Jumbo doet plofkip in de banquote:Jumbo doet plofkip in de ban
Supermarktketen Jumbo stopt met de verkoop van de zogenoemde plofkip. Dat heeft dierenrechtenorganisatie Wakker Dier vrijdag bekendgemaakt.
De kip die straks in de schappen van Jumbo ligt heeft de helft meer leefruimte gehad dan een plofkip, groeit langzamer en wordt ook minder dik. Daarnaast krijgt de kip natuurlijk daglicht en heeft daardoor een natuurlijk dag- en nachtritme.
Wakker Dier spreekt in een verklaring van een doorbraak. "Jumbo laat zien dat de kipplannen van de andere supermarkten onvoldoende zijn. We roepen andere supermarkten, zoals Albert Heijn, op om ook serieus aan een oplossing voor het plofkippenleed te werken."
Misschien is verslaving niet helemaal het goede woord, misschien is het meer een vorm van extreme gewenning. Bij genoeg mensen heerst het gevoel dat vlees absoluut bij de maaltijd hoort en ze vlees zo verschrikkelijk missen als ze het een keer niet hebben. Die mensen worden niet gestimuleerd om te minderen met vlees als het voor zulke lage prijzen in de winkel ligt, ook al zijn ze zich echt wel bewust van de problemen die het met zich mee brengt.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:01 schreef xzaz het volgende:
[..]
Er bestaat niet zoiets als vleesverslaving.
Je mist het punt dat degene die die keuze maken nogsteeds meebetalen aan jouw keuze. Jouw keuze is niet mogelijk eigenlijk.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:07 schreef theunderdog het volgende:
Het punt is natuurlijk gewoon dat als je serieus om dierenwelzijn geeft je gewoon vlees rechtstreeks van een biologische slager kan kopen.
Over welke keuze heb je het precies?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:08 schreef erodome het volgende:
[..]
Je mist het punt dat degene die die keuze maken nogsteeds meebetalen aan jouw keuze. Jouw keuze is niet mogelijk eigenlijk.
Jouw keuze voor spotgoedkope kip in dit geval. Daar betaal ik aan mee, of ik nu die kip koop of niet. Die kip kan enkel en alleen zo goedkoop zijn doordat er subsidie op zit, doordat de overheid de ontwikkeling van nieuwe martelapparaten betaald en ga zo maar door.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:11 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Over welke keuze heb je het precies?
En een gewenning is niet goed? Zelfs een extreme gewenning is prima. Het is alsof je zegt, ja die kleren die je elke ochtend aandoet is eigenlijk een vorm van extreme gewenning maar het hoort er niet echt bij hoor. En dan je vingertje opsteken.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:07 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Misschien is verslaving niet helemaal het goede woord, misschien is het meer een vorm van extreme gewenning.
Wat hun groot recht is want de mensheid eet al duizenden jaren zo vlees, je kan dus stellen dat vlees eten er eigenlijk meer bijhoort dan geen vlees eten.quote:Bij genoeg mensen heerst het gevoel dat vlees absoluut bij de maaltijd hoort
laag is relatief, geen absolute prijs. Ik vind 3 eur voor 250gram rundergehakt een prima prijs.quote:en ze vlees zo verschrikkelijk missen als ze het een keer niet hebben. Die mensen worden niet gestimuleerd om te minderen met vlees als het voor zulke lage prijzen in de winkel ligt,
Laat die problemen nou eens aan de markt over.quote:ook al zijn ze zich echt wel bewust van de problemen die het met zich mee brengt.
Dus?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:13 schreef erodome het volgende:
[..]
Jouw keuze voor spotgoedkope kip in dit geval. Daar betaal ik aan mee, of ik nu die kip koop of niet. Die kip kan enkel en alleen zo goedkoop zijn doordat er subsidie op zit, doordat de overheid de ontwikkeling van nieuwe martelapparaten betaald en ga zo maar door.
Van mij mag jij prima je eigen keuze hebben, maar betaal er dan ook maar echt zelf voor, kortom, de subsidie en andere regelingen eraf, maar dan bestaat er geen spotgoedkoop kippetje meer.
Jouw vrije keuze beperkt dus vele anderen in hun vrijheid.
Zo dagelijks vlees, nee hoor, dat is pas rond de 2de wereldoorlog in zwang gekomen, samen met de opkomst van de bio-industrie.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:13 schreef xzaz het volgende:
Wat hun groot recht is want de mensheid eet al duizenden jaren zo vlees, je kan dus stellen dat vlees eten er eigenlijk meer bijhoort dan geen vlees eten.
Jij bent het die gilt dat mensen vrije keuze moeten hebben en daar niet in beperkt mogen worden. Beetje consequent blijven in je gedachtegang underdog...quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dus?
Wat interesseert mij dat nu.
Prima, dan ook alle subsidies etc. weg voor de bio-industrie.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:13 schreef xzaz het volgende:
[..]
Laat die problemen nou eens aan de markt over.
Allemaal leuk en aardig, maar daar moet de consument daar dan maar zelf iets aan doen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:15 schreef erodome het volgende:
[..]
Jij bent het die gilt dat mensen vrije keuze moeten hebben en daar niet in beperkt mogen worden. Beetje consequent blijven in je gedachtegang underdog...
Die vrije keuze is er dus al niet, iedereen betaald mee aan die gore plofkip, in direct geld, maar ook in risico(resistente bacterieen e.d.).
Dit is gewoon door de overheid geregeld, wat moet de consument daar zelf aan doen dan? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik daar niet meer aan mee hoef te betalen?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig, maar daar moet de consument daar dan maar zelf iets aan doen.
Zolang de meerderheid van de consument gewoon plofkip wil is het signaal duidelijk toch?
Een kleine correctie. Zit toch wel een verschil in.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig, maar daar moet de consument daar dan maar zelf iets aan doen.
Zolang de meerderheid van de consument gewoon plofkip koopt is het signaal duidelijk toch?
1: Daar kan jij in je eentje niet voor zorgen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:20 schreef erodome het volgende:
[..]
Dit is gewoon door de overheid geregeld, wat moet de consument daar zelf aan doen dan? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik daar niet meer aan mee hoef te betalen?
Maar een beetje erg apart hoe je eerst een topic vol schreeuwt met vrije keuze en hoe heilig dat is en nu ineens zo hard terugkrabbelt.
Je hele vrije keuze argument snijd gewoon geen hout want die is er niet, als jij echt die echte vrije keuze zou krijgen dan zou dat goedkope stukje kip niet bestaan.
Correct.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:20 schreef Kikopuz het volgende:
[..]
Een kleine correctie. Zit toch wel een verschil in.
Het probleem is niet het vlees eten opzich, het probleem is èlke dag vlees eten. En dat is schadelijk voor wereld, helemaal nu we met miljarden zijn. Dan kunnen we accepteren dat de boel verkloten of we gaan er wel iets aan doen. Ik stem voor het tweede. Dan is het heel erg jammer dat we zelf of ons niet bewust zijn van de problemen of er gewoon schijt aan hebben. Ik denk dat voorlopig de beste oplossing is om elke dag vlees financieel onaantrekkelijk te maken, dat in combinatie met het creëren van een betere bewustwording bij de samenleving wat vleesindustrie nu daadwerkelijk met zich mee brengt. Dus iets verder dan het tonen van spotjes op TV van zielige diertjes.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:13 schreef xzaz het volgende:
[..]
En een gewenning is niet goed? Zelfs een extreme gewenning is prima. Het is alsof je zegt, ja die kleren die je elke ochtend aandoet is eigenlijk een vorm van extreme gewenning maar het hoort er niet echt bij hoor. En dan je vingertje opsteken.
[..]
Wat hun groot recht is want de mensheid eet al duizenden jaren zo vlees, je kan dus stellen dat vlees eten er eigenlijk meer bijhoort dan geen vlees eten.
[..]
laag is relatief, geen absolute prijs. Ik vind 3 eur voor 250gram rundergehakt een prima prijs.
[..]
Laat die problemen nou eens aan de markt over.
Ik snap het punt verdomde goed, dat die vrije keuze niet bestaat en dat als jij je zin zou krijgen met die echt vrije keuze dat dat spotgoedkope kippetje niet meer bestaat want die bestaat enkel en alleen bij de gratie van geen vrije keuze hebben.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Daar kan jij in je eentje niet voor zorgen.
2: Je snapt heel het punt niet.
Je snapt het dus niet.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:23 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik snap het punt verdomde goed, dat die vrije keuze niet bestaat en dat als jij je zin zou krijgen met die echt vrije keuze dat dat spotgoedkope kippetje niet meer bestaat want die bestaat enkel en alleen bij de gratie van geen vrije keuze hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |