Kunnen we dan ook niet zeggen dat 0 gelijk is aan 2ln(2x+y) (in deze vergelijking), en dat we krijgen 2ln(2x+y) = 2ln(2x+y) krijgen, wat we dan wel weer door 2ln(2x+y) kunnen delen? 't Blijft verwarrend voor me.quote:
Tja, het is niet eens zo zeer dat dat niet mag, maar je hebt er niets aan. Je houdt namelijk een triviale vergelijking over, (na aftrekken) 0=0. Een waarheid als een koe, maar je schiet er niets mee op.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 14:53 schreef netchip het volgende:
[..]
Kunnen we dan ook niet zeggen dat 0 gelijk is aan 2ln(2x+y) (in deze vergelijking), en dat we krijgen 2ln(2x+y) = 2ln(2x+y) krijgen, wat we dan wel weer door 2ln(2x+y) kunnen delen? 't Blijft verwarrend voor me.
Ah oké, duidelijk.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 15:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Tja, het is niet eens zo zeer dat dat niet mag, maar je hebt er niets aan. Je houdt namelijk een triviale vergelijking over, (na aftrekken) 0=0. Een waarheid als een koe, maar je schiet er niets mee op.
Ik heb je al vaker betrapt op kromme redeneringen, maar dit slaat alles.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 14:45 schreef netchip het volgende:
[..]
Ja, dan zie ik dat dit niet kan. Maar als we substitueren met 5, dan krijgen we 5/5 = 0/5. Waarom substitueren we met 0? Omdat we weten dat 2ln(2x+y) gelijk aan 0 moet zijn?
Klopt, als ik het zo opnieuw lees, slaat het nergens op. 2ln(2x+y) is namelijk niet gelijk aan 5.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 15:29 schreef Riparius het volgende:
Ik heb je al vaker betrapt op kromme redeneringen, maar dit slaat alles.
Hoe kun je weten dat de Lagrangian concaaf is en hoe weet je waarom het x = 9 of x = - 9 moet zijn..?!quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 12:45 schreef Super-B het volgende:
[..]
Dankje. Het zijn echt van die kleine dingen waar ik de fout in ga...
Zoals het volgende:
x² = 81 --> x = 9 of -9
Dat snap ik maar dan staat er:
Since the Lagrangian is concave, the solution is at x = 9 , y = 12 with lambda = 1/6
De formule is:
max f(x,y) = 3x + 4y subject to g(x,y) = x² + y² = 225
Omdat er een max staat is het concave volgens mij (?), maar hoezo is de oplossing alleen bij x = 9? Bij x = -9 rolt er toch ook gewoon y = 12 uit..?
-9² + y² = 225
y² = 225 - 81
y² = 144
y = 12.
Dus je zegt eerst A = 0, om dan vervolgens te zeggen: A = A. Wat is A/A dan?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 14:53 schreef netchip het volgende:
[..]
Kunnen we dan ook niet zeggen dat 0 gelijk is aan 2ln(2x+y) (in deze vergelijking), en dat we krijgen 2ln(2x+y) = 2ln(2x+y) krijgen, wat we dan wel weer door 2ln(2x+y) kunnen delen? 't Blijft verwarrend voor me.
A = 0quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 22:14 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Dus je zegt eerst A = 0, om dan vervolgens te zeggen: A = A. Wat is A/A dan?
Dus, is het zinnig om zoiets te zeggen?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 23:24 schreef netchip het volgende:
[..]
A = 0
A = A
A/A = 0/0 = niet gedefinieerd
Nee. Ik heb nooit geleerd wat een vergelijking eigenlijk letterlijk inhoudt, dit is de eerste keer dat ik me dit realiseer.quote:Op zondag 19 oktober 2014 14:48 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Dus, is het zinnig om zoiets te zeggen?
Weet je wat |x| betekent?quote:Op zondag 19 oktober 2014 23:00 schreef -Spaghetti- het volgende:
Zou iemand mij kunnen helpen met iets kleins?
Ln | x - 2 | kun je splitsen in
ln ( x - 2) en ln ( 2 - x ). Echter vraag ik mij af wanneer de één geldt en wanneer de ander. Weet iemand dit?
Vergeef me dat ik even wat nullen weglaat (5)quote:Op maandag 20 oktober 2014 18:31 schreef WaTeRaQua het volgende:
Ik heb waarschijnlijk voor dit topic een relatief domme vraag, maar ik kan er zelf echt niet uitkomen aangezien ik al jaren geen wiskunde meer heb gehad.
A*44800000/(800000 + A) = 4000000
De uitkomst is 78431, maar ik heb geen flauw benul van hoe je hier op kan komen.
Dankjewel!quote:Op maandag 20 oktober 2014 18:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vergeef me dat ik even wat nullen weglaat (5)
A*448/(8 + A) = 40
448A = 40(8+A)
448A = 320 + 40A
408A = 320
A = 320/408 = 0,784314..
Vermenigvuldig de vergelijking links en rechts met (8 + A).quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:36 schreef WaTeRaQua het volgende:
[..]
Dankjewel!
Misschien nu een hele domme vraag, maar waarom 'kan' die (8 + A) ineens naar de andere kant worden gehaald? Of heeft dat te maken met het opheffen van het delen door teken?
Veel succes!quote:Op maandag 20 oktober 2014 22:49 schreef Super-B het volgende:
Vrijdag is het wiskunde tentamen. Donderdag heb ik nog een tentamen voor een ander vak, dus ik ga mij daar morgen en overmogen voor voorbereiden.
Ik had vandaag twee tentamens van vorig jaar gemaakt en heb voor de eerste een 6.5 a 7.0 en voor de tweede daarna een 7.5 a 8.5.
Hopelijk komt het goed. Heb mij erg goed voorbereid en ik vind alles gelukkig makkelijk. Alleen nog een paar lastige opgaven uit het boek waar ik nog naar ga kijken. Tentamenvragen daarentegen zijn gelukkig makkelijk.
Ik wil bij deze iedereen bedanken voor de aangeboden hulp in de afgelopen weken!
Goed gezien.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 10:29 schreef Super-B het volgende:
[ afbeelding ]
Moet het niet x = (5ey) / (1 + ey) zijn ?
ey (5-x) = x
5ey - ey) x = x
5ey = x + xey
5ey = x ( 1 + ey)
x = 5ey / (1 + ey)
Ja, goed gezien. Check.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 10:29 schreef Super-B het volgende:
[ afbeelding ]
Moet het niet x = (5ey) / (1 + ey) zijn ?
Ook hier heb je gelijk. Lekker antwoordenboekje heb je gekregen. Of is dit een opdracht 'zoek de fout'?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 12:14 schreef Super-B het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Moet het niet gewoon y zijn i.p.v. y² ?
Ik zou zeggen:quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 12:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, nu heb je het niet goed gezien.
Kijk nog eens goed naar het gebruik van de kettingregel bij het (naar x) differentiëren van ln (yx+1)
Zie edit. Ik keek zelf even verkeerd, maar je afleiding klopt.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 12:20 schreef Super-B het volgende:
[..]
Ik zou zeggen:
d f(x,y) / du
u = yx + 1
f(x,y) = ln ( u)
f'x(x,y) = 1/u * u'
1 / (yx + 1) * y
y / (yx + 1)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |