Ik zoek een appartement van ongeveer 50m2 en op zich zijn er voor dat geld leuke onderhouden appartementjes binnen de ring te vinden. Het is ook een beetje waar je van houdt natuurlijk, maar ik woon alleen en vind het niet erg om de buren soms te horen, en nieuwbouw trekt me niet zo (en vind je hier weinig).quote:Op zondag 19 oktober 2014 16:43 schreef TheStranger1158 het volgende:
Met alle repect maar voor 150K-185K heb je niks. Ja een afbraakpand of een klein appartement zonder enige privacy met 150 a 200 euro aan servicekosten. En er komen nog kosten koper bij en de kosten om het op te knappen / naar je zin te maken.
Ik zou wachten tot je spaargeld hebt en je inkomen is gestegen en dan meteen iets fatsoenlijks kopen, nieuwbouw bijvoorbeeld.
Dat burengedoe moet je niet te makkelijk overheen stappen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 16:53 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
Ik zoek een appartement van ongeveer 50m2 en op zich zijn er voor dat geld leuke onderhouden appartementjes binnen de ring te vinden. Het is ook een beetje waar je van houdt natuurlijk, maar ik woon alleen en vind het niet erg om de buren soms te horen, en nieuwbouw trekt me niet zo (en vind je hier weinig).
Qua kosten heb je gelijk, dat is voor mij ook een struikelblok omdat het toch een smak geld is iedere maand.
Ben er ook bekend mee, uiteraard moet je daar wat mazzel mee hebben, maar nogmaals, ik ben er niet al te kritisch op. Ik woon nu in een oud appartement en hoor de buren vrij vaak, maar het stoort me niet zo. Soms staan ze hier voor de deur of de muziek zachter kan, en dan doe ik dat. In mijn studententijd woonde ik in een container en hoorde ik ieder geluid, maar ik ben een vaste slaper en ben gek op een beetje leven in de brouwerij.quote:Op zondag 19 oktober 2014 16:56 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Dat burengedoe moet je niet te makkelijk overheen stappen.
Lijkt allemaal mee te vallen totdat ze met naaldhakken over de laminaat gaan lopen boven je of zich gaan bemoeien met de geluidsoverlast die ze van jou hebben of het feit dat je rommel in de gallerij hebt gemaakt. Ik ken 100-en horror verhalen van mensen in appartementen.
Ik zou het kunnen navragen, maar ben benieuwd naar wat ervaringen, met name als het gaat om additionele kosten.quote:Op zondag 19 oktober 2014 17:12 schreef LXIV het volgende:
Als je bij een bank werkt dan weet je toch wel hoeveel hypotheek je kunt krijgen op je bruto-inkomen.
Dat is een optie, maar voorlopig nog niet, ze studeert en woont nog thuis en ik wil dat ze eerst even op kamers woont voordat ze zou komen inwonen om besef te krijgen van kosten/verantwoordelijkheden. Mijn intentie is om iets te kopen en een kleine 10 jaar later te verkopen (of verhuren).quote:Op zondag 19 oktober 2014 17:17 schreef rhubarbje het volgende:
Zoek je dan iets waarbij je vriendin op termijn bij je intrekt?
Want als je over 2 jaar weer gaat verkopen omdat je vriendin samen ergens anders wil wonen is de kans op verlies natuurlijk aanwezig
na maar wat wil zij?quote:Op zondag 19 oktober 2014 17:25 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
Ik zou het kunnen navragen, maar ben benieuwd naar wat ervaringen, met name als het gaat om additionele kosten.
Verder werk ik in de zakelijke dienstverlening, dus niet de consumentenmarkt.
[..]
ik wil dat ze eerst even op kamers woont voordat ze zou komen inwonen om besef te krijgen van kosten/verantwoordelijkheden. Mijn intentie is om iets te kopen en een kleine 10 jaar later te verkopen (of verhuren).
Als we beiden willen samenwonen (wil ik nu iig nog lang niet en zij volgens mij ook niet) dan zal dat in mijn huis moeten, niet omdat ik haar als dochter zie maar omdat ik qua carrière, financieel etc. gewoon verder ben, ik ben 5 jaar ouder. Maar nog een aantal jaar door-latten lijkt me de allerbeste optie (voor beiden wel de lusten / niet de lasten en lekker zelfstandig). Bovendien moet je liefde en financieel gewoon zo veel mogelijk scheiden.quote:Op zondag 19 oktober 2014 17:51 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
na maar wat wil zij?
En ze is je vriendin, niet je dochter...
ze kan best zelf bepalen wat en op wat voor manier ze wil leren
je kunt die dingen ook prima leren terwijl je samen woont
wat als zij wel over 3 jaar wil samenwonen? En niet in jouw huis?
Wou net zeggen. Ze mag mijn kelder wel kopen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 17:31 schreef LasTeR het volgende:
Holy shit, iets willen kopen van 50 m2.Dat is een veredelde studentenkamer.
Amsterdam.quote:Op zondag 19 oktober 2014 19:16 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Mijn zus had zoiets in centrum amsterdam (1 min lopen van leidseplein). Dat was wel ff 1000 euro per maand aftikken daarvoor
Locatie, locatie, locatie.
In Amsterdam is dat 5 studentenkamersquote:Op zondag 19 oktober 2014 17:31 schreef LasTeR het volgende:
Ik wil deze (interessante) discussie graag via PB voortzetten als je dat wilt, maar wil hier ff ontopic blijven.quote:Op zondag 19 oktober 2014 20:03 schreef LasTeR het volgende:
Daar werk je toch geen 40 uur of meer per week voor, om op een hokje van 50 m2 te wonen. Ik zal het wel niet begrijpen.
En ik begrijp niet waarom meer ruimte nou zo belangrijk is als er geen kinderen in het spel zijn. Elke vierkante meter kost geld. Niet alleen in aanschaf, maar ook daarna nog aan inrichting en onderhoud.quote:Op zondag 19 oktober 2014 20:03 schreef LasTeR het volgende:
Daar werk je toch geen 40 uur of meer per week voor, om op een hokje van 50 m2 te wonen. Ik zal het wel niet begrijpen.
90m2. Logeerkamer en een waskamer en relatief grote badkamer. Beetje ruimte/comfort is heerlijk.quote:Op zondag 19 oktober 2014 20:08 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En ik begrijp niet waarom meer ruimte nou zo belangrijk is als er geen kinderen in het spel zijn. Elke vierkante meter kost geld. Niet alleen in aanschaf, maar ook daarna nog aan inrichting en onderhoud.
En echt, als je het slim inricht kan 50m² ruim gaan aanvoelen. Ik woon nu op 35m² (+vliering) en dat is echt meer dan voldoende.
Als ik (weer) in Amsterdam zou gaan wonen, zou ik in de buurt van het Oosterpark iets kopen. Mijn (idiote) idee is, dat een VvE alleen maar een blok aan een been is dat veel geld kost, en weinig oplevert.quote:Op zondag 19 oktober 2014 16:38 schreef El_Liberaliste het volgende:
Delen jullie mijn mening dat dit het moment zou moeten zijn om te kopen, of is dat onverstandig? Emotioneel gezien hoeft het van mij nog niet, maar rationeel gezien zou het dom zijn om nu niet te doen..
Afhankelijk van je startpunt, is een 20 - 40 k¤ wel handig voor verbouwing, inrichting en de kkquote:Op zondag 19 oktober 2014 20:32 schreef Renesite het volgende:
Trouwens, iets kopen zonder spaargeld is ook niet handig..
Ruimte =/= comfortquote:Op zondag 19 oktober 2014 20:25 schreef Renesite het volgende:
[..]
90m2. Logeerkamer en een waskamer en relatief grote badkamer. Beetje ruimte/comfort is heerlijk.
quote:Op zondag 19 oktober 2014 17:31 schreef LasTeR het volgende:
Mijn appartement is 62m2 en 170K hypotheekquote:
quote:Op zondag 19 oktober 2014 20:51 schreef Mallet het volgende:
Met een inkomen van ¤ 41.000,- kun je ongeveer een woning kopen van ¤ 168.000,- (gerekend met de toetsrente van 5%) en een hypotheek krijgen van ¤ 175.000,-. Geen rekening gehouden met overige (consumptieve) verplichtingen zoals roodstand. Daarnaast heb je misschien een studieschuld? Bij een lening van ¤ 175.000,- (toetsrente) zijn je bruto maandlasten ongeveer ¤ 940,- en ¤ 670,- netto (met HRA). Uiteraard kunnen de maandlasten lager/hoger zijn n.a.v. de rentevaste periode die je kiest.
Thanks, nuttige reactiesquote:Op zondag 19 oktober 2014 21:37 schreef lunamatic het volgende:
ik heb jarenlang samengewoond in een appartementje van 53m2 en dat was prima te doen, zelfs met hond erbij.
Ik denk dat je je het beste kunt orienteren door wat van die online hoveel-kan-ik-lenen-tools van banken in te vullen en door eens rustig op funda te gaan kijken voor hoeveel het soort appartement dat jij wilt in de buurt die jij wilt te koop staat. Vaak staat er op funda ook wel een overzichtje van de vaste lasten van deze appartementen, maar hou naast die vaste lasten ook nog rekening met verzekeringen en dergelijke. Let in Amsterdam ook even op de erfpacht. Deze kan per jaar verhoogd worden, daarom is het aantrekkelijker om een appartement te kopen (en later ook weer verkopen) met afgekochte erfpacht.
Ik zou dat soort dingen toch eerst bespreken voor je bijna 2 ton uit gaat geven. En je niet baseren op 'ik denk'quote:Op zondag 19 oktober 2014 18:02 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
Als we beiden willen samenwonen (wil ik nu iig nog lang niet en zij volgens mij ook niet) dan zal dat in mijn huis moeten, niet omdat ik haar als dochter zie maar omdat ik qua carrière, financieel etc. gewoon verder ben, ik ben 5 jaar ouder. Maar nog een aantal jaar door-latten lijkt me de allerbeste optie (voor beiden wel de lusten / niet de lasten en lekker zelfstandig). Bovendien moet je liefde en financieel gewoon zo veel mogelijk scheiden.
Haar kennende hebben we redelijk dezelfde smaak qua wonen en we zijn ook beiden erg gehecht aan Amsterdam. Een hutje op de hei zou ze niet willen.
En we geraken een beetje offtopic
Die 10k zul je dan wel moeten hebben.quote:Op zondag 19 oktober 2014 21:47 schreef El_Liberaliste het volgende:
Qua inrichting ben ik vrij sober, maar alles moet natuurlijk wel deugdelijk / netjes zijn. Inboedel heb ik al. Stelpost huis woonklaar maken schat ik op een kleine 10k...
90m2 met tuin en alles, voor 102000 euroquote:Op zondag 19 oktober 2014 20:53 schreef Geralt het volgende:
[..]
[..]
Mijn appartement is 62m2 en 170K hypotheek
Ik heb een hoekwoning uit 1978 met ong. 65m2 per verdieping en een zolder (overal dubbelglas, super goed geisoleerd, nieuwe electrisch netwerk, HR ketel, kozijnen waren nieuw toen ik erin kwan). Inc. voor- en achtertuin.quote:Op zondag 19 oktober 2014 16:43 schreef TheStranger1158 het volgende:
Met alle repect maar voor 150K-185K heb je niks. Ja een afbraakpand of een klein appartement zonder enige privacy met 150 a 200 euro aan servicekosten. En er komen nog kosten koper bij en de kosten om het op te knappen / naar je zin te maken.
Ik zou wachten tot je spaargeld hebt en je inkomen is gestegen en dan meteen iets fatsoenlijks kopen, nieuwbouw bijvoorbeeld.
Het ligt ook veel aan de regio waar je zoekt.quote:Op maandag 20 oktober 2014 08:39 schreef Renesite het volgende:
[..]
90m2 met tuin en alles, voor 102000 euro! Maar dat was ex-huurwoning in de noordelijke metropool
Met een inkomen van 41k/j bruto zou je best goed kunnen sparen, mits je geen al te gek uitgavenpatroon hebt. Het is ruim meer dan modaal.quote:Op zondag 19 oktober 2014 21:47 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
[..]
Thanks, nuttige reacties
@Mallet; wat jij aangeeft benadert mijn eigen berekening, exclusief VVE e.d. dan.
Gelukkig heb ik altijd hard bijgebeund als student dus geen studieschuld. Sparen zal gezien mijn inkomsten / uitgaven (lasten) niet keihard gaan, misschien via een erfenis maar dat onzalige idee laat ik even in het midden.
Qua inrichting ben ik vrij sober, maar alles moet natuurlijk wel deugdelijk / netjes zijn. Inboedel heb ik al. Stelpost huis woonklaar maken schat ik op een kleine 10k...
Ik hebbijna 10 jaar gewoond op 55m2 in de 'prachtwijk' Indische buurt, jaren '80 bouw en voormalig sociale huur maar wel de bovenste verdieping; ik hoorde mijn buren nooit. Al met al woonde ik er prima: NS station, Tram, AH, winkels en genoeg kroegen op loopafstand, parkeervergunning zonder wachttijd en op de fiets in 10min op de Dam. Ik heb het vorig jaar (zonder verlies) verkocht voor ~145k; met z'n 2en is het toch wat klein.quote:Op zondag 19 oktober 2014 19:21 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
In Amsterdam is dat 5 studentenkamersEn voor een appartement in Adam is 50 a 60m2 vrij normaal. Helaas.
Daar woon ik nuquote:Op zondag 19 oktober 2014 20:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Als ik (weer) in Amsterdam zou gaan wonen, zou ik in de buurt van het Oosterpark iets kopen. Mijn (idiote) idee is, dat een VvE alleen maar een blok aan een been is dat veel geld kost, en weinig oplevert.
Probeer iets te kopen zonder VvE.
Niet iedereen wil voorbij het eind van de wereld wonen. Stel dat ik er een baan zou vinden en dus geen extra kosten voor woon-werk verkeer kwijt ben, dan zou het alsnog een dure hobby worden om elk weekend 400 kilometer te rijden om het sociale leven met mijn vrienden en familie te blijven onderhouden. En daar bovenop een forse aanslag op mijn vrije tijd.quote:Op maandag 20 oktober 2014 08:39 schreef Renesite het volgende:
[..]
90m2 met tuin en alles, voor 102000 euro! Maar dat was ex-huurwoning in de noordelijke metropool
Mijn leven speelt zich er af en werken is 40min rijden enkeltje. Ach, best of both worlds.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:15 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Niet iedereen wil voorbij het eind van de wereld wonen. Stel dat ik er een baan zou vinden en dus geen extra kosten voor woon-werk verkeer kwijt ben, dan zou het alsnog een dure hobby worden om elk weekend 400 kilometer te rijden om het sociale leven met mijn vrienden en familie te blijven onderhouden. En daar bovenop een forse aanslag op mijn vrije tijd.
En tja, zelfs als ik 10 kilometer noordelijker ga wonen zijn de huizenprijzen er zo 25% lager. Maar dan woon je wel in een gebied met troosteloze aanblik, niets wat sfeer uitstraalt. Kan het huis nog zo mooi zijn, maar ik zal me er nooit thuis voelen.
Blind staren op een lage prijs per m² is het domste wat je kunt doen, je moet op zoek naar een plek waar je je vrijwel meteen thuis voelt.
Maar dan moet je niet doen alsof dat voor iedereen een voordelige optie is.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:24 schreef Renesite het volgende:
[..]
Mijn leven speelt zich er af en werken is 40min rijden enkeltje. Ach, best of both worlds.
Claustrofobisch zou ik wordenquote:Op maandag 20 oktober 2014 14:05 schreef Geerd het volgende:
Tussenwoning in Zwolle voor 160k
Ts ziet zoiets wel zitten denk ik
[ afbeelding ]
Elke stad heeft wel een wat mindere hoek. Prioriteiten stellen. De mijne was dat ik een okay huis heb in de woonplaats. Iets verder op de fiets naar 't centrum. Ik wilde ook graag een mooie bovenwoning met dakterras en 90m2 . Heerlijk. Maar niet realistisch voor weinig. Prima, dan maar niet..quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:33 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Maar dan moet je niet doen alsof dat voor iedereen een voordelige optie is.
400 kilometer rijden kost gewoon minstens 80 euro (20cent/km is spotgoedkoop autorijden). Doe je dat 2-3 keer per maand om familie en/of vrienden op te zoeken dan moet je wel even 200 euro bij je lasten optellen. Das al snel een halve ton hypotheek met de huidige rentetarieven, mits je inkomen het toestaat. Die factor reiskosten wordt nogal eens vergeten als mensen ergens 'verder weg' goedkoper (of groter) gaan wonen.
50m2 voor twee man? En dat voor 150k binnen de ring? Dan zich je toch hoogstens in de diamantbuurt of vlakbij Sloterdijk / Mercatorplein?quote:Op zondag 19 oktober 2014 16:53 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
Ik zoek een appartement van ongeveer 50m2 en op zich zijn er voor dat geld leuke onderhouden appartementjes binnen de ring te vinden. Het is ook een beetje waar je van houdt natuurlijk, maar ik woon alleen en vind het niet erg om de buren soms te horen, en nieuwbouw trekt me niet zo (en vind je hier weinig).
Qua kosten heb je gelijk, dat is voor mij ook een struikelblok omdat het toch een smak geld is iedere maand.
Vriendschappen verwateren vaak toch en familie bezoek je mss 1x per maand.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:33 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Maar dan moet je niet doen alsof dat voor iedereen een voordelige optie is.
400 kilometer rijden kost gewoon minstens 80 euro (20cent/km is spotgoedkoop autorijden). Doe je dat 2-3 keer per maand om familie en/of vrienden op te zoeken dan moet je wel even 200 euro bij je lasten optellen. Das al snel een halve ton hypotheek met de huidige rentetarieven, mits je inkomen het toestaat. Die factor reiskosten wordt nogal eens vergeten als mensen ergens 'verder weg' goedkoper (of groter) gaan wonen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |