Alsof we nog niet bang genoeg waren.quote:BERLIJN -
De extremisten van Islamitische Staat (ISIS) smeden in hun bolwerken in het noorden van Syrië en Irak plannen om groepjes terroristen als vluchtelingen naar West-Europa te loodsen.
Syriërs op de vlucht voor het geweld van ISIS. Syriërs op de vlucht voor het geweld van ISIS. Foto: EPA
Dit meldde zondag de Duitse krant Bild am Sonntag die zich op kringen in de veiligheidsdiensten beroept.
Amerikaanse geheim agenten zouden gesprekken hebben afgeluisterd waar ISIS-leiders plannen ontvouwen om groepjes van vier terroristen als vluchtelingen naar Europa te sturen. Het plan zou mede zijn ontstaan omdat vliegvelden en vliegtuigen steeds beter worden beveiligd.
Het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken heeft tegenover Bild am Sonntag bevestigd dat ze van dit scenario op de hoogte is. Maar er zijn geen aanwijzingen dat er concreet aanslagen in Duitsland worden voorbereid.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)rd_van_Troje___.html
Elke halve scheet van IS wordt momenteel breed uitgemeten.quote:Op zondag 5 oktober 2014 18:41 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Alsof we nog niet bang genoeg waren.![]()
Dus dat.quote:Op zondag 5 oktober 2014 18:46 schreef Janneke141 het volgende:
Als ik de krantenberichten van de laatste weken mag geloven worden de IS-strijders al massaal geronseld in de moskeeën in ons eigen land. Dus waarom ze nu ook nog van buiten moeten komen ontgaat me.
Vreemd verhaal inderdaad.quote:Op zondag 5 oktober 2014 18:46 schreef Janneke141 het volgende:
Als ik de krantenberichten van de laatste weken mag geloven worden de IS-strijders al massaal geronseld in de moskeeën in ons eigen land. Dus waarom ze nu ook nog van buiten moeten komen ontgaat me.
De eerste vorm die jij noemt (losse groepjes, weinig samenhang) is Al Qaida, IS is wat dat betreft veel beter georganiseerd en maakt beter gebruik van social media en andere moderne communicatie. Het is in tegenstelling tot Al Qaida wel degelijk van 'bovenaf' geregeld. Vandaar dat het trainen en hersenspoelen van nieuwe strijdkrachten in Europa redelijk efficient verloopt en de aantallen behoorlijk groot zijn.quote:Op zondag 5 oktober 2014 18:49 schreef Janneke141 het volgende:
Ik vraag me trouwens nog steeds af of dat hele IS wel zo'n centraal georganiseerde organisatie is, als soms wordt gesuggereerd. Rondom dat kalifaat zelf zal nog wel een redelijk compacte, samenhangende groep zitten, maar ik kan me maar moeilijk aan de indruk onttrekken dat er daaromheen aardig wat plukjes random fundamentalisten hoofden afhakken en snode plannen smeden en vooral hard roepen dat ze bij IS horen, zonder dat boven in de boom iemand weet wie het zijn en wat ze doen.
Ik geloof er ook geen flikker van.quote:Op zondag 5 oktober 2014 18:49 schreef Janneke141 het volgende:
Ik vraag me trouwens nog steeds af of dat hele IS wel zo'n centraal georganiseerde organisatie is, als soms wordt gesuggereerd. Rondom dat kalifaat zelf zal nog wel een redelijk compacte, samenhangende groep zitten, maar ik kan me maar moeilijk aan de indruk onttrekken dat er daaromheen aardig wat plukjes random fundamentalisten hoofden afhakken en snode plannen smeden en vooral hard roepen dat ze bij IS horen, zonder dat boven in de boom iemand weet wie het zijn en wat ze doen.
Is dat een vermoeden, of hebben we daar bewijs van?quote:Op zondag 5 oktober 2014 18:56 schreef Nintex het volgende:
De eerste vorm die jij noemt (losse groepjes, weinig samenhang) is Al Qaida, IS is wat dat betreft veel beter georganiseerd en maakt beter gebruik van social media en andere moderne communicatie. Het is in tegenstelling tot Al Qaida wel degelijk van 'bovenaf' geregeld. Vandaar dat het trainen en hersenspoelen van nieuwe strijdkrachten in Europa redelijk efficient verloopt en de aantallen behoorlijk groot zijn.
Heb je ook aanwijzigingen om een dergelijke stelling te poneren?quote:Op zondag 5 oktober 2014 18:56 schreef Nintex het volgende:
[..]
De eerste vorm die jij noemt (losse groepjes, weinig samenhang) is Al Qaida, IS is wat dat betreft veel beter georganiseerd en maakt beter gebruik van social media en andere moderne communicatie. Het is in tegenstelling tot Al Qaida wel degelijk van 'bovenaf' geregeld. Vandaar dat het trainen en hersenspoelen van nieuwe strijdkrachten in Europa redelijk efficient verloopt en de aantallen behoorlijk groot zijn.
Er zit ook een vrij sterke propaganda machine achter. Wat dat betreft is IS strijders Europa binnen halen als vluchtelingen wel een must voor IS. Bij veel Europese Jihadisten zal toch enige terughoudendheid zijn bij het aanvallen van het gastland of het uitvoeren van acties die voor familie ook gevolgen hebben. Dit soort bedenkingen hebben de meer hardcore IS strijders uit Irak en Syrie niet.
Je hebt een enigszins goede organisatiestructuur nodig om soldaten uit Nederland en Belgie naar de juiste plek op het slagveld in Syrie of Irak te krijgen. Ook de gecoördineerde media releases en twitter-acties e.d. tonen aan dat er bij IS wel degelijk een organisatiestructuur is.quote:Op zondag 5 oktober 2014 19:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is dat een vermoeden, of hebben we daar bewijs van?
quote:This observation of ISIS as an insurgency in Iraq combines with the observation that they are functioning as a military rather than as a terrorist network. A counter-terrorism strategy that does not take these characteristics into consideration will under-estimate and fail to defeat this enemy
Terreur = anti-propaganda.quote:Op zondag 5 oktober 2014 19:07 schreef J0kkebr0k het volgende:
De westerse media zijn voor IS denk ik nog wel de grootste propagandamachine.
Deze staan al lang op de radar van inlichtingendiensten. Opgaan in de grote stroom vluchtelingen geeft hen de kans onder de radar te blijven.quote:Op zondag 5 oktober 2014 18:46 schreef Janneke141 het volgende:
Wat stel je voor?quote:Op zondag 5 oktober 2014 19:16 schreef DrDentz het volgende:
Iedere 'gematigde' moslim is eigenlijk een ISIS-strijder in spe.
quote:Op zondag 5 oktober 2014 19:17 schreef DrDentz het volgende:
Zelf je hoofd eraf halen voor hunnie het doen.
Namens Bin Laden bedankt.quote:Op zondag 5 oktober 2014 19:16 schreef DrDentz het volgende:
Iedere 'gematigde' moslim is eigenlijk een ISIS-strijder in spe.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |