quote:
Hoofd Jeugdopleiding Art Langeler schrijft elke week een column voor PSV.nl. Hoofd Jeugdopleiding Art Langeler schrijft elke week een column voor PSV.nl.
PSV
Georgië
Afgelopen dagen een bliksembezoek gebracht aan Tbilisi in Georgië samen met Twan Scheepers. Boris en Angelo (spelers van Montenegro onder 19 en selectie-spelers van Jong PSV) speelden daar een 4-landen kwalificatie voor het EK onder 19 aankomende zomer. We proberen als kader van PSV zoveel mogelijk onze jongens te volgen op de plaatsen waar ze interlands spelen om zo onze betrokkenheid te tonen en evtuele goede spelers in beeld te krijgen. Boris en Angelo hebben het beiden nog niet zo makkelijk bij PSV, ze moeten wennen aan het niveau en de cultuur. Des te meer een reden ze te gaan bekijken in hun eigen omgeving met hun landgenoten.
PSV
Nachtelijk restaurantbezoek
Het moest wel snel allemaal want ik had dinsdag weer afspraken en kon pas zondag weg, dus met recht bliksembezoek. Met de auto naar Schiphol, vliegtuig zondag einde middag naar München. Daar 3 uur wachten, rond tienen vliegen naar Tbilisi, aankomst inclusief tijdsverschil van 2 uur ongeveer 3 uur in de nacht. Gelukkig was er een contactpersoon die ons opwachtte en dit bleek een hele aardige man te zijn. Om vier uur zaten we in een restaurant wijn te proeven en Georgische specialiteiten te proeven, alles aangeboden door de Georgische voetbalbond! Wel apart; ga hier in Holland maar een om 4 uur ‘s nachts een restaurant in, dan kom je niet verder dan een kebab-zaak. In Tblilisi liep het restaurant nog aardig vol, groepen mensen die om 5 uur ‘s nachts gewoon nog uit eten gingen! Wij rond zessen in het hotel, bijgeslapen tot een uur of 11.
PSV
Goals van Angelo en Boris
Volgende morgen even samen geluncht in de stad, enorm veel verkeer, een straat oversteken te voet kun je vergeten. Met handgebaren wat eten besteld, na veel pijn en moeite konden we met euro’s betalen. Toen naar het stadion, eindelijk aan het ‘werk’. op veld 2 speelde Montenegro tegen Cyprus. Angelo speelde in de basis, Boris was niet helemaal fris (griepje) en hij viel in rond de 70e minuut. Beiden deden het prima! Angelo scoorde 2x en had een groot spelaandeel, hangend vanaf links. Boris scoorde ook in zijn invalbeurt, dus eigenlijk allebei een goede indruk. In de tweede helft is Twan bij deze wedstrijd gebleven, ik ben naar het andere veld gegaan waar Georgië tegen Roemenië speelde.
PSV
Aap uit de mouw
Wel een paar opvallende spelers met name bij Georgië. Onze ‘begeleider’ bleek ook zaakwaarnemer te zijn en tipte me uiteraard voor allerlei spelers. Er stond een groot buffet klaar dat ik even heb overgeslagen, na een praatje met onze jongens en het weerzien van Twan met Archil Arveladze (hebben samen gespeeld vroeger) stond onze begeleiding erop dat we uit eten gingen. Na een rit van een uurtje door de stad (schitterend gelegen tussen de bergen) kwamen we uit bij een Georgisch eethuis. Drie uur later, heel veel gerechten en wijnen verder en leuke gesprekken met allerlei mensen die aanschoven om spelers aan te prijzen, verlieten we het pand weer. Volgende stop; een luxe hotel waar we volgens de heren even wat gingen drinken. Toen er een paar vaders aanschoven van talentvolle spelers was ik er wel klaar mee. De aap kwam eindelijk uit de mouw; de Georgische bond en een club wilden toch wel graag zaken doen, samenwerking waarbij wij grote talenten onder onze hoede nemen. Het gesprek werd ineens serieus maar toen ik in drie zinnen aangaf wat ik van de spelers vond en ook helder maakte dat een samenwerking in deze vorm niet aan de orde is was het ook zo weer voorbij. Twan en ik gaven aan wel naar het hotel te willen, we moesten om 4 uur ‘s nachts weer vliegen. Met onze begeleider (die overigens echt alles voor ons deed, geweldige vent) nog even een bakje koffie gedronken in het centrum en toen via hotel naar het vliegveld.
PSV
Terugreis
4 uur de lucht in, overstap München, half acht in de morgen op Schiphol, tien uur weer op De Herdgang voor de volgende afspraak, met PSV TV. Leuke trip, erg gezellig met Twan, goede dingen gezien van de jongens, contact gelegd met de bond en een groot Georgisch talent gezien dat we wellicht gaan uitnodigen voor een stage – kortom geslaagde trip. Ook wel weer erg lekker om juichende kinderen te zien toen ik einde van de dag thuis kwam.
Art Langeler
Hoofd Jeugdopleiding
Goed reisverhaal weer van Art. Aardig gepareerd ook wel. Jammer dat hij er pas na de 12e poging achterkomt dat ze iets van hem willen.