Ingee, wij sparen hetzelfde bedrag als jullie. Per kind, we hebben er twee.
Mijn schoonouders storten per maand per kind ¤50,-
Ik vind dat veel, maar ik kan niet in hun portemonnee kijken en blijkbaar kunnen ze het missen. Fijn voor de meiden iig.
Mijn ouders sparen niet voor ze. Dat kunnen ze niet missen. Prima, ze zijn onze (financiële) verantwoordelijkheid en niet die van hun. Die tijd hebben ze gehad.
Beleggen....lastig. ik hou er niet van om te gokken met mijn geld, maar daar is iedereen anders in. Er zijn veel verschillende soorten beleggingen, een mixfonds is doorgaans het meest risicospreidend (er zitten dan verschillende aandelen (=hoog risico), obligaties (=iets minder risico) en liquiditeiten (=geen risico) in 1 fonds. Daar wordt mee belegd.
Hoe hoger het risico, hoe hoger de renteopbrengst. Maar daarmee ook een grotere kans op verlies.
Als je interesse hebt zou ik goed oriënteren op de mogelijkheden en ene gesprek aanvragen bij bijvoorbeeld je bank.
Je maakt dan met een adviseur een doelrisicoprofiel op. Dat is een profiel wat weergeeft hoeveel risico je wilt/kunt nemen, wat je beleggingshorizon (Hoe lang kun je het geld missen, wanneer wil je je doel bereiken) en wat je wensen en verwachtingen zijn. Bij dat doelrisicoprofiel hoort vaak al een beleggingsproduct wat je dan aangeboden krijgt door de adviseur.
Ik vind dat je bij zowel sparen als beleggen jezelf de vraag moet stellen wat je wilt bereiken? Wil je een bepaald bedrag bereikt hebben op een bepaalde datum? Waar wil je het geld aan besteden? (Aan kind geven als ze 18 worden, of liever 21? Waarvoor? Als jet voor een rijbewijs is, kun je er dan al bij als je kind 16 is? Want tegenwoordig mag je eerder lessen. Wil je het geld vastzetten, of wil je er ten alle tijden bij kunnen?)
[ Bericht 14% gewijzigd door danic op 08-07-2015 17:55:04 ]