Het ging inderdaad specifiek over winglets, en die zijn het efficiëntst op vluchten waar de climb-out fase een relatief groot deel uitmaakt van de vlucht. Korte vluchten dus. Tijdens de cruise levert het veel minder voordeel op en is het alleen maar extra gewicht en extra weerstand.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:09 schreef OEM het volgende:
[..]
Ik ben geen specialist oid, maar doorgaans lees je dat wingtip devices pas effectief worden op langere afstanden wegens het extra gewicht van de winglets en versteviging van de vleugel zelf.
[..]
Bijna alle longhaul types hebben wel iets van een wingtip device: winglets of raked.
[..]
De -8 en -9 hebben raked wingtips. De -3 zou winglets krijgen. Ik heb hiervoor 2 redenen gelezen: een heeft te maken met het gewicht/performance verhouding van een winglet tov raked wingtip en de ander heeft te maken met de kortere wingspan van een vleugel met winglet (tov raked) zodat de wingspan overeenkomt met die van een 767 waar de Japanse gates op zijn ingesteld.
Ze kunnen tegenwoordig echt wel winglets ontwerpen die ook bij hoge snelheden nog altijd een positieve bijdrage leveren aan de weerstand. Maar je hebt gelijk, een winglet geeft de meeste winst bij hoge invalshoeken - dus als er langzaam gevlogen wordt.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:59 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Het ging inderdaad specifiek over winglets, en die zijn het efficiëntst op vluchten waar de climb-out fase een relatief groot deel uitmaakt van de vlucht. Korte vluchten dus. Tijdens de cruise levert het veel minder voordeel op en is het alleen maar extra gewicht en extra weerstand.
Ok, let me rephrase mezelf: winglets worden pas economisch rendabel op langere afstanden.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:59 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Het ging inderdaad specifiek over winglets, en die zijn het efficiëntst op vluchten waar de climb-out fase een relatief groot deel uitmaakt van de vlucht. Korte vluchten dus. Tijdens de cruise levert het veel minder voordeel op en is het alleen maar extra gewicht en extra weerstand.
Het is wel duidelijk dat het effect afzwakt met de afstand, maar het is minder drastisch dan in mijn beleving inderdaad. Misschien dat ik statistieken heb gezien van aftermarket winglets, maar kan het niet meer terugvindenquote:Op maandag 6 oktober 2014 20:18 schreef OEM het volgende:
[..]
Ok, let me rephrase mezelf: winglets worden pas economisch rendabel op langere afstanden.
Voorbeeld 737: hoe langer gevlogen wordt, hoe groter de gemiddelde brandstofbesparing
http://www.boeing.com/com(...)aero_17/winglets.pdf
Ben toch benieuwd naar jouw bron, want ik kan alleen bronnen vinden die het tegengestelde vertellen.
Afzwakken? De efficiencywinst blijft gewoon stijgen tot ongeveer 4%. Dat is blijkbaar de maximale efficiencywinst. Je hebt alleen een lange afstand nodig om het verlies tijdens climbout te compenseren .quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:55 schreef Me_Wesley het volgende:
Het is wel duidelijk dat het effect afzwakt met de afstand, maar het is minder drastisch dan in mijn beleving inderdaad.
Helaas Camiel, we zijn je voor geweest:twitter:luchtvaart twitterde op maandag 06-10-2014 om 12:18:39 @KLM viert morgen 95e verjaardag. Om 08.30 onthult @camieleurlings logo op MD-11. Einde middag onthulling nieuw KLM-huisje. Van harte @KLM reageer retweet
quote:With the opening of the first regular airservice between England and Holland, I send you greetings from London to the city of Amsterdam. I wish that this service will contribute to the friendly en business relationship between the two cities and our countries."
I have great confidence in the well-meaning cooperation between the Dutch and English companies in relation to this new and very important airtransport
quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag is KLM dus 95 jaar oud; en hiermee is de KLM de oudste onder haar oorspronkelijke naam opererende luchtvaartmaatschappij.
En wij waren er dus eerder bij dan KLM :quote:Tevens gaan er een aantal grote kisten van KLM rondvliegen met een 95 years sticker waaronder een van de laatste MD-11's: PH-KCE.
Deze heeft de sticker in de nacht van zondag op maandag gekregen, vermoedelijk de anderen ook?
En die kun je in de post van blingbling11 hierboven zien.
twitter:KLM twitterde op dinsdag 07-10-2014 om 10:36:52 Our CEO @camieleurlings just unveiled a special logo of our 95th birthday! Do you like it? #KLM95 reageer retweet
quote:Ter gelgenheid van onze 95e verjaardag heeft Camiel Eurlings zojuist in Hangar 11 het logo op een MD-11 onthuld. De komende weken worden nog een 777-300, 777-200, 747-400, 747-freighter, A330-300 en een A330-200 van een logo voorzien. De toestellen vliegen het gehele jaar met dit logo rond.
Nice. Eindelijk duidelijkheid op welke toestellen die sticker nou kwam, dat die op meerdere kisten kwam wist ik, maar nog niet welke.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 16:12 schreef blingbling11 het volgende:
En goed nieuws, de sticker komt niet alleen op de PH-KCE.
Via myKLM:
[..]
Strict gezien weet je nu ook nog niet precies welke natuurlijkquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 16:50 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Nice. Eindelijk duidelijkheid op welke toestellen die sticker nou kwam, dat die op meerdere kisten kwam wist ik, maar nog niet welke.
Nee hoorquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 20:24 schreef flipsen het volgende:
Ben ik de enige die het echt een foei-lelijke sticker vindt
Ach ja, het past we bij hun huisstijl. En het is maar tijdelijk uiteraard.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 20:24 schreef flipsen het volgende:
Ben ik de enige die het echt een foei-lelijke sticker vindt
Boeit niet veel. Ging me meer welke types.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 20:25 schreef Thetallguy het volgende:
Strict gezien weet je nu ook nog niet precies welke natuurlijk
Ik neem aan dat je je in smiley hebt vergist en eigenlijk deze bedoelde? Want dat kan je toch niet serieus menen natuurlijkquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 21:14 schreef Iemand91 het volgende:
Ze vliegen ten minste wel met een van de mooiste (zo niet mooiste) livery rond.
Mijn eerste post in het luchtvaarttopicquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 21:14 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ach ja, het past we bij hun huisstijl. En het is maar tijdelijk uiteraard.
Ze vliegen ten minste wel met een van de mooiste (zo niet mooiste) livery rond.
[..]
Boeit niet veel. Ging me meer welke types.
Enne; vanmiddag bij vertrek naar Montreal:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Misschien juist een handige keuze omdat die stickers op de andere toestellen ook niet eeuwig zullen blijven zitten?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 08:45 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Mijn eerste post in het luchtvaarttopic
Toch mooi dat ze de MD-11's nog hebben voorzien van de 95 years sticker Ook al is het maar voor even
Nee, ik heb me niet vergist. Ik vind wel degelijk de KLM livery een van de beste die er is.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 02:01 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je je in smiley hebt vergist en eigenlijk deze bedoelde? Want dat kan je toch niet serieus menen natuurlijk
Jep, heel even. (eind deze maand gaat hij de hangar in voor voorbereiding naar de scrapper)quote:Op woensdag 8 oktober 2014 08:45 schreef RedFever007 het volgende:
Mijn eerste post in het luchtvaarttopic
[quote]
[quote]
Toch mooi dat ze de MD-11's nog hebben voorzien van de 95 years sticker Ook al is het maar voor even
Ik heb begrepen dat de stickers op de rest van de vloot een jaar blijven zitten.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:50 schreef LintuxCx het volgende:
Misschien juist een handige keuze omdat die stickers op de andere toestellen ook niet eeuwig zullen blijven zitten?
Dat sowieso.quote:(Hoewel ze 'm ws toch nog zelf van de MD-11's gaan moeten pulken bij het "anonimiseren".)
Vind de KLM livery ook mooi hoor.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 02:01 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je je in smiley hebt vergist en eigenlijk deze bedoelde? Want dat kan je toch niet serieus menen natuurlijk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |