abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145832524
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:27 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wat een jackass... hij kent de regeling dus wel, maar had even gedacht dat aan de verkoper toe te bedelen.

En dat denk jij.
pi_145832566
Makelaar laten barsten en begin december eens met eigenaar gaan praten.
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:31:59 #53
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145832676
quote:
10s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:28 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

En dat denk jij.
Ja, dat denk ik. Hij wist het dondersgoed, en ik vermoed zelfs dat hij een deal met de verkoper heeft gemaakt over zijn courtage en het overdrachtsbelastingvoordeel (van de koper).

Maar als er 131.000 afgesproken is dan is dat de verkoopprijs, dat is dus ook het bedrag dat de verkoper in handen krijgt, welke belasting de koper wel of niet moet betalen is niet ten voordele of nadele van de verkoper.

Als je de overdrachtsbelasting wel moet betalen haal je die toch ook niet van de prijs af die de verkoper ontvangt, waarom zou de verkoper hem dan wel ontvangen als je hem niet hoeft te betalen.
Sterker nog; volgens mij moet de aangifte zelfs gedaan worden, maar word je dan vrijgesteld.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:34:25 #54
425331 BloedendeVagina
Steun het rode kruis!
pi_145832807
:D

Niet netjes.. dat had ie eerder moeten zeggen. Voordeel is naar mijn idee voor de huizenkoper en niet voor jou.
Het Rode Kruis is met ruim 97 miljoen vrijwilligers in 186 landen de grootste humanitaire organisatie in de wereld.
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:35:04 #55
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_145832834
quote:
Termijn vermindering overdrachtsbelasting bij doorverkoop tijdelijk verlengd
Koopt u een huis, kantoor of ander vastgoed en verkoopt u dat pand weer door? Dan betaalt u minder overdrachtsbelasting als u het pand binnen 36 maanden doorverkoopt. De overdrachtsbelasting wordt dan alleen berekend over de meerwaarde van de verkoop.
http://www.rijksoverheid.(...)overdrachtsbelasting

Voordeel is dus voor degene die het pand doorverkoopt, niet voor degene die het koopt.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:36:20 #56
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_145832911
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, dat denk ik. Hij wist het dondersgoed, en ik vermoed zelfs dat hij een deal met de verkoper heeft gemaakt over zijn courtage en het overdrachtsbelastingvoordeel (van de koper).

Maar als er 131.000 afgesproken is dan is dat de verkoopprijs, dat is dus ook het bedrag dat de verkoper in handen krijgt, welke belasting de koper wel of niet moet betalen is niet ten voordele of nadele van de verkoper.

Als je de overdrachtsbelasting wel moet betalen haal je die toch ook niet van de prijs af die de verkoper ontvangt, waarom zou de verkoper hem dan wel ontvangen als je hem niet hoeft te betalen.
Sterker nog; volgens mij moet de aangifte zelfs gedaan worden, maar word je dan vrijgesteld.
Aangifte doet de notaris, in de akte. Daar zal actief een beroep moeten worden gedaan op de gedeeltelijke vrijstelling van artikel 13 WBR.
klerkje
pi_145832957
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik vraag me af of de verkoper op de hoogte is van die regeling?
Die wil zijn appartement op korte termijn kwijt en zal zijn verlies moeten pakken.
Die makelaar heeft maar 1 doel, zijn zakken zoveel mogelijk vullen.
pi_145832977
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:22 schreef Acradavos het volgende:
Nou, heerlijk gesprek gehad met de makelaar. NOT.

Ik gaf aan toch akkoord te gaan met 131.000, op basis van ontbindende voorwaarden. Toen begon ik over de overdrachtsbelasting in mijn voordeel.

*KLOENK*

Makelaar boos. Waarom ik hier niet eerder ben over begonnen.. ik zei "nieuwe voorwaarde" in mijn bod.
De makelaar ging er dus al vanuit dat dit financiėle voordeel voor de verkoper was. Na een hevig gesprek van 30 minuten heb ik gezegd dat hij het maar moet voorleggen, anders geen deal. HA.
:D Nice.

Overigens vind ik het niet meer dan normaal dat dat voordeel voor jou is. Zegt genoeg hoe krom de verkoop van een woning soms gaat. Dat een belastingvoordeel voor koper onderhandelbaar is en soms bijna stilzwijgend naar de verkoper gaat. Wat is dat voor onzin :'). De zorgtoeslag van de koper gaat toch ook niet naar de verkoper?
Schip ahoy!
pi_145832986
De makelaar wilt nu mijn bod per mail. Hoe kan ik de regel omtrent de omzetbelasting het beste in mijn bod beschrijven?

Ik heb een model gevonden van een koopcontract;

Indien de overdrachtsbelasting voor rekening van koper komt en de heffings-grondslag wordt verminderd door toepassing van artikel 13 Wet op belastingen van rechtsverkeer, zal koper aan verkoper wel/niet* uitkeren het verschil tussen enerzijds het bedrag dat aan overdrachtsbelasting verschuldigd zou zijn zonder vermindering van de heffingsgrondslag en anderzijds het werkelijk aan overdrachtsbelasting verschuldigde bedrag. Indien partijen overeenkomen dat het genoemde verschil aan verkoper wordt uitgekeerd zal dit via de notaris gelijktijdig met de betaling van de koopsom plaatsvinden.
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:39:04 #60
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_145833058
quote:
1s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Voordeel is dus voor degene die het pand doorverkoopt, niet voor degene die het koopt.
Dat staat daar niet goed omschreven, aangezien de verkoper uberhaupt geen overdrachtsbelasting betaalt.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:40:20 #61
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_145833146
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:37 schreef Acradavos het volgende:
De makelaar wilt nu mijn bod per mail. Hoe kan ik de regel omtrent de omzetbelasting het beste in mijn bod beschrijven?

Indien de overdrachtsbelasting voor rekening van koper komt en de heffings-grondslag wordt verminderd door toepassing van artikel 13 Wet op belastingen van rechtsverkeer, zal koper aan verkoper wel/niet* uitkeren het verschil tussen enerzijds het bedrag dat aan overdrachtsbelasting verschuldigd zou zijn zonder vermindering van de heffingsgrondslag en anderzijds het werkelijk aan overdrachtsbelasting verschuldigde bedrag. Indien partijen overeenkomen dat het genoemde verschil aan verkoper wordt uitgekeerd zal dit via de notaris gelijktijdig met de betaling van de koopsom plaatsvinden.
Het is overdrachtsbelasting geen omzetbelasting. :)

Bij de keuze wel/niet moet je 'wel 'doorstrepen! Dan zeg je dat jij GEEN vergoeding betaalt aan verkoper. Of gewoon dat hele stuk eruit, maar ik zou dat niet doen, straks gaat de notaris uit gewoonte de vergoeding aan verkoper geven.
klerkje
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:41:16 #62
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145833208
quote:
1s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Degene die een pand verkoopt hoeft geen overdrachtsbelasting te betalen...
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:41:31 #63
425331 BloedendeVagina
Steun het rode kruis!
pi_145833219
Die makelaar zou van mij de t*fus kunnen krijgen. Ongezien en spreekwoordelijk.
Ik zou dr klaar mee zijn.

Ik koop dat pand, en daarbij komt dat ik dus overdrachtsbelasting moet betalen. En als dat vanwege een regeling niet of minder is, is dat mijn geluk op dat moment als koper en daar baseer ik mn bod ook op.

Zou mn bod intrekken.. en het via een aankoopmakelaar opnieuw proberen. Je weet zn minimumprijs nu.. daar kun je mooi op inspelen. Wel eerst duidelijk afspreken wat de aankoopmakelaar dan krijgt..

[ Bericht 65% gewijzigd door BloedendeVagina op 22-10-2014 21:47:16 ]
Het Rode Kruis is met ruim 97 miljoen vrijwilligers in 186 landen de grootste humanitaire organisatie in de wereld.
pi_145833229
Excuus, dat bedoel ik. Ik moet m'n bod bevestigen per mail, met als punt die overdrachtsbelasting. Even moeilijk hoe ik het moet omschrijven.

"Als u geen afspraken maakt met de koper en dit niet regelt bij de notaris gaat het voordeel van het niet hoeven afdragen van de overdrachtsbelasting naar de koper. Wilt u als verkoper de eerder betaalde overdrachtsbelasting terug, dan moet u dit dus duidelijk met de nieuwe koper afspreken."
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:43:17 #65
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_145833308
Zet in je mail dat je bod 131.000,00 is en dat het voordeel voortvloeiende uit de gedeeltelijke vrijstelling voor de overdrachtsbelasting geheel aan jou toekomt en dat jij op geen enkele wijze een vergoeding daarvan aan verkoper zal geven, noch rechtstreeks, noch via de notarisafrekening.

Edit: eventuele toevoeging: de reden hiervoor is dat jij als koper de overdrachtsbelasting moet afdragen, een vrijstelling komt daarmee aan koper toe, zo heeft de wetgever het ook bedacht. Jij hebt onderzoek gedaan en hebt dit ook zo meegenomen in je onderhandelingen, nimmer is verkoper of makelaar met de eis gekomen dat dit voordeel naar verkoper zou moeten gaan. Zo dat is je onderbouwing.
klerkje
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:46:20 #66
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_145833436
artikel 13 WBR, belastingvoordeel is voor koper.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:47:47 #67
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145833502
Als u een onroerende zaak koopt binnen 36 maanden nadat de verkoper eigenaar werd

Mogelijk koopt u een onroerende zaak binnen 36 maanden nadat de verkoper eigenaar is geworden van die onroerende zaak. Wij verminderen dan de waarde van de onroerende zaak met het bedrag dat de verkoper betaalde toen hij eigenaar werd. Dit gebeurt alleen als:
◾de verkoper overdrachtsbelasting heeft betaald
◾de verkoper omzetbelasting heeft betaald

De verkoper moet in dat geval een particulier zijn of een ondernemer die geen met btw belaste prestaties verricht.

U betaalt dus minder belasting dan de verkoper moest betalen. De verkoper krijgt geen geld van ons terug.

Bron: http://www.belastingdiens(...)_een_onroerende_zaak
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:55:22 #68
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_145833859
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Degene die een pand verkoopt hoeft geen overdrachtsbelasting te betalen...
Die krijgt achteraf het grootste deel van de oorspronkelijk door hem betaalde overdrachtsbelasting terug.
The love you take is equal to the love you make.
pi_145833863
quote:
7s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:43 schreef Spiegelei het volgende:
Zet in je mail dat je bod 131.000,00 is en dat het voordeel voortvloeiende uit de gedeeltelijke vrijstelling voor de overdrachtsbelasting geheel aan jou toekomt en dat jij op geen enkele wijze een vergoeding daarvan aan verkoper zal geven, noch rechtstreeks, noch via de notarisafrekening.

Edit: eventuele toevoeging: de reden hiervoor is dat jij als koper de overdrachtsbelasting moet afdragen, een vrijstelling komt daarmee aan koper toe, zo heeft de wetgever het ook bedacht. Jij hebt onderzoek gedaan en hebt dit ook zo meegenomen in je onderhandelingen, nimmer is verkoper of makelaar met de eis gekomen dat dit voordeel naar verkoper zou moeten gaan. Zo dat is je onderbouwing.
Weet je het zeker?

Verkeerd gelezen :@
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:57:38 #70
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_145833986
quote:
5s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:55 schreef Queller het volgende:

[..]

Weet je het zeker?
Hoezo? Dit is een suggestie voor TS. Wat hij ermee doet is aan hem.
klerkje
pi_145833991
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:37 schreef Acradavos het volgende:

Je hebt 130k geboden vrij op naam, daar gewoon aan vasthouden.
Een beetje onnozel doen met je internetkennis.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2014 21:59:51 ]
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:58:34 #72
425331 BloedendeVagina
Steun het rode kruis!
pi_145834023
Bod intrekken, nieuw bod neerleggen van 131k - belastingvoordeel op de overdrachtsbelasting.
Finaal eindbod van maken.
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:59:09 #73
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_145834046
quote:
2s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:57 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Je hebt 130k geboden vrij op naam, daar gewoon aan vasthouden.
Wow, vrij op naam, nu heeft TS ruzie met verkoper denk ik! :D
klerkje
pi_145834051
quote:
5s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:57 schreef Spiegelei het volgende:

[..]

Hoezo? Dit is een suggestie voor TS. Wat hij ermee doet is aan hem.
Zie mijn edit 8)7
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:59:57 #75
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_145834087
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:59 schreef Queller het volgende:

[..]

Zie mijn edit 8)7
:D :*
klerkje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo