abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144847190
Ik ben momenteel derdejaarsstudent Rechtsgeleerdheid en ik vroeg me af of iemand mij wellicht enkele tips kan geven over hoe ik mijn kansen op het eindigen bij een topadvocatenkantoor kan vergroten. De situatie zoals ie nu is: het gemiddelde van mijn cijfers is nu een 8.6. Nooit lager gehaald dan een 8 en tot nu toe drie 10'en gehaald. Verder heb ik in een commissie gezeten bij een studievereniging, werk ik momenteel bij een rechtswinkel als juridische medewerker en bij een andere stichting waar ik juridisch advies verleen en ik heb daarnaast gewoon altijd een bijbaantje (gehad) om mijn studie te bekostigen (gemiddeld zo'n 16 uur per week). Ik ben daarnaast voornemens om in de zomer van 2015 stage te lopen bij een topadvocatenkantoor (ik ben daar nog niet voor aangenomen, de sollicitatieprocedure start pas in januari).

Mijn vraag is dus eigenlijk of - en dan ga ik er gemakshalve vanuit dat ik aangenomen wordt voor een studentstage - dit genoeg is om na mijn studie te eindigen bij een topadvocatenkantoor? Moet ik er nog wat nevenactiviteiten bij doen, of is dit voldoende? Bestuursfunctie wellicht? Naar het buitenland gaan is geen optie voor mij ivm persoonlijke omstandigheden. Ik ben er overigens van overtuigd ook over de juiste (sociale) vaardigheden te beschikken.. ik ben geen hork, kan mezelf goed presenteren, heb een vlotte babbel en ik pas ook wel in de cultuur van een topadvocatenkantoor (alhoewel ik me er van bewust ben dat dit uiteraard wel verschilt per advocatenkantoor).

Ik ben gewoon enigszins bang dat ik er te laat achterkom dat ik eigenlijk meer moest doen, dus vandaar dat ik hoop dat er hier mensen bij lopen die er wat meer van af weten en mij wat tips kunnen geven. Alvast bedankt!
  woensdag 24 september 2014 @ 10:41:25 #2
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_144847289
Moet het FOK! forum dat jou gaan vertellen?
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_144847306
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:41 schreef trigt013 het volgende:
Niks moet, alles mag.
  woensdag 24 september 2014 @ 10:43:35 #4
34974 trigt013
pi_144847339
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:42 schreef Verdomhoekje het volgende:

[..]

Niks moet, alles mag.
Je kansen worden zeer vergroot indien je vader al topadvocaat is of topmanager anders zijn de kansen zeer klein.
  woensdag 24 september 2014 @ 10:46:01 #5
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_144847407
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:43 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Je kansen worden zeer vergroot indien je vader al topadvocaat is of topmanager anders zijn de kansen zeer klein.
Kortom, zorgen dat je goede connecties krijgt binnen het wereldje, dan is de kans groot/groter dat je er wel in rolt.
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_144847413
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:43 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Absoluut gelul.

TS: tijdje geleden had iemand in SES een soortgelijke vraag. Daar hebben twee ( waaronder ikzelf) users het een en ander uiteengezet over het werken op de 'zuidas'. Wellicht dat je wat aan dat topic hebt. Overigens: nette cijfers, welke universiteit/ potentiële afstudeerrichting?
  woensdag 24 september 2014 @ 10:47:22 #7
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_144847436
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:41 schreef trigt013 het volgende:
Dit dus. Als je hier moet gaan lopen vragen hoe je dat moet bereiken dan ben je blijkbaar niet uit het juiste hout gesneden...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  woensdag 24 september 2014 @ 10:48:59 #8
34974 trigt013
pi_144847479
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:46 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Absoluut gelul.

TS: tijdje geleden had iemand in SES een soortgelijke vraag. Daar hebben twee ( waaronder ikzelf) users het een en ander uiteengezet over het werken op de 'zuidas'. Wellicht dat je wat aan dat topic hebt. Overigens: nette cijfers, welke universiteit/ potentiële afstudeerrichting?
Zoek een beroemd persoon en google zijn ouders....tadaaaaa, heel weinig self made man op deze wereld. Bijna iedereen krijgt een kickstarter van papa of mama.
pi_144847490
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:46 schreef SgtPorkbeans het volgende:

[..]

Kortom, zorgen dat je goede connecties krijgt binnen het wereldje, dan is de kans groot/groter dat je er wel in rolt.
Ja, die heb ik inderdaad niet. Wellicht is het handig als ik me voortaan aanmeld voor de borrels, evenementen e.d. die de advocatenkantoren organiseren.
pi_144847519
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:46 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Absoluut gelul.

Ok, ik ga het even checken, bedankt! Dankjewel. Ik ben van plan om de master Ondernemingsrecht te doen.
  woensdag 24 september 2014 @ 10:51:52 #11
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_144847554
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:49 schreef Verdomhoekje het volgende:

[..]

Ja, die heb ik inderdaad niet. Wellicht is het handig als ik me voortaan aanmeld voor de borrels, evenementen e.d. die de advocatenkantoren organiseren.
Bijvoorbeeld, en als die lui je hun kaartje o.i.d. aanbieden, maak je in ieder geval meer kans :D
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
  woensdag 24 september 2014 @ 10:54:30 #12
34974 trigt013
pi_144847630
Kleine serieuze tip, ga als vrijwilliger werken bij een rechtswinkel
pi_144847747
Nog nooit zo'n verkapt "kijk mij eens rechten studeren!" topic gezien
  woensdag 24 september 2014 @ 11:04:11 #14
376238 jantjevertonghen
Overigens Jan Vertonghen _O_
pi_144847862
Ga bij het corps. Iedereen kan die cijfers halen bjj rechten, maar jd moet connectiea hebben. En jij schijnt die niet te hebbwn.
Overigens Jan Vertonghen _O_ Wat een baas was dat _O_
pi_144847921
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:54 schreef trigt013 het volgende:
Kleine serieuze tip, ga als vrijwilliger werken bij een rechtswinkel
Doet TS al :D

OT: het lijkt mij dat je lekker bezig bent.
Goeie stage regelen, en op die stage zorgen dat je je goed profileert. Inhoudelijk goed, hardwerkend maar ook een toffe peer enzo :')
pi_144847933
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:50 schreef Verdomhoekje het volgende:

[..]

Ok, ik ga het even checken, bedankt! Dankjewel. Ik ben van plan om de master Ondernemingsrecht te doen.
Zeker bij ondernemingsrecht is de keuze voor universiteit belangrijk, waar ga je studeren?
  woensdag 24 september 2014 @ 11:11:14 #17
165633 eriksd
The grand facade...
pi_144848029
Ik werk zelf bij een "topkantoor" de op zuidas en als ik zo je activiteiten en resultaten zie mag het regelen van een stage geen enkel probleem zijn. Let wel dat na het lopen van een stage, je stagebeoordeling belangrijker is dan je studieresultaten. Men moet immers ook weten of je kan functioneren in de praktijk.

Last but not least: hoe oud ben je?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_144848080
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:06 schreef quinoahipster het volgende:

[..]

Doet TS al :D

OT: het lijkt mij dat je lekker bezig bent.
Goeie stage regelen, en op die stage zorgen dat je je goed profileert. Inhoudelijk goed, hardwerkend maar ook een toffe peer enzo :')
Ja, een stage wil ik sowieso vervullen! Ik heb in het bijzonder één topadvocatenkantoor op het oog bij wie ik de studentstage wil doorlopen, maar ik zal uiteraard bij meerdere solliciteren om mijn kansen te vergroten.

Ben trouwens ook van plan om een Business Course (1 dag in NL, 3 dagen in het buitenland) te volgen die een topadvocatenkantoor aanbiedt. Schijnt als je voor deze Business Course aangenomen wordt en het goed doorloopt, een studentstage bij hen vrijwel zeker is. Hopen dat ik daarvoor geselecteerd wordt.
pi_144848089
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:07 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Zeker bij ondernemingsrecht is de keuze voor universiteit belangrijk, waar ga je studeren?
Geen idee, ik heb daar nog eigenlijk niet bij stilgestaan. Waarom is dat zo belangrijk?
  woensdag 24 september 2014 @ 11:13:32 #20
376238 jantjevertonghen
pi_144848095
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:11 schreef eriksd het volgende:
Ik werk zelf bij een "topkantoor" de op zuidas en als ik zo je activiteiten en resultaten zie mag het regelen van een stage geen enkel probleem zijn. Let wel dat na het lopen van een stage, je stagebeoordeling belangrijker is dan je studieresultaten. Men moet immers ook weten of je kan functioneren in de praktijk.

Is dat dan ook belangrijk? Vanaf welke leeftijd ben je niet meer geschikt om daar te starten? 25+?
Er zijn wel top-advocaten die laat begonnen geloof ik.
  woensdag 24 september 2014 @ 11:15:53 #21
165633 eriksd
The grand facade...
pi_144848165
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:49 schreef Verdomhoekje het volgende:

[..]

Je moet ook even een iets andere mentaliteit hebben he. Als je goed bent, moet men blij zijn om jou te hebben. Jij moet je dus ook goed voelen bij een keuze: het is 50-60 uur per week ergens zitten. Dus leer de mensen en de sfeer kennen door borrels en evenementen. Maak een afgewogen keuze, het is voor minstens 3 jaar.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_144848170
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:13 schreef Verdomhoekje het volgende:

[..]

Geen idee, ik heb daar nog eigenlijk niet bij stilgestaan. Waarom is dat zo belangrijk?
Omdat er op het gebied van ondernemingsrecht nogal verschil is, zo steekt de RU er met kop en schouders boven uit (mede door v/d Heijde-instituut).
pi_144848206
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:11 schreef eriksd het volgende:

Oke, dit stelt me wel gerust, bedankt. Gezien jij hier ervaring mee het, vind je niet dat ik nog andere nevenactiviteiten op mijn lijst moet hebben staan? Als ik naar concurrenten kijk zie ik op hun lijst namelijk studeren in het buitenland staan, lid van het corps etc.. Ik heb begrepen dat die activiteiten je een voorsprong geven. Zoals gezegd kan ik ivm persoonlijke omstandigheden niet (voor een lange tijd) naar het buitenland gaan en een corps spreekt me absoluut niet aan. Moet ik mijn nevenactiviteiten verder nog aanvullen? Een bestuursfunctie wellicht of nog een activiteit in een studievereniging? Of is dit eigenlijk wel voldoende?

Ik ben net 21 geworden.
  woensdag 24 september 2014 @ 11:21:34 #24
165633 eriksd
The grand facade...
pi_144848336
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:17 schreef Verdomhoekje het volgende:

[..]

Oke, dit stelt me wel gerust, bedankt. Gezien jij hier ervaring mee het, vind je niet dat ik nog andere nevenactiviteiten op mijn lijst moet hebben staan? Als ik naar concurrenten kijk zie ik op hun lijst namelijk studeren in het buitenland staan, lid van het corps etc.. Ik heb begrepen dat die activiteiten je een voorsprong geven. Zoals gezegd kan ik ivm persoonlijke omstandigheden niet (voor een lange tijd) naar het buitenland gaan en een corps spreekt me absoluut niet aan. Moet ik mijn nevenactiviteiten verder nog aanvullen? Een bestuursfunctie wellicht of nog een activiteit in een studievereniging? Of is dit eigenlijk wel voldoende?

Ik ben net 21 geworden.
Ik zou een paar stages en een werkstudentschap lopen. De grote kantoren nemen veel mensen aan (verloop is ook hoog), dus als er iemand langskomt met een "beter" CV is dat geen ramp. Wat dat betreft zijn dingen als een buitenlandse master of een lidmaatschap vooral voor jezelf erg leuk: de wereld is niet meer zo traditioneel. Helpt het? Ja. Is het zaligmakend? Nee.

En met jouw activiteiten tot nu toe (uitstekende student, relevante werkervaring, commissiewerk) kan je het eigenlijk alleen nog zelf verpesten door te populair te doen of je stage te verbaggeren. Dus ga zo door.

Wat betreft je leeftijd: ik zou niet voor je 24ste gaan werken. Doe nog een master, of een in het buitenland, of ga een jaar lekker werkstudent bij een groot kantoor zijn terwijl je een uitstekende scriptie of artikel schrijft. Let op: dit is puur voor je eigen ontwikkeling. De vrijheid van je studietijd krijg je nooit meer terug als je die afsluit.
Bis bis bis
  woensdag 24 september 2014 @ 11:21:45 #25
376238 jantjevertonghen
pi_144848345
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:17 schreef Verdomhoekje het volgende:

[..]

Ik ben net 21 geworden.
Ga dingen doen omdat je het leuk vind en wordt er goed in. Als deze berichten represntatief zijn voor jou ben je uberhaupt niet geschikt. Veel te veel twijfel, je moet iver de nodige portie branie beschikken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')