-trein app niet geloven, en toen hun trein er niet stond was er wel echte paniek Ook fantastisch van de NS op een bomvol Amersfoort het voorste stel afkoppelen waar Utrecht CS opstaat en iedereen naar het andere stel sturen , ach ja, ik ga eerst maar even een tukje doen
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
En de dag begint alweer met +5 omdat de ICd van 7:27 om 7:28 eens een keer van zijn parkeerplaats wordt getrokken en daardoor de sprinter in de weg zit .
Beroerde punctualiteit van dat ding verbaast me niets. Op tijd het beginstation verlaten is al een hele opgave.
Ook fantastisch van de NS op een bomvol Amersfoort het voorste stel afkoppelen waar Utrecht CS opstaat en iedereen naar het andere stel sturen , ach ja, ik ga eerst maar even een tukje doen
Op maandag 27 oktober 2014 07:32 schreef JDude het volgende: En de dag begint alweer met +5 omdat de ICd van 7:27 om 7:28 eens een keer van zijn parkeerplaats wordt getrokken en daardoor de sprinter in de weg zit .
Beroerde punctualiteit van dat ding verbaast me niets. Op tijd het beginstation verlaten is al een hele opgave.
Dat gebeurt echt zo vaak in Breda sinds sporen 5/6 weer in dienst zijn. Op 6 minuten tijd moeten er 4 treinen over een paar stukjes spoor, als er zelfs maar eentje +1 heeft dondert dat hele kaartenhuis in elkaar.
Die dubbele stellen in de spits op de Valleilijn heeft ook niet lang geduurd. Vorige week en vanmorgen werd er gewoon weer met een enkel stelletje gereden.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
Ik vraag me af hoe lang ze zonder problemen blijven rijden: het onderhoud zal wel in Blerick gedaan worden. Daar heeft Syntus de boel ook eens een tijdje laten onderhouden, maar dat was nou niet bepaald een succes te noemen...
Op maandag 27 oktober 2014 10:36 schreef Dr_Flash het volgende: Het is weer maandag. Eerst al een seinstoring bij Almelo, nu weer een springer bij Den Dolder denk ik. Mag het via Schiphol gaan proberen.
Ik vraag me af hoe lang ze zonder problemen blijven rijden: het onderhoud zal wel in Blerick gedaan worden. Daar heeft Syntus de boel ook eens een tijdje laten onderhouden, maar dat was nou niet bepaald een succes te noemen...
Dat was toch vooral DM'90 wat problemen opleverde ?
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Wel mooi dat Veolia, de provincies en de leasemaatschappij hiertoe overeenstemming hebeben bereikt. Is toch vrij absurd dat mensen op perrons moeten achterblijven, terwijl elders duizenden zitplaatsen op een rangeerterrein stilstaan.
Als ik de tijden bij de Flickr-foto bekijk zijn het deze ritten: 32320: Venlo 7.12 - Nijmegen 8.07 32325: Nijmegen 8.23 - Venray 8.58 32326: Venray 9.03 - Nijmegen 9.37
In de middag zal ie terug moeten naar Venlo, dat kunnen maar drie ritten zijn: 17.26, 17.56 of 18.26 uit Nijmegen.
Wel mooi dat Veolia, de provincies en de leasemaatschappij hiertoe overeenstemming hebeben bereikt. Is toch vrij absurd dat mensen op perrons moeten achterblijven, terwijl elders duizenden zitplaatsen op een rangeerterrein stilstaan.
THE construction of an east-west high-speed line in northern England and acceleration of the second phase of High-Speed 2 (HS2) .are among the proposals put forward by the chairman of HS2 Ltd Sir David Higgins in a report on Britain's high-speed rail strategy, which was unveiled in Manchester on October 27.
The report, entitled Rebalancing Britain: From HS2 Towards a National Transport Strategy, makes four key recommendations for the second phase, which will extend the London – Birmingham high-speed line northwest to Manchester and northeast to Leeds. Firstly, it stresses that the strategic proposal for the second phase, is correct and constructing both branches is the only way to deliver the reductions in journey time and additional capacity that are required.
Secondly, the report suggests that the construction the East Midlands Hub station serving Nottingham and Derby, and Meadowhall serving Sheffield and South Yorkshire are the best options for delivering the benefits of HS2 to these regions. However, a number of changes are proposed to the specification for the Leeds branch of the route. Higgins says further study is needed on the location of East Midlands Hub, and the report suggests locating the station further west closer to the M1 highway and the Midland Main Line, which would provide a direct interchange with the existing line from Derby to Nottingham and Leicester.
Thirdly, it suggests that the North West Hub should be constructed at Crewe because this station is already an important interchange with good links to North Wales, northwest England and the Liverpool area. Higgins recommends further study into the possibility of running trains from HS2 onto the conventional network to serve Stoke-on-Trent, Macclesfield, and Stockport.
Ligt er weer een te slapen bij de verkeersleiding. De stopper naar Enschede heeft vijf minuten vertraging en gaat van spoor 4 zodat de vertraagde ic naar Enschede van spoor 3 kan vertrekken. De ic's naar Amsterdam, Zwolle en Roosendaal kunnen daardoor niet niet binnen komen. Ic naar Enschede hadden ze op spoor 1 moeten afhandelen, sprinter naar Enschede op 3a en ic naar Roosendaal op 3b. Dan had op 4 alles normaal doorgang kunnen vinden. En ja dat had makkelijk gepast ook met de ic uit Noord Holland want die heeft ook drie minuten vertraging. Prutswerk.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op maandag 27 oktober 2014 17:46 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ligt er weer een te slapen bij de verkeersleiding. De stopper naar Enschede heeft vijf minuten vertraging en gaat van spoor 4 zodat de vertraagde ic naar Enschede van spoor 3 kan vertrekken. De ic's naar Amsterdam, Zwolle en Roosendaal kunnen daardoor niet niet binnen komen. Ic naar Enschede hadden ze op spoor 1 moeten afhandelen, sprinter naar Enschede op 3a en ic naar Roosendaal op 3b. Dan had op 4 alles normaal doorgang kunnen vinden. En ja dat had makkelijk gepast ook met de ic uit Noord Holland want die heeft ook drie minuten vertraging. Prutswerk.
En waar is dat? Vlissingen, Schiedam Centrum, Assen?
SPOILER
Franstalige socialistische spoorvakbond plant 'grote acties' tegen sancties NMBS spontane acties 27/10/2014 om 19:10
De Franstalige socialistische spoorvakbond CGSP plant 'grote acties' tegen de sancties die de NMBS heeft opgelegd aan de actievoerders die vorige week deelnamen aan de spontane stakingsacties.
De Franstalige socialistische spoorvakbond CGSP plant "grote acties" tegen de sancties die de NMBS heeft opgelegd aan de actievoerders die vorige week deelnamen aan de spontane stakingsacties. Dat zei Serge Piteljon, secretaris-generaal van de vakbond, aan ongeveer 300 militanten die zich hadden verzameld aan de hoofdzetel van de vakbond in Brussel.
De directie van de NMBS kondigde vrijdag gepaste sancties aan tegen het kleine tweehonderdtal spoorarbeiders die hadden deelgenomen aan de spontane stakingen vorige week in La Louvière, Charleroi en Luik.
Volgens de CGSP handelde de stakers in een "emotionele opwelling", waardoor ze niet kunnen gestraft worden. "Wij pikken deze beslissing niet en we zullen dat op een gecoördineerde en gestructureerde manier laten verstaan", zei Piteljon.
De vertegenwoordigers van de vakbond hopen dat de bevoegde minister, Jacqueline Galant (MR), druk uitoefent op de directeur van HR Rail, Michel Bovy, om de sancties te laten vallen.
Op maandag 27 oktober 2014 13:36 schreef dennistd het volgende: Als ik de tijden bij de Flickr-foto bekijk zijn het deze ritten: 32320: Venlo 7.12 - Nijmegen 8.07 32325: Nijmegen 8.23 - Venray 8.58 32326: Venray 9.03 - Nijmegen 9.37
In de middag zal ie terug moeten naar Venlo, dat kunnen maar drie ritten zijn: 17.26, 17.56 of 18.26 uit Nijmegen.
Het einde lijkt nabij voor de "Regional Eurostar"-stellen ('North of London'), als ik deze post mag geloven:
quote:
SNCF sets 3203/4 and 3227/8 have been placed into store initially at Vaires and Woippy respectively. Set 3225/6 is to follow, with all three destined for Conflans-Jarny for further storage prior to scrapping. Additionally, it is reported that the four NoL sets operating domestic services from Gare du Nord are due to be withdrawn in December.
Grr OV chipkaart thuis laten liggen, oftewel betalen . Afzetters, ¤23 voor Emmen-Ede Wageningen. Voor ¤6 meer ga je met de trein naar Berlijn deels met ICE
[ Bericht 27% gewijzigd door derLudolf op 28-10-2014 08:24:29 ]