abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145702849
Hallo allen,

Even wat achtergrondinformatie:

-ben 25 jaar
-heb vast contract en verdien 41k/jr bruto en bijna geen spaargeld, verwacht gezien m'n leeftijd langzaam in salaris omhoog te gaan
-heb momenteel een huurwoning vrije sector
-wil een huis kopen zonder deelname vriendin

Waarom wil ik kopen:
-huren is een bodemloze put en levert uiteindelijk niets op
-hypotheekrente is laag
-werk bij een bank dus kan nu goede personeelskorting krijgen op hypotheek
-ik woon binnen de ring van Amsterdam en wil daar ook kopen - verwachting is dat die regio blijft stijgen in populariteit en dus in waarde toeneemt
-huizenprijzen nu gunstig

Ik heb uitgerekend dat ik, bij een huurstijging van 3% per jaar, ongeveer vanaf 2019 minder geld kwijt zou zijn aan aflossing, rente, VVE, onderhoud, eenmalige kosten etc dan aan huur. Maar die berekening is gestaafd op aannames van mij. Daarom de vraag:

Wat voor hypotheekhoogte zou mogelijk zijn met mijn inkomen (voorlopig niet samenwonend)? De price range waar ik zoek is 150k-185k. Kan iemand uit ervaring vertellen wat dan ongeveer je lasten zijn, rekening houdend met een gemiddelde VVE / servicekosten en gemiddeld onderhoud?

Delen jullie mijn mening dat dit het moment zou moeten zijn om te kopen, of is dat onverstandig? Emotioneel gezien hoeft het van mij nog niet, maar rationeel gezien zou het dom zijn om nu niet te doen..
pi_145703016
Met alle repect maar voor 150K-185K heb je niks. Ja een afbraakpand of een klein appartement zonder enige privacy met 150 a 200 euro aan servicekosten. En er komen nog kosten koper bij en de kosten om het op te knappen / naar je zin te maken.
Ik zou wachten tot je spaargeld hebt en je inkomen is gestegen en dan meteen iets fatsoenlijks kopen, nieuwbouw bijvoorbeeld.
pi_145703057
persoonlijk zou ik eerst sparen. en rente is laag maar als de rente omhoog gaat gaan de prijzen weer verder omlaag - dus per saldo zou ik liever een hogere rente hebben persoonlijk.
pi_145703330
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 16:43 schreef TheStranger1158 het volgende:
Met alle repect maar voor 150K-185K heb je niks. Ja een afbraakpand of een klein appartement zonder enige privacy met 150 a 200 euro aan servicekosten. En er komen nog kosten koper bij en de kosten om het op te knappen / naar je zin te maken.
Ik zou wachten tot je spaargeld hebt en je inkomen is gestegen en dan meteen iets fatsoenlijks kopen, nieuwbouw bijvoorbeeld.
Ik zoek een appartement van ongeveer 50m2 en op zich zijn er voor dat geld leuke onderhouden appartementjes binnen de ring te vinden. Het is ook een beetje waar je van houdt natuurlijk, maar ik woon alleen en vind het niet erg om de buren soms te horen, en nieuwbouw trekt me niet zo (en vind je hier weinig).

Qua kosten heb je gelijk, dat is voor mij ook een struikelblok omdat het toch een smak geld is iedere maand.
pi_145703441
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 16:53 schreef El_Liberaliste het volgende:

[..]

Ik zoek een appartement van ongeveer 50m2 en op zich zijn er voor dat geld leuke onderhouden appartementjes binnen de ring te vinden. Het is ook een beetje waar je van houdt natuurlijk, maar ik woon alleen en vind het niet erg om de buren soms te horen, en nieuwbouw trekt me niet zo (en vind je hier weinig).

Qua kosten heb je gelijk, dat is voor mij ook een struikelblok omdat het toch een smak geld is iedere maand.
Dat burengedoe moet je niet te makkelijk overheen stappen.
Lijkt allemaal mee te vallen totdat ze met naaldhakken over de laminaat gaan lopen boven je of zich gaan bemoeien met de geluidsoverlast die ze van jou hebben of het feit dat je rommel in de gallerij hebt gemaakt. Ik ken 100-en horror verhalen van mensen in appartementen.
pi_145703545
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 16:56 schreef TheStranger1158 het volgende:

[..]

Dat burengedoe moet je niet te makkelijk overheen stappen.
Lijkt allemaal mee te vallen totdat ze met naaldhakken over de laminaat gaan lopen boven je of zich gaan bemoeien met de geluidsoverlast die ze van jou hebben of het feit dat je rommel in de gallerij hebt gemaakt. Ik ken 100-en horror verhalen van mensen in appartementen.
Ben er ook bekend mee, uiteraard moet je daar wat mazzel mee hebben, maar nogmaals, ik ben er niet al te kritisch op. Ik woon nu in een oud appartement en hoor de buren vrij vaak, maar het stoort me niet zo. Soms staan ze hier voor de deur of de muziek zachter kan, en dan doe ik dat. In mijn studententijd woonde ik in een container en hoorde ik ieder geluid, maar ik ben een vaste slaper en ben gek op een beetje leven in de brouwerij.

Sommige mensen zouden er niet tegen kunnen dus ik begrijp je punt volledig, maar ik heb er weinig moeite mee. Mijn grens ligt bij boren in de muur ;)
pi_145703714
Remember who told you ;)
pi_145703810
Ga voor 1 kamer extra en bovenste etage.. dan krijg je nooit overlast van bovenburen (vloerisolatie om van benedenburengezeur af te zijn is simpel) en je groeit er niet te snel uit. 50m2 is erg klein.
dag
  zondag 19 oktober 2014 @ 17:12:24 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_145704027
Als je bij een bank werkt dan weet je toch wel hoeveel hypotheek je kunt krijgen op je bruto-inkomen.
The End Times are wild
pi_145704208
Zoek je dan iets waarbij je vriendin op termijn bij je intrekt?
Want als je over 2 jaar weer gaat verkopen omdat je vriendin samen ergens anders wil wonen is de kans op verlies natuurlijk aanwezig
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_145704436
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 17:12 schreef LXIV het volgende:
Als je bij een bank werkt dan weet je toch wel hoeveel hypotheek je kunt krijgen op je bruto-inkomen.
Ik zou het kunnen navragen, maar ben benieuwd naar wat ervaringen, met name als het gaat om additionele kosten.

Verder werk ik in de zakelijke dienstverlening, dus niet de consumentenmarkt.
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 17:17 schreef rhubarbje het volgende:
Zoek je dan iets waarbij je vriendin op termijn bij je intrekt?
Want als je over 2 jaar weer gaat verkopen omdat je vriendin samen ergens anders wil wonen is de kans op verlies natuurlijk aanwezig
Dat is een optie, maar voorlopig nog niet, ze studeert en woont nog thuis en ik wil dat ze eerst even op kamers woont voordat ze zou komen inwonen om besef te krijgen van kosten/verantwoordelijkheden. Mijn intentie is om iets te kopen en een kleine 10 jaar later te verkopen (of verhuren).
  zondag 19 oktober 2014 @ 17:31:42 #12
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_145704582
Holy shit, iets willen kopen van 50 m2. :') Dat is een veredelde studentenkamer.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
  Moderator zondag 19 oktober 2014 @ 17:43:29 #13
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_145704918
Niets kunnen kopen voor 150-180k :N
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_145705156
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 17:25 schreef El_Liberaliste het volgende:

[..]

Ik zou het kunnen navragen, maar ben benieuwd naar wat ervaringen, met name als het gaat om additionele kosten.

Verder werk ik in de zakelijke dienstverlening, dus niet de consumentenmarkt.

[..]

ik wil dat ze eerst even op kamers woont voordat ze zou komen inwonen om besef te krijgen van kosten/verantwoordelijkheden. Mijn intentie is om iets te kopen en een kleine 10 jaar later te verkopen (of verhuren).
na maar wat wil zij?

En ze is je vriendin, niet je dochter...
ze kan best zelf bepalen wat en op wat voor manier ze wil leren
je kunt die dingen ook prima leren terwijl je samen woont
wat als zij wel over 3 jaar wil samenwonen? En niet in jouw huis?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  Moderator zondag 19 oktober 2014 @ 17:55:42 #15
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_145705281
Ik ben gelijk gaan samenwonen, vriend betaalde de boodschappen en ik de rest. Dat is een jaar lang goed gegaan en nu mixen wij de inkomsten en uitgaven :s) !
pi_145705453
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 17:51 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

na maar wat wil zij?

En ze is je vriendin, niet je dochter...
ze kan best zelf bepalen wat en op wat voor manier ze wil leren
je kunt die dingen ook prima leren terwijl je samen woont
wat als zij wel over 3 jaar wil samenwonen? En niet in jouw huis?
Als we beiden willen samenwonen (wil ik nu iig nog lang niet en zij volgens mij ook niet) dan zal dat in mijn huis moeten, niet omdat ik haar als dochter zie maar omdat ik qua carrière, financieel etc. gewoon verder ben, ik ben 5 jaar ouder. Maar nog een aantal jaar door-latten lijkt me de allerbeste optie (voor beiden wel de lusten / niet de lasten en lekker zelfstandig). Bovendien moet je liefde en financieel gewoon zo veel mogelijk scheiden.

Haar kennende hebben we redelijk dezelfde smaak qua wonen en we zijn ook beiden erg gehecht aan Amsterdam. Een hutje op de hei zou ze niet willen.

En we geraken een beetje offtopic ;)
  Moderator zondag 19 oktober 2014 @ 18:04:36 #17
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_145705530
Vriend studeert en ik werk. Dat kan prima samen hoor.. Zolang je mekaar niet claimt en uitlegt dat je eerst niet een volledige samen (in de lasten) wilt, kan het prima. En als je dezelfde smaak hebt hoef je geen grote problemen te zien. Zij wel de lasten en jij (financieel) niet de lusten.
pi_145707463
quote:
8s.gif Op zondag 19 oktober 2014 17:31 schreef LasTeR het volgende:
Holy shit, iets willen kopen van 50 m2. :') Dat is een veredelde studentenkamer.
Wou net zeggen. Ze mag mijn kelder wel kopen. :)
  zondag 19 oktober 2014 @ 19:17:27 #19
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_145707992
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 19:16 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Mijn zus had zoiets in centrum amsterdam (1 min lopen van leidseplein). Dat was wel ff 1000 euro per maand aftikken daarvoor :)

Locatie, locatie, locatie.
Amsterdam. :')
pi_145708118
quote:
In Amsterdam is dat 5 studentenkamers ;) En voor een appartement in Adam is 50 a 60m2 vrij normaal. Helaas.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_145709730
Mensen vinden het typerend voor Amsterdam, maar in bv. Londen en Parijs is het 10 keer zo duur en 3 keer zo klein. Het is meer een stedelijk verschijnsel dan typisch Amsterdam. Haarlem, Utrecht, Zwolle, Den Bosch enz enz hebben het ook. Alleen Almere niet misschien. Ik heb nu ook ca. 50 m2 en vind het lekker ruim, zeker als je alleen woont.

Meeste vrienden, ook die werken, moeten het doen met aanzienlijk minder ruimte en bijv. één kamer (bed en woonkamer ineen).
  zondag 19 oktober 2014 @ 20:03:18 #22
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_145709905
Daar werk je toch geen 40 uur of meer per week voor, om op een hokje van 50 m2 te wonen. Ik zal het wel niet begrijpen. :')
pi_145710127
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 20:03 schreef LasTeR het volgende:
Daar werk je toch geen 40 uur of meer per week voor, om op een hokje van 50 m2 te wonen. Ik zal het wel niet begrijpen. :')
Ik wil deze (interessante) discussie graag via PB voortzetten als je dat wilt, maar wil hier ff ontopic blijven.
pi_145710138
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 20:03 schreef LasTeR het volgende:
En ik begrijp niet waarom meer ruimte nou zo belangrijk is als er geen kinderen in het spel zijn. Elke vierkante meter kost geld. Niet alleen in aanschaf, maar ook daarna nog aan inrichting en onderhoud.

En echt, als je het slim inricht kan 50m² ruim gaan aanvoelen. Ik woon nu op 35m² (+vliering) en dat is echt meer dan voldoende.
  Moderator zondag 19 oktober 2014 @ 20:25:50 #25
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_145710920
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 20:08 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

En ik begrijp niet waarom meer ruimte nou zo belangrijk is als er geen kinderen in het spel zijn. Elke vierkante meter kost geld. Niet alleen in aanschaf, maar ook daarna nog aan inrichting en onderhoud.

En echt, als je het slim inricht kan 50m² ruim gaan aanvoelen. Ik woon nu op 35m² (+vliering) en dat is echt meer dan voldoende.
90m2. Logeerkamer en een waskamer en relatief grote badkamer. Beetje ruimte/comfort is heerlijk.
pi_145711217
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 16:38 schreef El_Liberaliste het volgende:
Delen jullie mijn mening dat dit het moment zou moeten zijn om te kopen, of is dat onverstandig? Emotioneel gezien hoeft het van mij nog niet, maar rationeel gezien zou het dom zijn om nu niet te doen..
Als ik (weer) in Amsterdam zou gaan wonen, zou ik in de buurt van het Oosterpark iets kopen. Mijn (idiote) idee is, dat een VvE alleen maar een blok aan een been is dat veel geld kost, en weinig oplevert.

Probeer iets te kopen zonder VvE.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zondag 19 oktober 2014 @ 20:32:31 #27
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_145711280
Trouwens, iets kopen zonder spaargeld is ook niet handig..
pi_145711377
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 20:32 schreef Renesite het volgende:
Trouwens, iets kopen zonder spaargeld is ook niet handig..
Afhankelijk van je startpunt, is een 20 - 40 k¤ wel handig voor verbouwing, inrichting en de kk
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_145711512
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 20:25 schreef Renesite het volgende:

[..]

90m2. Logeerkamer en een waskamer en relatief grote badkamer. Beetje ruimte/comfort is heerlijk.
Ruimte =/= comfort
pi_145712279
Met een inkomen van ¤ 41.000,- kun je ongeveer een woning kopen van ¤ 168.000,- (gerekend met de toetsrente van 5%) en een hypotheek krijgen van ¤ 175.000,-. Geen rekening gehouden met overige (consumptieve) verplichtingen zoals roodstand. Daarnaast heb je misschien een studieschuld? Bij een lening van ¤ 175.000,- (toetsrente) zijn je bruto maandlasten ongeveer ¤ 940,- en ¤ 670,- netto (met HRA). Uiteraard kunnen de maandlasten lager/hoger zijn n.a.v. de rentevaste periode die je kiest.
pi_145712386
quote:
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 17:43 schreef Renesite het volgende:
Niets kunnen kopen voor 150-180k :N
Mijn appartement is 62m2 en 170K hypotheek :X
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_145712407
Met 2 personen en 2 katten is het krap. Kan prima uit, maar met meer ook niet denk ik.

:)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_145715261
ik heb jarenlang samengewoond in een appartementje van 53m2 en dat was prima te doen, zelfs met hond erbij.

Ik denk dat je je het beste kunt orienteren door wat van die online hoveel-kan-ik-lenen-tools van banken in te vullen en door eens rustig op funda te gaan kijken voor hoeveel het soort appartement dat jij wilt in de buurt die jij wilt te koop staat. Vaak staat er op funda ook wel een overzichtje van de vaste lasten van deze appartementen, maar hou naast die vaste lasten ook nog rekening met verzekeringen en dergelijke. Let in Amsterdam ook even op de erfpacht. Deze kan per jaar verhoogd worden, daarom is het aantrekkelijker om een appartement te kopen (en later ook weer verkopen) met afgekochte erfpacht.
pi_145715809
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 20:51 schreef Mallet het volgende:
Met een inkomen van ¤ 41.000,- kun je ongeveer een woning kopen van ¤ 168.000,- (gerekend met de toetsrente van 5%) en een hypotheek krijgen van ¤ 175.000,-. Geen rekening gehouden met overige (consumptieve) verplichtingen zoals roodstand. Daarnaast heb je misschien een studieschuld? Bij een lening van ¤ 175.000,- (toetsrente) zijn je bruto maandlasten ongeveer ¤ 940,- en ¤ 670,- netto (met HRA). Uiteraard kunnen de maandlasten lager/hoger zijn n.a.v. de rentevaste periode die je kiest.
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 21:37 schreef lunamatic het volgende:
ik heb jarenlang samengewoond in een appartementje van 53m2 en dat was prima te doen, zelfs met hond erbij.

Ik denk dat je je het beste kunt orienteren door wat van die online hoveel-kan-ik-lenen-tools van banken in te vullen en door eens rustig op funda te gaan kijken voor hoeveel het soort appartement dat jij wilt in de buurt die jij wilt te koop staat. Vaak staat er op funda ook wel een overzichtje van de vaste lasten van deze appartementen, maar hou naast die vaste lasten ook nog rekening met verzekeringen en dergelijke. Let in Amsterdam ook even op de erfpacht. Deze kan per jaar verhoogd worden, daarom is het aantrekkelijker om een appartement te kopen (en later ook weer verkopen) met afgekochte erfpacht.
Thanks, nuttige reacties :)

@Mallet; wat jij aangeeft benadert mijn eigen berekening, exclusief VVE e.d. dan.

Gelukkig heb ik altijd hard bijgebeund als student dus geen studieschuld. Sparen zal gezien mijn inkomsten / uitgaven (lasten) niet keihard gaan, misschien via een erfenis maar dat onzalige idee laat ik even in het midden.

Qua inrichting ben ik vrij sober, maar alles moet natuurlijk wel deugdelijk / netjes zijn. Inboedel heb ik al. Stelpost huis woonklaar maken schat ik op een kleine 10k...
pi_145720244
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 18:02 schreef El_Liberaliste het volgende:

[..]

Als we beiden willen samenwonen (wil ik nu iig nog lang niet en zij volgens mij ook niet) dan zal dat in mijn huis moeten, niet omdat ik haar als dochter zie maar omdat ik qua carrière, financieel etc. gewoon verder ben, ik ben 5 jaar ouder. Maar nog een aantal jaar door-latten lijkt me de allerbeste optie (voor beiden wel de lusten / niet de lasten en lekker zelfstandig). Bovendien moet je liefde en financieel gewoon zo veel mogelijk scheiden.

Haar kennende hebben we redelijk dezelfde smaak qua wonen en we zijn ook beiden erg gehecht aan Amsterdam. Een hutje op de hei zou ze niet willen.

En we geraken een beetje offtopic ;)
Ik zou dat soort dingen toch eerst bespreken voor je bijna 2 ton uit gaat geven. En je niet baseren op 'ik denk'
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  maandag 20 oktober 2014 @ 01:54:23 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145722250
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 21:47 schreef El_Liberaliste het volgende:

Qua inrichting ben ik vrij sober, maar alles moet natuurlijk wel deugdelijk / netjes zijn. Inboedel heb ik al. Stelpost huis woonklaar maken schat ik op een kleine 10k...
Die 10k zul je dan wel moeten hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator maandag 20 oktober 2014 @ 08:39:38 #37
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_145724064
quote:
7s.gif Op zondag 19 oktober 2014 20:53 schreef Geralt het volgende:

[..]

[..]

Mijn appartement is 62m2 en 170K hypotheek :X
90m2 met tuin en alles, voor 102000 euro :') ! Maar dat was ex-huurwoning in de noordelijke metropool B-)
  maandag 20 oktober 2014 @ 08:50:20 #38
349707 ek_47
Emotioneel Instabiel
pi_145724168
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 16:43 schreef TheStranger1158 het volgende:
Ik heb een hoekwoning uit 1978 met ong. 65m2 per verdieping en een zolder (overal dubbelglas, super goed geisoleerd, nieuwe electrisch netwerk, HR ketel, kozijnen waren nieuw toen ik erin kwan). Inc. voor- en achtertuin.
Ik heb er 131.000 euro voor betaald......5 jaar geleden. En ook echt geen verrot huis oid, ik hoefde er maar ong. 25k in te steken. Mijn maat die tegenover mij woont heeft voor dezelfde woning 225.000 euro betaald (hij heeft het 9 jaar geleden gekocht toen huizen nog super duur waren, sindsdien is de waarde gezakt naar ong. 161.000 euro).

Ik had blijkbaar voordelen als starter en kreeg 50k korting op mijn huis (ik kocht het op 181.000). Maar goed, men heeft er blijkbaar problemen mee om mij te geloven tot ik ze mijn hypotheek laat zien.

Dus ja...als je genoeg geduld hebt en je zoekt goed genoeg, dan kun je voor zeer mooie prijzen een heel goed huis kopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door ek_47 op 20-10-2014 08:57:16 ]
Er staan twee Engelse soldaten onder een boom, zegt de ene tegen de ander:
"We are under attack"
pi_145724226
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 08:39 schreef Renesite het volgende:

[..]

90m2 met tuin en alles, voor 102000 euro :') ! Maar dat was ex-huurwoning in de noordelijke metropool B-)
Het ligt ook veel aan de regio waar je zoekt.

Ga je hier bijvoorbeeld 25 km zuidelijker zitten, dan ben je zomaar 10 a 15% goedkoper uit.
pi_145725479
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 21:47 schreef El_Liberaliste het volgende:

[..]

[..]

Thanks, nuttige reacties :)

@Mallet; wat jij aangeeft benadert mijn eigen berekening, exclusief VVE e.d. dan.

Gelukkig heb ik altijd hard bijgebeund als student dus geen studieschuld. Sparen zal gezien mijn inkomsten / uitgaven (lasten) niet keihard gaan, misschien via een erfenis maar dat onzalige idee laat ik even in het midden.

Met een inkomen van 41k/j bruto zou je best goed kunnen sparen, mits je geen al te gek uitgavenpatroon hebt. Het is ruim meer dan modaal.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  maandag 20 oktober 2014 @ 10:39:01 #41
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_145726192
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 19:21 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

In Amsterdam is dat 5 studentenkamers ;) En voor een appartement in Adam is 50 a 60m2 vrij normaal. Helaas.
Ik hebbijna 10 jaar gewoond op 55m2 in de 'prachtwijk' Indische buurt, jaren '80 bouw en voormalig sociale huur maar wel de bovenste verdieping; ik hoorde mijn buren nooit. Al met al woonde ik er prima: NS station, Tram, AH, winkels en genoeg kroegen op loopafstand, parkeervergunning zonder wachttijd en op de fiets in 10min op de Dam. Ik heb het vorig jaar (zonder verlies) verkocht voor ~145k; met z'n 2en is het toch wat klein.

Let wel op: oudbouw is veel gehoriger en heeft veel meer bijkomende kosten dan modernere bouw, en de VVE situatie (servicekosten!) kan ook onduidelijk zijn: koop liever niet van een huisjesmelker of kleine investeerder en let er op dat er meer kopers in de VVE zitten. Huisjesmelkers renoveren vaak alleen 'optisch': met een prachtige vloer + nieuwe keuken maar de oude electra en tochtige kozijnen laten ze er in.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_145726310
Ik zou dan toch wat verderop gaan kijken.
Voor dat soort bedragen kan je in veel plaatsen ook gewoon een rijtjeswoning kopen, zonder VVE, meer privacy, minder lawaai en een eigen tuin.

Mijn hoekwoning (90m2 op 270m2 grond) was hier maar 115.000 Euro.
Zit je wel in een kutdorpje in Friesland, overigens :P

Maar het geeft wel aan hoe belachelijk duur zo'n appartement is.
Dat het in Amsterdam of een andere grote stad is, is natuurlijk de verklaring.

Vraag is: ben je met Amsterdam getrouwd?
  maandag 20 oktober 2014 @ 10:43:56 #43
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_145726314
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 20:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Als ik (weer) in Amsterdam zou gaan wonen, zou ik in de buurt van het Oosterpark iets kopen. Mijn (idiote) idee is, dat een VvE alleen maar een blok aan een been is dat veel geld kost, en weinig oplevert.

Probeer iets te kopen zonder VvE.
Daar woon ik nu :Y vlak bij het Beukenplein: 90m2 met lift en dakterras voor 320k. :X
Kopen zonder VVE binnen de ring kan haast alleen als je een heel pand koopt, en dan ben je zo maar een (paar) miljoen verder... Een goede gezonde VVE kan trouwens prima werken, maar er zijn er ook veel met problemen.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_145730919
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 08:39 schreef Renesite het volgende:

[..]

Niet iedereen wil voorbij het eind van de wereld wonen. Stel dat ik er een baan zou vinden en dus geen extra kosten voor woon-werk verkeer kwijt ben, dan zou het alsnog een dure hobby worden om elk weekend 400 kilometer te rijden om het sociale leven met mijn vrienden en familie te blijven onderhouden. En daar bovenop een forse aanslag op mijn vrije tijd.

En tja, zelfs als ik 10 kilometer noordelijker ga wonen zijn de huizenprijzen er zo 25% lager. Maar dan woon je wel in een gebied met troosteloze aanblik, niets wat sfeer uitstraalt. Kan het huis nog zo mooi zijn, maar ik zal me er nooit thuis voelen.

Blind staren op een lage prijs per m² is het domste wat je kunt doen, je moet op zoek naar een plek waar je je vrijwel meteen thuis voelt.
  Moderator maandag 20 oktober 2014 @ 13:24:27 #45
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_145731167
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 13:15 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Niet iedereen wil voorbij het eind van de wereld wonen. Stel dat ik er een baan zou vinden en dus geen extra kosten voor woon-werk verkeer kwijt ben, dan zou het alsnog een dure hobby worden om elk weekend 400 kilometer te rijden om het sociale leven met mijn vrienden en familie te blijven onderhouden. En daar bovenop een forse aanslag op mijn vrije tijd.

En tja, zelfs als ik 10 kilometer noordelijker ga wonen zijn de huizenprijzen er zo 25% lager. Maar dan woon je wel in een gebied met troosteloze aanblik, niets wat sfeer uitstraalt. Kan het huis nog zo mooi zijn, maar ik zal me er nooit thuis voelen.

Blind staren op een lage prijs per m² is het domste wat je kunt doen, je moet op zoek naar een plek waar je je vrijwel meteen thuis voelt.
Mijn leven speelt zich er af en werken is 40min rijden enkeltje. Ach, best of both worlds.
pi_145731460
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 13:24 schreef Renesite het volgende:

[..]

Mijn leven speelt zich er af en werken is 40min rijden enkeltje. Ach, best of both worlds.
Maar dan moet je niet doen alsof dat voor iedereen een voordelige optie is.

400 kilometer rijden kost gewoon minstens 80 euro (20cent/km is spotgoedkoop autorijden). Doe je dat 2-3 keer per maand om familie en/of vrienden op te zoeken dan moet je wel even 200 euro bij je lasten optellen. Das al snel een halve ton hypotheek met de huidige rentetarieven, mits je inkomen het toestaat. Die factor reiskosten wordt nogal eens vergeten als mensen ergens 'verder weg' goedkoper (of groter) gaan wonen.
pi_145732566
Tussenwoning in Zwolle voor 160k
Ts ziet zoiets wel zitten denk ik

Ik zwaai naar dieren.
  Moderator maandag 20 oktober 2014 @ 14:28:17 #48
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_145733387
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 14:05 schreef Geerd het volgende:
Tussenwoning in Zwolle voor 160k
Ts ziet zoiets wel zitten denk ik

[ afbeelding ]
Claustrofobisch zou ik worden :o

quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 13:33 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

400 kilometer rijden kost gewoon minstens 80 euro (20cent/km is spotgoedkoop autorijden). Doe je dat 2-3 keer per maand om familie en/of vrienden op te zoeken dan moet je wel even 200 euro bij je lasten optellen. Das al snel een halve ton hypotheek met de huidige rentetarieven, mits je inkomen het toestaat. Die factor reiskosten wordt nogal eens vergeten als mensen ergens 'verder weg' goedkoper (of groter) gaan wonen.
Elke stad heeft wel een wat mindere hoek. Prioriteiten stellen. De mijne was dat ik een okay huis heb in de woonplaats. Iets verder op de fiets naar 't centrum. Ik wilde ook graag een mooie bovenwoning met dakterras en 90m2 . Heerlijk. Maar niet realistisch voor weinig. Prima, dan maar niet..
  maandag 20 oktober 2014 @ 14:58:20 #49
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145734534
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 16:53 schreef El_Liberaliste het volgende:

[..]

50m2 voor twee man? En dat voor 150k binnen de ring? Dan zich je toch hoogstens in de diamantbuurt of vlakbij Sloterdijk / Mercatorplein?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145737683
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 13:33 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Vriendschappen verwateren vaak toch en familie bezoek je mss 1x per maand.
Zo gaat dat als je ouder wordt, werkt en een gezin hebt.

Zodra je vrienden kinderen krijgen zie je ze sowieso niet zo vaak meer.
En wie zegt dat je familie of vrienden later niet verhuizen naar het oosten of noorden.

Ik zou me niet voor de toekomst vastleggen, alleen voor familie of vrienden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')