Dat 'ons' hangt niet van de kleur van Zwarte Piet af. Of je moet dat 'ons' dusdanig laag inschatten dat het daar serieus door bedreigd wordt, dat kan ook natuurlijk.quote:
Blijft het zonder meer debiel om Zwarte Piet gewoon een ander kleurtje te gaan geven omdat een handvol lieden er een slavernijmythe omheen hangen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 23:51 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat 'ons' hangt niet van de kleur van Zwarte Piet. Of je moet dat 'ons' dusdanig laag inschatten dat het daar serieus door bedreigd wordt, dat kan ook natuurlijk.
Nee, ik erger me eraan dat dit land een mooi, kwetsbaar stukje Nederlandse cultuur door een groepje getroubleerde clowns om zeep laat helpen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 23:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ach joh... ik vind het gewoon wel aardig een beetje te matten in dit topic.
Jij maakt er een trauma van. Terwijl ik jou ook steeds tegenkomt. Heb jij dan trauma's ?
Er zijn nog een stuk of 20 mensen die steeds deelnemen.
Maar ik snap je gedachtensprong niet. Ik had het over kritiek op westerse samenlevingen, dat die samenlevingen dat zelf doen.... Wat is er verkeerd aan die posting?
Probeer je mening daarover te formuleren ipv op de persoon te spelen .
Deze posting dus
[..]
Kwetsbaar in de zin dat als de huidige fragmentatie, ronduit hatelijke 'discussie' (van weerszijden) en aantasting van de originele traditie waarmee veel mensen in tegenstelling tot met de huidige probeersels wél binding voelen zich doorzetten ik het, in de decembermaand binnen enkele jaren ondergeschikt zie worden aan het grootse Amerikaanse kerstfestijn.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 23:55 schreef De_Guidance het volgende:
Kwetsbaar?
Je doet net of je het over een meisje van 5 hebt.
Alsof Sinterklaas nu significant anders zal zijn of gevierd zal worden.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 23:55 schreef NotYou het volgende:
[..]
Nee, ik erger me eraan dat dit land een mooi, kwetsbaar stukje Nederlandse cultuur door een groepje getroubleerde clowns om zeep laat helpen.
Trolling, trolling, trolling..quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 23:59 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Alsof Sinterklaas nu significant anders zal zijn of gevierd zal worden.
verdorie .. je zat te klagen dat er te weinig donkere mensen voor de rechter gesleept werdenquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 23:43 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Moet ik een donker iemand aangeven? Je leest ook selectief, hè. Ik zei eerder juist dat ik een voorstander ben van de vrijheid van meningsuiting. Van mij mag die vrouw, die door Ceberut zo mooi verdedigd werd, ook haar vijandige mening tegen blanken uiten.
Tuurlijk.... je zit constant links te beschuldigen... buitenlanders en links... de klassieke zondebokken.quote:Ik ga trouwens niet veel met jou en consorten in discussie. Bepaalde linkse figuren hier gebruiken steeds dezelfde methodes. Altijd kankeren vanaf de zijlijn, problemen ontkennen of bagatelliseren. Maar er komt niets constructiefs uit. Daarnaast kan ik niet altijd reageren omdat ik ook zoiets heb als werk.
Zwaktebod weer dit. Onze cultuur zit 'm niet in de kleur van Piet.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:00 schreef NotYou het volgende:
[..]
Trolling, trolling, trolling..Word je dat nou nooit beu man?
quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 23:51 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat 'ons' hangt niet van de kleur van Zwarte Piet af. Of je moet dat 'ons' dusdanig laag inschatten dat het daar serieus door bedreigd wordt, dat kan ook natuurlijk.
Jullie draaien het om. Zo makkelijkquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 23:58 schreef Monidique het volgende:
Als onze cultuur bedreigd wordt door kritiek op Zwarte Piet, door kritiek op het uitbeelden van zwarte knechten van een blanke bisschop... als onze cultuur eist dat de knecht van een blanke bisschop zwart is, al is het maar een nationaal feest... als het sympathiseren met donkergekleurde Nederlanders (of wie dan ook) die dat toch niet helemaal oké vinden, als het ware cultuurverraad is...
Waarom zouden we die cultuur eigenlijk in stand willen houden?
De felheid waarmee dit verdedigd wordt is op z'n minst verdacht inderdaad.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:00 schreef De_Guidance het volgende:
Ik heb toch het idee dat sommige mensen gewoon stiekem vast willen houden aan het idee van blanke superioriteit tegenover donkere knechten.
Onze culuur eist niet dat zwarte piet, zwart moet zijn. Hij is al zwart. Het zijn de snelgekwesten die eisen dat hij niet zwart mag zijn. Net als jij denk ik, het is gewoon een nationaal feest!quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 23:58 schreef Monidique het volgende:
Als onze cultuur bedreigd wordt door kritiek op Zwarte Piet, door kritiek op het uitbeelden van zwarte knechten van een blanke bisschop... als onze cultuur eist dat de knecht van een blanke bisschop zwart is, al is het maar een nationaal feest... als het sympathiseren met donkergekleurde Nederlanders (of wie dan ook) die dat toch niet helemaal oké vinden, als het ware cultuurverraad is...
Waarom zouden we die cultuur eigenlijk in stand willen houden?
Zo is het feest nooit bedoeld en niemand die zwarte piet wil behouden heeft dat als motief.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:00 schreef De_Guidance het volgende:
Ik heb toch het idee dat sommige mensen gewoon stiekem vast willen houden aan het idee van blanke superioriteit tegenover donkere knechten.
Die is parallel aan de felheid waarmee hij bestreden wordt.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:02 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De felheid waarmee dit verdedigd wordt is op z'n minst verdacht inderdaad.
Jij bent een vleesgeworden zwaktebod, all day, every day. Gelukkig krijgen we hier op Fok slechts je hersenstront mee, ook nog eens tegen die kop van je aankijken zou echt te veel worden.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:01 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Zwaktebod weer dit. Onze cultuur zit 'm niet in de kleur van Piet.
quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 23:58 schreef NotYou het volgende:
[..]
Kwetsbaar in de zin dat als de huidige fragmentatie, ronduit hatelijke 'discussie' (van weerszijden) en aantasting van de originele traditie waarmee veel mensen in tegenstelling tot met de huidige probeersels wél binding voelen zich doorzetten ik het, in de decembermaand binnen enkele jaren ondergeschikt zie worden aan het grootse Amerikaanse kerstfestijn.
quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:00 schreef De_Guidance het volgende:
Ik heb toch het idee dat sommige mensen gewoon stiekem vast willen houden aan het idee van blanke superioriteit tegenover donkere knechten. aan sinterklaas en zijn helpers de zwarte pieten.
Nee. Er wordt gedaan alsof 'onze cultuur' deels verankerd is in de kleur van Piet. Dat is schromelijk overdreven.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Jullie draaien het om. Zo makkelijk![]()
Een bedreiging voor hun gelijkwaardige positie inderdaad. De kleur van Piet is wat hen betreft daar een voortvloeisel van.quote:De klagers willen zwarte piet weg hebben omdat zwarte piet in hun ogen een bedreiging is.
De rest van Nederland lijkt me ook schromelijk overdreven. Het wordt door tamelijk wat figuren wel degelijk aangegrepen als legitimatie om even racistisch te kunnen zijn.quote:Vanuit hun gezichtspunt is het een stukje racistische cultuur, terwijl de rest van Nederland zwarte piet nooit als racistisch heeft ervaren.
Ik zie de overeenkomsten niet tussen stierenvechten en zwarte piet. Of vind jij dat het leed van mensen die wat symboliek niet kunnen plaatsen hetzelfde is als dierenleed?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:03 schreef Falco het volgende:
Los of het nou racisme is of niet, Zwarte Piet is toch gewoon een stukje Nederlandse traditie, dat (en dat zal niet iedereen beseffen) continu kan veranderen? Logisch ook dat de politiek zich hier zo min mogelijk mee wil bemoeien. Soms gaat zo'n cultuurverandering geleidelijk, de andere keer wat sneller, maar what's the big deal? Je bent er toch zelf bij om die traditie in stand te houden in de vorm van het Sinterklaasfeest in eigen kring met zwartgeschminkte Pieten te vieren. Dat de rest om je heen verandert en Gouda stroopwafel-Pieten optrommelt, moet je maar voor lief nemen dan.
Ohja, nog een ander voorbeeld van zo'n cultuurverandering en dan in Spanje:
[ afbeelding ]
Verspreiding stierenvechten in de 19e eeuw
[ afbeelding ]
Verspreiding stierenvechten anno 2012.
Nog even wachten en dan is dat hele kaartje godzijdank helemaal rood of vinden de fervente Pro-Zwarte Piet-conservatievelingen dat zo'n oeroude Spaanse traditie ook nooit verloren zou mogen gaan
quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:05 schreef NotYou het volgende:
[..]
Jij bent een vleesgeworden zwaktebod, all day, every day. Gelukkig krijgen we hier op Fok slechts je hersenstront mee, ook nog eens tegen die kop van je aankijken zou echt te veel worden.
Dan zit er toch meer verborgen onder de oppervlakte, kennelijk. Dat laat alleen al de "negers willen onze cultuur afpakken, laat ze oprotten naar het buitenland" en vice versa al zien.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Die is parallel aan de felheid waarmee hij bestreden wordt.
Jij niet, jij bent lief.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:03 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zo is het feest nooit bedoeld en niemand die zwarte piet wil behouden heeft dat als motief.
Zo'n idee kan je alleen oproepen met een extreem gekleurde bril.
Neuh de Catalanen hebben het gewoon gebanned om de rest van het land te fucken.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:03 schreef Falco het volgende:
Los of het nou racisme is of niet, Zwarte Piet is toch gewoon een stukje Nederlandse traditie, dat (en dat zal niet iedereen beseffen) continu kan veranderen? Logisch ook dat de politiek zich hier zo min mogelijk mee wil bemoeien. Soms gaat zo'n cultuurverandering geleidelijk, de andere keer wat sneller, maar what's the big deal? Je bent er toch zelf bij om die traditie in stand te houden in de vorm van het Sinterklaasfeest in eigen kring met zwartgeschminkte Pieten te vieren. Dat de rest om je heen verandert en Gouda stroopwafel-Pieten optrommelt, moet je maar voor lief nemen dan.
Ohja, nog een ander voorbeeld van zo'n cultuurverandering en dan in Spanje:
Verspreiding stierenvechten in de 19e eeuw:
[ afbeelding ]
Verspreiding stierenvechten anno 2012:
[ afbeelding ]
Nog even wachten en dan is dat hele kaartje godzijdank helemaal rood of vinden de fervente Pro-Zwarte Piet-conservatievelingen dat zo'n oeroude Spaanse traditie ook nooit verloren zou mogen gaan
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |