quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:13 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Jammer genoeg horen & zien we niet waarom die figuur door het lint heengaat.
Maar als je de algemene bejegeningen daar ziet.
Ik praat het niet goed maar het is welhaast begrijpelijk
Wat zijn tatta's en koelies eigenlijk?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Zelf de bek vol hebben van racisme maar anderen tatta's, koelies en witte mensen noemenhypocriete ballen stront.
Precies Gquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Zelf de bek vol hebben van racisme maar anderen tatta's, koelies en witte mensen noemenhypocriete ballen stront.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Koelie is een scheldwoord (van origine betekende het wat anders maar daar kan ik ff niet op komen)quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:24 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat zijn tatta's en koelies eigenlijk?
Dit mag gezegd worden vanwege een onverwerkt trauma.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Waar en wanneer wordt dat feestje precies gevierd?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Welk feestquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:30 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Waar en wanneer wordt dat feestje precies gevierd?
Men polst enkel de opinie in Amsterdam lijkt het, dat is absoluut niet representatief voor de Nederlandse bevolking.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:41 schreef jerney het volgende:
Sowieso... Pownieuws
Ik vind deze vrouw het veel beter doen. Hier komt op een rustige manier naar voren wat nu zo'n beetje de pijnpunten zijn. En is dat nu echt zo ver gezocht?
Nee klopt, in Amsterdam komen ze wat meer in aanraking met andere culturen en zijn ze daarom wat beter geinformeerd.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Men polst enkel de opinie in Amsterdam lijkt het, dat is absoluut niet representatief voor de Nederlandse bevolking.
De geïnformeerdheid heeft weinig te maken met het feit of het representatief is of niet.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:53 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee klopt, in Amsterdam komen ze wat meer in aanraking met andere culturen en zijn ze daarom wat beter geinformeerd.
Zo komen deze mensen anders niet over.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:53 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee klopt, in Amsterdam komen ze wat meer in aanraking met andere culturen en zijn ze daarom wat beter geinformeerd.
Ik kwam net ook een Tilburgs filmpje tegen, dus het zal aan jouw zoekkwaliteiten liggen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Men polst enkel de opinie in Amsterdam lijkt het, dat is absoluut niet representatief voor de Nederlandse bevolking.
Ik neem aan dat je naar dit filmpje refereert. Dit lijkt me al een stuk representatiever.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 16:04 schreef jerney het volgende:
[..]
Ik kwam net ook een Tilburgs filmpje tegen, dus het zal aan jouw zoekkwaliteiten liggen.
Tatta's - blankenquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:24 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat zijn tatta's en koelies eigenlijk?
Zo eenduidig is dat niet hoor. Hajji Firuz heeft te kampen met dezelfde problematiek als Zwarte Piet, zij het misschien op wat kleinere schaal. De grote massa van de bevolking ziet hem als een onschuldige grappenmaker, zonder daarbij aan racisme te denken. Maar omdat hij niet in de oudere bronnen wordt genoemd, kan over de oorsprong flink worden gespeculeerd. Sommigen zien er dan ook een voortzetting in van duizenden jaren oude Mesopotamische tradities, terwijl anderen denken dat de zwarte slavernij de voornaamste inspiratiebron is geweest:quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:22 schreef DarkSkywise het volgende:
Dat kan dus niet omdat een onderdeel van het feest (Zwarte Piet) niet aan een tweetal voorwaarden voldoet. Er moet één door iedereen aanvaarde niet-racistische verklaring voor Piets zwartheid zijn (en dus niet een stuk of 10, zoals we in deze topicreeks vaak genoeg hebben kunnen zien) en er mogen geen belangengroeringen tegen erfgoederkenning zijn. (De "Iraanse Zwarte Piet" is goedgekeurd omdat die wél aan de voorwaarden voldoet en daadwerkelijk zwart is door roet en/of vuur; bovendien hoort hij bij een feest dat al duizenden jaren oud is en door meer dan 300 miljoen mensen wordt gevierd.)
Kritiek van "gewone" Iraniërs is bijvoorbeeld te vinden op The Afro-Iranian Community: Beyond Haji Firuz Blackface, the Slave Trade, & Bandari Music en https://www.facebook.com/(...).byGolbargBashi/info.quote:Classical Arabic and Persian sources that mention many folk entertainers do not refer to Ḥāji Firuz at all, nor is he mentioned in casual reference in poetry or prose of the classical period
...
...Bahār argued that Tammuz returned from the world of the dead every spring, and his festival, commemorated the yearly death and rebirth of vegetation. In some of these ceremonies during which people sang and danced in the streets, many blackened their faces. From this flimsy evidence, Bahār deduced that the Iranian Ḥāji Firuz with his blackened face must be a survival of the Mesopotamian rite of darkening one’s face while participating in the festival of Tammuz (Bahār, 1995a, p. 226).
...
Another scholar finds the Ḥāji Firuz to be a continuation of a New Year’s tradition of the Sasanian period, during which black slaves, wearing colorful clothing and a great deal of makeup, would entertain the public with song and dance (Rażi, p. 44). Jaʿfar Shahri considers the Ḥāji Firuz a more recent character, and related not to some ancient religious ceremonies but rather to black slaves who formed troupes of entertainers.
Encyclopaedia Iranica, "Haji Firuz"
quote:Norouz is a beautiful celebration of life, rebirth, and all-embracing love of mother nature for all her children, and must not be marred by disrespect and ridicule towards any human being. Centuries after a people's heroic struggles against slavery and for their civil liberties, no one should be an “arbab” (slave-owner) and no one should blacken his face to become a “Hajji Firouz” just to entertain the racial fantasies of others. The deeply racist figure of blackface Hajji Firuz is doubtless a nasty remnant of African slaves that were bought to Iran and sold and made into an object of ridicule at the same time. Scholars like Mehrdad Bahar or Ali Blookbashi have traced the figure of Hajji Firouz to pre-Islamic mythologies and return of "the Izad Shahid Shavandeh" or "Seyavash" from the dead, etc are not wrong. But that as a floating signifier the figure of Haji Firouz has matched and mixed with other facts of our history. Even Blookbashi notes that from the Sassanid period this role was played by African slaves, and when these slaves were no longer available people began to blacken their face. Jafar Shahri in "Tehran Qadim," Ahmad Shamlu in "Farhang Kucheh" and even Mahmoud Ruh al-Amini (citing Qazvini) have all hinted at the slave origins of the figure of Haji Firuz (for a quick reference see: http://bit.ly/ZfAR01). Today Iran and Iranians live in much wider global context, where the horrid history of African slavery and Hollywood blackface have been documented and critiqued, we need to do same in our own history.
Leer eerst eens goed Nederlands.......quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 11:45 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Mocht je willen
Die van mij 6 en 4 vinden die nep pieten maar niks.
Grappig hoe die kinderen zelf hun beslissing kunnen maken over wat "echt" is
Maar goed een overstuur kind is acteren
Maar zo'n lieve medelander die andere kindjes voor rassist en NSBer uitmaakt...
Die regenboogpieten komen dan de cadeautjes in de schoentjes van de moslimkinderen doen?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Discriminatiebureau mengt zich in Pietendiscussie
De aanpassingen aan de Sinterklaasintocht in Lelystad zijn nauwelijks schokkend te noemen. Dat vindt het Bureau Gelijke Behandeling Flevoland. Directrice Arja Kruis vindt het dan ook niet verstandig dat Lelystadse ondernemers dreigen met het intrekken van subsidie voor de intocht.
Afgelopen week werd bekend dat er naast 41 Zwarte Pieten bij de intocht ook 4 regenboogpieten aanwezig zijn. De Stichting Ondernemers Stadshart Lelystad is daar boos over. Kruis gaat met de ondernemers in gesprek. Zij vindt dat de ondernemers beter de dialoog kunnen aangaan dan dreigen met het intrekken van subsidie.
Bij het Bureau Gelijke Behandeling Flevoland komen jaarlijks enkele klachten binnen over Zwarte Piet, al is het dit jaar nog opvallend rustig.
http://www.omroepflevolan(...)h-in-pietendiscussie
Die mensen zijn blijkbaar toch wat minder wereldvreemd dan in Amsterdam.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 16:04 schreef jerney het volgende:
[..]
Ik kwam net ook een Tilburgs filmpje tegen, dus het zal aan jouw zoekkwaliteiten liggen.
... Omdat ze het met jou eens zijn?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die mensen zijn blijkbaar toch wat minder wereldvreemd dan in Amsterdam.
Nee, ik doelde eigenlijk op die twee negroïde mannen in dat filmpje. Dat had ik er bij moeten zetten. Die zijn het er in principe ook niet mee eens, maar bekijken wel even beide kanten van de situatie. Als zo iemand zich dan echt stoort aan bijvoorbeeld de lippen of oorbellen van zwarte piet, dan heb ik zoiets van, laat dat dan weg, iedereen tevreden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:51 schreef jerney het volgende:
[..]
... Omdat ze het met jou eens zijn?
Waar zeiden ze dat precies?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:54 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee, ik doelde eigenlijk op die twee negroïde mannen in dat filmpje. Dat had ik er bij moeten zetten. Die zijn het er in principe ook niet mee eens, maar bekijken wel even beide kanten van de situatie. Als zo iemand zich dan echt stoort aan bijvoorbeeld de lippen of oorbellen van zwarte piet, dan heb ik zoiets van, laat dat dan weg, iedereen tevreden.
In Amsterdam zijn ze toch een stuk opgefokter en bekijken ze het alleen vanuit hun kant. Iedereen die het niet met ze eens is, is een racist.
Ah op die manierquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:54 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee, ik doelde eigenlijk op die twee negroïde mannen in dat filmpje. Dat had ik er bij moeten zetten. Die zijn het er in principe ook niet mee eens, maar bekijken wel even beide kanten van de situatie. Als zo iemand zich dan echt stoort aan bijvoorbeeld de lippen of oorbellen van zwarte piet, dan heb ik zoiets van, laat dat dan weg, iedereen tevreden.
In Amsterdam zijn ze toch een stuk opgefokter en bekijken ze het alleen vanuit hun kant. Iedereen die het niet met ze eens is, is een racist.
Nou, als ik het in Tilburg beluister zou je er om tafel in 5 minuten uit zijn met elkaar. Toch wat pragmatischer, respect voor andere meningen, etc.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:57 schreef jerney het volgende:
[..]
Ah op die manier
Maar de meesten proberen ook wel diezelfde boodschap over te brengen hoor, maar beide partijen luisteren vaak niet goed naar elkaar vanwege de emoties die hoog kunnen oplopen.
En in de randstad lijken de lontjes vaak net wat korter.
0.19, 0.25, 0.26, 0.41, 2.53, 5.19, daarna niet echt meer gekeken.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:05 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Jawel. Je kunt wel aangeven waar ze dat zeggen toch?
Het scheelt natuurlijk ook wel dat ze in Ansterdam degeben filmden die er actief mee bezig zijn en in Tilburg passanten hun mening vroegen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:54 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik hoor ze alleen zeggen dat Zwarte Piet racisme is.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
0.19, 0.25, 0.26, 0.41, 2.53, 5.19, daarna niet echt meer gekeken.
Dan luister je niet goed.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:09 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Ik hoor ze alleen zeggen dat Zwarte Piet racisme is.
In Amsterdam zag ik ook wat mensen die ergens rond liepen of zaten. Enfin, je begrijpt mijn punt wel.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:08 schreef jerney het volgende:
[..]
Het scheelt natuurlijk ook wel dat ze in Ansterdam degenen filmden die er actief mee bezig zijn en in Tilburg passanten hun mening vroegen.
En de manier van interviewen heeft ook invloed. Ik zou nu ook niet vrolijk worden van die Pow ettertjes.Al kun je er wel wat normaler op reageren ja.
Verder maar niet geluisterd?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:14 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Letterlijk op 0.25: Ik vind: Zwarte Piet is racisme.
Maar het zal wel aan mij liggen.
Maar die mensen in mijn eerste filmpje legden toch ook gewoon rustig uit wat hun probleem ermee was?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
In Amsterdam zag ik ook wat mensen die ergens rond liepen of zaten. Enfin, je begrijpt mijn punt wel.
Dat is alleen maar "ik vind dit en ik vind dat dat moet, etc". Die twee in Tilburg vind ik veel minder wereldvreemd en bekrompen. Trekken ook niet zo opzichtig de racisme-kaart.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:16 schreef jerney het volgende:
[..]
Maar die mensen in mijn eerste filmpje legden toch ook gewoon rustig uit wat hun probleem ermee was?
Ik heb er iig geen problemen mee om een traditie aan te passen wanneer die mensen (waar ook kinderen bij zitten) kwetst.
Heksen verbranden was ooit ook een soort van traditie. Enfin, je begrijpt mijn punt wel.
Jawel, verder ook niks schokkends gehoord.quote:
Bepaal jij dat?quote:Daarnaast: als je ZP racisme vindt, dan vind je de aanhangers ook racisme.
Ok, dat zegt dan vooral wat over jou.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:18 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Jawel, verder ook niks schokkends gehoord.
[..]
Bepaal jij dat?
Oké Halcon.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ok, dat zegt dan vooral wat over jou.
Dan heb jij er echt niet veel van begrijpen. Veel plezier verder nog met het je ergeren aan ZP.
Ik wilde ook eerder duidelijk maken dat je iets niet per se moet blijven doen, omdat het nu eenmaal de traditie is.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is alleen maar "ik vind dit en ik vind dat dat moet, etc". Die twee in Tilburg vind ik veel minder wereldvreemd en bekrompen. Trekken ook niet zo opzichtig de racisme-kaart.
Heksen verbranden en ZP zijn niet bepaald met elkaar te vergelijken.
Aan de andere kant moet je ook niet per definitie stoppen met een traditie omdat mensen zich eraan storen. Het ligt een beetje aan de traditie.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:23 schreef jerney het volgende:
[..]
Ik wilde ook eerder duidelijk maken dat je iets niet per se moet blijven doen, omdat het nu eenmaal de traditie is.
Dat ben ik ook weer met je eens.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Aan de andere kant moet je ook niet per definitie stoppen met een traditie omdat mensen zich eraan storen. Het ligt een beetje aan de traditie.
Nevertheless... Hajji Firuz is door de UNESCO-keuring heengekomen, dus kennelijk ligt het percentage dat hem als racistisch stereotype beschouwt beduidend lager dan het percentage Nederlanders dat de huidige vorm van Zwarte Piet niet meer van deze tijd vindt.quote:Vergelijk onderstaand verhaal met de huidige kritiek op Zwarte Piet:
Het heeft m.i. geen bal te maken met de slavernij. Dat sommigen dat denken, wil nog niet zeggen dat het zo is.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:29 schreef jerney het volgende:
[..]
Dat ben ik ook weer met je eens.
Maar ik zou persoonlijk liever zien dat de pieten elkaar een make over geven. Het is gewoon een overblijfsel aan een periode die mensen herinnert aan nare dingen.
Dit kan toch de bedoeling niet zijn van dat kinderfeest? Het belangrijkste is dat de pieten niet worden herkend door de kindjes en dat doel kan ook op andere manieren bereikt worden.
Zwarte pieten zijn dan misschien niet bedoeld racistisch, maar ik kan wel begrijpen dat mensen die ermee te maken hebben (gehad) het niet zo'n tof concept vinden.
Ik bedoelde dat ook niet. Maar genoeg mensen hebben vaak zat te maken met racisme. Zelfs ik ben ooit, op fok notabene, uitgemaakt voor een vieze allochtoon.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het heeft m.i. geen bal te maken met de slavernij. Dat sommigen dat denken, wil nog niet zeggen dat het zo is.
De oplossing die die twee in Tilburg geven, vind ik prima. De pro- en anti ZP die zich daaraan storen, zijn wat mij betreft doorgeslagen figuren.
Racisme gaat met het verbieden van ZP niet veranderen. ZP is geen oorzaak van eventueel racisme.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:54 schreef jerney het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat ook niet. Maar genoeg mensen hebben vaak zat te maken met racisme. Zelfs ik ben ooit, op fok notabene, uitgemaakt voor een vieze allochtoon.Maargoed, ik moest eens goed lachen om zoveel stupiditeit, omdat ik er voor de rest nooit last van heb.
Maar als je jaarlijks wordt uitgemaakt voor zwarte piet, eventueel nog met je kleine aan de hand, kan ik me voorstellen dat je dat wel beu wordt.
Nee dat weet ik. Was het maar zo simpel. Maar ZP is wel een bijverschijnsel van een racistische gedachtengang uit het verleden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Racisme gaat met het verbieden van ZP niet veranderen. ZP is geen oorzaak van eventueel racisme.
Ook dat eerste is maar een aanname.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:00 schreef jerney het volgende:
[..]
Nee dat weet ik. Was het maar zo simpel. Maar ZP is wel een bijverschijnsel van een racistische gedachtengang uit het verleden.
Gewoon die afro, oorbellen en rode lippen dumpen. En maak het wat vlekkerig ipv egaal zwart ofzo. Dan kunnen we met zijn allen stug volhouden dat het door de schoorsteen komt.
Nouja, er zijn toch wel een hoop aanwijzingen in die richting.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:04 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ook dat eerste is maar een aanname.
Dat tweede is in feite wat die man in Tilburg zegt. Als mensen het zo als hem bespreekbaar maken, dan denk ik dat je een stuk minder gedonder zou hebben. Ik wist als kind ook niet beter dan dat hij door de schoorsteen is gekomen.
Laten we dat eens voor de gein als waarheid aannemen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:00 schreef jerney het volgende:
Nee dat weet ik. Was het maar zo simpel. Maar ZP is wel een bijverschijnsel van een racistische gedachtengang uit het verleden.
Nu is de vraag of het fatsoenlijk is om daarmee door te willen blijven gaan.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:10 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Laten we dat eens voor de gein als waarheid aannemen.
En nu?
Sinds wanneer is "of iets fatsoenlijk is" een juridische aangelegendheid?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:13 schreef jerney het volgende:
[..]
Nu is de vraag of het fatsoenlijk is om daarmee door te willen blijven gaan.
Er zijn ook aanwijzingen dat dat niet zo is. Bij mij spraken ze gewoon plat Brabants. Ik wist ook niet beter dan dat hij door de schoorsteen kwam.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:09 schreef jerney het volgende:
[..]
Nouja, er zijn toch wel een hoop aanwijzingen in die richting.
Oh bij ons in Den Haag kwamen ze de klas binnen met een dik, slecht Surinaams accent, ik had wel zo'n vermoeden dat dat niet door de schoorsteen kwam.
Is homoseksualiteit dan onfatsoenlijk?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:14 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Sinds wanneer is "of iets fatsoenlijk is" een juridische aangelegendheid?
Homoseksualiteit ook maar een juridische aangelegendheid maken? Of laten we mensen gewoon lekker doen wat ze zelf willen?
Mja sorry, dat Piet een simpele schoorsteenveger is, gaat er bij mij niet in.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Er zijn ook aanwijzingen dat dat niet zo is. Bij mij spraken ze gewoon plat Brabants. Ik wist ook niet beter dan dat hij door de schoorsteen kwam.
Ik moet altijd een beetje denken aan dat schilderij bij Typisch Nederlands en die Surinaamse vrouw. Staat er een donker kind op dan verheerlijken we de slavernij, staat dat kind er niet op dan ontkennen we het.
Volgens velenquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:16 schreef jerney het volgende:
[..]
Is homoseksualiteit dan onfatsoenlijk?
De ZP discussie gaat vooral zo: Racisme is tegen de wet, daarom ZP verbieden.quote:Ik had het ook nergens over juridische aangelegenheden, eigenlijk.
Op dat standpunt kan iemand zich stellen. Er zijn ook hele volksstammen die dat doen. Net zoals ik rapclips onfatsoenlijk kan vinden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:16 schreef jerney het volgende:
[..]
Is homoseksualiteit dan onfatsoenlijk?
Ik had het ook nergens over juridische aangelegenheden, eigenlijk.
Een hoop gebakkelei, dus we liggen op schema.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:20 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Volgens velen
[..]
De ZP discussie gaat vooral zo: Racisme is tegen de wet, daarom ZP verbieden.
En of via overheidswegen weren uit het openbare leven, en of maar zo veel mogelijk organisaties terroriseren om ZP los te laten.
Dus nogmaals. Jij vindt ZP onfatsoenlijk en ik vind dat mensen het recht hebben om onfatsoenlijke dingen te doen.
Wat nu?
De oplossing dat Zwarte Piet door de schoorsteen komt lijkt mij een acceptabele oplossing. Als jij dat aan jouw kinderen vertelt en jouw kinderen aan hun kinderen, dan weten die niet beter.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:19 schreef jerney het volgende:
[..]
Mja sorry, dat Piet een simpele schoorsteenveger is, gaat er bij mij niet in.
Maar je hebt gelijk dat het aanpassen van ZP niet zorgt voor een oplossing voor het onderliggende probleem.
En ook dat je de hardste schreeuwers niet automatisch hun zin moet geven.
Maar wat als er ook maar een kern van waarheid in dat gebrul zit? Moeten we ze dan wegzetten als zeurpieten en gewoon verder doen?
Maar je eigen gedrag af en toe in vraag stellen, is zo erg toch niet?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Op dat standpunt kan iemand zich stellen. Er zijn ook hele volksstammen die dat doen. Net zoals ik rapclips onfatsoenlijk kan vinden.
Dat klopt. Het staat een ieder ook vrij om n.a.v. dat in vraag stellen eigen uitkomsten te formuleren.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:31 schreef jerney het volgende:
[..]
Maar je eigen gedrag af en toe in vraag stellen, is zo erg toch niet?
Inderdaad. Even die homo's confronteren met hun gedrag. Toch? Even hun rechten soms maatschappelijk ter discussie stellen om de boel scherp te houden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:31 schreef jerney het volgende:
[..]
Maar je eigen gedrag af en toe in vraag stellen, is zo erg toch niet?
Volgens mij had ik het over je eigen gedrag in vraag stellen en niet dat van een ander.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Inderdaad. Even die homo's confronteren met hun gedrag. Toch? Even hun rechten soms maatschappelijk ter discussie stellen om de boel scherp te houden.
Belachelijk voor het ene, dus belachelijk voor het andere.
Van mij mag iedereen alles aan de kaak stellen maar de vraag is; wordt nederland er gezelliger op met de nieuwe rassenspanningen?
Het enige wat via de wet word aangevochten is de intocht, waar de gemeente een vergunning voor afgeeft. Dat is niet hetzelfde als verbieden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:20 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Volgens velen
[..]
De ZP discussie gaat vooral zo: Racisme is tegen de wet, daarom ZP verbieden.
En of via overheidswegen weren uit het openbare leven, en of maar zo veel mogelijk organisaties terroriseren om ZP los te laten.
Dus nogmaals. Jij vindt ZP onfatsoenlijk en ik vind dat mensen het recht hebben om onfatsoenlijke dingen te doen.
Wat nu?
De hele discussie gaat over mensen die vinden dat anderen hun gedrag maar eens aan de kaak moeten gaan stellen. Klinkt heel redelijk totdat je uitgraaft wat iemands intenties echt zijn.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:58 schreef jerney het volgende:
[..]
Volgens mij had ik het over je eigen gedrag in vraag stellen en niet dat van een ander.
Je partner en jij hebben een relatie die door beide partijen wordt afgewogen en (al dan niet) nageleefd. Zo zijn we in Nederland natuurlijk niet met elkaar getrouwd. Je Nederlanderschap is niet afhankelijk van het feit dat je wel of niet meedoet aan een traditie en hoe je er invulling aan geeft.quote:Nee, alles is lekker aan het escaleren.![]()
Maar als mijn partner iets zou doen wat niet door de beugel kan, trek ik toch ook wel mijn mond open. Ook al wordt dat niet gezelliger.
Zelfs dat niet eens. Er wordt een eerdere beslissing van de rechter in Amsterdam, die zei dat de gemeente de vergunning voor de intocht opnieuw moet bekijken, nogmaals bekeken.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 20:12 schreef kipknots het volgende:
[..]
Het enige wat via de wet word aangevochten is de intocht, waar de gemeente een vergunning voor afgeeft. Dat is niet hetzelfde als verbieden.
Het ging zelfs maar over de afgifte van de vergunning oid. Hoe dan ook is de intentie duidelijk. Als er ergens een juridisch pad is om dit tot aan de woonkamer aan toe te verbieden voor mensen zullen er een hoop anti-ZP-ers zijn (niet allen, dat besef ik) die dat pad graag zouden nemen. Uit de naam van de vrijheid en het anti-racisme natuurlijk.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 20:12 schreef kipknots het volgende:
[..]
Het enige wat via de wet word aangevochten is de intocht, waar de gemeente een vergunning voor afgeeft. Dat is niet hetzelfde als verbieden.
Volgend jaar geen vergunning meer voor deze stichting.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Toch geen regenboogpieten bij intocht
Er komen toch geen regenboogpieten tijdens de intocht van Sinterklaas in Lelystad. Dat zegt de Stichting Evenementen Coördinatie Lelystad die de intocht organiseert.
De Stichting ziet er vanaf na de commotie die is ontstaan over de 4 regenboogpieten die naast 41 Zwarte Pieten bij de intocht aanwezig zouden zijn. Zo dreigden ondernemers in het Stadshart met het intrekken van de subsidie.
Na overleg met de ondernemers en de gemeente Lelystad is er een streep gezet door de regenboogpieten, zegt voorzitter Ruud Bootsma van de Stichting Evenementen Coördinatie Lelystad.
http://www.omroepflevolan(...)ogpieten-bij-intocht
[ link | afbeelding ]
Is gewoon een begrijpelijke financiele beslissing.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 20:43 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Volgend jaar geen vergunning meer voor deze stichting.
Roy Groenberg, de man die:quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 13:58 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
door Seije Slager − 24/03/06, 00:00
De Nederlandse taal is een gebakje armer. Fabrikant Buys zwicht voor de kritiek dat de naam negerzoen racistisch is.
De lezerswedstrijd die vorig jaar door NRC Handelsblad werd uitgeschreven, leverde inventieve suggesties op, zoals 'choco-burka' en 'blank inborstje'. Maar 'negerzoenen' heten vanaf nu gewoon 'zoenen', zo liet Buys gisteren weten.
Een zegsman legt uit: “Er was altijd gedoe over. Laatst kregen we nog een zending terug uit Frankrijk. Toen de discussie vorig jaar weer begon, hebben we onderzoek laten doen. Veel mensen bleken toch wel moeite te hebben met de naam.“
De nieuwe naam biedt bovendien veel mogelijkheden voor thematische marketing. “We komen straks met paaszoenen, en deze zomer liggen er WK-zoenen in de winkel.“
Roy Groenberg van de 'Stichting eer en herstelbetalingen slachtoffers van slavernij in Suriname', die vorig jaar de naamsverandering eiste, is blij met het succesje. In 2001 dreigde zijn stichting nog tevergeefs met een openbare boekverbranding, als Van Dale het woord 'neger' niet uit het woordenboek zou schrappen. Groenberg laat doorschemeren dat ook 'moorkop' hem niet zint.
Het is niet voor het eerst dat een product om politiek-correcte redenen een nieuwe naam krijgt. Ten tijde van de Kosovo-oorlog probeerden Nederlandse snackbars zonder veel succes het 'patatje oorlog' om te dopen tot 'frietje feest'. En vorig jaar besloot het bedrijf dat jodenvet importeert om die lekkernij voortaan borsthoning te noemen. Wim Kortenhoeven van het Centrum Informatie en Documentatie Israël is daar blij mee: “De term jodenvet geeft toch wat macabere associaties met concentratiekampen.“ Met de term jodenkoek vindt hij niets mis.
Bij Remia, fabrikant van zigeunersaus, hebben zich nog geen boze belangenorganisaties van Roma of Sinti gemeld. En de discussie speelt niet alleen in Nederland. Duitse fabrikanten hebben hun Negerküsse al omgedoopt tot Schaumküsse (schuimkussen). In Zweden mag sinds 2004 negerbollar (negerballen, ook een gebakje) niet in reclame gebruikt worden, op straffe van een boete van ruim 10000 euro.
Bron
In 2006 konden de negers al janken, negerzoen racistisch... haha
Prima, inderdaad. Gewoon de gemeente even voor het blok zetten. Of een Sinterklaasfeest, of niet.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 20:46 schreef Specularium het volgende:
[..]
Is gewoon een begrijpelijke financiele beslissing.
Netjes gespeeld zo.
Vanuit het perspectief van de stichting begrijpelijk. Dit jaar is de vergunning ook al verleend, dus daar kan m.i. ook niet op teruggekomen worden. Voor volgend jaar hoeft dat niet weer het geval te zijn.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 20:46 schreef Specularium het volgende:
[..]
Is gewoon een begrijpelijke financiele beslissing.
Netjes gespeeld zo.
En ik maar denken dat het om een kin-der-feest ging. Maar nee, het blijkt dus vooral een middenstandsfeest te zijn.quote:Zo dreigden ondernemers in het Stadshart met het intrekken van de subsidie.
Je weet dat die naamsverandering(negerzoen) een pr stunt was? Dat het hele verhaaltje van dat het om "discriminatie" was niet waar was? Dat die stichting eerherstel nooit ergens om gevraagd had?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 21:00 schreef Halcon het volgende:
[..]
Roy Groenberg, de man die:
* het woord neger uit de Van Dale wilde laten schrappen op straffe van verbranding van die woordenboeken
* een klacht bij de VARA indiende omdat hij het Lagerhuis zwartmensen minder spreektijd zouden krijgen dan witmensen
* denkt dat neger als scheldwoord is bedacht en het niet is afgeleid van het Latijnse woord niger
* vindt dat alle Hindoestanen racisten zijn
* een Winti-tempel eist.
Dat is het altijd al geweest, werd altijd gesponserd door de "middenstand", alleen geven die nu niet meer gratis cadeautjes weg bij de intocht, wat ze vroeger wel deden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 21:17 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
En ik maar denken dat het om een kin-der-feest ging. Maar nee, het blijkt dus vooral een middenstandsfeest te zijn.
Nou ja, dan weten we dat ook weer.
Dat hebben ze wel degelijk verzocht. Dat Buys uit commercieel oogpunt er een commerciële draai aan geeft, is te begrijpen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 21:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Je weet dat die naamsverandering(negerzoen) een pr stunt was? Dat het hele verhaaltje van dat het om "discriminatie" was niet waar was? Dat die stichting eerherstel nooit ergens om gevraagd had?
True, maar het was tot nu toe vóór de kinderen en niet om een (politiek) standpunt door te drukken als een stichting het toch iets gemeleerder had willen maken.quote:Dat is het altijd al geweest, werd altijd gesponserd door de "middenstand", alleen geven die nu niet meer gratis cadeautjes weg bij de intocht, wat ze vroeger wel deden.
Voor een buitenlander is het Zwarte Piet-fenoneem idd erg lastig uit te leggen. Net zoals Spanjaarden het stierenvechten ook niet zouden kunnen verklaren ten opzichte van niet-Spanjaarden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 21:43 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
True, maar het was tot nu toe vóór de kinderen en niet om een (politiek) standpunt door te drukken als een stichting het toch iets gemeleerder had willen maken.
Sta je trouwens als Lelystadse middenstander "gekleurd" op als de buitenlandse media dit nog even meepakken bij de toch al "extensive coverage" die ze dit jaar van plan zijn.("Dus U was degene die met financiële sancties dreigde als het geen all blackface-intocht zou worden?" "Neehee, het is geen blackface, het is roet van de schoorsteen!!!1!11" "Oh, really? Leg eens uit voor de camera?")
Ik weet het niet. Zouden de Lelystadse bakker en slager veel overzeese klanten hebben?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 21:43 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Sta je trouwens als Lelystadse middenstander "gekleurd" op als de buitenlandse media dit nog even meepakken bij de toch al "extensive coverage" die ze dit jaar van plan zijn.("Dus U was degene die met financiële sancties dreigde als het geen all blackface-intocht zou worden?" "Neehee, het is geen blackface, het is roet van de schoorsteen!!!1!11" "Oh, really? Leg eens uit voor de camera?")
Zou kunnen. Er schijnen toch nog redelijk wat nakomelingen van Afrikaanse slaven in het land te wonen (http://www.afropedea.org/afro-iranian), maar misschien houden die zich niet zo bezig met dit onderwerp.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:39 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Nevertheless... Hajji Firuz is door de UNESCO-keuring heengekomen, dus kennelijk ligt het percentage dat hem als racistisch stereotype beschouwt beduidend lager dan het percentage Nederlanders dat de huidige vorm van Zwarte Piet niet meer van deze tijd vindt.
quote:Article 2 – Definitions
For the purposes of this Convention,
1. The “intangible cultural heritage” means the practices, representations, expressions, knowledge, skills – as well as the instruments, objects, artefacts and cultural spaces associated therewith – that communities, groups and, in some cases, individuals recognize as part of their cultural heritage. This intangible cultural heritage, transmitted from generation to generation, is constantly recreated by communities and groups in response to their environment, their interaction with nature and their history, and provides them with a sense of identity and continuity, thus promoting respect for cultural diversity and human creativity. For the purposes of this Convention, consideration will be given solely to such intangible cultural heritage as is compatible with existing international human rights instruments, as well as with the requirements of mutual respect among communities, groups and individuals, and of sustainable development.
Nee, het bleek helemaal niet verzocht te zijn, dat is nu juist de pr stunt.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 21:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat hebben ze wel degelijk verzocht. Dat Buys uit commercieel oogpunt er een commerciële draai aan geeft, is te begrijpen.
Buitenlandse netwerken zullen vast buitengewoon geïnteresseerd zijn in de intocht van Sinterklaas in Lelystadquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 21:43 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
True, maar het was tot nu toe vóór de kinderen en niet om een (politiek) standpunt door te drukken als een stichting het toch iets gemeleerder had willen maken.
Het was altijd vooral bedoeld om zichzelf te verrijken, dat is nu niet anders. Die ondernemers die een fiks deel van de kosten van die intocht op zich nemen nemen stelling omdat ze denken dat ze daar hun klanten meer mee binden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 21:43 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)vernij-excuses.dhtmlquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 22:12 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, het bleek helemaal niet verzocht te zijn, dat is nu juist de pr stunt.
Lees je eigen stukje eens beter:quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 22:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)vernij-excuses.dhtml
Zo verder nog veel meer van te vinden op het net. Het was ronduit een pr stunt en had NIETS te maken met klachten, die er uiteindelijk volgens het bedrijf niet echt waren.quote:Inmiddels kijkt hij toch tevreden terug op zijn succes. Maar Groenberg is niet klaar.
Zo had hij van Buys ’een gebaar van Widergutmachung’ gewild. Geen geld, maar ’een koffie-ochtend waarop het bedrijf alle Afro-Nederlanders een gratis Buys zoen aanbiedt’. Hij vroeg een advocaat vergeefs of hij dit kon afdwingen. Bellen met de fabrikant kwam niet in hem op. „Wij hebben dat ook niet overwogen”. zegt Miranda van Rooijen, woordvoerder bij Van der Breggen in Tilburg, het bedrijf dat de zoenen produceert. „Het behoort ook niet tot onze doelgroep of strategie.”
Van Rooijen heldert direct een misvatting op: het bedrijf heeft de naam niet veranderd omdat het woord ’neger’ kwetsend is. „Wij hadden al langer het idee om themazoenen op de markt te brengen. Zoals de WK-zoen. Of de voorjaarszoen die rond Valentijnsdag op de markt komt.
Met ’Buys zoenen’ kunnen we meer variëren. Dat was de reden voor de wijziging.” Als mensen zich minder gekwetst voelen is dat slechts een bijkomstigheid. „Onze wens om de zoenen breder in de markt te zetten gaf de doorslag.” Op de website over Buys zoenen zijn alle verwijzingen naar een beladen geschiedenis dan ook verwijderd.
Het werkte. De verkoop ’piekte’ rond de naamswijziging en de themazoenen zijn bestsellers, aldus Van Rooijen, die de concurrentie niet wijzer wil maken met precieze verkoopcijfers.
Lees jij je eigen post nog eens en dan nog eens dat stukje.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 22:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Lees je eigen stukje eens beter:
[..]
Zo verder nog veel meer van te vinden op het net. Het was ronduit een pr stunt en had NIETS te maken met klachten, die er uiteindelijk volgens het bedrijf niet echt waren.
Moet je voor de lol eens googelen op "Black Pete" en tel daarbij dan de duizenden racistische haatmails en (doods)bedreigingen aan deels random VN-medewerkers (nota bene vanwege twee vertaalfouten), het overspoelen van de nieuwsfora van diezelfde netwerken met onze "uitleg" wat wel en niet racisme is en wie er een echte Nederlander is ("want Zwarte Piet is vrijheid van meningsuiting en als je het daar niet mee eens bent, ben je geen echte Nederlander en k*nker je maar op naar je eigen apenland"), de recente uitspraak van de rechter en het aanstaand racisme-rapport op, plus dat een netwerk als bv FoxNews (die het toch al niet zo op Nederland heeft met onze drugs, hoeren en verplichte euthanasie voor bejaarden) een buitenkansje als burgemeesters (Assen bv) die in plaats van het even iets rustiger aan te doen aankondigen juist nog veel meer "clowns with blackface" in te zullen zetten, zeker niet voorbij zal laten gaan.quote:Buitenlandse netwerken zullen vast buitengewoon geïnteresseerd zijn in de intocht van Sinterklaas in Lelystad
quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 08:26 schreef Onnoman het volgende:
[..]
dus je voelt je meer marokkaan dan hollands?
azijnzeiker
quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 08:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik gok dat hij zich Nederlander voelt.
Anno nu? Anno nu zegt Angela Merkel "Die Niederlände" terwijl Balkenende het heeft over Holland. Obama zegt "the Netherlands".quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 09:11 schreef Onnoman het volgende:
[..]
mensen die anno nu gaan zeiken om hollander of nederlander..
kom zelf uit utrecht = ook geen holland
Ik dacht dat dat Harries waren!quote:
Ja? Doet Fox News veel met het onderwerp Zwarte Piet?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 23:33 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Moet je voor de lol eens googelen op "Black Pete" en tel daarbij dan de duizenden racistische haatmails en (doods)bedreigingen aan deels random VN-medewerkers (nota bene vanwege twee vertaalfouten), het overspoelen van de nieuwsfora van diezelfde netwerken met onze "uitleg" wat wel en niet racisme is en wie er een echte Nederlander is ("want Zwarte Piet is vrijheid van meningsuiting en als je het daar niet mee eens bent, ben je geen echte Nederlander en k*nker je maar op naar je eigen apenland"), de recente uitspraak van de rechter en het aanstaand racisme-rapport op, plus dat een netwerk als bv FoxNews (die het toch al niet zo op Nederland heeft met onze drugs, hoeren en verplichte euthanasie voor bejaarden) een buitenkansje als burgemeesters (Assen bv) die in plaats van het even iets rustiger aan te doen aankondigen juist nog veel meer "clowns with blackface" in te zullen zetten, zeker niet voorbij zal laten gaan.
Yep, they're gonna be there, count on it.
Zou kunnen,quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:39 schreef DarkSkywise het volgende:
Daarnaast kun je er een prachtige tranentrekkende reportage van maken hoe Piet en Hajji elkaar terugvinden, waarna Piet plechtig plaatsmaakt voor zijn oudere broer om zich in Spanje geheel aan het maken van kadootjes te kunnen wijden (kinderen worden steeds hebberiger, dus Piet zat toch al niet zo ruim in zijn tijd) en van St. Klaas een mooie medaille+oorkonde krijgt voor 165 jaar trouwe dienst!
Geweldige TV en in ieder geval zijn we dan een tijdje van dat domme gescheld over en weer af.
quote:Immediately after the revolution, Iranian exiles attempted to equate Haji Firuz with Santa Claus, but the equivalence did not last long, chiefly because its new American context, with its own uneasy and racist history of the blackface mode, exposed the hitherto inoffensive subtext of the Iranian blackface character. ... As a result, the widespread adaptation of Haji Firuz beyond the annual New Year celebration failed to take root in exile.
Hamid Naficy, The Making of Exile Cultures: Iranian Television in Los Angeles (1993), p. 19
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |