Het beste is gewoon een bijbaantje nemen. Dan verdien je geld i.p.v. dat je jezelf in de schulden steekt.quote:Op maandag 29 september 2014 13:41 schreef sigurrosz het volgende:
hallo,
ik ben 18 jaar en volg een opleiding op het mbo die nog 3 jaar duurdt als alles goed loopt. Ik hoor dat meerdere klasgenoten maandelijks bijlenen bij duo. Ik zelf zit nu behoorlijk krap bij kas en vroeg me af het het slim is een bedrag (300euro) bij te lenen bovenop mijn studiefinanciering komende maand. Ik hoor dat je maximaal 35 jaar hebt dat bijgelende bedrag terug te dokken. lijkt me wel safe allemaal maar zitten er geen addertjes onder het gras? ik weet dat het in ieder geval beter is bij hen te lenen dan bij de bank![]()
grtz
Dat kan, maar de spaarrente gaat almaar omlaag, en de rente bij duo gaat almaar omhoog, dus het risico is inderdaad net iets te groot vind ik.quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:01 schreef Eix het volgende:
Ik zou me niet al te druk maken over die rente. De rente die DUO nu rekent is 0,81%. Die kan overigens wel ieder jaar wijzigen tot aan het afstuderen. Dan zet men de rente vast. Maar voorgaande jaren was de rente altijd behoorlijk schappelijk: http://www.duo.nl/particu(...)rentepercentages.asp .
Je kan zelfs geld verdienen door simpelweg bij te lenen en dat geld op een spaarrekening te parkeren. Vond ik alleen iets te risicovol.
Welk risico? Als de spaarrente te laag wordt los je toch je DUO-lening af?quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:19 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dat kan, maar de spaarrente gaat almaar omlaag, en de rente bij duo gaat almaar omhoog, dus het risico is inderdaad net iets te groot vind ik.
Prinsjesdag 2014. Nieuw voorstel voor aflossing leningen.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:17 schreef sirdanilot het volgende:
je hebt 15 jaar (waar halen jullie 35 vandaan?)
Zo, zo. Wat kon jij veel met die 200 euro!quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:35 schreef Parzival het volgende:
ik had standaard elke maand 200 euro erbij.. en dat was heerlijk tijdens mijn studie.. daardoor kon ik in en Volvo 460 rijden.. elke dag lunch kopen en een beetje van het luxe leven genieten in mijn 2 kamerflat met tuin voor mij alleen..
ja je moet even terug betalen.. maar een goedkopere lening krijg je nergens anders.. en ach waarom ook niet.. als je denkt dat je het je later kan veroorloven waarom niet..
voor de klagerts onder ons.. mijn lening is netjes in 8 jaar afbetaald..
Ik geef je groot gelijk, ik doe het zelfde, 4 jaar 200 euro, dat kun je makkelijk in 10 jaar terugbetalen als je een goede baan hebt. (je hoeft ook pas terug te gaan betalen wanneer je je werk hebt gevondenquote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:35 schreef Parzival het volgende:
ik had standaard elke maand 200 euro erbij.. en dat was heerlijk tijdens mijn studie.. daardoor kon ik in en Volvo 460 rijden.. elke dag lunch kopen en een beetje van het luxe leven genieten in mijn 2 kamerflat met tuin voor mij alleen..
ja je moet even terug betalen.. maar een goedkopere lening krijg je nergens anders.. en ach waarom ook niet.. als je denkt dat je het je later kan veroorloven waarom niet..
voor de klagerts onder ons.. mijn lening is netjes in 8 jaar afbetaald..
Volgens deze site is het bijna 300:quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:39 schreef AMangold het volgende:
[..]
Uh nee, er zit een bovengrens.. Ik leen het maximale en dat is 200,- .
Een lening moet op de 1e van de maand zijn aangevraagd, dus als je het vandaag doorgeeft via Mijn DUO kan het nog net in oktober worden gestortquote:Op dinsdag 30 september 2014 23:42 schreef Lilliesleaf het volgende:
Gaat je niet lukken, je bent nu namelijk te laat om de hoogte van je leenbedrag aan te passen als je het volgende maand (dus rond 24 oktober) op je rekening gestort wil hebben. Kan wel, maar dan krijg je het geld pas rond 24 november.
Voor zover nu bekend is, geldt dit alleen voor de studenten die onder het studievoorschot (gaan) vallen:quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:04 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Prinsjesdag 2014. Nieuw voorstel voor aflossing leningen.
http://duo.nl/studievoorschot/maatregelen.aspquote:Meer tijd om af te lossen
De verplichte aflosfase gaat met ingang van 1 januari 2016 van 15 jaar naar 35 jaar. Wie minder verdient dan het minimumloon hoeft niet af te lossen. Bovendien hoef je maandelijks nooit meer dan 4% van het extra inkomen boven het minimumloon terug te betalen. Dit is nu maximaal 12%.
De terugbetaler kan er altijd voor kiezen om sneller af te lossen. Studenten die al een studieschuld hebben opgebouwd voor een bacheloropleiding, lossen deze standaard in 15 jaar af. Studenten die met hun masteropleiding onder het nieuwe stelsel vallen, hebben de keuze in het terugbetalen van de studieschuld die is opgebouwd tijdens de bacheloropleiding: volgens de oude regels of volgens de nieuwe regels.
ik studeerde in Enschede.. dus dan kom je erg ver met 200 euro hahahaquote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:36 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zo, zo. Wat kon jij veel met die 200 euro!
De bovengrens is niet bij iedereen gelijk.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:39 schreef AMangold het volgende:
[..]
Uh nee, er zit een bovengrens.. Ik leen het maximale en dat is 200,- .
Ook deze cijfers kloppen niet wanneer je rekening houdt met een eventuele aanvullende beurs.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:42 schreef Mark het volgende:
[..]
Volgens deze site is het bijna 300:
http://dehardecijfers.wor(...)maximale-lening-duo/
Als je je diploma hebt gehaald hoef je 2 jaar niet af te lossen. Je krijgt vanzelf een brief van de DUO waarin de aflossingsperiode wordt aangekondigd. Volgens mij is het nog steeds zo dat je het terug te betalen bedrag kunt delen door 15 (jaar) en vervolgens door 12 (maand). Er is wel een minimumbedrag dat je moet terugbetalen, dat kan je op de site vinden maar ligt volgens mij tussen de 40-50 euro.quote:Op maandag 6 oktober 2014 13:22 schreef sigurrosz het volgende:
In hoeveel termijnen betaal je zo'n lening eigenlijk af? een vast bedrag per maand neem ik aan voor een bepaalde periode ?
Je lost naar draagkracht af... Er nu vanuit gaan dat je met 50 euro per maand wel kalar bent is een beetje naief. Stel dat je een modaal inkomen hebt dan zit je zo boven de 200 eu aan aflossing per maand.quote:Op maandag 6 oktober 2014 13:49 schreef Mallet het volgende:
[..]
Als je je diploma hebt gehaald hoef je 2 jaar niet af te lossen. Je krijgt vanzelf een brief van de DUO waarin de aflossingsperiode wordt aangekondigd. Volgens mij is het nog steeds zo dat je het terug te betalen bedrag kunt delen door 15 (jaar) en vervolgens door 12 (maand). Er is wel een minimumbedrag dat je moet terugbetalen, dat kan je op de site vinden maar ligt volgens mij tussen de 40-50 euro.
300quote:Op maandag 29 september 2014 13:44 schreef Mark het volgende:
Krap bij kas zitten en 3000 euro lenen, daar zit nog wel veel verschil tussen.
De terugbetalingsperiode begint op 1 januari volgend op de einddatum van de studiefinanciering. Deze periode begint met een zogenaamde aanloopfase van twee jaar. Je bent dan nog niet verplicht om af te lossen, maar het mag wel. Na de aanloopfase start de aflosfase van meestal (maximaal) vijftien jaar, waarin de schuld moet worden terugbetaald. Tijdens de gehele terugbetalingsperiode wordt rente over de schuld berekend (aanloop-, aflosfase en aflosvrije periode).quote:Op maandag 6 oktober 2014 13:22 schreef sigurrosz het volgende:
In hoeveel termijnen betaal je zo'n lening eigenlijk af? een vast bedrag per maand neem ik aan voor een bepaalde periode ?
Wanneer je een heel behoorlijk salaris hebt, dan kunnen we inderdaad berekenen dat er maandelijks ¤200,00 kan worden afgedragen. Maar wanneer er aan het begin van de vijftien jaar aflosfase een schuld staat van ¤2000,00 gaan we geen ¤200,00 per maand incasseren.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:09 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Je lost naar draagkracht af... Er nu vanuit gaan dat je met 50 euro per maand wel kalar bent is een beetje naief. Stel dat je een modaal inkomen hebt dan zit je zo boven de 200 eu aan aflossing per maand.
Lees maar even de reactie van DUO. Ik betaal dus inderdaad die ¤ 45,- per maand.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:09 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Je lost naar draagkracht af... Er nu vanuit gaan dat je met 50 euro per maand wel kalar bent is een beetje naief. Stel dat je een modaal inkomen hebt dan zit je zo boven de 200 eu aan aflossing per maand.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |