quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:07 schreef Merel1808 het volgende:
quote:
Op donderdag 16 oktober 2014 14:01 schreef Repelsteeltju het volgende:
http://www.foliaweb.nl/bl(...)-is-zo-gek-nog-niet/
Decentrale selectie is dure popiopi-onzin, die niets van waarde toevoegt. Maar zolang de overheid stom genoeg is om zich het proces aan te laten smeren en bereid is het proces te blijven bekostigen dan is er niets aan de hand.
Het probleem bij geneeskunde is dat het zo moeilijk te bepalen is wat nou 'een goede dokter' is, want het gaat natuurlijk uiteindelijk niet alleen om studiesucces, maar vooral ook om 'goede dokters' afleveren. Het idee is wel dat je door selectie betere dokters selecteert dan met een loting, maar uiteindelijk is dat heel erg moeilijk te meten.
Selectie is in ieder geval fijner voor de deelnemers dan loting, omdat je zelf het gevoel hebt dat je er iets aan kan doen ipv een lot in de loterij te zijn.
Het alternatief voor de zogenaamde decentrale selectie is die achterlijke loting. Vind jij dat beter?quote:Op donderdag 16 oktober 2014 14:01 schreef Repelsteeltju het volgende:
Decentrale selectie is dure popiopi-onzin, die niets van waarde toevoegt. Maar zolang de overheid stom genoeg is om zich het proces aan te laten smeren en bereid is het proces te blijven bekostigen dan is er niets aan de hand.
Jij hebt natuurlijk gelijk dat niet alles even goed te meten is op een goedkope manier. Geen discussie hierover. Is het een billijke veronderstelling dat de mensen die hoge cijfers halen gemiddeld niet beter of slechter zijn in de praktische kant van het werk in vergelijking met de mensen die lagere cijfers halen? Zo ja, dan kan je toch beter op die ene helft van de kwaliteiten selecteren dan op niets? Het alternatief is de loting en daar wordt niemand die moet loten vrolijk van. Je hebt dan namelijk geen enkele invloed op wat er gebeurt, je lot ligt dan volledig in handen van Vrouwe Fortuna. Geef mij dan toch maar een toelatingsexamen of de vereiste om je batig te rangschikken bij een bachelor-opleiding of zo. In ieder geval heb je dan nog invloed op de uitkomst. Voor wie opmerkt dat niet iedereen de vereiste kwaliteiten heeft om het naar zijn hand te zetten: ja, dat is zo maar het gaat wel om de combinatie van kwaliteiten en wat je met die kwaliteiten doet, niet alleen om de kwaliteiten zelf. Iemand die net wat minder getalenteerd is kan dit compenseren met meer motivatie en ijver, iemand die net wat meer getalenteerd is komt er niet mee weg als hij onvoldoende gemotiveerd is.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:07 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Het probleem bij geneeskunde is dat het zo moeilijk te bepalen is wat nou 'een goede dokter' is, want het gaat natuurlijk uiteindelijk niet alleen om studiesucces, maar vooral ook om 'goede dokters' afleveren. Het idee is wel dat je door selectie betere dokters selecteert dan met een loting, maar uiteindelijk is dat heel erg moeilijk te meten.
Selectie is in ieder geval fijner voor de deelnemers dan loting, omdat je zelf het gevoel hebt dat je er iets aan kan doen ipv een lot in de loterij te zijn.
Werkhouding, inzet en doorzettingsvermogen zijn schier onmogelijk te testen in een kort gesprek of met een toets.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 14:01 schreef Repelsteeltju het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Numerus_claususquote:Op donderdag 16 oktober 2014 16:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ken trouwens geen enkel ander land waarin er niet is gekozen om op de een of andere manier te selecteren, voor zo ver ik het weet is Nederland het enige land waarin wordt geloot.
Even een onschuldige vraag: is het dan niet beter contact op te nemen met de school van de leerling? Die heeft vaak wel zes jaar kunnen toetsen wat men hier in een uur wil doen.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 16:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Werkhouding, inzet en doorzettingsvermogen zijn schier onmogelijk te testen in een kort gesprek of met een toets.
Hier kon je stoppen met lezen, dit is je reinste flauwekul. Natuurlijk kan je met een toets wel de inzet en motivatie meten. Hoe beter je je voorbereidt hoe beter je presteert en die voorbereiding gebeurt niet in een paar uur tijd als het goed is.
Let wel, deze wiki gaat over een toelatingsbeperking, er wordt niet noodzakelijk geloot al moeten ze daar in gelijke gevallen natuurlijk wel toe overgaan bij het ontbreken van een toelatingsexamen of een soortgelijke procedure.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 17:22 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Numerus_clausus
Hoe meer je weet.
Nee, want je krijgt dan een subjectieve mening (pleonasme natuurlijk). Het fijne van een toelatingstest is dat die objectief uitgevoerd kan worden.quote:Even een onschuldige vraag: is het dan niet beter contact op te nemen met de school van de leerling? Die heeft vaak wel zes jaar kunnen toetsen wat men hier in een uur wil doen.
Ik heb persoonlijk geen al te grote bezwaren tegen dit systeem. Het levert weinig tot geen bewezen voordelen ten opzichte van het bestaande of andere alternatieven, maar ook levert het weinig tot geen nieuwe nadelen, op in mijn optiek. Afgezien van de kosten dan, die uiteraard hoger liggen.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 17:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Gaat het jou nu echt om die 100 Euro of heb je een ander bezwaar? Ik heb armoede gezien, die 100 Euro gaat echt niet het verschil maken, zet dat maar af tegen de totale studiekosten. Ik zou me dan eerder druk maken om het uit de hand lopende collegegeld wat om nog meer redenen dan die de meeste studenten overzien het studeren kan belemmeren.
Dat ben ik niet met je eens, echter staat en valt het voordeel met de gekozen methode. Op dat vlak zijn ze in o.a. Vlaanderen (ik noem Vlaanderen omdat het dicht bij huis ligt, er zijn meer landen) wat verder dan in Nederland. Zo is daar het slagingspercentage fors gestegen wat 1 op 1 verklaard kan worden door het invoeren van het toelatingsexamen (ingevoerd in 1997).quote:Op donderdag 16 oktober 2014 18:22 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Ik heb persoonlijk geen al te grote bezwaren tegen dit systeem. Het levert weinig tot geen bewezen voordelen ten opzichte van het bestaande of andere alternatieven, maar ook levert het weinig tot geen nieuwe nadelen, op in mijn optiek.
En niet relevant zijn aangezien 100 Euro verwaarloosbaar is t.o.v. 50 000 Euro.quote:Afgezien van de kosten dan, die uiteraard hoger liggen.
Je krijgt er wel iets voor terug: de kans om mee te doen aan de selectieprocedure.quote:Het probleem met de bijdrage is natuurlijk dat (er van uitgaande dat het geen afschrikkende werking heeft) 2/3 van degenen die zich aanmelden hun geld verliezen zonder daar voor iets in de plaats te krijgen.
In sommige gevallen wel, in andere gevallen niet. Selecteren op kennis, inzicht en kunde is logisch, dat zou ik geen willekeur noemen. Selecteren op basis van een motivatiebrief of een onbetaalde stage zou ik wel willekeur noemen aangezien dat inderdaad weinig zegt over hoe goed je het gaat doen.quote:Het verandert simpelweg van een loterij waarin iedereen een lot krijgt in slotmachine waar je geld in moet stoppen om een keertje te spelen. Geluk wordt uit het proces gehaald en vervangen door willekeur.
Ik zou daar graag op ingaan maar het is hier teveel offtopic. Trek maar aan de bel als het ergens anders wel hierover gaat.quote:Wat is er overigens zo beangstigend aan stijgende collegegelden?
Eens. Gewoon een toelatingsexamen en verder geen geneuzel.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 18:54 schreef Kassaa het volgende:
Totaal absurde tijd waarin middelbare scholieren al aan CV-building moeten doen om een studie te kunnen doen.
http://www.startpuntradiologie.nl/quote:Op donderdag 16 oktober 2014 18:55 schreef christiman het volgende:
Even iets anders: maandag begin ik met m'n coschappen! Eerst 'n weekje radiologie om erin te komen. Kent iemand nog goede sites met tutorials, quizzen etc. om me voor te bereiden? Naast teamrads, learningradiology en deze, want die ken ik al (aanraders, overigens!)
quote:Op donderdag 16 oktober 2014 19:12 schreef Kassaa het volgende:
[..]
http://www.startpuntradiologie.nl/
www.radiologyassistant.nl
Dank, ik weet wat ik kan doen dit weekendquote:Op donderdag 16 oktober 2014 22:30 schreef dotKoen het volgende:
Radiopaedia.org! En dan Radiology Quizzes | System: Central Nervous System natuurlijk
Radiologie als start van je coschap? Op zich wel relaxt, wij krijgen het nauwelijks en toch wel handig om goed te kunnen.. alleen evt in het 6e jaar als je ervoor zou kiezen. Waar studeer jij en ik neem aan dat je in jaar 4 zit?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:12 schreef christiman het volgende:
[..]
[..]
Dank, ik weet wat ik kan doen dit weekend
Ik zit nu in jaar 5quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 20:29 schreef Turalyon het volgende:
[..]
Radiologie als start van je coschap? Op zich wel relaxt, wij krijgen het nauwelijks en toch wel handig om goed te kunnen.. alleen evt in het 6e jaar als je ervoor zou kiezen. Waar studeer jij en ik neem aan dat je in jaar 4 zit?
Ik denk dat dit een van de beste criteria is, ze zoeken studenten die gemotiveerd zijn en hard kunnen werken. Als je aan topsport hebt gedaan of iets anders op heel hoog niveau, laat dat zien dat je in ieder geval dergelijke competitie aankunt en dat je hard kunt werken.quote:Op zondag 19 oktober 2014 00:02 schreef za18za18 het volgende:
Wat heeft een bijzondere sportprestatie te maken met of iemand een goede arts wordt?
Ik begrijp het (deels). Desalniettemin vind ik dat de motivatie voor een sport niet equivalent is aan de motivatie voor je studie. Dat je gemotiveerd kunt zijn (bij de uitoefening van een sport) betekent niet direct dat je het ook bent/zal zijn tijdens de studie.quote:Op zondag 19 oktober 2014 11:05 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Ik denk dat dit een van de beste criteria is, ze zoeken studenten die gemotiveerd zijn en hard kunnen werken. Als je aan topsport hebt gedaan of iets anders op heel hoog niveau, laat dat zien dat je in ieder geval dergelijke competitie aankunt en dat je hard kunt werken.
Kun je verder niet de zij-instroom proberen ergens?
Je kan er als kandidaatstudent flink wat voordeel mee doen dat er verschillende selectiemethodes bestaan door de juiste uit te kiezen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 11:05 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Ik denk dat dit een van de beste criteria is, ze zoeken studenten die gemotiveerd zijn en hard kunnen werken. Als je aan topsport hebt gedaan of iets anders op heel hoog niveau, laat dat zien dat je in ieder geval dergelijke competitie aankunt en dat je hard kunt werken.
Als je topsport kan combineren met vwo/anders, dan is dat denk ik al genoeg voor goede punten op je CV. Ik bedoel, kijk naar Epke Zonderland. Weet niet of hij door de decentrale is of ingeloot is.quote:Op zondag 19 oktober 2014 11:32 schreef za18za18 het volgende:
[..]
Ik begrijp het (deels). Desalniettemin vind ik dat de motivatie voor een sport niet equivalent is aan de motivatie voor je studie. Dat je gemotiveerd kunt zijn (bij de uitoefening van een sport) betekent niet direct dat je het ook bent/zal zijn tijdens de studie.
Maar goed, ik blijf er bij dat een toelatingsexamen een meer faire kans creëert.
Het zegt toch wel wat als een groot percentage van de Nederlanders die in België het toelatingsexamen doen hem niet halen.
Ik heb nog 1 lotingskans over.. en eigenlijk wil ik die bewaren voor na mijn studie (ik heb nog een jaartje te gaan en dan kan ik ook aan cv-building doen. Ervaring in de zorg heb ik weinig, ander vrijwilligerswerk heb ik wel volop gedaan). Zij-instroom is met name voor mensen met een biomedische achtergrond, in Groningen zag ik dat het evt. voor mij wel mogelijk is.
Ja ach, no hard feelings :-) iedereen heeft zijn plek verdiend. Het is eerder dat ik soms zo teleurgesteld raak in het systeem.quote:Op zondag 19 oktober 2014 14:32 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Als je topsport kan combineren met vwo/anders, dan is dat denk ik al genoeg voor goede punten op je CV. Ik bedoel, kijk naar Epke Zonderland. Weet niet of hij door de decentrale is of ingeloot is.
Ik ben al door de decentrale, dus misschien ben ik biased, maarjah.
Zoals het nu is, vind ik het zo slecht nog niet (de decentrale selectie). Maar aan de andere kant is de centrale loting ook wel op een bepaalde manier eerlijk, misschien zelfs eerlijker dan de decentrale.
Trouwens, is het ingangsexamen in Belgie misschien niet wat voor je? Al eens geprobeerd? Of is het buitenland uitgesloten voor je? Ik kan me namelijk voorstellen dat geneeskunde studeren in een ander land moeilijk is wat betreft verandering van je omgeving.
Niets is eerlijk aan de loting, het is bovendien een sadistisch systeem, als je het al een systeem mag noemen. Niets is sadistischer dan mensen afhankelijk maken van het lot. Het is veel beter om het mensen zelf te laten bepalen of dat ze worden aangenomen of niet, iedereen die minstens VWO-intelligentie heeft heeft het zelf in de hand of dat hij wel of niet geneeskunde kan gaan studeren en ook met een lagere intelligentie kan je je plaatsen via CV-building of topsport of zo. Bij een loting moet je maar afwachten welk getalletje een computer trekt. Niemand heeft daar wat aan en je krijgt bovendien een slechtere matching door de complete willekeur.quote:Op zondag 19 oktober 2014 14:32 schreef DefinitionX het volgende:
Maar aan de andere kant is de centrale loting ook wel op een bepaalde manier eerlijk, misschien zelfs eerlijker dan de decentrale.
Maak je geen illusies: genoeg mensen die het niet hebben verdiend en genoeg mensen die het wel verdienen maar die niet die plek bezetten. Het leven is niet compleet eerlijk, dat kan je beter maar vroeg in de gaten hebben.quote:Op zondag 19 oktober 2014 14:58 schreef za18za18 het volgende:
[..]
Ja ach, no hard feelings :-) iedereen heeft zijn plek verdiend.
Ik heb hier zelf geen mening over maar dat is natuurlijk omdat mensen respect hebben voor topsporters die medailles winnen en omdat we graag hebben dat 'Nederland' medailles wint. Als dit alles is vind ik het niet erg aangezien dit andere studenten niet benadeelt.quote:Van Epke weet ik het ook niet. Maar ik weet wel -voor zover relevant- dat hij speciale regelingen krijgt waardoor hij coschappen maanden kan uitstellen hetzelfde geldt voor zijn tentamens.
Mooi. Het AMC zal vast ook snel die loting compleet afschaffen, ik geeft het nog 1 jaar.quote:Ik heb de percentages er even op nageslagen; iemand die in 2015-2016 zich gaat inschrijven voor de studie Geneeskunde moet het bijna uitsluitend van de decentrale selectie hebben. De landelijke loting bestaat nog slechts voor het AMC (betreft ook een heel laag percentage). Dus de meeste faculteiten hebben al 100 % gekozen voor de decentrale selectie.
Ik ben het met je eens dat de selectie in Nederland nogal amateuristisch verloopt, misschien omdat bepaalde mensen er zodoende voor kunnen zorgen dat hun kinderen en kinderen van vrienden en zo worden toegelaten?quote:Op zondag 19 oktober 2014 00:02 schreef za18za18 het volgende:
Ik las deze discussie en wilde even iets toevoegen. Als je een van de topics van mij hebt gevolgd kon je lezen dat ik eigenlijk al jaren probeer de opleiding binnen te komen. Tegelijkertijd ben ik aan een andere studie begonnen maar hoe zuur is het als het toch niet helemaal is wat je zoekt.
Loting vond ik geen bijster goede methode om de geschikte kandidaten te selecteren. Nu met de invoering van de decentrale selectie voelt het alsof je meer controle hebt over de uitkomst. Maar dan leg ik de nadruk op het woord ''voelt''. Waarom zou je dan denken?
Als ik als bijna- afgestudeerde kijk naar de selectiecriteria dan wordt ik daar niet blij van. En eigenlijk ben ik wel benieuwd of jullie als degenen die de studie volgen, de logica er wel van inzien.
Wat heeft een bijzondere sportprestatie te maken met of iemand een goede arts wordt?
Wat is het idee van ervaring in de gezondheidszorg (terwijl iedereen weet dat de meerderheid het doet om puur toegelaten te worden en er verder geen omkijken naar heeft) ?
En mensen ontwikkelen zich in het leven.. de jonge studenten die nu beginnen kunnen afhaken of helemaal niet zo gemotiveerd zijn. Ik herken(-de) uit mijn omgeving heel erg dat mensen zich blind staarden op de studie geneeskunde (net na de middelbare school), maar er zijn genoeg daarvan die het deden omdat ze goed waren in science based vakken en niet zozeer om het sociale aspect van arts zijn.
Maar goed ik begrijp al wat jullie denken.. Ik ben niet neutraal. En dat klopt. Maar wat ik zeg is wel vanuit een derde persoon, als toeschouwer naar het gehele gebeuren.
Ik zou een toelatingsexamen veel fijner hebben gevonden en zou pleiten voor de afschaffing van de (maar) 3 lotingskansen.
Vooral dat laatste vinden studenten Geneeskunde in het buitenland ontzettend raar.
Ik zeg misschien eerlijker omdat vaak op CV gekeken wordt. De vraag is of er wel op 1 lijn wordt gekeken naar de CV's. De een zou een prestatie misschien anders beoordelen dan een ander. Dat weet ik niet.quote:Op zondag 19 oktober 2014 15:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niets is eerlijk aan de loting, het is bovendien een sadistisch systeem, als je het al een systeem mag noemen. Niets is sadistischer dan mensen afhankelijk maken van het lot. Het is veel beter om het mensen zelf te laten bepalen of dat ze worden aangenomen of niet, iedereen die minstens VWO-intelligentie heeft heeft het zelf in de hand of dat hij wel of niet geneeskunde kan gaan studeren en ook met een lagere intelligentie kan je je plaatsen via CV-building of topsport of zo. Bij een loting moet je maar afwachten welk getalletje een computer trekt. Niemand heeft daar wat aan en je krijgt bovendien een slechtere matching door de complete willekeur.
Los hiervan is het voor mij de vraag of dat die numerus fixus wel nodig is.
De grote slachtoffers van de loting waren die leerlingen die niet voldoende uitblonken om een 8+ te halen maar die wel gemakkelijk zevens haalden en zich zouden plaatsen met een toelatingsexamen. Door pech zakken voor een toelatingsexamen? Alleen als het kantje boord is en dat mag geen probleem zijn, gewoon twee sessies organiseren per jaar zoals in Vlaanderen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 16:47 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Ik zeg misschien eerlijker omdat vaak op CV gekeken wordt. De vraag is of er wel op 1 lijn wordt gekeken naar de CV's. De een zou een prestatie misschien anders beoordelen dan een ander. Dat weet ik niet.
Daarnaast, je zou gewoon pech kunnen hebben bij een decentrale selectie. Een loting bied je dan een extra kans. Iemand die niet door de decentrale komt, zou best een goede arts kunnen worden.
Van "gewoon pech hebben" is juist meer sprake bij de loting dan de decentrale selectie. Daarnaast: op een gegeven moment is het genoeg geweest met het blijven bieden van kansen aan iedereen. Je hebt geen recht om geneeskunde te studeren, dat moet je verdienen. Als je niet bij de beste X hoort, waarom zou je dan toegelaten moeten worden? De voorspellende waarde van zo'n toelatingsexamen is dan wel niet perfect, maar stukken groter dan dat van een willekeurig gegenereerd getal.quote:Op zondag 19 oktober 2014 16:47 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Ik zeg misschien eerlijker omdat vaak op CV gekeken wordt. De vraag is of er wel op 1 lijn wordt gekeken naar de CV's. De een zou een prestatie misschien anders beoordelen dan een ander. Dat weet ik niet.
Daarnaast, je zou gewoon pech kunnen hebben bij een decentrale selectie. Een loting bied je dan een extra kans. Iemand die niet door de decentrale komt, zou best een goede arts kunnen worden.
Het is in zoverre een systeem te noemen daar een gewogen loting (op basis van eindexamencijfers) wordt gehanteerd. Anders dan de decentrale selectie waar naar meerdere variabelen wordt gekeken; relevante zorgervaring, vrijwilligerswerk, topsport, overgangscijfers 5- 6vwo. Met variabelen wordt het lastig als er geen duidelijke normering is en meerdere genodigden aan deze eisen voldoen. De tweede ronde is dan pas een toets (in the end niet vergelijkbaar met de werkelijke kennistoets in België..waar je je tevens kan voorbereiden en het écht in de hand hebt).quote:Op zondag 19 oktober 2014 15:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niets is eerlijk aan de loting, het is bovendien een sadistisch systeem, als je het al een systeem mag noemen. Niets is sadistischer dan mensen afhankelijk maken van het lot. Het is veel beter om het mensen zelf te laten bepalen of dat ze worden aangenomen of niet, iedereen die minstens VWO-intelligentie heeft heeft het zelf in de hand of dat hij wel of niet geneeskunde kan gaan studeren en ook met een lagere intelligentie kan je je plaatsen via CV-building of topsport of zo. Bij een loting moet je maar afwachten welk getalletje een computer trekt. Niemand heeft daar wat aan en je krijgt bovendien een slechtere matching door de complete willekeur.
Los hiervan is het voor mij de vraag of dat die numerus fixus wel nodig is.
Ja ik ken een meisje dat een heel vol cv had, gemiddeld een 7,6 stond en was afgewezen. Uiteindelijk toch nageplaatst via de landelijke loting.quote:Op zondag 19 oktober 2014 16:47 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Ja, je hebt denk ik wel gelijk.quote:Op zondag 19 oktober 2014 17:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Iedereen die niet een vrijstelling van de loting had werd benadeeld door de loting, ook de mensen die statistisch gezien meer kans hadden hierdoor. Het is niet fijn om een speelbal van de wind te zijn, je wil zelf controle hebben over wat er met je gaat gebeuren.
Je mag maar 3 keer meedoen, dus van kansen blijven geven is eigenlijk geen sprake. Je deed ieder jaar mee met zowel de decentrale als de centrale loting. Ik snap echter wel wat je bedoelt.quote:Op zondag 19 oktober 2014 17:37 schreef Adsumnonabsum het volgende:
[..]
Van "gewoon pech hebben" is juist meer sprake bij de loting dan de decentrale selectie. Daarnaast: op een gegeven moment is het genoeg geweest met het blijven bieden van kansen aan iedereen. Je hebt geen recht om geneeskunde te studeren, dat moet je verdienen. Als je niet bij de beste X hoort, waarom zou je dan toegelaten moeten worden? De voorspellende waarde van zo'n toelatingsexamen is dan wel niet perfect, maar stukken groter dan dat van een willekeurig gegenereerd getal.
Juist die leerlingen die zevens haalden werden de lul. Nog minder lotingskansen, want vrijstelling voor iedereen die een 8+ haalde. Zij zouden bij een niet-gewogen loting een grotere kans hebben gehad en zich bij een toelatingsexamen waarschijnlijk plaatsen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 17:58 schreef za18za18 het volgende:
[..]
Het is in zoverre een systeem te noemen daar een gewogen loting (op basis van eindexamencijfers) wordt gehanteerd.
Daarom moet je gewoon een toelatingsexamen doen zoals ze o.a. in België en in de USA doen. Willekeur is niet mogelijk indien het achteraf kan worden ingekeken door de partijen zelf en door onafhankelijke deskundigen. Iets is goed of iets is dat niet, maak meerkeuzevragen en zelfs daar kan niet over worden gediscussieerd. Dan hoef je niet mekkeren over willekeur.quote:Anders dan de decentrale selectie waar naar meerdere variabelen wordt gekeken; relevante zorgervaring, vrijwilligerswerk, topsport, overgangscijfers 5- 6vwo. Met variabelen wordt het lastig als er geen duidelijke normering is en meerdere genodigden aan deze eisen voldoen. De tweede ronde is dan pas een toets (in the end niet vergelijkbaar met de werkelijke kennistoets in België..waar je je tevens kan voorbereiden en het écht in de hand hebt).
Ik vind een mening wat dat betreft (wel leuk om te lezen, daar niet van) niet al te interessant, het gaat er om wat het beste werkt. De meeste mensen hier - ik zelf ook - hebben bovendien een flinke bias.quote:Iedereen heeft recht op zijn/haar eigen mening/voorkeur.
Ik heb die video een aantal jaar geleden gezien. Mooi om te zien.quote:Op zondag 19 oktober 2014 18:06 schreef za18za18 het volgende:
Als we Nederland bijvoorbeeld vergelijken met Amerika (daar heb ik kennissen wonen)..dan is Nederland niet echt het land waar dromen in vervulling gaan.
Ze kennen daar geen X aantal keren dat je maar mag meedoen. Dat betekent dat slimme en gemotiveerde mensen zelfs na een andere studie te hebben genoten succesvol kunnen zijn. Mede door de MCAT (zoals ook Bram_van_loon noemt) en andere toelatingseisen die efficiënter zijn.
Hoewel we vanuit andere posities naar de kwestie kijken ( en ja iedereen is biased, zelfs de leraren op de faculteiten), hebben wij wel dezelfde uitkomst (een toelatingsexamen).quote:
Daarom is zo'n toelatingsexamen een heel erg 'vriendelijk' en rechtvaardig systeem. Ze kijken gewoon naar wat jij op dat moment kan. Zo hoort het!quote:Op zondag 19 oktober 2014 18:06 schreef za18za18 het volgende:
Als we Nederland bijvoorbeeld vergelijken met Amerika (daar heb ik kennissen wonen)..dan is Nederland niet echt het land waar dromen in vervulling gaan.
Ze kennen daar geen X aantal keren dat je maar mag meedoen. Dat betekent dat slimme en gemotiveerde mensen zelfs na een andere studie te hebben genoten succesvol kunnen zijn. Mede door de MCAT (zoals ook Bram_van_loon noemt) en andere toelatingseisen die efficiënter zijn.
That's for sure.. zal wel even duren voordat er weer een verandering wordt doorgevoerd!quote:Op zondag 19 oktober 2014 18:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een beetje jammer van die 'matching' en de plastische chirurgie maar zo hoort het natuurlijk: niet zeuren over de leeftijd, er voor mogen gaan als je dat wil en gelijke kansen krijgen.
Op dat vlak kunnen wij wel wat van de USA leren.
Dat bepalen de faculteiten nu zelf, ze hoeven niet meer naar de overheid te kijken. Misschien gaan ze ook wel wat professioneler werken nu ze iedereen met een decentrale selectie plaatsen. Een toelatingsexamen is dan gemakkelijker dan al die interviews, motivatiebrieven en CV-building.quote:Op zondag 19 oktober 2014 18:16 schreef za18za18 het volgende:
[..]
That's for sure.. zal wel even duren voordat er weer een verandering wordt doorgevoerd!
Ben benieuwd. Ik doe iig pas weer mee in collegejaar 2016-2017quote:Op zondag 19 oktober 2014 18:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat bepalen de faculteiten nu zelf, ze hoeven niet meer naar de overheid te kijken. Misschien gaan ze ook wel wat professioneler werken nu ze iedereen met een decentrale selectie plaatsen. Een toelatingsexamen is dan gemakkelijker dan al die interviews, motivatiebrieven en CV-building.
Als het goede artsen worden, maakt het toch niet uit? Ik snap wel wat je bedoelt.quote:Op zondag 19 oktober 2014 18:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Even wat anders, ik vind het jammer dat er zo veel mensen zijn die enkel geneeskunde willen gaan studeren omdat het een soort van prestigestrijd is geworden (ik heb met geplaatst). Dat mag natuurlijk wel maar het is voor zowel hen als voor de maatschappij jammer aangezien hun kwaliteiten ergens anders beter tot hun recht komen dan in het artsenvak. Laat ik veronderstellen dat relatief veel mensen die een 8+ halen op het VWO (voor natuurkunde en scheikunde) enig talent voor wetenschap hebben. Zijn die beter op hun plaats als arts die toepast of als onderzoeker? Zijn die beter op hun plaats bij geneeskunde of bij bijv. biomedische technologie of chemie. Vrijheid/blijheid maar het lijkt me zonde. Dit wordt trouwens ook als een van de argumenten voor de loting gebruikt door een van de mensen (Ben Wilbrink, zat in de commissie van adviseurs die de gewogen loting bedacht) die had besloten om die loting in te voeren.
In zoverre wel dat zij het meer naar hun zin hadden gehad als ze voor een wetenschappelijke carrière hadden gekozen en dat de maatschappij er meer aan had gehad.quote:Op zondag 19 oktober 2014 18:26 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Als het goede artsen worden, maakt het toch niet uit? Ik snap wel wat je bedoelt.
Sommige dingen zijn wel echt cool, zoals kinderneurochirurg.quote:Op zondag 19 oktober 2014 18:38 schreef Adsumnonabsum het volgende:
Ik twijfelde enorm tussen BMW en geneeskunde, maar uiteindelijk koos ik voor geneeskunde vanuit de gedachte dat je wel onderzoek kunt doen na geneeskunde, maar geen arts kunt worden na BMW.
Ook valt het wel mee hoeveel status artsen nog hebben, toch? Net als de notaris is de arts volgens mij lang niet zo cool meer als een halve eeuw geleden.
Sommige mensen hebben een hekel aan artsen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 19:21 schreef BeyondTheGreen het volgende:
[..]
Sommige dingen zijn wel echt cool, zoals kinderneurochirurg.
Volgens mij zijn er nog altijd mensen die zich blindstaren op de studie (als je net van de middelbare komt). Dat is een van de punten waar ik op wees in een van mijn posts.quote:Op zondag 19 oktober 2014 21:54 schreef eleni19 het volgende:
Ik wil iets over mezelf vertellen, en uitleggen waarom ik tegen de loting ben.
In 2012 ben ik gewoon in 1 keer ingeloot bij het AMC. Ik ben nu derdejaars gnk, en de studie bevalt me van geen kanten. Dit heeft niets met de instelling/curriculum oid te maken, maar het gaat gewoon om de studie zelf. Ik ben zelf nooit echt 'super gemotiveerd' geweest voor geneeskunde, dit komt doordat ik na vwo niet zo goed wist wat ik wou studeren en gewoon direct werd ingeloot voor gnk.
1 & 2e jaar gingen bij mij niet zo goed, je moest echt super veel leren en omdat ik geen motivatie had haalde ik net voldoende/onvoldoende. Het is vooral een stampstudie, ik raakte hierdoor teleurgesteld. Er was namelijk niet echt veel diepgang, en dat is niet fijn als je wetenschappelijk bent ingesteld. Daarnaast vond ik het ook echt ondragelijk door al die practica en verslagen....
Vervolgens had ik besloten om een paar dagen met een arts mee te lopen, zodat ik mijn motivatie weer kon ophalen. Tot mijn grote spijt vond ik dit ook niets, het is niet zozeer de theorie (dat vind ik wel interessant) maar ik voelde gewoon niets voor t 'artsenvak. Soms krijg je het gevoel dat je alleen maar lijstjes (van symptomen, diagnostische onderzoeken, differentiaal diagnoses, medicijnen en bijwerkingen van medicijnen etc,) zit te leren ....
Achteraf, is dit dus geen doordachte studiekeuze geweest. Misschien als er een soort match, selectie, beoordeling etc. was geweest had ik een andere studie gedaan. Misschien was ik er dan wel achtergekomen dat het 'toch niet iets voor mij was'.
Ik ga nu een andere master doen, maar die zijn helaas wel erg beperkt met een bacherlor diploma geneeskunde.
Yep, minstens 1 persoon. Hij heeft een biologische achtergrond (gepromoveerd).quote:Op maandag 20 oktober 2014 00:13 schreef za18za18 het volgende:
Is er trouwens iemand hier die via de zij-instroom is toegelaten?
Daar ben ik wel nieuwsgierig naar
Goodnight!
Een 7,3 voor het VWO is bovendien best netjes, zeker als je het zonder inspanning haalde. Ik ga er van uit dat hij met de onafgeronde cijfers voor de SO's en CE's rekent. Koen zou zich gemakkelijk hebben geplaatst met allerlei vormen van decentrale selectie, daar heb je echt geen imposant extracurriculair CV voor nodig.quote:Op zondag 19 oktober 2014 23:57 schreef Adsumnonabsum het volgende:
Mijn cijfers stelden ook weinig voor en mijn CV nog minder, maar ik ben wel door de decentrale selectie gekomen omdat er daar bij mij niet op geselecteerd werd. Als ik je verhaal hoor denk ik dat jij makkelijk door dezelfde selectie gekomen was. Het is niet zo dat het enige alternatief voor loting selectie op basis van CV en vwo-cijfers is, en een decentrale selectie brengt dan ook niet noodzakelijk de nadelen die je noemt met zich mee.
Dit is puur koffiedik kijken: je kan niet nu zeggen c.q. voorspellen hoe erg de artsen/geneeskundestudenten met hoge cijfers voor de exacte vakken op het VWO het naar hun zin zouden hebben gehad als ze voor een meer wetenschappelijke carrière hadden gekozen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 18:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In zoverre wel dat zij het meer naar hun zin hadden gehad als ze voor een wetenschappelijke carrière hadden gekozen en dat de maatschappij er meer aan had gehad.
Voor zeer weinig opleidingen heb je een imposant extracurriculair CV voor nodig.quote:Op maandag 20 oktober 2014 04:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een 7,3 voor het VWO is bovendien best netjes, zeker als je het zonder inspanning haalde. Ik ga er van uit dat hij met de onafgeronde cijfers voor de SO's en CE's rekent. Koen zou zich gemakkelijk hebben geplaatst met allerlei vormen van decentrale selectie, daar heb je echt geen imposant extracurriculair CV voor nodig.
Gewoon een toelatingsexamen doen voor het inhoudelijke aspect, verder na het eerste jaar doorselecteren op basis van een praktische stage. Oh ja, en een goede aansluiting met andere opleidingen verzorgen zodat die mensen die meer interesse hebben in wetenschap (meer richting techniek en chemie) maar die toch voor geneeskunde kozen dat gaan doen wat beter bij hen past.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 17:33 schreef netchip het volgende:
[..]
Voor zeer weinig opleidingen heb je een imposant extracurriculair CV voor nodig.Zelfs in de VS vragen ze dat niet, ze gebruiken het als hulpmiddel om te kijken of jij a) slim genoeg bent b) interesse in de studie hebt c) bij de universiteit past. Bij MIT, weet ik bijvoorbeeld, hechten ze veel waarde aan robotica en dingen die je zelf gemaakt hebt. Ze zoeken daar naar mensen die én slim zijn, én ook praktisch handig zijn.
Voor geneeskunde is er vast ook wel zoiets te verzinnen.
Als je echt onderzoek wil doen dan ga je toch ander werk moeten doen dan wat een gewone arts doet (meer uitvoerend werk, al is het uitvoerend werk op een hoger niveau). Het kan natuurlijk best dat zo iemand graag met mensen werkt en zo en uiteindelijk gelukkig wordt als arts maar het is geen ideale matching, hierbij aantekenende dat die matching altijd een gok is en dat het slechts gaat om het vergroten van de kans dat het past.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 17:16 schreef christiman het volgende:
[..]
Dit is puur koffiedik kijken: je kan niet nu zeggen c.q. voorspellen hoe erg de artsen/geneeskundestudenten met hoge cijfers voor de exacte vakken op het VWO het naar hun zin zouden hebben gehad als ze voor een meer wetenschappelijke carrière hadden gekozen.
Ik heb er geen bezwaart tegen in die zin dat je op motivatie selecteert en dat ze er tenminste wat van leren. Ik zou echter eerder kiezen voor een goed theoretisch toelatingsexamen wat veel verder gaat dan de VWO-stof en alleen daarop selecteren. Maak het van mij part dusdanig dat je een vrijstelling kan krijgen voor een aantal vakken (celbiologie en anatomie bijvoorbeeld).quote:Laat ik de discussie nog een andere wending geven: wat vinden jullie van buitenschoolse projecten als Junior med school van het Erasmus MC? Kort samengevat: een programma van onderwijs en "wetenschappelijk" onderwijs vanaf de zomervakantie tussen V4 en V5 t/m halverwege V6, met o.a. 6 weken vakantie inleveren om onderwijs te volgen (2 weken in de eerste zomervakantie) of onderzoek te doen in het Erasmus MC (4 weken in de tweede zomervakantie). Nu succesvolle deelname aan dit project verdient de deelnemer zijn/haar plaats voor geneeskunde in Rotterdam.
DAt vind ik dan weer een slechte zaak: teveel een bias richting sociaal(economisch) milieu. Zeker op die jonge leeftijd. De hoogte van de cijfers is trouwens erg betrekkelijk, dat kan tot 2 punten verschillen tussen 2 scholen/leraren (gebleken uit statistisch onderzoek van/onder Donkers). Gewoon iedereen toelaten die het wil doen en die een VWO-opleiding volgt. Oh ja, er is nog een bias-probleem, namelijk dat je stapelaars uitsluit.quote:De selectie voor dit project is redelijk pittig: een sollicitatiebrief incl. cijferlijst, samen met een interview met twee docenten van het Erasmus MC.
Wat is er lastig aan?quote:Op woensdag 22 oktober 2014 17:16 schreef christiman het volgende:
Daarentegen zeg ik niet dat ik volmondig een voorstander ben van de decentrale selectie in haar huidige vorm, om redenen die anderen ook al genoemd hebben. Maar hoe het dan precies wel moet, is lastig: op elk systeem is wel wat aan te merken, zeker door diegenen door door het systeem worden benadeeld
Hierbij neem je aan dat iemand die goed is in natuurkunde en scheikunde ook automatisch echt graag zelf onderzoek wil gaan doen, maar dat verband vind ik niet zo sterk.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 17:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je echt onderzoek wil doen dan ga je toch ander werk moeten doen dan wat een gewone arts doet (meer uitvoerend werk, al is het uitvoerend werk op een hoger niveau). Het kan natuurlijk best dat zo iemand graag met mensen werkt en zo en uiteindelijk gelukkig wordt als arts maar het is geen ideale matching, hierbij aantekenende dat die matching altijd een gok is en dat het slechts gaat om het vergroten van de kans dat het past.
Grootste nadeel van een theoretisch toelatingsexamen is dat je de motivatie niet meeneemt, terwijl je het met me eens was dat het ergens goed is om ook op motivatie te selecteren. Ik denk namelijk dat, in tegenstelling tot de tweedeling tussen studiebollen en niet-studiebollen, de kans wél groter is dat iemand die intrinsiek gemotiveerd is een goede arts wordt.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 17:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat is er lastig aan?
Op basis van effectief naar minder effectie is het zeer duidelijk wat op 1 en 2 staat.
1. selectie tijdens de opleiding
2. selectie op basis van een theoretisch toelatingsexamen
Daaronder komt de rest (cijfers, vooropleiding, interview, CV, ...)
De cijfers wijzen het gewoon uit, die voor België kan je bijvoorbeeld zelf opzoeken, na de invoering van het toelatingsexamen steeg het slagingspercentage fors (van 50-60% naar >90%)
Ja, een goede studiebol wordt niet automatisch een goede arts maar dat geldt net zo goed voor de niet-studiebollen.
Of dat je voor 1 of 2 kiest is een centenkwestie, 1 is duurder. Dus is 2 het logische resultaat en inderdaad, bijna overal in de wererld kiezen ze op de een of andere manier voor 2 als er wordt geselecteerd. Alleen in Nederland doen wij weer eigenwijs en moeten wij weer opnieuw zelf het wiel uitvinden terwijl ze dat elders in de wereld al hebben gedaan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat is dus waarom ik het lastig noem om het "ideale" selectiesysteem te ontwerpen![]()
Wat wil je precies weten?quote:Op maandag 20 oktober 2014 00:13 schreef za18za18 het volgende:
Is er trouwens iemand hier die via de zij-instroom is toegelaten?
Daar ben ik wel nieuwsgierig naar
Goodnight!
Dat sowieso! je kan zo goed (denken te) selecteren, maar het moet altijd nog uit de praktijk blijken, wie de "juiste" eigenschappen zal hebben om een goede arts te worden/zijnquote:Op woensdag 22 oktober 2014 20:11 schreef June. het volgende:
Maar uiteindelijk weet je toch pas echt of je een goede dokter kunt worden als je bij je coschappen aan beland..
Daar is geen discussie over (dat geldt natuurlijk voor veel vakken, ook voor bijv. ingenieurs). Er is echter geen reden om aan te nemen dat een groter percentage van de mensen die lagere cijfers haalt geschikt is. Het is de kansrekening waar het om gaat. Min of meer. Sterker nog, de groep die hogere cijfers haalt zal waarschijnlijk een groter percentage geschikte mensen leveren aangezien kennis en inzicht belangrijker componenten zijn voor geschiktheid, niet de enige componenten (verre van) maar wel essentiële.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 20:11 schreef June. het volgende:
Maar uiteindelijk weet je toch pas echt of je een goede dokter kunt worden als je bij je coschappen aan beland..
Een beduidend groter deel maar waarschijnlijk lang niet iedereen nee. Ik had het echter niet alleen over onderzoek doen, iemand die wetenschap interessant vindt kan op zijn honger blijven zitten wanneer hij iets studeert waarbij hij toch meer 'encyclopedisch' leert. Geen commentaar op het feit dat je bij geneeskunde op die manier moet leren (het is belangrijk!) maar als jij meer geïnteresseerd in de mechanismes dan in allerlei feitjes dan is het niet een optimale fit.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 18:00 schreef christiman het volgende:
[..]
Hierbij neem je aan dat iemand die goed is in natuurkunde en scheikunde ook automatisch echt graag zelf onderzoek wil gaan doen, maar dat verband vind ik niet zo sterk.
Hier ben ik het zeer sterk mee oneens! Je selecteert juist wel op motivatie met een toelatingsexamen, in ieder geval als het niveau dusdanig is dat je je goed moet voorbereiden. Jij denkt toch niet dat enkel de slimste mensen zich plaatsen op die manier? Het gaat juist om de combinatie van intelligentie, motivatie en doorzettingsvermogen. Ben je slim dan heb je een groot voordeel maar ben je wat minder slim dan plaats je je nog altijd als je je goed voorbereidt. Dat is juist een van de mooie elementen aan dit systeem: naast de grote betrouwbaarheid van de selectie en het feit dat leeftijd, het verleden en het CV geen relevante factoren zijn.quote:Grootste nadeel van een theoretisch toelatingsexamen is dat je de motivatie niet meeneemt, terwijl je het met me eens was dat het ergens goed is om ook op motivatie te selecteren.
Jij overweegt om in de USA te gaan werken?quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:40 schreef Merel1808 het volgende:
Om eens een nieuw onderwerp aan te snijden; heeft iemand van jullie ervaring met het USMLE step 1-examen?
Vooralsnog niet, maar het AMC betaalt 1 van de examens en ik heb nog wat tijd te slijtenquote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij overweegt om in de USA te gaan werken?
Wat is de adder? Het AMC betaalt dat niet zonder dat het daar zelf belang bij heeft, neem ik aan.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:48 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Vooralsnog niet, maar het AMC betaalt 1 van de examens en ik heb nog wat tijd te slijten
Toegegeven: het zijn veel feitjes, maar vergeet niet dat artsen ook veel kennis hebben over (patho)fysiologische mechanismen. Sterker nog: in het onderwijs wordt vaak ook gedemonstreerd hoe je de ziekte beter kunt begrijpen, als je het gezonde mechanisme kent en waardoor en hoe dit leidt tot de ziekte. Ikzelf ben veel beter in deze mechanismen begrijpen dan door de feitjes 'domweg' uit m'n hoofd te leren.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Geen commentaar op het feit dat je bij geneeskunde op die manier moet leren (het is belangrijk!) maar als jij meer geïnteresseerd in de mechanismes dan in allerlei feitjes dan is het niet een optimale fit.
Mwah, licencing in the US is een stuk moeilijker dan in Nederland (USMLE stap 1-3 en vervolgens medical boards per staat). Ik geloof wel dat ze daar kunnen garanderen dat alle afgestudeerden eenzelfde voldoende niveau hebben.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Trouwens, in Nederland hebben wij toch niet zo'n test voor buitenlandse artsen? Enkel naar het land kijken is niet altijd genoeg. Zo zou ik er niet gerust op zijn dat elke universiteit in de USA volstaat voor het artsenvak.
Het AMC laat mij 11 maanden wachten middenin mijn studie, ze moeten toch iets doen om ons zoet te houden.. En ze hebben als doelstelling 80% van de studenten naar het buitenland te sturen, daar sluit dit wel bij aan.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat is de adder? Het AMC betaalt dat niet zonder dat het daar zelf belang bij heeft, neem ik aan.
Trouwens, in Nederland hebben wij toch niet zo'n test voor buitenlandse artsen? Enkel naar het land kijken is niet altijd genoeg. Zo zou ik er niet gerust op zijn dat elke universiteit in de USA volstaat voor het artsenvak.
Jawel maar de nadruk is anders. Dat is voor veel mensen prima maar als jij het type mens bent die het totaal niet interessant vindt dat anbioticum A, B of C wordt voorgeschreven bij pathologie Y dan is het een koude douche als je voor 200 ziektes dit moet leren en nergens wordt uitgelegd wat de motivatie is (of summier). Andersom als ze de stappen van een mechanisme uitleggen maar regelmatig iets overslaan of halverwege stoppen dan zit je op je honger. Natuurlijk is het geen alles of niets fenomeen met een discrete grens. Ik vind trouwens dat bij een geneeskunde-opleiding de feitjeskennis een grote prioriteit moet zij. Naast inzicht natuurlijk, het is en/en, niet of/of.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:56 schreef christiman het volgende:
[..]
Toegegeven: het zijn veel feitjes, maar vergeet niet dat artsen ook veel kennis hebben over (patho)fysiologische mechanismen. Sterker nog: in het onderwijs wordt vaak ook gedemonstreerd hoe je de ziekte beter kunt begrijpen, als je het gezonde mechanisme kent en waardoor en hoe dit leidt tot de ziekte. Ikzelf ben veel beter in deze mechanismen begrijpen dan door de feitjes 'domweg' uit m'n hoofd te leren.
Dit probleem speelt al langer in de Randstad. Ken genoeg collega's die al meer dan een half jaar geleden zijn afgestudeerd en nog geen baan hebben. Er zijn gewoon steeds minder ANIOS plekken, terwijl er genoeg werk is.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 18:49 schreef christiman het volgende:
Zware tijden voor basisartsen
Beroepskeuze van studenten tegen het licht
Slecht nieuws voor de huidige coassistenten/masterstudenten, of denken jullie dat dit probleem over niet al te lange tijd zal verbeteren? Of verwachten jullie dat net afgestudeerde artsen tactisch gaan kiezen en dat het (nu nog) overschot van opleidingsplaatsen bij bepaalde specialismen zo worden opgevuld?
Oh, en ik zou graag een zakboekje willen voor mijn coschap interne, maar ik twijfel tussen de leidraad, het Oxford handbook of clinical medicine en het compendium differentiële diagnostiek. Wie gebruikt(e) welk zakboekje en welke raden jullie aan?
Ik heb de Oxford, vind ik een erg handig en duidelijk boekje.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 18:49 schreef christiman het volgende:
Zware tijden voor basisartsen
Beroepskeuze van studenten tegen het licht
Slecht nieuws voor de huidige coassistenten/masterstudenten, of denken jullie dat dit probleem over niet al te lange tijd zal verbeteren? Of verwachten jullie dat net afgestudeerde artsen tactisch gaan kiezen en dat het (nu nog) overschot van opleidingsplaatsen bij bepaalde specialismen zo worden opgevuld?
Oh, en ik zou graag een zakboekje willen voor mijn coschap interne, maar ik twijfel tussen de leidraad, het Oxford handbook of clinical medicine en het compendium differentiële diagnostiek. Wie gebruikt(e) welk zakboekje en welke raden jullie aan?
Omdat ze goedkoper zijn?quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 16:43 schreef christiman het volgende:
Ja, dat snap ik dus niet goed. Had het er gisteren nog over met een arts-assistent, die diensten draaien van 17:00 - 08:00 uur. Toen dacht ik: waarom de arts-assistenten zo belasten, terwijl er goed mensen thuis zitten die aan het werk willen?
Je snapte m'n punt niet. Waarom moet een arts-assistent per se van die lange diensten draaien? Als je de diensten (en meer i.h.a. werktijden) wat korter maakt, kun je het "vrijgekomen werkaanbod" opvullen met afgestuurde artsen die nu nog thuis zitten. Zo verdeel je het werk beter, daalt de werkdruk en werkloosheid en is de kans op medische fouten lager.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 17:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Omdat ze goedkoper zijn?
Bedrijven, wat ziekenhuizen zijn (of dat je het leuk vindt of niet), benutten de speelruimte die ze krijgen. Het is aan de overheid om die speelruimte af te bakenen. Dat is de kern van een markteconomie zoals wij die hebben. Als er goede meningen zijn dat het schadelijk is voor de gezondheidszorg dat arts-assistenten zulke belachelijk lange diensten draaien dan is het aan de overheid om dat te verbieden, verwacht niet van bedrijven dat die braaf gaan zijn omdat het zo hoort.
Een co-genoot van mij heeft 'm ook, hij ziet er inderdaad heel handig uit! Ik kon alleen geen goede DD rijtjes vinden, terwijl ik dat ook wel fijn vind naast alle achtergrondinformatiequote:Op zaterdag 25 oktober 2014 17:02 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Ik heb de Oxford, vind ik een erg handig en duidelijk boekje.
Wat voor vragenlijsten zoek je precies?quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 17:07 schreef Njosnavelin het volgende:
Weet iemand hier of er een database is met nederlandstalige medische vragenlijsten?
DD lijstjes staan er volgens mij inderdaad niet in..quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 17:36 schreef christiman het volgende:
[..]
Een co-genoot van mij heeft 'm ook, hij ziet er inderdaad heel handig uit! Ik kon alleen geen goede DD rijtjes vinden, terwijl ik dat ook wel fijn vind naast alle achtergrondinformatie
[..]
Wat voor vragenlijsten zoek je precies?
Ik snapte jouw punt heel erg goed. Ik denk dat jij wat naïef bent m.b.t. de ziekenhuisbesturen. Die kijken naar het kostenplaatje en bij mijn weten is het goedkoper om die arts-assistent langere diensten te laten draaien dan om meer 'volwaardige' artsen in te zetten. Een ziekenhuis wordt gerund zoals elk ander bedrijf, het gaat om de poen. Het is aan de overheid om de grenzen te stellen, bedrijven zullen dat niet uit zichzelf doen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 17:34 schreef christiman het volgende:
[..]
Je snapte m'n punt niet. Waarom moet een arts-assistent per se van die lange diensten draaien? Als je de diensten (en meer i.h.a. werktijden) wat korter maakt, kun je het "vrijgekomen werkaanbod" opvullen met afgestuurde artsen die nu nog thuis zitten. Zo verdeel je het werk beter, daalt de werkdruk en werkloosheid en is de kans op medische fouten lager.
Ah, chill dat jij wel weet hoe een ziekenhuisbestuur werkt!quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 17:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik snapte jouw punt heel erg goed. Ik denk dat jij wat naïef bent m.b.t. de ziekenhuisbesturen. Die kijken naar het kostenplaatje en bij mijn weten is het goedkoper om die arts-assistent langere diensten te laten draaien dan om meer 'volwaardige' artsen in te zetten. Een ziekenhuis wordt gerund zoals elk ander bedrijf, het gaat om de poen. Het is aan de overheid om de grenzen te stellen, bedrijven zullen dat niet uit zichzelf doen.
Mijn punt was dus dat die logica van jou - die ongetwijfeld de meeste mensen hebben die hier reageren - voor die besturen niet interessant of relevant is, daar gaat het hen namelijk niet om. Zij kijken naar de kosten en de opbrengsten.
Dat verschilt van ziekenhuis tot ziekenhuis, ik wou jou slechts wijzen op de naïviteit van jouw aanname dat een ziekenhuisbestuur wel eventjes artsen zou inhuren in plaats van assistent-artsen omdat dat de kwaliteit ten goede zou komen en/of de werkeloosheid zou beperken door er op te wijzen dat het kostenplaatje ook een belangrijk argument is voor dat ziekenhuisbestuur. Aangezien jij dit blijkbaar niet volgde - gezien jouw gedachte dat ik het anders interpreteerde dan dat ik het interpreteerde (precies zoals jij het bedoelde) - heb ik het nader toegelicht. Ik stel niet dat elk ziekenhuisbestuur zo handelt, ik wijs er op dat dit een aannemelijk scénario is. Een ziekenhuis is gewoon een bedrijf, je moet niet verwachten dat dat met nobelere motieven wordt gerund dan eender wat voor ander bedrijf. Je kan dan beter bij de overheid aandringen op het beter afbakenen van de speelruimte die zo'n soort bedrijf krijgt.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 18:15 schreef christiman het volgende:
[..]
Ah, chill dat jij wel weet hoe een ziekenhuisbestuur werkt!
Dat verklaart alleen niet waarom verpleegkundigen, poli-assistenten, fysiotherapeuten en receptionisten wel kortere diensten hebben en wel altijd stipt op tijd naar huis gaan. Het is ook gewoon de cultuur die er heerst onder artsen, je moet je uit de naad werken anders heb je blijkbaar geen hart voor de patiënt.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 17:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik snapte jouw punt heel erg goed. Ik denk dat jij wat naïef bent m.b.t. de ziekenhuisbesturen. Die kijken naar het kostenplaatje en bij mijn weten is het goedkoper om die arts-assistent langere diensten te laten draaien dan om meer 'volwaardige' artsen in te zetten. Een ziekenhuis wordt gerund zoals elk ander bedrijf, het gaat om de poen. Het is aan de overheid om de grenzen te stellen, bedrijven zullen dat niet uit zichzelf doen.
Mijn punt was dus dat die logica van jou - die ongetwijfeld de meeste mensen hebben die hier reageren - voor die besturen niet interessant of relevant is, daar gaat het hen namelijk niet om. Zij kijken naar de kosten en de opbrengsten.
Dat bedoelt hij volgens mij niet. Ik denk dat hij bedoelt dat je liever 2 anios beide een dienst van 8 uur laat werken dan 1 anios een dienst van 16 uur.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 18:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat verschilt van ziekenhuis tot ziekenhuis, ik wou jou slechts wijzen op de naïviteit van jouw aanname dat een ziekenhuisbestuur wel eventjes artsen zou inhuren in plaats van assistent-artsen omdat dat de kwaliteit ten goede zou komen en/of de werkeloosheid zou beperken door er op te wijzen dat het kostenplaatje ook een belangrijk argument is voor dat ziekenhuisbestuur. Aangezien jij dit blijkbaar niet volgde - gezien jouw gedachte dat ik het anders interpreteerde dan dat ik het interpreteerde (precies zoals jij het bedoelde) - heb ik het nader toegelicht. Ik stel niet dat elk ziekenhuisbestuur zo handelt, ik wijs er op dat dit een aannemelijk scénario is. Een ziekenhuis is gewoon een bedrijf, je moet niet verwachten dat dat met nobelere motieven wordt gerund dan eender wat voor ander bedrijf. Je kan dan beter bij de overheid aandringen op het beter afbakenen van de speelruimte die zo'n soort bedrijf krijgt.
Uit dit stuk maak ik alleen nog maar een keer op dat jij nog steeds niet helemaal snapt waar ik op doelquote:Op zaterdag 25 oktober 2014 18:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat verschilt van ziekenhuis tot ziekenhuis, ik wou jou slechts wijzen op de naïviteit van jouw aanname dat een ziekenhuisbestuur wel eventjes artsen zou inhuren in plaats van assistent-artsen omdat dat de kwaliteit ten goede zou komen en/of de werkeloosheid zou beperken door er op te wijzen dat het kostenplaatje ook een belangrijk argument is voor dat ziekenhuisbestuur. Aangezien jij dit blijkbaar niet volgde - gezien jouw gedachte dat ik het anders interpreteerde dan dat ik het interpreteerde (precies zoals jij het bedoelde) - heb ik het nader toegelicht. Ik stel niet dat elk ziekenhuisbestuur zo handelt, ik wijs er op dat dit een aannemelijk scénario is. Een ziekenhuis is gewoon een bedrijf, je moet niet verwachten dat dat met nobelere motieven wordt gerund dan eender wat voor ander bedrijf. Je kan dan beter bij de overheid aandringen op het beter afbakenen van de speelruimte die zo'n soort bedrijf krijgt.
Kijk, jij snapt mij tenminste!quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 18:24 schreef Asgard het volgende:
[..]
Dat bedoelt hij volgens mij niet. Ik denk dat hij bedoelt dat je liever 2 anios beide een dienst van 8 uur laat werken dan 1 anios een dienst van 16 uur.
Oké, dan had ik je inderdaad verkeerd begrepen. Tja, dat lijkt inderdaad vreemd.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 18:27 schreef christiman het volgende:
[..]
Uit dit stuk maak ik alleen nog maar een keer op dat jij nog steeds niet helemaal snapt waar ik op doelmaar bedankt voor jouw gedachten over ziekenhuisbestuur
[..]
Kijk, jij snapt mij tenminste!
Ik vind het echt een false incentive dat overwerken de norm is, en dat arts-assistenten het zonder aarzeling diensten draaien van 16 uur. Mijns inziens staat veel overwerken niet gelijk aan meer hart hebben voor de patiënten. Sterker nog, ik denk oprecht dat de zorg er baat bij zou hebben als de diensten gelijkmatiger werden verdeeld over de arts-assistenten. Ik zeg niet dat arts zijn een nine-to-five job moeten worden, maar dubbele diensten (in termen van verpleegkundigen en werktijden van andere beroepen) draaien is wel heel extreem.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 18:24 schreef Asgard het volgende:
[..]
Dat verklaart alleen niet waarom verpleegkundigen, poli-assistenten, fysiotherapeuten en receptionisten wel kortere diensten hebben en wel altijd stipt op tijd naar huis gaan. Het is ook gewoon de cultuur die er heerst onder artsen, je moet je uit de naad werken anders heb je blijkbaar geen hart voor de patiënt.
Ik denk dat de meeste jonge artsen (in spe), zeker na de co-schappen waar je tijdens je dagdienst regelmatig de nacht, dag en avondploeg van de verpleging langs ziet komen, het niet erg vind om over te werken. Maar probleem is dat het gewoon de norm is om over te werken. (Gelukkig al veel minder dan vroeger, maar nog steeds niet ideaal)
Probleem is dat als je 2 aniossen aanneemt er altijd meer kosten bijkomen dan als er 1 anios hetzelfde werk doet. Verplichte cursussen bijvoorbeeld. Verder zitten aniossen niet continue in de dienst en krijg je een contract per maand voor zoveel uur. Roostertechnisch is dat dus lastig als dat 2 aniossen gaan worden.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 18:46 schreef christiman het volgende:
[..]
Ik vind het echt een false incentive dat overwerken de norm is, en dat arts-assistenten het zonder aarzeling diensten draaien van 16 uur. Mijns inziens staat veel overwerken niet gelijk aan meer hart hebben voor de patiënten. Sterker nog, ik denk oprecht dat de zorg er baat bij zou hebben als de diensten gelijkmatiger werden verdeeld over de arts-assistenten. Ik zeg niet dat arts zijn een nine-to-five job moeten worden, maar dubbele diensten (in termen van verpleegkundigen en werktijden van andere beroepen) draaien is wel heel extreem.
Wat ik daarnaast ook erg vind is dat co-assistenten niet durven aan te geven dat ze eigenlijk naar huis willen/moeten/horen te gaan, omdat zij dan bang zijn voor een negatieve beoordeling. De afhankelijke relatie met je begeleider kun je nooit tegengaan, maar door de hiërarchie wordt deze afhankelijkheid nog veel groter.
Maar nee, ik ben niet zo naïef dat ik denk dat dit zo maar te veranderen is, omdat een aantal mensen hier deze mening hebben.
Tot zo ver mijn betoog over werktijden van arts(-assistent)en
Kennis en inzicht zijn twee hele verschillende dingen. Ik ken studenten die cum laude de bachelor doorkwamen maar faalden tijdens de coschappen omdat ze de kennis niet konden linken aan het klinisch redeneren..quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar is geen discussie over (dat geldt natuurlijk voor veel vakken, ook voor bijv. ingenieurs). Er is echter geen reden om aan te nemen dat een groter percentage van de mensen die lagere cijfers haalt geschikt is. Het is de kansrekening waar het om gaat. Min of meer. Sterker nog, de groep die hogere cijfers haalt zal waarschijnlijk een groter percentage geschikte mensen leveren aangezien kennis en inzicht belangrijker componenten zijn voor geschiktheid, niet de enige componenten (verre van) maar wel essentiële.
Die eerste fout is erg slordig aangezien je ziet dat dat ding niet symmetrisch is, je zou verwachten dat de actrice daar ook even naar kijkt en dat zij het vraagt op het moment dat ze niet zeker is, al lijkt het mij redelijk voor zich sprekend hoe om het moet als je het even uitprobeert en waarneemt dat het een toch wat beter aansluit bij de ruimtelijke oriëntatie van je externe gehoorgang dan het ander.quote:Op maandag 27 oktober 2014 22:03 schreef Pluizel het volgende:
Even iets heeeeeeel anders. Ik heb weer een nieuwe frats in de categorie "filmmakers-weten-niet-hoe-dokteren-werkt" ontdekt, uiteraard uit grey's anatomy. Naast de 'thoraxchirurg" met stethoscoop achterstevoren in de oren (dat komt te vaak voor) zag ik nu iemand die kon kreunen terwijl hij geïntubeerd was
Die blijkbaar niet bij elke fase van het opnemen goed opletten of dat alles goed gaat.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 22:23 schreef Pluizel het volgende:
Ze hebben daar gewoon medical advisors in dienst he?
quote:Op woensdag 29 oktober 2014 00:18 schreef Asgard het volgende:
Geneeskunde in Rotterdam op de eerste plaats in de keuzegids Universiteiten 2015.
[ afbeelding ]
Maar volgens mij wint Groningen en Nijmegen met de voortgangstoetsenquote:Op woensdag 29 oktober 2014 15:48 schreef christiman het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis is dit het derde jaar op rij
Dit is dan ook het resultaat van een enquête. Alleen de laatste kolom betreft een beoordeling door een niet-student en daar scoort iedereen gelijk (op de UvA na). Instellingen die hier hoog scoren hebben tevreden studenten, maar dat betekent niet dat de artsen die daar afstuderen beter zijn. Het is alleen goed voor de studiekeuze, waar de tevredenheid van studenten juist erg belangrijk is.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 19:38 schreef June. het volgende:
[..]
Maar volgens mij wint Groningen en Nijmegen met de voortgangstoetsenZegt volgens mij dus ook niks.
Ik denk niet dat je met de huidige onderzoeksopzet überhaupt kunt meten welke faculteit de beste artsen aflevert, omdat er bij mijn weten nu (nog) geen onderzoek gedaan wordt naar de kennis en competenties van de net afgestudeerde artsen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 20:36 schreef Adsumnonabsum het volgende:
[..]
Instellingen die hier hoog scoren hebben tevreden studenten, maar dat betekent niet dat de artsen die daar afstuderen beter zijn.
Daar kan Rotterdam zich niet mee meten, omdat wij geen VGT hebbenquote:Op woensdag 29 oktober 2014 19:38 schreef June. het volgende:
[..]
Maar volgens mij wint Groningen en Nijmegen met de voortgangstoetsenZegt volgens mij dus ook niks.
Bron?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 20:36 schreef Adsumnonabsum het volgende:
[..]
Nijmegen heeft natuurlijk de beste uni, dat weet iedereen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |