Het belangrijke verschil tussen een klok en andere meetinstrumenten is dat een klok (een goede klok) alleen zichzelf meet, en niet iets dat extern is aan die klok.quote:Op dinsdag 30 september 2014 01:23 schreef highender het volgende:
[..]
Klopt, ik denk dat een klok niets meet maar enkel beweegt.
Evolutie heeft niets te maken met atheïsme. Verder is dit wederom slap gelul.quote:Op dinsdag 30 september 2014 00:12 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Nou, en dat was dus de atheistische bijdrage aan de wetenschap. Oorzaak en gevolg freaks, en niet verder dan dat. Heeft geen toekomst in de wetenschap, of anders heeft de wetenschap geen toekomst.
Wat meet er dan wel tijd?quote:Op dinsdag 30 september 2014 07:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
In tegenstelling tot populaire overtuigingen meet een klok geen tijd.Een klok meet cyclische fysische processen, wij leggen dat uit als 'tijd'.
Een centimeter/meetlint kan je ook niet ijken aan afstand alleen andere objectenquote:Je kunt een klok ook niet ijken aan de tijd. Alleen aan andere cyclische processen.
Of tijd überhaupt bestaat is geen eenvoudige vraag.quote:
Dit vind ik eigenlijk best een heel erg goede opmerking. Vermoedelijk heb je hier gewoon een punt: wat geldt voor tijd zou ook wel eens voor afstand kunnen gelden.quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:04 schreef Prief het volgende:
[..]
Een centimeter/meetlint kan je ook niet ijken aan afstand alleen andere objecten
God man, wat zeg jij het weer moeilijk. En deels onuist. Een mogelijkheid die tot heden wordt gemaakt gebeurt wel, maar dat is een clustertje tautologieën. Een mogelijkheid is tautologisch, want als het niet mogelijk was, gebeurde het niet. Keuze heeft er bijzonder weinig mee van doen. Een mogelijkheid voor de dag van morgen is bijv. dat de zon opkomt. Die mogelijkheid is heden als 'ie schijnt. Dat gebeurde ook al toen er niemand op Aarde was om te kiezen. Ook god kiest dat niet. Omgekeerd klopt het ook niet: ik kies de trein van half elf. Maar o jee! die trein krijgt om 10:29quote:Op woensdag 1 oktober 2014 01:15 schreef Syamsu het volgende:
Het verstrijken van de tijd is dat in een keuze een mogelijkheid die in de toekomst ligt tot het heden wordt gemaakt.
Dus wat je eigenlijk probeert te zeggen is dat het woord "mogelijkheid" (en ook keuze, tijd, enzovoort) een beetje onzin is die niks met de werkelijkheid te maken heeft.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 05:50 schreef JustinCase het volgende:
[..]
God man, wat zeg jij het weer moeilijk. En deels onuist. Een mogelijkheid die tot heden wordt gemaakt gebeurt wel, maar dat is een clustertje tautologieën. Een mogelijkheid is tautologisch, want als het niet mogelijk was, gebeurde het niet. Keuze heeft er bijzonder weinig mee van doen. Een mogelijkheid voor de dag van morgen is bijv. dat de zon opkomt. Die mogelijkheid is heden als 'ie schijnt. Dat gebeurde ook al toen er niemand op Aarde was om te kiezen. Ook god kiest dat niet. Omgekeerd klopt het ook niet: ik kies de trein van half elf. Maar o jee! die trein krijgt om 10:29
Stel, je bent (als mens of computer, maakt hier niet uit) aan het nadenken over een bepaalde stelling in een schaakpartij. Daarin bestaan in principe 3 geldige zetten:quote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:00 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dus wat je eigenlijk probeert te zeggen is dat het woord "mogelijkheid" (en ook keuze, tijd, enzovoort) een beetje onzin is die niks met de werkelijkheid te maken heeft.
Ik zeg dat jouw gebruik van het woord, in jouw post, zinloos was. Omdat alles wat gebeurt mogelijk was. Per definitie.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:00 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dus wat je eigenlijk probeert te zeggen is dat het woord "mogelijkheid" (en ook keuze, tijd, enzovoort) een beetje onzin is die niks met de werkelijkheid te maken heeft.
Staat "anders" hier voor "als je het nu nòg niet begrijpt"? Dat is normaal taalgebruik, dus zo vat ik het op.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 21:32 schreef Molurus het volgende:
Laatste keer dat ik je dit probeer uit te leggen trouwens, anders geef ik het op.
Klopt. Dat was inderdaad mijn laatste poging om Syamsu de concepten 'mogelijkheid' en 'keuze' uit te leggen.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 00:18 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Staat "anders" hier voor "als je het nu nòg niet begrijpt"? Dat is normaal taalgebruik, dus zo vat ik het op.
Als dat klopt, geef jij het dus binnenkort op, dat staat vast. Anders eet ik mijn hoed op.
Wat jullie doen is vanuit de bestaande wetenschap het woord "mogelijkheid" als onzin wegzetten / vervormen, dat is een woordspelletje spelen. Je moet natuurlijk vanuit het normale gebruik van het woord "mogelijkheid" een soort van wetenschappelijke theorie, of abstract logisch construct, formuleren van hoe mogelijkheden werken. Vervolgens kun je oplossingen bedenken hoe je deze theorie kunt relateren aan andere bestaande kennis.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 08:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt. Dat was inderdaad mijn laatste poging om Syamsu de concepten 'mogelijkheid' en 'keuze' uit te leggen.
En zo te zien was dat verspilde moeite.
Hier ben ik al opgehouden met lezen. Probeer het nog eens, maar dan zonder dit soort onzinnige stropoppen.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 13:32 schreef Syamsu het volgende:
Wat jullie doen is vanuit de bestaande wetenschap het woord "mogelijkheid" als onzin wegzetten
Kijk, dat vind ik nogal fascistische druk zetten, dat iedereen maar mee moet gaan in dat maffe systeem waar vrijheid = dwang. Dat is geen open discussie.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 13:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hier ben ik al opgehouden met lezen. Probeer het nog eens, maar dan zonder dit soort onzinnige stropoppen.
Geen spelletje, en ook niet zinloos. Elke post van jou is hetzelfde liedje. Er zal dus wel iets zijn dat jij erg belangrijk vindt. Maar wat je zegt valt niet te begrijpen. Toch gaan nieuwkomers dat proberen, omdat het intrigeert: wat kan iemand zo belangrijk vinden? Dat begrijpen lukt niemand, dus dan geven ze het op. Dan is er al tijd verspild. Bij die vruchteloze pogingen is dan wel opgevallen, behalve de onlogische zinnen, dat een handjevol woorden vaak terugkomt. Met een beetje pech heeft zo 'n nieuwkomer dan nèt een post te pakken met jouw eigen definities van die woorden erin, en houdt 'ie van raadsels oplossen. Die gaat dan kijken of er met die betekenissen wel iets begrijpelijks staat. Nee dus, en wel extra tijdverspilling.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 01:00 schreef Syamsu het volgende:
Jullie spelen woordspelletjes, dat is zinloos.
Je bent tot zover uitsluitend beziggeweest met het verdedigen van jouw nogal eigenzinnige semantiek. (En dat zonder ooit iets duidelijk te definieren.)quote:Op donderdag 2 oktober 2014 13:46 schreef Syamsu het volgende:
Jullie, atheisten, materialisten enzo, zitten gewoon helemaal fout, maar jullie willen het niet toegeven, dus krijg je dat kinderachtige vechtdebat waar het helemaal niet meer over de argumentatie gaat.
... landen van tientallen miljoenen mensen, communistisch en nazistisch, leefden onder een ideologie waarin vrijheid werd genegeerd en niet echt werd gevonden. Het is dus gewoon zo dat jullie allemaal op dit forum net zo gek zijn, zoals al die tientallen miljoenen mensen ook gewoon mee werden genomen in die ideologieen waarin vrijheid wordt genegeeerd en ontkent. Dat kan dus gewoon wel dat de overgrote meerderheid er willens en wetens compleet naast zit.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 13:50 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Geen spelletje, en ook niet zinloos. Elke post van jou is hetzelfde liedje. Er zal dus wel iets zijn dat jij erg belangrijk vindt. Maar wat je zegt valt niet te begrijpen. Toch gaan nieuwkomers dat proberen, omdat het intrigeert: wat kan iemand zo belangrijk vinden? Dat begrijpen lukt niemand, dus dan geven ze het op. Dan is er al tijd verspild. Bij die vruchteloze pogingen is dan wel opgevallen, behalve de onlogische zinnen, dat een handjevol woorden vaak terugkomt. Met een beetje pech heeft zo 'n nieuwkomer dan nèt een post te pakken met jouw eigen definities van die woorden erin, en houdt 'ie van raadsels oplossen. Die gaat dan kijken of er met die betekenissen wel iets begrijpelijks staat. Nee dus, en wel extra tijdverspilling.
Mazzel kan ook: in het eerste postje dat iemand van jou leest staan zulke definities. Dan kan de lezer meteen afhaken, bijv. omdat die vindt dat je Nederlands hoort te gebruiken, en geen Syamsunees met bijgeleverd woordenboek. Of omdat iedereen snapt dat met zulke definities hooguit over jouw fantasiewereld te discussiëren valt. Waarbij jij per definitie altijd overal gelijk in hebt.
Niet zinloos dus, dat af en toe een postje gewijd wordt aan de zinloosheid van met jou in discussie gaan.
Deze uitleg is niet om jou iets te laten snappen.
Ik kan niet voorkomen dat jij reageert met herhaling van je onzin, of met een tirade tegen atheïsten.
Misschien moet de moderator jou maar eens waarschuwen, dat de voertaal toch echt Nederlands is en geen Syamsunees. En bij hardnekkig doorgaan, alle Syamsunese berichten verwijderen.
Is gewoon gelogen, ik geef zat argumentatie. Als je begint te kijken naar hoe een keuze maken werkt, dan moet je het concept van vrije wil natuurlijk als eerste opdelen in verder ondeelbare elementen. (deconstructie)quote:Op donderdag 2 oktober 2014 14:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je bent tot zover uitsluitend beziggeweest met het verdedigen van jouw nogal eigenzinnige semantiek. (En dat zonder ooit iets duidelijk te definieren.)
Inhoudelijke argumentatie heb ik van jouw kant nog niet gezien, in geen enkel topic waar je zit te zwetsen over 'subjectiviteit' en 'vrijheid'.
Zolang je daarmee doorgaat zal het ook nooit over de argumentatie gaan.
Ze hebben allemaal problemen met jouw geheel eigen uitleg van het begrip 'subjectiviteit', en dat verbaast me niets.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 16:42 schreef Syamsu het volgende:
Nu is het geval dat geen enkele atheist, materialist aan de subjectiviteit wil, daarom zitten ze dus op alle forums te zieken wanneer het over vrije wil gaat.
Dat is geen reden om geen antwoord te hebben op mijn argumentatie. Je kan zowiezo zien dat mijn argumentatie wel goed werkt met het axiom dat je de ene of de andere trein kunt nemen. Wat beslist is dus een subjectieve kwestie, ok, dan was het dus uit liefde of haat dat de keuze werd gemaakt. Dan is het dus een mening wat voor emoties iemand heeft, de emoties waaruit iemand een keuze maakt welke trein te nemen. Dat is een consistente logica, consistent met het axiom.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 16:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ze hebben allemaal problemen met jouw geheel eigen uitleg van het begrip 'subjectiviteit', en dat verbaast me niets.
Het is al duizend keer gezegd: jouw uitleg daarvan strookt niet met de betekenis van dit woord zoals het normaal wordt gebruikt. En dan kun je net zo goed Chinees spreken: de discussie gaat dan op voorhand nergens over.
En toch gewoon doorgaan. Ik ga hier echt niet meer op in. Je zoekt het maar uit.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 17:02 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat is geen reden om geen antwoord te hebben op mijn argumentatie. Je kan zowiezo zien dat mijn argumentatie wel goed werkt met het axiom dat je de ene of de andere trein kunt nemen. Wat beslist is dus een subjectieve kwestie, ok, dan was het dus uit liefde of haat dat de keuze werd gemaakt. Dan is het dus een mening wat voor emoties iemand heeft, de emoties waaruit iemand een keuze maakt welke trein te nemen. Dat is een consistente logica, consistent met het axiom.
Jullie idee van subjectiviteit is onzin, jullie idee van subjectiviteit kan niet kloppend worden gemaakt met het axiom. Jullie idee van subjectiviteit heeft iets te maken met dat de inhoud van het brein tussen mensen verschillend is, of dat de positie van de mensen verschillend is.
Maar dan krijg je dus uiteindelijk toch subjectiviteit als rekensom, dat positie x, en breininhoud y, enz. => dat bijvoorbeeld iets mooi wordt gevonden. Het lijkt enigszins op mijn idee van subjectiviteit dat de conclusie wordt gekozen, omdat jullie ook verschillende conclusies hebben bij verschillende mensen. Maar dat is nep subjectiviteit, jullie beschouwen subjectiviteit gewoon als een rekensom waarin de parameters waarmee gerekend worden nogal chaotisch zijn, maar er geen vrijheid is. Jullie zitten gewoon te berekenen wat mooi is..
Zonder religie worden mensen ineens altruïstische wezens? Hell no.quote:Op vrijdag 26 september 2014 23:38 schreef OllieWilliams het volgende:
dan was er wereldvrede en geen ongelijkheid en geen hongersnood meer
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |