In het bereikte principeakkoord tussen WPN en LBV is bepaald dat werknemers in vrijheid kunnen bepalen of zij willen werken via een arbeidsovereenkomst dan wel een overeenkomst van opdracht (OVO).quote:Op zondag 28 september 2014 19:12 schreef Stoplichtjuh het volgende:
[..]
* Stoplichtjuh kijkt nu naar die CAO, geen BVPP, FNV, CNV of Advokabo als bond de enige die akkoord is gegaan is ene LBV.
Het is een vreemd zaakje. Sandd is ook eerst de onderhandelingen aangegaan met Abvakabo, CNV en BPVV, maar die onderhandelingen liepen erg stroef. En toen plotseling lag er ineens een akkoord met de LBV, en stonden de overige bonden buitenspel. Maar, nu vraag ik mij af: kan zomaar elke bond een CAO afsluiten met een werkgever? Moet er niet eerst een x-percentage van de werknemers lid zijn van die bond? Want dat is nu ook het idiote: Ik neem aan dat de organisatiegraad onder Sandd-bezorgers al niet bijster hoog is. Maar hoeveel Sandd-bezorgers zouden er lid zijn van de LBV? Aan hoeveel leden is dit principe-akkoord ter goedkeuring voorgelegd?quote:Op zondag 28 september 2014 20:48 schreef Pietertje71 het volgende:
[..]
In het bereikte principeakkoord tussen WPN en LBV is bepaald dat werknemers in vrijheid kunnen bepalen of zij willen werken via een arbeidsovereenkomst dan wel een overeenkomst van opdracht (OVO).
Hierbij is wel van belang dat een werknemer goed wordt geïnformeerd over de voor- en nadelen van het werken via een arbeidsovereenkomst of een OVO. LBV laat de keuze voor het type overeenkomst aan de werknemer.
M.a.w. zoals ik het zie/lees: of doen wat de werkgever je zegt te doen in alle onredelijkheid(in vele gevallen onhaalbare (loop/rij/sorteer e.d.)tijden)), of vertrekken. En LBV zegt: zoek het maar uit want 'je wordt toch genaaid' wat het beste voor je kan zijn.
Hoe kan je daar nu mee akkoord (willen) gaan als 'bond' zijnde!? Ik verbaas mij er niks over als de andere bonden hier ook mee akkoord gaan..'tbv de werknemer'.
In de zomermaanden wil de bezorger van Sandd hier nog wel eens voor 7.00 uur 's ochtends komenquote:Op zondag 28 september 2014 18:02 schreef allweather het volgende:
[..]
En vergeet de onder-aannemer-constructie van SANDD niet. In de meeste gebieden in Nederland wordt de postverspreiding voor SANDD door een onderaannemer gedaan en die hoeven zich helemaal nergens aan te houden. Mijn concullega krijgt bijvoorbeeld een vaste vergoeding van 2,50 voor de wijk en daarbovenop 6 cent per post-stuk. Geen doorbetaling bij ziekte en vakantie, geen pensioenopbouw,etc. Maar heeft dan wel het voordeel dat ze om 08:00 kan beginnen, waar ik minimaal tot 11:30 moet wachten voordat ik aan het werk kan.
Daarom: je wordt hoe dan ook genaaid. Het nadeel is dat mensen die willen werken en werk hebben, op deze manier voor het blok worden gezet door werkgever en uitkerende instantie:("O dus u wilt niet werken? U heeft er 'niets' voor over?quote:Op zondag 28 september 2014 23:01 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Het is een vreemd zaakje. Sandd is ook eerst de onderhandelingen aangegaan met Abvakabo, CNV en BPVV, maar die onderhandelingen liepen erg stroef. En toen plotseling lag er ineens een akkoord met de LBV, en stonden de overige bonden buitenspel. Maar, nu vraag ik mij af: kan zomaar elke bond een CAO afsluiten met een werkgever? Moet er niet eerst een x-percentage van de werknemers lid zijn van die bond? Want dat is nu ook het idiote: Ik neem aan dat de organisatiegraad onder Sandd-bezorgers al niet bijster hoog is. Maar hoeveel Sandd-bezorgers zouden er lid zijn van de LBV? Aan hoeveel leden is dit principe-akkoord ter goedkeuring voorgelegd?
Dat verhaal van "in vrijheid kunnen bepalen" is ook onzin. In veel gebieden kun je alleen via een subcontractor aan de slag bij Sandd, en krijg je per definitie een OVO. Je hebt niets te kiezen, en aan die toch al pauperige CAO kun je dan ook geen rechten ontlenen. Verder weet ik nog dat toen Sandd contracten moest gaan aanbieden, dat ze er een heel ontmoedigingsbeleid omheen hadden gebouwd. Als je een contract wilde ipv een OVO dan dreigden ze je wijk af te pakken en er eentje terug te geven die veel verder weg lag, of je mocht ineens nog maar 1 wijk lopen ipv 2, etc. Vervolgens zagen veel bezorgers toch maar af van dat contract, en stond meneer Elias in de Kamer te verkondigen dat de postbezorgers helemaal niet zaten te wachten op dat "opgedrongen CAO-geluk".
Dat leek mij ook al zo vreemd aan deze.quote:Op maandag 29 september 2014 00:04 schreef Stoplichtjuh het volgende:
Volgens mij is een bond idd voldoende voor een CAO.
Alleen lijkt een bond zoals de LBV die zomaar uit het niets komt en amper of geen leden heeft toch echt geen zuivere koffie.
Wat een gezeik! En die reacties ook weerquote:Op maandag 29 september 2014 13:51 schreef ebke het volgende:
Nou, de twitter van PostNL heeft de frontpage van fok gehaald.![]()
PostNL doet raar tegen FOK!ker Juicyhil
Het kan uiteraard wel, zulke smalle bezorgkaders, maar niet tegen deze prijzen. Misschien wel als je het via express laat komen.quote:Op maandag 29 september 2014 14:13 schreef Rafierafie het volgende:
[..]
Wat een gezeik! En die reacties ook weerDat de webcare geregeld erg onprofessioneel overkomt, daar zijn we het allemaal over eens. Je kunt alleen niet verwachten dat een groot bedrijf als Postnl je pakketjes komt bezorgen tussen 14:05 en 14:10 uur alleen omdat jij dan op dat moment even thuis bent, om vervolgens naar de andere kant van de stad te moeten rijden omdat daar de volgende klant zit te wachten op zijn pakketje.
Ik heb het (nog) neit gelezen, en ga het waarschijnlijk ook niet doen ookquote:Op maandag 29 september 2014 14:13 schreef Rafierafie het volgende:
[..]
Wat een gezeik! En die reacties ook weerDat de webcare geregeld erg onprofessioneel overkomt, daar zijn we het allemaal over eens. Je kunt alleen niet verwachten dat een groot bedrijf als Postnl je pakketjes komt bezorgen tussen 14:05 en 14:10 uur alleen omdat jij dan op dat moment even thuis bent, om vervolgens naar de andere kant van de stad te moeten rijden omdat daar de volgende klant zit te wachten op zijn pakketje.
Toevallig! Ik ookquote:Op maandag 29 september 2014 14:24 schreef superkimmi het volgende:
net de betrokkenheidsmonitor maar eens ingevuld (vorige keer niet).
Het is al heel lang geleden dat ik nog de moeite heb genomen om dat soort dingen in te vullen.quote:Op maandag 29 september 2014 14:24 schreef superkimmi het volgende:
net de betrokkenheidsmonitor maar eens ingevuld (vorige keer niet). Maar wat een slechte vragenlijst. Er is eigenlijk maar een kader waar je een open antwoord op kan invullen en dat gaat over vernieuwing. Verder alleen maar stellingen en daar kan je eigenlijk relatief weinig mee, omdat wat de een helemaal mee eens vind, zal de ander als eens betitelen, terwijl ze er wellicht hetzelfde over denken.
Ik wilde hem namelijk invullen om wat commentaar te geven op de communicatie, op het feit dat ik (vooral via hier) hoor dat alles op alle depots anders werkt, dat het allemaal lokale bedrijfjes zijn en dat je dus maar net geluk moet hebben met waar je werkt (zeker als het gaat om uitbetaling van uren en de hoeveelheid tijd die je krijgt!) maar hier is dus geen ruimte voor...
Zo kregen we bij PostNL een tijdje terug een persoonlijk gerichte invullijst met nummer er boven...die je anoniem kon invullen.....quote:Op maandag 29 september 2014 14:30 schreef Rafierafie het volgende:
[..]
Het is al heel lang geleden dat ik nog de moeite heb genomen om dat soort dingen in te vullen.
Door jouw reactie weet ik weer waarom ik dat nooit meer doe
En natuurlijk het feit dat ik in het verleden heb meegemaakt dat ze exact wisten wie wat 'anoniem' had ingevuld.
Sowieso zijn de resultaten van het laatste onderzoek ook nooit besproken met ons
Kon mijn ei ook niet kwijt, valt me wat tegen omdat is aangekondigd dat het deze keer meer toegespitst zou zijn. Kan nog steeds niet groeien in mijn functie (ja, mag het depot aanvegen) en samenwerking? Binnen mijn eigen kleine eilandje misschien. Eén ding heb ik anders ingevuld itt vorige keren: ik denk erover het bedrijf te verlaten. Ben daar nog niet uit, maar ik denk er wel (eens) over ja. Soort belofte aan mezelf, dat vakje aankruisen. Wat betreft de concurrent heb ik voor mezelf iets besloten, dat lucht op.quote:Op maandag 29 september 2014 14:24 schreef superkimmi het volgende:
net de betrokkenheidsmonitor maar eens ingevuld (vorige keer niet).
Vergeet echter niet dat het omgekeerde ook gebeurt. Zoals dat stukje over snijden in de tijden waarbij dan weer een postbezorger verongelijkt gaat doen omdat volgens haar het snijden in de looptijden alleen voor postbezorgers gaat gelden (en niet voor postbodes), en dat postbodes in de watten gelegd worden terwijl postbezorgers worden uitgebuit, kortom het hele register aan vooroordelen en hardnekkige misverstanden wordt opengetrokken.quote:Op maandag 29 september 2014 14:46 schreef Rafierafie het volgende:
Ik zit net nog even wat te lezen op de site van de bvpp. Waarom zie je in die discussies daar altijd dat het om Postbode versus Postbezorger gaat?
Ik vind het zo irritant als je in een stukje dat is gericht aan postbezorgers altijd weer een paar zure postbodes langs ziet komen die daar een beetje gaan lopen janken. Ik ben blij dat ze ons zoveel dingen gunnen, helaas zijn dat weinig goede dingen.
Vergeet die in de watten gelegde scooterbezorgers niet!quote:Op maandag 29 september 2014 15:15 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Vergeet echter niet dat het omgekeerde ook gebeurt. Zoals dat stukje over snijden in de tijden waarbij dan weer een postbezorger verongelijkt gaat doen omdat volgens haar het snijden in de looptijden alleen voor postbezorgers gaat gelden (en niet voor postbodes), en dat postbodes in de watten gelegd worden terwijl postbezorgers worden uitgebuit, kortom het hele register aan vooroordelen en hardnekkige misverstanden wordt opengetrokken.
Er zijn inderdaad zure postbodes, maar onder de postbezorgers zijn ook genoeg azijnpissers te vinden.
Dan beweren ze dat ze de vragenlijsten meer op de functie hebben toegesneden, en dan krijg je nog steeds vragen over persoonlijke ontwikkeling. Wat zijn er nou voor doorgroeimogelijkheden voor een postbezorger? Je kunt misschien eens een nieuwe wijk leren, dan is het wel op.quote:Op maandag 29 september 2014 15:03 schreef V__L_N het volgende:
Die vragenlijst is al beter dan vorig jaar. Hoewel vragen over doorgroei enzo natuurlijk nergens op slaan.
Je kan in ieder geval wel aangeven of je te weinig tijd voor je werk hebt.
Het is een schande dat ze gratis eten hebben gekregen terwijl wij hard moesten werken voor onze boterhamquote:Op maandag 29 september 2014 15:20 schreef Pietertje71 het volgende:
[..]
Vergeet die in de watten gelegde scooterbezorgers niet!![]()
je zou verantwoordelijk kunnen worden voor een depot. Taakjes waarvoor je ietsje extra tijd krijgt, maar dan houdt het ook wel op jaquote:Op maandag 29 september 2014 15:21 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dan beweren ze dat ze de vragenlijsten meer op de functie hebben toegesneden, en dan krijg je nog steeds vragen over persoonlijke ontwikkeling. Wat zijn er nou voor doorgroeimogelijkheden voor een postbezorger? Je kunt misschien eens een nieuwe wijk leren, dan is het wel op.
Leuk. Mag je elke dag op eigen kosten een sms-je sturen of het depot leeg is, en 3x raden wie ze gaan vragen om nog wat te lopen als blijkt dat er nog wat ligt. Meer verantwoordelijkheid, maar je loon blijft hetzelfde.quote:Op maandag 29 september 2014 15:23 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
je zou verantwoordelijk kunnen worden voor een depot. Taakjes waarvoor je ietsje extra tijd krijgt, maar dan houdt het ook wel op ja
Bellen zelfs en dan draaien ze inderdaad meteen hun repertoire af van openstaande wijken.quote:Op maandag 29 september 2014 15:25 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Leuk. Mag je elke dag op eigen kosten een sms-je sturen of het depot leeg is, en 3x raden wie ze gaan vragen om nog wat te lopen als blijkt dat er nog wat ligt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |