Oude? Hmm nee, ik denk het niet. De beste kans zou je ws hebben in de slijterij van de villa market op Sukhumvit naast soi 33.quote:Op maandag 13 oktober 2014 06:03 schreef breaky het volgende:
Tja...Er is dus geen Dutch store hier in Laos. Alles wat Nederlands is in de paar "expat" minimarktjes die je hier hebt zijn koelewijn augurken, remit sauzen en hier en daar wat zoete bols likeurtjes.
Ik ben wel op zoek naar een goede fles oude jenever. Maar daar is echt moeilijk aan te komen. Ik heb in Bangkok verschillende drankwinkels bezocht en kon het niet vinden. Volgens een Nederlander die daar woont is daar ook niet verkrijgbaar.
Okay! Voor de volgende keer Bangkokquote:Op maandag 13 oktober 2014 06:31 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Oude? Hmm nee, ik denk het niet. De beste kans zou je ws hebben in de slijterij van de villa market op Sukhumvit naast soi 33.
Ik zit in het ziekenhuis te luisteren naar morning prayer. We waren een beetje vroeg, en dit ziekenhuis slaapt echt nog. In Bangkok was het om 8 uur al een drukte van belang.
Nu maar hopen dat het gips van m'n been mag.
Dus ik neem aan dat de Argentijnen wel een slokje oude lusten?quote:Op maandag 13 oktober 2014 07:30 schreef flipsen het volgende:
In werkelijk iedere supermarkt, maar ook in kleinere kiosco´s te vinden hier:
[ afbeelding ]
En bijna niemand die weet dat Bols Nederlands is, of dat de tekst erop Nederlands is
Niet te krijgen op de vliegvelden?quote:Op maandag 13 oktober 2014 08:19 schreef breaky het volgende:
[..]
Dus ik neem aan dat de Argentijnen wel een slokje oude lusten?
Ik heb bij de Britten hier een beetje opgeschept dat hun gin maar een slap aftreksel is van echte Hollandse jenever.Nu moet ik alleen het bewijs nog leveren
Maar heb je een naam als "lodewijk" of "stijn" achterwegen gelaten omdat het niet uit te spreken is (even aannemen dat je het mooie namen vindtquote:Op maandag 13 oktober 2014 04:56 schreef rogier21 het volgende:
Ik denk dat ze er in Canada weinig moeite mee zullen ehbben
Daar over gesproken, vrienden van ons hebben hun kind 'thijs' genoemd terwijl ze in het buitenland wonen, dat is natuurlijk niet uit te spreken voor anderen. Ik zou zelf toch ook wel rekening houden met het praktische aspect. De hele dag Taais/Toois/Ties genoemd worden is ook niet allesquote:Op maandag 13 oktober 2014 16:48 schreef devzero het volgende:
[..]
Maar heb je een naam als "lodewijk" of "stijn" achterwegen gelaten omdat het niet uit te spreken is (even aannemen dat je het mooie namen vindt)
Ja, inderdaad. Hoewel Thijs wel een mooie naam is! Wij roepen voor de grap wel eens namen, met de criteria dat ze in het NL, Duits, en Engels moeten werken. Best lastig!quote:Op maandag 13 oktober 2014 16:53 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Daar over gesproken, vrienden van ons hebben hun kind 'thijs' genoemd terwijl ze in het buitenland wonen, dat is natuurlijk niet uit te spreken voor anderen. Ik zou zelf toch ook wel rekening houden met het praktische aspect. De hele dag Taais/Toois/Ties genoemd worden is ook niet alles
Klopt, wij hebben het ook al zitten proberen en dan kom je toch vaak op Engelse namen uit, of namen zoals Anna, Sofia etc. die ze in elk land wel hebben.quote:Op maandag 13 oktober 2014 17:00 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Ja, inderdaad. Hoewel Thijs wel een mooie naam is! Wij roepen voor de grap wel eens namen, met de criteria dat ze in het NL, Duits, en Engels moeten werken. Best lastig!
Mijn ouders hebben het me ook niet makkelijk gemaakt. De eerste keer uitspreken lukt bijna niemand, en nadat ik het dan een paar keer heb voorgedaan wordt het consequent fout uitgesproken.
Ja wat wil je ook als je je kind Jagärtrut noemt...quote:Op maandag 13 oktober 2014 17:00 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Ja, inderdaad. Hoewel Thijs wel een mooie naam is! Wij roepen voor de grap wel eens namen, met de criteria dat ze in het NL, Duits, en Engels moeten werken. Best lastig!
Mijn ouders hebben het me ook niet makkelijk gemaakt. De eerste keer uitspreken lukt bijna niemand, en nadat ik het dan een paar keer heb voorgedaan wordt het consequent fout uitgesproken.
Oh zeker weten, al ben ik zelf totaal niet van de Nederlandse namen, ik wilde iets echt Amerikaans, mijn vrouw wilde iets Europees, zij won dus het is Oliver Ethan gewordenquote:Op maandag 13 oktober 2014 16:48 schreef devzero het volgende:
[..]
Maar heb je een naam als "lodewijk" of "stijn" achterwegen gelaten omdat het niet uit te spreken is (even aannemen dat je het mooie namen vindt)
Tegenwoordig zijn veel namen erg internationaal en is bv sofia geen engelse naam, maar komt erg veel voor (ik ken 1 paar ouders met een sofia). Sophia is wel weer engels (ik ken 2 paar ouders met een sophia). Voor mijn dochter kwamen we met een noord-europese naam die niet zo veel voorkomt in de US, maar wel makkelijk is uit te spreken.quote:Op maandag 13 oktober 2014 17:07 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Klopt, wij hebben het ook al zitten proberen en dan kom je toch vaak op Engelse namen uit, of namen zoals Anna, Sofia etc. die ze in elk land wel hebben.
Heb zelf ook niet de makkelijkste naam meegekregen, maar gelukkig kunnen ze 'm hier toevallig goed uitspreken.
ja, dat is ook een stomme beslissing, inderdaad. Neem daar mijn achternaam bij, en het is helemaal lastig.quote:Op maandag 13 oktober 2014 17:07 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Ja wat wil je ook als je je kind Jagärtrut noemt...
Ja, nu je het zegtquote:Op maandag 13 oktober 2014 08:16 schreef breaky het volgende:
Dus het leven begint laat in Dubai in het algemeen?
Had laatst nog iemand hier die dacht dat Heineken Duits is...quote:Op maandag 13 oktober 2014 07:30 schreef flipsen het volgende:
In werkelijk iedere supermarkt, maar ook in kleinere kiosco´s te vinden hier:
[ afbeelding ]
En bijna niemand die weet dat Bols Nederlands is, of dat de tekst erop Nederlands is
Japanners neem ik altijd met een korreltje zout als het op importproducten aankomt.quote:Op maandag 13 oktober 2014 18:47 schreef Teslynd het volgende:
Heineken wordt misschien voor Duits versleten door de ei of door de ei & ee's.
Zo hadden wij eens een pakje Edammer thuis waar op stond 'Real German Cheese'.quote:Op maandag 13 oktober 2014 18:50 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Japanners neem ik altijd met een korreltje zout als het op importproducten aankomt.
Had laatst Hollandse stroopwafels in een warenhuis om de hoek gezien en volgens het prijskaartje komt het uit België.... terwijl er letterlijk Hollandse stroopwafels op de verpakking staat
België is toch ook de hoofdstad van de EU?quote:Op maandag 13 oktober 2014 18:50 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Japanners neem ik altijd met een korreltje zout als het op importproducten aankomt.
Had laatst Hollandse stroopwafels in een warenhuis om de hoek gezien en volgens het prijskaartje komt het uit België.... terwijl er letterlijk Hollandse stroopwafels op de verpakking staat
quote:Op maandag 13 oktober 2014 19:07 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Zo hadden wij eens een pakje Edammer thuis waar op stond 'Real German Cheese'.
Dat klopt helaas. Men heeft een omweg moeten bedenken om de produktnaam te beschermen: Edam Holland is het beschermde merk geworden. Moet in NL gemaakt worden, dus niet per se in/rond Edam.quote:Op maandag 13 oktober 2014 19:07 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Zo hadden wij eens een pakje Edammer thuis waar op stond 'Real German Cheese'.
Ik ben meerdere malen in Zwitserland geweest. Een van die keren wou ik de vertrektijden naar huis opzoeken, maar kon de betreffende internationale treinfolder niet vinden. Het bleek in de folder naar Flandern te staan, was toen mode om zo NL en Be gezamenlijk aan te duiden.quote:Op maandag 13 oktober 2014 19:57 schreef nixxx het volgende:
[..]
België is toch ook de hoofdstad van de EU?![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.sterk staaltje "Hollandse arrogantie" ??
En dan heeft heel Nederland, terecht of onterecht, dat laat ik in het midden, zijn mond vol over "het niet respecteren van cultuur"
[ Bericht 83% gewijzigd door rechtsedirecte op 14-10-2014 00:13:47 ]'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
Volgens haar linked-in pagina heeft ze in Utrecht gestudeerd. Kan ze nog steeds Nieuw Zeelandse zijn.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 01:27 schreef flipsen het volgende:
Wat ik lees is dat het een Nieuw Zeelandse is
Kan een Modje gelijk de TT veranderen in "geflipte Nieuw Zeelanders"quote:A New Zealand woman accused of destroying a Buddha statue at the ancient Angkor Wat temple complex in Cambodia has admitted doing it because it "didn't belong in the temple".
Willemijn Vermaat, 40, of Wellington,
Er staat dat ze uit Nieuw Zeeland komt, dat sluit Nederlandse of dubbele nationaliteit niet uit. Niet dat het iets uitmaakt.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 03:33 schreef flipsen het volgende:
[..]
Kan een Modje gelijk de TT veranderen in "geflipte Nieuw Zeelanders"
Alleen op Schiphol denk ikquote:Op maandag 13 oktober 2014 15:06 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Niet te krijgen op de vliegvelden?
quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 00:06 schreef rechtsedirecte het volgende:
http://www.nzherald.co.nz(...)=1&objectid=11342146Je moet bedenken dat Angkor Wat dus van oorsprong een hindoe tempel is en dat er dan pontificaal boeddha's neergezet zijn. Ik ben zelf niet in Angkor geweest maar heb wel Wat Phu bezocht, een oude hindoe tempel in het zuiden van Laos, en in dezelfde stijl gebouwd.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.sterk staaltje "Hollandse arrogantie" ??
En dan heeft heel Nederland, terecht of onterecht, dat laat ik in het midden, zijn mond vol over "het niet respecteren van cultuur"
Ook hier zijn gewoon op prominente plekken (lelijke) boeddha's neergezet. Eerlijk gezegd deed dit afbreuk aan de tempel en stond dit in contrast met de reliefs in de muren. Je weet en voelt gewoon dat dit later is toegevoegd.
Uiteraard is het super stom van Willemijn om dit te doen sinds Cambodja al sinds eeuwen boeddhistisch is. De reden die ze opgeeft (bezeten) is voer voor spirituele lokale bevolking, dus best kans dat ze er nog mee weg komt ook....Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
Sinds 2006 in NZ woonachtig. Na, dat is nog wel Nederlands...quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 01:27 schreef flipsen het volgende:
Wat ik lees is dat het een Nieuw Zeelandse is
Hee ik wil ook een dubbel passport, oh nee wacht, dag mogen wij Nederlands niet van de overheid, alleen Marokkanen mogen dat!quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 06:05 schreef nixxx het volgende:
Altijd weer die Nederlanders met dubbele nationaliteit /Wilders
Een op de 5 ongeveerquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 05:42 schreef rogier21 het volgende:
[..]
Hee ik wil ook een dubbel passport, oh nee wacht, dag mogen wij Nederlands niet van de overheid, alleen Marokkanen mogen dat!
Ik ken genoeg anders genoeg Nederlanders met een dubbel paspoort anders.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 05:42 schreef rogier21 het volgende:
[..]
Hee ik wil ook een dubbel passport, oh nee wacht, dag mogen wij Nederlands niet van de overheid, alleen Marokkanen mogen dat!
Ga maar eens een NL passport aanvragen zķnder verblijfsvergunning uit een ander land te tonen, dan krijg je je passport niet meer zo makkelijk mee.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 05:49 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Ik ken genoeg anders genoeg Nederlanders met een dubbel paspoort anders.
Naast het feit dat ik zelf een dubbele nationaliteit en een verblijfsvergunning heb (Japanse verblijfsvergunning, Nederlands paspoort en rara.. Marokkaans paspoortquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 05:49 schreef rogier21 het volgende:
[..]
Ga maar eens een NL passport aanvragen zķnder verblijfsvergunning uit een ander land te tonen, dan krijg je je passport niet meer zo makkelijk mee.
Tenzij ze een dubbel passport hebben met een land die het niet toestaat afstand te doen van je nationaliteit
quote:http://www.rijksoverheid.(...)landse-nationaliteit
Verliezen Nederlandse nationaliteit meerderjarigen van rechtswege
De regels voor meerderjarigen en minderjarigen voor het verliezen van de Nederlandse nationaliteit verschillen.
Bent u meerderjarig, dan verliest u de Nederlandse nationaliteit van rechtswege, in de volgende gevallen:
Als u vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt.
Dit geldt niet als:
u in het land van die andere nationaliteit bent geboren en daar ook woonde toen u die andere nationaliteit verkreeg;
u voordat u meerderjarig werd minimaal 5 jaar aaneengesloten woonde in het land van die andere nationaliteit;
u getrouwd bent met iemand die die andere nationaliteit heeft.
Oh zo. Naja, das logisch. Logischer dan Japan in ieder geval. Een dubbele nationaliteit hebben is illegaal hier. Of je bent een Japans burger of je bent een permanent resident zonder stemrecht. Je hebt hier een boel halfbloedjes in Tokio en die hebben stiekem een tweede paspoort en verstoppen die ookquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 05:56 schreef rogier21 het volgende:
Laten we zo zeggen: als je vrijwillig uit Nederland wegmigreerd en je de nationaliteit van een ander land accepteerd dan doe je in princiepe afstand van je Nederlandse nationaliteit!
[..]
Ik ook.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 05:49 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Ik ken genoeg anders genoeg Nederlanders met een dubbel paspoort anders.
Japan en Zuid Korea(recent aangepast) zijn de enige landen waar dat nog is. Die half bloedjes hadden in principe voor hun 18e of 21e moeten kiezen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 06:02 schreef o.us2.0 het volgende:
Een dubbele nationaliteit hebben is illegaal hier.
De regelgeving is niet uniform denk ik, maar iig in BE is die vrijwel gelijk aan de Nederlandse en dan lukt je dat 'niet vertellen' iig niet.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 15:25 schreef rogier21 het volgende:
Als je het nooit verteld aan de overheid dan maakt het niet uit natuurlijk. Je kan natuurlijk makkelijk een NL passport verlengen en als je kan aantonen dat je in Bulgarije woont dan is er geen probleem, is allemaal EU!
Als je in US of Canada woont dan moet je je PR or Greencard kunnen tonen, kan je dat niet dan gaan ze er vanuit dat je daar woont met een passport, er is namelijk geen andere manier.
quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 05:42 schreef rogier21 het volgende:
[..]
Kletspraat.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 05:42 schreef rogier21 het volgende:
[..]
Nee hoor, ook daar mag je (onder bepaalde omstandigheden dan wellicht) gewoon je andere paspoort houden.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 15:09 schreef Speculant. het volgende:
Dat lukt gewoon daar? Je mag gewoon vrijwillig 2 nationaliteiten aannemen? In Frankrijk of België moet je je NL paspoort afgeven en dan regelen ze het wel even voor je.
Dat is lastig want bijvoorbeeld de Griekse nationaliteit kan je niet opgeven.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 17:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
In EU maar een nationaliteit
ja maar het ging over vrijwillige naturalisatie en niet die bepaalde omstandigheden (trouwen, nationaliteit ouders bijv. ).quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 17:04 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Nee hoor, ook daar mag je (onder bepaalde omstandigheden dan wellicht) gewoon je andere paspoort houden.
O ik verstond daar ook die omstandigheden onder, omdat je daar zelf voor kiest; trouwen sowieso (hopelijkquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 17:26 schreef Speculant. het volgende:
[..]
ja maar het ging over vrijwillige naturalisatie en niet die bepaalde omstandigheden (trouwen, nationaliteit ouders bijv. ).
Nee hoor. Mijn vrouw heeft 2 nationaliteiten. Geen probleem.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 17:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
In EU maar een nationaliteit
Dan zal je de voorwaarden moeten accepteren die hier aan verbonden zijn. Je hebt ook de keuze om dus niet te kiezen vvoor een andere nationaliteit.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 17:26 schreef Speculant. het volgende:
[..]
ja maar het ging over vrijwillige naturalisatie en niet die bepaalde omstandigheden (trouwen, nationaliteit ouders bijv. ).
En mijn vrouw is dat niet. Dus die vlieger gaat niet op.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 16:59 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
[..]
Kletspraat.
Ik kan rustig Canadees worden omdat mijn vrouw Canadees is. Dat is de simpele truuk die je toepast.
Mijn kinderen zijn Nederlands/Bulgaars/Canadees.
Mijn vrouw is Sloveens en die staan het ook niet toe om 2 passporten te hebben, dus ze probeert nu een Kroatisch passport te krijgen zodat ze haar EU passport niet op hoeft te geven.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 17:33 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Nee hoor. Mijn vrouw heeft 2 nationaliteiten. Geen probleem.
Ze staan dat toch wel toe bij zoiets als trouwen? Of zijn ze strenger dan Nederland?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 18:09 schreef rogier21 het volgende:
Mijn vrouw is Sloveens en die staan het ook niet toe om 2 passporten te hebben, dus ze probeert nu een Kroatisch passport te krijgen zodat ze haar EU passport niet op hoeft te geven.
Je kan de Argentijnse nationaliteit erbij nemen zonder het Nederlandse te verliezen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 19:00 schreef flipsen het volgende:
Dat vraag ik me dus ook af. Stel (ik zou wel gek wezen, maar wellicht is het toch eens handig) ik vraag de Argentijnse nationaliteit aan. Omdat ik in Argentinie woon met mijn Argentijnse vrouw kan ik dan dus wél mijn NL identiteit houden en due 2 nationaliteiten hebben? Zo lees ik het toch in dat laatste puntje van die regels...
De Argentijnse Máxima kan haar Argentijnse nationaliteit niet teruggeven, dus heeft ze twee nationaliteiten. Als je vrouw Nederlandse worden wil/kan, dan heeft ze mazzel met twee nationaliteiten. Voor jou is het waarschijnlijk een momentopname of het kan en hoe je het dan behoudt. Bovendien zijn er steeds minder ambassades en hulpadressen om de papieren persoonlijk te komen verlengen, dat maakt het organisatorisch en financieel moeilijker. Een naar de VS geëmigreerde kennis heeft haar NLse nationaliteit toen laten verlopen. En na een tijdje zou het weer kunnen, maar zou ze er erg veel moeite voor moeten doen om het terug te krijgen. Wegens nauwelijks banden met Nederland en veel banden met de VS heeft ze het laten zitten. De in de VS geboren kinderen hielden gewoon de dubbele nationaliteit, maar ik moet nog een keer vragen hoe ze dat nu geregeld hebben na meerderjarig worden, nadat NLO de eigen bevolking in de kou lieten staan om criminele allochtonen te beperken, terwijl de hoofdmoot de thuislandnationaliteit niet/nauwelijks kwijtraken kan. Op zich is dat best handig, want je kan ze zo het nederlanderschalp af pakken zonder ze statenloos te maken. Ze hadden gewoon af moeten blijven van het meervoudig nationaliteitsrecht.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 19:00 schreef flipsen het volgende:
Dat vraag ik me dus ook af. Stel (ik zou wel gek wezen, maar wellicht is het toch eens handig) ik vraag de Argentijnse nationaliteit aan. Omdat ik in Argentinie woon met mijn Argentijnse vrouw kan ik dan dus wél mijn NL identiteit houden en due 2 nationaliteiten hebben? Zo lees ik het toch in dat laatste puntje van die regels...
Voor zover ik weet moet je dan je nederlandse nationaliteit opgevenquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 19:00 schreef flipsen het volgende:
We zijn in NL getrouwd, ik ben 100% NL, zei is 100% Sloveens en we wonen nu in Canadaquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 18:16 schreef Speculant. het volgende:
Ze staan dat toch wel toe bij zoiets als trouwen? Of zijn ze strenger dan Nederland?
Ja dat dacht ik dus ook, maar hier staat toch van niet:quote:Op zondag 19 oktober 2014 01:45 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
Voor zover ik weet moet je dan je nederlandse nationaliteit opgeven
quote:http://www.rijksoverheid.(...)landse-nationaliteit
Verliezen Nederlandse nationaliteit meerderjarigen van rechtswege
De regels voor meerderjarigen en minderjarigen voor het verliezen van de Nederlandse nationaliteit verschillen.
Bent u meerderjarig, dan verliest u de Nederlandse nationaliteit van rechtswege, in de volgende gevallen:
Dit geldt niet als:
u in het land van die andere nationaliteit bent geboren en daar ook woonde toen u die andere nationaliteit verkreeg;
u voordat u meerderjarig werd minimaal 5 jaar aaneengesloten woonde in het land van die andere nationaliteit;
Meewerken waaraan? Je kan hier niet komen als je passport binnen 6 maanden verloopt, blijf je toch langer dan wordt het verhaal wel opeens anders en wordt je gewoon op het vliegtuig terug gezet neem ik aan, passport of niet. Maar dat is in elk land zo'n beetje wel.quote:Op zondag 19 oktober 2014 04:28 schreef nixxx het volgende:
Dus als je illegaal in Canada bent werkt de nl regering niet mee?
Dus het probleem is eigenlijk Slovenie.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 18:09 schreef rogier21 het volgende:
[..]
En mijn vrouw is dat niet. Dus die vlieger gaat niet op.
[..]
Mijn vrouw is Sloveens en die staan het ook niet toe om 2 passporten te hebben, dus ze probeert nu een Kroatisch passport te krijgen zodat ze haar EU passport niet op hoeft te geven.
Mijn vrouw is nu Canadees EN Bulgaars.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 19:00 schreef flipsen het volgende:
En dit geld dus nu al voor mijn kinderen dus die raken hun Nederlanderschap niet meer kwijt.quote:Op zondag 19 oktober 2014 04:26 schreef flipsen het volgende:
Moet je eerst weten welke, wanneer ze de 2e heeft gekregen en waarom.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 17:33 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Nee hoor. Mijn vrouw heeft 2 nationaliteiten. Geen probleem.
Nope, uitzondering is getrouwd zijn met een staatsburger van dat landquote:Op zondag 19 oktober 2014 01:45 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
Voor zover ik weet moet je dan je nederlandse nationaliteit opgeven
Moesten zij niet op hun 18e kiezen welke het wordt?quote:Op zondag 19 oktober 2014 06:50 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
En dit geld dus nu al voor mijn kinderen dus die raken hun Nederlanderschap niet meer kwijt.![]()
![]()
Daar zou ik toch maar niet blindelings van uitgaan en eerst goed navragen welke addertjes er onder het gras zitten.quote:Op zondag 19 oktober 2014 07:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Nope, uitzondering is getrouwd zijn met een staatsburger van dat land
Dat dacht ik ook, maar kan het nu zo snel niet meer vinden (niet voor Canada of voor Nederland).quote:Op zondag 19 oktober 2014 07:35 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Moesten zij niet op hun 18e kiezen welke het wordt?
Kloptquote:Op zondag 19 oktober 2014 07:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nope, uitzondering is getrouwd zijn met een staatsburger van dat land
Ik zie nu nog een leuke:quote:De regels voor meerderjarigen en minderjarigen voor het verliezen van de Nederlandse nationaliteit verschillen.
Dit geldt niet als:
Als ik dus nu een NL paspoort aanvraag voor de kleine en ik neem over 5 jaar de Canadese nationaliteit aan dan verliest hij dus ook zijn NL nationaliteitquote:Naast verlies door het vervallen van de familieband, kan het Nederlanderschap door minderjarigen ook verloren worden op andere manieren. Dit is geregeld in lid 1 van artikel 16 van de Rijkswet op het Nederlanderschap.
Dit verlies gebeurt dan:
A Door gerechtelijke vaststelling van het vaderschap, erkenning, wettiging of adoptie door een vreemdeling, indien hij diens nationaliteit daardoor verkrijgt, of reeds bezit.
B Door het afleggen van een verklaring van afstand, indien hij de nationaliteit bezit van zijn vader, moeder of adoptiefouder.
C Indien de vader of moeder vrijwillig een andere nationaliteit verkrijgt en de minderjarige in deze verkrijging deelt of deze nationaliteit reeds bezit.
Mijn kinderen, maar die zijn a) minderjarig en b) hebben onafgebroken een geldig NL paspoort. Dat laatste geldt dus ook voor volwassenen, en daar is vrij makkelijk aan te voldoen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 08:04 schreef rogier21 het volgende:
Wie woont er trouwens al langer dan 10 jaar buiten Nederland mét een dubbele nationaliteit? Dan zou je de NL nationaliteit ook verliezen.
Expats, nep-emigrantenquote:Op zondag 19 oktober 2014 10:46 schreef Essebes het volgende:
pffff. Redelijk stressvol, zo'n relocatie. We weten nu zeker dat we eind dit jaar stoppen in Kazachstan (ook dat heeft nogal wat voeten in de aarde gehad). Nu intern bezig met nieuwe mogelijkheden, maar het ziet er naaruit dat dat nooit meer voor het einde van het jaar gaat rondkomen.
We starten dus nu onze voorbereidingen om eind december naar NL te gaan. En eigenlijk is dat alles wat we weten. We hopen over 2-3 weken meer te weten over een mogelijke nieuwe posting. Heb wel ff gekeken, onze potentiële nieuwe plekken lijken nog niet vertegenwoordigd op de KAA-kaart
![]()
Ik krijg het idee dat de meesten van jullie niet als expat ergens zitten, maar op een wat vastere basis, klopt dat?
Aansluiting is bijna onmogelijk, gezien de tijd die de mogelijke nieuwe visa's nodig hebben. Wordt dus idd sowiezo Nederland, hopelijk alleen voor een overbrugging en kort, maar je weet het nooit. Het duurde voor Kazachstan 4 jaar geleden ruim 4,5 maand voordat alles geregeld was en we konden vliegen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 11:25 schreef nixxx het volgende:
Ik zit hier in Saudi-Arabië niet op een bepaalde termijn als je dat bedoelt.
Ga je dan naar Nederland voor korte tijd en dan weer weg? Ugh dat verhuizen heen en weer lijkt me niets.. Hopelijk kan je werkgever het nog netjes aan laten sluiten.
Haha! Bewuste keus van ons. Is de eerste keer buiten NL nu en het is zeer goed bevallen. Ben zeker anders naar NL gaan kijken in de afgelopen 4 jaar. We zijn nu nog flexible en nog lang niet aan pensioen toe, maar weet eigenlijk niet zeker mee of dat dan in NL zal plaatsvinden.quote:
Erg he? De relocatie zelf gaat me steeds makkelijker af, maar die spanning en onzekerheid vooraf is killing. En nog erger met kinderen en huisdieren, kan ik je vertellen. Een paar pareltjes van de afgelopen jaren: "Ja, wij -van HR- weten al wel wat er gaat gebeuren hoor, maar dat mogen we nog niet vertellen"; "Ja ik weet dat ik je contractueel maximaal drie maanden voor het beëindigen van het uitzendingsdeel van je contract iets nieuws moet bieden. So sue me...".quote:Op zondag 19 oktober 2014 10:46 schreef Essebes het volgende:
pffff. Redelijk stressvol, zo'n relocatie. We weten nu zeker dat we eind dit jaar stoppen in Kazachstan (ook dat heeft nogal wat voeten in de aarde gehad). Nu intern bezig met nieuwe mogelijkheden, maar het ziet er naaruit dat dat nooit meer voor het einde van het jaar gaat rondkomen.
We starten dus nu onze voorbereidingen om eind december naar NL te gaan. En eigenlijk is dat alles wat we weten. We hopen over 2-3 weken meer te weten over een mogelijke nieuwe posting. Heb wel ff gekeken, onze potentiële nieuwe plekken lijken nog niet vertegenwoordigd op de KAA-kaart
![]()
Ik krijg het idee dat de meesten van jullie niet als expat ergens zitten, maar op een wat vastere basis, klopt dat?
Fijn dat het -ondanks de trieste reden- zo'n positieve ervaring is geweestquote:Op zondag 19 oktober 2014 12:06 schreef El_Matador het volgende:
Essebes, welke landen hebben jullie op het oog?
Ik ben trouwens wel expat (in dienst van een internationaal bedrijf), maar wel heel bewust voor Colombia gekozen.
Afgelopen nachten geslapen op de 39e verdieping (!) uitkijkend over mijn geboortestad. Miss Escobar is helemaal weg van Nederland en mijn familie en vrienden van haar. Mogenavond Nederland weer verlaten om sneller dan over 2,5 jaar terug te keren....
Dank je! Ja zeker!quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:21 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Fijn dat het -ondanks de trieste reden- zo'n positieve ervaring is geweest
Mag je zelf bepalen hoelang je daar blijft? Bij ons wordt toch wel elke 4 jaar (gemiddeld) gewisseld van land.quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:06 schreef El_Matador het volgende:
Essebes, welke landen hebben jullie op het oog?
Ik ben trouwens wel expat (in dienst van een internationaal bedrijf), maar wel heel bewust voor Colombia gekozen.
Afgelopen nachten geslapen op de 39e verdieping (!) uitkijkend over mijn geboortestad. Miss Escobar is helemaal weg van Nederland en mijn familie en vrienden van haar. Mogenavond Nederland weer verlaten om sneller dan over 2,5 jaar terug te keren....
de onzekerheid loopt al ff. Blijven we hier tot een nieuwe baan rond is of sowieso terug naar NL op een bepaalde datum. DIE knoop is nu tenminste doorgehakt. (Door onszelf!). We kunnen dus deels al aan de slag met afscheid nemen hier, inplannen van pakkers, nadenken over de datum van terugvlucht etc.quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:20 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Erg he? De relocatie zelf gaat me steeds makkelijker af, maar die spanning en onzekerheid vooraf is killing. En nog erger met kinderen en huisdieren, kan ik je vertellen. Een paar pareltjes van de afgelopen jaren: "Ja, wij -van HR- weten al wel wat er gaat gebeuren hoor, maar dat mogen we nog niet vertellen"; "Ja ik weet dat ik je contractueel maximaal drie maanden voor het beëindigen van het uitzendingsdeel van je contract iets nieuws moet bieden. So sue me...".
Voor deze assignment wisten we al maanden dat we zouden gaan, maar moesten we wachten tot *iemand* de tijd nam om de voorganger van mijn man in te lichten dat hij voortijdig terug zou gaan naar NL. Terwijl we wisten dat Dubai altijd moeilijk is wb scholen, en dat de inschrijftermijn aan z'n eind kwam.
Cherry heeft trouwens een 'trailing spouse' topic gemaakt. Loopt nog niet echt storm. Misschien kan de vrouw van nixx haar account weer eens afstoffen?
Wij hebben onze officiële 'end-of-assignment' letter gekregen (via HR ipv via de leidinggevende). Maar de leidinggevende echter: 'maar je hoeft nog helemaal niet weg hoor, je kunt gerust blijven tot je nieuwe job rondkomt'. Dit heen en weer geswing, hebben we afgelopen week afgebroken met ons besluit dat we 30/31 December naar NL vliegen. De rest komt vanuit NL wel goed.quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:20 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Een paar pareltjes van de afgelopen jaren: "Ja, wij -van HR- weten al wel wat er gaat gebeuren hoor, maar dat mogen we nog niet vertellen"; "Ja ik weet dat ik je contractueel maximaal drie maanden voor het beëindigen van het uitzendingsdeel van je contract iets nieuws moet bieden. So sue me...".
Voor deze assignment wisten we al maanden dat we zouden gaan, maar moesten we wachten tot *iemand* de tijd nam om de voorganger van mijn man in te lichten dat hij voortijdig terug zou gaan naar NL. Terwijl we wisten dat Dubai altijd moeilijk is wb scholen, en dat de inschrijftermijn aan z'n eind kwam.
Nee, geen woonruimte in NL meer. We gaan uit van tijdelijke bedrijfsaccomodatie gedurende de eerste maand. Vervolgstapen hangen erg af vna wanneer we wat horen over de mogelijke postings... Ga ik me nog niet druk om maken.quote:Op zondag 19 oktober 2014 13:26 schreef Gaoxing het volgende:
Dat klinkt allemaal erg bekend, helaas. We hebben ook wel eens zelf besloten op welke datum we ergens anders gingen beginnen, omdat niemand zich daartoe geroepen voelde. En onze laatste onzekere periode heeft ik geloof zo'n drie jaar geduurd. Aan het begin daarvan kwamen we terug van vakantie om van de nieuwe leidinggevende te horen dat we "100% voor het eind van het schooljaar zouden verhuizen". Tja..... Het vervelende is dat je met kinderen ieder jaar rond april voor school moet her-inschrijven. Dus ieder jaar rond april hadden we toch wel een uitspraak nodig.
De meeste HR mensen snappen er geen bal van, maar zijn zich dat ook werkelijk helemaal niet bewust. Mijn kinderen mogen helemaal zelf weten wat ze willen worden, behálve HR manager![]()
Jullie hebben nog woonruimte in NL?
Het weer was prachtig juist! Gisteren Scheveningen, heerlijk. En 's avonds minder koud dan Bogotá!quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:32 schreef Gaoxing het volgende:
Ik vind Utrecht ook nog steeds een van de fijnste plekken in NL
Was er iets wat tegenviel?
Dat laatste; ja!quote:Op zondag 19 oktober 2014 13:00 schreef Essebes het volgende:
[..]
Mag je zelf bepalen hoelang je daar blijft? Bij ons wordt toch wel elke 4 jaar (gemiddeld) gewisseld van land.
Ik hou liever nog even voor ons over welke landen het gaat, we zijn er voor twee in de 'race'.
ha, dan zit je in den haag zeker?
Klinkt goed! leuk om je vrouw zo enthousiast te zien, mischien wil ze wel met je mee de wereld over als dit ooit eindigt ...quote:Op zondag 19 oktober 2014 13:57 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat laatste; ja!
Het eerste; ik heb al 1 keer geswitched van baan, en zei dat ik graag wilde blijven. Ze kunnen niet zonder me bleek afgelopen juli, dat was ook bemoedigend.
Effectief kan ik idd zelf weten of ik blijf. En dat doe ik ook.
Vooral dat roken valt me vaak op!quote:Op zondag 19 oktober 2014 13:50 schreef El_Matador het volgende:
Wat opviel:
- "Het lijkt wel of iedereen vakantie heeft; niemand werkt"
- "Wat drinkt en rookt iedereen veel (i.e. ik val nog mee)"
- ik had haar van tevoren nooit los zien gaan op hardcore, heerlijk om dat te zien
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |