# 'Ze willen ons hele feest afpakken.' Zelfs de grootste Black Panther-Kill Whitey-achtige zwarte Nederlander heb ik nooit iets horen zeggen over het feest afschaffen. Het gaat om de aanpassing van één detail.
# 'Ik word weggezet als een racist omdat ik altijd Sinterklaas heb gevierd.' Niet Zwarte Piet was racistisch bedoeld, ik ben ervan overtuigd dat bijna niemand die gedachte erbij had. Wat wel racistisch is, en veruit het onthullendst: de Hollandse reacties op de aanmerkingen op hun Zwarte Piet. Dat er niets racistisch mee werd bedoeld, betekent overigens niet dat het niet als zodanig kon worden ervaren door zwarte Nederlanders.
# 'En straks mag het paard van Sinterklaas niet meer wit zijn en de smurfen niet meer blauw.' En: vul hier nog honderd ludieke voorbeelden in. Voor het paard, de smurfen en de honderd andere voorbeelden geldt: zij zijn niet naar ons land gekomen als gevolg van de Nederlandse slavernij vanuit Afrika.
# 'Ik heb een Surinaamse vriend en die vindt het helemaal niet erg.' Ik vermoed dat ik meer Surinaamse vrienden heb en allemaal verzekeren ze me: een grote meerderheid van ons wil een Piet die niet zwart is.
# 'Het is alleen Amsterdams, in de rest van Nederland bestaat het probleem niet.' Vrijwel alle media zitten in Amsterdam, dat is iets anders dan dat de aversie buiten die stad niet bestaat. Zwarte Nederlanders wonen door het hele land.
# 'Een minderheid verpest het feest nu voor de meerderheid.' Grofweg zijn er een half miljoen Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders. En zestien miljoen Nederlanders met een andere afkomst. Zwarte Nederlanders zijn per definitie een minderheid. Dat de meerderheid in absolute aantallen uit meer Nederlanders bestaat, betekent niet dat ze om die reden automatisch gelijk hebben.
# 'Syrië is veel erger.' Dat klopt. Ebola, Gaza en Oekraïne zijn ook erger. Maar wij leven in Nederland en hier kunnen we nu iets aan veranderen.
# 'Het zou een kinderfeest moeten zijn.' Dat klopt. Voor alle Nederlandse kinderen. En dat is het nu niet.
# 'Op straat word ik ook wel eens uitgemaakt voor kaaskop en daar zeur ik toch ook niet over?' Voor kaaskop worden uitgemaakt is niet een jaarlijks nationaal kinderfeest waar geen Nederlander onderuit kan. Ook heeft het een andere historische betekenis dan zwart geschminkte mensen die de knecht spelen van een blanke man met een witte baard.
# 'Ik heb het uitgezocht en de Sinterklaastraditie komt uit Spanje / Duitsland / Timboektoe en het heeft niets te maken met slavernij of mensen met een zwarte huidskleur.' De ontstaansgeschiedenis is niet relevant. Het enige relevante punt: honderdduizenden zwarte Nederlanders krijgen een onprettig gevoel bij zwart geschminkte mensen die de knecht spelen.
# 'Straks komen ze met nog meer onzin aanzetten die ze willen veranderen.' Dat er Surinaamse/Antilliaanse/Marokkaanse Nederlanders bestaan die de hele dag bezig zijn met subsidie aanvragen en racisme! roepen, betekent niet dat Zwarte Piet niet smakeloos en niet meer van deze tijd is.
# 'Straks komen ze met nog meer onzin aanzetten die ze willen veranderen.' Dat er Surinaamse/Antilliaanse/Marokkaanse Nederlanders bestaan die de hele dag bezig zijn met subsidie aanvragen en racisme! roepen, betekent niet dat Zwarte Piet niet smakeloos en niet meer van deze tijd is.
# 'Moeten we dan ook maar meteen de shariawetgeving invoeren en cartoons over Allah verbieden?' Nee, natuurlijk niet.
# 'Door zo te zeuren over Zwarte Piet zorgen zwarte Nederlanders alleen maar voor meer racisme.' Het racisme was er al. Zwarte Piet heeft er slechts voor gezorgd dat het werd onthuld.
a 'Wat hebben die anti-Zwarte Pietbetogers nu bereikt? Alleen maar negativitieit en polarisatie. Ze hebben de kans gemist om het diplomatiek aan te pakken.' Het alternatief was geweest: zouden jullie misschien alsjeblieft ooit in een verre toekomst een heel klein beetje rekening kunnen houden met dat wij dit niet zo leuk vinden? Een probleem oplossen kan niet zonder harde woorden.
# 'Maar er is toch geen probleem, het is een onschuldig kinderfeest, waar gaat het nou helemaal over?' In een relatie zegt de ene partner tegen de andere: ik vind het kwetsend wat je doet, kun je ermee ophouden? De andere antwoordt: ik beslis nu voor jou dat het niet kwetsend is en ik ga er gewoon mee door. Volgens mij betekent dit meestal dat er een probleem bestaat binnen de relatie.
# 'Maar er is toch geen probleem, het is een onschuldig kinderfeest, waar gaat het nou helemaal over?' In een relatie zegt de ene partner tegen de andere: ik vind het kwetsend wat je doet, kun je ermee ophouden? De andere antwoordt: ik beslis nu voor jou dat het niet kwetsend is en ik ga er gewoon mee door. Volgens mij betekent dit meestal dat er een probleem bestaat binnen de relatie.
# 'Waarom blijven ze zo doorzeuren over die slavernij van ze? Daar heeft Zwarte Piet niets mee te maken.' Ik weet dat het op het vaste repertoire staat. Elke keer dat een zwarte Nederlander tegen mij begon over hun slavernijgeschiedenis die op school niet wordt onderwezen en die Tweede Wereldoorlog van ons wel, dacht ik: daar gaan we weer. En ik dacht: waarom altijd zo fel over Joden? Ik vrees dat Zwarte Piet duidelijk maakte: zwarte Nederlanders hebben wel degelijk een punt met hun gezeur over het ontbreken van de slavernijgeschiedenis op scholen. Gebrek aan historische kennis heeft het voor witte Nederlanders gereduceerd tot een soort folklore: gekke zwartjes die weer komen drammen over hun slavernij.
# 'Ze moeten niet zo zeuren. Surinamers, Antillianen en ook Marokkanen zijn zelf de grootste racisten.' Dat zou zomaar waar kunnen zijn. Alleen heeft hun racisme niet dezelfde impact. Ze hebben geen machtspositie. Als Surinamers roepen dat ze voortaan de HEMA of Albert Heijn boycotten, wordt daar om gelachen. Wanneer Hollanders het aankondigen, raken de winkelketens in paniek.
# 'Ze moeten niet zo zeuren. Surinamers, Antillianen en ook Marokkanen zijn zelf de grootste racisten.' Dat zou zomaar waar kunnen zijn. Alleen heeft hun racisme niet dezelfde impact. Ze hebben geen machtspositie. Als Surinamers roepen dat ze voortaan de HEMA of Albert Heijn boycotten, wordt daar om gelachen. Wanneer Hollanders het aankondigen, raken de winkelketens in paniek.
# 'Ja maar dit is een traditie van de Nederlander en die moeten we behouden.' We zijn terug bij af. Hoe graag veel Nederlanders ook willen dat de term 'de Nederlander' dezelfde betekenis heeft als vijftig jaar geleden, in 2014 is de Nederlander iemand anders geworden.
Bron