Ik wil hier nog even op terugkomen. Mijn stelling was dat een misdrijf weliswaar niet is uit te sluiten, maar dat er hiervoor tot dusver geen enkele concrete aanwijzing is gevonden. Het zijn slechts theoriën.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 00:09 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Juist ja. En verdwaling is daar 1 van.
Ja, het zal wat gekost hebben. Achteraf is het niet slim geweest dat men niet na twee dagen achter de Mirador mocht zoeken. En ook niet paar dagen later.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 14:43 schreef Perico het volgende:
[..]
Ja dat vind ik ook erg slim. Nu vind ik overigens ook dat Panama er veel geld en middelen tegenaan heeft gegooid. Zoektochten met helicopter zijn erg duur, al is die Sinpaproc dagelijks functioneel.
Alleen zijn de middelen dan achteraf niet zo slim ingezet en leek het ook vaker meer plichtmatig, in de uitvoering. Twee dagen wachten totdat iemand uit Panama stad de leiding komt nemen is laakbaar.
Juist. Zie ook mijn vorige post.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 14:29 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
Al ben ik dan geen specifieke `verdwaalaanhanger ` , ik weet wel , als je in dergelijke bossen
maar 2 meter van het pad af gaat, en je draait 1 x rond, dan ben je al snel je orientatie kwijt
en weet je al niet meer waar je bent in onbekend gebied, al die planten, bladeren, takken
alles lijkt dan op elkaar. Dus deze hele gebeurtenis met K&L, kan w e l begonnen zijn met verdwalen, gemakkelijk...en dan al die beesten daar, daar kun je ooook van schrikken !
dan hoef ik maar een halve meter van het pad af te zijn, en ik schrik van een eng beest
dan ben ik mijn orientatie al m e t e e n kwijt, getverderrie
ja ! dat bedoelde ik ook net...ook van die winkelstraat, is me zelfs vorig jaar nog gebeurd inquote:Op donderdag 9 oktober 2014 14:49 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ik wil hier nog even op terugkomen. Mijn stelling was dat een misdrijf weliswaar niet is uit te sluiten, maar dat er hiervoor tot dusver geen enkele concrete aanwijzing is gevonden. Het zijn slechts theoriën.
Vervolgens schreef 11en30 dat er voor een verdwaling ook geen aanwijzing is gevonden en dus ook slechts een theorie is. Die gedachte wil ik bestrijden.
Voor verdwaling is mijns inziens namelijk wel één hele grote aanwijzing, namelijk het feit dat K. en L. zich op 1 april om 14.00 op 1 uur afstand van de Mirador bevonden, en wel
aan de verkeerde kant van de berg.
Let op: dit is geen bewijs dat ze verdwaald waren, maar wel een sterke aanwijzing. Vader K. beweert dat ze met opzet nog een "stukje" zijn doorgelopen na de Mirador, maar ik denk dat hij zich vergist. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom ze de verkeerde kant van de berg zijn afgedaald. De meest genoemde zijn:
1. Ze hadden het idee dat ze in een cirkel liepen en dus vanzelf weer terug zouden keren bij het startpunt.
2. Ze hadden het idee dat ze weer terugliepen langs dezelfde weg waarop ze de Mirador bereikt hadden.
Die tweede mogelijkheid lijkt vreemd, want je weet toch immers wel hoe je de heenweg hebt gelopen? Voor mij echter is dit juist de meest waarschijnlijke gebeurtenis.
Een vergelijking: wie herkent zich in deze situatie? Je loopt in een lange winkelstraat in een onbekende stad; links en rechts zijn winkels en af en toe ga je naar binnen, zoekt iets in die winkel, gaat dan weer naar buiten en loopt dan weer verder. Op een gegeven moment kom je weer uit zo'n voor jou nieuwe winkel in die onbekende stad - en dan weet je even niet meer of je nu links of rechts af moet, om je oorspronkelijke weg te vervolgen. Op dat moment ben je gedesoriënteerd, je richtingsgevoel laat je in de steek.
Het is niet bekend hoe goed of hoe zwak het richtingsgevoel van K. en L. was ontwikkeld. Wel weten we dat ze op de Mirador enkele foto's hebben gemaakt. Deze Mirador is vergelijkbaar met de "winkel" uit het verhaal hierboven. Ze hebben foto's gemaakt vanuit verschillende standpunten. Misschien hebben ze wat gegeten, wat gedronken, wat uitgerust. Wat rondjes gelopen om alles goed te bekijken. Enfin, na enige tijd hebben ze de Mirador weer verlaten. Door al dat gedraai - we kunnen op de foto's zijn dat er sprake was van enige vrolijkheid en opgewondenheid - waren ze gedesoriënteerd. Ze hebben de "winkel" dus weer verlaten, maar zijn de verkeerde kant op gelopen.
Voor ons hier lijkt dat nu zeer vreemd. Wij hebben echter de complete kaart van dat gebied inmiddels in ons hoofd zetten. Voor K. en L. was dat niet het geval. Zij liepen alleen maar op een voor hen onbekende berg naar boven, bleven daar een tijdje, en liepen vervolgens weer naar beneden. Ze dachten dat ze gewoon weer terugliepen, maar in feiten liepen ze aan de andere kant van de berg naar beneden.
Wellicht kregen ze bij de quebrada argwaan. Hé, zijn we hier eigenlijk op de heenweg ook wel langsgekomen? Twijfel. Maar er is niet zo heel veel tijd meer. Ze bevinden zich op dat moment ongeveer halverwege de berg, maar aan welke kant?
Goede raad was duur. Wat te doen? Doorlopen, met het idee dat ze toch goed liepen? Of, terugkeren en wéér die berg op, omdat ze misschien verkeerd zijn gelopen?
Ik denk dat het zo is gegaan. Ze waren echt verdwaald. Of ze vervolgens alsnog in verkeerde handen terecht zijn gekomen, is een andere vraag.
De verhalen daarover verdienen scheppen zout. Allemaal losse gevallen. Als het algemeen was, zouden enorm veel dieren (die weg kunnen) on the move zijn gezien, de hele geschiedenis door. Maar dat andere hoeft niet te kloppen. Als ze zonder eten vluchten, komen ze misschien juist met een lege maag bij jou uit, net als ze zich veilig voelen.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 14:04 schreef suddenintuition het volgende:
We weten dus niet w a a r K&L zich ongeveer bevonden hebben, tijdens die aardbeving, en of het van invloed is geweest op, je evenwicht verliezen, op dat moment.
Is hier iemand die weet, h o e l a n g van tevoren dieren dit aan voelen komen ? ( indien dieren dit al hebben kunnen aanvoelen op 1 april 16.39 u, dan kunnen we een dergelijke aanval met een dier al
b i j n a uitsluiten, want dan gaan ze op de vlucht )
Dit was ook zo, toen met die tsunami in Indonesie, weet je nog ?
maar ja, hier zat zowat 17 u tussen.....
huhh ?? snapperwirniksvan ( we blijve lache )quote:Op donderdag 9 oktober 2014 14:56 schreef JustinCase het volgende:
[..]
De verhalen daarover verdienen scheppen zout. Allemaal losse gevallen. Als het algemeen was, zouden enorm veel dieren (die weg kunnen) on the move zijn gezien, de hele geschiedenis door. Maar dat andere hoeft niet te kloppen. Als ze zonder eten vluchten, komen ze misschien juist met een lege maag bij jou uit, net als ze zich veilig voelen.
Uitsluiten? Als jij in de weg staat van een vluchtend dier, dan wordt dat beest vaak agressief.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 14:04 schreef suddenintuition het volgende:
We weten dus niet w a a r K&L zich ongeveer bevonden hebben, tijdens die aardbeving, en of het van invloed is geweest op, je evenwicht verliezen, op dat moment.
Is hier iemand die weet, h o e l a n g van tevoren dieren dit aan voelen komen ? ( indien dieren dit al hebben kunnen aanvoelen op 1 april 16.39 u, dan kunnen we een dergelijke aanval met een dier al
b i j n a uitsluiten, want dan gaan ze op de vlucht )
Dit was ook zo, toen met die tsunami in Indonesie, weet je nog ?
maar ja, hier zat zowat 17 u tussen.....
ja, klopt dat kan ook nog..quote:Op donderdag 9 oktober 2014 15:01 schreef agter het volgende:
[..]
Uitsluiten? Als jij in de weg staat van een vluchtend dier, dan wordt dat beest vaak agressief.
ja, herkenbaar en ik zit toevallig even achter mn laptop dus ik dacht ik help je even, inderdaad een link van jackie:quote:Op donderdag 9 oktober 2014 14:29 schreef ToniB het volgende:
[..]
zo vervelend als je mobiel zit. Ik ga zo thuis op pc kijken en foto maken. Jackie12 gaf een link vanmiddag.
quote:Op donderdag 9 oktober 2014 12:07 schreef jackie12 het volgende:
[..]
http://nos.nl/video/66744(...)ug-moeten-nemen.html
na 00.36 seconden ziet het er wel anders uit.
Die ene Gonzalez is iig gids maar die andere Gonzalez die daar woont overigens ook
ik hou er rekening mee dat ze ook in gezeldschap geweest zouden kunnen zijn. En of ze dan al meegelokt zijn naar die niet zo bijzondere bergbeek of dat het op de terugweg in de 'rode auto' (of 4 x 4 etc) pas fout ging, geen idee. Maar ik begrijp jou wel, dat je dat als aanwijzing ziet, ik ben er alleen nog niet van overtuigd.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 14:49 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ik wil hier nog even op terugkomen. Mijn stelling was dat een misdrijf weliswaar niet is uit te sluiten, maar dat er hiervoor tot dusver geen enkele concrete aanwijzing is gevonden. Het zijn slechts theoriën.
Vervolgens schreef 11en30 dat er voor een verdwaling ook geen aanwijzing is gevonden en dus ook slechts een theorie is. Die gedachte wil ik bestrijden.
Voor verdwaling is mijns inziens namelijk wel één hele grote aanwijzing, namelijk het feit dat K. en L. zich op 1 april om 14.00 op 1 uur afstand van de Mirador bevonden, en wel
Let op: dit is geen bewijs dat ze verdwaald waren, maar wel een sterke aanwijzing. Vader K. beweert dat ze met opzet nog een "stukje" zijn doorgelopen na de Mirador, maar ik denk dat hij zich vergist. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom ze de verkeerde kant van de berg zijn afgedaald. De meest genoemde zijn:
1. Ze hadden het idee dat ze in een cirkel liepen en dus vanzelf weer terug zouden keren bij het startpunt.
2. Ze hadden het idee dat ze weer terugliepen langs dezelfde weg waarop ze de Mirador bereikt hadden.
Die tweede mogelijkheid lijkt vreemd, want je weet toch immers wel hoe je de heenweg hebt gelopen? Voor mij echter is dit juist de meest waarschijnlijke gebeurtenis.
Een vergelijking: wie herkent zich in deze situatie? Je loopt in een lange winkelstraat in een onbekende stad; links en rechts zijn winkels en af en toe ga je naar binnen, zoekt iets in die winkel, gaat dan weer naar buiten en loopt dan weer verder. Op een gegeven moment kom je weer uit zo'n voor jou nieuwe winkel in die onbekende stad - en dan weet je even niet meer of je nu links of rechts af moet, om je oorspronkelijke weg te vervolgen. Op dat moment ben je gedesoriënteerd, je richtingsgevoel laat je in de steek.
Het is niet bekend hoe goed of hoe zwak het richtingsgevoel van K. en L. was ontwikkeld. Wel weten we dat ze op de Mirador enkele foto's hebben gemaakt. Deze Mirador is vergelijkbaar met de "winkel" uit het verhaal hierboven. Ze hebben foto's gemaakt vanuit verschillende standpunten. Misschien hebben ze wat gegeten, wat gedronken, wat uitgerust. Wat rondjes gelopen om alles goed te bekijken. Enfin, na enige tijd hebben ze de Mirador weer verlaten. Door al dat gedraai - we kunnen op de foto's zien dat er sprake was van enige vrolijkheid en opgewondenheid - waren ze gedesoriënteerd. Ze hebben de "winkel" dus weer verlaten, maar zijn de verkeerde kant op gelopen.
Voor ons hier lijkt dat nu zeer vreemd. Wij hebben echter de complete kaart van dat gebied inmiddels in ons hoofd zetten. Voor K. en L. was dat niet het geval. Zij liepen alleen maar op een voor hen onbekende berg naar boven, bleven daar een tijdje, en liepen vervolgens weer naar beneden. Ze dachten dat ze gewoon weer terugliepen, maar in feiten liepen ze aan de andere kant van de berg naar beneden.
Wellicht kregen ze bij de quebrada argwaan. Hé, zijn we hier eigenlijk op de heenweg ook wel langsgekomen? Twijfel. Maar er is niet zo heel veel tijd meer. Ze bevinden zich op dat moment ongeveer halverwege de berg, maar aan welke kant?
Goede raad was duur. Wat te doen? Doorlopen, met het idee dat ze toch goed liepen? Of, terugkeren en wéér die berg op, omdat ze misschien verkeerd zijn gelopen?
Ik denk dat het zo is gegaan. Ze waren echt verdwaald. Of ze vervolgens alsnog in verkeerde handen terecht zijn gekomen, is een andere vraag.
Je "winkelstraat"vergelijking vind ik voor het pad na de mirador wel een hele slechte vergelijking.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 14:49 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Het is niet bekend hoe goed of hoe zwak het richtingsgevoel van K. en L. was ontwikkeld. Wel weten we dat ze op de Mirador enkele foto's hebben gemaakt. Deze Mirador is vergelijkbaar met de "winkel" uit het verhaal hierboven. Ze hebben foto's gemaakt vanuit verschillende standpunten. Misschien hebben ze wat gegeten, wat gedronken, wat uitgerust. Wat rondjes gelopen om alles goed te bekijken. Enfin, na enige tijd hebben ze de Mirador weer verlaten. Door al dat gedraai - we kunnen op de foto's zien dat er sprake was van enige vrolijkheid en opgewondenheid - waren ze gedesoriënteerd. Ze hebben de "winkel" dus weer verlaten, maar zijn de verkeerde kant op gelopen.
O.H.?quote:Op donderdag 9 oktober 2014 14:45 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
je hebt helemaal gelijk ! Logisch !
maar dan valt wel die hele O H in duigen daar, dus dat kun je wel schudden
denk ik ( indien, als, eventueel, bedoel ik, is geen zekerheid natuurlijk maar voor mij blijft
het een optie, ..uiteindelijk dan )
Een aannemelijke gedachte van Dr. Kloothommel maar jouw reactie daarop vind ik nog meer aannemelijk.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 15:12 schreef Marrije het volgende:
[..]
ik hou er rekening mee dat ze ook in gezeldschap geweest zouden kunnen zijn. En of ze dan al meegelokt zijn naar die niet zo bijzondere bergbeek of dat het op de terugweg in de 'rode auto' (of 4 x 4 etc) pas fout ging, geen idee. Maar ik begrijp jou wel, dat je dat als aanwijzing ziet, ik ben er alleen nog niet van overtuigd.
We hebben een verschillende manier van denken:quote:Op donderdag 9 oktober 2014 15:12 schreef Marrije het volgende:
[..]
ik hou er rekening mee dat ze ook in gezeldschap geweest zouden kunnen zijn. En of ze dan al meegelokt zijn naar die niet zo bijzondere bergbeek of dat het op de terugweg in de 'rode auto' (of 4 x 4 etc) pas fout ging, geen idee. Maar ik begrijp jou wel, dat je dat als aanwijzing ziet, ik ben er alleen nog niet van overtuigd.
Dat klopt in mijn scenario ook, maar ik stel dat K. en L. zich niet realiseerden op wélk pad ze liepen.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 15:26 schreef jackie12 het volgende:
Op het pad achter de mirador zijn geen winkels waar ze even naar binnen zijn gegaan.
Het is 1 pad.
Die vergelijking is in zoverre slecht, dat een winkelstraat erg druk is en de Pianista trail juist erg rustig.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 15:26 schreef jackie12 het volgende:
Je "winkelstraat"vergelijking vind ik voor het pad na de mirador wel een hele slechte vergelijking.
cuts, scratches, bruises, shock, traumatized, badly burnt with skin gone blackquote:Op donderdag 9 oktober 2014 13:58 schreef A_Fortiori het volgende:
[..]
Gisteren had ik hierover ook gepost. Zie hieronder het australische artikel:
http://www.cairnspost.com(...)jpusyw-1227083756815
Omlaag is omlaag ja en ook op weg naar de top steek je zowel de rivier als bergbeken over. Toch is er op de foto's 54 minuten na de top nog niets aan de hand. Ook is die bergbeek daar open, wat op weg naar de top niet het geval is.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 16:00 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Dat klopt in mijn scenario ook, maar ik stel dat K. en L. zich niet realiseerden op wélk pad ze liepen.
die rode auto is gezien, een die daar onbekend is en ook niet te traceren was.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 15:59 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
We hebben een verschillende manier van denken:
Ik probeer alleen scenario's te construeren waarin de beschikbare gegevens passen.
Jij voegt zelf nieuwe gegevens toe (bijvoorbeeld een rode auto of gezelschap) en bedenkt dan een scenario waarin dat allemaal past.
mmm.. wacht even, een getuige zag een rode auto het P pad afrijden, dus op dat punt ben ik t niet met je eens. Wel zou het denk ik interessant zijn om familie Team K / P.I te attenderen op een website van een lokale jonge Boquetian, in de vriendenkring van en met de allomtegenwoordige familie(naam) Gonzalez waarop een rode auto voorkomt. Ik weet er een. Kunnen ze wellicht iets mee?quote:Op donderdag 9 oktober 2014 15:59 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
We hebben een verschillende manier van denken:
Ik probeer alleen scenario's te construeren waarin de beschikbare gegevens passen.
Jij voegt zelf nieuwe gegevens toe (bijvoorbeeld een rode auto of gezelschap) en bedenkt dan een scenario waarin dat allemaal past.
Ok, mijn excuses, ik was die rode auto vergeten (of beter gezegd, ik dacht dat je die rode vrachtauto bedoelde waarvan een filmpje is).quote:Op donderdag 9 oktober 2014 16:13 schreef Marrije het volgende:
[..]
die rode auto is gezien, een die daar onbekend is en ook niet te traceren was.
Ja en de bestuurder van die auto heeft zich ook niet gemeld.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 16:20 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ok, mijn excuses, ik was die rode auto vergeten (of beter gezegd, ik dacht dat je die rode vrachtauto bedoelde waarvan een filmpje is).
Die rode auto heb ik nog niet opgenomen in mijn scenario. Ik weet niet hoe bijzonder een rode auto op die plek is. Waar ik woon (Randstad) zie ik dagelijks rode auto's rijden. Maar in Boquete, op die verlaten plek, was de rode auto in elk geval bijzonder genoeg om gesignaleerd te worden.
er zijn legio voorbeelden met bronnen van drugsgerelateerde voorvallen, criminele bendeoorlogen, moorden, drugsrunners, geweldsmisdrijven, overvallen op toeristen, expats, enz. enz in en rondom Boquete en de provincie Chiriqui. Juist omdat er daar zo veel gebeurd, maakt dat de kans op betrokkenheid van een dergelijke partij m.i. groot.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 16:22 schreef JustinCase het volgende:
Zo te zien worden nu de geopperde scenario's zonder toedoen van derden op waarschijnlijkheid beoordeeld. Daar is wat voor te zeggen, zolang er geen aanwijzigen voor een misdrijf zijn.Is het plan om - als voor elk van die mogelijkheden een kans geschat is, de totale kans op eigen fouten, pech, blessures enz. te bepalen? Kan in principe, dan hou je de geschatte waarschijnlijkheid over dat geen van alle gebeurd is. (niet A)x(nietB)x(nietC) enz. Dat mag je dan de kans noemen op een invloed van derden. Een slechte bedoeling of een dombo met goede bedoelilng kan dan nog, maar als het daar barst van de criminelen, en een dombo zo eerlijk is om zich te melden, heb je de kans op een misdrijf te pakken. Met geaccumuleerde foutmarges, maar toch.
Wat als die kans verontrustend groot is? Hoeft wmb niet boven de 50% te zijn, 30% is al om niet vrolijk van te worden. En bij 60% zeg ik: vermoedelijk een misdrijf. Maar wel één zonder aanwijzingen. Voor de ouders, stel dat de kansen het stempel verantwoorde schatting krijgen, dan is dat voor de ouders moeilijk te verkroppen. Weet iemand of er dan mogelijkheden zijn? Langer en beter zoeken naar aanwijzingen? Onconventionele middelen (niet openlijkover brainstormen graag)? Zo niet, dan is de conclusie: een onopgelost misdrijf, van onbekende aard.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |