SPOILER: 21 juli 2014Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
Hoe groot is de kans eigenlijk dat je Ebola krijgt als je bijvoorbeeld naar Zambia op vakantie gaat?quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 14:04 schreef Monolith het volgende:
Je kunt wel moe worden van alle 'sussende geluiden', maar ik word ook vrij moe van de volstrekte paranoia van sommige lieden hier. Bij risico-analyse en -beheersing is het van belang dat je een realistische afweging van de risico's maakt. Dan is een realistisch beeld van hoe besmettelijk de ziekte is en in welke omstandigheden het wordt overgedragen wel zo wenselijk.
Er zijn geen gevallen van ebola in Zambia bekend.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 14:07 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoe groot is de kans eigenlijk dat je Ebola krijgt als je bijvoorbeeld naar Zambia op vakantie gaat?
Of is dat onmogelijk te berekenen/in te schatten??
Maar de ziekte Ebola verspreid zich toch erg snel in omgevingen waar het onhygiënisch is enz?quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 14:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er zijn geen gevallen van ebola in Zambia bekend.
Zelfs al zou je naar een getroffen land gaan dan is de besmettingskans minimaal, ten minste als je geen ebolaziekenhuis of contaminated wijken gaat bezoekenquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 14:07 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoe groot is de kans eigenlijk dat je Ebola krijgt als je bijvoorbeeld naar Zambia op vakantie gaat?
quote:Voor de reiziger is het risico op ebola uiterst klein. Ebola wordt alleen overgedragen via direct contact met besmettelijke patiënten of hun lichaamsvloeistoffen. Het ebolavirus wordt niet via de lucht overgedragen (zoals griep), niet via voedsel (behalve als het gaat om het eten van besmette wilde dieren) en niet via water of muggen.
Patiënten zijn alleen besmettelijk vanaf het moment dat zij ziek zijn. Contact met gezonde personen houdt dus geen risico in.
Dat heeft helemaal geen zin, aangezien een aantal lieden simpelweg de spanning en sensatie prefereren boven een genuanceerde en realistische uitleg. Bovendien zijn er natuurlijk de beroepssceptici die aan alles twijfelen wat via de officiële kanalen komt. Ik denk vanwege een te veel aan vrije tijdquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 14:13 schreef Monolith het volgende:
Ik wil best mensen zaken uitleggen, maar tegen een dergelijke mate van onnozelheid ben zelfs ik niet opgewassen.
Ik vroeg het mij gewoon af, sorry hoor.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 14:15 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Dat heeft helemaal geen zin, aangezien een aantal lieden simpelweg de spanning en sensatie prefereren boven een genuanceerde en realistische uitleg. Bovendien zijn er natuurlijk de beroepssceptici die aan alles twijfelen wat via de officiële kanalen komt. Ik denk vanwege een te veel aan vrije tijd
Zo simpel. Je vraagt je of waarom er al duizenden mensen aan overleden zijn...quote:
Maar dat zegt niks over mutaties. Ik ben totaal niet paranoïde maar als mensen WHO betrouwbaar vinden dat vind ik ernstiger.quote:
Vast wel.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 14:43 schreef 10minuteman het volgende:
Ik vroeg mij alleen af of er mensen al beschermende pakken hebben besteld. Kan toch? Niks raars aan. Er zijn mensen die dit doen. Worst case scenario als er meerdere gemuteerde variaties van ebola komen en dan is ons sterke zorg zo mak als een lammetje.
Dat bericht heb ik gelezen. Haha. Iets van 40 pallets dacht ikquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 14:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
Vast wel.
Als je nog wat zoekt, de Nederlandse overheid veilt iets van 2500 bodybags, wellicht kun je er iets mee.
Misschien heb ik hier bij hoge uitzondering iets niet correct begrepen, maar ik zeg dit in de context van de discussie hier in dit topic waar paniekzaaiers de genuanceerdere verhalen wegzetten als idioot en trollenquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 14:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik vroeg het mij gewoon af, sorry hoor.
Amsterdam en Moskou liggen dichter bij elkaar dan de grenzen van Zambia en het dichtstbijzijnde land waar Ebola heerstquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 14:07 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Is ebola net zo gevaarlijk als Putin? Dan moeten we ons zorgen maken.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:21 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Amsterdam en Moskou liggen dichter bij elkaar dan de grenzen van Zambia en het dichtstbijzijnde land waar Ebola heerst
twitter:
twitter:
twitter:LisaEvers twitterde op zaterdag 04-10-2014 om 19:48:14#BreakingNews #Ebola concerns #CDC removes father & daughter frm international #United Flit #EWR now in ambulance to local hospital #myfoxny reageer retweet
http://newyork.cbslocal.c(...)a-at-newark-airport/quote:Port Authority: CDC Investigating Sick Passenger For Possible Ebola At Newark Airport
NEW YORK (CBSNewYork) — The Port Authority of New York and New Jersey says the Centers for Disease Control and Prevention is investigating a sick passenger at Newark Liberty International Airport for possible Ebola.
Port Authority officials said a passenger on board United Flight 998, inbound from Brussels, was vomiting aboard the plane.
After landing in Newark at around 12:15 p.m., authorities sealed the plane at Gate 54 and asked the 255 passengers and the plane’s crew to remain on board, the Port Authority said.
United Airlines released a statement saying, “Upon arrival at Newark Airport from Brussels, medical professionals instructed that customers and crew of United flight 998 remain on board until they could assist an ill customer. We are working with authorities and will accommodate our customers as quickly as we can.”
The CDC and Port Authority are still investigating. Passengers and crew will not be permitted to exit the plane until the CDC clears it.
Zeer logisch dat het via Brussel gaat, aangezien Sn Brussels Airlines 1 van de 2 vliegtuigmaatschappijen is dat naar de 3 ebola landen vliegt.quote:[..]
Je zal maar in dat vliegtuig zitten![]()
Wel weer een vlucht via Brussel. Die Thomas Duncan vloog ook via Brussel. Komt toch wel aardig dichtbij zo, Brussel had net zo goed ook de eindbestemming kunnen zijn.
Ik wordt altijd zo moe van dergelijke reactie's. Je kan het Nederlandse zorgstelsel duur vinden en voor verbetering vatbaar. Maar het is een van de beste zorg te verkrijgbaar in de wereld.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 14:43 schreef 10minuteman het volgende:
Ik vroeg mij alleen af of er mensen al beschermende pakken hebben besteld. Kan toch? Niks raars aan. Er zijn mensen die dit doen. Worst case scenario als er meerdere gemuteerde variaties van ebola komen en dan is ons sterke zorg zo mak als een lammetje.
http://www.northjersey.co(...)icial-says-1.1102563quote:Health officials have determined that a sick passenger on a United Airlines flight that was held temporarily at Newark Liberty International Airport does not appear to have the deadly Ebola virus, an airport official confirmed.
Passengers were cleared to leave United flight 998 Saturday afternoon after a representative of the federal Centers for Disease Control determined that an ill passenger did not have the virus, an airport official said.
The flight from Brussels was held at the airport on Saturday afternoon after a passenger began vomiting onboard.
Shortly after the plane arrived, United Airlines released the following statement:
"Upon arrival at Newark Airport from Brussels, medical professionals instructed that customers and crew of United flight 998 remain on board until they could assist an ill customer. We are working with authorities and will accommodate our customers as quickly as we can."
-
Ik hoop dat je vertrouwen in de westerse zorg je een veilige toekomst kan bieden mocht ebola toch echt overal doorslaan. Laat het ons weten mocht het ooit zover komen, maar laten we hopen van niet.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 21:11 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik wordt altijd zo moe van dergelijke reactie's. Je kan het Nederlandse zorgstelsel duur vinden en voor verbetering vatbaar. Maar het is een van de beste zorg te verkrijgbaar in de wereld.
Zolang ebola niet muteert tot airborne o.i.d. heb ik weinig tot geen vrees.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 21:14 schreef Bredemug het volgende:
[..]
Ik hoop dat je vertrouwen in de westerse zorg je een veilige toekomst kan bieden mocht ebola toch echt overal doorslaan. Laat het ons weten mocht het ooit zover komen, maar laten we hopen van niet.
Tsja sommige zeggen dat het al airborne is en andere zeggen van niet, ik denk dat het op dit moment een kwestie van tijd is en men gewoonweg informatie omtrent ebola moet blijven observeren.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 21:16 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Zolang ebola niet muteert tot airborne o.i.d. heb ik weinig tot geen vrees.
Twijfelachtige bronnen natuurlijk in deze streken gaat er ook rond dat blanken de ziekten verspreiden om negers uit te roeien.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 21:29 schreef Bredemug het volgende:
[..]
Tsja sommige zeggen dat het al airborne is en andere zeggen van niet, ik denk dat het op dit moment een kwestie van tijd is en men gewoonweg informatie omtrent ebola moet blijven observeren.
Rationeel gezien absoluut, in de praktijk zou ik waarschijnlijk wachten op de volgende mogelijkheid. Omdat ergens diep in je achterhoofd toch dat stemmetje zit van "straks komt die dichtbij, raakt je aan, etc."quote:Daarnaast is er de volgende kwestie:
Als je overtuigt bent dat ebola niet airborn is , zou je dan nog steeds in hetzelfde tramtoestel/vliegtuig willen zitten als iemand die wel ebola heeft? Ik denk dat het een menselijk aard is om het onzekere voor het zekere te nemen.
Ik denk er eigenlijk zelden over na dus dat gaat primaquote:Niks mis mee natuurlijk, als je helder kan blijven denken en zolang angst maar geen controle heeft over je leven.
Topic titel moet als volgt zijn: Ebola in West-Nederland niet te stuiten.quote:Een man met symptomen van ebola is zaterdag opgenomen bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht.
Man met symptomen ebola opgenomen in Dordrecht
Het ziekenhuis heeft een crisisteam opgetuigd om het geval te onderzoeken, schrijft het AD.
Op de eerste hulp zou een man zaterdagavond onwel zijn geworden. Hij zou symptomen hebben die lijken op die van ebola.
De eerste hulp is afgesloten voor het publiek. Een koffiehoek zou nu worden ingericht als eerste hulppost. Het ziekenhuis was niet direct bereikbaar voor een toelichting.
De rampenprotocollen worden even goed getraind. En dan waren er nog mensen die het maar onzin vonden dat de grote MC's maatregelen namen voor exact dit gevalquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 22:15 schreef rakotto het volgende:
http://www.nu.nl/algemeen(...)en-in-dordrecht.html
Man met symptomen ebola opgenomen in Dordrecht
[..]
Topic titel moet als volgt zijn: Ebola in West-Nederland niet te stuiten.
Mijn school zit in hetzelfde gebouw, misschien krijg ik nu wel ebolavrij.quote:Op zondag 5 oktober 2014 00:14 schreef Greys het volgende:
Iets uitgebreider stukje in Telegraaf:
Mogelijk ebola-patiënt in Dordrecht
DORDRECHT -
Een patiënt van het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht is mogelijk besmet met ebola. De man vertoonde zaterdag symptomen die lijken op die van de gevreesde ziekte. Er is in allerijl een crisisteam opgetuigd.
De man komt uit Sierre Leone, aldus een woordvoerder van het Erasmus MC in Rotterdam. In dat ziekenhuis zal hij onderzocht worden. Tot die tijd zit de patiënt in isolatie. ,,Ook personen die bij hem zijn geweest in de huisartsenpost zijn apart genomen'', vulde de woordvoerder van het Albert Schweitzer ziekenhuis aan.
Aanvankelijk werd gemeld dat de man onwel was geworden op de spoedeisende hulp, maar dat bleek gebeurd te zijn op de huiartsenpost bij het ziekenhuis in Dordrecht. Patiënten op de spoedeisende hulp hebben dan ook geen enkel risico gelopen, benadrukt het ziekenhuis in een verklaring. De huisartsenpost is voorlopig wel gesloten.
Patiënten in het Rotterdamse ziekenhuis hoeven zich volgens een woordvoerder geen zorgen te maken. ,,Meneer gaat direct van de ambulance naar de isolatiekamer'', beloofde de voorlichter. ,,Onderweg kan hij niets verliezen. Mensen die aan het bed komen moeten volledig huidsbedekkende kleding aan.'' Of het daadwerkelijk gaat om een ebolabesmetting is volgens de woordvoerder vermoedelijk pas over een paar dagen bekend.
Sinds er in Afrikaanse landen veel mensen besmet raken met de ziekte, zijn er ook in Nederland met enige regelmaat verdenkingen. Eind september waren er volgens het RIVM zeker 15 verdenkingen. Mogelijk zijn dat er nu meer. Bovendien worden niet alle verdenkingen gemeld, omdat al snel blijkt dat er niets aan de hand is. Tot nu toe was het elke keer loos alarm in Nederland.
http://www.telegraaf.nl/b(...)ebola-patient__.html
http://nos.nl/artikel/706003-ontdekker-ebola-aanpak-verkeerd.htmlquote:Ontdekker ebola: aanpak verkeerd
De wereld heeft veel te laat gereageerd op de ebola-epidemie. Het aantal zieken stijgt nog steeds. Het gevaar dat het virus zich verder verspreidt, baart de ontdekker van het virus, professor Peter Piot, grote zorgen.
De Vlaamse microbioloog ontdekte in 1976 in Congo een dodelijk virus dat hij de naam ebola gaf. Tegenwoordig is professor Piot directeur van de belangrijke London School of Hygiene & Tropical Medicine en voorzitter van het comité van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat al het wetenschappelijk ebola-onderzoek coördineert.
Meeste slachtoffers
Piot had nooit gedacht dat het virus zou uitgroeien tot zo'n grote epidemie, tot een humanitaire ramp met al bijna 3500 doden. "Er is veel te lang gewacht dit virus in te dammen", zei hij vanavond in Nieuwsuur.
Ook de burgeroorlogen in verschillende Afrikaanse landen zijn oorzaak van de gebrekkige gezondheidsdiensten. "In Liberia waren in 2010 51 artsen voor het hele land."
In Liberia zijn de meeste slachtoffers gevallen; daar zijn 1830 doden geteld. Ook in Liberia's buurlanden Guinee en Sierra Leone eist het ebola-virus veel levens.
Teleurstellend
Piot vindt dat nationale autoriteiten, de internationale gemeenschap en ook de WHO veel te laat zijn gaan handelen. "Het heeft drie maanden geduurd, van december 2013 tot maart 2014, voor men wist dat het om het ebolavirus ging. Pas na vijf maanden sprak de WHO van een public emergency. Ondanks eerdere waarschuwingen van Artsen zonder Grenzen en waarschuwingen van mij. Dat is heel teleurstellend", zegt hij.
Piot legt een groot deel van de schuld bij het regionale WHO-kantoor in Afrika, waar volgens hem niet altijd competente mensen zitten en die bovendien slecht zijn georganiseerd. Op het WHO-hoofdkwartier in Genève is de zaak volgens Piot wel goed aangepakt, maar waren er veel te weinig budgetten. "Er is veel bezuinigd, niet alleen door de WHO maar ook door alle lidstaten, waaronder Nederland."
China
Op dit moment heeft Piot nog een grote zorg: dat het virus overspringt, bijvoorbeeld naar Ivoorkust en Mali. Dat het virus in de VS inmiddels is vastgesteld bij iemand die gezond naar het land was gekomen, baart hem minder zorgen. In de VS en ook in Europa is de gezondheidszorg veel beter georganiseerd en zijn er veel betere ziekenhuizen.
"Ik maak me ook veel zorgen over India en China. Er bevinden zich heel wat Chinezen in Afrika. Indien een Chinees in een ziekenhuis in China terechtkomt, dan kan dat aanleiding zijn voor een serieuze epidemie daar."
Ah kijk, we hebben een ebola-expert in ons midden.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 21:29 schreef Bredemug het volgende:
[..]
Tsja sommige zeggen dat het al airborne is en andere zeggen van niet, ik denk dat het op dit moment een kwestie van tijd is en men gewoonweg informatie omtrent ebola moet blijven observeren.
Ach joh. Men mag hier toch wel op die manier een aandeel hebben aan deze reeks?quote:Op zondag 5 oktober 2014 03:28 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ah kijk, we hebben een ebola-expert in ons midden.
Net zoals bij die ebola artsen houden ze de 'slachtoffers' een paar dagen in de gaten om te zien hoe zij zich ontwikkelen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 03:46 schreef static het volgende:
Ik vind het angstvallig stil. Hoe lang duurt zo'n onderzoek of je het hebt? Wat bloed-afnemen enzo?
Probleem is dat miljoenen mensen zo denken. Die maken zich geen zorgen, trekken zich niks van aan en denken en of hebben vertrouwen in de overheid.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 21:11 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik wordt altijd zo moe van dergelijke reactie's. Je kan het Nederlandse zorgstelsel duur vinden en voor verbetering vatbaar. Maar het is een van de beste zorg te verkrijgbaar in de wereld.
Ebola in het westen zie ik trouwens ook veel minder snel gebeuren. Hier weten we wat we moeten doen. En vermoorden we mensen die ons willen verzorgen.
nee dan kan je beter de hele dag in angst leven en achter iedere boom een complottheorie zien.quote:Op zondag 5 oktober 2014 09:44 schreef 10minuteman het volgende:
[..]
Probleem is dat miljoenen mensen zo denken. Die maken zich geen zorgen, trekken zich niks van aan en denken en of hebben vertrouwen in de overheid.
Je bent naïef als je de overheid en de zorg vertrouwt, want als alles wel fout gaat in ons geweldige multiculturele land, dan ben jij helaas een van de eerste die neer gaan.
Nee hoor. Preventief zijn is goed genoeg. Ik zeg toch niet dat je allerlei spul moet inslaan? Het is alleen naïef om te denken dat je de overheid moet vertrouwen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 10:39 schreef Evertjan het volgende:
[..]
nee dan kan je beter de hele dag in angst leven en achter iedere boom een complottheorie zien.
Misschien inderdaad naïef, echter zullen we dat pas over een (half?)jaar echt weten. Maar wat heeft het voor zin om nu al bang voor iets te zijn waar je eigenlijk weinig aan kan doen mocht het echt zo ver komen...Met andere woorden, het is weinig constructief.quote:Op zondag 5 oktober 2014 11:07 schreef 10minuteman het volgende:
[..]
Nee hoor. Preventief zijn is goed genoeg. Ik zeg toch niet dat je allerlei spul moet inslaan? Het is alleen naïef om te denken dat je de overheid moet vertrouwen.
Er is gewoon veel te laat ingegrepen. Ik ben niet bang maar ik kan mij voorstellen dat sommige mensen dit wel zijn.quote:Op zondag 5 oktober 2014 11:20 schreef Nessie7 het volgende:
[..]
Misschien inderdaad naïef, echter zullen we dat pas over een (half?)jaar echt weten. Maar wat heeft het voor zin om nu al bang voor iets te zijn waar je eigenlijk weinig aan kan doen mocht het echt zo ver komen...Met andere woorden, het is weinig constructief.
ja, je kan ook elke neger verplicht binnenhouden, dan lost het probleem ook wel op...quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:15 schreef Jano9 het volgende:
Oplossing: geen vluchten meer naar West-Afrika! Maar waarom doen ze dit niet?
Er is toch een luchtbrug met Ghana? Je kunt ook zeggen dat we alleen daar op vliegen en iedere loco moet twee weken in quarantaine voordat hj verder mag.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:18 schreef Re het volgende:
[..]
ja, je kan ook elke neger verplicht binnenhouden, dan lost het probleem ook wel op...
Met een mortaliteit > 50%, een virusreproductiecijfer van tegen de 2 en een incubatietijd van zo'n 1 tot 3 weken, waarin het voor douanebeambten onmogelijk is om vast te stellen of een patient Ebola heeft, is de beste oplossing om geen vluchten vanuit West-Afrika meer toe te staan, of ten minste mensen die uit dat gebied komen in quarantaine te zetten.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:15 schreef Jano9 het volgende:
Oplossing: geen vluchten meer naar West-Afrika! Maar waarom doen ze dit niet?
Waar heeft hij/zij het over negers, stemmingmaker?quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:18 schreef Re het volgende:
[..]
ja, je kan ook elke neger verplicht binnenhouden, dan lost het probleem ook wel op...
ja ja, stel je voor dat je dit ook had gedaan voor de mexicaanse griep, daar waren 14K dodelijke slachtoffers, maar gewoon even de gehele wereldeconomie platleggen lijkt me best een toffe oplossing in het verlangde van wat je hierboven blijkbaar wilt.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:39 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Met een mortaliteit > 50%, een virusreproductiecijfer van tegen de 2 en een incubatietijd van zo'n 1 tot 3 weken, waarin het voor douanebeambten onmogelijk is om vast te stellen of een patient Ebola heeft, is de beste oplossing om geen vluchten vanuit West-Afrika meer toe te staan, of ten minste mensen die uit dat gebied komen in quarantaine te zetten.
Maar je weet dat de mensen die verantwoordelijk zijn uit hetzelfde kamp komen als dingflopbips, Re en Monolith. Genuanceerde wereldverbetaars die goed boekjes en de krant kunnen lezen, maar die als de dood zijn om persoon A anders te behandelen als persoon B. Of zoals Re hierboven stelt, die als de dood zijn om een neger anders te behandelen. Zij hebben besloten dat onze medische infrastructuur goed genoeg is om slachtoffers op te vangen, en dat er geen enkele reden tot paniek is.
Waarom het risico nemen? Ik ben ondertussen cynisch genoeg om BNW-achtige scenarios te zien: never let a crisis go to waste.
nou ja, 99,99% van de slachtoffers is neger, dus ik durf te wedden dat als je alle negers binnenhoudt het probleem gewoon binnen 2 maanden is opgelost.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:57 schreef static het volgende:
[..]
Waar heeft hij/zij het over negers, stemmingmaker?
Vluchten naar Liberia, Guinea en Sierra Leone stilleggen is het enige wat nodig is. Dit heeft geen enkele invloed op de wereldeconomie.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:57 schreef Re het volgende:
[..]
ja ja, stel je voor dat je dit ook had gedaan voor de mexicaanse griep, daar waren 14K dodelijke slachtoffers, maar gewoon even de gehele wereldeconomie platleggen lijkt me best een toffe oplossing in het verlangde van wat je hierboven blijkbaar wilt.
had jij bij de mexicaanse griep het hele luchtruim willen afsluiten dan? Er zijn natuurlijk veel meer manieren om te reizen, als je echt deze uitbraak wilt stoppen kun je vast wel wat striktere beperkingen opleggen, maar dan gaan er wel meer onvoorziene aspecten meespelenquote:Op zondag 5 oktober 2014 14:07 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Vluchten naar Liberia, Guinea en Sierra Leone stilleggen is het enige wat nodig is. Dit heeft geen enkele invloed op de wereldeconomie.
Je kunt iig het verkeer inperken:quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:39 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Met een mortaliteit > 50%, een virusreproductiecijfer van tegen de 2 en een incubatietijd van zo'n 1 tot 3 weken, waarin het voor douanebeambten onmogelijk is om vast te stellen of een patient Ebola heeft, is de beste oplossing om geen vluchten vanuit West-Afrika meer toe te staan, of ten minste mensen die uit dat gebied komen in quarantaine te zetten.
Maar je weet dat de mensen die verantwoordelijk zijn uit hetzelfde kamp komen als dingflopbips, Re en Monolith. Genuanceerde wereldverbetaars die goed boekjes en de krant kunnen lezen, maar die als de dood zijn om persoon A anders te behandelen als persoon B. Of zoals Re hierboven stelt, die als de dood zijn om een neger anders te behandelen. Zij hebben besloten dat onze medische infrastructuur goed genoeg is om slachtoffers op te vangen, en dat er geen enkele reden tot paniek is.
Waarom het risico nemen? Ik ben ondertussen cynisch genoeg om BNW-achtige scenarios te zien: never let a crisis go to waste.
Tuurlijk, veiligheid gaat boven de economie.quote:Op zondag 5 oktober 2014 14:11 schreef Re het volgende:
[..]
had jij bij de mexicaanse griep het hele luchtruim willen afsluiten dan? Er zijn natuurlijk veel meer manieren om te reizen, als je echt deze uitbraak wilt stoppen kun je vast wel wat striktere beperkingen opleggen, maar dan gaan er wel meer onvoorziene aspecten meespelen
Nu nog wel. Maar als ze dit op deze manier door laten etteren, dan ziet het plaatje er over een maand heel anders uit.quote:Op zondag 5 oktober 2014 14:07 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Vluchten naar Liberia, Guinea en Sierra Leone stilleggen is het enige wat nodig is. Dit heeft geen enkele invloed op de wereldeconomie.
Zo werkt de moderne politiek nu eenmaal. Eerst moet er iets gebeuren, pas daarna zal men actie ondernemen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 14:20 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nu nog wel. Maar als ze dit op deze manier door laten etteren, dan ziet het plaatje er over een maand heel anders uit.
We hebben een E, we hebben een B, we hebben een O, LALALALALAAAALALALAAAA,quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:32 schreef Evertjan het volgende:
ik wil trouwens een carnavalsplaat opnemen met Ebola als thema iemand nog leuke ideeën voor een paar grappige teksten?
Gelukkig nog niet veel, maar een beetje gezond verstand zegt dat het nóóit die 54% gaat halen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 14:05 schreef agter het volgende:
Is er iets te zeggen over de mortaliteit van Ebola in onze westerse wereld?
Tja, aids. Dat heeft natuurlijk te maken met de beschikbaarheid van hiv-medicijnen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 15:26 schreef starla het volgende:
[..]
Gelukkig nog niet veel, maar een beetje gezond verstand zegt dat het nóóit die 54% gaat halen.
Ik bedoel, hoeveel mensen sterven er jaarlijks nog aan AIDS in de 1ste wereldlanden? Bijna nihil.
Hoeveel mensen in Afrika sterven er aan AIDS? Teveel.
Die medicijnen genezen HIV niet, die bieden ondersteunende behandeling zodat je geen AIDS ontwikkelt. Dát is de crux.quote:Op zondag 5 oktober 2014 15:30 schreef agter het volgende:
[..]
Tja, aids. Dat heeft natuurlijk te maken met de beschikbaarheid van hiv-medicijnen.
Die zijn er echter nog niet voor ebola.
Voorkomen is beter dan genezen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 15:39 schreef starla het volgende:
[..]
Die medicijnen genezen HIV niet, die bieden ondersteunende behandeling zodat je geen AIDS ontwikkelt. Dát is de crux.
En die ondersteunende behandeling kunnen 1ste wereldlanden wel bieden aan hun bevolking.
Voor ebola geldt logischerwijs hetzelfde; ook al is het (nog) niet te genezen, ondersteunende therapie is in het Westen vele malen beter ontwikkeld of althans, op veel grotere schaal toegankelijk voor de zieken.
Derhalve geloof ik niet in een mortaliteit van groter dan 50% mochten mensen in het Westen ebola oplopen.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)t-trein-en-bus.dhtmlquote:Op zondag 5 oktober 2014 14:36 schreef Webschip het volgende:
Ook lekker voor die mensen die naast die persoon in de trein of bus hebben gezeten...
Over 6 maanden 2 miljoen Nederlanders besmet?quote:Op zondag 5 oktober 2014 17:47 schreef LXIV het volgende:
Zolang er nog geen 2 miljoen Nederlanders besmet zijn met het virus maak ik me geen enkele zorgen. En met de huidige verspreidingssnelheid duurt dat nog mááánden.
NOS meldt dat het zeer waarschijnlijk malaria betreft en géén ebola.quote:Op zondag 5 oktober 2014 17:08 schreef Jano9 het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)t-trein-en-bus.dhtml
Volgens' haar is er geen reden tot paniek over eventuele besmetting. 'Het gaat om mensen die binnen een meter contact met de man hebben gehad'.
Ebola kon zich toch niet door de lucht verspreiden?
Met het huidige tempo:quote:Op zondag 5 oktober 2014 17:54 schreef Goldenrush het volgende:
[..]
Over 6 maanden 2 miljoen Nederlanders besmet?
ware het niet dat elk geval van ebola hier gewoon niet erg veel kans zal krijgen om anderen te besmettenquote:Op zondag 5 oktober 2014 18:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met het huidige tempo:
nu: 10.000 (inclusief ongemeldde gevallen)
per 4 weken verdubbeling.
Na 60 weken, 15 verdubbelingen, 32768*10.000 = 327.680.000
Dan is de kans dat daar een paar miljoen Nederlanders bij zitten best wel groot.
Totdat het airborne gaat en er een dusdanige mate van paniek uitbreekt dat het gezondheidssysteem stopt met functioneren.quote:Op zondag 5 oktober 2014 18:47 schreef Re het volgende:
[..]
ware het niet dat elk geval van ebola hier gewoon niet erg veel kans zal krijgen om anderen te besmetten
Het is niet zo besmettelijk als griep naar het schijnt, maar via lichaamvloeistoffen. Maar ik vraag me af als iemand " vloeibaar " niest bijvoorbeeld.quote:Op zondag 5 oktober 2014 17:08 schreef Jano9 het volgende:
[..]
Volgens' haar is er geen reden tot paniek over eventuele besmetting. 'Het gaat om mensen die binnen een meter contact met de man hebben gehad'.
Ebola kon zich toch niet door de lucht verspreiden?
ja maar dat is vooralsnog onwaarschijnlijk, het is geen griepvirus oidquote:Op zondag 5 oktober 2014 18:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Totdat het airborne gaat en er een dusdanige mate van paniek uitbreekt dat het gezondheidssysteem stopt met functioneren.
Het gaat natuurlijk ook om de 'viral load'.quote:Op zondag 5 oktober 2014 18:52 schreef Webschip het volgende:
[..]
Het is niet zo besmettelijk als griep naar het schijnt, maar via lichaamvloeistoffen. Maar ik vraag me af als iemand " vloeibaar " niest bijvoorbeeld.
Zwart-wit zal het inderdaad niet zijn. Maar ik zou sowieso niet binnen 1 meter van zo'n persoon willen staan.quote:Op zondag 5 oktober 2014 18:57 schreef starla het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk ook om de 'viral load'.
De facto is het niet airborne, maar als ik van 10cm afstand 182 keer in jouw gezicht nies, dan is er dus wel de kans dat je het oploopt. Alleen is die kans uitermate klein, want na 1 nies in je ponem lopen de meeste mensen wel weg van die persoon.
Andre van Duin had het niet beter kunnen doen mensenquote:Op zondag 5 oktober 2014 15:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
We hebben een E, we hebben een B, we hebben een O, LALALALALAAAALALALAAAA,
zijn er nu op dit moment dan 10.000 mensen besmet in NL?quote:Op zondag 5 oktober 2014 18:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met het huidige tempo:
nu: 10.000 (inclusief ongemeldde gevallen)
per 4 weken verdubbeling.
Na 60 weken, 15 verdubbelingen, 32768*10.000 = 327.680.000
Dan is de kans dat daar een paar miljoen Nederlanders bij zitten best wel groot.
Nee, in Afrika.quote:Op zondag 5 oktober 2014 19:46 schreef Evertjan het volgende:
[..]
zijn er nu op dit moment dan 10.000 mensen besmet in NL?
Er wonen in die landen nog lang geen 320 miljoen mensen, dus als het in hetzelfde tempo door blijft groeien móet het wel in andere landen terechtkomen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 19:48 schreef Evertjan het volgende:
[..]
ja maar niet in NL dus ik maak me geen zorgen
dan nog zal het virus zich niet zo snel verspreiden als in West Afrikaquote:Op zondag 5 oktober 2014 19:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er wonen in die landen nog lang geen 320 miljoen mensen, dus als het in hetzelfde tempo door blijft groeien móet het wel in andere landen terechtkomen.
In mijn berekening ging ik uit van een voortzetting van de huidige besmettingssnelheid. Dan is iedereen op 1-7-2016 dood.quote:Op zondag 5 oktober 2014 19:50 schreef Evertjan het volgende:
[..]
dan nog zal het virus zich niet zo snel verspreiden als in West Afrika
ga ik nog gauw wat geld lenen bij Leen.nlquote:Op zondag 5 oktober 2014 19:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
In mijn berekening ging ik uit van een voortzetting van de huidige besmettingssnelheid. Dan is iedereen op 1-7-2016 dood.
http://nos.nl/artikel/706(...)-doodt-ugandees.htmlquote:Ebola-achtig virus doodt Ugandees
In Uganda is een 30-jarige man overleden aan het marburgvirus, een zeer besmettelijke ziekte die lijkt op ebola. Tachtig mensen die met hem in contact zijn geweest, zijn in quarantaine geplaatst.
Ik vertrouw de overheidquote:Op zondag 5 oktober 2014 09:44 schreef 10minuteman het volgende:
[..]
Probleem is dat miljoenen mensen zo denken. Die maken zich geen zorgen, trekken zich niks van aan en denken en of hebben vertrouwen in de overheid.
Je bent naïef als je de overheid en de zorg vertrouwt, want als alles wel fout gaat in ons geweldige multiculturele land, dan ben jij helaas een van de eerste die neer gaan.
Fijn, broertje van Ebola wil ook met het feestje meedoen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 20:22 schreef YazooW het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/706(...)-doodt-ugandees.html
Moet ik het even voor je in l33t vertalen?quote:Op zondag 5 oktober 2014 21:37 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik vertrouw de overheid![]()
![]()
, de zorg in Nederland vertrouw ik wel. Tis hier hoogstaand. Maar jij weet het vast beter terwijl je nog geen zin normaal Nederlands kan typen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |