abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144847190
Ik ben momenteel derdejaarsstudent Rechtsgeleerdheid en ik vroeg me af of iemand mij wellicht enkele tips kan geven over hoe ik mijn kansen op het eindigen bij een topadvocatenkantoor kan vergroten. De situatie zoals ie nu is: het gemiddelde van mijn cijfers is nu een 8.6. Nooit lager gehaald dan een 8 en tot nu toe drie 10'en gehaald. Verder heb ik in een commissie gezeten bij een studievereniging, werk ik momenteel bij een rechtswinkel als juridische medewerker en bij een andere stichting waar ik juridisch advies verleen en ik heb daarnaast gewoon altijd een bijbaantje (gehad) om mijn studie te bekostigen (gemiddeld zo'n 16 uur per week). Ik ben daarnaast voornemens om in de zomer van 2015 stage te lopen bij een topadvocatenkantoor (ik ben daar nog niet voor aangenomen, de sollicitatieprocedure start pas in januari).

Mijn vraag is dus eigenlijk of - en dan ga ik er gemakshalve vanuit dat ik aangenomen wordt voor een studentstage - dit genoeg is om na mijn studie te eindigen bij een topadvocatenkantoor? Moet ik er nog wat nevenactiviteiten bij doen, of is dit voldoende? Bestuursfunctie wellicht? Naar het buitenland gaan is geen optie voor mij ivm persoonlijke omstandigheden. Ik ben er overigens van overtuigd ook over de juiste (sociale) vaardigheden te beschikken.. ik ben geen hork, kan mezelf goed presenteren, heb een vlotte babbel en ik pas ook wel in de cultuur van een topadvocatenkantoor (alhoewel ik me er van bewust ben dat dit uiteraard wel verschilt per advocatenkantoor).

Ik ben gewoon enigszins bang dat ik er te laat achterkom dat ik eigenlijk meer moest doen, dus vandaar dat ik hoop dat er hier mensen bij lopen die er wat meer van af weten en mij wat tips kunnen geven. Alvast bedankt!
  woensdag 24 september 2014 @ 10:41:25 #2
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_144847289
Moet het FOK! forum dat jou gaan vertellen?
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_144847306
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:41 schreef trigt013 het volgende:
Niks moet, alles mag.
  woensdag 24 september 2014 @ 10:43:35 #4
34974 trigt013
pi_144847339
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:42 schreef Verdomhoekje het volgende:

[..]

Niks moet, alles mag.
Je kansen worden zeer vergroot indien je vader al topadvocaat is of topmanager anders zijn de kansen zeer klein.
  woensdag 24 september 2014 @ 10:46:01 #5
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_144847407
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:43 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Je kansen worden zeer vergroot indien je vader al topadvocaat is of topmanager anders zijn de kansen zeer klein.
Kortom, zorgen dat je goede connecties krijgt binnen het wereldje, dan is de kans groot/groter dat je er wel in rolt.
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_144847413
quote:

[..]

Absoluut gelul.

TS: tijdje geleden had iemand in SES een soortgelijke vraag. Daar hebben twee ( waaronder ikzelf) users het een en ander uiteengezet over het werken op de 'zuidas'. Wellicht dat je wat aan dat topic hebt. Overigens: nette cijfers, welke universiteit/ potentiële afstudeerrichting?
  woensdag 24 september 2014 @ 10:47:22 #7
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_144847436
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:41 schreef trigt013 het volgende:
Dit dus. Als je hier moet gaan lopen vragen hoe je dat moet bereiken dan ben je blijkbaar niet uit het juiste hout gesneden...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  woensdag 24 september 2014 @ 10:48:59 #8
34974 trigt013
pi_144847479
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:46 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Absoluut gelul.

TS: tijdje geleden had iemand in SES een soortgelijke vraag. Daar hebben twee ( waaronder ikzelf) users het een en ander uiteengezet over het werken op de 'zuidas'. Wellicht dat je wat aan dat topic hebt. Overigens: nette cijfers, welke universiteit/ potentiële afstudeerrichting?
Zoek een beroemd persoon en google zijn ouders....tadaaaaa, heel weinig self made man op deze wereld. Bijna iedereen krijgt een kickstarter van papa of mama.
pi_144847490
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:46 schreef SgtPorkbeans het volgende:

[..]

Kortom, zorgen dat je goede connecties krijgt binnen het wereldje, dan is de kans groot/groter dat je er wel in rolt.
Ja, die heb ik inderdaad niet. Wellicht is het handig als ik me voortaan aanmeld voor de borrels, evenementen e.d. die de advocatenkantoren organiseren.
pi_144847519
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:46 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Absoluut gelul.

Ok, ik ga het even checken, bedankt! Dankjewel. Ik ben van plan om de master Ondernemingsrecht te doen.
  woensdag 24 september 2014 @ 10:51:52 #11
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_144847554
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:49 schreef Verdomhoekje het volgende:

[..]

Ja, die heb ik inderdaad niet. Wellicht is het handig als ik me voortaan aanmeld voor de borrels, evenementen e.d. die de advocatenkantoren organiseren.
Bijvoorbeeld, en als die lui je hun kaartje o.i.d. aanbieden, maak je in ieder geval meer kans :D
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
  woensdag 24 september 2014 @ 10:54:30 #12
34974 trigt013
pi_144847630
Kleine serieuze tip, ga als vrijwilliger werken bij een rechtswinkel
pi_144847747
Nog nooit zo'n verkapt "kijk mij eens rechten studeren!" topic gezien
  woensdag 24 september 2014 @ 11:04:11 #14
376238 jantjevertonghen
Overigens Jan Vertonghen _O_
pi_144847862
Ga bij het corps. Iedereen kan die cijfers halen bjj rechten, maar jd moet connectiea hebben. En jij schijnt die niet te hebbwn.
Overigens Jan Vertonghen _O_ Wat een baas was dat _O_
pi_144847921
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:54 schreef trigt013 het volgende:
Kleine serieuze tip, ga als vrijwilliger werken bij een rechtswinkel
Doet TS al :D

OT: het lijkt mij dat je lekker bezig bent.
Goeie stage regelen, en op die stage zorgen dat je je goed profileert. Inhoudelijk goed, hardwerkend maar ook een toffe peer enzo :')
pi_144847933
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:50 schreef Verdomhoekje het volgende:

[..]

Ok, ik ga het even checken, bedankt! Dankjewel. Ik ben van plan om de master Ondernemingsrecht te doen.
Zeker bij ondernemingsrecht is de keuze voor universiteit belangrijk, waar ga je studeren?
  woensdag 24 september 2014 @ 11:11:14 #17
165633 eriksd
The grand facade...
pi_144848029
Ik werk zelf bij een "topkantoor" de op zuidas en als ik zo je activiteiten en resultaten zie mag het regelen van een stage geen enkel probleem zijn. Let wel dat na het lopen van een stage, je stagebeoordeling belangrijker is dan je studieresultaten. Men moet immers ook weten of je kan functioneren in de praktijk.

Last but not least: hoe oud ben je?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_144848080
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:06 schreef quinoahipster het volgende:

[..]

Doet TS al :D

OT: het lijkt mij dat je lekker bezig bent.
Goeie stage regelen, en op die stage zorgen dat je je goed profileert. Inhoudelijk goed, hardwerkend maar ook een toffe peer enzo :')
Ja, een stage wil ik sowieso vervullen! Ik heb in het bijzonder één topadvocatenkantoor op het oog bij wie ik de studentstage wil doorlopen, maar ik zal uiteraard bij meerdere solliciteren om mijn kansen te vergroten.

Ben trouwens ook van plan om een Business Course (1 dag in NL, 3 dagen in het buitenland) te volgen die een topadvocatenkantoor aanbiedt. Schijnt als je voor deze Business Course aangenomen wordt en het goed doorloopt, een studentstage bij hen vrijwel zeker is. Hopen dat ik daarvoor geselecteerd wordt.
pi_144848089
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:07 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Zeker bij ondernemingsrecht is de keuze voor universiteit belangrijk, waar ga je studeren?
Geen idee, ik heb daar nog eigenlijk niet bij stilgestaan. Waarom is dat zo belangrijk?
  woensdag 24 september 2014 @ 11:13:32 #20
376238 jantjevertonghen
pi_144848095
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:11 schreef eriksd het volgende:
Ik werk zelf bij een "topkantoor" de op zuidas en als ik zo je activiteiten en resultaten zie mag het regelen van een stage geen enkel probleem zijn. Let wel dat na het lopen van een stage, je stagebeoordeling belangrijker is dan je studieresultaten. Men moet immers ook weten of je kan functioneren in de praktijk.

Is dat dan ook belangrijk? Vanaf welke leeftijd ben je niet meer geschikt om daar te starten? 25+?
Er zijn wel top-advocaten die laat begonnen geloof ik.
  woensdag 24 september 2014 @ 11:15:53 #21
165633 eriksd
The grand facade...
pi_144848165
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:49 schreef Verdomhoekje het volgende:

[..]

Je moet ook even een iets andere mentaliteit hebben he. Als je goed bent, moet men blij zijn om jou te hebben. Jij moet je dus ook goed voelen bij een keuze: het is 50-60 uur per week ergens zitten. Dus leer de mensen en de sfeer kennen door borrels en evenementen. Maak een afgewogen keuze, het is voor minstens 3 jaar.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_144848170
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:13 schreef Verdomhoekje het volgende:

[..]

Geen idee, ik heb daar nog eigenlijk niet bij stilgestaan. Waarom is dat zo belangrijk?
Omdat er op het gebied van ondernemingsrecht nogal verschil is, zo steekt de RU er met kop en schouders boven uit (mede door v/d Heijde-instituut).
pi_144848206
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:11 schreef eriksd het volgende:

Oke, dit stelt me wel gerust, bedankt. Gezien jij hier ervaring mee het, vind je niet dat ik nog andere nevenactiviteiten op mijn lijst moet hebben staan? Als ik naar concurrenten kijk zie ik op hun lijst namelijk studeren in het buitenland staan, lid van het corps etc.. Ik heb begrepen dat die activiteiten je een voorsprong geven. Zoals gezegd kan ik ivm persoonlijke omstandigheden niet (voor een lange tijd) naar het buitenland gaan en een corps spreekt me absoluut niet aan. Moet ik mijn nevenactiviteiten verder nog aanvullen? Een bestuursfunctie wellicht of nog een activiteit in een studievereniging? Of is dit eigenlijk wel voldoende?

Ik ben net 21 geworden.
  woensdag 24 september 2014 @ 11:21:34 #24
165633 eriksd
The grand facade...
pi_144848336
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:17 schreef Verdomhoekje het volgende:

[..]

Oke, dit stelt me wel gerust, bedankt. Gezien jij hier ervaring mee het, vind je niet dat ik nog andere nevenactiviteiten op mijn lijst moet hebben staan? Als ik naar concurrenten kijk zie ik op hun lijst namelijk studeren in het buitenland staan, lid van het corps etc.. Ik heb begrepen dat die activiteiten je een voorsprong geven. Zoals gezegd kan ik ivm persoonlijke omstandigheden niet (voor een lange tijd) naar het buitenland gaan en een corps spreekt me absoluut niet aan. Moet ik mijn nevenactiviteiten verder nog aanvullen? Een bestuursfunctie wellicht of nog een activiteit in een studievereniging? Of is dit eigenlijk wel voldoende?

Ik ben net 21 geworden.
Ik zou een paar stages en een werkstudentschap lopen. De grote kantoren nemen veel mensen aan (verloop is ook hoog), dus als er iemand langskomt met een "beter" CV is dat geen ramp. Wat dat betreft zijn dingen als een buitenlandse master of een lidmaatschap vooral voor jezelf erg leuk: de wereld is niet meer zo traditioneel. Helpt het? Ja. Is het zaligmakend? Nee.

En met jouw activiteiten tot nu toe (uitstekende student, relevante werkervaring, commissiewerk) kan je het eigenlijk alleen nog zelf verpesten door te populair te doen of je stage te verbaggeren. Dus ga zo door.

Wat betreft je leeftijd: ik zou niet voor je 24ste gaan werken. Doe nog een master, of een in het buitenland, of ga een jaar lekker werkstudent bij een groot kantoor zijn terwijl je een uitstekende scriptie of artikel schrijft. Let op: dit is puur voor je eigen ontwikkeling. De vrijheid van je studietijd krijg je nooit meer terug als je die afsluit.
Bis bis bis
  woensdag 24 september 2014 @ 11:21:45 #25
376238 jantjevertonghen
pi_144848345
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:17 schreef Verdomhoekje het volgende:

[..]

Ik ben net 21 geworden.
Ga dingen doen omdat je het leuk vind en wordt er goed in. Als deze berichten represntatief zijn voor jou ben je uberhaupt niet geschikt. Veel te veel twijfel, je moet iver de nodige portie branie beschikken.
pi_144848349
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:16 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Omdat er op het gebied van ondernemingsrecht nogal verschil is, zo steekt de RU er met kop en schouders boven uit (mede door v/d Heijde-instituut).
Oke, interessant, wist ik niet. Wordt hier dan ook op gelet door de recruiters? Als in, studenten die hun master bij een bepaalde universiteit hebben gevolgd hebben een voorsprong boven studenten die hun master elders hebben gevolgd?
  woensdag 24 september 2014 @ 11:22:49 #27
376238 jantjevertonghen
pi_144848382
En bij n corps gaan is niet per se goed voor je cv. Alleen zijn er wel erg veel corpslui bjj die stages
pi_144848551
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:21 schreef jantjevertonghen het volgende:

[..]

Ga dingen doen omdat je het leuk vind en wordt er goed in. Als deze berichten represntatief zijn voor jou ben je uberhaupt niet geschikt. Veel te veel twijfel, je moet iver de nodige portie branie beschikken.
Dat doe ik ook. Als ik dit niet oprecht leuk vond, was ik nooit zo gemotiveerd geweest.

Ik heb geen twijfels over mijn kunnen en over mijn vaardigheden. Integendeel - zonder arrogant over proberen te komen - ben ik ervan overtuigd geschikt te zijn voor de topadvocatuur. Ik wil echter niet te lichtzinnig denken over de recruitmentprocedure, vandaar dat ik advies vraag aan mensen die hiermee ervaring hebben en mij kunnen vertellen wat ervoor nodig is om in dat wereldje terecht te komen (vooral op het gebied van praktijkervaring) zodat ik hierop kan anticiperen.
pi_144848631
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:21 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ik zou een paar stages en een werkstudentschap lopen. De grote kantoren nemen veel mensen aan (verloop is ook hoog), dus als er iemand langskomt met een "beter" CV is dat geen ramp. Wat dat betreft zijn dingen als een buitenlandse master of een lidmaatschap vooral voor jezelf erg leuk: de wereld is niet meer zo traditioneel. Helpt het? Ja. Is het zaligmakend? Nee.

En met jouw activiteiten tot nu toe (uitstekende student, relevante werkervaring, commissiewerk) kan je het eigenlijk alleen nog zelf verpesten door te populair te doen of je stage te verbaggeren. Dus ga zo door.

Wat betreft je leeftijd: ik zou niet voor je 24ste gaan werken. Doe nog een master, of een in het buitenland, of ga een jaar lekker werkstudent bij een groot kantoor zijn terwijl je een uitstekende scriptie of artikel schrijft. Let op: dit is puur voor je eigen ontwikkeling. De vrijheid van je studietijd krijg je nooit meer terug als je die afsluit.
Oke, goed om te horen! Bedankt voor je advies.

Nog één ding: wat bedoel je met "te populair" doen?
pi_144848908
Bedankt voor ieders input overigens, het heeft me een goed beeld gegeven van wat er van me verwacht kan worden. ^O^ Ik ga nu werken, mochten er nog meer reacties komen dan lees ik ze vanavond (graag).
  woensdag 24 september 2014 @ 11:43:04 #31
165633 eriksd
The grand facade...
pi_144848942
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:31 schreef Verdomhoekje het volgende:

[..]

Oke, goed om te horen! Bedankt voor je advies.

Nog één ding: wat bedoel je met "te populair" doen?
Jezelf overschreeuwen en je plaats niet kennen. Kan nog wel eens gebeuren bij studenten.
Bis bis bis
pi_144849128
Voor strafrecht helpen goede cijfers (cum laude) en een stageplekje bemachtigen bij een klein topkantoor iig. Daar houdt mijn kennis wel op.

Succes iig!
pi_144849159
quote:
10s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:43 schreef eriksd het volgende:

[..]

Jezelf overschreeuwen en je plaats niet kennen. Kan nog wel eens gebeuren bij studenten.
Klopt. Net zoals oude rotten nogal eens denken dat senioriteit een wildcard argument is.
  woensdag 24 september 2014 @ 17:42:34 #34
376238 jantjevertonghen
pi_144862127
quote:
10s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:43 schreef eriksd het volgende:

[..]

Trouwens eriksd waarom raad je aan om pas 24e te starten? Jij begon op je 22e en zit nu op leuke positie. Kleefden daar dan ndelen aan?
pi_144883620
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:21 schreef Verdomhoekje het volgende:

[..]

Oke, interessant, wist ik niet. Wordt hier dan ook op gelet door de recruiters? Als in, studenten die hun master bij een bepaalde universiteit hebben gevolgd hebben een voorsprong boven studenten die hun master elders hebben gevolgd?
Dat verschilt enorm per kantoor, maar je zou eens kunnen kijken naar de Duale Master onderneming & recht in Nijmegen. Ieder jaar krijgen we via dat programma 1 ŕ 2 studenten binnen, en ze blijven praktisch allemaal hangen. Is volgens mij wel een programma waar maar een student of 15 voor wordt toegelaten.
pi_144883643
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:48 schreef Jibberism_ het volgende:
Voor strafrecht helpen goede cijfers (cum laude) en een stageplekje bemachtigen bij een klein topkantoor iig. Daar houdt mijn kennis wel op.

Succes iig!
Ik heb het idee dat TS het in een andere tak van sport zoekt.
pi_144883724
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:48 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Zoek een beroemd persoon en google zijn ouders....tadaaaaa, heel weinig self made man op deze wereld. Bijna iedereen krijgt een kickstarter van papa of mama.
Beroemd is natuurlijk heel wat anders dan succesvol. Als ik op dagelijkse basis om me heen kijk zijn ouders minimaal van belang, je eigen netwerk en sociale skills zijn veel belangrijker.
  donderdag 25 september 2014 @ 10:08:49 #38
34974 trigt013
pi_144884533
quote:
1s.gif Op donderdag 25 september 2014 09:28 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Beroemd is natuurlijk heel wat anders dan succesvol. Als ik op dagelijkse basis om me heen kijk zijn ouders minimaal van belang, je eigen netwerk en sociale skills zijn veel belangrijker.
Voor de upper-class geld dit niet, en blijkbaar ook niet voor top functies. En voor midden managers is vaak de vraag hoe ver wil je gaan om je baas tevreden te houden zonder dat je wakker ligt om dat wat je je personeel aandoet.

het geloof in iemands kunnen is vaak belangrijker dan het feitelijk kunnen.
pi_144884852
quote:
1s.gif Op donderdag 25 september 2014 09:24 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Dat verschilt enorm per kantoor, maar je zou eens kunnen kijken naar de Duale Master onderneming & recht in Nijmegen. Ieder jaar krijgen we via dat programma 1 ŕ 2 studenten binnen, en ze blijven praktisch allemaal hangen. Is volgens mij wel een programma waar maar een student of 15 voor wordt toegelaten.
Heb zelf het onderneming & recht programma gedaan, en het is inderdaad een aanrader. Je ziet dat vrijwel alle studenten die na de stage en het werkstudentschap nog steeds bij grote kantoren willen werken, hen dit zonder problemen lukt.

Het toelatingsaantal van 15 is echter hoog. De afgelopen jaren was het volgens mij telkens zo dat de deelnemende advocatenkantoren maar 1 student een plek gaven, dus dan heb je het over 7 a 8 studenten. Het aantal wordt opgehoogd doordat er ook wat mensen bij het gerechtshof zitten, en je het onderwijs samen met studenten van de onderzoeksmaster volgt.

Overigens is de zuidas master aan de VU wellicht ook interessant voor TS. Wel moet je bedenken dat je niet voor beide masters (duale in nijmegen en zuidas aan vu) aangenomen kan worden.
pi_144885533
quote:
1s.gif Op donderdag 25 september 2014 10:22 schreef laares het volgende:

[..]

Heb zelf het onderneming & recht programma gedaan, en het is inderdaad een aanrader. Je ziet dat vrijwel alle studenten die na de stage en het werkstudentschap nog steeds bij grote kantoren willen werken, hen dit zonder problemen lukt.

Het toelatingsaantal van 15 is echter hoog. De afgelopen jaren was het volgens mij telkens zo dat de deelnemende advocatenkantoren maar 1 student een plek gaven, dus dan heb je het over 7 a 8 studenten. Het aantal wordt opgehoogd doordat er ook wat mensen bij het gerechtshof zitten, en je het onderwijs samen met studenten van de onderzoeksmaster volgt.

Overigens is de zuidas master aan de VU wellicht ook interessant voor TS. Wel moet je bedenken dat je niet voor beide masters (duale in nijmegen en zuidas aan vu) aangenomen kan worden.
Bedankt voor de tip! Duale master onderneming & recht aan RU duurt 2 jaar, klopt dat? Uit financiële overwegingen heeft dat niet mijn voorkeur. De Zuidas master klinkt ook heel interessant. Je moet wel eerst een stageplaats verwerven voordat je wordt toegelaten tot de master lees ik. :Y
pi_144885724
Bedankt voor de tips voor de de masters! Ik wist helemaal niet dat zulke masters bestonden. Er gaat een hele wereld voor me open. :+ Ik ga me er eens goed in verdiepen voordat ik een definitieve keuze neem. :Y
pi_144885790
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 10:49 schreef Verdomhoekje het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip! Duale master onderneming & recht aan RU duurt 2 jaar, klopt dat? Uit financiële overwegingen heeft dat niet mijn voorkeur. De Zuidas master klinkt ook heel interessant. Je moet wel eerst een stageplaats verwerven voordat je wordt toegelaten tot de master lees ik. :Y
Nee, hij duurt een kleine anderhalf jaar. Je studeert in december af.
Wat betreft de financiele overwegingen: bij de duale master heb je eerst een jaar vakken (september tot mei). Dan een stage, waarvan een deel in het buitenland plaats vindt. Vanaf september moet je dan je artikel (ipv scriptie) schrijven, en daarnaast werk je 4 dagen per week bij het kantoor waar je ook de stage hebt gelopen.

De duale master duurt dus zo'n 4 maand langer dan een reguliere master, maar in deze (werk)periode krijg je ook gewoon salaris. Daarvoor hoef je het m.i. dus niet te laten.
pi_144897670
quote:
1s.gif Op donderdag 25 september 2014 11:00 schreef laares het volgende:

[..]

Wat betreft de financiele overwegingen: bij de duale master heb je eerst een jaar vakken (september tot mei). Dan een stage, waarvan een deel in het buitenland plaats vindt. Vanaf september moet je dan je artikel (ipv scriptie) schrijven, en daarnaast werk je 4 dagen per week bij het kantoor waar je ook de stage hebt gelopen.

De duale master duurt dus zo'n 4 maand langer dan een reguliere master, maar in deze (werk)periode krijg je ook gewoon salaris. Daarvoor hoef je het m.i. dus niet te laten.
Nadeel van die duale master is wel dat het in Nijmegen is, dus relatief ver van de randstad vandaan. Een werkstudentschap bij een Zuidas kantoor voor 2 dagen in de week wordt daardoor wel iets minder makkelijk. Erasmus of VU zou wat dat betreft handiger zijn lijkt me.
  donderdag 25 september 2014 @ 17:37:04 #44
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_144897821
Met een heel leger aan juridisch medewerkers en advocaat-stagiaires 60 uur per week afgebeuld worden en na 3 jaar mag meer dan de helft oprotten. Zuidas hoezee.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
  donderdag 25 september 2014 @ 17:40:58 #45
165633 eriksd
The grand facade...
pi_144897931
quote:
14s.gif Op donderdag 25 september 2014 17:37 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Met een heel leger aan juridisch medewerkers en advocaat-stagiaires 60 uur per week afgebeuld worden en na 3 jaar mag meer dan de helft oprotten. Zuidas hoezee.
Je hoeft er niet te werken he.
Bis bis bis
  donderdag 25 september 2014 @ 17:43:47 #46
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_144898018
quote:
10s.gif Op donderdag 25 september 2014 17:40 schreef eriksd het volgende:

[..]

Je hoeft er niet te werken he.
Ook waar.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
pi_144898689
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 10:08 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Voor de upper-class geld dit niet, en blijkbaar ook niet voor top functies. En voor midden managers is vaak de vraag hoe ver wil je gaan om je baas tevreden te houden zonder dat je wakker ligt om dat wat je je personeel aandoet.

het geloof in iemands kunnen is vaak belangrijker dan het feitelijk kunnen.
Ik zie het in mijn omgeving toch anders dan hoe jij het beschrijft.
pi_144898820
quote:
1s.gif Op donderdag 25 september 2014 10:22 schreef laares het volgende:

[..]

Wil ik nog aan toevoegen dat duale masterstudenten met een goede basis beginnen op kantoor
en vaak verder zijn dan de gemiddelde student.

Overigens uit interess ( en mede voor TS), jij hebt deze master gedaan. Heb jij enig zicht op de hoeveelheid sollicitanten voor dit traject?
pi_144906405
TS; bedoel je niet hoe je bij een topkantoor kan beginnen? Eindigen is nog niet zo heel moeilijk, dat is gewoon in 40 jaar hard werk omhoog klimmen :D
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
pi_144907391
Waarom wil je nu eigenlijk bij een "top"kantoor beginnen? Wil je ooit de beste advocaat van Nederland worden, of juist veel geld verdienen? Er zijn trouwens makkelijkere manieren om dat laatste te bereiken.

Oh en nog zo'n vraag, wat versta je onder een "top"kantoor? Adviseren aan de zuidas of toch meer richting het procederen? Er zijn natuurlijk vele "top"kantoren.

Of je bij een top-kantoor aangenomen wordt is afhankelijk van de vraag of je het kunt, niet zozeer of je een commissie meer of minder doet. Daar prikken ze echt wel doorheen. Maar goed, ik werk niet op zo'n kantoor dus ik kan het ook mis hebben.
pi_144922956
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:06 schreef dumrels het volgende:
Waarom wil je nu eigenlijk bij een "top"kantoor beginnen? Wil je ooit de beste advocaat van Nederland worden, of juist veel geld verdienen? Er zijn trouwens makkelijkere manieren om dat laatste te bereiken.

Oh en nog zo'n vraag, wat versta je onder een "top"kantoor? Adviseren aan de zuidas of toch meer richting het procederen? Er zijn natuurlijk vele "top"kantoren.

Of je bij een top-kantoor aangenomen wordt is afhankelijk van de vraag of je het kunt, niet zozeer of je een commissie meer of minder doet. Daar prikken ze echt wel doorheen. Maar goed, ik werk niet op zo'n kantoor dus ik kan het ook mis hebben.
Ik wil beide. Ik ben ambitieus, ik wil omringd zijn door intelligente en talentvolle mensen, ik wil grote belangen vertegenwoordigen, aan uitdagende zaken werken enz. En dat hiermee goed geld verdiend kan worden, is ook niet verkeerd.

Met topadvocatenkantoren doel ik op de advocatenkantoren die vermeld staan in de bekende Top 50, gemeten naar het aantal advocaten.

Uiteraard moet je het kunnen. Feit is echter wel dat zo'n groot advocatenkantoor een bepaalde wijze hanteert waarop ze hun kandidaten selecteren. Als je überhaupt uitgenodigd wilt worden voor een gesprek om de medewerkers/partners te overtuigen van jouw kunnen, dien je door de eerste selectieprocedure te komen. En dat doe je door over een goedgevulde CV en goede cijferlijst te beschikken.
pi_144923005
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 21:45 schreef destrovel het volgende:
TS; bedoel je niet hoe je bij een topkantoor kan beginnen? Eindigen is nog niet zo heel moeilijk, dat is gewoon in 40 jaar hard werk omhoog klimmen :D
Volgens mij is het eerder uitzondering dan regel dat je van een middelgroot kantoor uiteindelijk kunt doorstromen naar een groot kantoor, maar ik kan het mis hebben.
pi_144923026
quote:
14s.gif Op donderdag 25 september 2014 17:37 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Je moet dat gewoon zien als een uitdaging. Des te meer reden om keihard te werken en het beste uit jezelf te halen.
pi_144923095
quote:
1s.gif Op donderdag 25 september 2014 11:00 schreef laares het volgende:

[..]

Ah op die manier. Oke, bedankt voor de info!
  vrijdag 26 september 2014 @ 13:53:45 #55
165633 eriksd
The grand facade...
pi_144923386
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 september 2014 13:38 schreef Verdomhoekje het volgende:

[..]

Volgens mij is het eerder uitzondering dan regel dat je van een middelgroot kantoor uiteindelijk kunt doorstromen naar een groot kantoor, maar ik kan het mis hebben.
Gaat niet werken, inderdaad.
Bis bis bis
pi_144923860
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 september 2014 13:38 schreef Verdomhoekje het volgende:

[..]

Dit heb je niet mis.
pi_144924318
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 13:37 schreef Verdomhoekje het volgende:

[..]

Ik wil beide. Ik ben ambitieus, ik wil omringd zijn door intelligente en talentvolle mensen, ik wil grote belangen vertegenwoordigen, aan uitdagende zaken werken enz. En dat hiermee goed geld verdiend kan worden, is ook niet verkeerd.

Met topadvocatenkantoren doel ik op de advocatenkantoren die vermeld staan in de bekende Top 50, gemeten naar het aantal advocaten.

Uiteraard moet je het kunnen. Feit is echter wel dat zo'n groot advocatenkantoor een bepaalde wijze hanteert waarop ze hun kandidaten selecteren. Als je überhaupt uitgenodigd wilt worden voor een gesprek om de medewerkers/partners te overtuigen van jouw kunnen, dien je door de eerste selectieprocedure te komen. En dat doe je door over een goedgevulde CV en goede cijferlijst te beschikken.
Achzo. Bij zo'n groot kantoor zul je in ieder geval genoeg intelligente en ambitieuze mensen vinden. Het is wel echt een bepaalde richting, meer naar het adviseren toe. Daar moet je van houden. Het voordeel van een groot kantoor is natuurlijk de opleiding en de mogelijkheid om echt te specialiseren.

Als je meer dan een 8 gemiddeld staat dan zul je wel uitgenodigd worden. Je moet alleen een beetje af van die onzekerheid. Onzekere advocaten worden nooit goed. De essentie van recht is namelijk dat je een beslissing moet maken en daarvoor moet gaan, knopen doorhakken.Twijfel is voor wetenschappers...:)

Bekijk het positief: je hebt de keuze uit 50 kantoren. Ik kan mij niet voorstellen dat je bij geen van die kantoren uitgekozen wordt.
pi_144931616
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 17:30 schreef Patrickk het volgende:

[..]

Nadeel van die duale master is wel dat het in Nijmegen is, dus relatief ver van de randstad vandaan. Een werkstudentschap bij een Zuidas kantoor voor 2 dagen in de week wordt daardoor wel iets minder makkelijk. Erasmus of VU zou wat dat betreft handiger zijn lijkt me.
Het onderwijs vindt grotendeels op 3 dagen per week plaats, waarvan vaak 1 dag bij een kantoor in Amsterdam. Dit om studenten van andere steden ook de mogelijkheid te geven om de master te volgen, zonder naar Nijmegen te hoeven verhuizen. Afgelopen jaren zijn er ook telkens wel 1 of meer studenten uit Utrecht of Tilburg geweest. Amsterdam bv komt ook voor, maar dat is zeldzamer.

Dat gezegd hebbende, denk ik niet dat het minder makkelijk doen van een werkstudentschap een probleem is. Ten eerste omdat studenten vaak al stage(s) of werkstudentschappen hebben gedaan voor ze beginnen, en je vanaf mei t/m december zo'n beetje ook al bezig bent met zulke dingen. Ten tweede omdat de meeste mensen simpelweg de tijd er niet voor hebben. Het niveau ligt, mede doordat alle tentamens mondeling worden afgenomen, echt een stuk hoger dan in de reguliere master. Met de voorbereiding van colleges ben je al behoorlijk wat tijd kwijt. Daarnaast komen dan nog allemaal kleinere dingen die ook tijd kosten (mock trial, presentatievaardigheden, stukken schrijven etc.).

Edit: wil niet zeggen dat werken er naast onmogelijk is oid, bij ons had bijna iedereen wel een bijbaantje, maar vast voor 2 volle dagen per week is wel pittig.

quote:
1s.gif Op donderdag 25 september 2014 18:20 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Wil ik nog aan toevoegen dat duale masterstudenten met een goede basis beginnen op kantoor
en vaak verder zijn dan de gemiddelde student.

Overigens uit interess ( en mede voor TS), jij hebt deze master gedaan. Heb jij enig zicht op de hoeveelheid sollicitanten voor dit traject?
We hoorden toen dat het vaak rond de 30 á 35 sollicitaties ligt. Dit aantal alleen voor de plekken in de advocatuur bij de duale master, dus sollicitaties voor onderzoeksmaster & duale master bij de rechtbank/het gerechtshof niet meegerekend.

Ik weet niet zeker in hoeverre dit klopt, en ik weet ook niet of dit allemaal serieuze sollicitanten zijn, of dat er ook wat tussen zitten die met een leeg CV en matige cijfers maar wat proberen en zien waar het schip strandt.
Wel denk ik dat je al met al zeker rekening moet houden met een stuk of 20-25 serieuze sollicitaties.
pi_144931879
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 18:43 schreef laares het volgende:

[..]

Het onderwijs vindt grotendeels op 3 dagen per week plaats, waarvan vaak 1 dag bij een kantoor in Amsterdam. Dit om studenten van andere steden ook de mogelijkheid te geven om de master te volgen, zonder naar Nijmegen te hoeven verhuizen. Afgelopen jaren zijn er ook telkens wel 1 of meer studenten uit Utrecht of Tilburg geweest. Amsterdam bv komt ook voor, maar dat is zeldzamer.

Dat gezegd hebbende, denk ik niet dat het minder makkelijk doen van een werkstudentschap een probleem is. Ten eerste omdat studenten vaak al stage(s) of werkstudentschappen hebben gedaan voor ze beginnen, en je vanaf mei t/m december zo'n beetje ook al bezig bent met zulke dingen. Ten tweede omdat de meeste mensen simpelweg de tijd er niet voor hebben. Het niveau ligt, mede doordat alle tentamens mondeling worden afgenomen, echt een stuk hoger dan in de reguliere master. Met de voorbereiding van colleges ben je al behoorlijk wat tijd kwijt. Daarnaast komen dan nog allemaal kleinere dingen die ook tijd kosten (mock trial, presentatievaardigheden, stukken schrijven etc.).

Edit: wil niet zeggen dat werken er naast onmogelijk is oid, bij ons had bijna iedereen wel een bijbaantje, maar vast voor 2 volle dagen per week is wel pittig.

[..]

We hoorden toen dat het vaak rond de 30 á 35 sollicitaties ligt. Dit aantal alleen voor de plekken in de advocatuur bij de duale master, dus sollicitaties voor onderzoeksmaster & duale master bij de rechtbank/het gerechtshof niet meegerekend.

Ik weet niet zeker in hoeverre dit klopt, en ik weet ook niet of dit allemaal serieuze sollicitanten zijn, of dat er ook wat tussen zitten die met een leeg CV en matige cijfers maar wat proberen en zien waar het schip strandt.
Wel denk ik dat je al met al zeker rekening moet houden met een stuk of 20-25 serieuze sollicitaties.
Ik heb het hier even aan een recruiter voorgelegd net ( heuj, vrijmibo!), die had het over twee papieten sollicitatierondes, 1 bij de universiteit, 1 bij kantoor. Er werden vervolgens (bij ons) ongeveer 8 mensen op gesprek uitgenodigd voor 1 plek.
pi_144932055
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2014 18:51 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Ik heb het hier even aan een recruiter voorgelegd net ( heuj, vrijmibo!), die had het over twee papieten sollicitatierondes, 1 bij de universiteit, 1 bij kantoor. Er werden vervolgens (bij ons) ongeveer 8 mensen op gesprek uitgenodigd voor 1 plek.
Ja precies. De eerste ronde doet de uni. Vervolgens gaan de overgebleven mensen op gesprek bij een aantal kantoren. De kantoren & studenten geven dan een lijstje voorkeuren op, door de uni worden dan studenten gematched aan kantoren.
pi_144932069
dubbel
pi_144932144
quote:

[..]

Of je moet bij het corps zitten, een andere kruiwagen heben ;)
Whatever...
pi_144933311
Uit nieuwsgierigheid, wat voor kantoren zitten daar op de zuidas eigenlijk? Is dat grotendeels/uitsluitend ondernemingsrecht?
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
  vrijdag 26 september 2014 @ 19:34:37 #64
165633 eriksd
The grand facade...
pi_144933411
Doorgaans fullservice, dus alle rechtsgebieden. Moet ook wel als je grote deals wil doen, daar komen alle aspecten bij kijken.
Bis bis bis
pi_144933620
Zuiver uit nieuwsgierigheid: heeft het nog een bepaald effect als je na je studie nog gepromoveerd bent?
pi_144934086
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 19:34 schreef eriksd het volgende:
Doorgaans fullservice, dus alle rechtsgebieden. Moet ook wel als je grote deals wil doen, daar komen alle aspecten bij kijken.
Met grote deals gaat het dan echt om contracten waarbij zo'n kantoor voor een bepaald bedrijf voor alle juridische aangelegenheden wordt geconsulteerd? Dus niet enkel voor een bepaald conflict/zaak oid?
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
  vrijdag 26 september 2014 @ 19:58:26 #67
165633 eriksd
The grand facade...
pi_144934204
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 september 2014 19:54 schreef Ahmad1nejad het volgende:

[..]

Met grote deals gaat het dan echt om contracten waarbij zo'n kantoor voor een bepaald bedrijf voor alle juridische aangelegenheden wordt geconsulteerd? Dus niet enkel voor een bepaald conflict/zaak oid?
Met een grote deal bedoel ik een grote overname. Dat is waar het geld mee te verdienen is. Dan wil je ook arbeidsrechtelijke aspecten kunnen inschatten / vormgeven (bijv. procedure bij de ondernemingsraad) en fiscaliteit (hoe herstructureren zonder af te rekenen). Dan wil je snel intern kunnen schakelen.

Los daarvan verwacht ik daarnaast - en daar heb je onbedoeld gelijk in - dat het uurtjefactuurtje eruit zal gaan en vaste contracten met bijv. autoimporteurs en multinationals afgesloten worden voor alle juridische bijstand. Probleem is echter met dergelijke contracten dat je ook een hoop klandizie afstoot: als jij Shell vast bijstaat, kan je geen enkele andere oliemaatschappij bijstaan (dat levert een conflict op).
Bis bis bis
  vrijdag 26 september 2014 @ 20:00:30 #68
165633 eriksd
The grand facade...
pi_144934256
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 19:40 schreef CafeRoker het volgende:
Zuiver uit nieuwsgierigheid: heeft het nog een bepaald effect als je na je studie nog gepromoveerd bent?

Je bent wat ouders, maar ook wat wijzer. Dus per saldo zal het je niet bijzonder helpen of in de weg zitten. Promovendi gaan doorgaans niet de advocatuur in, tenzij cassatie.

Het is voor een kantoor wel fijn als iemand publiceert, goed voor het aanzien.
Bis bis bis
pi_144948219
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 20:00 schreef eriksd het volgende:

[..]

Je bent wat ouders, maar ook wat wijzer. Dus per saldo zal het je niet bijzonder helpen of in de weg zitten. Promovendi gaan doorgaans niet de advocatuur in, tenzij cassatie.

Het is voor een kantoor wel fijn als iemand publiceert, goed voor het aanzien.
Ik ben na mijn afstuderen zowel gaan promoveren als gaan werken bij 'een zuidasser'. Hoewel je minder uren draait heb ik toentertijd gemerkt dat kantoor het ook wel prettig vond dat er iemand was die de tijd had om academisch na te denken. Los hiervan was mijn promotor ook mn managing partner, Dus dat helpt ook alweer. Publiceren, daar wordt iedere werkgever blij van, dus de mijne ook, terwijl dat allemaal niet declarabel is ;).
pi_144950321
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2014 04:32 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Ik ben na mijn afstuderen zowel gaan promoveren als gaan werken bij 'een zuidasser'. Hoewel je minder uren draait heb ik toentertijd gemerkt dat kantoor het ook wel prettig vond dat er iemand was die de tijd had om academisch na te denken. Los hiervan was mijn promotor ook mn managing partner, Dus dat helpt ook alweer. Publiceren, daar wordt iedere werkgever blij van, dus de mijne ook, terwijl dat allemaal niet declarabel is ;).
Hoe is dat uiteindelijk bevallen als ik vragen mag? Lijkt me namelijk vrij zwaar om zowel te promoveren als meerdere dagen per week in de praktijk te werken..
Zou je het aanraden, of zou je inmiddels adviseren om 'gewoon' te promoveren aan de uni met een dagje per week meedraaien in de praktijk?
  zaterdag 27 september 2014 @ 11:11:23 #71
165633 eriksd
The grand facade...
pi_144950380
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2014 11:07 schreef laares het volgende:

[..]

Hoe is dat uiteindelijk bevallen als ik vragen mag? Lijkt me namelijk vrij zwaar om zowel te promoveren als meerdere dagen per week in de praktijk te werken..
Zou je het aanraden, of zou je inmiddels adviseren om 'gewoon' te promoveren aan de uni met een dagje per week meedraaien in de praktijk?
Dat werkt bij ons in ieder geval niet. Een dagje per week werken is geen werk. Hetzelfde geldt voor twee. Zaken draaien gewoon door, je moet bereikbaar zijn.
Bis bis bis
pi_144951279
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2014 11:07 schreef laares het volgende:

[..]

Het is inderdaad vrij zwaar (zeker omdat je op je 'promotiedag' vaak alsnog ter beschikking van kantoor stond. Het was simpelweg hard werken en veel uren maken. M'n vriendin klaagde er niet zo heel veel over, dus het zal wel binnen de perken zijn geweest ;).
pi_144981509
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2014 12:05 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Het is inderdaad vrij zwaar (zeker omdat je op je 'promotiedag' vaak alsnog ter beschikking van kantoor stond. Het was simpelweg hard werken en veel uren maken. M'n vriendin klaagde er niet zo heel veel over, dus het zal wel binnen de perken zijn geweest ;).
Mag ik vragen wat jouw motivatie was om zowel te promoveren als werkzaam te zijn bij een Zuidasser? Puur uit interesse! Het lijkt me inderdaad heel zwaar, ik ben dan wel benieuwd naar jouw overweging.
pi_145005306
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 14:43 schreef Verdomhoekje het volgende:

[..]

Mag ik vragen wat jouw motivatie was om zowel te promoveren als werkzaam te zijn bij een Zuidasser? Puur uit interesse! Het lijkt me inderdaad heel zwaar, ik ben dan wel benieuwd naar jouw overweging.
Promotie eigenlijk simpelweg omdat ik op een heel klein gebiedje het meeste wou weten. Als dit dan vanuit je werkgever mogelijk gemaakt wordt, helemaal top!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')