abonnement Unibet Coolblue
pi_145255627
Die nieuwe Split scimitar winglets op de 737 zien er ook wel gaaf uit:

http://www.pilootenvliegt(...)Soupart-967x1024.jpg
pi_145259221
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 14:09 schreef OEM het volgende:

[..]

Ik ben geen specialist oid, maar doorgaans lees je dat wingtip devices pas effectief worden op langere afstanden wegens het extra gewicht van de winglets en versteviging van de vleugel zelf.

[..]

Bijna alle longhaul types hebben wel iets van een wingtip device: winglets of raked.

[..]

De -8 en -9 hebben raked wingtips. De -3 zou winglets krijgen. Ik heb hiervoor 2 redenen gelezen: een heeft te maken met het gewicht/performance verhouding van een winglet tov raked wingtip en de ander heeft te maken met de kortere wingspan van een vleugel met winglet (tov raked) zodat de wingspan overeenkomt met die van een 767 waar de Japanse gates op zijn ingesteld.
Het ging inderdaad specifiek over winglets, en die zijn het efficiëntst op vluchten waar de climb-out fase een relatief groot deel uitmaakt van de vlucht. Korte vluchten dus. Tijdens de cruise levert het veel minder voordeel op en is het alleen maar extra gewicht en extra weerstand.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_145259876
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 16:59 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Het ging inderdaad specifiek over winglets, en die zijn het efficiëntst op vluchten waar de climb-out fase een relatief groot deel uitmaakt van de vlucht. Korte vluchten dus. Tijdens de cruise levert het veel minder voordeel op en is het alleen maar extra gewicht en extra weerstand.
Ze kunnen tegenwoordig echt wel winglets ontwerpen die ook bij hoge snelheden nog altijd een positieve bijdrage leveren aan de weerstand. Maar je hebt gelijk, een winglet geeft de meeste winst bij hoge invalshoeken - dus als er langzaam gevlogen wordt.
  maandag 6 oktober 2014 @ 20:18:52 #5
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_145268259
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 16:59 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Het ging inderdaad specifiek over winglets, en die zijn het efficiëntst op vluchten waar de climb-out fase een relatief groot deel uitmaakt van de vlucht. Korte vluchten dus. Tijdens de cruise levert het veel minder voordeel op en is het alleen maar extra gewicht en extra weerstand.
Ok, let me rephrase mezelf: winglets worden pas economisch rendabel op langere afstanden.

Voorbeeld 737: hoe langer gevlogen wordt, hoe groter de gemiddelde brandstofbesparing
http://www.boeing.com/com(...)aero_17/winglets.pdf

Ben toch benieuwd naar jouw bron, want ik kan alleen bronnen vinden die het tegengestelde vertellen.
pi_145269921
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:18 schreef OEM het volgende:

[..]

Ok, let me rephrase mezelf: winglets worden pas economisch rendabel op langere afstanden.

Voorbeeld 737: hoe langer gevlogen wordt, hoe groter de gemiddelde brandstofbesparing
http://www.boeing.com/com(...)aero_17/winglets.pdf

Ben toch benieuwd naar jouw bron, want ik kan alleen bronnen vinden die het tegengestelde vertellen.
Het is wel duidelijk dat het effect afzwakt met de afstand, maar het is minder drastisch dan in mijn beleving inderdaad. Misschien dat ik statistieken heb gezien van aftermarket winglets, maar kan het niet meer terugvinden ;)
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:17:41 #7
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_145271082
quote:
1s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:55 schreef Me_Wesley het volgende:
Het is wel duidelijk dat het effect afzwakt met de afstand, maar het is minder drastisch dan in mijn beleving inderdaad.
Afzwakken? De efficiencywinst blijft gewoon stijgen tot ongeveer 4%. Dat is blijkbaar de maximale efficiencywinst. Je hebt alleen een lange afstand nodig om het verlies tijdens climbout te compenseren ;) .
pi_145271186
luchtvaart twitterde op maandag 06-10-2014 om 12:18:39 @KLM viert morgen 95e verjaardag. Om 08.30 onthult @camieleurlings logo op MD-11. Einde middag onthulling nieuw KLM-huisje. Van harte @KLM reageer retweet
Helaas Camiel, we zijn je voor geweest:



En afgelopen weekend werd op dezelfde PH-KCE een 4D show geprojecteerd ter ere van de KLM Experience. Ik vond het érg gaaf! Hier een kort filmpje van mezelf:



[ Bericht 56% gewijzigd door blingbling11 op 06-10-2014 21:30:43 ]
pi_145280120
Vandaag in de geschiedenis:



- 7 oktober 1919: In het notariskantoor van mr. H. Stoop in Den Haag wordt de
'Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën'' opgericht bij akte.
Luchtvaartmaatschappij KLM is een feit.

14 dagen later wordt aan de Heerengracht in Den Haag het eerste KLM kantoor geopend.
8 zakenlieden waaronder Frits Fentener van Vlissingen brachten 1.2 miljoen gulden bij elkaar.
Luitenant-vlieger Albert Plesman werd administrateur en later directeur.
Koningin Wilhelmina verleende de maatschappij bij oprichting het predicaat Koninklijk.

De eerste vlucht was op 17 mei 1920; na een vlucht van 2 uur en 15 minuten landt om 12:45 uur op Schiphol een van Aircraft Transport & Travel Limited (AT&T) geleasede De Havilland DH.16 (G-EALU) uit Croydon Airport bij London met aan boord 2 journalisten, een aantal kranten en een brief van de burgemeester van Londen aan de burgemeester van Amsterdam:
quote:
With the opening of the first regular airservice between England and Holland, I send you greetings from London to the city of Amsterdam. I wish that this service will contribute to the friendly en business relationship between the two cities and our countries."

I have great confidence in the well-meaning cooperation between the Dutch and English companies in relation to this new and very important airtransport


Op 25 augustus 1920 ontving KLM haar eerste eigen toestellen; 2 Fokker F.II's met een orderwaarde van 45.000 gulden.

Net geen 5 jaar na oprichting vliegt KLM haar eerste intercontinentale vlucht; met een Fokker F.VII naar Batavia. Zie m'n eerdere post over die vlucht hier.
Tot de Tweede Wereldoorlog groeide KLM uit tot een van de grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld, alleen Pan Am en Imperial Airways (het latere BOAC) waren groter.

In het jaar 1920 vervoerde KLM in totaal 345 passagiers, 22 ton vracht en 3 ton post.
Ter vergelijking; onderstaande 777-200ER (PH-BQA, KLM's eerste 777 en met de naam "Albert Plesman") kan in één keer 317 passagiers* en al die cargo in een keer meenemen.
In 2013 vervoerde KLM 26.581.000 passagiers en 770.215 ton vracht en heeft het
(met dochterondernemingen) 32.505 werknemers in dienst waarmee het een van de grootste werkgevers van Nederland is.

*: in de nieuwe configuratie met nieuwe WBC.



Vandaag is KLM dus 95 jaar oud; en hiermee is de KLM de oudste onder haar oorspronkelijke naam opererende luchtvaartmaatschappij.
Dit wordt onder andere gevierd met een klein feestje op Schiphol Oost:




Tevens gaan er een aantal grote kisten van KLM rondvliegen met een 95 years sticker waaronder een van de laatste MD-11's: PH-KCE.
Deze heeft de sticker in de nacht van zondag op maandag gekregen, vermoedelijk de anderen ook?
En die kun je in de post van blingbling11 hierboven zien. ;)

Wil je 'm spotten? PH-KCE vertrekt vandaag om 15:25 uur als KL671 naar Montreal.
Wees er wel snel bij, over 20 dagen vertrekt PH-KCE alweer de hangar in ter voorbereiding van haar allerlaatste reis ;( ...


EDIT: en voor de reizigers interessant.
Ze hebben vandaag 3 bestemmingen in de aanbieding; Jakarta, Curaçao en New York voor ¤395! 8-)
Meer info en boeken op de site van KLM.
(Alleen vandaag te boeken!)

EDIT #2: nog meer bestemmingen in de aanbieding.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 07-10-2014 13:15:17 ]
pi_145281384
Goede actie. Je moet alleen wel vandaag (dinsdag) boeken voor die prijs.
pi_145293987
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag is KLM dus 95 jaar oud; en hiermee is de KLM de oudste onder haar oorspronkelijke naam opererende luchtvaartmaatschappij.
quote:
Tevens gaan er een aantal grote kisten van KLM rondvliegen met een 95 years sticker waaronder een van de laatste MD-11's: PH-KCE.
Deze heeft de sticker in de nacht van zondag op maandag gekregen, vermoedelijk de anderen ook?
En die kun je in de post van blingbling11 hierboven zien. ;)
En wij waren er dus eerder bij dan KLM :P :
KLM twitterde op dinsdag 07-10-2014 om 10:36:52 Our CEO @camieleurlings just unveiled a special logo of our 95th birthday! Do you like it? #KLM95 reageer retweet
pi_145297313
En goed nieuws, de sticker komt niet alleen op de PH-KCE.
Via myKLM:

quote:
Ter gelgenheid van onze 95e verjaardag heeft Camiel Eurlings zojuist in Hangar 11 het logo op een MD-11 onthuld. De komende weken worden nog een 777-300, 777-200, 747-400, 747-freighter, A330-300 en een A330-200 van een logo voorzien. De toestellen vliegen het gehele jaar met dit logo rond.
pi_145298946
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 16:12 schreef blingbling11 het volgende:
En goed nieuws, de sticker komt niet alleen op de PH-KCE.
Via myKLM:

[..]

Nice. Eindelijk duidelijkheid op welke toestellen die sticker nou kwam, dat die op meerdere kisten kwam wist ik, maar nog niet welke.
  dinsdag 7 oktober 2014 @ 20:24:24 #14
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_145306795
Ben ik de enige die het echt een foei-lelijke sticker vindt :?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_145306842
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 16:50 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Nice. Eindelijk duidelijkheid op welke toestellen die sticker nou kwam, dat die op meerdere kisten kwam wist ik, maar nog niet welke.
Strict gezien weet je nu ook nog niet precies welke natuurlijk :P

De -BXA (de retro 737) heeft overigens op de winglets ook een '95 years' sticker gekregen.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  dinsdag 7 oktober 2014 @ 20:25:53 #16
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_145306847
quote:
13s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 20:24 schreef flipsen het volgende:
Ben ik de enige die het echt een foei-lelijke sticker vindt :?
Nee hoor
pi_145309041
quote:
13s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 20:24 schreef flipsen het volgende:
Ben ik de enige die het echt een foei-lelijke sticker vindt :?
Ach ja, het past we bij hun huisstijl. En het is maar tijdelijk uiteraard.
Ze vliegen ten minste wel met een van de mooiste (zo niet mooiste) livery rond. :+
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 20:25 schreef Thetallguy het volgende:
Strict gezien weet je nu ook nog niet precies welke natuurlijk :P
Boeit niet veel. Ging me meer welke types.

Enne; vanmiddag bij vertrek naar Montreal:




[ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 08-10-2014 00:00:16 ]
  dinsdag 7 oktober 2014 @ 22:22:57 #18
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_145312982
Wat een klote stoelen heeft Air Berlin in die A330 geduwd zeg :r
Tics van je petten.
  woensdag 8 oktober 2014 @ 02:01:21 #19
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_145319860
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 21:14 schreef Iemand91 het volgende:
Ze vliegen ten minste wel met een van de mooiste (zo niet mooiste) livery rond. :+
Ik neem aan dat je je in smiley hebt vergist en eigenlijk deze bedoelde? _O- Want dat kan je toch niet serieus menen natuurlijk :X
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 8 oktober 2014 @ 08:45:57 #20
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_145321035
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 21:14 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ach ja, het past we bij hun huisstijl. En het is maar tijdelijk uiteraard.
Ze vliegen ten minste wel met een van de mooiste (zo niet mooiste) livery rond. :+

[..]

Boeit niet veel. Ging me meer welke types.

Enne; vanmiddag bij vertrek naar Montreal:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mijn eerste post in het luchtvaarttopic :W

Toch mooi dat ze de MD-11's nog hebben voorzien van de 95 years sticker :Y Ook al is het maar voor even ;(
pi_145322002
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 08:45 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Mijn eerste post in het luchtvaarttopic :W

Toch mooi dat ze de MD-11's nog hebben voorzien van de 95 years sticker :Y Ook al is het maar voor even ;(
Misschien juist een handige keuze omdat die stickers op de andere toestellen ook niet eeuwig zullen blijven zitten?

(Hoewel ze 'm ws toch nog zelf van de MD-11's gaan moeten pulken bij het "anonimiseren".)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_145324920
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 02:01 schreef flipsen het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je je in smiley hebt vergist en eigenlijk deze bedoelde? _O- Want dat kan je toch niet serieus menen natuurlijk :X
Nee, ik heb me niet vergist. Ik vind wel degelijk de KLM livery een van de beste die er is.
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 08:45 schreef RedFever007 het volgende:
Mijn eerste post in het luchtvaarttopic :W
[quote]
:W
[quote]
Toch mooi dat ze de MD-11's nog hebben voorzien van de 95 years sticker :Y Ook al is het maar voor even ;(
Jep, heel even. (eind deze maand gaat hij de hangar in voor voorbereiding naar de scrapper)
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 09:50 schreef LintuxCx het volgende:
Misschien juist een handige keuze omdat die stickers op de andere toestellen ook niet eeuwig zullen blijven zitten?
Ik heb begrepen dat de stickers op de rest van de vloot een jaar blijven zitten.
quote:
(Hoewel ze 'm ws toch nog zelf van de MD-11's gaan moeten pulken bij het "anonimiseren".)
Dat sowieso.
pi_145330618
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 02:01 schreef flipsen het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je je in smiley hebt vergist en eigenlijk deze bedoelde? _O- Want dat kan je toch niet serieus menen natuurlijk :X
Vind de KLM livery ook mooi hoor.
Welke zijn meer jouw smaak dan? Altijd wel leuk om te weten :P
Trotse Twentenaar
pi_145348332
Vind de KLM livery ook tot de mooiste behoren. Maar Air New Zealand (de zwarte) mag er ook zeker wezen.
pi_145350793
Voor wie op 11 november toch nog mee wil met de farewell flights:
http://www.airevents.de/product_info.php?cPath=2&products_id=259
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')