Ja, dat is ook achterlijk. Maar niet zo achterlijk als denken God beet te kunnen nemen omdat hij een homoniem heeft gebruikt.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 10:22 schreef Shokirbek85 het volgende:
Elke cultuur heeft wel zijn eigenaardig hede waarin dieren de pineut zijn. Nog niet eens religieus gerelateerd. Zo worden vleermuizen aan de muren gehangen in Frankrijk. In Frankrijk dragen ze ook 2 konijnen poten aan hun centuur ja nog altijd. Zie je nu minder maar tot jaren 70s zeker. De Fransen jagen nog altijd op dieren en wanneer de jacht klaar is wordt de grootste dier (meestal een hert) opgeofferd aan de honden en de hele dorp kijkt hoe het opgevreten wordt. Dit doet men als beloning voor de honden zodat ze gestimuleerd worden om achter de prooi te gaan. En vaak in dorpen aan de voorgang of tegenover de gemeente of de markt wordt het dode dier neergelegd en worden honden losgelaten en iedereen kijkt juichend toe en wordt er met trompetten geblazen. Je moet er maar van houden haha
Elke winter wordt de dorp van mijn pa een varken geslacht. Ze kiezen dan de dikste varken , laten hem door de straten lopen zodat iedereen hem kan zien. Dan wordt ie geslacht (de burgemeester zelf doet ook mee met de slacht in kleine dorpen) en daarna wordt ie verdeeld. Volgens mij op 11 november net voor de winter.
Tuurlijk denk ik niet dat het zwaaien met de haan helpt! Eveneens vasten niet , of zoals sommige christenen zichzelf pijnigen. Volgens mij is dat ook helemaal niet wat een God wil maarjaquote:Op donderdag 2 oktober 2014 11:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, dat is ook achterlijk. Maar niet zo achterlijk als denken God beet te kunnen nemen omdat hij een homoniem heeft gebruikt.
Denk je nou werkelijk dat Hij zich momenteel in de hemel voor het hoofd slaat en zegt: "Mijverdomme, daar had ik helemaal niet aan gedacht. Nou ja, dan hebben ze deze keer geluk."? Of gaat het meer als: "Dwazen, jullie weten best wat ik bedoel. Zulks semantisch gezever levert je slechts een enkeltje hel op."?
Allemaal mooi en aardig, maar het is nog steeds vreselijk achterlijk. Mensen die zoiets doen, zijn gewoon niet goed bij hun hoofd.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 15:46 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Tuurlijk denk ik niet dat het zwaaien met de haan helpt! Eveneens vasten niet , of zoals sommige christenen zichzelf pijnigen. Volgens mij is dat ook helemaal niet wat een God wil maarja
Volgens mij doen alleen orthodoxen dit want geld geven is toch voor inplaats gekomen?
Ach wat voor de een achterlijk is kan voor de ander heel normaal zijn. Zolang de dieren maar niet onnodig lijden en andere mensen geen last van ondervinden vind ik het best. Als mensen deze handelingen belangrijk vinden moeten ze het vooral lekker doen.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 15:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Allemaal mooi en aardig, maar het is nog steeds vreselijk achterlijk. Mensen die zoiets doen, zijn gewoon niet goed bij hun hoofd.
Die dieren lijden dus wel onnodig. Daarnaast blijft het achterlijk om drie keer met een kip rond je kop te zwaaien om God in de maling te nemen.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 16:43 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Ach wat voor de een achterlijk is kan voor de ander heel normaal zijn. Zolang de dieren maar niet onnodig lijden en andere mensen geen last van ondervinden vind ik het best. Als mensen deze handelingen belangrijk vinden moeten ze het vooral lekker doen.
Als de kip op humane wijze was gedood voor het gebeurde, kun je niet meer van dierenleed spreken. Bij Ganzenrekken doen ze het op die manier, maar het blijft nog steeds een bizar iets.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 16:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Die dieren lijden dus wel onnodig. Daarnaast blijft het achterlijk om drie keer met een kip rond je kop te zwaaien om God in de maling te nemen.
Het is een haan dat geslacht wordt toch? Niet dat het iets uitmaakt. Maar hij wordt op joodse manier geslacht en dat is echt diervriendelijk. De regels van shechita zijn streng. De voorschriften moeten nauwkeurig door de shochet (de slachter die verantwoordelijk is voor het bereiden van het vlees) worden gevolgd. Sowieso moet de shochet de regels bestuderen en is een deskundige op het gebied van slachten. Zijn handen mogen niet trillenquote:Op donderdag 2 oktober 2014 16:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Die dieren lijden dus wel onnodig. Daarnaast blijft het achterlijk om drie keer met een kip rond je kop te zwaaien om God in de maling te nemen.
Och, dat weet je maar nooit (Poe's Law)quote:Op donderdag 2 oktober 2014 22:22 schreef Jigzoz het volgende:
Even een complimentje aan mezelf: ik heb al een week niet meer op trolls of zwakzinnigen gereageerd. Best knap, al zeg ik het zelf.
Ja maar ik ben het wel beetje eens met Ser, die ritueel vind ik ook belachelijk. Het slaat , in mijn ogen , nergens op. Beetje gaan zwaaien met een haan voor wie? God?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 22:39 schreef Jigzoz het volgende:
Nou ja, om het even een beetje te relativeren: dieren doodmaken is natuurlijk sowieso niet echt diervriendelijk. Neemt niet weg dat dieren in de natuur doorgaans op veel ellendigere manieren aan hun einde komen.
quote:Op donderdag 2 oktober 2014 16:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Die dieren lijden dus wel onnodig. Daarnaast blijft het achterlijk om drie keer met een kip rond je kop te zwaaien om God in de maling te nemen.
Niet echt nieuws. Het is al héél lang bekend dat de enige contemporaine buiten-Bijbelse verwijzing naar Jezus in Josephus staat. En de echtheid van die passage wordt inderdaad al héél lang betwist.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 07:00 schreef OllieWilliams het volgende:
http://www.inquisitr.com/(...)#xdLuRPGd9zddsqhm.01
Van een figuur als de Bijbelse Jezus zou je toch een hoop verslagen verwachten. Je zou denken dat een man als Josephus het wel interessant vindt dat om zo'n wonderdoener te vermelden. Wat de historische Jezus betreft, dat is een heel ander verhaal.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 09:42 schreef Haushofer het volgende:
De vraag is wat je moet verwachten qua temporaire berichtgeving omtrent een figuur als Jezus. Ik zou zeggen: niet zo veel. En dan kun je de conclusie uit het artikel al niet meer trekken. Daarbij, paulus noemt wel degelijk historische aspecten van Jezus.
Dit is een discussie die al veel langer bestaat, idd. Geen nieuwe feiten of interpretaties.
Nee hoor. Het maakt voor gelovers niet uit of er bewijs is.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 09:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Van een figuur als de Bijbelse Jezus zou je toch een hoop verslagen verwachten. Je zou denken dat een man als Josephus het wel interessant vindt dat om zo'n wonderdoener te vermelden. Wat de historische Jezus betreft, dat is een heel ander verhaal.
Ik zal jou niet hoeven overtuigen dat die twee niet hetzelfde zijn, maar voor Bijbel-literalisten is het toch een vraag die ze zich zouden kunnen/moeten stellen.
Sommige gelovigen niet. Er zijn er ook die wél in staat zijn tot eerlijke en rationele reflectie. Maar meestal worden die al snel atheïstisch.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 09:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee hoor. Het maakt voor gelovers niet uit of er bewijs is.
Als ze voor god geen bewijs nodig hebben, waarom dan wel voor Jezus?quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 10:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Sommige gelovigen niet. Er zijn er ook die wél in staat zijn tot eerlijke en rationele reflectie. Maar meestal worden die al snel atheïstisch.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |