abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 september 2014 @ 18:01:58 #26
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_145061071
Ik zou me niet al te druk maken over die rente. De rente die DUO nu rekent is 0,81%. Die kan overigens wel ieder jaar wijzigen tot aan het afstuderen. Dan zet men de rente vast. Maar voorgaande jaren was de rente altijd behoorlijk schappelijk: http://www.duo.nl/particu(...)rentepercentages.asp .

Je kan zelfs geld verdienen door simpelweg bij te lenen en dat geld op een spaarrekening te parkeren. Vond ik alleen iets te risicovol.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_145066489
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:41 schreef sigurrosz het volgende:
hallo,

ik ben 18 jaar en volg een opleiding op het mbo die nog 3 jaar duurdt als alles goed loopt. Ik hoor dat meerdere klasgenoten maandelijks bijlenen bij duo. Ik zelf zit nu behoorlijk krap bij kas en vroeg me af het het slim is een bedrag (300euro) bij te lenen bovenop mijn studiefinanciering komende maand. Ik hoor dat je maximaal 35 jaar hebt dat bijgelende bedrag terug te dokken. lijkt me wel safe allemaal maar zitten er geen addertjes onder het gras? ik weet dat het in ieder geval beter is bij hen te lenen dan bij de bank :9

grtz
Het beste is gewoon een bijbaantje nemen. Dan verdien je geld i.p.v. dat je jezelf in de schulden steekt.
pi_145076732
Gewoon lenen, mits je denkt dat je een redelijke baankans hebt zodra je bent afgestudeerd. Terugbetalen komt dan wel, je hebt 15 jaar (waar halen jullie 35 vandaan?) maar als je onvoldoende inkomen hebt om af te lossen wordt het ook kwijtgescholden.

Je studententijd is de tijd om sociale contacten op te doen en om te studeren en te genieten van het studentenleven. Natuurlijk is het zeer aan te raden om er baantjes naast te doen, maar je zult later met een echte baan toch veel meer verdienen dan dat, en bovendien heb je dan ook minder tijd om te zuipen/ je geld uit te geven dus kun je dan aflossen.

Maar goed iedereen moet het zelf weten.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_145076773
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 18:01 schreef Eix het volgende:
Ik zou me niet al te druk maken over die rente. De rente die DUO nu rekent is 0,81%. Die kan overigens wel ieder jaar wijzigen tot aan het afstuderen. Dan zet men de rente vast. Maar voorgaande jaren was de rente altijd behoorlijk schappelijk: http://www.duo.nl/particu(...)rentepercentages.asp .

Je kan zelfs geld verdienen door simpelweg bij te lenen en dat geld op een spaarrekening te parkeren. Vond ik alleen iets te risicovol.
Dat kan, maar de spaarrente gaat almaar omlaag, en de rente bij duo gaat almaar omhoog, dus het risico is inderdaad net iets te groot vind ik.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_145077630
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 23:19 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dat kan, maar de spaarrente gaat almaar omlaag, en de rente bij duo gaat almaar omhoog, dus het risico is inderdaad net iets te groot vind ik.
Welk risico? Als de spaarrente te laag wordt los je toch je DUO-lening af? :')

Ik ken trouwens wel mensen die (maar dan spreken we over 2003 ofzo) bij DUO (toen nog IB-Groep :D ) extra bijleenden en daarvan aandelen kochten :D _O- :')

[ Bericht 2% gewijzigd door quinoahipster op 30-09-2014 23:52:59 ]
pi_145077708
Gaat je niet lukken, je bent nu namelijk te laat om de hoogte van je leenbedrag aan te passen als je het volgende maand (dus rond 24 oktober) op je rekening gestort wil hebben. Kan wel, maar dan krijg je het geld pas rond 24 november.
pi_145078273
Als je maat kan houden; gewoon doen. Ik heb het ook weleens gedaan aan het einde van de zomer toen ik nog studeerde, aan het einde van de studie had ik welgeteld ¤326 aan schuld :').
Fingerspitzgefühl
pi_145082088
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 23:17 schreef sirdanilot het volgende:
je hebt 15 jaar (waar halen jullie 35 vandaan?)
Prinsjesdag 2014. Nieuw voorstel voor aflossing leningen.
Schip ahoy!
pi_145082493
"Als je je opleiding al voor 1 september 2015 bent begonnen dan betaal je terug onder de oude voorwaarden. Deze zijn te vinden op de website van DUO."

Aangezien het nog 2014 is, zijn de nieuwe voorwaarden nog niet relevant voor TS.
pi_145082542
Je schuld wordt ook kwijtgescholden als je dood gaat, dus ook een optie is om te feesten als een beest tijdens je studententijd en je dan op te knopen :')
  woensdag 1 oktober 2014 @ 09:35:05 #36
54408 Parzival
Where it happens
pi_145082643
ik had standaard elke maand 200 euro erbij.. en dat was heerlijk tijdens mijn studie.. daardoor kon ik in en Volvo 460 rijden.. elke dag lunch kopen en een beetje van het luxe leven genieten in mijn 2 kamerflat met tuin voor mij alleen..

ja je moet even terug betalen.. maar een goedkopere lening krijg je nergens anders.. en ach waarom ook niet.. als je denkt dat je het je later kan veroorloven waarom niet..

voor de klagerts onder ons.. mijn lening is netjes in 8 jaar afbetaald..
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
  woensdag 1 oktober 2014 @ 09:36:11 #37
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_145082670
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 09:35 schreef Parzival het volgende:
ik had standaard elke maand 200 euro erbij.. en dat was heerlijk tijdens mijn studie.. daardoor kon ik in en Volvo 460 rijden.. elke dag lunch kopen en een beetje van het luxe leven genieten in mijn 2 kamerflat met tuin voor mij alleen..

ja je moet even terug betalen.. maar een goedkopere lening krijg je nergens anders.. en ach waarom ook niet.. als je denkt dat je het je later kan veroorloven waarom niet..

Zo, zo. Wat kon jij veel met die 200 euro!
The love you take is equal to the love you make.
pi_145082735
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 14:13 schreef Bombvis het volgende:

[..]

Uh, bij DUO wel hoor
Uh nee, er zit een bovengrens.. Ik leen het maximale en dat is 200,- .
pi_145082769
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 09:35 schreef Parzival het volgende:

Ik geef je groot gelijk, ik doe het zelfde, 4 jaar 200 euro, dat kun je makkelijk in 10 jaar terugbetalen als je een goede baan hebt. (je hoeft ook pas terug te gaan betalen wanneer je je werk hebt gevonden :) )
  woensdag 1 oktober 2014 @ 09:42:50 #40
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_145082803
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 09:39 schreef AMangold het volgende:

[..]

Volgens deze site is het bijna 300:
http://dehardecijfers.wor(...)maximale-lening-duo/
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  woensdag 1 oktober 2014 @ 09:45:45 #41
401329 verified  DUO-Webcare
Dienst Uitvoering Onderwijs
pi_145082869
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 23:42 schreef Lilliesleaf het volgende:
Gaat je niet lukken, je bent nu namelijk te laat om de hoogte van je leenbedrag aan te passen als je het volgende maand (dus rond 24 oktober) op je rekening gestort wil hebben. Kan wel, maar dan krijg je het geld pas rond 24 november.
Een lening moet op de 1e van de maand zijn aangevraagd, dus als je het vandaag doorgeeft via Mijn DUO kan het nog net in oktober worden gestort
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 09:04 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Prinsjesdag 2014. Nieuw voorstel voor aflossing leningen.
Voor zover nu bekend is, geldt dit alleen voor de studenten die onder het studievoorschot (gaan) vallen:

quote:
Meer tijd om af te lossen
De verplichte aflosfase gaat met ingang van 1 januari 2016 van 15 jaar naar 35 jaar. Wie minder verdient dan het minimumloon hoeft niet af te lossen. Bovendien hoef je maandelijks nooit meer dan 4% van het extra inkomen boven het minimumloon terug te betalen. Dit is nu maximaal 12%.
De terugbetaler kan er altijd voor kiezen om sneller af te lossen. Studenten die al een studieschuld hebben opgebouwd voor een bacheloropleiding, lossen deze standaard in 15 jaar af. Studenten die met hun masteropleiding onder het nieuwe stelsel vallen, hebben de keuze in het terugbetalen van de studieschuld die is opgebouwd tijdens de bacheloropleiding: volgens de oude regels of volgens de nieuwe regels.
http://duo.nl/studievoorschot/maatregelen.asp
We geven alleen algemene informatie op Fok!. Voor persoonlijk contact klik hier.
Volg je ons al op: Twitter of Facebook: mbo * hbo en universiteit * debiteur?
Op PM en DM gaan we niet in. www.duo.nl
  woensdag 1 oktober 2014 @ 10:08:49 #42
54408 Parzival
Where it happens
pi_145083387
quote:
1s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 09:36 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zo, zo. Wat kon jij veel met die 200 euro!
ik studeerde in Enschede.. dus dan kom je erg ver met 200 euro hahaha
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
  woensdag 1 oktober 2014 @ 10:14:00 #43
pi_145083477
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 09:39 schreef AMangold het volgende:

[..]

De bovengrens is niet bij iedereen gelijk.
Het hangt er vanaf of je recht hebt op een aanvullende beurs.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 09:42 schreef Mark het volgende:

[..]

Volgens deze site is het bijna 300:
http://dehardecijfers.wor(...)maximale-lening-duo/
Ook deze cijfers kloppen niet wanneer je rekening houdt met een eventuele aanvullende beurs.

Voorbeeld:

Student Lieke is uitwonend en ontvangt ¤257,93 aan basisbeurs en ¤123,00 aan aanvullende beurs. Zij wil nu maximaal lenen. De maximale aanvullende beurs is ¤347,32. Hiervan trekken we de daadwerkelijk berekende aanvullende beurs af ¤123,00. Er blijft dan ¤224,32 over.
Dit betekent dat Lieke ¤224,32 bovenop de normale lening van ¤172,17 kan tellen en totaal ¤396,49 kan lenen.
We geven alleen algemene informatie op Fok!. Voor persoonlijk contact klik hier.
  woensdag 1 oktober 2014 @ 10:24:55 #44
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_145083745
Kijk, de profs zijn gearriveerd ^O^
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_145251507
In hoeveel termijnen betaal je zo'n lening eigenlijk af? een vast bedrag per maand neem ik aan voor een bepaalde periode ?
Under the bridge, asleep in the shade.
All of the terrible choices that I made.
pi_145252258
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 13:22 schreef sigurrosz het volgende:
In hoeveel termijnen betaal je zo'n lening eigenlijk af? een vast bedrag per maand neem ik aan voor een bepaalde periode ?
Als je je diploma hebt gehaald hoef je 2 jaar niet af te lossen. Je krijgt vanzelf een brief van de DUO waarin de aflossingsperiode wordt aangekondigd. Volgens mij is het nog steeds zo dat je het terug te betalen bedrag kunt delen door 15 (jaar) en vervolgens door 12 (maand). Er is wel een minimumbedrag dat je moet terugbetalen, dat kan je op de site vinden maar ligt volgens mij tussen de 40-50 euro.
pi_145252916
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 13:49 schreef Mallet het volgende:

[..]

Als je je diploma hebt gehaald hoef je 2 jaar niet af te lossen. Je krijgt vanzelf een brief van de DUO waarin de aflossingsperiode wordt aangekondigd. Volgens mij is het nog steeds zo dat je het terug te betalen bedrag kunt delen door 15 (jaar) en vervolgens door 12 (maand). Er is wel een minimumbedrag dat je moet terugbetalen, dat kan je op de site vinden maar ligt volgens mij tussen de 40-50 euro.
Je lost naar draagkracht af... Er nu vanuit gaan dat je met 50 euro per maand wel kalar bent is een beetje naief. Stel dat je een modaal inkomen hebt dan zit je zo boven de 200 eu aan aflossing per maand.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_145253196
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:44 schreef Mark het volgende:
Krap bij kas zitten en 3000 euro lenen, daar zit nog wel veel verschil tussen.
300
  maandag 6 oktober 2014 @ 14:47:36 #49
pi_145254278
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 13:22 schreef sigurrosz het volgende:
De terugbetalingsperiode begint op 1 januari volgend op de einddatum van de studiefinanciering. Deze periode begint met een zogenaamde aanloopfase van twee jaar. Je bent dan nog niet verplicht om af te lossen, maar het mag wel. Na de aanloopfase start de aflosfase van meestal (maximaal) vijftien jaar, waarin de schuld moet worden terugbetaald. Tijdens de gehele terugbetalingsperiode wordt rente over de schuld berekend (aanloop-, aflosfase en aflosvrije periode).

Bij aanvang van de aanloopfase wordt voor 5 jaar de rente vastgezet. Elke vijf jaar ontvang je dus een nieuwe rente. Dit kan gevolgen hebben voor de hoogte van de maandelijkse termijn. Wanneer de rente stijgt, dan stijgt ook de hoogte van de termijn en andersom.

quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 14:09 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Je lost naar draagkracht af... Er nu vanuit gaan dat je met 50 euro per maand wel kalar bent is een beetje naief. Stel dat je een modaal inkomen hebt dan zit je zo boven de 200 eu aan aflossing per maand.
Wanneer je een heel behoorlijk salaris hebt, dan kunnen we inderdaad berekenen dat er maandelijks ¤200,00 kan worden afgedragen. Maar wanneer er aan het begin van de vijftien jaar aflosfase een schuld staat van ¤2000,00 gaan we geen ¤200,00 per maand incasseren.
We maken twee berekeningen:

De eerste is: de hoogte van de schuld + de berekende rente gedeeld door 180 maanden (=vijftien jaar) Hieruit komt een maandtermijn. Wanneer hier een bedrag uitkomt dat lager is dan ¤45,41, dan wordt de termijn vastgesteld op ¤45,41.
De tweede berekening wordt gedaan aan de hand van het inkomen.

We gaan altijd uit van wat het gunstigste is voor onze klant. Je ontvangt daarom het laagste bedrag als de maandelijks af te lossen termijn.

Overigens geldt voor de mensen die onder de oude regeling vallen, dat zij zelf een verzoek moeten insturen om de termijn vast te stellen aan de hand van het inkomen.
pi_145255970
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 14:09 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Lees maar even de reactie van DUO. Ik betaal dus inderdaad die ¤ 45,- per maand.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')