Meest indrukwekkende afstamming vond ik bij Cindy Crawford, die ging echt ver terug.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 20:32 schreef Weltschmerz het volgende:
Bizar dit, ik val er net in bij de laatste 5 minuten. Blijkt die Wende Snijders, die ik sowieso leuk vind, af te stammen van Boudewijn met de IJzeren Arm, een van mijn favoriete historische figuren.
Misschien ergens een link om terug te kijken?quote:Op dinsdag 14 juli 2020 20:19 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Meest indrukwekkende afstamming vond ik bij Cindy Crawford, die ging echt ver terug.
Kan het ook niet vinden, zal wel achter een betaalmuur zitten ergens.quote:Op woensdag 15 juli 2020 09:06 schreef psv-gomes het volgende:
[..]
Misschien ergens een link om terug te kijken?
Laatst gegoogled maar het programma maar heb niks kunnen vinden. Staat niks online meer
Ja, momenteel wordt een groot aantal afleveringen herhaald in de vooravond op NPO2.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 20:41 schreef spleeh het volgende:
Zo te zien zijn afleveringen aan het herhalen.
Vandaag was die van Richard Groenedijk.
Ze stopte als toen het leuk begon te worden.
Heel boek geschreven over Margaretha van Vlaanderen die afstamt van de koning van Frankrijk.
Maar dat laten ze dan weer niet zien.
Dat belooft weer veel mooisquote:Op dinsdag 1 december 2020 12:50 schreef Dagoduck het volgende:
https://ntr.nl/site/nieuw(...)rborgen-verleden/492
Vanaf 9 januari nieuwe afleveringen
Leuk! Altijd weer verbaasd hoeveel ze kunnen oprakelen en ook soms dat je door de generaties heen steeds dezelfde soort beroepen ziet op duiken (of armoede of rijkdom).quote:Op dinsdag 1 december 2020 12:50 schreef Dagoduck het volgende:
https://ntr.nl/site/nieuw(...)rborgen-verleden/492
Vanaf 9 januari nieuwe afleveringen
Leuk idd.quote:Op zaterdag 9 januari 2021 00:35 schreef DJ11 het volgende:
Komende avond begint de nieuwe reeks met als eerste hoofdpersoon Ronald de Boer. De vooraf getoonde fragmenten beloven alvast een paar opvallende en hilarische momenten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gisteren gekeken. Heftig idd. Mooie aflevering.quote:Op zondag 21 februari 2021 14:41 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik zit nu die met Danny de Munk te kijken. Heftige aflevering hoor, in meerdere opzichten.
Beter dan dat geneuzel van Geert Mak, die er als nephistoricus weer zijn eigen verhaaltje van moest maken.
De Munk had ook nog een paar aardige opmerkingen tussendoor.quote:Op zondag 21 februari 2021 14:43 schreef tong80 het volgende:
[..]
Gisteren gekeken. Heftig idd. Mooie aflevering.
Ze zijn niet echt met elkaar te vergelijken. Bij Danny de Munk was de (familie)geschiedenis een gesloten boek, Geert Mak is juist historicus en wist al heel veel. Ik vind een dergelijke variatie qua hoofdpersonen juist één van de sterke punten van het programma. Elk verhaal, elke situatie is weer totaal anders. Ook hoe mensen er zelf in staan en hoe ze reageren.quote:Op zondag 21 februari 2021 14:41 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik zit nu die met Danny de Munk te kijken. Heftige aflevering hoor, in meerdere opzichten.
Beter dan dat geneuzel van Geert Mak, die er als nephistoricus weer zijn eigen verhaaltje van moest maken.
Ik ben het met je eens qua variatie, maar Geert Mak is geen historicus maar journalist. Hij grabbelt in de grote geschiedenisgrabbelton om zijn reeds bedachte verhaaltje de schijn van ondersteuning te geven.quote:Op zondag 21 februari 2021 15:08 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Ze zijn niet echt met elkaar te vergelijken. Bij Danny de Munk was de (familie)geschiedenis een gesloten boek, Geert Mak is juist historicus en wist al heel veel. Ik vind een dergelijke variatie qua hoofdpersonen juist één van de sterke punten van het programma. Elk verhaal, elke situatie is weer totaal anders. Ook hoe mensen er zelf in staan en hoe ze reageren.
Gisteren was weer een topuitzending; erg aangrijpend.
quote:Zaterdagavond 27 februari zie je een speciale aflevering van Verborgen verleden. Enkele hoofdpersonen kijken terug op hun zoektocht, de verrassende ontdekkingen die ze deden in hun familiegeschiedenis en wat dit met hen deed. Om 20:30 uur op NPO 2.
Voor deze aflevering hoefden ze toch alleen naar de black archives? Ik vond het meer een uitzending voor Omroep Zwart.quote:Op zaterdag 27 februari 2021 21:35 schreef marcb1974 het volgende:
50km archief, en dan alleen in Amsterdam
Was inderdaad een vrij matig onderdeel in een verder mooie uitzending. Die activist had feitelijk niks nieuws te vertellen aan Wartaal. Er was alleen een algemeen document, de verhaallijn was flinterdun. Mensen als Carry Slee en Herman Finkers kregen echt concrete nieuwe informatie over hun voorouders te horen.quote:Op zondag 28 februari 2021 19:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Voor deze aflevering hoefden ze toch alleen naar de black archives? Ik vond het meer een uitzending voor Omroep Zwart.
Dat was toch al bekend. Daarom was die speciale uitzending vorige week.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 23:14 schreef DJ11 het volgende:
Ik had vanavond de uitzending met Paul de Leeuw verwacht, maar die blijkt te zijn verplaatst naar het volgende seizoen. In verband met corona kon de uitzending niet worden afgerond, of zoiets. Beetje vage reden.
Was mij ontgaan. En ik was kennelijk niet de enige. Nou ja: wat in het vat zit, verzuurt niet.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 23:42 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Dat was toch al bekend. Daarom was die speciale uitzending vorige week.
Eindelijk antwoord op je vraag. Zaterdag begint een nieuw seizoen van Verborgen Verleden op NPO 2.quote:Op donderdag 8 juli 2021 17:48 schreef psv-gomes het volgende:
Wanneer wordt de aflevering met Paul de Leeuw uitgezonden?
Leuke namen. Op een lokale nieuwssite in Zierikzee wordt alvast een tipje van de sluiter opgelicht rondom de gebroeders Anker, die daar neerstreken voor opnames: https://www.wereldregio.n(...)n-advocatenduo-ankerquote:Verborgen verleden
In 2023 zijn acht nieuwe afleveringen te zien van Verborgen verleden. De serie start met de gebroeders Anker. Daarna volgen Carice van Houten, Lilianne Ploumen, Daan Schuurmans, Dione de Graaff, Joep van Deudekom, Joke Bruijs en Edson da Graça. Allemaal trekken zij de deur achter zich dicht zonder te weten waar de zoektocht naar hun familiegeschiedenis hen heen zal voeren.
Er komen zeevaarders uit de 17de eeuw langs, eigenwijze boerinnen, een opstandige patriot, een ondernemende kruidenvrouw én een middeleeuwse keizer. We zien de foto van een overleden vader opnieuw ingekleurd worden en de zoektocht naar die ene onbekende voormoeder wordt eindelijk beloond.
Verborgen verleden start op 18 februari op NPO 2 en NPO Start.
Klopt, zelfs niet op npo-plus.quote:Op zondag 29 januari 2023 13:14 schreef Moira het volgende:
Is het mogelijk om afleveringen van oudere seizoenen ergens terug te kijken?
Ik wil graag die met Arjen Lubach zien, S08E06 van 22/04/2017 die herhaald is op 21/07/2019. Maar die is bij de NPO niet meer beschikbaar
quote:Op zondag 29 januari 2023 13:14 schreef Moira het volgende:
Is het mogelijk om afleveringen van oudere seizoenen ergens terug te kijken?
Ik wil graag die met Arjen Lubach zien, S08E06 van 22/04/2017 die herhaald is op 21/07/2019. Maar die is bij de NPO niet meer beschikbaar
Ik kreeg hetzelfde gevoel. Ook voortdurend het idee dat ze zichzelf weer in een rol zette. En waarom eigenlijk? Bovendien waarom geen dubbelrol, Jelka is toch haar zus? Hoe zit dat? Of is zij een halfzus? Vond het een vreemde aflevering, waarom draagt Carice zulke halfgare te ruime mannenpakken? Nu ja, wel leuk dat ze haar roots heeft in Schotland en Ierland.quote:Op zondag 26 februari 2023 17:54 schreef Injetta het volgende:
Iemand de aflevering met Carice van Houten gezien? Ik vond het een rare aflevering. Ze keek de hele tijd sacherijnig en reageerde heel lauwtjes op de informatie,
Echt heel ongemakkelijk.
Viel mij ook op. De gebroeders Anker vond ik heel erg bezig met zichzelf, vertelden veel over hun werk.quote:Op zondag 26 februari 2023 17:54 schreef Injetta het volgende:
Iemand de aflevering met Carice van Houten gezien? Ik vond het een rare aflevering. Ze keek de hele tijd sacherijnig en reageerde heel lauwtjes op de informatie,
Echt heel ongemakkelijk.
Inderdaad, hoor, die Ankers werden hooguit een beetje blij dat er vage voorvaderen ook pleidooien deden. Het programma blijft leuk, maar niet als ze gaan zoeken naar voorouders die de ego's opkrikken van de bn-ers. Het dweilt een beetje weg. Maar goed, blijft aardig om naar te kijken.quote:Op donderdag 2 maart 2023 00:24 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Viel mij ook op. De gebroeders Anker vond ik heel erg bezig met zichzelf, vertelden veel over hun werk.
Ik vond beide afleveringen niet bepaald hoogvliegers. Nog steeds leuke TV, maar Verborgen Verleden kan echt veel beter en boeiender zijn dan deze twee keren.
Klopt. Die twee waren meer bezig met zichzelf dan de onthullingen. Maar Carice spande de kroon.quote:Op donderdag 2 maart 2023 00:24 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Viel mij ook op. De gebroeders Anker vond ik heel erg bezig met zichzelf, vertelden veel over hun werk.
Ik vond beide afleveringen niet bepaald hoogvliegers. Nog steeds leuke TV, maar Verborgen Verleden kan echt veel beter en boeiender zijn dan deze twee keren.
Hopelijk zijn die wat enthousiaster…quote:Op vrijdag 3 maart 2023 14:59 schreef casita het volgende:
Morgen Lilianne Ploumen, volgende week Daan Schuurmans.
Idd! Steeds met der hand onder der hoofd. En dan op het eind ineens wel veel emotie. Denk geacteerd. Vervelende uitzending.quote:Op zondag 26 februari 2023 17:54 schreef Injetta het volgende:
Echt heel ongemakkelijk.
Die ontknoping vond ik wel wat heel ver terug.quote:Op donderdag 9 maart 2023 18:39 schreef DJ11 het volgende:
De uitzending met Liliane Ploumen was weer een stuk leuker om naar te kijken, gelukkig. Sympathieke vrouw (los van wat je politiek gezien van haar vindt). En een verrassende ontknoping wel.
quote:Op zaterdag 2 december 2023 17:40 schreef DJ11 het volgende:
Ik heb nog geen aankondiging of lijst met deelnemende mensen gezien, maar op de website van Verborgen Verleden staat een nieuwe aflevering aangekondigd op zaterdag 13 januari met in de hoofdrol Raven van Dorst.
Eerder werd al wel bekend dat Ilse Warringa en Danny Vera in het komende seizoen zitten.
Vond hem bij Reizen Waes in Nederland destijds best relaxed reageren:quote:Op zondag 17 december 2023 18:07 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Leuke rij namen. Hopelijk gedraagt Gordon zich een beetje normaal.
Jaa, leuk!quote:Op zaterdag 13 januari 2024 19:22 schreef DJ11 het volgende:
Vanavond begint het nieuwe seizoen. Ik ben benieuwd
Familie van? Broer van voorvader? Beetje vreemd wel, jaquote:Op zaterdag 13 januari 2024 22:52 schreef svann het volgende:
Hoe kan een voorvader kinderloos zijn?
De Brugse van Raven uit 1712 bijvoorbeeld.
Ze zijn weer via de moederlijke lijn doorgegaan met zoeken.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 22:52 schreef svann het volgende:
Goede start van het seizoen. Vooral het Martinus/Martina verhaal raakte Raven echt.quote:Philip de Getrouwe
Na al die armoede komt Raven eindelijk uit bij een rijke tak in diens familie. Via de moederlijke lijn van diens oma Adriaantje Cornelia Post komen we uit bij de voorname Brugse familie Beversluijs, en via wederom de moederlijke lijn zelfs bij een heuse ridder, Philip III van Maldeghem, een getrouwe van de graaf van Vlaanderen. Archivaris Hendrik Callewier van het Rijksarchief van Brugge vertelt over deze bijzondere relatie. In het kleine plaatsje Maldegem ten slotte bewondert Raven een standbeeld van zijn voorouder, de ridder Salomon, die op kruistocht voor de poorten van Jeruzalem gesneuveld zou zijn.
Raven kijkt met enige gepaste trots terug op de reis door diens familiegeschiedenis. “Ik denk wel dat er veel van die verhalen terugkomen in mij. Eigenlijk ben ik gewoon een soort van non-binaire ridder met een alcoholliefde”, luidt diens conclusie.
https://cbg.nl/kennis/verborgenverleden/raven-van-dorst/
Wie zegt dat ie kinderloos was dan?quote:Op zaterdag 13 januari 2024 22:52 schreef svann het volgende:
Het dichtste bij was denk ik als ze weer eens naar het aalmoezeniersweeshuis in Amsterdam gingen, daar komen ook twee voorouders van mij vandaanquote:Op dinsdag 16 januari 2024 22:05 schreef Moira het volgende:
Is er hier iemand eigenlijk al wel eens eigen voorouders tegen gekomen in dit programma? Dus gedeelde voorouders met een deelnemer, en dan toevallig precies een lijn die ze kiezen om uit te zenden?
Lijkt me zo tof om ze dan op tv net wat meer voor je te zien uitzoeken
Oh tof! Het is idd wel eens makkelijk om over levensverhalen heen te kijken als je alleen naar DTB kijkt, ik kwam er ook later pas achter dat iemand die ik al lang in m'n boom had staan blijkbaar een bekende schilder wasquote:Op dinsdag 16 januari 2024 22:21 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Het dichtste bij was denk ik als ze weer eens naar het aalmoezeniersweeshuis in Amsterdam gingen, daar komen ook twee voorouders van mij vandaanZou wel heel toevallig zijn als ze net jouw lijn uitzoeken, er leiden immers meerdere wegen voorouderlijke takken naar Rome Karel de Grote
![]()
Maar goed, eigenlijk zou je eens al die kwartierstaten van die 120 afleveringen tot nu toe over elkaar heen moeten leggen, kijken waar de connecties zijn. Ik ben onlangs begonnen om een en ander in te voeren in WikiTree. Erg leuk om dan connecties te zien met bepaalde personen uit de geschiedenis. Diverse bekende personen had ik offline tijdens al mijn onderzoek al gevonden maar via WikiTree leerde ik dat onder andere Willem de Sitter en Feike de Boer verre achterneven zijn. Om over de aangetrouwde connecties nog maar te zwijgen.
Heb wel eens uitgezocht of Janine Abbring familie was omdat ik ook voorouders Abbring uit Groningen heb maar was geen familie volgens mij. Maar wie weet word ik verrast op 2 maart.
Exact! Het programma vind ik best integer en niet per se er op uit om sensatie op te wekken.quote:Op maandag 22 januari 2024 18:26 schreef usagi414 het volgende:
Is de Mediacourant niet altijd wat zurig en cynisch ?
Aan een aflevering van verborgen verleden gaat gemiddeld 2.5 maand aan onderzoek vooraf, door twee redacteuren en een eindredacteur. Die laten zich echt niet inzetten voor een charmeoffensief zoals Mediacourant suggereert.
Wat mij eigenlijk heel erg opviel was hoe goed Gordon zijn duits was. Dat had ik niet verwacht.
En logisch natuurlijk dat hij ontroerd raakte bij het horen van zijn muzikale voorgeschiedenis. Dat was waar hij naar op zoek was.
Prima aflevering weer.
Nou, ik heb ze gevonden hoor, niet genoemd in het programma, maar ik heb wel gemeenschappelijke voorouders met Ilse Warringa.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 22:05 schreef Moira het volgende:
Is er hier iemand eigenlijk al wel eens eigen voorouders tegen gekomen in dit programma? Dus gedeelde voorouders met een deelnemer, en dan toevallig precies een lijn die ze kiezen om uit te zenden?
Lijkt me zo tof om ze dan op tv net wat meer voor je te zien uitzoeken
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Onder voorbehoud van fouten in gevonden stamboom op genealogieonline.nl.|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Mooi om Wilsum te zien. Tot een paar jaar geleden had ik nog nog van dit dorp gehoord.quote:Op zondag 4 februari 2024 10:26 schreef Dagoduck het volgende:
Leuke aflevering over de lokale boerengemeenschappen. Leuk dat ze in Dalfsen/Wilsum begonnen. Heb er niet veel roots liggen maar wel een beetje. Zag geen bekende namen maar zal eens wat verder speuren of er een gemeenschappelijke voorouder tussen zit. Toevallig afgelopen week nog bezig geweest met mijn eigen tak in die plaatsen (en Kampen, Zalk o.a.). Mijn roots liggen meer in Heerde/Hattem.
quote:Op zondag 4 februari 2024 10:59 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Nou, ik heb ze gevonden hoor, niet genoemd in het programma, maar ik heb wel gemeenschappelijke voorouders met Ilse Warringa.
-Ilse Warring
--moeder Warring-De Groot
---Harmina Francina Evink
----Johanna Riezebos
-----Gerrit Riezebos
------Jannetje van Olst
-------Gerrit van Olst
--------Albert Geerlings van Olst
---------Geerlig Jans van Olst
--------Geesje Geerligs
-------Harmen IJzerman
------Geesjen IJzerman
-----Klaas Dutman
----Harmpje Dutman
---Van den Belt
--Gordinou de Gouberville
-moeder Duck
Dagoduck
En nog een paar keer:Echt leuk! Heb mij een paar jaar geleden als hobby ook verdiept in mijn stamboom, heel veel is online te vinden. Allemaal 'sloebers' , boeren en schippers. En de voorlaatste generatie, onderwijzers, hoofd van de school, bemoeilalleren met de politiek, ambtenaren, burgemeesters en gemeentesecretaris. Boeren en buitenlui.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Onder voorbehoud van fouten in gevonden stamboom op genealogieonline.nl.
Grappig, de roots van mijn familie (vaderskant) ligt ook in de omgeving van Heerde. Ik heb ooit eens ergens een document gelezen over één of ander echtpaar met veel kinderen waar ontzettend veel mensen in Gelderland en Overijssel op de één of andere wijze van afstammen.quote:Op zondag 4 februari 2024 10:26 schreef Dagoduck het volgende:
Leuke aflevering over de lokale boerengemeenschappen. Leuk dat ze in Dalfsen/Wilsum begonnen. Heb er niet veel roots liggen maar wel een beetje. Zag geen bekende namen maar zal eens wat verder speuren of er een gemeenschappelijke voorouder tussen zit. Toevallig afgelopen week nog bezig geweest met mijn eigen tak in die plaatsen (en Kampen, Zalk o.a.). Mijn roots liggen meer in Heerde/Hattem.
Mooi! Op npo.nl staat "Verwacht in 2025 op NPO 2"quote:Op maandag 6 januari 2025 20:47 schreef DJ11 het volgende:
Het is erg stil rondom Verborgen Verleden, maar zojuist zei Gover Meit (a.k.a. Stefano Keizers) in De Slimste Mens dat hij aan Verborgen Verleden heeft meegedaan.
Dat is volgens mij geen aflevering die al op de buis is geweest, dus dat zou dan duiden op een aanstaand, nieuw seizoen.
quote:Goed nieuws voor de Verborgen verleden-fans! 🤩 Vanaf 8 maart is het programma, dat dit jaar 15 jaar bestaat (!), terug met zes gloednieuwe afleveringen. We mogen alvast drie namen bekendmaken. Dit seizoen gaan onder anderen Hadewych Minis, Gover Meit en Sybrand van Haersma Buma op zoek naar hun familiegeschiedenis.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |