abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145251503
Ik sta over anderhalve week voor mijn eerste tentamens op universitair niveau, alleen ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dit moet aanpakken.
De leerstof is namelijk verdeeld over:
- Hoofdstukken die we hebben moeten lezen uit het voorgeschreven boek
- Artikelen die we hebben moeten lezen
- Powerpointpresentaties van hoorcolleges
- Powerpointpresentaties van werkcolleges
- Mijn aantekeningen van hoorcolleges
- Door mij gemaakte en besproken opdrachten voor werkcolleges.

Maar hoe bepaal je wat het belangrijkst is en hoe combineer je al die bronnen van informatie? Ik hoop op wat tips van ervaringsdeskundigen.
pi_145251754
Als je het tentamen ziet als een generale repetitie kun je voor de herkansing heel gericht leren.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_145252034
Oefententamens maken.
pi_145252134
Nou je haalt het nooit. Anderhalve week is niet genoeg om leerstof zodanig te beheersen dat je een voldoende haalt.
A society of sheep must in time beget a government of wolves.
- Henry de Jouvenel
pi_145253131
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 13:44 schreef thom_05 het volgende:
Nou je haalt het nooit. Anderhalve week is niet genoeg om leerstof zodanig te beheersen dat je een voldoende haalt.
Jawel joh, tijd zat

Mijn ervaring is dat het meestal een combinatie is van de hoorcolleges (theorie) en werkcolleges (vaak wat praktischer). De papers die in de hoorcolleges worden behandeld, kunnen ook terugkomen in een tentamen, maar papers die niet in de HC worden behandeld krijg je ook niet op het tentamen (persoonlijke ervaring nogmaals).
Op donderdag 21 mei 2015 19:22 schreef Vasion het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
Op zondag 7 december 2014 22:59 schreef GGMM het volgende:
pi_145253223
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 13:44 schreef thom_05 het volgende:
Hangt af wat je studeert, denk ik. Ik ben nooit eerder dan de dag van tevoren begonnen met leren en ik heb alles altijd gehaald (maar niet altijd met geweldige cijfers tbh).
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_145253757
Volgens mij is thom_05 sarcastisch ;)

OT: oefententamens/oude tentamens geven je een goede indicatie van wat er gevraagd gaat worden
Price is what you pay, value is what you get
pi_145253759
Meestal zijn het boek en de artikelen het belangrijkst. De powerpoints, hoorcolleges en werkgroepopdrachten zijn dan een hulpmiddel om de theorie beter te begrijpen.

Soms krijg je een tentamenopgave waarbij je iets moet uitleggen over een opdracht die je eerder hebt gemaakt. Dan is het wel handig als je ongeveer weet wat je hebt gedaan.

Als de powerpoints / hoorcolleges heel anders zijn dan de artikelen en boeken, dan moet je voor jezelf nadenken: heeft de docent op hoorcollege vooral geinige anekdotes zitten vertellen maar is de theorie waar het echt om gaat (dit was bij ons meestal zo)? Of vindt de docent z'n eigen verhaal heel belangrijk en ziet 'ie de boeken maar als wat suffe achtergrondkennis?
pi_145253763
Damn een dag van te voren lukte me vroeger nog, maar toch wel hard mee op m'n bek gegaan toen ik een tijdje(einde eerste jaar) op de uni zat.

ot; zoek oefententamens, kan je ongeveer zien hoe de verdeling tussen al het gevraagde ligt.
pi_145253904
Okay, thanks :)

Waar zijn oefententamens over het algemeen te vinden? Er is er wel van elk vak één beschikbaar op Blackboard en die heb ik ook al wel bekeken, maar ik denk niet dat ik er meer kan bemachtigen.

En qua boek en artikelen, is het wijsheid om alles opnieuw lezen en dan samenvatten? Dat kost wel weer heel veel tijd.
pi_145254230
Voor oude tentamens zou je ook op studeersnel.nl kunnen kijken, staat soms ook het een en ander op.
pi_145254338
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 14:34 schreef Squalus het volgende:
Volgens mij is thom_05 sarcastisch ;)

OT: oefententamens/oude tentamens geven je een goede indicatie van wat er gevraagd gaat worden
Dit.
Maar ontopic. Heel vaak gebruiken ze steeds hetzelfde tentamens.
A society of sheep must in time beget a government of wolves.
- Henry de Jouvenel
pi_145254919
oude tentamens maken werkt voor mij meestal het best.

Die kan je dan nakijken, waarna je weet waar je kennis tekort schiet! :)
pi_145258107
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 14:38 schreef JesscSam het volgende:
Okay, thanks :)

Waar zijn oefententamens over het algemeen te vinden? Er is er wel van elk vak één beschikbaar op Blackboard en die heb ik ook al wel bekeken, maar ik denk niet dat ik er meer kan bemachtigen.
Een studievereniging wil nog wel eens tentamens verzamelen, maar dan moet die er natuurlijk wel zijn. (en je hebt kans dat je er lid van moet zijn voor je ze kan inzien)
Op donderdag 21 mei 2015 19:22 schreef Vasion het volgende:
Op zondag 7 december 2014 22:59 schreef GGMM het volgende:
pi_145277917
Bij ons gewoon Facebook pagina van de studie. Gewoon rond de 2000 leden van allerlei jaren, iedereen heeft wel een bepaald tentamen liggen en gooit die in de groep.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_145278012
Ga uit van de slides in het hoorcollege en werkcollege.
pi_145361612
Hangt af van studie, maar ik heb me altijd goed kunnen redden met powerpoints & aanvullende informatie uit werkcolleges. Dus ik maakte 'samenvattingen' van de hoorcolleges, en waar het onduidelijk voor mezelf was, vulde ik het aan met werkcollegemateriaal.

Overigens, achterliggende gedachte: als een docent het niet boeiend genoeg vindt om iets op een slide te zetten, is het waarschijnlijk ook niet boeiend genoeg voor het tentamen ;) Dus vooral niet alles opnieuw gaan lezen, want dan ben je niet op tijd klaar.
pi_145365913
Verschil per vak, voor sommige vakken zijn de slides + collegeaantekeningen en werkcolleges genoeg. Voor andere vakken moet je echt bepaalde hoofdstukken uit het boek leren.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_145366242
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 13:06 schreef Eerin het volgende:
Hangt af van studie, maar ik heb me altijd goed kunnen redden met powerpoints & aanvullende informatie uit werkcolleges. Dus ik maakte 'samenvattingen' van de hoorcolleges, en waar het onduidelijk voor mezelf was, vulde ik het aan met werkcollegemateriaal.
Overigens, achterliggende gedachte: als een docent het niet boeiend genoeg vindt om iets op een slide te zetten, is het waarschijnlijk ook niet boeiend genoeg voor het tentamen ;) Dus vooral niet alles opnieuw gaan lezen, want dan ben je niet op tijd klaar.
Bij ons is de filosofie meer dat de hoor- en werkcolleges niet voor herhaling van de stof van de leeslijst zijn, maar voor meer diepgang, voor zijpaadjes en soms ook voor grappige anekdotes. Zo af en toe zijn studenten gigantisch op hun bek gegaan door alleen de stof uit de colleges te leren, en niet de literatuur.

Maar het verschilt per docent en per studie.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2014 15:51:49 ]
pi_145392214
Als je alles al gelezen hebt, kun je het best de ppt's doornemen, mocht je daar dan nog dingen tegenkomen waarvan je het idee hebt dat je ze niet beheerst, lees je alleen die even opnieuw! :)
pi_145455527
Je pakt het boek, bladert het hoofdstuk voor hoofdstuk een beetje door, zodat je weet wat de onderwerpen zijn en aan de tussenkopjes kun je vaak wel zien waar de paragraaf over gaat. Dan maak je op een a4tje hier een soort structuur van zodat je de hoofdstructuur van het vak op papier hebt (dag 1)

Vervolgens doe je hetzelfde voor de powerpoint en blader je een beetje door je aantekeningen heen en lees je wat intensiever de onderwerpen die je nog niet snapt. Hierna ga je even naar de artikelen kijken waar ze ongeveer over gaan (dan hoef je dus vaak alleen de summary te lezen en beetje te bladeren) en maak je het oefententamen.
Play hard, go pro.
pi_145489549
Boek + HC = 70%
Werkcolleges + genoteerde stof = 30%

Zo is het vaak.
Bodybuilding #1
Hardlopen #2
pi_145504658
Bij ons is het net andersom, werkcollege practical is belangrijker (dit is denk ik vaak zo bij studies waar het meer draait om de formules en rekenwerk)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')