abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145810995
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 11:37 schreef Leandra het volgende:
Wij hebben in het huis van mijn man de badkamer ook verbouwd (bijna 15k incl. toilet beneden) terwijl we wisten dat we er niet zouden blijven wonen, uiteindelijk heeft het nog bijna 2 jaar geduurd voor het huis te koop gezet werd :( maar, als de badkamer niet verbouwd was dan had het huis nu denk ik nog te koop gestaan en was de onderwaarde nog groter geweest.
De badkamer heeft het huis overigens verkocht.

De keuken hebben we in eerste instantie niets aan gedaan, maar na na vrijwel iedere bezichtiging "die blauwe keuken.... " te hebben gehoord, heb ik alle deurtjes en ladefronten vervangen voor witte (kosten ± ¤ 500)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Na de keukenaanpassing was het binnen 3 maanden verkocht, uiteindelijk 9 maanden te koop gestaan.
je kunt nooit weten of die badkamer de woning heeft verkocht...ik neem aan dat je dan bij de vraagprijs de investering van de badkamer hebt opgeteld? of heb je die gratis weggegeven?
  woensdag 22 oktober 2014 @ 11:48:47 #252
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145811119
Ik denk wel dat je voor de verkoop van een woning gewoon goed moet afwegen wat wel en wat niet de moeite is.... bij ons was de badkamer dat wel, en omdat we het niet alleen voor de verkoop hebben gedaan, maar gewoon omdat het nodig was, dus ook voor onszelf, hebben we er ook geen goedkope bouwmarktmeuk ingezet.
De keuken was iedere keer een bezichtigingskiller, dus de keuken aangepast op het probleem; de kleur.
Niet op advies van de makelaar trouwens, maar die laatste was wel heel blij met de aanpassing.

In het geval van TS denk ik dat de makelaar een slecht advies aan de verkoper heeft gegeven, en vraag ik me af of de makelaar er wellicht nog een ander belang bij had.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 22 oktober 2014 @ 11:52:45 #253
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145811276
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 11:45 schreef Ardo het volgende:

[..]

je kunt nooit weten of die badkamer de woning heeft verkocht...ik neem aan dat je dan bij de vraagprijs de investering van de badkamer hebt opgeteld? of heb je die gratis weggegeven?
Ik weet wel dat de badkamer de woning heeft verkocht, want mensen vielen voor de badkamer.
Nee, we hebben de vraagprijs gebaseerd op de waarde, niet op een fictieve droomwaarde plus de kosten van de badkamer 2 jaar eerder.
De waarde van de woning had echter zonder die badkamer wel lager gelegen, en de verkoopbaarheid van de woning was een veel groter probleem geweest.

Het zijn woningen die voornamelijk aan starters verkocht worden, die hebben geen enorm vermogen, en ze kunnen niet meer lenen dan de taxatiewaarde, dus als er geen nieuwe badkamer/keuken in de woning zit, gaat die er in de meeste gevallen ook niet komen, dat is waarom een pand waar niet veel meer aan hoeft te gebeuren beter in de markt ligt.

Kluspanden zijn alleen interessant voor mensen met twee rechterhanden en genoeg achter de hand om de benodigde materialen te kunnen kopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_145811351
hoe kun je waarde objectief vast stellen ?
pi_145811396
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 10:58 schreef Ardo het volgende:

[..]

als het om 8k gaat dan had hij in geval van snel willen verkopen ook de vraagprijs (en bodemprijs) met 10k kunnen verlagen

129 klinkt toch leuker dan 139

dan had hij zich en de investering bespaard en de stress en rotzooi van het verbouwen
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 11:25 schreef Ardo het volgende:
ik kijk vaak naar het programma uitstel van executie.

Dat het opgaat dat een mooi opgeknapt huis sneller verkocht wordt bewijst dit programma wel.

In de werkelijkheid moet je natuurlijk wel de afweging maken of datgene wat je er insteekt ook terugbetaald wordt door de koper.

Ik ken niet zoveel bedrijven die op nul-faktuur basis werken.
Dit bedoel ik. Je stelt immers nog aan mij de vraag of ik de geïnvesteerde kosten wil betalen. Kritisch gezien. NEE. Een investering als verkoper doe je om van je appartement af te komen, vooral door het grote aanbod.

- Kosten op inductie/elektrisch moet sowieso vervangen door gas.
- Verkeerde afzuigkap gemonteerd. (Geen recirculatiekap, maar een kap met een motor)
- Geen plinten aanwezig.
- Ongelijke hoogte vloer

Kosten die ik moet maken.
pi_145811445
dus jij denkt dat je in het programma zit en alles voor niets krijgt?

we leven wel in de realiteit...

de vraag was ook niet of jij de investering wil terugbetalen, maar of het verstandig was om ergens in te investeren, wetende dat je de investering niet terugkrijgt.

als je ergens 10k ingooit en vantevoren weet dat je daar maar 8k voor terugkrijg ben je toch dom bezig....

of je boekt die 2k verlies als verkoopkosten , dat kan den wel

[ Bericht 33% gewijzigd door Ardo op 22-10-2014 12:10:09 ]
  woensdag 22 oktober 2014 @ 11:59:06 #257
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145811493
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 11:54 schreef Ardo het volgende:
hoe kun je waarde objectief vast stellen ?
Een taxateur kan dat, daarbij weet ik voor welke bedragen woningen in de wijk zijn weggegaan die nog de originele badkamer hadden en hoelang die te koop hebben gestaan.

Al even afgezien van het feit dat ik hoogzwanger in bed naar de badkamer heb liggen kijken en genieten omdat hij zo mooi geworden was O+
Die investering was flink, maar het is geen investering waarvan een van beiden achteraf heeft gedacht "hadden we het maar niet gedaan".

Het enige wat ik vervelend vind is dat mijn man jaren eerder z'n ex heeft uitgekocht, en dat huis niet gewoon direct te koop heeft gezet, maar goed, daar doe je niets meer aan.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 22 oktober 2014 @ 12:00:45 #258
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145811533
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 11:57 schreef Ardo het volgende:

Nou... in de eerste serie was dat in ieder geval wel zo, en in de huidige reeksen wordt er fors gesponsord, zowel met materiaal als met arbeidsloon.... volgens mij valt dat laatste helemaal onder de programmakosten, en krijgen de verkopers alleen maar de materialen (tegen een bonusprijs) doorberekend.

Dat het in de eerste reeks helemaal gratis was weet ik iig 100% zeker, want ik ken iemand die in die reeks zat.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_145811639
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 11:59 schreef Leandra het volgende:

Een taxateur kan dat, daarbij weet ik voor welke bedragen woningen in de wijk zijn weggegaan die nog de originele badkamer hadden en hoelang die te koop hebben gestaan.

Al even afgezien van het feit dat ik hoogzwanger in bed naar de badkamer heb liggen kijken en genieten omdat hij zo mooi geworden was O+
Die investering was flink, maar het is geen investering waarvan een van beiden achteraf heeft gedacht "hadden we het maar niet gedaan".

Het enige wat ik vervelend vind is dat mijn man jaren eerder z'n ex heeft uitgekocht, en dat huis niet gewoon direct te koop heeft gezet, maar goed, daar doe je niets meer aan.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 11:59 schreef Leandra het volgende:

[..]

ik heb weinig vertrouwen in taxateurs, blijft vaak natte vingerwerk, in het verleden was het vaak: welk bedrag heb je nodig en dan werd dat klakkeloos als waarde opgeschreven.
pi_145811712
nogmaals dan de vraag:

heb je nog iets van de investering teruggezien of heb je de badkamer kado gedaan ?
pi_145811730
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 11:57 schreef Ardo het volgende:

Nee, dat zeg ik toch helemaal niet?
  woensdag 22 oktober 2014 @ 12:07:23 #262
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_145811738
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 11:55 schreef Acradavos het volgende:

[..]

[..]

Dit bedoel ik. Je stelt immers nog aan mij de vraag of ik de geïnvesteerde kosten wil betalen. Kritisch gezien. NEE. Een investering als verkoper doe je om van je appartement af te komen, vooral door het grote aanbod.

- Kosten op inductie/elektrisch moet sowieso vervangen door gas.
- Verkeerde afzuigkap gemonteerd. (Geen recirculatiekap, maar een kap met een motor)
- Geen plinten aanwezig.
- Ongelijke hoogte vloer

Kosten die ik moet maken.
Volgens mij is de vraag of jij voor het appartement de prijs wil betalen die de verkoper ervoor wil hebben.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 22 oktober 2014 @ 12:09:33 #263
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145811795
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 12:04 schreef Ardo het volgende:

ik heb weinig vertrouwen in taxateurs, blijft vaak natte vingerwerk, in het verleden was het vaak: welk bedrag heb je nodig en dan werd dat klakkeloos als waarde opgeschreven.
Onze makelaar is ook taxateur, en wij hebben de makelaar gekozen die de woning de laagste waarde gaf.... dat voorkwam iig een heleboel uit elkaar gespatte dromen.
Het is voor 2,5% onder zijn geschatte waarde, (zoals hij die 9 maanden eerder schatte) verkocht.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 12:06 schreef Ardo het volgende:
nogmaals dan de vraag:

heb je nog iets van de investering teruggezien of heb je de badkamer kado gedaan ?
Hoeveel had ik ervan terug moeten zien of als cadeau moeten rekenen in een dalende huizenmarkt en een badkamer die 2 jaar oud is?

Nogmaals: ik weet dat het huis voor nog veel minder te koop had gestaan dan dat het nu voor verkocht is, en dat het dan waarschijnlijk nu nog te koop had gestaan (1½ jaar na de verkoop).
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_145811878
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 12:09 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoeveel had ik ervan terug moeten zien of als cadeau moeten rekenen in een dalende huizenmarkt en een badkamer die 2 jaar oud is?

Nogmaals: ik weet dat het huis voor nog veel minder te koop had gestaan dan dat het nu voor verkocht is, en dat het dan waarschijnlijk nu nog te koop had gestaan (1½ jaar na de verkoop).
je zegt dat je weet voor hoeveel huizen zonder nieuwe badkamer zijn verkocht. Zit daar een verschil in met de prijs die jullie hebben gevangen. Zo nee, dan heb je die badkamer kado gedaan. Zo ja , dan heb je dat verschil teruggezien van je investering
  woensdag 22 oktober 2014 @ 12:15:28 #265
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145811962
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 12:12 schreef Ardo het volgende:

[..]

je zegt dat je weet voor hoeveel huizen zonder nieuwe badkamer zijn verkocht. Zit daar een verschil in met de prijs die jullie hebben gevangen. Zo nee, dan heb je die badkamer kado gedaan. Zo ja , dan heb je dat verschil teruggezien van je investering
Ja, dat zeg ik toch, dat die investering niet voor niets is geweest....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_145811997
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 12:15 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, dat zeg ik toch, dat die investering niet voor niets is geweest....
oke, dan nogmaals de vraag:

investering 15K

hogere opbrengst 10K ?

dan afschrijving 5K

of je kunt afschrijving ook verkoopkosten noemen, dat maakt natuurlijk niets uit...de kosten heb je
pi_145812137
in geval van TS heeft verkoper nauwelijks geprofiteerd van de nieuwe keuken....en zou het dus alleen verkoopbevorderend moeten werken.

daarom was de stelling: waarom ergens geld insteken als je dat niet terugkrijgt ?
  woensdag 22 oktober 2014 @ 12:21:13 #268
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145812140
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 12:16 schreef Ardo het volgende:

[..]

oke, dan nogmaals de vraag:

investering 15K

hogere opbrengst 10K ?

dan afschrijving 5K

of je kunt afschrijving ook verkoopkosten noemen, dat maakt natuurlijk niets uit...de kosten heb je
Nou, als het huis nu nog niet verkocht was geweest dan had dat veel meer gekost...
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 22 oktober 2014 @ 12:22:54 #269
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145812184
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 12:21 schreef Ardo het volgende:
in geval van TS heeft verkoper nauwelijks geprofiteerd van de nieuwe keuken....en zou het dus alleen verkoopbevorderend moeten werken.

daarom was de stelling: waarom ergens geld insteken als je dat niet terugkrijgt ?
In het geval van de woning waar het om gaat snap ik de investering in de keuken ook niet, die in de badkamer wel, die was gewoon nodig, de keuken echter is imho verspilling.
Maar wederom; als je het daardoor (snel) aan een starter kunt verkopen die er anders geen nieuwe keuken in had kunnen zetten, dan is een snellere verkoop ook wat waard.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_145812222
niet moeilijker maken dan het is:

ik koop iets voor 100 euro

ik wil het graag met winst verkopen.

als ik het eerst opknap voor 20 euro kan ik er 115 euro voor vangen

als ik er niets aan doe dan kan ik er 110 euro voor vangen

dan ga ik toch niet die 20 euro aan uitgeven?
pi_145812347
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 12:21 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou, als het huis nu nog niet verkocht was geweest dan had dat veel meer gekost...
daar gaat het in deze niet om....dat je ergens geld in gooit en daar alles van terugziet of zelfs winst maakt is allang verleden tijd. Jullie hebben er zelf ook nog woongenot van gehad.

De vraag zou dus zijn: stel je neemt de beslissing om je huis te verkopen en de badkamer is gedateerd. Ga je dan 15k investeren, wetende dat je misschien met geluk 10k daarvan terugziet?
  woensdag 22 oktober 2014 @ 12:27:47 #272
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145812352
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 12:24 schreef Ardo het volgende:
niet moeilijker maken dan het is:

ik koop iets voor 100 euro

ik wil het graag met winst verkopen.

als ik het eerst opknap voor 20 euro kan ik er 115 euro voor vangen

als ik er niets aan doe dan kan ik er 110 euro voor vangen

dan ga ik toch niet die 20 euro aan uitgeven?
Je vergeet even dat het ook geld kost als je er blijft zitten, en bij een dalende markt, kost het niet alleen de rente die je betaalt, het huis wordt ook nog eens maandelijks minder waard, dus een aanpassing waardoor je binnen 9 maanden ipv 3 jaar verkoopt kan zeker nuttig zijn, want dat scheelt je 27 maanden rente en waardedaling....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_145812442
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 12:27 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je vergeet even dat het ook geld kost als je er blijft zitten, en bij een dalende markt, kost het niet alleen de rente die je betaalt, het huis wordt ook nog eens maandelijks minder waard, dus een aanpassing waardoor je binnen 9 maanden ipv 3 jaar verkoopt kan zeker nuttig zijn, want dat scheelt je 27 maanden rente en waardedaling....
in dit rekenvoorbeeld zou ik zelfs nog naar 105 euro kunnen zakken om hetzelde resultaat te behalen,

of de analogie met de woning: vind u het huis mooi, maar de badkamer niet, ok dan geef ik nog 5000 euro korting en plaatst u zelf de badkamer van uw keuze.

Dit komt op hetzelfde neer als 15K investeren en 10k hogere prijs
  woensdag 22 oktober 2014 @ 12:31:26 #274
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145812473
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 12:27 schreef Ardo het volgende:

[..]

daar gaat het in deze niet om....dat je ergens geld in gooit en daar alles van terugziet of zelfs winst maakt is allang verleden tijd. Jullie hebben er zelf ook nog woongenot van gehad.

De vraag zou dus zijn: stel je neemt de beslissing om je huis te verkopen en de badkamer is gedateerd. Ga je dan 15k investeren, wetende dat je misschien met geluk 10k daarvan terugziet?
Dat ligt er dus aan of het met die gedateerde badkamer (wat in ons geval een understatement was geweest, want hij was gewoon op), 3 keer zo lang te koop staat, en je dus ook 3 keer zo lang rente moet ophoesten voor een huis wat alleen maar minder waard wordt.

Als het verschil (5K) gelijk is aan 5 maanden hypotheek, dan heeft het wel nut als je je huis daardoor binnen een paar maanden verkoopt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_145812895
huis A:
gedateerde badkamer....vraagprijs 140K

huis B:
luxe badkamer ....vraagprijs 155K (kostprijs badkamer is 15k)

waar gaan de meeste mensen voor ?

verder zijn de huizen identiek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')