In onderstaande docu wordt dit onderwerp behandeld. Mogelijk is een basisinkomen een oplossing voor de grote veranderingen die plaatsvinden.quote:Op maandag 22 september 2014 17:18 schreef Nimtex het volgende:
Robot Economics
Het klinkt misschien allemaal een beetje bizar, Maar computers en robots worden steeds slimmer en beter in het handelen en uitvoeren van taken.
Ook is het daarbij niet echt aannemelijk dat deze trend snel zal stoppen, Sterker nog misschien staan we wel aan de vooravond van de grootste veranderingen sinds de industriële revolutie.
Dus er bestaat ook gewoon een hele grote reële kans dat we hier komende jaren, decades, nog veel meer van gaan zien.
Waarschijnlijk ook echt dingen die ons hedendaags voorstellingsvermogen echt ver te buiten zullen gaan.
Iets dat ook echt grote gevolgen zou kunnen hebben voor de economie en waarschijnlijk ook grote gevolgen zal gaan hebben op aspecten als menselijke arbeid.
Zie bijv ook het redelijk recente artikel van RichaRd B. Feeman, geschreven voorr sole-jole (The Society of Labor Economists)
Who owns the robots rules the world
http://www.sole-jole.org/Freeman.pdf
Die Tegenlicht docu, is zeker ook interessant.quote:Op maandag 22 september 2014 21:19 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In onderstaande docu wordt dit onderwerp behandeld. Mogelijk is een basisinkomen een oplossing voor de grote veranderingen die plaatsvinden.
Tegenlicht gratis-geld
Anders moet je hier ook eens naar kijken anno 1973, First Cell Phone Call.quote:Op maandag 22 september 2014 20:48 schreef eend112 het volgende:
Zou leuk zijn als we dat mee mogen maken, ik ben pessimistisch.
Zolang honderdduizenden laaggeschoolde Oostblok inwoners hier werken voor banen die wij niet willen uitoefenen valt die bedreiging nog wel mee lijkt me.quote:Op dinsdag 30 september 2014 11:34 schreef Nimtex het volgende:
Minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken),
Robots pikken banen in en lijken in de toekomst vooral een bedreiging te vormen voor de lagere inkomens.
link Volkskrant
Het probleem lijkt mij ook nog wel mee te vallen. Technologische vooruitgang zorgt al eeuwen voor verdringing van banen en ook al eeuwen is er een acceptabele werkloosheid.quote:Op dinsdag 30 september 2014 11:34 schreef Nimtex het volgende:
Robots pikken banen in en lijken in de toekomst vooral een bedreiging te vormen voor de lagere inkomens.
link Volkskrant
En daar zit nou het hele punt, wat is economisch niet rendabel?quote:Op dinsdag 30 september 2014 15:54 schreef Nimtex het volgende:
Als er op een gegeven moment gewoon echt niet meer genoeg economische rendabel werk te vinden is voor wat betreft menselijke arbeid.
Schijnbaar begrijp je de essentie van mijn voorgaande betoog niet. Ik zal het met jouw voorbeeld proberen uit te leggen. Laten we voor het gemak aannemen dat die 2 bedrijven de hele economie vormen van een land.quote:Op dinsdag 30 september 2014 19:04 schreef Nimtex het volgende:
Denk dat of iets economische rendabel is, ook vooral afhangt welke prijzen algemeen gangbaar zijn in de markt.
Even simpel gezegd.
Stel je kijkt naar een bedrijf met laten we zeggen 100 werknemers en een concurrerend bedrijf kan door middel van een investering in robot technologie, veel goedkoper en efficiënter werken met bijv slechts 20 man personeel.
Dan zal bedrijf 1 daar in mee moeten gaan, of zoeken naar een ander product of dienst waar nog wel marges op te behalen zijn, (indien dat mogelijk is)
Anders is het aannemelijk dat bedrijf 1 vroeg of laat gewoon in de problemen komt, omdat er simpel weg gewoon niet met bedrijf 2 valt te concurreren.
Denk dat dit echt een punt is waar je zou kunnen spreken over het economische niet meer rendabel zijn, wat betreft bedrijf 1.
Zeker. Dankzij de globalisering heb je nu al het effect dat lonen voor simpel werk nergens hoger dan zo'n 500 euro kunnen zijn, omdat anders bedrijven wel ergens anders heen gaan of de boel automatiseren. In de westerse wereld blijven we tot nu toe buiten schot omdat we vooral dingen doen die tot nu toe niet geautomatiseerd kunnen worden, plus aanverwante diensten die je niet kan offshoren (taxichauffeurs, pizzabakkers).quote:
We hebben al decennia de technologie om een volautomatische pizzeria te maken. Maar toch is die er nog steeds niet. Blijkbaar zitten daar toch nadelen aan (vandalisme, om maar wat te noemen?) en/of is er geen behoefte aan.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:52 schreef Nimtex het volgende:
Ik denk dat het probleem wel iets complexer is dan dat.
Als je bijv denk aan taxichauffeurs, vrachtwagenchauffeurs, pizzabakkers, etc zijn dat idd producten en dienste dien je niet kunt offshoren.
Maar dat betekend daardoor denk ik zeker niet dat die beroepen daardoor buiten schot zullen blijven, in wat sommige mensen dus noemen, the second machine age.
Sterker nog het zijn juist die beroepen die, waarschijnlijk juist heel veel gevaar lopen te worden ge automatiseren.
Bedoel ook als je kijkt waar IBM Watson, in middels allemaal toe instaat is.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 18:16 schreef Igen het volgende:
[..]
We hebben al decennia de technologie om een volautomatische pizzeria te maken. Maar toch is die er nog steeds niet. Blijkbaar zitten daar toch nadelen aan (vandalisme, om maar wat te noemen?) en/of is er geen behoefte aan.
Watson is uitstekend in staat om sneller dan een mens op de buzzer te drukken.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 21:24 schreef Nimtex het volgende:
[..]
Bedoel ook als je kijkt waar IBM Watson, in middels allemaal toe instaat is.
Watson is blijkbaar vooral goed in het opzoeken van dingen. Een van de dingen die genoemd worden, is bijv. het snel opzoeken van relevante gegevens uit een patiëntendossier. Ik kan me zo voorstellen dat het ook goed werkt voor bijv. juristen, om voor een gegeven situatie snel een overzichtje van de actuele versie van relevante wetsartikelen op te zoeken.quote:Dan kan ik het me echt moeilijk voorstellen dat, dat geen impact gaat hebben op het een en ander kwa Reële economie.
Hier ook nog een interessante uitleg over IBM Watson en wat de toekomst perspectieven van Watson zijn.
Bedankt voor de tip, ziet er interessant uit.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 22:28 schreef Nimtex het volgende:
Hier een, naar mijn mening in ieder geval erg interessante open Lecture via, Talks at Google.
Met sprekers van MIT, Erik Brynjolfsson en Andrew McAfee. De schrijvers van het van het boek "The Second Machine Age"
Over de mogelijke economische gevolgen van verdere robotisering en met een aantal interessante inkijks in nieuwe technologieën.
Denk ook echte een aanrader voor lange termijn en/of value investors.
quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 22:04 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip, ziet er interessant uit.
Watson is idd zeker nog niet perfect. Maar hij leert iedere dag bij, dus je zou verwachten dat hij gaandeweg steeds beter en slimmer zal worden.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 21:48 schreef Igen het volgende:
[..]
Watson is uitstekend in staat om sneller dan een mens op de buzzer te drukken.
Als je kijkt naar de antwoorden die hij geeft in Jeopardy, dan is het vaak met grote zekerheid het goede antwoord maar met als tweede of derde mogelijke optie iets dat echt helemaal nergens op slaat. Dat laat zien dat hij niet echt wat begrijpt. Het blijft een soort statistische symboolmanipulatie. Een soort Google.
Aan de andere kant wordt natuurlijk ook veel gewerkt aan neurale netwerken enzo, wat met de parallellisering van computerrekenkracht steeds effectiever wordt. Maar dat is dan weer simpelweg het nabootsen van dierlijke hersens en leidt ook weer tot problemen: het wordt dan een autonoom mechanisme waarvan we niet meer kunnen controleren of het eigenlijk wel begrijpt wat we willen en of het in nieuwe, onbekende situaties wel zal doen wat we verwachten.
[..]
Watson is blijkbaar vooral goed in het opzoeken van dingen. Een van de dingen die genoemd worden, is bijv. het snel opzoeken van relevante gegevens uit een patiëntendossier. Ik kan me zo voorstellen dat het ook goed werkt voor bijv. juristen, om voor een gegeven situatie snel een overzichtje van de actuele versie van relevante wetsartikelen op te zoeken.
Maar het inhoudelijke werk zal door een mens gedaan blijven worden. Rechters zullen niet werkloos worden, advocaten ook niet. Maar de hbo-jurist die alleen maar wat ondersteunend werk doet, zit wel in de gevarenzone.
Het filmpje zegt dat Watson, in tegenstelling tot bijv. een internetzoekmachine, menselijke taal kan begrijpen. Maar dat lijkt me echt onzin. Vooral een leuk reclamepraatje.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 12:45 schreef Nimtex het volgende:
[..]
Watson is idd zeker nog niet perfect. Maar hij leert iedere dag bij, dus je zou verwachten dat hij gaandeweg steeds beter en slimmer zal worden.
Ja. Gelukkig is dat niet het enige wat een callcenter doet. Als bijv. een klant vraagt of het voor hem slim is om naar een andere abonnementsvorm te switchen, dan is Watson daar bijv. niet voor gebouwd en zal die vraag zelfs met ongelofelijk veel training niet kunnen beantwoorden.quote:zou een probleem van een gemiddelde call center medewerker over bijv het niet werken van een simpel internet modem, waarschijnlijk gemakkelijker zijn om op te lossen door Watson.
Denk dat als je kijkt naar 2011 wanneer Watson Jeopardy won en nu. Dat je echt al weer zo veel verbeteringen ziet in vergelijking met 2011.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 15:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Het filmpje zegt dat Watson, in tegenstelling tot bijv. een internetzoekmachine, menselijke taal kan begrijpen. Maar dat lijkt me echt onzin. Vooral een leuk reclamepraatje.
In Jeopardy kun je het werkingsmechanisme van Watson goed terugzien. Aan de hand van een tekstfragmentje zoekt hij het statistisch meest waarschijnlijke sleutelconcept, en maakt daar voor de vorm weer een zin van. Ze laten steeds behalve het gekozen sleutelconcept ook de nummers #2 en #3 zien. Vaak genoeg slaan die echt helemaal nergens op. Watson begrijpt dus helemaal niks. Voert slechts een statistisch kunstje uit.
Dat kunstje kun je op meerdere vlakken toepassen. In het filmpje noemen ze artsen (bij het stellen van diagnoses), advocatuur (bij het zoeken van relevante rechtsbronnen) en kookkunst (bij het zoeken naar passende ingrediënten) maar het blijft hetzelfde kunstje van een vraag van de gebruiker, en Watson die vervolgens zoekt naar één sleutelconcept in een enorme berg van vooraf door mensen geproduceerde data.
[..]
Ja. Gelukkig is dat niet het enige wat een callcenter doet. Als bijv. een klant vraagt of het voor hem slim is om naar een andere abonnementsvorm te switchen, dan is Watson daar bijv. niet voor gebouwd en zal die vraag zelfs met ongelofelijk veel training niet kunnen beantwoorden.
Maar als een werknemer een robot gebruikt om zware dingen te tillen/verplaatsen, dan wordt dit wel als robot gezien maar die werknemer zal niet zijn baan verliezen. Beetje bangmakerij door Asscher...quote:Op dinsdag 30 september 2014 11:34 schreef Nimtex het volgende:
link Volkskrant
Waarom zou je die werknemer nog betalen als dat zoeken, sorteren, stapelen, verplaatsen door een machine kan worden uitgerekend voor de kosten van 200 euro per maand aan stroom? Een werknemer kost minimaal 2000 euro exclusief alle verzekeringen en CAO regeltjes waar je aan mee moet doen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 18:33 schreef floris_b het volgende:
[..]
Maar als een werknemer een robot gebruikt om zware dingen te tillen/verplaatsen, dan wordt dit wel als robot gezien maar die werknemer zal niet zijn baan verliezen. Beetje bangmakerij door Asscher...
Ja dat is volgens mij zeker een interessant punt.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 12:02 schreef zoost het volgende:
Ik ben wel eens op zoek gegaan naar de relatie tussen de investering die bedrijven doen in Informatie Technology en Productiviteit. Daar is weinig recente informatie over te vinden. De meeste artikelen refereren aan de productivity paradox. De notie dat er geen relatie is tussen productivieit en investeringen in IT. Wellicht geld hetzelfde voor robotisering.
http://en.wikipedia.org/wiki/Productivity_paradox
Geniaal !quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:24 schreef floris_b het volgende:
We kijken nu eigenlijk vanaf een top-down positie. We nemen aan dat het management met dit initiatief is komen aanzetten. Maar wie zegt dat dit altijd zo is?
Misschien een beetje off-topic maar het geeft wel een idee hoeveel overhead de meeste bedrijven hebben.
[ afbeelding ]
Erg interessante toevoeging, denk zeker dat er echt een grote onderliggende waarheid in zit.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:24 schreef floris_b het volgende:
We kijken nu eigenlijk vanaf een top-down positie. We nemen aan dat het management met dit initiatief is komen aanzetten. Maar wie zegt dat dit altijd zo is?
Misschien een beetje off-topic maar het geeft wel een idee hoeveel overhead de meeste bedrijven hebben.
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door Nimtex op 09-10-2014 12:54:14 ]
Ik vind het persoonlijk best komisch dat iedereen denkt dat door "de komst" van de 3d printers een soort van tweede industriële revolutie is ontstaan en dat in de toekomst iedereen zo'n printer in zijn huiskamer heeft staan.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 11:43 schreef Nimtex het volgende:
[..]
Erg interessante toevoeging, denk zeker dat er echt een grote onderliggende waarheid in zit.
Zeker ook als je bedenkt dat in de toekomst misschien door technieken als bijv 3D printing, en beter en makkelijker te begrijpen software. Het misschien wel voor veel meer mensen mogelijk zou kunnen worden om zelf producten en dienste te ontwikkelen. Iets dat mogelijk natuurlijk ook zeker effect zou kunnen hebben op de hele bedrijfs en management cultuur.
Aller eerst denk ik zeker niet dat een aantal mogelijke veranderingen alleen zullen komen door de 3D printer. Het terrein waar we op dit moment snelle technische veranderingen en verbeteringen zien is echt zo veel breder dan dat.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 20:51 schreef floris_b het volgende:
[..]
Ik vind het persoonlijk best komisch dat iedereen denkt dat door "de komst" van de 3d printers een soort van tweede industriële revolutie is ontstaan en dat in de toekomst iedereen zo'n printer in zijn huiskamer heeft staan.
Maar de techniek bestaat al veel langer. In de jaren 80/90 was de TU delft al bezig met 3d printen met cement.
Maar Raptorix heeft inderdaad gelijk, stil staan is achteruit gaan. Zorg dat je niet overbodig wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |