quote:
Op donderdag 16 oktober 2014 22:50 schreef jamesdeen het volgende:Simpelweg noodzakelijk voor de veiligheid van Israel, want als je figuurlijk gezegd een gaatje in de muur laat steekt Hamas er een kalasjnikov in. Dat Israel dat probleem (deels) zelf gecreëerd heeft doet daar niet aan af, want de veiligheid van de Israelis moet nou eenmaal gewaarborgd blijven.
Ik snap waar je vandaan komt en ik begrijp de redenatie. Wat me echter vies tegen valt is dat je daarmee niet onderkent dat segregatie, op wat voor manier dan ook, onherroepelijk tot meer ellende lijdt. Het probleem is ontstaan door een verwijdering tussen beide groepen, daaruit zijn problemen ontstaan, die verwijdering nog groter maken zal dus tot voor meer problemen zorgen. Dit is ook wat er gebeurt, in deze situatie maar ook in andere situaties waarin "om wille van de veiligheid" complete bevolkingsgroepen afgezonderd worden; sociale onrust en geweld.
Daarom geloof ik er ook geen sodemieter van dat Israël uit is op vrede. Als dat het doel was, zouden ze anders handelen. Een mens moet je beoordelen op wat 'ie doet, en niet op wat 'ie zegt. In het geval van Israël kan ik dus niks anders opmaken dan een oorlogszucht. Hiermee is Hamas niet vrij te spreken overigens.
quote:
Wat is het daadwerkelijke vraagstuk?
Hoe het kan dat dat ondanks ogenschijnlijk goede intenties een conflict zoals deze zo lang kan duren waarbij er geen enkele verbetering maar enkel verslechtering optreedt.
quote:
De Palestijnen, in voornamelijk Gaza, worden inderdaad significant beperkt in hun bewegingsvrijheid en de situatie is erbarmelijk mede doordat Israel half Gaza afsluit, maar wat je nu zegt is feitelijk onjuist.
Israël belet de Palestijnen in de Gaza strook het invoeren van diverse goederen onder het mom van veiligheid. Doordat ze dit belemmeren zorgen ze voor meer onrust en dus meer onveiligheid. Etc. etc. etc. Cirkel die zichzelf voedt. Maar je hebt gelijk dat het feitelijk onjuist is te zeggen dat elke vorm van humanitaire hulp tegen gehouden wordt.
quote:
Dit was je originele kritiek: Leger inzetten tegen eigen bevolking en de veiligheid van de bevolking in bezet gebied niet waarborgen. Die veiligheid dient overigens over gewaakt te worden door een politiemacht.
Specifiek over welk gebied heb je het dan?
Ik meende eens een artikel gelezen te hebben en beelden gezien te hebben van de inzet van het leger tegen Arabische protestanten. Ik heb het nog even opgezocht maar dat bleek politie te zijn.
Echter geldt die kritiek w.m.b. wel op de toestanden tijdens Operation Protective Edge, waarbij 2100 Palestijnse burgers omkwamen en er een 10.000 gewond raakte.
quote:
Nee, eigenlijk niet, Palestijnen wordt soevereiniteit ontnomen omdat tot op dit moment de realisatie ervan, in de huidige situatie, een direct gevaar voor Israels veiligheid is.
Ik vind die conclusie waardeloos. Als iets ons geleerd heeft is dat het ontnemen van die soevereiniteit een direct gevaar voor de veiligheid in de totale regio is. Ik vind het de wereld op de kop. 'Ik heb een gat in m'n boot en dus maak ik nog een gat zodat het water er uit kan lopen.'
quote:
Omdat het een onjuistheid is, voor de stichting van de staat Israel en de onafhankelijkheidsoorlog was hulp van het westen praktisch absent.
De immigratie van Europese joden is wel sterk gestimuleerd toch? Bovendien is het in dit geval zo in mijn ogen dat het niet bemoeien met de ontwikkelingen juist een vorm van helpen is. Er is geen land op de wereld dat zomaar een ander land binnen kan walsen zonder dat daar internationaal op gereageerd wordt. In het geval van Israël heeft Europa de andere kant op gekeken en heeft Amerika actief geholpen op financieel en militair gebied.
quote:
Behandeld worden als tweederangs burgers? Heb je hier bronnen voor?
'[..] volgens cijfers van de Israëlische Raad voor hoger onderwijs wordt er van de 174 topposities aan Israëlische universiteiten slechts 2 procent door Arabische inwoners bekleed, terwijl zij 20 procent van de bevolking uitmaken.'
'Uit onderzoek van het Israel Demography Institute blijkt dat Arabische gemeenten systematisch veel minder geld van de staat krijgen dan vergelijkbare Joodse gemeenten.'
'De Israëlische mensenrechtenorganisatie ACRI analyseerde in augustus vorig jaar ruim vijftig wetten met een uitgesproken discriminerend karakter. Ook de op minderheidsrechten georiënteerde organisatie Adalah kwam vorig jaar met uitgebreide analyses van zo'n dertig discriminerende wetten.'
'Recent was er een uitspraak van het Israëlische Hooggerechtshof. Verzoeningsgezinde Israëliërs hadden geëist in het bevolkingsregister te worden ingeschreven als 'Israëliër' (en niet als 'Jood'). Het beroep werd afgewezen: etnische afkomst werd belangrijker geacht dan nationaliteit.'
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)ische-inwoners.dhtmlquote:
Dan zal ik je toch door moeten vragen om bronnen, bewijzen etc, want voor zover ik weet is Israel daarvoor niet veroordeeld.
Dat Israël hier nooit toe veroordeeld is, zegt natuurlijk niks over het bestaan van dergelijke praktijken. Er zijn geregeld berichten in de gerenommeerde media over uit huiszettingen, oppakken van mensen door het leger zonder aanklachten. Burgers in Gaza worden door middel van drones e.d. geregeld lastig gevallen. Beschietingen vanuit Israël maken veel burgerslachtoffers. Tel daar bij op de verschillen tussen Arabische en joodse inwoners.
Maar je hebt gelijk, de discussie begint aardig de vormen van het conflict aan te nemen

.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016