abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145725745

quote:
Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.

De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.

HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.

Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.

Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.

Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'

Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtml

Nieuwste ontwikkelingen

Fisher-Price bant Zwarte Piet
Rechter Amsterdam: Zwarte Piet is een kwetsend figuur

Alle Sinterklaasliedjes herschreven

Zwarte Piet maakt het basisscholen moeilijk

Winkelbedrijven worstelen met Zwarte Piet

quote:
Van der Laan past Zwarte Piet aan
Zwarte Pieten die meedoen aan de sinterklaasintocht in Amsterdam, zien er anders uit dan voorgaande jaren. Dat zegt de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan.

De burgemeester schrijft in een brief dat de pieten niet allemaal zwart geschminkt worden. Ongeveer een kwart van de pieten krijgt roetvegen op het verder ongeschminkte gezicht. Ook verdwijnen de oorringen en de dikke rode lippen bij alle pieten.

Edelman
De rol van onderdanige knecht past ook niet meer bij Zwarte Piet, schrijft Van der Laan in een toelichting op de vergunning die hij heeft afgegeven voor de intocht van 16 november.

De burgemeester paste de sinterklaastocht in 2013 ook al op enkele punten aan. Zo werd het paard van Sinterklaas niet door een piet begeleid, maar door een Spaanse edelman. Ook kon men kiezen voor pieten met steil haar.
Bron: http://nos.nl/artikel/708(...)zwarte-piet-aan.html

En verder natuurlijk de ophanden zijnde boycot van Albert Heijn en HEMA...

quote:
Reactie op berichtgeving over Albert Heijn en Zwarte Piet
Albert Heijn is er voor iedereen. Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen.

Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Deze komen voort uit een foto van een display die nu al in de winkel staat. Daarin worden verkleedpakjes voor kinderen getoond, met kinderen zonder schmink. U vindt echter ook nu al uitingen in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat.
Bron: ah.nl

BN'ers dragen ook bij aan de discussie:
https://www.facebook.com/pages/Pietmakeover/1485255905084399

Veelpost Pieten in deze reeks:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 20 oktober 2014 @ 10:17:37 #2
242879 Onnoman
The On And Only
pi_145725758
Enige oerhollandse feest is kapot gemaakt.
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_145725760
quote:
5s.gif Op maandag 20 oktober 2014 10:10 schreef Piet_Piraat het volgende: [..] Lopen ze dan harder?
Wie weet :)

pi_145725772
Zouden die kinderen het missen wanneer het uitsterft?
pi_145725814
Die pakjes kunnen ook onder de kerstboom.
pi_145725826
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 10:17 schreef Onnoman het volgende:
Enige oerhollandse feest is kapot gemaakt.
Juist, door een handjevol thuiszittende uitkeringstrekkers die niks beter te doen hebben waarbij linkse figuren achter hun gaan staan omdat zij het ook al zo moeilijk hebben in een andere cultuur.
pi_145725829
Wat overigens ook een volslagen belachelijk gedoe is.
pi_145725862
quote:
3s.gif Op maandag 20 oktober 2014 10:20 schreef Piet_Piraat het volgende:
Die pakjes kunnen ook onder de kerstboom.
Dat kan. Ze kunnen ook door de schoorsteen komen.

Wees blij dat Zwarte Piet cadeautjes komt brengen en niet door de schoorsteen komt om de iPhone van kiddo's te stelen.
pi_145725870
Afschaffen die sinterklaas, het werkt ongelijkheid in de hand en wat moet zo'n kind met al die zooi?
pi_145725876
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 10:11 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Jij denkt dat deze hele discussie over een onschuldig kinderfeestje 1x ik in het jaar 3 weken zin heeft omdat volwassenen er een groot probleem van maken om een traditie en een kinderfeest te verneuken?
Er zijn mensen die een probleem hebben met een bepaald onderdeel van het feest. Dat kan, dat mag en iets wordt alleen "verneukt" als je dat toestaat.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_145725888
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 10:23 schreef Halcon het volgende:

[..]

Wees blij dat Zwarte Piet cadeautjes komt brengen en niet door de schoorsteen komt om de iPhone van kiddo's te stelen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_145725903
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 10:23 schreef Halcon het volgende:

[..]

Die kerstboom is ongeveer net zo belachelijk als de sint.
pi_145725939
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 10:24 schreef DroogDok het volgende:

[..]

SPOILER
Echt? :')
pi_145726040
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 10:24 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Er zijn mensen die een probleem hebben met een bepaald onderdeel van het feest. Dat kan, dat mag en iets wordt alleen "verneukt" als je dat toestaat.
Dat mag ja inderdaad, ik stoor mij ook aan mensen die hier komen wonen en misbruik gaan maken van de situaties en nog eens respectloos zijn ook, moeten we die ook maar verbieden?
pi_145726060
quote:
10s.gif Op maandag 20 oktober 2014 10:25 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Die kerstboom is ongeveer net zo belachelijk als de sint.
Ja, tradities en geloof is sowieso iets belachelijks.
pi_145726087
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 10:33 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Ja, tradities en geloof is sowieso iets belachelijks.
Daar heb je een punt.
pi_145726093
quote:
14s.gif Op maandag 20 oktober 2014 10:32 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Past hier wel mooi tussen.
:D Nee, maar het zou me echt een rotzorg zijn welke kleur die pieten hebben. Maar dat er mensen zijn die zich er zo druk om maken verbaast me wel.
pi_145726146
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 10:34 schreef hafcfan het volgende:

[..]

:D Nee, maar het zou me echt een rotzorg zijn welke kleur die pieten hebben. Maar dat er mensen zijn die zich er zo druk om maken verbaast me wel.
Ik vond het een oneerlijke kerel die Sinterklaas en zijn Pieten waren veel toffer.
pi_145726211
De Sint in onze stad stonk altijd naar paardenstront.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_145726243
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 10:39 schreef KoosVogels het volgende:
De Sint in onze stad stonk altijd naar paardenstront.
Wat is daar mis mee?
pi_145726347
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 10:34 schreef hafcfan het volgende:
"In het land van klompen en kaas, zijn wij blanken de baas" w/

Blijkbaar wordt er iets getriggerd dat zoveel mensen er nu al jaren en jaren over bekvechten en dat het steeds grimmiger en onvriendelijker wordt. Aan de andere kant....als dit ons grootste probleem is waar we ons druk overmaken, dan hebben we natuurlijk een prachtig leven met z'n allen. :7
pi_145726649
Als alle andere culturen nou eens een voorbeeld zouden nemen aan de Chinezen die hier wonen, wat zouden wij het dan leuk hebben met elkaar hier in Nederland!
pi_145726774
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 10:57 schreef WhateverWhatever het volgende:
Als alle andere culturen nou eens een voorbeeld zouden nemen aan de Chinezen die hier wonen, wat zouden wij het dan leuk hebben met elkaar hier in Nederland!
Lekker wiet kweken in hun restaurants.

Ik mag die jongens wel.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_145726816
quote:
14s.gif Op maandag 20 oktober 2014 11:02 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Lekker wiet kweken in hun restaurants.

Ik mag die jongens wel.
Precies, deze cultuur past zich aan, hoor je nooit wat over, werkt gewoon...
^O^
pi_145726823
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 10:57 schreef WhateverWhatever het volgende:
Dat is ook allemaal gerommel. Met als verschil dat ze het zoveel mogelijk "intern" houden en dat de directe last meevalt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')