Ja maar je krijgt wel een tegenbod.. en dan is er handel...quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 10:34 schreef Acradavos het volgende:
[..]
115? 24.500 onder de vraagprijs? Het staat pas 18 dagen te koop..![]()
ik vind jouw fixatie op wat de vorige eigenaar ervoor betaald heeft erg overdreven, als je een tweedehands auto koopt interesseert het je toch ook weinig wat de vorige eigenaar ervoor betaald heeft. De huidige eigenaar zal proberen zijn verlies zo beperkt mogelijk houden.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 10:41 schreef Acradavos het volgende:
Ik zal me vanmiddag sowieso dom gedragen, de Makelaar hoeft inderdaad niet te weten dat ik op de hoogte ben van de huidige aanschafprijs toentertijd.
Ik ben een beetje verplicht tot het kopen van een appartement. In me eentje kan ik ongeveer 150.000 ophoesten, echter was de Open Huizen van afgelopen zaterdag om te huilen.
Ik heb zo'n 9 appartementen bekeken in de prijsstelling tot 160.000. Dit appartement staat ook nog eens op een rustige locatie, met op loopafstand m'n sportschool, winkelcentra, ziekenhuis, bioscoop, snelweg. Daarom vind ik het interessant.
De overige appartementen zijn kleiner, gemiddeld 60 tot 68m2. Standaard keuken en standaard badkamer. Prijzen variëren van 130.000 tot 140.000. Ik ging juist voor dit appartement aangezien de keuken en badkamer mij opvielen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 10:53 schreef Ivo1985 het volgende:
Je zegt dat er 12 van deze appartementen te koop staan. Mag ik je dan adviseren om ze alle 12 te gaan bezichtigen? Misschien zijn er nog andere appartementen die op de foto's niet zo mooi over komen, maar toch wel mooi zijn. Of die een betere ligging hebben (mooier uitzicht, hoekwoning, groter balkon etc).
Toegegeven: Als de keuken en badkamer je smaak zijn hoef je bij dit appartement weinig meer te doen. Zeker als ook de wanden netjes gestuct zijn en er een goede vloer ligt.
Het scheelt je zo 10-15k aan verbouwingskosten die je niet hoeft uit te geven ten opzichte van een uitgeleefd appartement. Daarnaast kost een verbouwing tijd, dus ook dubbele woonlasten als je nu ook al op jezelf woont. Als je met een weekendje sausen klaar bent om de dozen te gaan uitpakken is dat heel wat waard.
Ahh, je hebt hem opgezocht?quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:02 schreef Wespensteek het volgende:
Per maand nog 160 euro service kosten en 160 euro voor de VVE vind ik toch behoorlijke bijkomende kosten. Verder ziet het er netjes uit.
Prijs volgens bodbepalenquote:
Zou kunnen ik zag 2x 160 staan maar het zou heel goed hetzelfde kunnen zijn.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:08 schreef Acradavos het volgende:
[..]
Ahh, je hebt hem opgezocht?
Het is overigens niet 2x 160, maar 1x 160 euro.
Prijzen aangaande een auto zijn niet openbaar opvraagbaar, bij huizen wel. Het lijkt mij vrij normaal om de prijzen in te zien en te vergelijken.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:05 schreef Ardo het volgende:
[..]
ik vind jouw fixatie op wat de vorige eigenaar ervoor betaald heeft erg overdreven, als je een tweedehands auto koopt interesseert het je toch ook weinig wat de vorige eigenaar ervoor betaald heeft. De huidige eigenaar zal proberen zijn verlies zo beperkt mogelijk houden.
Weet je hoeveel de verbeteringen gekost hebben ? Stel dat je ook zou weten hoeveel hij er nog in geinvesteerd heeft, bijvoorbeeld 10.000 euro, zou je die 10.000 euro ervoor over hebben ? of zou je liever zelf verbouwen ? (denk aan weken rotzooi)
maar wat kun je met die historische informatie ?quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:12 schreef Acradavos het volgende:
[..]
Prijzen aangaande een auto zijn niet openbaar opvraagbaar, bij huizen wel. Het lijkt mij vrij normaal om de prijzen in te zien en te vergelijken.
quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:10 schreef Ardo het volgende:
[..]
Prijs volgens bodbepalen
De verkoper(s) willen: ¤ 139,500
Wij hebben berekend: ¤ 146,194
De prijs volgens bodbepalen is ¤ 6,694 duurder. Dit huis is relatief goedkoop geprijsd.
Prijs per m2 van huis: ¤ 1,993
Prijs per m2 postcode: ¤ 1,979
Dit had ik gezien, echter wordt nummer 62 veel duurder getaxeerd. Ik vind zo'n indicatie nogal krom om eerlijk te zijn, er wordt niet gekeken naar de staat aan de binnenkant.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:10 schreef Ardo het volgende:
[..]
Prijs volgens bodbepalen
De verkoper(s) willen: ¤ 139,500
Wij hebben berekend: ¤ 146,194
De prijs volgens bodbepalen is ¤ 6,694 duurder. Dit huis is relatief goedkoop geprijsd.
Prijs per m2 van huis: ¤ 1,993
Prijs per m2 postcode: ¤ 1,979
Stel dat jij een auto naar je wensen en eisen ziet voor een bedrag van ¤ 10.000, maar de vorige eigenaar heeft slechts ¤ 7250,- betaald. Misschien praat je er nog een rooitje van af, dan voel je je toch ook bedonderd?quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:14 schreef Ardo het volgende:
[..]
maar wat kun je met die historische informatie ?
Je kunt uitrekenen hoeveel hij ervoor betaald heeft en eventueel nog hoeveel hij hypotheek heeft, maar je kunt niet uitrekenen wat zijn bodemprijs is en welk bedrag hij bereid is om als verlies te accepteren.
Maar ze leveren lang niet dat bedrag aan toegevoegde waarde op, een oude keuken/badkamer is vaak net zo functioneel. Als de verkoper zijn geld terug wil en anders niet verkoopt kun je mogelijk beter een bod doen op een goedkoper huis waar wel veel van afkan omdat die al veel afgelost hebben. Volgens mij ben je op het moment erg afhankelijk van de positie van de verkoper qua haast om te verkopen en mogelijkheden om verlies te kunnen nemen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:06 schreef Acradavos het volgende:
Ik heb een redelijk kapitaal gespaard, maar de investering van een keuken, badkamer, toilet en CV zit al gauw op 15.000 euro.
dit noemt men handel, tegenwoordig valt met huizen geen winst te behalen, hooguit beperking van verliesquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:17 schreef Acradavos het volgende:
[..]
Stel dat jij een auto naar je wensen en eisen ziet voor een bedrag van ¤ 10.000, maar de vorige eigenaar heeft slechts ¤ 7250,- betaald. Misschien praat je er nog een rooitje van af, dan voel je je toch ook bedonderd?
heb je al opgevraagd wat de woz-waarde is ?quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:15 schreef Acradavos het volgende:
[..]
Dit had ik gezien, echter wordt nummer 62 veel duurder getaxeerd. Ik vind zo'n indicatie nogal krom om eerlijk te zijn, er wordt niet gekeken naar de staat aan de binnenkant.
het feit dat je weet wat de aankoopprijs is/was , maakt je onderhandelingspositie echt niet sterker, ook zonder kennis van de aankoopprijs kun je er een roodje vanaf praten ....als je goed kunt onderhandelen. Het feit dat in jouw voorbeeld de vorige eigenaar 7250 heeft betaald was dan te danken aan het feit dat hij goed onderhandeld heeft en hem goedkoop heeft gekocht..dat voordeel gaat hij echt niet aan jou doorgeven...quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:17 schreef Acradavos het volgende:
[..]
Stel dat jij een auto naar je wensen en eisen ziet voor een bedrag van ¤ 10.000, maar de vorige eigenaar heeft slechts ¤ 7250,- betaald. Misschien praat je er nog een rooitje van af, dan voel je je toch ook bedonderd?
probeer het aan die site te verkopen...quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:21 schreef Snowballed het volgende:
Volgens die site vraag ik voor mijn huis 64.000 te weinig.. en hij staat al een jaar te koop.. proest..!
Het ligt er maar net aan of diegene van de auto af wilt.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:19 schreef Ardo het volgende:
[..]
heb je al opgevraagd wat de woz-waarde is ?
dat kun jij wel mooi startbod vinden maar dat zal verkoper niet met je eens zijn denk ik...als hij het accepteert zit ie met bijna 25k restschuld...en dat gaat ie niet doen denk ik...quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:31 schreef Acradavos het volgende:
[..]
Het ligt er maar net aan of diegene van de auto af wilt.Met een huis kan je laag inzetten zonder diegene gelijk te beledigen. Ik weet dat de huidige eigenaar redelijk geīnvesteerd heeft, in ieder geval verbouwingskosten.
Samenvattend:
Vraagprijs 2 jaar geleden: 129.000
Aankoopprijs: 125.000
Vraagprijs nu: 139.5000
Verbouwingskosten: 10.000?
Ik denk dat ik met 122.500 wel op een mooi startbod zit.Geef me ongelijk, ik blijf een Nederlander..
WOZ waarde is mij nog niet bekend, maar in hoeverre is dat van belang? Zal wel een stukje hoger liggen.
Wil je dan over een paar duizend gaan onderhandelen..?quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:33 schreef Ardo het volgende:
[..]
dat kun jij wel mooi startbod vinden maar dat zal verkoper niet met je eens zijn denk ik...als hij het accepteert zit ie met bijna 25k restschuld...en dat gaat ie niet doen denk ik...
woz waarde is in zoverre van belang dat het een gemiddelde is van verkochte vergelijkbare appartementen...mensen zullen ook niet snel een bod onder woz waarde accepteren.
en wat zou jij een mooi bedrag vinden om uiteindelijk op uit te komen ?
als jij zelf al alle vergelijkbare appartementen hebt gezien en die zitten allemaal gemiddeld op 135K met oude keuken/badkamer , dan is het volgens mij een no-brainer dat je voor dit appartement moet gaan en natuurlijk proberen er een zo laag mogelijke prijs voor te betalen. Niemand betaalt de vraagprijs, maar ergens heeft de verkoper een bodembedrag in zijn hoofd.
Dat je gelijk 17000 onder vraagprijs gaat bieden kan wel degelijk als beledigend ervaren worden.
als je met een uurtje lullen een paar duizend euro kan besparen vind ik dat geen tijdsverspilling...die verdien je met werken niet zo snelquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:44 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Wil je dan over een paar duizend gaan onderhandelen..?
Dat zou ik beledigend vinden.. (en tijdsverspilling)
Als ik makelaar was zou ik dat ook vinden.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:44 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Wil je dan over een paar duizend gaan onderhandelen..?
Dat zou ik beledigend vinden.. (en tijdsverspilling)
Als je op zo'n bedrag struikelt over een paar duizend, vind ik dat wel...quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:49 schreef Ardo het volgende:
[..]
als je met een uurtje lullen een paar duizend euro kan besparen vind ik dat geen tijdsverspilling...die verdien je met werken niet zo snel
die paar duizend die je er met lullen vanaf praat kun je mooi ergens anders voor gebruiken...quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:50 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Als je op zo'n bedrag struikelt over een paar duizend, vind ik dat wel...
een nieuwe keuken/badkamer/wc heeft wel degelijk meerwaarde....dat iedere investering in eigen woning gelijk weggegooid geld is, is zwaar overtrokken. Je krijgt wellicht niet de investering ervoor terug, maar toch wel een gedeelte..quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:49 schreef NiGeLaToR het volgende:
14.500 euro winst pakken in 2 jaar crisistijd met dalende huizenprijzen door wat achterstallig onderhoud in te halen is mijn inziens onlogisch. Alles wat je meer betaalt dan de 125k die verkopers betaalt hebben is op het conto van je emotie om het te willen hebben. Dat is je goed recht, als je het maar mee neemt in je overwegingen - dat geld krijg je namelijk niet meer terug.
.
Ik heb ze ook liever wel dan niet.. ze zitten er bij mij echt voor niets tussen..quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:49 schreef NiGeLaToR het volgende:
Als ik makelaar was zou ik dat ook vinden.
Toen ik ons huis verkocht in 2011 aan de eerste kopers, voor de vraagprijs, wilde hun aankoopmakelaar dat ik haar courtage betaalde als verkoper. Want ja, ze had ons toch maar mooi geholpen met de de aankoop, maar ze kreeg nu geen euro omdat ze een percentage van eraf onderhandelde prijs had afgesproken.
Makelaars..ben niet zo'n fan van de beroepsgroep, al zitten er ook ongetwijfeld hele capabele bij.
Je kan ook een goedkoper huis kopen.. dan hou je nog meer over..quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:52 schreef Ardo het volgende:
[..]
die paar duizend die je er met lullen vanaf praat kun je mooi ergens anders voor gebruiken...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |