En dat denk jij.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat een jackass... hij kent de regeling dus wel, maar had even gedacht dat aan de verkoper toe te bedelen.
Ja, dat denk ik. Hij wist het dondersgoed, en ik vermoed zelfs dat hij een deal met de verkoper heeft gemaakt over zijn courtage en het overdrachtsbelastingvoordeel (van de koper).quote:
http://www.rijksoverheid.(...)overdrachtsbelastingquote:Termijn vermindering overdrachtsbelasting bij doorverkoop tijdelijk verlengd
Koopt u een huis, kantoor of ander vastgoed en verkoopt u dat pand weer door? Dan betaalt u minder overdrachtsbelasting als u het pand binnen 36 maanden doorverkoopt. De overdrachtsbelasting wordt dan alleen berekend over de meerwaarde van de verkoop.
Aangifte doet de notaris, in de akte. Daar zal actief een beroep moeten worden gedaan op de gedeeltelijke vrijstelling van artikel 13 WBR.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik. Hij wist het dondersgoed, en ik vermoed zelfs dat hij een deal met de verkoper heeft gemaakt over zijn courtage en het overdrachtsbelastingvoordeel (van de koper).
Maar als er 131.000 afgesproken is dan is dat de verkoopprijs, dat is dus ook het bedrag dat de verkoper in handen krijgt, welke belasting de koper wel of niet moet betalen is niet ten voordele of nadele van de verkoper.
Als je de overdrachtsbelasting wel moet betalen haal je die toch ook niet van de prijs af die de verkoper ontvangt, waarom zou de verkoper hem dan wel ontvangen als je hem niet hoeft te betalen.
Sterker nog; volgens mij moet de aangifte zelfs gedaan worden, maar word je dan vrijgesteld.
Ik vraag me af of de verkoper op de hoogte is van die regeling?quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik. Hij wist het dondersgoed, en ik vermoed zelfs dat hij een deal met de verkoper heeft gemaakt over zijn courtage en het overdrachtsbelastingvoordeel (van de koper).
quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:22 schreef Acradavos het volgende:
Nou, heerlijk gesprek gehad met de makelaar. NOT.
Ik gaf aan toch akkoord te gaan met 131.000, op basis van ontbindende voorwaarden. Toen begon ik over de overdrachtsbelasting in mijn voordeel.
*KLOENK*
Makelaar boos. Waarom ik hier niet eerder ben over begonnen.. ik zei "nieuwe voorwaarde" in mijn bod.
De makelaar ging er dus al vanuit dat dit financiėle voordeel voor de verkoper was. Na een hevig gesprek van 30 minuten heb ik gezegd dat hij het maar moet voorleggen, anders geen deal. HA.
Dat staat daar niet goed omschreven, aangezien de verkoper uberhaupt geen overdrachtsbelasting betaalt.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
http://www.rijksoverheid.(...)overdrachtsbelasting
Voordeel is dus voor degene die het pand doorverkoopt, niet voor degene die het koopt.
Het is overdrachtsbelasting geen omzetbelasting.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:37 schreef Acradavos het volgende:
De makelaar wilt nu mijn bod per mail. Hoe kan ik de regel omtrent de omzetbelasting het beste in mijn bod beschrijven?
Ik heb een model gevonden van een koopcontract;
Indien de overdrachtsbelasting voor rekening van koper komt en de heffings-grondslag wordt verminderd door toepassing van artikel 13 Wet op belastingen van rechtsverkeer, zal koper aan verkoper wel/niet* uitkeren het verschil tussen enerzijds het bedrag dat aan overdrachtsbelasting verschuldigd zou zijn zonder vermindering van de heffingsgrondslag en anderzijds het werkelijk aan overdrachtsbelasting verschuldigde bedrag. Indien partijen overeenkomen dat het genoemde verschil aan verkoper wordt uitgekeerd zal dit via de notaris gelijktijdig met de betaling van de koopsom plaatsvinden.
Degene die een pand verkoopt hoeft geen overdrachtsbelasting te betalen...quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
http://www.rijksoverheid.(...)overdrachtsbelasting
Voordeel is dus voor degene die het pand doorverkoopt, niet voor degene die het koopt.
Die krijgt achteraf het grootste deel van de oorspronkelijk door hem betaalde overdrachtsbelasting terug.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Degene die een pand verkoopt hoeft geen overdrachtsbelasting te betalen...
Weet je het zeker?quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:43 schreef Spiegelei het volgende:
Zet in je mail dat je bod 131.000,00 is en dat het voordeel voortvloeiende uit de gedeeltelijke vrijstelling voor de overdrachtsbelasting geheel aan jou toekomt en dat jij op geen enkele wijze een vergoeding daarvan aan verkoper zal geven, noch rechtstreeks, noch via de notarisafrekening.
Edit: eventuele toevoeging: de reden hiervoor is dat jij als koper de overdrachtsbelasting moet afdragen, een vrijstelling komt daarmee aan koper toe, zo heeft de wetgever het ook bedacht. Jij hebt onderzoek gedaan en hebt dit ook zo meegenomen in je onderhandelingen, nimmer is verkoper of makelaar met de eis gekomen dat dit voordeel naar verkoper zou moeten gaan. Zo dat is je onderbouwing.
Je hebt 130k geboden vrij op naam, daar gewoon aan vasthouden.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:37 schreef Acradavos het volgende:
De makelaar wilt nu mijn bod per mail. Hoe kan ik de regel omtrent de omzetbelasting het beste in mijn bod beschrijven?
Ik heb een model gevonden van een koopcontract;
Indien de overdrachtsbelasting voor rekening van koper komt en de heffings-grondslag wordt verminderd door toepassing van artikel 13 Wet op belastingen van rechtsverkeer, zal koper aan verkoper wel/niet* uitkeren het verschil tussen enerzijds het bedrag dat aan overdrachtsbelasting verschuldigd zou zijn zonder vermindering van de heffingsgrondslag en anderzijds het werkelijk aan overdrachtsbelasting verschuldigde bedrag. Indien partijen overeenkomen dat het genoemde verschil aan verkoper wordt uitgekeerd zal dit via de notaris gelijktijdig met de betaling van de koopsom plaatsvinden.
Wow, vrij op naam, nu heeft TS ruzie met verkoper denk ik!quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:57 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Je hebt 130k geboden vrij op naam, daar gewoon aan vasthouden.
Zie mijn editquote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:57 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Hoezo? Dit is een suggestie voor TS. Wat hij ermee doet is aan hem.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |