Uhm, dat is zijn ploeggenoot, ik neem aan dat die niet tegen Hofland gesprint heeft maar heeft aangetrokken (geen beelden gezien btw)quote:Op maandag 20 oktober 2014 09:00 schreef Mani89 het volgende:
Zozo en niet de eerste de eerste die hij daar verslaat, ik noem een Graeme Brown.
I lolledquote:Op maandag 20 oktober 2014 10:43 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Uhm, dat is zijn ploeggenoot, ik neem aan dat die niet tegen Hofland gesprint heeft maar heeft aangetrokken (geen beelden gezien btw)
quote:Op maandag 20 oktober 2014 10:43 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Uhm, dat is zijn ploeggenoot, ik neem aan dat die niet tegen Hofland gesprint heeft maar heeft aangetrokken (geen beelden gezien btw)
hij vergeet alleen dat je bij een dagje cross 3 races te zien krijgt. (junioren vrouwen en mannen) En dat je de crossers 8-9 keer voorbij ziet fietsen.quote:Er stond gisteren een paar duizend man achter de dranghekken op de Cauberg. Met de schoenen in de modder en de lippen aan een plastic glas bier met zand erin. Ze kwamen voor de cross. En om te zien hoe Lars van der Haar een pelotonnetje Vlamingen naar huis reed.
Een kaartje voor de Caubergcross kostte vijftien euro. Daarvoor kom je tegenwoordig nergens meer binnen. Om kotsmisselijk te worden van de suikerspinnen en de achtbanen in de Efteling moet je 32 euro neerleggen.
Voor een plaatsje op de tribune bij Twente-Ajax ben je 45 euro verder. En een avondje met de barvrouw flirten in de kroeg om de hoek kost je een half maandsalaris.
Maar er is nog iets goedkopers dan een middagje naar modderklossende mannen en vrouwen kijken: wielrennen op de weg. Dat kost precies nul euro. Gisteren betaalden toeschouwers op de Cauberg nog vijftien euro, maar in april - bij de Amstel Gold Race - staan ze voor nop langs de kant van de weg.
Dat geldt voor alle koersen. Het WK, de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix: het is allemaal voor niks. Tom Boonen en Fabian Cancellara hijgen gratis in je oor horen op de Paterberg. Titi Voeckler rijdt voor niks over je tenen in bocht zeven van Alpe d'Huez.
Om de koers op tv te zien betalen wielerfans overigens ook niet of nauwelijks geld. Wielrennen is gratis. Fans zitten voor niets op de eerste rij. Altijd zo geweest. En dus doen we alsof het normaal is.
Maar dat is het niet.
Als wielrennen een sport was waarin alles tiptop geregeld zou zijn, dan zou het niet hoeven te veranderen ook. Maar dat is het niet. Geld is een structureel probleem.
Verzuipen
Ploegen zijn voor bijna honderd procent afhankelijk van één of twee sponsoren, multinationals laten de sport links liggen, de helft van de wedstrijdorganisaties staat op verzuipen, het antidopingbeleid is versnipperd, de rennersvakbond heeft geen serieuze stem en in veel landen neemt het aantal wielrenners met een wedstrijdlicentie af. Alleen de ASO - de organisatie van de Tour de France - verdient écht geld. De rest probeert slechts te overleven.
Voor een stabielere toekomst en een langetermijnvisie moet de sport alternatieve geldstromen aanboren. En waarom zou het heffen van entree niet zo’n stroom zijn?
Is het echt te veel gevraagd als je onderaan Alpe d'Huez een kaartje moet kopen? Of dat je een paar euro moet neerleggen als je op de Oude Kwaremont op een plekje wilt staan waar je ook uitzicht hebt op een groot scherm?
Collectebussen
Om het taboe te slechten moet er misschien eerst maar eens een collectebussen worden neergezet op beroemde heuvels, bergen en kasseistroken.
Eentje voor antidoping, eentje om de dranghekken en seingevers te betalen, eentje voor de opleiding van jonge renners en eentje om Mike Tyson in te huren zodat hij irritante meerenners op hun bakkes kan slaan. Bijdragen staat vrij. Er voorbij lopen ook.
Persoonlijk zou ik er geen enkel probleem mee hebben om geld te betalen voor de koers. Zeker niet als de sport er beter van wordt.
Laten we eerlijk zijn: niets is gratis. Ook wielrennen niet.
*Auteur Thijs Zonneveld is een ex-wielrenner. Hij werkt als sportverslaggever bij het AD en schrijft daarnaast columns voor NUsport.nl.*
En entree betalen om renners op de A2 een keer voorbij zien te vliegen... Thijs ziet ze weer eens vliegen.quote:Op maandag 20 oktober 2014 11:23 schreef Evertjan het volgende:
http://www.nusport.nl/column/3907666/niks-eerste-rij.html
[..]
hij vergeet alleen dat je bij een dagje cross 3 races te zien krijgt. (junioren vrouwen en mannen) En dat je de crossers 8-9 keer voorbij ziet fietsen.
Op basis waarvan denk je dat?quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:22 schreef Marcoss het volgende:
Denk overigens dat er, zeker in België, genoeg mensen zijn die willen betalen om naar koers te kijken, maar ga dat maar eens goed regelen..
ik denk van niet. Hoop Vlamingen hebben nu al moeite met al die viptenten bij de RVVquote:Op maandag 20 oktober 2014 12:22 schreef Marcoss het volgende:
Denk overigens dat er, zeker in België, genoeg mensen zijn die willen betalen om naar koers te kijken, maar ga dat maar eens goed regelen..
Ik geloof er ook niet zoveel van dat een gezin met 4 kinderen graa 100 euro aftikt om de renners voorbij te zien vliegen in de RvV.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:30 schreef Evertjan het volgende:
[..]
ik denk van niet. Hoop Vlamingen hebben nu al moeite met al die viptenten bij de RVV
Zonneveld heeft het over een paar euro, dat is nogal een verschil met 100 euro..quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:35 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik geloof er ook niet zoveel van dat een gezin met 4 kinderen graa 100 euro aftikt om de renners voorbij te zien vliegen in de RvV.
Dan nog vraag ik me af of veel mensen dat gaan betalen. Meen dat ze dat bij het NK eens hebben geprobeerd.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:39 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Zonneveld heeft het over een paar euro, dat is nogal een verschil met 100 euro..
Je mag het feit dat je zelf geen geld hebt niet projecteren op andere mensen die wel 5 euro kunnen missen voor een wielerwedstrijd. Dan moet het wel een soort van omloop zijn natuurlijk.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan nog vraag ik me af of veel mensen dat gaan betalen. Meen dat ze dat bij het NK eens hebben geprobeerd.
Ik vind het gratis aspect en de daaruit volgende toegankelijkheid eigenlijk een onderdeel dat inherent is aan het wielrennen.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:15 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Je mag het feit dat je zelf geen geld hebt niet projecteren op andere mensen die wel 5 euro kunnen missen voor een wielerwedstrijd. Dan moet het wel een soort van omloop zijn natuurlijk.
Het is bovendien iets wat op de openbare weg gebeurt. En die is openbaar, waarom zou je moeten betalen om een koers langs te zien komen, waarbij de omwonenden ook nog eens last kunnen hebben van het evenement?quote:Op maandag 20 oktober 2014 17:59 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Ik vind het gratis aspect en de daaruit volgende toegankelijkheid eigenlijk een onderdeel dat inherent is aan het wielrennen.
Bij Brown weet je nooit.quote:Op maandag 20 oktober 2014 10:43 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Nee maar 2 Euro per persoon moet toch kunnen? Of 5 Euro op de Alpe d'Huez.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:35 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik geloof er ook niet zoveel van dat een gezin met 4 kinderen graa 100 euro aftikt om de renners voorbij te zien vliegen in de RvV.
Ik ben bereid entreegeld te betalen als ze dan de VIP-tenten schrappen.quote:Op maandag 20 oktober 2014 18:10 schreef Wombcat het volgende:
Als ze zo nodig entreegelden willen heffen, dan organiseren ze maar een wedstrijd op een circuit, dan heb ik er geen probleem mee. Met een AGR of Tour de France.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |