abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145823246
...het probleem is dat men op school niet wordt onderwezen over hoe een keuze maken werkt. Dat men op abstract nivo kan nadenken over mogelijkheid en keuze, net als men nu al wel geleerd wordt over oorzaak en gevolg. Het heeft geen enkele zin te praten met mensen over hoe dingen gekozen worden in de natuur, als ze geen fundamenteel begrip hebben van keuzes maken, want dan gaan ze toch alles vervormen tot oorzaak en gevolg logica. Daarom is er geen begrip mogelijk tussen evolutionist en creationist, want creationisten verklaren alles op basis van keuzes.
pi_145823467
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 17:37 schreef Syamsu het volgende:
...het probleem is dat men op school niet wordt onderwezen over hoe een keuze maken werkt. Dat men op abstract nivo kan nadenken over mogelijkheid en keuze, net als men nu al wel geleerd wordt over oorzaak en gevolg. Het heeft geen enkele zin te praten met mensen over hoe dingen gekozen worden in de natuur, als ze geen fundamenteel begrip hebben van keuzes maken, want dan gaan ze toch alles vervormen tot oorzaak en gevolg logica. Daarom is er geen begrip mogelijk tussen evolutionist en creationist, want creationisten verklaren alles op basis van keuzes.
1) De menselijke psyche is nog grotendeels onbegrepen, dus op dat vlak valt er ook weinig te onderwijzen.

2) Dat fundamentele begrip van hoe keuzes door mensen worden gemaakt heb jij, zover ik dat kan beoordelen, ook niet.

3) Ik zie eerlijk gezegd niet hoe je zonder enige interessante kennis tot de conclusie kunt komen dat causaliteit en (menselijke) keuzes elkaar uitsluiten. Dat zal wel, door jou, beargumenteerd moeten worden.

4) Dit alles heeft ogenschijnlijk 0 komma niks te maken met evolutie of creationisme. (Die elkaar trouwens ook niet uitsluiten.) Ook dit heeft argumentatie van jouw kant nodig. Het lijkt erop dat je het hier, zonder dat je dat zelf door hebt, over het filosofische probleem van de vrije wil hebt. Maar als dat zo is verwijs ik je graag naar een topic waar dat thuishoort: F&L / bestaat de vrije wil? #2

5) Dat creationisten alles verklaren op basis van keuzes is klinkklare onzin. Je bent hier je matig/slecht gedefinieerde overtuigingen aan het projecteren op anderen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 22-10-2014 17:51:57 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_145823601
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 17:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

1) De menselijke psyche is nog grotendeels onbegrepen, dus op dat vlak valt er ook weinig te onderwijzen.

2) Dat fundamentele begrip van hoe keuzes door mensen worden gemaakt heb jij, zover ik dat kan beoordelen, ook niet.

3) Ik zie eerlijk gezegd niet hoe je zonder enige interessante kennis tot de conclusie kunt komen dat causaliteit en (menselijke) keuzes elkaar uitsluiten. Dat zal wel, door jou, beargumenteerd moeten worden.

4) Dit alles heeft ogenschijnlijk 0 komma niks te maken met evolutie of creationisme. (Die elkaar trouwens ook niet uitsluiten.) Ook dit heeft argumentatie van jouw kant nodig. Het lijkt erop dat je het hier, zonder dat je dat zelf door hebt, over het filosofische probleem van de vrije wil hebt. Maar als dat zo is verwijs ik je graag naar een topic waar dat thuishoort: F&L / bestaat de vrije wil? #2

5) Dat creationisten alles verklaren op basis van keuzes is klinkklare onzin.
Ga jij maar naar het topic "bestaat oorzaak en gevolg?" telkens als je de logica van oorzaak en gevolg in je posting gebruikt.
pi_145823651
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 17:51 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Ga jij maar naar het topic "bestaat oorzaak en gevolg?" telkens als je de logica van oorzaak en gevolg in je posting gebruikt.
Ik stel voor dat jij dat maar zelf gaat doen. Hier nu graag weer on topic.
  woensdag 22 oktober 2014 @ 17:56:33 #80
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_145823726
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 17:37 schreef Syamsu het volgende:
Ik weet niet waar jij school hebt gelopen, maar hier in Vlaanderen krijgen leerlingen competenties mee die ertoe (moeten) leiden dat ze goede keuzes kunnen maken. Daarvoor moeten ze ook zogenaamde metacognitieve vaardigheden hebben, waarvan één is dat ze het proces van een keuze maken begrijpen.

Het grootste probleem in dezen is dat jij geen idee hebt wat een keuze is en wat het inhoudt om een keuze te maken. Je bent volledig van het padje af, bro.
pi_145824410
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 17:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik weet niet waar jij school hebt gelopen, maar hier in Vlaanderen krijgen leerlingen competenties mee die ertoe (moeten) leiden dat ze goede keuzes kunnen maken. Daarvoor moeten ze ook zogenaamde metacognitieve vaardigheden hebben, waarvan één is dat ze het proces van een keuze maken begrijpen.

Het grootste probleem in dezen is dat jij geen idee hebt wat een keuze is en wat het inhoudt om een keuze te maken. Je bent volledig van het padje af, bro.
Ach, misschien weet jezelf niet wat een keuze maken is, en heb je daarom geen idee van hoe vrijheid in de natuur relevant is voor wat er ontstaat. Want dat is wel duidelijk toch, volgens jouw is vrijheid, of niet echt, of niet relevant. Die andere evolutionist refereerde aan de "vrije evolutie". Hoe kan het nou dat je 0,0 kennis hebt over hoe die vrijheid nou is georganiseerd als je zo goed weet hoe keuzes maken werkt?
  woensdag 22 oktober 2014 @ 18:23:39 #82
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_145824670
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 18:17 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Ach, misschien weet jezelf niet wat een keuze maken is, en heb je daarom geen idee van hoe vrijheid in de natuur relevant is voor wat er ontstaat. Want dat is wel duidelijk toch, volgens jouw is vrijheid, of niet echt, of niet relevant. Die andere evolutionist refereerde aan de "vrije evolutie". Hoe kan het nou dat je 0,0 kennis hebt over hoe die vrijheid nou is georganiseerd als je zo goed weet hoe keuzes maken werkt?
Nee, jij weet niet wat een keuze maken is. :')

Lekker niveau weer, sukkeltje.
pi_145824756
Mooi geweest, hier nu graag weer on topic.
pi_145833033
Ik denk dat we niet van apen stammen.
Apen hebben niet onze intelligentie. Ze kunnen niet praten. Ze kunnen veel dingen niet die wij kunnen.
Maar deels ben ik met evolutietheorie eens: de sterkste wint en de zwakke verliest.
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_145834535
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:38 schreef TitanicLover het volgende:
We zijn apen
en primaat
en zoogdier
en een gewervelde
en een eukaryoot
quote:
Apen hebben niet onze intelligentie. Ze kunnen niet praten. Ze kunnen veel dingen niet die wij kunnen.
Dus?
jij stamt niet af van je ouders omdat je er niet exact hetzelfde uitziet als je vader of moeder?
quote:
Maar deels ben ik met evolutietheorie eens: de sterkste wint en de zwakke verliest.
Survival of the fittest.
overleving van de best aangepaste, dat is heel wat anders dan de sterkste
pi_145840066
En uiteraard stammen we niet van apen af, maar hebben we een gemeenschappelijke voorouder.
pi_145840264
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 14:59 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Als het vrij is, dan is het gekozen.
Of toeval!
quote:
Zijn er dan ook complexe keuzes, of is het alleen de simpele spontaniteit gelijk het kolkende water in een rivier die hard stroomt?

Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_145840443
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 00:42 schreef Johnny Blaze het volgende:
En uiteraard stammen we niet van de huidige apen af, maar hebben we een gemeenschappelijke voorouder.
vet toegevoegd...

Een voorouder die we zonder aarzeling aap zouden noemen als je hem in de dierentuin zou zien, maar dat terzijde...
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_145841352
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 00:53 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Of toeval!

[..]

Toeval sluit keuze niet uit. Jan gaat naar de supermarkt, Piet gaat naar de supermarkt, ze zien elkaar, hey toevallig. Dat zijn dus gewoon 2 onafhankelijke keuzes die samenkomen.

Maar als je het zo bekijkt, dan heb je dus theorie dat elk deel van dna onafhankelijk van elk ander deel van hetzelfde dna wordt gekozen (toeval), of je hebt theorie die meer de richting op gaat dat het dna als 1 geheel wordt gekozen.

En waarom zouden er nou alleen maar simpele keuzes in de natuur zijn, en geen complexe? Waarom zou vrijheid niet bestaan of niet relevant zijn in het ontstaan van organismes? Vrijheid, keuzes maken, is het enige mechanisme voor het onstaan van wat dan ook.
pi_145843282
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 02:09 schreef Syamsu het volgende:
Vrijheid, keuzes maken, is het enige mechanisme voor het onstaan van wat dan ook.
Dat maakt je geleuter over vrijheid en keuzes nog niet on topic. Ophouden graag.
pi_145843327
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 01:01 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

vet toegevoegd...

Een voorouder die we zonder aarzeling aap zouden noemen als je hem in de dierentuin zou zien, maar dat terzijde...
Dank.

Ja, de mens is een primaat. Een indeling die we zelf gemaakt hebben, dat dan weer wel.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_145843351
quote:
14s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 09:05 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dank.

Ja, de mens is een primaat. Een indeling die we zelf gemaakt hebben, dat dan weer wel.
Alle indelingen in soorten zijn in principe volledig arbitrair. De smaak van biologen en een beeld van deze tijd.
pi_145843397
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:38 schreef TitanicLover het volgende:
Betwist je dat door selectie van sterkere exemplaren soorten langzaam mettertijd veranderen tot het punt dat ze eigenschappen / vaardigheden hebben die ze voorheen niet hadden, of heb je dat probleem alleen met evolutie van mensen?

En als het dat laatste is, op basis waarvan maak je dat onderscheid dan precies? De voorouders van giraffes hadden geen lange nek, de voorouders van vogels konden niet vliegen, etc, etc.
pi_145843419
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 09:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Alle indelingen in soorten zijn in principe volledig arbitrair. De smaak van biologen en een beeld van deze tijd.
In principe niet.

"Volledig arbitrair" :')

Jij acht je als IT'ertje heel verheven boven serieuze biologen. Net als boven iemand die leuk en op zijn manier aan de discussie mee wil doen op de vorige pagina's. Of met inhoudsloos en projectief gepsychologiseer over mensen die je niet eens kent maar wel allemaal over 1 kam scheert zoals in het Kris&Lisanne-topic.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_145843444
quote:
1s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 09:13 schreef El_Matador het volgende:

[..]

In principe niet.

"Volledig arbitrair" :')

Jij acht je als IT'ertje heel verheven boven serieuze biologen.
Huh, waar trek je die conclusie uit? Ik heb grote bewondering voor biologen. Prachtig vak.

quote:

Net als boven iemand die leuk en op zijn manier aan de discussie mee wil doen op de vorige pagina's. Of met inhoudsloos en projectief gepsychologiseer over mensen die je niet eens kent maar wel allemaal over 1 kam scheert zoals in het Kris&Lisanne-topic.
Kom je nu in dit topic verhaal halen over iets dat ik gezegd heb in een totaal anders topic? Pleur ff op. :{w
  † In Memoriam † donderdag 23 oktober 2014 @ 09:23:41 #96
230491 Zith
pls tip
pi_145843577
quote:

[..]

Jij acht je als IT'ertje heel verheven boven serieuze biologen.
Zoals jij je met je hbo diploma herheven voelt over alle natuur- en klimaatwetenschappers?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_145843773
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 09:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Betwist je dat door selectie van sterkere exemplaren soorten langzaam mettertijd veranderen tot het punt dat ze eigenschappen / vaardigheden hebben die ze voorheen niet hadden, of heb je dat probleem alleen met evolutie van mensen?

En als het dat laatste is, op basis waarvan maak je dat onderscheid dan precies? De voorouders van giraffes hadden geen lange nek, de voorouders van vogels konden niet vliegen, etc, etc.
Het kan zijn dat we van apen afstammen.
pi_145843796
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 09:37 schreef TitanicLover het volgende:

[..]

Het kan zijn dat we van apen afstammen.
Ok, dan heb ik je misschien verkeerd begrepen. :)

Wat bedoelde je precies met 'ik denk dat we niet van apen stammen'? Je houdt de mogelijkheid open dat we van een geheel andere diersoort afstammen?

Inmiddels zijn er wel heel sterke aanwijzingen in DNA dat wij tot dezelfde groep behoren als de andere grote primaten: de chimpansee, gorilla en orang-oetan.

Toevoeging:

Dit is wel interessant:

http://www.pnas.org/content/88/20/9051.full.pdf

Ik dacht dat dat pas ergens in 2004 werd ontdekt, maar kennelijk is de fusie van chromosoom 2 al bekend sinds 1991.

quote:
We conclude that the locus cloned in cosmids c8.1 and c29B is the relic of an ancient telomere-telomere fusion and marks the point at which two ancestral ape chromosomes fused to give rise to human chromosome 2.
Ik heb het altijd vreemd gevonden dat we zo weinig horen van dit soort ontdekkingen in de mainstream media. Zoiets lijkt me wereldnieuws.

[ Bericht 4% gewijzigd door Molurus op 23-10-2014 10:01:13 ]
pi_145844327
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 09:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ok, dan heb ik je misschien verkeerd begrepen. :)

Wat bedoelde je precies met 'ik denk dat we niet van apen stammen'? Je houdt de mogelijkheid open dat we van een geheel andere diersoort afstammen?

Inmiddels zijn er wel heel sterke aanwijzingen in DNA dat wij tot dezelfde groep behoren als de andere grote primaten: de chimpansee, gorilla en orang-oetan.

Toevoeging:

Dit is wel interessant:

http://www.pnas.org/content/88/20/9051.full.pdf

Ik dacht dat dat pas ergens in 2004 werd ontdekt, maar kennelijk is de fusie van chromosoom 2 al bekend sinds 1991.

[..]

Eerlijk gezegd heb ik me niet echt verdiept met betrekking tot Darwinisme.
Wat ik wel weet is dat alle levende wezens uit water en aarde ontstaan zijn.
Of we van andere dieren afstammen, niet echt. Als we zouden afstammen van een diersoort, dan zijn het apen.
pi_145844396
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 10:03 schreef TitanicLover het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd heb ik me niet echt verdiept met betrekking tot Darwinisme.
Wat ik wel weet is dat alle levende wezens uit water en aarde ontstaan zijn.
Het is echt machtig interessante materie. Mocht je je verder willen verdiepen dan is dit een heel aardige serie. Welliswaar voor kinderen, maar nog steeds heeft het best veel diepgang:

(5 delen)

quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 10:03 schreef TitanicLover het volgende:

Of we van andere dieren afstammen, niet echt. Als we zouden afstammen van een diersoort, dan zijn het apen.
Als wij een gemeenschappelijke voorouder hebben met de chimpansee, gorilla en orang-oetan dan zou die voorouder voor moderne maatstaven waarschijnlijk een apensoort genoemd worden ja. Vanzelfsprekend bestaat die soort niet meer. We stammen dus niet af van apen zoals we die nu kennen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')