Ik voel, dus ik zintuig!quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat veronderstelt dat je een lichaam hebt dat kan sterven. De kwade demoon van Descartes zou je nog steeds voor de gek kunnen houden dat je überhaupt een lichaam hebt. Analoog aan the Matrix.
Hoe kun je zeker weten dat je überhaupt zintuigen hebt?
Scheppingtheorie bestaat niet.quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:26 schreef Molurus het volgende:
Wat is jullie FOK!ers mening, Evolutietheorie of Scheppingtheorie?
Natuurwetenschap of God?
Voor een geheel fictieve matrixdood?quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:32 schreef Jigzoz het volgende:
Maar even serieus: zelfs mijn matrixzintuigen zijn blijkbaar goed genoeg om me in een matrixwereld voor de dood te behoeden.
Precies!quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor een geheel fictieve matrixdood?
Maar goed, punt wel gemaakt denk ik: er zijn bar weinig zaken die je echt 100% zeker kunt weten. En daar is sinds Descartes weinig aan veranderd.quote:
Toch heb ik sterk de neiging om te denken dat rekening houden met die alternatieve werkelijkheid wel erg hypothetisch is en dat het overlevingsargument dus wel degelijk geldig is.quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar goed, punt wel gemaakt denk ik: er zijn bar weinig zaken die je echt 100% zeker kunt weten. En daar is sinds Descartes weinig aan veranderd.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat kennis onmogelijk is. We zullen er echter vrede mee moeten hebben dat we vrijwel niets 100% zeker weten.
Natuurlijk is dat hypothetisch. Natuurlijk is solipsisme gestoord of minimaal volstrekt niet plausibel.quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Toch heb ik sterk de neiging om te denken dat rekening houden met die alternatieve werkelijkheid wel erg hypothetisch is en dat het overlevingsargument dus wel degelijk geldig is.
Maar dan komen we natuurlijk weer op de kwestie van baksteenrokende smurfen met een dreadlockfetish die op de maan aan het klompendansen zijn. Sluit het maar eens uit.quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat hypothetisch. Natuurlijk is solipsisme gestoord of minimaal volstrekt niet plausibel.
Punt is: het tegendeel is onbewijsbaar, en daarom haal je die 100% nooit.
Precies, je kunt evengoed nooit 100% zeker weten dat stelling X over de empirische werkelijkheid onwaar is.quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar dan komen we natuurlijk weer op de kwestie van baksteenrokende smurfen met een dreadlockfetish die op de maan aan het klompendansen zijn. Sluit het maar eens uit.
Maar stellen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid lukt vrij aardig.quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies, je kunt evengoed nooit 100% zeker weten dat stelling X over de empirische werkelijkheid onwaar is.
Absoluut. En dat werkt - for all practical purposes - even goed. Pas als iemand zegt 'het is niet 100% bewezen dat' wordt het een probleem.quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:53 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar stellen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid lukt vrij aardig.
Hoppa. Klaar.quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Absoluut. En dat werkt - for all practical purposes - even goed. Pas als iemand zegt 'het is niet 100% bewezen dat' wordt het een probleem.
Maar goed: dan hoef je er slechts op te wijzen dat dat voor helemaal niets geldt en daarom niet interessant is.
quote:Op maandag 20 oktober 2014 22:11 schreef peterkailey het volgende:
Maar welke heeft dan een grotere waarschijnlijkheid? Het symbolische scheppingsverhaal van de bijbel met een God die wilt dat we naar zijn wetten gedragen? Of de evolutietheorie zonder een levenswijze die we per se moeten volgen?
- of dat wel of niet gepaard gaat met gedragsvoorschriften zegt niets over de werkelijkheid. Hooguit over wat wij wel of niet prettig vinden.quote:Op maandag 20 oktober 2014 22:11 schreef peterkailey het volgende:
Maar welke heeft dan een grotere waarschijnlijkheid? Het symbolische scheppingsverhaal van de bijbel met een God die wilt dat we naar zijn wetten gedragen? Of de evolutietheorie zonder een levenswijze die we per se moeten volgen?
De vraag ging over de waarschijnlijkheid.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 09:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
- of dat wel of niet gepaard gaat met gedragsvoorschriften zegt niets over de werkelijkheid. Hooguit over wat wij wel of niet prettig vinden.
- het 1 sluit het ander helemaal niet uit.
- deze mogelijkheden zijn niet eens uitputtend. Dat wil zeggen: als het 1 niet waar is wil dat nog niet zeggen dat het ander wel waar is.
Wat is precies de reden om dan twee dingen aan elkaar te koppelen?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 10:23 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De vraag ging over de waarschijnlijkheid.
Waarom stel je de vraag dan niet op die manier? Zonder die combinaties.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 12:25 schreef peterkailey het volgende:
Ik bedoel natuurlijk dat er of een God is of dat alles uit zich zelf is ontstaan
Dat het universum er altijd al was zonder een externe oorzaak als God. Nu gebruiken gelovigen o.a. het cosmologische argument en het feit dat het heelal uitdijt als bewijs dat een God alles gemaakt moet hebben.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:29 schreef barthol het volgende:
Wat is "uit zichzelf", wij (mensen,dieren,planten en bomen, en paddestoelen, etc) zijn onstaan door parasitisme![]()
![]()
Nou ja. zo iets
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |