abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144815357
Iedereen kent wel de horror verhalen van mensen op verjaardagen die een oom kennen die daar weer een neef van kennen die gezeik hebben met hun Alfa.
Nou is mijn zoektocht naar een auto geëindigd bij een prachtige rode Alfa 145 1,4 máar, het is en blijft een Alfa dus mijn twijfels zijn er natuurlijk nog wel.

Is het inderdaad écht zo slecht als wat mensen beweren? Mijn vader is auto monteur die zegt dat het heel erg mee valt, dat je alleen moet oppassen voor roestende bodemplaten en dorpels en dat je absoluut geen selespeed moet kopen, want dan ga je goed in de kosten lopen.

Nou heb ik voor onderhoud natuurlijk een budget, en dat is (Wel heel ruim) 200 euro in de maand, nou kom je daar nooit aan, maar dan heb ik in ieder geval wel geld wat ik aan de kant zet mócht er wat aankomen.

Maar, wat is er nou waar aan alle horror verhalen van Alfa? De een zegt dat ze er jaren zonder problemen in rijden, en de ander zegt weer dat ze na 1 half jaar al bij de dealer stonden met van alles en nog wat.
pi_144815596
Alfa's zijn een beetje wisselvallig, je weet nooit wat voor model je hebt. Is het eentje die lang meegaat of eentje die je morgen laat staan.
Spannende auto's maar ik vind de 145 p[ersoonlijk niet zo heel erg mooi.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 23 september 2014 @ 10:37:21 #3
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_144815814
Er is maar 1 Alfa. Van de rest moet je wegblijven...

  dinsdag 23 september 2014 @ 10:39:11 #4
179239 Poekel
That orphanage attacked ME!
pi_144815849
2,5 jaar en 80k km gereden in een 146 1.4 TS. Prima waggie.
"The meaning of life is 'bucket'."
  dinsdag 23 september 2014 @ 11:21:46 #5
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_144816861
Een alfa heb je voor je hele leven
en dan niet in positieve zin :')
Alfa's zijn wel prima als diesels trouwens _O_
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_144817644
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 10:39 schreef Poekel het volgende:
2,5 jaar en 80k km gereden in een 146 1.4 TS. Prima waggie.
Hier ook een 146, 2e eigenaar en nog geen raar onderhoud gehad in de afgelopen 8 jaar.

Maar er zitten genoeg Alfa-liefhebbers en kenners hier, dus even wachten op de verhalen van hen :Y).
pi_144817926
Ben benieuwd naar wat iedereen te zeggen / melden heeft!
pi_144818951
Alfa's hebben hun eigenaardigheden

de lichtmetalen boxermotoren moet je eerst rustig warm laten worden -olietemperatuur moet goed zijn- voordat je ze echt toeren kunt laten maken, doe je dat niet sluiten de zuigerveren snel, met een blauwe pluim uit de uitlaat tot gevolg
verder is de electra niet altijd betrouwbaar
hij is gebaseerd op het fiat tipo platform
roest is en blijft een probleem met italiaanse auto's in het algemeen
maar als ze rijden, rijdt het niet slecht

persoonlijk ben ik er niet gecharmeerd van, maar gelukkig verschillen smaken ( zou anders erg saai worden)
pi_144820704
Vind zulk soort vragen altijd lastig. Heb zelf 2 Alfa's gehad (156 en 147) en nooit serieuze problemen mee gehad. Roest is bij oudere Alfa's wel een puntje van aandacht. Bij aankoop even goed kijken naar de bodemplaat. Daarbij opletten dat de zwarte verflaag roest kan verhullen. Eigenlijk even iemand meenemen die daar een beetje verstand van heeft.

Verder qua techniek dus nooit serieuze problemen gehad naast regulier onderhoud wat bij een auto van een bepaalde leeftijd hoort. Ik ben daarbij wel iemand die een pietje precies is qua onderhoud. Dus olie regelmatig peilen, bij vreemde geluidjes/gedrag ga ik preventief naar de garage e.d. Daarentegen heeft mijn broertje ook een Alfa en die is wat lakser qua onderhoud (type: net zolang ermee doorrijden totdat ie vanzelf stilvalt). Die heeft veel meer kosten gehad. Al heeft ie ook wat sneu-geld reparaties gehad, zoals halve dashboard vervangen omdat de ruitenwisser-schakelaar het niet meer deed, maar bijv. ook koppeling+vliegwiel terwijl dat bij de proefrit al niet lekker aanvoelde (zware koppeling + schokkerig opkomen). Dat soort dingen zijn van te voren te voorzien. Die auto had al wat meer gelopen (200K diesel) en volgens mij een vrij zwaar leven gehad ;)

Heb nu helaas geen Alfa meer (heb nu een leaseauto), maar verlang er nog wel eens naar terug. Mijn laatste was een 147 met moor rood leren bekleding en stijlvol design. Reed ook echt heerlijk qua acceleratie en bochtenwerk, met lekker motorgeluidje :)
pi_144822558
Haal eerst je rijbewijs maar eens, Braddie.
pi_144823631
Je krijgt ellende als je een 'goedkope' alfa haalt, hieraan zit vaak nog veel onderhoud en ook ellende. Het beste is dat niet de goedkoopste haalt van Marktplaats maar 1 die wat duurder is. Vaak bieden liefhebbers ook hun alfa aan op bv het scarb forum. Dat zijn de alfa's die je wilt hebben.

Overigens heb ik nu ongeveer al 5 jaar lang een 147 met 250.000 km op de teller (benzine) , op slijtage na nooit problemen gehad. Heb wel eens gezeur dat lampjes gaan branden(airbag) dit is typisch bij dit model en komt door de stekker onder de stoel. Wat handig is om te checken bij de 145 is of het een TS is of een boxer. Dan de status vragen van de distributie riem en het olie verbruik bekijken. Roesten doen ze niet meer zo erg vanaf de 147 en 156(in het begin had de 156 wel problemen met roest op de bodem). Overigens aankooptips van de 145 club:

quote:
Aankooptips

Een gebruikte auto aanschaffen vergt de nodige voorbereiding. Ongeacht of de aanschaf nu bij een autobedrijf of een particulier gaat geschieden, het is altijd goed om een checklist bij de hand te hebben. Op deze pagina staat een lijst met specifieke punten die u bij de aanschaf van een Alfa Romeo 145/146 kunt checken.

Algemeen

- Onderhoudshistorie is een pre! Deze geeft een goede indicatie van de staat van de auto.
- Bij de 145/6 zitten standaard 3 sleutels, 2 'startsleutels' en een 'moedersleutel'.
- Controleer raamrubbers op uitdroging en scheuren.
- Controleer het electrisch circuit, test de werking van ramen, spiegels etc.
- Kijk remmerij na. Zit er nog genoeg voering op de remblokken en zijn remschijven nog in takt.
- Ruitenwissermechniek/systeem: Wanneer deze in de interval stand hakerig over de ruit gaat, zal of het relais op de motor schoongemaakt moeten worden, en de contacten wat strakker gezet worden, dan al niet vervangen worden.

Alleen een auto bekijken als de motor nog koud is, voel even aan de motorkap en eventueel de motor zelf of de uitlaat (als de rest koud is, brand je handen niet!) of de auto niet al eerder gestart is. Als je een warme auto te zien krijgt, kan je er van uit gaat dat hij startproblemen heeft.

Carrosserie

De 145/6 is natuurlijk aardig op leeftijd. Dit gaat gepaard met ouderdom verschijnselen in vorm van roest. Knelpunten bij de 145/6 zijn:

- Bumpersteunen.
- Wielkuipen.
- Zijranden van de bodemplaat aan de kokerbalken.
- De naad tussen de voor- en achterplaat van de bodem.
- Remmen: handremkabels kunnen verroesten. Daardoor blijven de remmen vast geklemd zitten en loopt de boel achter aan.
- De remleidingen (slangen zijn de soepele rubberen dingen) bovenop de achteras willen ook wel eens verroesten.
- Trommelremmen willen nog wel eens niet nagekeken worden bij onderhoud. Hierdoor kunnen lekke remcylinders of totaal versleten remvoeringen niet opgemerkt worden (een te laag remvloeistofpeil kan een hint zijn).


Motorisch

Twin Spark:

- Nokkenasversteller defect: dieselend geluid met starten of tijdens stationair draaien.
- Distributie interval: Om de 60K of 3 jaar. Niet bekend is vervangen!
- Vloeistoffen op peil: een te laag peil kan duiden op olie verbruik. Let hier op.

Boxer:

- Distributie interval: Om de 60K (advies) of 3 jaar. Niet bekend is vervangen!
- sludgevorming: kijk ook onder de olie bijvuldop, die de lange olie vulpijp afdekt. Vocht en vuiligheid onder deze dop kunnen sludgevorming in de hand werken, welke in het carter kan vallen. Sludge is een vorm van vervuiling in de motor en kan voorkomen in witte (schadelijk voor de motor) en zwarte (zeer schadelijk voor de motor!) vorm.
- Hakerige transmissie, 1994-1995 boxer.
- Vloeistoffen op peil: een te laag peil kan duiden op olie verbruik. Let hier op.

Diesel (TD-JTD):

De TD motoren zijn van VM en erg betrouwbaar. Hoge kilometrages zonder problemen zijn geen uitzondering.

- Bij de (J)TD motoren kan olielekkage van de turbo en uit de leidingen van de oliekoeling optreden. Dit kan het gevolg zijn van niet goed warmrijden of het enkele seconden laten uitdraaien na een snelle rit voor koeling turbo en lagers. Check deze zorgvuldig als je een TD op het oog hebt.
- Bij TD's met hoge kilometrages kunnen de gloeibougies "op" zijn. Dit is normale slijtage en laat ze vervangen.
- Bij de JTD motoren kunnen sporadisch de luchtdebietmeter (luchthoeveelheismeter) een zwak punt zijn. Luchtdebietmeters zijn overigens niet goedkoop. Wel is vervanging noodzakelijk als dit probleem zich voordoet.
- Bij de JTD kan zich olielekkage bij klepdekselpakking en vacuumpomp voordoen (slecht onderhoud of hogere kilometrages). Vervanging is niet duur, wel noodzakelijk.
- Distributie interval:120.000 of 3 jaar.

Overig

Ga voor de latere 145/146 modellen als dit mogelijk is. De Junior uitvoering (1.4TS en 1.6TS 1998) zitten goed in hun (sportieve) uitrusting Onderschat niet de 1.8TS versie. Deze motorversie is niet veel langzamer dan de 2.0 maar niet veel duurder dan de kleinere twinsparks. Echter kan het zijn dat autoverzekeringen de 1.8TS in dezelfde groep verzekeren als de 2.0 QV. Let hier op voordat hoge verzekeringskosten problemen opleveren. Boxermotoren hebben een mooi en specifiek motorgeluid. Als eentje te koop aangeboden wordt, dan hoeft deze natuurlijk niet ontweken te worden. Onthoud echter dat de boxermodellen ouder zijn dan de twinspark modellen en dus meer onderhoud, kosten en aandacht met zich mee kunnen brengen.

Als het budget het toelaat, ga voor een Alfa Romeo 145/146 vanaf september 1998 tot nu. In de zomer van 1998 heeft Alfa Romeo een aantal modificaties doorgevoerd, varierend van een nieuw display voor de kilometerteller en dashboard tot veranderingen in het onderstel en ophanging.

Om een auto, dus ook de Alfa Romeo 145/146 in goede conditie te houden, wordt aangeraden de onderhoudstermijnen na te leven en de vloeistoffen, zoals oliepeil, remvloeistof, koelvloeistof, stuurbekrachtigingsolie en de transmissie olie regelmatig te controleren. Alfa Romeo Nederland adviseert dit iedere 500km te doen.

Check regelmatig (iedere maand) de banden op spanning en slijtage. Dit voorkomt onverwachte en of gevaarlijke situaties.
PS haalt wat leukers dan een 145, ik vind hem niet mooi :6
pi_144823905
alfa het merk dat al jaren geen fatsoenlijke nieuwe auto uit brengt voor het middensegment.

prutsers
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_144825459
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 15:01 schreef Lesley-91 het volgende:
Je krijgt ellende als je een 'goedkope' alfa haalt, hieraan zit vaak nog veel onderhoud en ook ellende. Het beste is dat niet de goedkoopste haalt van Marktplaats maar 1 die wat duurder is. Vaak bieden liefhebbers ook hun alfa aan op bv het scarb forum. Dat zijn de alfa's die je wilt hebben.

Overigens heb ik nu ongeveer al 5 jaar lang een 147 met 250.000 km op de teller (benzine) , op slijtage na nooit problemen gehad. Heb wel eens gezeur dat lampjes gaan branden(airbag) dit is typisch bij dit model en komt door de stekker onder de stoel. Wat handig is om te checken bij de 145 is of het een TS is of een boxer. Dan de status vragen van de distributie riem en het olie verbruik bekijken. Roesten doen ze niet meer zo erg vanaf de 147 en 156(in het begin had de 156 wel problemen met roest op de bodem). Overigens aankooptips van de 145 club:

[..]

PS haalt wat leukers dan een 145, ik vind hem niet mooi :6
145 is voor mij wel prima zat, niet te groot, niet te klein, wil hem wel met boxer, heb een TS op het oog, maar zo`n boxer is toch net even wat karakteristieker, 156 is ook een keuze ja, maar alleen de 98-02 modellen zijn te betalen voor mij dan (Blijf een student met een klein budget) en die dingen hebben inderdaad echt zware roest problemen bij de bodem ja.
pi_144825610
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 16:00 schreef VallendBroodjeBanaan het volgende:

[..]

(Blijf een student met een klein budget)
Braddie en student :')
pi_144825832
Is dit user Braddie? Dan had ik beter niet kunnen reageren.....
  dinsdag 23 september 2014 @ 16:48:37 #16
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_144827030
Ik zou geen boxer nemen in de 145. Ding is te zwaar voor het blokkie. Als je Alfa het eens doet, moet je wel lekker door kunnen rijden. Anders ben je nog niet op plaats van bestemming voordat ie weer de geest geeft. ;)
4 Alfa's gehad: nooit niet starten, nooit gestrand, wel boel kleine shit dingetjes.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_144827583
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 16:13 schreef Lesley-91 het volgende:
Is dit user Braddie? Dan had ik beter niet kunnen reageren.....
De aanwijzingen daarvoor zijn sterk:

- In dit topic geeft TS aan dat hij lest in een Polo in de omgeving van Hilversum, Huizen en Almere. Braddie heeft meerdere malen verteld dat hij rijles heeft in een Polo en in Hilversum woont.
- Braddie eindigt zijn topictitels altijd met een punt, dat doet deze user ook.
- In dit topic geeft TS aan geen standaard auto te willen, daar heeft Braddie al meerdere topic aan gewijd, bijvoorbeeld deze.

En misschien wel de sterkste aanwijzing: Braddie verandert nogal eens van mening. Hier heeft hij nog een hekel aan Alfa's en nu opeens niet meer. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-09-2014 17:09:32 ]
pi_144827625
Ik heb zelf in 2004 een toen 5 jaar oude Alfa Romeo 146 1.4 TwinSpark gehad.

Er stond bij aanschaf 97.000 km op de teller, maar heb in anderhalf jaar en 35.000 km tijd niets dan ellende gehad met die Alfa Romeo.

Mijn Alfa maakte de reputatie helemaal waar. Reed geweldig (als tie reed), maar verder heb ik er 2500 euro in 18 maanden moeten in steken om 'm normaal functionerend te houden.

Een kleine greep uit de ellende; nokkenasversteller kapot, 2x bougies moeten vervangen omdat de eerste keer de bougies compleet waren doorgebrand, nieuwe bougiekabels, kapotte centrale deurvergrendeling, katalysator stuk, en lambdasonde stuk, problemen met de brandstofpomp en dan vergeet ik vast nog zaken.

Na anderhalf jaar dus van ellende maar weggedaan omdat het een bodemloze put bleek te zijn, en bepaalde Italiaanse onderdelen een eeuwigheid in backorder bleven staan (de onderdelen voor de centrale deurvergrendeling).

Voor mij geen Alfa meer, tenzij ik niet naar het geld hoef te kijken. Sindsdien neem ik verhalen van Alfa-liefhebbers niet meer zo serieus als ze zeggen dat het alleen maar horrorverhalen zijn maar dat Alfa's prima auto's zijn (als je doorvraagt zeggen ze vervolgens allemaal dat je niet vies moet zijn van lampjes die een eigen leven leiden, en kleine electronica-ergernisjes etc).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator dinsdag 23 september 2014 @ 17:09:21 #19
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_144827632
geen beta zijn :')
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_144827816
2e generatie Selespeed daar ga je nooit problemen mee krijgen. Heerlijke wagentjes.
  dinsdag 23 september 2014 @ 17:30:38 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_144828235
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 17:08 schreef Tomatenboer het volgende:
....

Na anderhalf jaar dus van ellende maar weggedaan omdat het een bodemloze put bleek te zijn, en bepaalde Italiaanse onderdelen een eeuwigheid in backorder bleven staan (de onderdelen voor de centrale deurvergrendeling).
...
Onderdelenvoorziening bij wat oudere Alfa's heb ik ook mijn problemen mee gehad. Via dealer liep ik regelmatig tegen problemen op voor mijn, destijds, nog geen 8 jaar oude 75.
Voor mijn nu bijna 30 jaar oude 911 kan ik vrijwel alles bestellen, en ligt het hier binnen een paar dagen. Wel ietsiepietsie duurder. :@
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator dinsdag 23 september 2014 @ 17:42:02 #22
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_144828517
Ik vind de Alfa 159 echt verdomd lekker uitzien :D
Is toch een beetje mijn 'betaalbare' droomauto.

Maar ja, kreng weegt wel bijna 1500 kg en is enorm. En ik woon in de stad, dus slaat in mijn situatie eigenlijk nergens op om zo'n bakbeest in bezit te hebben...

Maar ik vinnem wel heul mooi :@
pi_144828975
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 16:48 schreef Hyperdude het volgende:
Ik zou geen boxer nemen in de 145. Ding is te zwaar voor het blokkie. Als je Alfa het eens doet, moet je wel lekker door kunnen rijden. Anders ben je nog niet op plaats van bestemming voordat ie weer de geest geeft. ;)
4 Alfa's gehad: nooit niet starten, nooit gestrand, wel boel kleine shit dingetjes.
Waarom is die te zwaar voor het blokkie? Zo`n 1,4 Boxer is toch wel aardig? Auto waar ik vorige week in reed was een Honda Civic 1,5 V-tec en dat is ongeveer qua gewicht te vergelijken met een 145, en die trok toch wel aardig weg bij stoplichten.
pi_144828995
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 september 2014 17:15 schreef Moass het volgende:
2e generatie Selespeed daar ga je nooit problemen mee krijgen. Heerlijke wagentjes.
Sowieso heb ik te veel horror verhalen gehoord omtrent de selespeed bakken zowel bij Fiat als bij Alfa, dus het word echt geen selespeed, wat te denken van de Stilo met Selespeed? Alleen maar ellende.
pi_144829026
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 17:59 schreef VallendBroodjeBanaan het volgende:

[..]

Sowieso heb ik te veel horror verhalen gehoord omtrent de selespeed bakken zowel bij Fiat als bij Alfa, dus het word echt geen selespeed, wat te denken van de Stilo met Selespeed? Alleen maar ellende.
Fiat is synoniem voor ellende ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')