abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145333285
Dit is het crowdfundingtopic. Dit zal vooral gaan over het investeren in crowdfunding projecten. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger.

Het grootste crowdfunding platform in Nederland is geldvoorelkaar.nl*. Op de site staat: Aangeboden rendementen liggen tussen de 4% en 11%.

Diverse platformen krijgen een officiële vergunning of ontheffing van de AFM.
crowdaboutnow.nl
kapitaalopmaat.nl
fundyd.nl
enz.

Bij de meeste crowdfund platforms moet natuurlijk rekening gehouden worden met het risico dat het crowdfund platform zelf failliet kan gaan. Dit is echter minder van belang bij diverse platforms die via een derden rekeing werken en waar de contracten direct afgesloten worden tussen lener en verstrekker.

Een groter crowdfunding platform is het Amerikaanse lendingclub.com. Hierbij zal het faillissement risico waarschijnlijk wat lager zijn. Een ander voordeel is dat je hier automatisch diversificatie kunt toepassen, met een minimum van $25 per stuk. Dit vermindert je risico aanzienlijk. Echter, voor niet-Amerikanen is het minimale investeringsbedrag $100.000. (Info dankzij user Blik)

Indien je van plan bent in crowdfunding projecten te investeren adviseren we om altijd in meerdere projecten te investeren en geen groot deel van je vermogen te investeren zodat je risico's beperkt blijven.

Overzicht van crowdfunding platforms staat op wikipedia.

Inkomsten uit crowdfunding vallen in vrijwel alle gevallen in box 3. Zie hiervoor ook: WGR / Crowdfunden en de belastingdienst Zeker weten? Bel dan zelf de belastingdienst.

* PM of DM je mailadres naar Tha_Duck als je een mailtje wil als er een nieuw project op geldvoorelkaar staat.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  woensdag 8 oktober 2014 @ 16:11:18 #2
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_145333401
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 16:04 schreef Ardo het volgende:

[..]

dus niet alleen particulieren die voor auto willen lenen maar iedereen die uberhaupt ergens voor moet lenen is waardeloos.

de enige legitieme redenen volgens jou om geld te lenen:

Er zijn genoeg gegronde redenen te bedenken om geld te lenen wat je op dit moment niet kunt missen. Bijvoorbeeld om een huis te kopen (hypotheek), een bedrijf te starten of je huidige bedrijf uit te breiden of professionaliseren.

voor alle andere doelen is het : had je voor moeten/kunnen sparen..

Nu ben ik klaar met jou, je blijft de boel verdraaien. Waar heb ik 'enige legitieme redenen' gezegd?

quote:
Er zijn genoeg gegronde redenen te bedenken om geld te lenen wat je op dit moment niet kunt missen. Bijvoorbeeld om een huis te kopen (hypotheek), een bedrijf te starten of je huidige bedrijf uit te breiden of professionaliseren.
:W
pi_145333426
is iemand die thuis woont meer of minder kredietwaardig dan iemand met een eigen huis.

ik zou zeggen: iemand die nog thuis woont, omdat hij minder vaste lasten heeft.
  woensdag 8 oktober 2014 @ 16:13:53 #4
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_145333474
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 16:06 schreef Ardo het volgende:

[..]

en 15k lenen met 2 jaar werkervaring dus helemaal ?

en 50 k lenen met 20 jaar werkervaring ?
En nu vergeet je het aspect 'thuiswonend' weer. Maar goed, je begrijpt het duidelijk niet dus het heeft verder ook geen zin om het nog duidelijker uit te leggen.
pi_145333484
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 16:11 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Nu ben ik klaar met jou, je blijft de boel verdraaien. Waar heb ik 'enige legitieme redenen' gezegd?

[..]

:W
op die manier win je iedere discussie...

sorry dat ik enige en genoeg door elkaar heb gehaald....ik concludeer nog steeds dat je geld lenen aan particulieren voor aankopen belachelijk vindt omdat ze dat maar hadden moeten/kunnen sparen
pi_145333499
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 16:13 schreef leolinedance het volgende:

[..]

En nu vergeet je het aspect 'thuiswonend' weer. Maar goed, je begrijpt het duidelijk niet dus het heeft verder ook geen zin om het nog duidelijker uit te leggen.
thuiswonend betekent minder vaste lasten en dus betere aflossingscapaciteit
  woensdag 8 oktober 2014 @ 16:15:29 #7
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_145333521
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 16:12 schreef Ardo het volgende:
is iemand die thuis woont meer of minder kredietwaardig dan iemand met een eigen huis.

Applaus! Toch nog iets geleerd vandaag. Daarom had hij in 3 jaar tijd toch wel ¤ 2k mogen hebben als hij ca. 18k netto per jaar vrij te besteden heeft.

Je komt er wel.
pi_145333536
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 16:15 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Applaus! Toch nog iets geleerd vandaag. Daarom had hij in 3 jaar tijd toch wel ¤ 2k mogen hebben als hij ca. 18k netto per jaar vrij te besteden heeft.

Je komt er wel.
dus weer : eerst sparen dan kopen...en dus nooit geld lenen aan particulieren want die moeten dat eerst sparen.

dat zeg je ook tegen die meneer die een inkomen van 50k heeft en een hypotheek van 200k

[ Bericht 6% gewijzigd door Ardo op 08-10-2014 16:21:21 ]
pi_145333540
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 16:12 schreef Ardo het volgende:

Gaat het daarom dan?

Zo ja, waarom ga je niet als een raket jezelf aanmelden op lendico en stort je die jongen zijn lening vol. Immers is hij (volgens jouw beredenering) kredietwaardiger dan de meeste mensen
pi_145333615
quote:
99s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 16:16 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Gaat het daarom dan?

Zo ja, waarom ga je niet als een raket jezelf aanmelden op lendico en stort je die jongen zijn lening vol. Immers is hij (volgens jouw beredenering) kredietwaardiger dan de meeste mensen
ik ga dat helemaal niet doen, ik probeer alleen erachter te komen hoe men beslist of iets redelijk/onredelijk is.

als bijvoorbeeld de aanvrager een eigen woning had gehad met hypotheek van 150k en hij zou hetzelfde bedrag vragen , is het dan opeens wel redelijk ? ook al staat zijn huis 20k onder water ?
  woensdag 8 oktober 2014 @ 16:23:32 #11
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_145333794
quote:
99s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 16:16 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Gaat het daarom dan?

Ik wilde het ook net zeggen. Die zielige jongen doet zo hard zijn best en we moeten medelijden hebben omdat hij in die 3 jaar dat hij bij mama heeft gewoond en ¤ 1.500,- per maand overhield geen ¤ 2.000,- (!) heeft kunnen sparen. Hij is vast erg goed met geldzaken en het is dan ook nagenoeg zeker dat we onze centen terugkrijgen van hem.
pi_145333811
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 16:18 schreef Ardo het volgende:

[..]

ik ga dat helemaal niet doen, ik probeer alleen erachter te komen hoe men beslist of iets redelijk/onredelijk is
Onderbuik gevoel, opvoeding, en beredeneren voor jezelf. Iedereen doet dat voor zichzelf.

Voor de een is het normaal om 500 euro te lenen om een luxe product te kopen, de ander eet liever een maand droog brood om hetzelfde te doen.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 16:14 schreef Ardo het volgende:
op die manier win je iedere discussie...
Dit is helemaal geen discussie :?
  woensdag 8 oktober 2014 @ 16:25:30 #13
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_145333857
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 16:18 schreef Ardo het volgende:

[..]

ik ga dat helemaal niet doen, ik probeer alleen erachter te komen hoe men beslist of iets redelijk/onredelijk is.

als bijvoorbeeld de aanvrager een eigen woning had gehad met hypotheek van 150k en hij zou hetzelfde bedrag vragen , is het dan opeens wel redelijk ? ook al staat zijn huis 20k onder water ?

Wat denk je zelf...
Kijk naar de aanvraag van die mevrouw van 52 jaar op Lendico. Die heeft gewoon een koopwoning hoor. Maar ook die aanvraag is mijns inziens echt kansloos. Ik heb al uitgelegd waarom. Het is ook geen wonder dat die projecten van 2-5k op Lendico niet vol lopen en op GvE er in een dag 2 ton voor één project wordt opgehaald.
pi_145334641
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 16:23 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik wilde het ook net zeggen. Die zielige jongen doet zo hard zijn best en we moeten medelijden hebben omdat hij in die 3 jaar dat hij bij mama heeft gewoond en ¤ 1.500,- per maand overhield geen ¤ 2.000,- (!) heeft kunnen sparen. Hij is vast erg goed met geldzaken en het is dan ook nagenoeg zeker dat we onze centen terugkrijgen van hem.
en als in de aanvraag had gestaan dat hij al 3 jaar een koopwoning had die 20k onder water staat, was het wel redelijk ?

hoe je het ook draait of keert : het komt er steeds op uit dat je zegt: had je maar moeten/kunnen sparen
  † In Memoriam † woensdag 8 oktober 2014 @ 16:52:50 #15
230491 Zith
pls tip
pi_145334713
wat een nondiscussie hier zeg :r
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_145334745
~O>
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 16:52 schreef Zith het volgende:
wat een nondiscussie hier zeg :r
je hoeft hem toch niet te volgen ? ~O>

[ Bericht 15% gewijzigd door Ardo op 08-10-2014 16:59:17 ]
pi_145334822
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 16:51 schreef Ardo het volgende:

[..]

en als in de aanvraag had gestaan dat hij al 3 jaar een koopwoning had die 20k onder water staat, was het wel redelijk ?

hoe je het ook draait of keert : het komt er steeds op uit dat je zegt: had je maar moeten/kunnen sparen
Wat wil je nou bereiken met deze herhaling van zetten? Elke keer dat 'als'

ALS ik/we gelijk ge(ef)/(ven) hou je er dan over op?
pi_145335392
quote:
99s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 16:56 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Wat wil je nou bereiken met deze herhaling van zetten? Elke keer dat 'als'

ALS ik/we gelijk ge(ef)/(ven) hou je er dan over op?
je moet me alleen gelijk geven als je vindt dat ik gelijk heb en dat vind ik zelf wel...

mijn conclusie is dus onveranderd: nooit geld lenen aan particulieren, zeker niet als ze nog thuis wonen want dan kunnen ze eerst sparen...ook niet aan huiseigenaren want die kunnen ook zelf sparen zeker met een netto inkomen van ruim boven de 2000 euro per maand.

of nog algemener : nooit geld lenen aan particulieren, alleen aan bedrijven met een goed plan
pi_145335548
Ik hoop dat er snel een paar leuke projecten komen want het is duidelijk komkommertijd als ik de gesprekken volg ;)
  woensdag 8 oktober 2014 @ 17:27:37 #20
419930 BliepTuut
Error! '); DROP TABLE *;-
pi_145335861
Wowsers, er is vast iets heel interessants te bespreken geweest! Ik ben benieuwd wat er allemaal t...

... Oh, wacht :(
pi_145336833
waar kan ik het defaultpercentage vinden bij GVE ? ze beweren zelf 0,0 procent. Is dat omdat ze zo goed selecteren of is dat gelogen ?

het lijkt mij in ieder geval sterk...

was een post uit 2011 : Hoe staat het met het defaultpercentage in Europa inmiddels? @geldvoorelkaar bedraagt het 0,0%!

inmiddels zal het toch geen 0,0 procent meer zijn ....heeft iemand al eens met default te maken gehad en om welk bedrag ging het ?
pi_145337010
dit heb ik nog gevonden:

Uiteindelijk verwachten we, mede op basis van de kennis van Graydon, op een defaultpercentage te komen van tussen en 2% en 5%.

dit kan wel een leuk gemidelde zijn maar als je toevallig pech hebt en je hebt 1000 euro in 10 projekten zitten en er gaat er 1 defaulten..dan heb je toch zomaar 10 procent verlies aan je broek..
pi_145337056
We hebben restaurant Blauw gehad en Be dazzled de babywinkel. Dat zijn er al 2 waar het mis ging. Bij GVE vind je daar niets over.
Is tevens de reden dat ik er geen geld meer in stop.
pi_145337084
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 18:06 schreef flappy het volgende:
We hebben restaurant Blauw gehad en Be dazzled de babywinkel. Dat zijn er al 2 waar het mis ging. Bij GVE vind je daar niets over.
Is tevens de reden dat ik er geen geld meer in stop.
ja...pech is weg...
pi_145337253
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 18:07 schreef Ardo het volgende:

[..]

ja...pech is weg...
Ben jij de nieuwe hmmmmm of zo?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')