Je krijgt ellende als je een 'goedkope' alfa haalt, hieraan zit vaak nog veel onderhoud en ook ellende. Het beste is dat niet de goedkoopste haalt van Marktplaats maar 1 die wat duurder is. Vaak bieden liefhebbers ook hun alfa aan op bv het scarb forum. Dat zijn de alfa's die je wilt hebben.
Overigens heb ik nu ongeveer al 5 jaar lang een 147 met 250.000 km op de teller (benzine) , op slijtage na nooit problemen gehad. Heb wel eens gezeur dat lampjes gaan branden(airbag) dit is typisch bij dit model en komt door de stekker onder de stoel. Wat handig is om te checken bij de 145 is of het een TS is of een boxer. Dan de status vragen van de distributie riem en het olie verbruik bekijken. Roesten doen ze niet meer zo erg vanaf de 147 en 156(in het begin had de 156 wel problemen met roest op de bodem). Overigens aankooptips van de 145 club:
quote:
Aankooptips
Een gebruikte auto aanschaffen vergt de nodige voorbereiding. Ongeacht of de aanschaf nu bij een autobedrijf of een particulier gaat geschieden, het is altijd goed om een checklist bij de hand te hebben. Op deze pagina staat een lijst met specifieke punten die u bij de aanschaf van een Alfa Romeo 145/146 kunt checken.
Algemeen
- Onderhoudshistorie is een pre! Deze geeft een goede indicatie van de staat van de auto.
- Bij de 145/6 zitten standaard 3 sleutels, 2 'startsleutels' en een 'moedersleutel'.
- Controleer raamrubbers op uitdroging en scheuren.
- Controleer het electrisch circuit, test de werking van ramen, spiegels etc.
- Kijk remmerij na. Zit er nog genoeg voering op de remblokken en zijn remschijven nog in takt.
- Ruitenwissermechniek/systeem: Wanneer deze in de interval stand hakerig over de ruit gaat, zal of het relais op de motor schoongemaakt moeten worden, en de contacten wat strakker gezet worden, dan al niet vervangen worden.
Alleen een auto bekijken als de motor nog koud is, voel even aan de motorkap en eventueel de motor zelf of de uitlaat (als de rest koud is, brand je handen niet!) of de auto niet al eerder gestart is. Als je een warme auto te zien krijgt, kan je er van uit gaat dat hij startproblemen heeft.
Carrosserie
De 145/6 is natuurlijk aardig op leeftijd. Dit gaat gepaard met ouderdom verschijnselen in vorm van roest. Knelpunten bij de 145/6 zijn:
- Bumpersteunen.
- Wielkuipen.
- Zijranden van de bodemplaat aan de kokerbalken.
- De naad tussen de voor- en achterplaat van de bodem.
- Remmen: handremkabels kunnen verroesten. Daardoor blijven de remmen vast geklemd zitten en loopt de boel achter aan.
- De remleidingen (slangen zijn de soepele rubberen dingen) bovenop de achteras willen ook wel eens verroesten.
- Trommelremmen willen nog wel eens niet nagekeken worden bij onderhoud. Hierdoor kunnen lekke remcylinders of totaal versleten remvoeringen niet opgemerkt worden (een te laag remvloeistofpeil kan een hint zijn).
Motorisch
Twin Spark:
- Nokkenasversteller defect: dieselend geluid met starten of tijdens stationair draaien.
- Distributie interval: Om de 60K of 3 jaar. Niet bekend is vervangen!
- Vloeistoffen op peil: een te laag peil kan duiden op olie verbruik. Let hier op.
Boxer:
- Distributie interval: Om de 60K (advies) of 3 jaar. Niet bekend is vervangen!
- sludgevorming: kijk ook onder de olie bijvuldop, die de lange olie vulpijp afdekt. Vocht en vuiligheid onder deze dop kunnen sludgevorming in de hand werken, welke in het carter kan vallen. Sludge is een vorm van vervuiling in de motor en kan voorkomen in witte (schadelijk voor de motor) en zwarte (zeer schadelijk voor de motor!) vorm.
- Hakerige transmissie, 1994-1995 boxer.
- Vloeistoffen op peil: een te laag peil kan duiden op olie verbruik. Let hier op.
Diesel (TD-JTD):
De TD motoren zijn van VM en erg betrouwbaar. Hoge kilometrages zonder problemen zijn geen uitzondering.
- Bij de (J)TD motoren kan olielekkage van de turbo en uit de leidingen van de oliekoeling optreden. Dit kan het gevolg zijn van niet goed warmrijden of het enkele seconden laten uitdraaien na een snelle rit voor koeling turbo en lagers. Check deze zorgvuldig als je een TD op het oog hebt.
- Bij TD's met hoge kilometrages kunnen de gloeibougies "op" zijn. Dit is normale slijtage en laat ze vervangen.
- Bij de JTD motoren kunnen sporadisch de luchtdebietmeter (luchthoeveelheismeter) een zwak punt zijn. Luchtdebietmeters zijn overigens niet goedkoop. Wel is vervanging noodzakelijk als dit probleem zich voordoet.
- Bij de JTD kan zich olielekkage bij klepdekselpakking en vacuumpomp voordoen (slecht onderhoud of hogere kilometrages). Vervanging is niet duur, wel noodzakelijk.
- Distributie interval:120.000 of 3 jaar.
Overig
Ga voor de latere 145/146 modellen als dit mogelijk is. De Junior uitvoering (1.4TS en 1.6TS 1998) zitten goed in hun (sportieve) uitrusting Onderschat niet de 1.8TS versie. Deze motorversie is niet veel langzamer dan de 2.0 maar niet veel duurder dan de kleinere twinsparks. Echter kan het zijn dat autoverzekeringen de 1.8TS in dezelfde groep verzekeren als de 2.0 QV. Let hier op voordat hoge verzekeringskosten problemen opleveren. Boxermotoren hebben een mooi en specifiek motorgeluid. Als eentje te koop aangeboden wordt, dan hoeft deze natuurlijk niet ontweken te worden. Onthoud echter dat de boxermodellen ouder zijn dan de twinspark modellen en dus meer onderhoud, kosten en aandacht met zich mee kunnen brengen.
Als het budget het toelaat, ga voor een Alfa Romeo 145/146 vanaf september 1998 tot nu. In de zomer van 1998 heeft Alfa Romeo een aantal modificaties doorgevoerd, varierend van een nieuw display voor de kilometerteller en dashboard tot veranderingen in het onderstel en ophanging.
Om een auto, dus ook de Alfa Romeo 145/146 in goede conditie te houden, wordt aangeraden de onderhoudstermijnen na te leven en de vloeistoffen, zoals oliepeil, remvloeistof, koelvloeistof, stuurbekrachtigingsolie en de transmissie olie regelmatig te controleren. Alfa Romeo Nederland adviseert dit iedere 500km te doen.
Check regelmatig (iedere maand) de banden op spanning en slijtage. Dit voorkomt onverwachte en of gevaarlijke situaties.
PS haalt wat leukers dan een 145, ik vind hem niet mooi