http://www.volkskrant.nl/(...)g-kerkleer~a3770977/quote:'Het document is een verslag van wat gezegd is', aldus Eijk. 'Dat kan dus ook de mening zijn van een minderheid. Maar een meerderheid is voor de leer van de kerk en die is duidelijk over het huwelijk als liefde tussen man en vrouw, gericht op voortplanting. Homo's moeten zich houden aan onthouding', beklemtoonde de kardinaal.
De mening daarover is dat de RKK het zeer pijnlijk vind dat dit naar boven is gekomen, het zou namelijk aan kunnen tonen dat het Celibaat, wat geheel tegen de natuur van de mens in gaat, tot dit soort praktijken lijdt en verder de achterhaalde dogma's waar de RKK om bekend staat weerleggen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:15 schreef Richestorags het volgende:
En pedofilie, wat is de mening van de RKK daarover? Onschuldige jongensbilletjes mogen natuurlijk wel worden betast.
En waarom zou dat jouw probleem zijn? Het staat je vrij om al dan niet lid te worden van die club. Volgende keer eerst de AV (Bijbel) lezen voor je als lid aan te melden of je richt zelf een alternatieve club op.quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:12 schreef Reuzelbek het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)g-kerkleer~a3770977/
Met andere woorden: ben je praktiserend homoseksueel dan ga je nog steeds naar de hel. Je zou het door het sympathieke optreden van Paus Fransiscus bijna gaan geloven dat er misschien de broodnodige verandering zou komen, maar de RKK blijft nog steeds een kwaadaardig, hypocriet en psychotisch instituut. Onze kardinaal Eijkel hoort trouwens bij de reactionaire meerderheid die tegen verandering heeft gestemd, mocht je in de verkeerde veronderstelling zijn dat juist een kardinaal uit Nederland wat liberaler of toleranter zou zijn.
Natuurlijk is iedereen die jouw standpunt aangaande sodomie niet deelt kwaadaardig, hypocriet en psychotisch. Jij bent net zo'n fundamentalist als sommige gelovigen, alleen met een andere mening.quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:12 schreef Reuzelbek het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)g-kerkleer~a3770977/
Met andere woorden: ben je praktiserend homoseksueel dan ga je nog steeds naar de hel. Je zou het door het sympathieke optreden van Paus Fransiscus bijna gaan geloven dat er misschien de broodnodige verandering zou komen, maar de RKK blijft nog steeds een kwaadaardig, hypocriet en psychotisch instituut. Onze kardinaal Eijkel hoort trouwens bij de reactionaire meerderheid die tegen verandering heeft gestemd, mocht je in de verkeerde veronderstelling zijn dat juist een kardinaal uit Nederland wat liberaler of toleranter zou zijn.
quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk is iedereen die jouw standpunt aangaande sodomie niet deelt kwaadaardig, hypocriet en psychotisch. Jij bent net zo'n fundamentalist als sommige gelovigen, alleen met een andere mening.
Eh nee het staat de meeste mensen niet vrij om 'lid' te worden, want je wordt meestal lid van de RKK wanneer je ouders besluiten om je te dopen. Hier in Nederland is het wellicht gebruikelijk dat je, als je eenmaal een bepaalde leeftijd hebt bereikt, je enigzins liberale ouders hebt en je niet meer gelooft dat je zonder veel problemen uit kan schrijven, maar dat heeft de RKK expres heel ingewikkeld gemaakt zodat je daar vanwege alle poeha snel denkt van 'laat maar zitten. Maar wat als je bijvoorbeeld in conservatief Polen woont, terwijl je hele familie katholiek is en je komt erachter als je op de middelbare school zit dat je homoseksueel bent? Dan wordt je dus psychisch gesloopt. Dat is wat dit zo verwerpelijk maakt.quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:26 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
En waarom zou dat jouw probleem zijn? Het staat je vrij om al dan niet lid te worden van die club. Volgende keer eerst de AV (Bijbel) lezen voor je als lid aan te melden of je richt zelf een alternatieve club op.
Dat priesters zich bijna net zo vaak schuldig maken aan kindermisbruik als gewone mensen is natuurlijk erg beschamend, maar geenzins een aanwijzing dat dat door het celibaat wordt veroorzaakt.quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:18 schreef Reuzelbek het volgende:
[..]
De mening daarover is dat de RKK het zeer pijnlijk vind dat dit naar boven is gekomen, het zou namelijk aan kunnen tonen dat het Celibaat, wat geheel tegen de natuur van de mens in gaat, tot dit soort praktijken lijdt en verder de achterhaalde dogma's waar de RKK om bekend staat weerleggen.
Sodomiequote:Op zondag 19 oktober 2014 12:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk is iedereen die jouw standpunt aangaande sodomie niet deelt kwaadaardig, hypocriet en psychotisch. Jij bent net zo'n fundamentalist als sommige gelovigen, alleen met een andere mening.
Je snapt mijn punt niet. Zie mijn eerdere reactie. Dat iemand zelf er achterlijke ideeen op na houdt is tot daar aan toe, maar dat je miljoenen mensen een schuldgevoel gaat aan praten is wat het kwaadaardig maakt.quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb de statistieken niet bij de hand, dan nog zou het niet uitmaken want er zullen ongetwijfeld talloze gevallen in de doofpot zitten, maar hoogstwaarschijnlijk is het aantal gevallen van kindermisbruik onder priesters percentueel een stuk hoger dan gemiddeld.quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat priesters zich bijna net zo vaak schuldig maken aan kindermisbruik als gewone mensen is natuurlijk erg beschamend, maar geenzins een aanwijzing dat dat door het celibaat wordt veroorzaakt.
Nee, dat is jouw verzinsel.quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:43 schreef Reuzelbek het volgende:
[..]
Ik heb de statistieken niet bij de hand, dan nog zou het niet uitmaken want er zullen ongetwijfeld talloze gevallen in de doofpot zitten, maar hoogstwaarschijnlijk is het aantal gevallen van kindermisbruik onder priesters percentueel een stuk hoger dan gemiddeld.
Dat denk ik ook wel.quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:43 schreef Reuzelbek het volgende:
[..]
Ik heb de statistieken niet bij de hand, dan nog zou het niet uitmaken want er zullen ongetwijfeld talloze gevallen in de doofpot zitten, maar hoogstwaarschijnlijk is het aantal gevallen van kindermisbruik onder priesters percentueel een stuk hoger dan gemiddeld.
Ik kan de bron zo snel even niet bij vinden, maar ik las dat dit wel degelijk het geval is. Dit wil overigens niet zeggen dat dit ook per se door het celibaat veroorzaakt wordt. Het kan ook zo zijn dat kasthomo's juist voor het priesterschap kozen om niet door de mand te vallen. Ik denk dat dat in de vorige eeuw veel gebeurde.quote:
Ja, daarom hebben kerken over de hele wereld excuses aangeboden, het is wel een verzinsel van een forummer in Nederland, maar hey, zo zijn ze nou eenmaal.quote:
Als je het standpunt van de RK aangaande homoseksualiteit leest dan zul je zien dat dit meer genuanceerd is dan hoe het in de liberale media voorgespiegeld wordt. Maar het basisprincipe van seksualiteit tussen man en vrouw binnen een huwelijk vormt wel de kern, dat klopt. Hier zijn redenen voor. De RK is geen politieke partij die standpunten inneemt en verwerpt naar gelang de wind waait. Het is een religieuze instelling met een leer en geen politieke instelling op zoek naar macht. Ze zouden zichzelf verloochenen als ze dit wel zouden doen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:41 schreef Reuzelbek het volgende:
[..]
Je snapt mijn punt niet. Zie mijn eerdere reactie. Dat iemand zelf er achterlijke ideeen op na houdt is tot daar aan toe, maar dat je miljoenen mensen een schuldgevoel gaat aan praten is wat het kwaadaardig maakt.
http://www.scborromeo.org/ccc/p3s2c2a6.htm#2358quote:Homosexuality refers to relations between men or between women who experience an exclusive or predominant sexual attraction toward persons of the same sex. It has taken a great variety of forms through the centuries and in different cultures. Its psychological genesis remains largely unexplained. Basing itself on Sacred Scripture, which presents homosexual acts as acts of grave depravity, tradition has always declared that 'homosexual acts are intrinsically disordered'. They are contrary to the natural law. They close the sexual act to the gift of life. They do not proceed from a genuine affective and sexual complementarity. Under no circumstances can they be approved.[2]
The number of men and women who have deep-seated homosexual tendencies is not negligible. This inclination, which is objectively disordered, constitutes for most of them a trial. They must be accepted with respect, compassion, and sensitivity. Every sign of unjust discrimination in their regard should be avoided. These persons are called to fulfill God's will in their lives and, if they are Christians, to unite to the sacrifice of the Lord's Cross the difficulties they may encounter from their condition.
Homosexual persons are called to chastity. By the virtues of self-mastery that teach them inner freedom, at times by the support of disinterested friendship, by prayer and sacramental grace, they can and should gradually and resolutely approach Christian perfection.
Ik kwam laatst cijfers tegen waaruit bleek dat dat niet het geval is. Mensen vergeten wel eens hoeveel priesters er zijn hoe ontzettend veel kinderen de afgelopen eeuw onder de zorg en macht van een priester zijn geweest.quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:50 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ik kan de bron zo snel even niet bij vinden, maar ik las dat dit wel degelijk het geval is.
Van de 7 zoons moest er een in het leger en eentje naar de kerk. De zoon die het meest enthousiast achter de meisjes aangaat is dan natuurlijk niet de voordehandliggende kandidaat.quote:Dit wil overigens niet zeggen dat dit ook per se door het celibaat veroorzaakt wordt. Het kan ook zo zijn dat kasthomo's juist voor het priesterschap kozen om niet door de mand te vallen. Ik denk dat dat in de vorige eeuw veel gebeurde.
Jij bent van mening dat de kerk geen excuses had hoeven aanbieden als het percentage misbruik niet hoger was dan in de rest van de samenleving?quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:52 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, daarom hebben kerken over de hele wereld excuses aangeboden, het is wel een verzinsel van een forummer in Nederland, maar hey, zo zijn ze nou eenmaal..
Dat doen ze sowieso al in hoge mate, met name sinds het tweede Vaticaans Concilie.quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:55 schreef LXIV het volgende:
Hier zijn redenen voor. De RK is geen politieke partij die standpunten inneemt en verwerpt naar gelang de wind waait. Het is een religieuze instelling met een leer en geen politieke instelling op zoek naar macht. Ze zouden zichzelf verloochenen als ze dit wel zouden doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |