ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy met Zugzwang van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. DriekOplopers, zet zich in om dingen voor de reiziger te verbeteren. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal SLT's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen en gaarne een fraaie anaalplaat in de sluitpost.
Op woensdag 1 oktober 2014 13:15 schreef James1988 het volgende: Die NMBS-treinen hebben al wel bakenlezers aan boord voor TBL1+, wellicht drukt dat de prijs ook nog.
Waarschijnlijk nauwelijks. ATBL is zo duur omdat er een patent van Alstom op zit en je niet zomaar voor een alternatief kunt kiezen terwijl nooit goede afspraken over de prijs van meerafname zijn gemaakt. ATB-EG is wel vrij om te kiezen dus waarschijnlijk kan je dat tegen ongeveer gelijke prijs krijgen.
Naja.. ATB-NG verdwijnt nog lang niet aangezien het functioneel hetzelfde kan als ETCS level 1 op de interoperabiliteit na. Maar nu worden de STM's dus wel goedkoper om te maken waardoor je een ERTMS-trein makkelijker op een ATB-NG baanvak kan laten rijden.
Op woensdag 1 oktober 2014 16:17 schreef Yreal het volgende: Maar als ik zo op zoetermeer incheck, tot hoelaat kan ik dan op zoetermeer oost uitchecken?
Volgens de regeltjes tot 6 uur na je incheck, in praktijk tot einde dienstregeling. Behalve als je Traject Vrij hebt, want dan wordt de 6 uur wél toegepast en krijg je een correctietarief aangerekend.
Ik weet niet precies wat je van plan bent, maar hou rekening met de reisrichtingregel: je mag niet reizen in de richting van je incheckstation. Als een conducteur bij controle ziet dat je bent ingecheckt in Zoetermeer en je in een trein zit die richting Zoetermeer gaat, dan krijg je gewoon een boete.
Ik weet niet precies wat je van plan bent, maar hou rekening met de reisrichtingregel: je mag niet reizen in de richting van je incheckstation. Als een conducteur bij controle ziet dat je bent ingecheckt in Zoetermeer en je in een trein zit die richting Zoetermeer gaat, dan krijg je gewoon een boete.
Op saldo van ztm naar Amsterdam cs. Dan op dalvrij weer terug naar Zoetermeer en vervolgens rij ik met de motor nog wel langs ztm oost.
Op woensdag 1 oktober 2014 16:48 schreef Dr_Flash het volgende: Lekker man, single viertje virm als Intercity naar Enschede. Lekker comfortabel, lekker ruim ook.
Op woensdag 1 oktober 2014 16:48 schreef Dr_Flash het volgende: Lekker man, single viertje virm als Intercity naar Enschede. Lekker comfortabel, lekker ruim ook.
Uit interne memo's van NS is gebleken dat op het traject Amsterdam - Den Haag/Vlissingen ongeacht het tijdstip met het kleinst beschikbare materieel gereden moet worden. Als je een zesje treft is dat toevallig omdat er geen viertjes meer over waren.
Uit interne memo's van NS is gebleken dat op het traject Amsterdam - Den Haag/Vlissingen ongeacht het tijdstip met het kleinst beschikbare materieel gereden moet worden. Als je een zesje treft is dat toevallig omdat er geen viertjes meer over waren.
om 8:38 splitsen ze de trein richting vlissingen al in rotterdam
Als het geld daadwerkelijk naar NS gaat waarschijnlijk wel.
Ik had gisteren iets gelezen over een heffing voor concessievrije vervoerders wat wel binnen het EU-kader zou vallen, waarbij private vervoerders dan concessiehouders zouden moeten compenseren voor wegvallende inkomsten uit de concessie. Als het hierover gaat en men dit bij het HRN wil gebruiken om NS te compenseren lijkt het me niet helemaal in de haak.
Hij staat sinds 1,5 jaar dan ook zo ram vol dat ik deze trein tegenwoordig mijdt
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Dat was te wijten aan Ansaldo, niet zozeer aan HSA zelf..
Het kwam HSA/NS goed uit. Ze waren namelijk al druk bezig om de tarieven naar beneden te krijgen nadat het onrealistische bod van Huizinga geaccepteerd was.
Het kwam HSA/NS goed uit. Ze waren namelijk al druk bezig om de tarieven naar beneden te krijgen nadat het onrealistische bod van Huizinga geaccepteerd was.
Zelfs toen het bod nog niet was geaccepteerd ging men er bij NS al vanuit dat het ministerie de prijs zou verlagen (want 'te hoog'). De schrik was dus ook groot toen VWS akkoord ging met het bod.
Euhhh? Ook als de V250 wel op tijd zou zijn geleverd zou NSH flinke problemen hebben gehad hoor. De hele business case was gebaseerd op drijfzand.
Dat is een stelling die onbeantwoord zal blijven.. En de verlaging van de concessievergoeding is verlaagd door vertraging V250 die te wijten was aan AB..
Zelfs toen het bod nog niet was geaccepteerd ging men er bij NS al vanuit dat het ministerie de prijs zou verlagen (want 'te hoog'). De schrik was dus ook groot toen VWS akkoord ging met het bod.
Keer op keer blijkt dat het plan voor de IC Max zo slecht nog niet was
Dat is een stelling die onbeantwoord zal blijven.. En de verlaging van de concessievergoeding is verlaagd door vertraging V250 die te wijten was aan AB..
Nee, de concessievergoeding is verlaagd toen HSA het water aan de lippen stond. Dit was weliswaar voor de indienststelling van de V250, maar na de start van Fyra V160 en toen Thalys ook al een tijd over de HSL reed.
Uit herberekeningen anno 2011 bleek dat HSA conform het oude bod zelfs nooit quitte zou kunnen spelen en failliet zou gaan nog voor Fyra naar Brussel zou rijden.
Nee, de concessievergoeding is verlaagd toen HSA het water aan de lippen stond. Dit was weliswaar voor de indienststelling van de V250, maar na de start van Fyra V160 en toen Thalys ook al een tijd over de HSL reed.
Uit herberekeningen anno 2011 bleek dat HSA conform het oude bod zelfs nooit quitte zou kunnen spelen en failliet zou gaan nog voor Fyra naar Brussel zou rijden.
Ik zie het, ik heb de tekst van de rekenkamer verkeerd gelezen.
Op woensdag 1 oktober 2014 20:45 schreef Peterselieman het volgende: quitte spelen was toch met een gemiddelde bezettingsgraad van 98% in alle treinen op alle tijdstippen van de dag?
Op woensdag 1 oktober 2014 20:45 schreef Peterselieman het volgende: quitte spelen was toch met een gemiddelde bezettingsgraad van 98% in alle treinen op alle tijdstippen van de dag?
Of het 98% was weet ik niet meer, ik weet dat treinreiziger.nl (u allen bekent van dees en tees) ooit eens iets had berekend waarbij men alleen naar de concessievergoeding had gekeken.
Mijn lettertype op fok is veranderd, hoe krijg ik de oude terug? Ik heb geen tabje opties, of ik zie die niet?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op woensdag 1 oktober 2014 21:59 schreef Ireyon het volgende: Is het Comic Sans? In dat geval gewoon Up Up Down Down Left Right Left Right B A tikken
Nice, thx alleen nu is het een beetje klein en wat ik tik is weer comic sans
Ik heb het ook nog eens zelf gedaan, weet alleen niet meer hoe, met mijn muis en "iets" op mijn toetsenbord aangeraakt. Ik heb het! [CTRL] [+] nice, dacht dat het in FOK! zat
[ Bericht 6% gewijzigd door bork op 01-10-2014 23:27:39 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Gevalletje 'oeps' in Spanje: na hevige regenval is een muur bezweken waardoor het water van een omgeleide rivier z'n oorspronkelijke pad weer ging opzoeken. Dat pad liep door een plek waar nu het AVE-station van Girona ligt...
Op woensdag 1 oktober 2014 23:44 schreef James1988 het volgende: Gevalletje 'oeps' in Spanje: na hevige regenval is een muur bezweken waardoor het water van een omgeleide rivier z'n oorspronkelijke pad weer ging opzoeken. Dat pad liep door een plek waar nu het AVE-station van Girona ligt...
Nice, thx alleen nu is het een beetje klein en wat ik tik is weer comic sans
Ik heb het ook nog eens zelf gedaan, weet alleen niet meer hoe, met mijn muis en "iets" op mijn toetsenbord aangeraakt. Ik heb het! [CTRL] [+] nice, dacht dat het in FOK! zat
Ctrl+0 werkt ook, dat zet je zoom op 100%.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
"Dames en heren, ook al hebben we 5 minuten achter een goederentrein mogen rijden, we komen op tijd binnen te Dordrecht." Vervolgens in Rotterdam met -3 binnenkomen, in Delft met -2 (mét EZR!)...
Op donderdag 2 oktober 2014 08:58 schreef boriq het volgende: De twee lintjes die Veolia heeft gehuurd gaan volgens De Gelderlander vanaf eind oktober in dienst.
Die twee lintjes staan in Hengelo (de 35 en 37). In de maand dat ze er staan is er eentje iets verderop gezet. Verder niks aan gedaan, zo van de buitenkant te zien.
Op donderdag 2 oktober 2014 08:58 schreef boriq het volgende: De twee lintjes die Veolia heeft gehuurd gaan volgens De Gelderlander vanaf eind oktober in dienst.
Op woensdag 1 oktober 2014 23:44 schreef James1988 het volgende: Gevalletje 'oeps' in Spanje: na hevige regenval is een muur bezweken waardoor het water van een omgeleide rivier z'n oorspronkelijke pad weer ging opzoeken. Dat pad liep door een plek waar nu het AVE-station van Girona ligt...
Die twee lintjes staan in Hengelo (de 35 en 37). In de maand dat ze er staan is er eentje iets verderop gezet. Verder niks aan gedaan, zo van de buitenkant te zien.
Ja, inderdaad. Daar ligt nu al weer een dikke laag stof op. Ze hebben vorige week ook een rood lintje achter de lint op spoor 27/28 (naast het kantoorgebouwtje) gezet en die staat daar nu ook stof te happen.
september/oktober was toch de drukste tijd op de Maaslijn? Dan komen ze lekker op tijd.
Ja, vooral september en oktober zijn het druk. Dan daalt het langzaam tot februari, waarna er in één keer een stuk minder studenten zijn vanwege de regel met het voortijdig stoppen en collegegeldkosten voor maart.
Trouwens James, heb je dit ook gezien op Innotrans? Fahrzeugtechnik Dessau is terug van weggeweest. Na faillissement is kennis en kunde nu weer beschikbaar onder de vleugels van Transtec. De Protos is ook weer beschikbaar voor de markt
Zondag 12 en 25 oktober en 2 november rijdt de magnifieke Oriënt Expres weer naar Brussel, en gaat aansluitend door naar de bundels van Oostende. Er zal gereden worden met een lok van de CFL 3000-serie.
Virton 8u32 Houyet 9u41 Namen 10u19-26 Schuman 11u14 Brussel Zuid 11u33-12u42 Aalst 13u05 Gent 13u35 Brugge 14u00-14u32, door naar bundels Oostende
Op donderdag 2 oktober 2014 13:40 schreef GlennQuagmire het volgende: Trouwens James, heb je dit ook gezien op Innotrans? Fahrzeugtechnik Dessau is terug van weggeweest. Na faillissement is kennis en kunde nu weer beschikbaar onder de vleugels van Transtec. De Protos is ook weer beschikbaar voor de markt [ afbeelding ]
Misschien man CXX er nog een paar bij bestellen, die krengen puilen uit in de spits. Vooral smorgens.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
Volgens de regeltjes tot 6 uur na je incheck, in praktijk tot einde dienstregeling. Behalve als je Traject Vrij hebt, want dan wordt de 6 uur wél toegepast en krijg je een correctietarief aangerekend.
Oh echt? Dus ik ben voor Jean-met-de-korte-lul op en neer gelopen naar het station toen ik besloot wat langer bij mn ouders te blijven :/
Zaterdag gaat Greavy Tuin- en Snoeiwerken B.V. naar de STAR-lijn voor divers snoeiwerk (met weinig tot geen rijdend spul op de lijn), zondag naar Brussel voor de Infrabel open bedrijvendag.
Over minder dan 48 uur lig ik in een zwembad in Zuid-Frankrijk
Au Revoir! A Bientot etc.
Steeds minder jongeren geloven in WiFi in de trein ‘Ik geloof wel dat er iets is’
Steeds minder jongeren geloven in WiFi in de trein. Dat blijkt uit een onderzoek van ProRail. Veel jongeren geven aan dat ze er ooit wel in geloofden, maar geen enkel bewijs hebben gevonden dat het echt bestaat.
Tamara Janse (15): “Mijn ouders waren zelfs heel fanatiek, maar ik geloof er niet meer in. Vroeger ging ik braaf elke zondag mee naar de intercity Zwolle – Groningen, maar op een gegeven moment ga je zelf nadenken en vragen stellen.”
Tamara vindt het bovendien te makkelijk om aan te nemen dat Wifi in de trein bestaat, gewoonweg omdat dit staat geschreven in het spoorboekje. “Ik geloof trouwens wel dat er iets is, maar niet zoiets concreets als een grijze man met een baard of een goed werkende internetverbinding in de trein.”
Op donderdag 2 oktober 2014 13:40 schreef GlennQuagmire het volgende: Trouwens James, heb je dit ook gezien op Innotrans? Fahrzeugtechnik Dessau is terug van weggeweest. Na faillissement is kennis en kunde nu weer beschikbaar onder de vleugels van Transtec. De Protos is ook weer beschikbaar voor de markt [ afbeelding ]
Ik heb wel een FTD-tram buiten zien staan, ik ben niet bij hun stand geweest.
Enige tijd terug was het in ieder geval zo dat als je voor einde dienstregeling uitcheckte je gewoon het correcte tarief aangerekend werd, ook al had je om 7 uur 's ochtends ingecheckt. Of dat tegenwoordig nog steeds zo is weet ik niet.
Bij Traject Vrij berekent men achteraf of je meer dan 6 uur ingecheckt bent geweest en zo ja, dan wordt je het correctietarief aangerekend en krijg je een naheffing.
Voor de liefhebbers, rond München komen nieuwe oude treinen te rijden. 15 S-Bahntreinen van het type BR 420 gaan de S-Bahnvloot versterken vanaf december.
Ik heb dat hier al driehonderdvijfenzeventigduizendzeshonderdenzeventien keer gezegd, je check-in verloopt niet na 6 uur. Echt niet. Anders was dat bij mij al 5 miljoen keer fout gegaan, en bij nog een aantal mensen die zelden met een Vrij-abonnement in- en uitchecken onderweg ....
Ik heb dat hier al driehonderdvijfenzeventigduizendzeshonderdenzeventien keer gezegd, je check-in verloopt niet na 6 uur. Echt niet. Anders was dat bij mij al 5 miljoen keer fout gegaan, en bij nog een aantal mensen die zelden met een Vrij-abonnement in- en uitchecken onderweg ....
Dus ik kan op een dag altijd 'Doorchecken'. DWZ, op 1 dag reizen in '1keer' op degressief tarief....
Op donderdag 2 oktober 2014 22:16 schreef b2py het volgende: Nah, oma is al ruim 8 jaar dood dus dat zit er niet in Ik verwacht niet dat mijn ma of tante het gaat doen
Op donderdag 2 oktober 2014 23:53 schreef Dr_Flash het volgende: Gaat die schaambef expres echt maar eens per TWEE uur? Dat wat nu zogenaamd "in plaats van" de Benelux rijdt?
Dat ding wat nu tussen Den Haag HS en Brussel rijdt gaat 12x per dag. Tijdens de spits 1x/u, daarbuiten 1x/2u. Vanaf komende december gaat hij wel weer 1x/u.
Met 6 bakjes waarvan naar alle waarschijnlijkheid 2 A-bakken (=eerste klas).
Wanneer gaat die knuppel vragen of een perronrand gevaarlijk kan zijn? En als je met een uitgeschoven hengel onder een bovenleiding door wil fietsen? En als je net een dutje op een overweg wil doen? en.. en.. en..
Ik had eerst nog zitten kijken naar de optie om Dv x Shl x Thalys te doen, maar dat is godvers duur. Enkeltje Schiphol - Brussel is minstens 79 euro, of 109 in 1e klas. Voor 200 km.
Ik reis Brussel - Nîmes in TGV, ook 1e klas ruim 1000 km. En dat kost geen 109 euro per enkele reis hoor
Wanneer gaat die knuppel vragen of een perronrand gevaarlijk kan zijn? En als je met een uitgeschoven hengel onder een bovenleiding door wil fietsen? En als je net een dutje op een overweg wil doen? en.. en.. en..
Oh die hoogland die moord en brand kwam schreeuwen over de geluidsoverlast van de HSL in Lansingerland "want hij had daar een vriendje wonen" okee mazzel doei exit geloofwaardigheid sukkel
Vies is ook wel een term die op de Benelux slaat ja.
NedTrain is gelukkig bezig om de stoelen te moderniseren, er komt eenzelfde stofje op als in de DDZ.
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2014 00:06 schreef Dr_Flash het volgende: Ik had eerst nog zitten kijken naar de optie om Dv x Shl x Thalys te doen, maar dat is godvers duur. Enkeltje Schiphol - Brussel is minstens 79 euro, of 109 in 1e klas. Voor 200 km.
Ik reis Brussel - Nîmes in TGV, ook 1e klas ruim 1000 km. En dat kost geen 109 euro per enkele reis hoor
Thalys is sowieso schofterig duur op Nederland - Brussel, ook met de vroegboekprijzen. Amsterdam - Brussel heb je voor ¤ 29, maar voor ¤ 35 kun je Amsterdam - Parijs boeken. Het hele prijsbeleid van Thalys is niet gericht op Nederland - België, en aangezien ze toch geen enkele concurrentie hebben komen ze gerust weg met ¤ 79 vragen voor een enkeltje.
Alle was is schoon en droog. Tas inpakken doe ik morgen wel. Nog geen zin in gehad Ik ga om 12:45 weg, profylactisch half uurtje extra, en dan ben ik om 17:08 in Brux Midi als het goed is. Het heeft toch geen zin om daar om 15:08 al te zijn. Inchecken, half uurtje op bed liggen, en om 6 uur aan tafel
Schokeffect na rampen versnelt invoering van treinbeveiliging
Grote treinongelukken op het spoor hebben tot schokeffecten in de Nederlandse samenleving geleid. Daardoor is er buiten de spoorsector toenemende aandacht ontstaan voor spoorveiligheid en spoorbeveiliging. Ook heeft het geleid tot snellere besluitvoering over de uitrol van beveiligingssystemen. Maar hoe komt spoorbeveiliging eigenlijk tot stand en welke keuzes worden daarbij gemaakt? Docent Railverkeerskunde André van Es legt het uit tijdens een Spoorcollege op de SpoorParade in Amersfoort.
Om het nut en de noodzaak van treinbeveiliging te verduidelijken gaat Van Es tijdens het spoorcollege kort in op een aantal specifieke treinongelukken, waaronder het treinongeluk bij Harmelen in 1962 en de treinbotsing bij Amsterdam Westerpark in 2012. Bij het treinongeluk in Harmelen vielen 93 doden en raakten 52 mensen gewond. Daarmee is dit de grootste treinramp uit de geschiedenis van de Nederlandse spoorwegen. Het ongeval in Harmelen was destijds de aanleiding voor het versneld invoeren van de Automatische Treinbeïnvloeding (ATB).
Grote treinongelukken op het spoor hebben tot schokeffecten in de Nederlandse samenleving geleid. Daardoor is er buiten de spoorsector toenemende aandacht ontstaan voor spoorveiligheid en spoorbeveiliging. Ook heeft het geleid tot snellere besluitvoering over de uitrol van beveiligingssystemen. Maar hoe komt spoorbeveiliging eigenlijk tot stand en welke keuzes worden daarbij gemaakt? Docent Railverkeerskunde André van Es legt het uit tijdens een Spoorcollege op de SpoorParade in Amersfoort.
Om het nut en de noodzaak van treinbeveiliging te verduidelijken gaat Van Es tijdens het spoorcollege kort in op een aantal specifieke treinongelukken, waaronder het treinongeluk bij Harmelen in 1962 en de treinbotsing bij Amsterdam Westerpark in 2012. Bij het treinongeluk in Harmelen vielen 93 doden en raakten 52 mensen gewond. Daarmee is dit de grootste treinramp uit de geschiedenis van de Nederlandse spoorwegen. Het ongeval in Harmelen was destijds de aanleiding voor het versneld invoeren van de Automatische Treinbeïnvloeding (ATB).
Toen ik de Brussellaer een keer had gemist en 2 uur moest wachten heb ik besloten eens de metro te nemen in om het enige stationsnaambordje ter wereld te platen waar mijn achternaam op staat omdat het station zo heet
Op de grote treinstations van Amsterdam, Breda en Nijmegen staat sinds kort een piano waarop reizigers mogen spelen. In het buitenland is de openbare vleugel al een fenomeen.
Op Amsterdam Centraal is het stil, tot er uit het niets diepe pianoklanken door de hal klinken. De muziek is afkomstig van Daan Perris (23), een jonge man gehuld in een Metallica-trui, skinny jeans en Vans. Hij liep tegen de zwarte vleugel in de middelste entreehal aan, die is neergezet op een stuk zeil met de woorden 'Share Your Talent'.
Op de grote treinstations van Amsterdam, Breda en Nijmegen staat sinds kort een piano waarop reizigers mogen spelen. In het buitenland is de openbare vleugel al een fenomeen.
Op Amsterdam Centraal is het stil, tot er uit het niets diepe pianoklanken door de hal klinken. De muziek is afkomstig van Daan Perris (23), een jonge man gehuld in een Metallica-trui, skinny jeans en Vans. Hij liep tegen de zwarte vleugel in de middelste entreehal aan, die is neergezet op een stuk zeil met de woorden 'Share Your Talent'.
Bron en meer Mijn eerste ervaring met zoiets was op Gare de Montparnasse waar iemand Fur Elise ging spelen. Hemels klonk het.
Op Marne la Vallee staat er ook een. Daar issie verplaatst nadat er op de eerste plek toch wel heel veel kinderkes op aan het hengsten waren. Ja wat wil je daar.... Ik heb in 2 weken tijd 3 keer een pianostemmer gezien...
Nu staat ie in een discreter hoekje, ook onder wat meer toezicht
Onderweg naar Zwollywood, vorige week mistte ik bijna mijn overstap door een stel DM'90 dat te laat voorgereden moest worden, vandaag zitten er al drie aan deze. Niets staat een vlekkeloze overstap op de trein naar Groningen in de weg. Of verzoek ik nu de goden?
De 1201 van de KLOK komt niet naar de opendag van NedTrain Leidschendam. Ter vervanging is EETC gevraagd om met lok 1252, die met de Märklin-stickers, daar een dag te bivakkeren.
Hmm, ik merk dat ik me erger aan het type mensen dat niet even zijn koptelefoon van zijn hoofd haalt of een oordopje uit zijn oor als de conducteur je kaartje komt knippen...
NS maakt treinrit bijna 2 procent duurder De prijzen van treinritten en enkele abonnementen van de NS gaan per 1 januari 2015 omhoog.
De tarieven voor enkele reizen en dagretours stijgen met gemiddeld 1,98 procent. Verscheidene abonnementen worden 2,15 procent duurder, liet de NS vrijdag weten. De hogere tarieven zijn volgens de NS het gevolg van de inflatie en de stijging van de zogenoemde 'gebruiksvergoeding voor infrastructuur', die de NS moet betalen voor het gebruik van het spoor. Die kosten zijn overigens uitgesmeerd over 2014 en de komende twee jaar.
De abonnementen Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Vrij en Dal Vrij veranderen overigens niet in prijs.
125 jaar Amsterdam Centraal: Van 300 naar 300.000 reizigers per dag
Het kost een paar centen, bijna twee miljard zelfs, maar dan heb je ook een geheel vernieuwd Amsterdam CS.
Waar niemand elkaar meer van de sokken loopt, trams en bussen niet langer als een onoverzichtelijke kluwen af en aan rijden, ruim 14.000 fietsen netjes in een stalling verdwijnen en het aangenaam winkelen is.
Op vrijdag 3 oktober 2014 16:51 schreef b2py het volgende: Hmm, ik merk dat ik me erger aan het type mensen dat niet even zijn koptelefoon van zijn hoofd haalt of een oordopje uit zijn oor als de conducteur je kaartje komt knippen...
Tsja, ik doe dat altijd. Ook als ik de bus in loop. Klein stukje fatsoen moet er nog wel vanaf kunnen zou je denken maar helaas
Niet mijn probleem. Zij onderbreken mijn zombieheid en ze mogen best mijn kaartje zien en een knik krijgen maar dat verplichte gelach en die beleefdheid krijg ff lekker het heen en weer.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Zoals het nu lijkt, gaat de NMBS voorlopig maar 12 Varkensneuzen, oftewel AM75, renoveren. De andere stellen wordt "in een later stadium" nog bekeken of er een revisie haalbaar is. De 12 stellen die gerenoveerd gaan worden, gaan op Roosendaal - Puurs vv rijden.
Op vrijdag 3 oktober 2014 20:45 schreef greavy het volgende: Zoals het nu lijkt, gaat de NMBS voorlopig maar 12 Varkensneuzen, oftewel AM75, renoveren. De andere stellen wordt "in een later stadium" nog bekeken of er een revisie haalbaar is. De 12 stellen die gerenoveerd gaan worden, gaan op Roosendaal - Puurs vv rijden.
Weet je dat zeker? Er schijnen maar 12 een "uitgebreide" renovatie te krijgen, en de anderen worden per stuk bekeken of het haalbaar is, om ze op te lappen. En ja, er zal ongetwijfeld één of meerdere sneuvelen, vrees ik...
Op vrijdag 3 oktober 2014 21:05 schreef greavy het volgende: Oh, dan weten ze zelf niet wat ze willen. Nu besteed men dus een deel uit, en doet men niet alles in eigen beheer.
Oh nee toch, een revisie niet in eigen beheer... Dat wordt weer staken...
Op vrijdag 3 oktober 2014 21:05 schreef greavy het volgende: Oh, dan weten ze zelf niet wat ze willen. Nu besteed men dus een deel uit, en doet men niet alles in eigen beheer.
is waarschijnlijk maar goed ook, anders duurt het 10 jaar voordat het eerste stel gereviseerd is
is waarschijnlijk maar goed ook, anders duurt het 10 jaar voordat het eerste stel gereviseerd is
Hoelang zijn ze nu ook al niet bezig met die Breaks? Ook totaal onbegrijpelijk dat ze die 40 jaar oude krengen nog gaan reviseren, dan gaan ze nog hooguit een jaar of 10 mee en kunnen ze alsnog vervangen worden. Weg met dat spul, en liefst zo snel mogelijk.
3 oktober 1951 - Woensdagmiddag is een elektrische trein, die vanuit Amsterdam naar Den Haag was vertrokken met een snelheid van ongeveer 100 km bij Sloterdijk ontspoord. Er is één gewonde gevallen. De materiële schade was zeer groot.
Hoelang zijn ze nu ook al niet bezig met die Breaks? Ook totaal onbegrijpelijk dat ze die 40 jaar oude krengen nog gaan reviseren, dan gaan ze nog hooguit een jaar of 10 mee en kunnen ze alsnog vervangen worden. Weg met dat spul, en liefst zo snel mogelijk.
Grote kans dat het in 2023 aan de kant moet anders moeten ze ook nog ETCS inbouwen.
Op vrijdag 3 oktober 2014 22:25 schreef b2py het volgende: [ afbeelding ] 3 oktober 1951 - Woensdagmiddag is een elektrische trein, die vanuit Amsterdam naar Den Haag was vertrokken met een snelheid van ongeveer 100 km bij Sloterdijk ontspoord. Er is één gewonde gevallen. De materiële schade was zeer groot.
"Dames en heren, ik ben iets te ver door gereden, ik zet 'm 2 meter achteruit dan gaan de deuren open" Aldus de machinist die bijna vergeten was in Sassenheim te stoppen.
Op zaterdag 4 oktober 2014 12:25 schreef ReisT het volgende: "Dames en heren, ik ben iets te ver door gereden, ik zet 'm 2 meter achteruit dan gaan de deuren open" Aldus de machinist die bijna vergeten was in Sassenheim te stoppen.
Bending the rules...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op zaterdag 4 oktober 2014 14:17 schreef Dr_Flash het volgende: overigens prima weer in het rampgebied. Droog, windstil, graad of 25, lichtbewolkt, wie doet me wat
Je hebt de banden vol met wind?
Ik zit trouwens even lekker te relaxen in de Ns International Lounge op Rotterdam.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Speaking of which Je betaalt hier zonder blikken of blozen 3,90 voor een kwart liter Kronenbourg van de tap. ALS de tap het doet tenminste Ik kom als geheelonthouder terug volgende week
Speaking of which Je betaalt hier zonder blikken of blozen 3,90 voor een kwart liter Kronenbourg van de tap. ALS de tap het doet tenminste Ik kom als geheelonthouder terug volgende week
Sterkte.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Nîmes. Rare jongens, die Romeinen Maar ik heb het idee dat het overal zo is hoor. Behalve als je in eoa gaar geitendorp op het platteland gaat zitten, maar in die stallen zit meestal niet eens een warme douche. Dusjah.
Maar ik zat van de zomer naar de Tour de kijken en dan savonds al die ouwehoerprogramma's eromheen. En steeds op de prachtigste locaties en ik had nog niks geregeld, en toen dacht ik toen Vive le Vélo bij de Pont du Gard zat: DAAR moet ik heen! Dus dat ben ik toen maar gaan regelen. EN daarom zit ik nu hier
Maar ik zat van de zomer naar de Tour de kijken en dan savonds al die ouwehoerprogramma's eromheen. En steeds op de prachtigste locaties en ik had nog niks geregeld, en toen dacht ik toen Vive le Vélo bij de Pont du Gard zat: DAAR moet ik heen! Dus dat ben ik toen maar gaan regelen. EN daarom zit ik nu hier
Op zondag 5 oktober 2014 10:36 schreef spectrumanalyser het volgende: op station Heiloo zijn vandaag alle poortjes dicht gegaan. er staat drie man personeel bij. twee man van 'Crowd' en een in NS verpakking.
kruidvat heeft weer weekend dagkaarten. voor 14 euro, geldig op een zaterdag of zondag van 11 oktober 2014 t/m 25 januari 2015
Dat is al wat meer dagen wat ik las op internet, goede zaak wel. Tuig uit Heiloo
Vorige week op Beverwijk waren de poortjes ook dicht, en stonden er ook mensen van dat beveiligingsbedrijf (dat trouwens ook actief was op de open dag van NedTrain Haarlem. Gisteren in Leidschendam was er 0,0 beveiliging te zien..)
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Het was sowieso allemaal wat minder afgezet. In Haarlem was overal lint gespannen, en hekken geplaatst langs de inspectieputten. In Leidschendam kon je gisteren gewoon overal onder de trein door als je zou willen.
Jazeker: dat is de NS20, beter bekend als 'De Kameel'. Gebouwd in de jaren '50 als directierijtuig voor de NS, en na een periode van verhuur inmiddels ook weer in gebruik voor dat doeleinde. Normaal gesproken staat ie meestal in het Spoorwegmuseum.
Gisteren stond de Kameel op de open dag in Leidschendam, en vandaag gaat hij weer terug naar het museum.
De Valleilijn gaat z'n ochtendspits capaciteit uitbreiden door met dubbele stellen te gaan rijden. Ook gaan ze kijken of ze meer treinen kunnen aanschaffen:
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
Op zondag 5 oktober 2014 13:19 schreef dennistd het volgende: Jazeker: dat is de NS20, beter bekend als 'De Kameel'. Gebouwd in de jaren '50 als directierijtuig voor de NS, en na een periode van verhuur inmiddels ook weer in gebruik voor dat doeleinde. Normaal gesproken staat ie meestal in het Spoorwegmuseum.
Gisteren stond de Kameel op de open dag in Leidschendam, en vandaag gaat hij weer terug naar het museum.
Echt een pareltje, ik voelde de nostalgie op afstand. Moest even mijn randstadrail stil zetten ernaast om wat fotootjes te maken Passagiers keken me wel even gek aan
Voor Amsterdam Centraal is twee weken geleden een stuk opgevoerd over het begin van het spoor in Nederland. Daarvoor was ook de Arend overgebracht naar Amsterdam:
Op je bucketlist?, snel boeken, ik vind het eeuwige zonde ging graag met de nachttrein naar Polen met z'n drieën in een coupe, heerlijk.
Misleidende kop, een Mat '64 heeft vandaag 45 minuten stilgestaan vlak voor een spoorovergang in Utrecht (bij Kapteynlaan en de Aartsbisschop Romerolaan) de machinist van de pendel van NSM naar Utrecht CS was onwel geworden.
'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert vier passagiers per dag
De rechtstreekse Thalysverbinding tussen Oostende en Parijs vervoert vanuit de kuststad amper vier passagiers per dag en zal ook in het nieuwe vervoersplan blijven rijden, zo klaagt de VRT aan. De bezetting van de trein tot in Brussel bedraagt... 7 procent.
Qua snelheid moet de Thalys het bovendien afleggen tegen een gewone NMBS-trein naar Brussel, die amper vier minuten later vertrekt in Oostende. De passagiers op die trein stappen in Brussel immers over op dezelfde Thalys vanuit Oostende, die daar maar liefst zeventien minuten op hen wacht.
De zogenaamde spookthalys kost 1,9 miljoen euro per jaar, maar ondanks het valabele alternatief zal de verbinding blijven bestaan. "Daar verandert niets aan", klinkt het bij Thalys.
Compensatie De Thalys in Oostende rijdt zo al ruim vijftien jaar en kwam er als compensatie voor een Waalse Thalys die Namen, Charleroi en Bergen bedient. Volgens Oostends politicus Johan Vande Lanotte is die verbinding een stuk meer verlieslatend, maar de Waalse Thalys wint wel meer tijd: meer dan een uur op een traject van 2,5 uur, en er zitten ook nog eens veel meer passagiers op.
Ontslagnemend minister van Overheidsbedrijven Labille (PS) kent het dossier van de Oostendse Thalystrein, maar schuift de hete aardappel door naar de volgende federale regering.
Op zondag 5 oktober 2014 20:41 schreef b2py het volgende: Treinstel komt direct uit Onnen, en is gewoon een puinzooi. Toch weer een staking? Laatste tijd veel smerigheid rondom treinen en stations
Ze kunnen daar toch wel even een mannetje door de trein jagen? Of wordt alles wat daar staat smerig aangeleverd, smerig onderhouden, smerig de baan opgestuurd en dan hopen dat er binnen 24 uur een schoonmaker doorheen gaat?
Op zondag 5 oktober 2014 20:45 schreef b2py het volgende: Ze kunnen daar toch wel even een mannetje door de trein jagen? Of wordt alles wat daar staat smerig aangeleverd, smerig onderhouden, smerig de baan opgestuurd en dan hopen dat er binnen 24 uur een schoonmaker doorheen gaat?
Ze staan vast in het telefoonboek. Bel ze op en vraag het.
Op zondag 5 oktober 2014 20:45 schreef b2py het volgende: Ze kunnen daar toch wel even een mannetje door de trein jagen? Of wordt alles wat daar staat smerig aangeleverd, smerig onderhouden, smerig de baan opgestuurd en dan hopen dat er binnen 24 uur een schoonmaker doorheen gaat?
Alsof het de techneuten in Onnen iets uitmaakt hoe dat ding eruit ziet, als het maar rijdt.
B2py heeft wel gelijk trouwens hoor. Wat is het voor onzin om een trein het hele land door te slepen? Voor de techniek naar Onnen, voor hygiëne heel ergens anders heen en voor de keuring weer God weet waarheen. Doe dat ff lekker op 1 plek ja. Of zijn ze bang dat het stel anders te vroeg weer inzetbaar is soms?
Op zondag 5 oktober 2014 21:40 schreef Dr_Flash het volgende: B2py heeft wel gelijk trouwens hoor. Wat is het voor onzin om een trein het hele land door te slepen? Voor de techniek naar Onnen, voor hygiëne heel ergens anders heen en voor de keuring weer God weet waarheen. Doe dat ff lekker op 1 plek ja. Of zijn ze bang dat het stel anders te vroeg weer inzetbaar is soms?
Omdat het kan? Zie de IC tussen Vlissingen en Groningen bijvoorbeeld
Zal wel iets met werkgelegenheid te maken hebben. Zo wordt ICRm onderhouden in Maastricht terwijl er geen enkele treindienst is die wordt gereden met ICRm die in de buurt komt van Maastricht.
Op zondag 5 oktober 2014 21:44 schreef James1988 het volgende: Zal wel iets met werkgelegenheid te maken hebben. Zo wordt ICRm onderhouden in Maastricht terwijl er geen enkele treindienst is die wordt gereden met ICRm die in de buurt komt van Maastricht.
Totdat VIRM op Maastricht ging rijden, kwam al het ICR planmatig in Maastricht. Dat was in de tijd van Plan E ook al zo, dus wellicht is die werkplaats gespecialiseerd in het onderhoud van getrokken rijtuigen. Kan zomaar.
De Belgen doen iets soortgelijks met hun materieel, en er zijn ook maar een paar werkplaatsen in Frankrijk die zich met TGVs bezig houden. Treinen door het halve land sturen voor onderhoud zal wel goedkoper zijn dan alle monteurs opleiden voor alle materieelsoorten die er zijn.
Op zondag 5 oktober 2014 21:50 schreef James1988 het volgende: De Belgen doen iets soortgelijks met hun materieel, en er zijn ook maar een paar werkplaatsen in Frankrijk die zich met TGVs bezig houden. Treinen door het halve land sturen voor onderhoud zal wel goedkoper zijn dan alle monteurs opleiden voor alle materieelsoorten die er zijn.
Ik kan me herinneren dat de Frecciarossa in Vicenza onderhouden wordt, terwijl dat ding daar helemaal niet komt.
Ja, dan luister niet he. Tuurlijk heb je maar een paar werkplaatsen. Maar een emmer sop en een doek heb je overal. En gekwalificeerd personeel om dat te bedienen. .. ook wel lijkt me.
In Zweden is een groep van bedrijven, bestaande uit onder andere infrastructuurbeheerder Trafikverket, Bombardier en vervoerders Tågkompaniet en SJ, bezig geweest met het ontwikkelen van de 'hogesnelheidstrein van morgen', bedoeld voor het Zweedse/Scandinavische langeafstandsverkeer met de naam 'Gröna Tåget' (groene trein). Doel van het project is kijken hoe men de (operationele) kosten kan drukken en tegelijkertijd het spoor een meer aantrekkelijke vervoersvorm kan maken voor reizigers.
Er zijn praktijkproeven gedaan met een aangepaste X55 (Bombardier Regina) waarmee in Zweden, een land dat geen hogesnelheidslijnen heeft, het snelheidsrecord is verbroken. De aangepaste X55 heeft 303 km/h geklokt.
Ja toen ging het fout. Kut VIRM, weg met dat ding. Hoewel, laat maar mooi in België herstel Duitsland ik bedoel Limburg rijden, zo ver mag ik toch niet van huis
MF-Triebwagenzug (IC 3) der „Danske Statsbaner“ (DSB), der hier als EC 387 von Århus nach Hamburg Hbf unterwegs ist.
Tussen Århus en Hamburg, weet iemand meer precies waar deze foto is genomen?
De kaartjes voor de intercitytrein naar België stijgen minder hoog dan gepland. NS heeft besloten de prijzen volgend niet met 12, maar met 4 procent te verhogen. Hiermee blijven de tickets onder het prijsniveau van 2012, toen de Beneluxtrein werd afgeschaft vanwege de komst van de Fyra over de hsl.
NS is het met het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) eens dat de trein naar België qua frequentie en rijtijd nog niet op het oude niveau zit.
Het Locov had NS gevraagd volgend jaar helemaal af te zien van een prijsverhoging. De vervoerder laat de consumentenorganisatie weten ‘goed naar het signaal te hebben geluisterd’. Als de prijzen met 12 procent zouden stijgen, kost de Beneluxtrein weer net zo veel als in 2012.
Deze trein rijdt vanaf december weer van en naar Amsterdam, in plaats van Den Haag. Ook wordt de frequentie verhoogd naar zestien keer per dag. NS vindt die ‘kwaliteitsverbetering’ genoeg om de prijzen te verhogen, maar dan met 4 procent. Pas als de Beneluxtrein ‘in een later jaar’ weer ‘volledig is ingeburgerd’ wil NS de prijzen volledig terugbrengen op het niveau van 2012.
Ook moet er dan een alternatief zijn voor reizigers die ‘sneller maar zonder reservering en toeslag naar Brussel’ met de trein willen. De Thalys is nu drie keer duurder dan de intercity. http://www.metronieuws.nl(...)SrZnje!yMqofrhqdOys/
Kunnen ze die ook niet inzetten voor EC Berlijn? Op de Hanzelijn kun/mag je toch 200? Als je de route via Zwolle laat lopen ben je sneller in Berlijn. Of zijn die wagons niet op 200km/u gebouwd?
Kunnen ze die ook niet inzetten voor EC Berlijn? Op de Hanzelijn kun/mag je toch 200? Als je de route via Zwolle laat lopen ben je sneller in Berlijn. Of zijn die wagons niet op 200km/u gebouwd?
Rijtuigen mogen 200km/h. De nieuwe NS-loks maar 160km/h.
De Hanzelijn is gebouwd voor 200 km/h, maar dat kan je daar niet rijden. Althans, niet echt fatsoenlijk onder 1,5kV. Of ETCS er al in bedrijf is, weet ik niet. Er ligt sowieso ook ATB.