Tot hun 18e kun je er volgens mij gewoon over beschikken. De eventuele vermogensrendementsheffing dienen ouders immers ook te betalenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 20:11 schreef Nielsch het volgende:
Het blijft echter op onze tweede spaarrekening staan en niet op naam van de kinderen. Je hebt nooit de garantie dat je het geld niet nodig hebt in de toekomst. Als het eenmaal op hun naam staat is het niet meer van jou en kun je het niet meer gebruiken.
hmmm, dat is nog maar de vraag. Kan het nieuwsbericht zelf helaas niet zo snel vinden, dus dan maar even zo. Zie laatste alinea.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 01:36 schreef Mark het volgende:
[..]
Tot hun 18e kun je er volgens mij gewoon over beschikken. De eventuele vermogensrendementsheffing dienen ouders immers ook te betalen
Dat ja. Mijn ouders spaarden niet voor mij, maar droegen meestal wat bij aan de dingen die ik wilde (studie, excursies, kamp, zoiets). De rest moest ik zelf betalen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:43 schreef miss_sly het volgende:
Ik vond dat mijn ouders daar een goede oplossing voor hadden: de helft betaalden zij vaak en de rest verzorgde ik. Zo wilde ik graag contactlenzen, maar dat kostte toen 600 gulden. Dat is veel geld. Dus zeiden mijn ouders dat als ik 300 gulden zou sparen, zij de rest bij zouden leggen. Mijn rijlessen heb ik ook voor de helft zelf betaald.
Ik kreeg toen ik 12 was kleedgeld en toen ik 15 was ging ik in de weekenden werken. Dus ik kon echt wel sparen als ik niet al mijn geld erdoor joeg. Op deze manier leerden mijn ouders me echt wel de waarde van geld en dat je voor grote uitgaven moet sparen, maar tegelijkertijd hielpen ze me wel om die zaken ook te verwezenlijken.
Aan de ene kant achterlijk (uitgaande van ouders die met liefde sparen en het geld alleen gebruiken als het noodzakelijk is), aan de andere kant een mooie bescherming tegen rare onbetrouwbare ouders.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 04:04 schreef Nielsch het volgende:
[..]
hmmm, dat is nog maar de vraag. Kan het nieuwsbericht zelf helaas niet zo snel vinden, dus dan maar even zo. Zie laatste alinea.
Wij sparen ook op eigen naam, vooral omdat ik niet aan een bepaalde constructie vast wil zitten. En de kinderspaarrekeningen verschillen in rentepercentages niet veel van gewone spaarrekeningen. Vaak zijn ze zelfs lager. Zo krijg je momenteel bij Groei Groter van ING 1,60% terwijl je bij MoneYou al 1,75% krijgt als je bereid bent je spaargeld 1 jaar vast te zetten. De Consumentenbond geeft daar nuttige informatie over. Als je bereid bent je geld 18 jaar lang vast te zetten, is de Zilvervlootrekening van SNS of Regiobank de beste optie.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 20:11 schreef Nielsch het volgende:
Wij sparen ook voor onze dochters. Na 4 jaar is er nu een potje van zo'n 8000 euro. Het blijft echter op onze tweede spaarrekening staan en niet op naam van de kinderen. Je hebt nooit de garantie dat je het geld niet nodig hebt in de toekomst. Als het eenmaal op hun naam staat is het niet meer van jou en kun je het niet meer gebruiken. Ook als ze 18 zijn willen we het geld in delen (per maand) over kunnen maken voor collegegeld en kamerhuur.
Helemaal mee eens!!quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:54 schreef agter het volgende:
Ik zet een paar duizend euro per jaar apart op 'haar' spaarrekening.
Wil toch wel 40 a 50k hebben voor ze gaat studeren.
Vind je kind de wereld insturen met een studieschuld ook helemaal niets.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |