http://www.nrc.nl/nieuws/(...)rlandse-samenleving/quote:WRR en SCP: tweedeling dreigt in Nederlandse samenleving
Nederland dreigt zichzelf sociaal en cultureel in tweeën te delen. Er is een groeiende groep van hoogopgeleiden die ‘open’ denken over Europa en migratie, en die het liefst met elkaar omgaan. De laagopgeleiden delen met elkaar het wantrouwen over politiek, een gebrekkig zelfvertrouwen en het gevoel dat hun sociaal-economische positie bedreigd wordt door de Europese eenwording en de globalisering.
Dat is de belangrijkste uitkomst van tien ‘verkenningen’ die de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) vandaag presenteren in een boek: ‘Gescheiden Werelden?’.
Een eigen wereldje
Bij de hoogopgeleiden, die sinds de jaren zeventig en tachtig als groep fors zijn gegroeid tot zo’n 30 procent van de bevolking, hebben de onderzoekers het zelfs over ‘sociale sluiting’: ze kijken neer op de cultuur van lageropgeleiden, ze trouwen het liefst met elkaar. Van de academici woont volgens het rapport zelfs ongeveer een kwart samen met een partner die dezelfde studierichting heeft gedaan. Sinds begin jaren zeventig is hun ‘politiek zelfvertrouwen’ flink gestegen: ze geloven erin dat het ertoe doet wat zíj vinden en willen.
De laagopgeleiden hebben die neiging om alleen met ‘gelijken’ om te gaan op zich niet, maar uit het onderzoek van de twee instituten blijkt dat zij voor hun netwerk vooral afhankelijk zijn van hun eigen buurt en hun familie. Hoogopgeleiden hebben een groter netwerk dat ze vooral opdoen door hun werk – en hun vriendenkring is losser en ‘functioneler’.
De hogeropgeleiden zijn de politici dus tel uit je winst.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 18:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)rlandse-samenleving/
Ik beschouw veel hogeropgeleiden ook niet niet als gelijken als ik eerlijk ben. Wereldvreemdheid laat zich niet in twee delen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 18:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)rlandse-samenleving/
Ja, dat is wel de slechtste beslissing geweest van de laatste 50 jaar in de Nederlandse politiek, onder druk van grote bedrijven.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 20:32 schreef The_Avatar het volgende:
Tja waarom bestaan de egoïsten van de VVD nog. Die hebben het land kapot gemaakt. Allochtonen massaal hier heen gehaald om lekker goedkoop voor ze te werken.
Waarom "vol vertrouwen"?quote:Op zondag 2 november 2014 14:05 schreef Jibberism_ het volgende:
[..]
Ik beschouw veel hogeropgeleiden ook niet niet als gelijken als ik eerlijk ben. Wereldvreemdheid laat zich niet in twee delen.
Maar ik snap ook wel dat als je enige contact met laagopgeleiden bestaat uit hier en daar een klaagzang in erbarmelijk Nederlands voorbij zien komen op Facebook, je denkt dat ze allemaal zo simpel zijn.
Al met al is het de zoveelste nagel aan de doodskist van onze maatschappij. Ik wacht de oorlog rustig en vol vertrouwen af.
Waarom en op welke termijn zou die oorlog dan onafwendbaar zijn?quote:Op maandag 3 november 2014 08:06 schreef Jibberism_ het volgende:
[..]
Waarom niet? Denk dat het voor velen verhelderend kan werken en het is toch onafwendbaar.
Zie op korte termijn weinig reeële dreiging voor west Europa. Maar ben benieuwd waar hij op doelt.quote:
TS is waarschijnlijk een VVD-er.quote:Op maandag 3 november 2014 08:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zie op korte termijn weinig reeële dreiging voor west Europa. Maar ben benieuwd waar hij op doelt.
Die jibberism is een Poetin fanboy. Die zitten toch meer in de sp of pvv hoek lijkt me.quote:Op maandag 3 november 2014 08:50 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
TS is waarschijnlijk een VVD-er.
quote:Op maandag 3 november 2014 08:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die jibberism is een Poetin fanboy. Die zitten toch meer in de sp of pvv hoek lijkt me.
De combinatie van de verschuiving van macht en kapitaal enerzijds en de erosie van traditionele maatschappelijke bindmiddelen anderzijds zijn een goede voedingsbodem voor onvrede en onrust, die op hun beurt weer zorgen voor polarisatie. Hetgeen eerstgenoemde ontwikkeling weer aanjaagt.quote:Op maandag 3 november 2014 08:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Waarom en op welke termijn zou die oorlog dan onafwendbaar zijn?
3 keer fout. Nog 99.996 keer te gaan?quote:Op maandag 3 november 2014 08:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die jibberism is een Poetin fanboy. Die zitten toch meer in de sp of pvv hoek lijkt me.
Huh, ik vraag me echt af waarom de blanke man zich zo gediscrimineerd voelt.quote:Op maandag 3 november 2014 13:39 schreef Klopkoek het volgende:
http://now.tufts.edu/news(...)ictims-racism-more-o
geen enkele partij in nederland heeft meer capabele mensen lijkt wel.. cda.. vvd.. pvda. het is werkelijk om droevig van te worden.quote:Op zondag 12 oktober 2014 12:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De SP heeft er zelf natuurlijk ook totaal geen zin in om regeringsverantwoordelijkheid te nemen. Dat is de doodsteek voor zo'n partij omdat ze dan compromissen moeten sluiten. Naast dat ze er natuurlijk ook niet de mensen en capaciteiten voor hebben.
Niet zo pessimistisch. Dat valt wel mee.quote:Op maandag 3 november 2014 21:30 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
geen enkele partij in nederland heeft meer capabele mensen lijkt wel.. cda.. vvd.. pvda. het is werkelijk om droevig van te worden.
Er is een verschil tussen bezuinigingen op uitgaven en bezuinigingen op kwaliteit.quote:Op vrijdag 14 november 2014 18:24 schreef NaturalScience het volgende:
Vandaag ook weer.... De SP was alom aanwezig op het Malieveld vandaag, met prefab protestborden, gratis soep, en kamerlid Jasper van Dijk. Tegelijkertijd bezuinigt de partij 1 miljard euro op de kwaliteit van onderwijs: http://www.cpb.nl/publicatie/keuzes-in-kaart-2013-2017
[ afbeelding ]
Want? De ECB is een monster met te veel macht.quote:Op dinsdag 4 november 2014 09:57 schreef Klopkoek het volgende:
http://nos.nl/artikel/717482-ecb-let-minder-op-gedrag-topman.html
Ook hierom is SP hard nodig
Dat zeggen ze allemaal.quote:Op vrijdag 14 november 2014 18:32 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen bezuinigingen op uitgaven en bezuinigingen op kwaliteit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |